Författare Ämne: Volvo 340, 1,8 16v.. Sveriges nya AE86?  (läst 9031 gånger)

VictoRRR

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
Volvo 340, 1,8 16v.. Sveriges nya AE86?
« skrivet: februari 20, 2007, 19:56:38 »
Nu drar de igång.

Fick hem motorn igår, det är en Renault clio 1,8 16v motor 140hk siktar väl på 150-160
Det som ska göras med motorn är följande:
En förgasar brygga från 1000cc sport hojj. 4fuggar som mäter 38mm
Trattat
Planad topp samt Lätt portad även match portade insugs och grenrör
Kylare från Nissan 200sx
El-fläkt
Värmeväxlare från hydac
Edis tändning

Bilen kommer total rensas för att göra plats åt sittastill stol med bälte den kommer oxå skickas ner till marken och styvas upp så mkt som går.

fälgvalet e inte klart än. 13-15" höga och 8-9"breda som ska skos med 175er  :P Och de ska vara en rejäl fälgbana

Funderar på om jag ska låna hydralisk handbroms och bromsreducering från min nissan en liten stund :)

Framtidsplanerna efter de är väl, 1031 bakaxel, getrag låda från bmw, coilovers runt om, excentriska topplagringar fram, Fullbur, alu bussningar, kränghämmare, värre bromsar
« Senast ändrad: februari 20, 2007, 23:57:35 av VictoRRR »
/Victor Bergman, Linköping

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Volvo 340, 1,8 16v
« Svar #1 skrivet: februari 20, 2007, 20:07:37 »
låter som en liten ligist bil.  åker runt och terroriserar grannarna bara för att.. =)

360 Hybrid MKII

VictoRRR

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
Re:Volvo 340, 1,8 16v
« Svar #2 skrivet: februari 20, 2007, 20:21:46 »
Hahaha får la se,, på bredden ska den gå iallefall, så de finns inget
annat alternativ än AGA-diff

Inspirationsbild, kommer bli samma stuk på min
« Senast ändrad: februari 20, 2007, 20:33:21 av AGApower »
/Victor Bergman, Linköping

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2541
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:Volvo 340, 1,8 16v
« Svar #3 skrivet: februari 20, 2007, 20:42:48 »
Älskar annorlunda projekt!!

Du får meddela löpande hur allt går. Vill veta hur mycket man måste modda för att få ner Clio motorn!

Välkommen till klubben :)
« Senast ändrad: februari 20, 2007, 22:50:05 av Mefistofeles »

VictoRRR

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
Re:Volvo 340, 1,8 16v
« Svar #4 skrivet: februari 20, 2007, 22:44:21 »
Älskar annorlunda projekt!!

Du får meddela löpande hur allt går. Vill hur mycket man måste modda för att få ner Clio motorn!

Välkommen till klubben :)
Tack Tack, såklart jag ska göra de

Bror min monterade i riktiga race stolar i sin kärra så jag fick hans gamla stolar. visst är han snäll dom får duga så länge :)


Update med bilder på motorn osv kommer imorn

Fundera på att låna allt detta från nissan + handbromsen då. men vet inte om de e så stor idé så länge den har trummor bak.
« Senast ändrad: februari 20, 2007, 23:33:22 av VictoRRR »
/Victor Bergman, Linköping

VictoRRR

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
Re:Volvo 340, 1,8 16v.. Sveriges nya AE86?
« Svar #5 skrivet: februari 21, 2007, 19:07:33 »





Här är besten, tycker grenröret ser helt okej ut!, hade tänkt att bygga ett nytt men detta får duga gott
/Victor Bergman, Linköping

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2541
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:Volvo 340, 1,8 16v.. Sveriges nya AE86?
« Svar #6 skrivet: februari 21, 2007, 21:02:29 »
NAJS NAJS.

Har du inga bilder på själva projekt bilen? Kul att se före och efter bilder.
Har du kollar om original motorfästet funkar på blockets infästningar?

Fjabben

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 572
    • Visa profil
    • Gatbilar profilen
Re:Volvo 340, 1,8 16v.. Sveriges nya AE86?
« Svar #7 skrivet: februari 21, 2007, 22:26:28 »
Är det ett orginal volvogrenrör?
/Tobbe

Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1463
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Volvo 340, 1,8 16v.. Sveriges nya AE86?
« Svar #8 skrivet: februari 22, 2007, 02:06:54 »
Det ska bli kul att följa detta projektet. Ser mycket lovande ut. Lycka till :)
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


VictoRRR

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
Re:Volvo 340, 1,8 16v.. Sveriges nya AE86?
« Svar #9 skrivet: februari 22, 2007, 13:58:51 »
Nej har tyvärr inte kommit så långt, tänkte bygga klart motorn innan jag slänger i den i bil!

