Författare Ämne: B230 block, 531topp med B200E sprut.  (läst 11152 gånger)

AntonL

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
B230 block, 531topp med B200E sprut.
« skrivet: januari 28, 2007, 00:49:25 »
Hej, funderar på att köpa en 360 GLT, slänga ur B200 och hinka i en B230 med 531 topp och kg003 kam och använda originalsprutet. Harn några frågor:

Vad skiljer sprutet mellan  B230E och B200E? Skiljer bara styrbox och spridare och kan man isof flytta över det från 240/740 utan att behöva byta hela kabelhvan. Verkar jobbigt att behöva bygga megasquirt....

Om inte det går att lösa så funderar jag på 2x weber 45. Går dessa att montera eller kommer de att ta i bromsservo eller något annat? Vad säger bilprovningen om weber 45:or?

Vad jag har förstått så går det inte att ta bort varvstoppet på något enkelt sätt om man inte har förgasarmotor (B19A eller B200K)?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:B230 block, 531topp med B200E sprut.
« Svar #1 skrivet: januari 28, 2007, 13:22:21 »
Hej, funderar på att köpa en 360 GLT, slänga ur B200 och hinka i en B230 med 531 topp och kg003 kam och använda originalsprutet. Harn några frågor:

Vad skiljer sprutet mellan  B230E och B200E? Skiljer bara styrbox och spridare och kan man isof flytta över det från 240/740 utan att behöva byta hela kabelhvan. Verkar jobbigt att behöva bygga megasquirt....

Vet ej vad som skiljer, men spridarna är ju större på B230, därav vet jag inte om "mappningen" skiljer mellan boxarna, vet inte ens om det  finns LE Jetronic på B230E, den B230E min brorsa monterade i sin 360 hade mekaniskt insprut (K-jet)
Han bytte ingenting, bara satte dit ställbar bränsletrycksregulator och skruvade upp trycket.

Om inte det går att lösa så funderar jag på 2x weber 45. Går dessa att montera eller kommer de att ta i bromsservo eller något annat? Vad säger bilprovningen om weber 45:or?

Dom säger nog aja baja, dom får ju i allafall inte släppa igenom en sån installation. Sen slinker en och annan igenom ibland ändå.

Vad jag har förstått så går det inte att ta bort varvstoppet på något enkelt sätt om man inte har förgasarmotor (B19A eller B200K)?

Det stämmer, varvstoppet ligger på soppadelen, alltså i insprutningsboxen. Sålänge du inte byter ut den så kan du inte varva mera..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

AntonL

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Re:B230 block, 531topp med B200E sprut.
« Svar #2 skrivet: januari 28, 2007, 13:27:11 »
OK, tack för svar.
Vad blir totalkostnaden för ett Megasquirt? Kan man använda befintlig kabelhärva från b200 och bara byta till en megasquirt box? Är det krångligt att löda ihop komponenterna själv?

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
Re:B230 block, 531topp med B200E sprut.
« Svar #3 skrivet: januari 28, 2007, 18:54:50 »
Vad jag har förstått så går det inte att ta bort varvstoppet på något enkelt sätt om man inte har förgasarmotor (B19A eller B200K)?

Det stämmer, varvstoppet ligger på soppadelen, alltså i insprutningsboxen. Sålänge du inte byter ut den så kan du inte varva mera..
Citera

Finns inget varvstopp på B200E med LEJetronic det är B200F med LUJetronic som har varvstopp.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:B230 block, 531topp med B200E sprut.
« Svar #4 skrivet: januari 29, 2007, 19:25:02 »
Finns inget varvstopp på B200E med LEJetronic det är B200F med LUJetronic som har varvstopp.

Det var som.. var ligger det på den då? I tändsystemet?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
Re:B230 block, 531topp med B200E sprut.
« Svar #5 skrivet: januari 29, 2007, 22:27:06 »
Finns inget varvstopp på B200E med LEJetronic det är B200F med LUJetronic som har varvstopp.

Det var som.. var ligger det på den då? I tändsystemet?

Jag varva ju över 7000rpm med min GLT-87 B200E med LEjetronic, så den har inget varvstopp, fast det är ju inte omöjligt att den haft rotor med varvstopp original.
Men min -90a med LUjetronic varvar bara 6000rpm pga varvstopp i sprutet.
Vi redde ju ut det i en tråd ifjol, jag testa ju byta renix i min -90a då men den varva bara 6000 i allafall. http://www.300power.com/forum/index.php?board=5;action=display;threadid=1900;start=msg20462#msg20462

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:B230 block, 531topp med B200E sprut.
« Svar #6 skrivet: januari 30, 2007, 22:58:08 »
Finns inget varvstopp på B200E med LEJetronic det är B200F med LUJetronic som har varvstopp.

Det var som.. var ligger det på den då? I tändsystemet?

Jag varva ju över 7000rpm med min GLT-87 B200E med LEjetronic, så den har inget varvstopp, fast det är ju inte omöjligt att den haft rotor med varvstopp original.
Men min -90a med LUjetronic varvar bara 6000rpm pga varvstopp i sprutet.
Vi redde ju ut det i en tråd ifjol, jag testa ju byta renix i min -90a då men den varva bara 6000 i allafall. http://www.300power.com/forum/index.php?board=5;action=display;threadid=1900;start=msg20462#msg20462

Minnet sviker... redan vid unga år.

