Författare Ämne: Rostborttagning och lackering  (läst 66217 gånger)

Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1463
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Rostborttagning och lackering
« skrivet: februari 16, 2007, 02:42:17 »
Jag har fått en hel del frågor om hur man bättrar mindre skador med sprayfärg i min projekttråd det senaste, så jag tänkte lägga upp en FAQ här med alla detaljer för enkelhetens skull.

Bildserie med förklaringar finns längst ned i tråden.


Material:

Sandpapper. Korn 80-400 och slipduk
Glasfiberspackel
Finspackel
Sprayfiller/Sprutspackel (spray)
Maskeringstejp
Siliconfri rubbing
Bättringsfärg (spray)
Klarlack (spray)
Thinner



Torka av ytan med thinner på en mjuk trasa.
Börja med att slipa av färgen och den ytliga rosten med vinkelslip eller grovt slippapper, 80 eller grövre. Slipreporna ger spacklet bättre fäste.

Om det blir/finns hål bör det svetsas igen, för bästa hållbarhet. Om du inte har tillgång eller inte kan/vill svetsa finns en nödlösning. (Se bildserie längre ner i tråden)

Borra ett hål, större än rosthålet. Ta en fil och gör kanterna mjuka. Hålets storlek spelar mindre roll, eftersom hål inte rostar.Finns flera rosthål/porer, gör samma sak där. Alla rostporer måste tas bort för bästa hållbarhet.
Kan du nå plåten innifrån måste den slipas ren från rost även där.

Sätt en tejpbit på insidan och lägg igen hålet med glasfiberspackel utifrån.
Låt torka och spackla därefter även på insidan. Stryk och pressa så spacklet tätar ordentligt. Rostskydda ordentligt från insidan. Avsluta med ett flödigt lager klarlack och efter det torkat, rikligt med rostskydd.

Fakta:
Rost bildas av tre faktorer: Värme, vatten och syre.
Eftersom all plåt rostar om den får dessa ingredienser måste man stoppa någon av dem, helst flera. Den atomiska fryspunkten är -273 grader, så det är inte mycket att göra åt, så det gäller att förhindra att fukt och luft når plåten. Färgen hjälper, men har viss luftgenomsläpp. Luft innehåller alltid viss fukt.
Klarlack och syrahärdade grundfärger fungerar bäst på utsidan.
Innifrån fungerar petroliumbaserade rostskydd bäst.
Om man inte kan få bort all rost, exempelvis i skarvar, kan man förhindra att den kan växa, genom att strypa den med något av ovanstående alternativ.
Rostskydd måste alltid finnas från båda håll av plåten. Snåla inte på insidan.

« Senast ändrad: februari 19, 2007, 02:59:22 av Aterfallet »
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1463
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Rostborttagning och lackering
« Svar #1 skrivet: februari 16, 2007, 02:46:45 »
Om det finns tillgång till bläster är det bästa alternativet för att få bort rostporerna, men det går att använda slipverktyg också. Det är inte lätt att få bort allt med dessa däremot. Vinkelslip är inget bra alternativ, då det nöter bort mycket av plåten och lätt bränner den, så den rostar lättare efteråt.
Här får man använda det man har. Slipstift, roterande trissor, eller vad man har tillgång till. Var noggrann.
« Senast ändrad: februari 16, 2007, 15:59:07 av Aterfallet »
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1463
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Rostborttagning och lackering
« Svar #2 skrivet: februari 16, 2007, 02:54:26 »
Slipa 2 cm runt skadan med fint sandpapper, 240-400 och torka av med thinner.

Spraya därefter ett lager klarlack på plåten som extra rostskydd.
Klarlack är mycket tät och släpper inte igenom fukt och syre som ger upphov till vidare rost. Låt torka.

Lägg ett lager glasfiberspackel på det plåtrena området.
Slipa av grovt, men inte så mycket att plåten kommer fram igen.

Spackla med finspackel. Plastic Padding PP 100 eller liknande. Använd 80-120 papper först och gå sedan ned i grovlek allt eftersom och avsluta med 240-400.

Slipa till karossens form. När orginalfärgen ändrar nyans eller grundfärgen kommer fram har man slipat förmycket.
Slarvar man här, blir resutlatet aldrig bra. Inga ojämnheter får finnas kvar och inte heller håligheter i spacklet. Spackla hellre en gång extra om det finns grova sliprepor kvar.
« Senast ändrad: februari 16, 2007, 04:35:57 av Aterfallet »
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1463
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Rostborttagning och lackering
« Svar #3 skrivet: februari 16, 2007, 02:59:40 »
Tips:
Om man har svårt att känna om skadan är jämt spacklad kan man ta en tunn tygtrasa och lägga under handen när man känner över området. Detta gör att känseln blir mycket bättre och man enklare kan känna ojämnheter.
Man kan också spraya på lite färg och slipa, för att lättare se var bulorna finns. På de ställen färgen blir bortslipad är spacklet högt, där den finns kvar, för lågt. Det är också lättare att se stora sliprepor.
Använd alltid någon typ av kloss. Att få en slät yta rakt slipad utan kloss kräver erfarenhet och onödigt mycket tidsåtgång.
Stora områden slipas enklast med slipbräda.
Endast runda ytor handslipas.
Slipa alltid från plåten och in mot spacklet och byt håll ofta. Varje slipdrag ska gå över hela spackelytan, annars blir det lätt ojämt.  Slipa inte med cirkelrörelser, utan följ karossens linjer. Tejpa gärna en maskering runt området som ska slipas. Det är lätt att slinta och få onödigt merarbete.