Det är det grenröret som satt på renault motorn, tycker de ser riktigt bra ut så jag kommer använda de. möjligt att jag slipar ner lite gjutskavar osv på de bara
« Senast ändrad: februari 22, 2007, 14:09:40 av VictoRRR »
/Victor Bergman, Linköping

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
Re:Volvo 340, 1,8 16v.. Sveriges nya AE86?
« Svar #10 skrivet: februari 22, 2007, 15:52:49 »
låter som ett härligt projekt. ser frammemot en riktit 340 drifter  ;D
lycka till!

_343dl_

  • Medlem
  • Antal inlägg: 176
    • Visa profil
Re:Volvo 340, 1,8 16v.. Sveriges nya AE86?
« Svar #11 skrivet: februari 22, 2007, 20:20:30 »
låter kalas fränt, kommer nog bli en riktig dräpare på kurviga vägar sen...

MVH Robin
Ställverket Racing/Fördärvet Customs

AntonL

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Re:Volvo 340, 1,8 16v.. Sveriges nya AE86?
« Svar #12 skrivet: februari 22, 2007, 22:55:01 »
Härligt, hoppas den passar mer eller mindre bolt on :)

texten på ventilkåpan: -93 21719 mil, (eller är det km  :P )

12x4 i komp, motorn låter ju friskt.

Blir det inte jobbigt att synka 4st förgasare?
Jag skulle satsa på 2x dubbelport weber 40-45mm men det kanske är svårt att hitta insug...

VictoRRR

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
Re:Volvo 340, 1,8 16v.. Sveriges nya AE86?
« Svar #13 skrivet: februari 23, 2007, 12:28:20 »
De är kalasbra med hojj fuggar eftersom då får man en helbrygga med 4st som redan är synkade :9
/Victor Bergman, Linköping

VictoRRR

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
Re:Volvo 340, 1,8 16v.. Sveriges nya AE86?
« Svar #14 skrivet: februari 23, 2007, 15:40:18 »
Ikväll ska jag förmodligen plana toppen och räkna på vad kompet blir, möjligt att jag börjar porta ikväll oxå! återkommer med bilder
/Victor Bergman, Linköping

VictoRRR

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
Re:Volvo 340, 1,8 16v.. Sveriges nya AE86?
« Svar #15 skrivet: februari 23, 2007, 15:52:58 »
Nån utav dessa kanske skulle sitta fin?

fälgar
« Senast ändrad: februari 23, 2007, 15:55:34 av VictoRRR »
/Victor Bergman, Linköping

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16389
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Volvo 340, 1,8 16v.. Sveriges nya AE86?
« Svar #16 skrivet: februari 25, 2007, 11:27:20 »
GRYMT kul projekt!

Varför byta växellåda och bakaxel om du inte ska köra riviga starter på strippen eller trimma över 200hk? Okej drifting sliter väl som bara den på materialet men ändå, kan ju prova med originalgrejorna och se hur länge det håller?

Lycka till och kör hårt!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16389
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Volvo 340, 1,8 16v.. Sveriges nya AE86?
« Svar #17 skrivet: februari 25, 2007, 16:57:41 »
Citera
Nån utav dessa kanske skulle sitta fin?
oh ja! Dom blå var snygga och rejsiga, bara att handla  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

sjs

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
    • VolvoMans Volvo Penta hemsida
Re:Volvo 340, 1,8 16v.. Sveriges nya AE86?
« Svar #18 skrivet: mars 02, 2007, 13:47:16 »
Tycker nog 4 skilda förgasare inte låter lockande, och motorn är ju från början med insprutning, så varför inte megasquirt?

Drivlinan borde nog hålla bra, förrutom kardanaxeln, den borde man ersätta.

Har funderat på, att prova kombinera renault motor och volvomotorns kardanaxel... borde vara hållbart, och förstärka hylsan mellan kardanaxeln och växellådans ingående axel...

Här bara lite tankar och åsikter. :)
Gasa tills de rasar, renovera o polera ;D

V-Man

  • Medlem
  • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Re:Volvo 340, 1,8 16v.. