Författare Ämne: Höja bränsletrycket - Trycka ihop original regulator  (läst 22544 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16883
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Höja bränsletrycket - Trycka ihop original regulator
« skrivet: mars 02, 2007, 20:28:31 »
Inledning:
Denna guide är skriven för bränsletrycksregulatorn som sitter på de flesta motorer med elektronisk bränsleinsprutning på de äldre volvomodellerna tex. 200, 300, 700 & 900.

Original bränsletryck på Volvo 340/360 med B200 E/F är 2.5 bar. För att höja detta kan man antingen byta till en regulator från en bil med högre tryck (B230 har 3 bar), eller trycka ihop originalet. (Mest allround blir det förstås med en ställbar bränsletrycksregulator. Köps från nån tillbehörs/trim-firma.)

Funktionsbeskrivning:
Regulatorn består av ett membran och en fjäder som ger bränsleflödet ett visst motstånd så att bränslepumpen bygger upp rätt tryck, återstående bränsle går igenom regulatorn och via returledningen till bränsletanken.Spänner man fjädern i regulatorn (genom att trycka ihop den) så höjs trycket.

Demontering:
Börja med att ta bort bränslepumpsreläet och kör på startmotorn en stund så bränsletrycket faller, det gör att det inte blir lika mycket bensin som kommer ut när du demonterar regulatorn.
Lossa de båda slanganslutningarna och sedan den gängade anslutningen mot fuelrailen och till sist den stora muttern som håller regulatorn vid "gaffeln" som sitter fast på fuelrailen.

Modifiering:
Tag regulatorn och sätt den i skruvstädet tillsammans med en 10mm hylsa samt ett lämpligt mothåll tex en rörstump.



Tryck ihop regulatorn ca 0,5-1mm för ett bränsletryck på ca 3 bar om du trycker ihop en regulator som var på 2.5 bar från början.
OBS! Detta mått vågar jag knappt stå för, har läst att andra tryckt 1mm men när jag mätte nu på min regulator och jämförde med en original så fick jag det till max 0.5mm, lite svårt att mäta pga. att ytan inte är 100% slät. Bättre då att göra som jag gjorde, läs nedan:

Själv hade jag tillgång till tryckluft samt en manometer (klocka som visar trycket) som jag anslöt till den gängade anslutningen på regulatorn, då kunde jag se vilket tryck regulatorn gav hela tiden. Jag klämde därför ihop regulatorn tills klockan visade 2.9 bar (regulatorn gav från början 2.4 enligt klockan så jag höjde alltså 0.5 bar). Obs! Du får inte upp nåt tryck om du inte pluggar returen!



Montering:
Omvänd ordning mot Demontering se början på guiden.
Obs, sätt dit bränslepumpsreläet igen om du inte redan gjort det.

Material:
- En rörstump.
- En 10mm hylsa från en hylsnyckelsats.

Och eventuellt:
- En manometer (klocka som visar trycket).
- Tryckluftsmatning på högre tryck än vad du skall ställa regulatorn på.

Slutord:
Om ni tycker jag skrivit nåt som inte stämmer eller om ni har information som ni tycker saknas i guiden var inte rädda för att skicka ett PM så ändrar/kompletterar jag givetvis!
« Senast ändrad: januari 22, 2008, 22:22:42 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.