Torka med thinner. Blöt inte, utan ta en skvätt på en trasa och eftertorka med torr trasa. Mycket thinner kan lösa upp slipad lack och spackel.

Polera med siliconfri (!) rubbing rund området som ska lackeras. (C:a 10 cm)
Polera EJ spacklet och området närmast.. Lämplig rubbing är exempelvis Err-Bee 111.
Eftertorka med ren trasa. Ytan måste vara helt ren och inte flammig.


Lägg en tejpmaskering genom att sätta klistersidorna mot varann och fäst ovansidan av tejpen. Vik ut undersidan, så det blir ett gap på någon centimeter.
Detta gör att man slipper en skarv, som är svår att slipa utan att den syns genom färgen sedan. Maskeringen bör ligga ett par centimeter från spacklet.
Om det finns ett veck eller presskarv i plåten kan använder man denna som skarv. Då lägger man mindre avstånd mellan tejp och plåt.
Finns ingen lämplig skarv, gör man en större tejpmaskering.
« Senast ändrad: februari 19, 2007, 03:24:43 av Aterfallet »
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1463
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Rostborttagning och lackering
« Svar #4 skrivet: februari 16, 2007, 03:07:15 »
Grunda med någon typ av slipgrund (Filler).  Hagmans, Plastic Padding el dyl.
Denna fyller små sliprepor effektivt. Spraya inte mycket på en gång, utan hellre flera tunna lager med tio minuters mellanrum.
Finns sliprepor kvar efter fillern har torkat, kan man behöva spruta flera gånger. Slipa med 240-400 papper innan ommålning.

Låt torka enligt anvisning. Slipar man innan den är genomtorr, får man börja om från början.

Om man har bråttom kan man förvärma plåten med värmepistol, dock ej mer än c:a 40 grader, annars kokar fillern.
OBS:
Värm aldrig efter fillern är sprutad. Då torkar ytan först och det lösningsmedel som finns kvar ger små kratrar när det avdunstar. Detta gäller även färgen.

Bäst är alltid att låta lufttorka.

Dra maskeringen och slipa med fint papper. 400-800 eller vattenslipa. Finare papper ger bäst resultat. Min favorit är slipduk från 3M. (Fine eller Superfine) Efter slipningen får inga repor synas. Allt som syns nu, kommer synas när färgen är sprutad. Avsluta slipningen med det finaste papper du har.

Polera ytan runt grundfärgen noggrant. (C:a 10 cm) Inte på grundfärgen.

Anledningen att man gör detta är att färgen ska fästa bra mot grundfärgen och mindre bra mot lacken. När man polerar släpper pigmenten lättare och man får en "osynlig" skarv.
« Senast ändrad: februari 16, 2007, 16:03:04 av Aterfallet »
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1463
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Rostborttagning och lackering
« Svar #5 skrivet: februari 16, 2007, 03:13:22 »
Lägg ny maskering enligt ovan.  Denna sätter man någon centimeter ovanför slipgrundsmaskeringen.

Torka rent ytan, helst med klibbduk (finns hos målarbutiker) Tryck ej. Denna ska bara ta bort damm.
Har man ingen klibbduk, kan man ta en trasa. Bättre än inget.  Använd inte thinner, den löser fillern.

Lackera så det täcker grundfärgen. Spraya rakt på, så färgen endast ryker in under tejpmaskeringen. Blir det mycket färg mot tejpen, går det inte gömma skaven sedan.
Håll ett avstånd på ungefär 20 cm och spruta så det blir en blank yta. Var aningen försiktig, då syntetfärg är lömsk och kan börja rinna efter man är klar. Lägg flera lager, men var försiktigare ju mer färg som sprutats på. Den nya färgen löser de undre lagren.

Ser ytan knottrig ut är det förlite färg. När ytan börjar se ut som en apelsin i strukturen är det lagom. Färgen slätar ut sig efter några minuter. Lägg aldrig på så mycket att ytan ser helt blank ut. Då kommer det börja rinna efter en stund. Lagom är bäst.
Om lackeringsområdet däremot är tex en skärmkant eller nederkant av dörren, kan man låta det rinna utan att det syns efteråt. Se bara till att det blir en jämn våg som rinner av ytan. Dropparna tar man bort med fingret innan det torkar. Detta ger också tjockare färglager, dvs bättre rostskydd.