Men det låter konstigt att en motor från -88 inte skulle ha varvstopp? Är det för att den är finsk?  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Dan.P

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
Re:B230 block, 531topp med B200E sprut.
« Svar #7 skrivet: februari 02, 2007, 01:15:38 »
B19 o B200 har aldrig varit finska......men däremot ganska så Italienska. :)
Finnarna fick dras med en sunkig B17 dvs en B2x nedborrad till 1,7liter, tänk er den i en fullastad 245...... :P

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
Re:B230 block, 531topp med B200E sprut.
« Svar #8 skrivet: februari 02, 2007, 08:59:04 »
B19 o B200 har aldrig varit finska......men däremot ganska så Italienska. :)
Finnarna fick dras med en sunkig B17 dvs en B2x nedborrad till 1,7liter, tänk er den i en fullastad 245...... :P


Hoppas du inte menar att det aldrig funnits b19 o b200 i finland?

Om du menar tillverkningsplats eller något så vet jag inte. Men b19 o b200 finns det nog gott om i finland.

AntonL

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Re:B230 block, 531topp med B200E sprut.
« Svar #9 skrivet: februari 02, 2007, 12:33:38 »
Oj. B17 visste jag inte ens fanns... vet att 240,740,940 fanns med B19,b200 istället för B21,B23,B230 i bla Finland och Italien pga ogynsamma skatteregler för motorer över 2 liter. 850 t5 5cylindriga turbo är på 2,0 liter i Italien istället för 2,3.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
Re:B230 block, 531topp med B200E sprut.
« Svar #10 skrivet: februari 02, 2007, 23:18:48 »
Finns inget varvstopp på B200E med LEJetronic det är B200F med LUJetronic som har varvstopp.

Det var som.. var ligger det på den då? I tändsystemet?

Jag varva ju över 7000rpm med min GLT-87 B200E med LEjetronic, så den har inget varvstopp, fast det är ju inte omöjligt att den haft rotor med varvstopp original.
Men min -90a med LUjetronic varvar bara 6000rpm pga varvstopp i sprutet.
Vi redde ju ut det i en tråd ifjol, jag testa ju byta renix i min -90a då men den varva bara 6000 i allafall. http://www.300power.com/forum/index.php?board=5;action=display;threadid=1900;start=msg20462#msg20462

Minnet sviker... redan vid unga år.

Men det låter konstigt att en motor från -88 inte skulle ha varvstopp? Är det för att den är finsk?  :)

Jag tror inte det.
GLTn varvade ju inte över 6000 original så ett varvstopp vid 6000 tycker jag hade varit ganska onödigt.
Min B200F -90a med LUJetronic är fortfarande otrimad så det är ju knapt att den orkar varva upp till varvstoppet, så jag kan inte förstå varför de har varvstopp när motorn inte skulle varva mer utan.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
Re:B230 block, 531topp med B200E sprut.
« Svar #11 skrivet: februari 02, 2007, 23:30:30 »
B19 o B200 har aldrig varit finska......men däremot ganska så Italienska. :)
Finnarna fick dras med en sunkig B17 dvs en B2x nedborrad till 1,7liter, tänk er den i en fullastad 245...... :P

Vad jag vet har vi inga B17 i Finland i allafall inte i 245.
Den B17 du tänker på är en B19 med kortad slaglängd, och jag har aldrig sett någon sådan och jag tror de finns bara i Italien men skulle jag hitta en skulle jag ta vevaxeln från den och lägga i en B23 för att få en högvarvig turbomotor på ca 2liter.

AntonL

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Re:B230 block, 531topp med B200E sprut.
« Svar #12 skrivet: februari 02, 2007, 23:45:42 »
hmm. Någon som vet något om B17? skulle vara roligt att veta vad den har suttit i och var i världen...

AntonL

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Re:B230 block, 531topp med B200E sprut.
« Svar #13 skrivet: februari 10, 2007, 01:02:21 »
Vad jag luskat fram, så verkar det som att:

B19A/E saknar varvstopp eller har varvstopp i rotorn
B200E  saknar varvstopp eller har varvstopp i rotorn
B200K  varvstopp i tändningen
B200F  varvstopp i LU-jetronic

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:B230 block, 531topp med B200E sprut.
« Svar #14 skrivet: februari 10, 2007, 10:11:14 »
hmm. Någon som vet något om B17? skulle vara roligt att veta vad den har suttit i och var i världen...


När ni pratar om B17 är det en volvomotor ni menar? Jag har aldrig hört om en sådan volvomotor, men det skulle vara kul att höra mer isf.
Det finns ju en renaultmotor som heter B17/172 som satt i 300'orna, det är samma motor som i massa renaulter och peugeoter ja cittror också, fast med mindre volym. Inte den ni tänker på?

AntonL

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Re:B230 block, 531topp med B200E sprut.
« Svar #15 skrivet: februari 10, 2007, 11:30:38 »
Jag har aldrig sett någon, men det verkar vara en volvomotor för speciella marknader.

(samma avgassystem till b17/b19/b21/b23.....)
http://www.ray.se/Katalog/VOLVO/VOLVO-01.htm

(står tillsammans med b19/b21/b23...)
http://www.vlvworld.com/indexframe.html?engspecs.html

B17A  1784cc 90hp @ 5750  97LB-ft @ 2500 CR 8.3:1

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
Re:B230 block, 531topp med B200E sprut.
« Svar #16 skrivet: februari 10, 2007, 13:10:41 »
Det verkar som om B17 endast fanns för vissa marknader då.. Italien osv.
För jag har aldrig hört talas om någon b17 i varken finland, sverige eller norge