Författare Ämne: Plasmaskärare.  (läst 5818 gånger)

Nille

  • Medlem
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
Plasmaskärare.
« skrivet: februari 06, 2007, 00:22:25 »
Är det någon här som har erfarenhet av plasmaskärare? Vilken prisklass ska man gå på? Någon som har tips på bra tillverkare el. dylikt?

Har kikat lite på Gelins-KGK och kollat drift-underhåll.
Vad ska man kolla efter?
Tacksam för svar!
För lite effekt, för dålig väghållning..

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
Re:Plasmaskärare.
« Svar #1 skrivet: februari 06, 2007, 01:50:18 »
Har bara använt Esab och Kemppi...eller om det är en Telwin, röd är den iallafall... Båda är stora as utan inbyggd kompressor & säkert svindyra, men dom skär alldeles underbart i alla material jag testat på. Jag har aldrig testat en sån där liten inverterplasma, men invertersvetsarna funkar ju skitbra med tanke på vad små dom är så det finns ju ingen anledning att tro att plasmaskärarna är sämre.

Vad ska du använda den mest till?

Och vart? Har du tillgång till tryckluft där?, om inte kanske det vore bäst att skaffa en med inbyggd kompressor, åtminstone om du inte tänkt skära så grova material.

Nille

  • Medlem
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
Re:Plasmaskärare.
« Svar #2 skrivet: februari 06, 2007, 14:09:39 »
Har bara använt Esab och Kemppi...eller om det är en Telwin, röd är den iallafall... Båda är stora as utan inbyggd kompressor & säkert svindyra, men dom skär alldeles underbart i alla material jag testat på. Jag har aldrig testat en sån där liten inverterplasma, men invertersvetsarna funkar ju skitbra med tanke på vad små dom är så det finns ju ingen anledning att tro att plasmaskärarna är sämre.

Vad ska du använda den mest till?

Och vart? Har du tillgång till tryckluft där?, om inte kanske det vore bäst att skaffa en med inbyggd kompressor, åtminstone om du inte tänkt skära så grova material.

En röd är nog en Telwin..

Nu är en beställd, 230v som ska klara upp till 8mm. Säljaren påstod att den var bra (vad annars?). :P Det märks i helgen!
För lite effekt, för dålig väghållning..

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:Plasmaskärare.
« Svar #3 skrivet: februari 06, 2007, 16:37:23 »
hmm, själv har jag då aldrig hört en säljare som sagt att grejjerna är bra. och då priset går upp desto sämre brukar dom bli..... :P håller tummarna att den funka bra :)

Nille

  • Medlem
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
Re:Plasmaskärare.
« Svar #4 skrivet: februari 08, 2007, 12:19:06 »
Ikväll blir det testa! :D
För lite effekt, för dålig väghållning..

patrikthedon

  • Medlem
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
Re:Plasmaskärare.
« Svar #5 skrivet: februari 09, 2007, 19:16:24 »
Ikväll blir det testa! :D

Vad kosta den?