Om skarven är vid ett pressveck, dra maskeringen direkt när lackeringen är klar, annars kan den klibba fast och ge ful skarv.
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1463
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Rostborttagning och lackering
« Svar #6 skrivet: februari 16, 2007, 03:20:22 »
Låt torka.
Syntetfärg är inte helt genomhärdad förrän efter ett halvår, men det går att polera försiktigt redan efter några timmar. Det bästa är att vänta över natten, gärna längre om möjlighet finns. (Gäller rumstempratur)
Om man polerar innan färgen är torr, är det bara att börja om från början igen.

Dra maskeringen och polera skarven med polish. Använd polertrasa, eller trassel.
Även här fungerar Err-Bee 111 mycket bra. Är färgen ordentligt härdad kan man använda grövre rubbing. (Err-Bee 101, 103) Det fungerar även med siliconbaserade rubbingar efter lackering.

Gnid inte alltför hårt, för själva vitsen med denna typ av skarv är att man "smälter" ihop färgerna så skarven blir osynlig. Själva övergången bör vara ett par centimeter stor. Den ytan är det som ska poleras.

Det går även att maskinpolera, men då behöver färgen torka längre.
Polerar man för hårt, kommer färgskarven att synas efteråt.  Börja på orginallacken och polera mot den nylackerade ytan. Dessvärre kommer hela bilen förmodligen behöva poleras efteråt, annars kommer allt annat än det nylackerade se dassigt ut.

För att hålla lyster i spraylackeringen bör man vaxa hyfsat regelbundet, annars kan mattheten göra att skarven syns. Man bör inte göra detta förrän efter några dagar. Vax innehåller lösningsmedel som kan lösa skarven om man har otur.

Glöm inte att rostskydda. Tunnt rostskydd fungerar bäst, men håller sämst. Tectyl eller liknande på insidan och i balkar, vaxolja i dörrar och håligheter inuti bilen och tjockflytande på undersidan utvändligt.

Lycka till :)


Kommentarer/frågor/invändningar eller annat kan skrivas här:
http://www.300power.com/forum/index.php?board=17;action=display;threadid=2693
« Senast ändrad: februari 16, 2007, 04:42:35 av Aterfallet »
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1463
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Rostborttagning och lackering
« Svar #7 skrivet: februari 16, 2007, 15:45:32 »
Liten lackeringsguide:

Sandpapper. Kornstorlek 0-120 = Grov
                                        240-400 = Fin
                                        400-800 Mycket fin
                                        800-1200 Vattenslip

Grundfärg:                       Även kallad primer, sprutspackel, slipfiller, filler.
                                        Ger ett avgränsande skydd mot underlagren och
                                        ger färgen bättre fäste. Hindrar att färgen under
                                        lyser igenom och fyller till viss del sliprepor och
                                        små skador i underarbetet.

Färg:                                Syntet =   Sprayfärg utan härdare
                                         Acryl =     2 komponents billack
                                         Metallic = Baslackering + klarlack

Färgkod:                           Plåten över kylaren, vänster fält, tredje raden.
                                         3 siffror (färgkod) - bindestreck en siffra      
                                         (fabrikat)  

Polering:                           Polish = Finpolering. Avlägsnar fina repor och
                                         oxidation.
                                         Rubbing = Grövre polering. Tar bort de flesta
                                         repor. Bör utföras med maskin.

                                         Vid polering före lack måste siliconfria produkter
                                         användas. Silicon i lacken gör att färgen stöts
                                         bort. Handpolering sker med cirkelrörelser, typ
                                         Karate Kid.
« Senast ändrad: februari 16, 2007, 15:57:24 av Aterfallet »
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1463
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Rostborttagning och lackering
« Svar #8 skrivet: februari 17, 2007, 05:47:30 »
Bilder - Hur man lagar hål utan att svetsa:



Bild 1: Rostskadad skärmkant höger bak

Bild 2: Slipat och blästrat

Bild 3: Hålet utvidgat och rostfritt

Bild 4: Skärmkanten inbockad
« Senast ändrad: februari 17, 2007, 05:48:22 av Aterfallet »
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1463
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Rostborttagning och lackering
« Svar #9 skrivet: februari 17, 2007, 05:50:03 »

Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1463
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Rostborttagning och lackering
« Svar #10 skrivet: februari 17, 2007, 05:51:58 »

Bild 5: Spacklat med glasfiber

Bild 6: Grovslipat

Bild 7: Spacklat

Bild 8: Slipat
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1463
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Rostborttagning och lackering
« Svar #11 skrivet: februari 19, 2007, 02:28:18 »
Bild 9:    Grundfärg innan slipning (flödigt)

Bild 10:  Grundfärg slipad

Bild 11:  Lackering

Bild 12:  Före polering
« Senast ändrad: augusti 02, 2007, 18:17:23 av Aterfallet »
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1463
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Rostborttagning och lackering
« Svar #12 skrivet: februari 19, 2007, 02:56:12 »
Polering är inte helt klar på denna bilden, men resultatet syns ganska väl.
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt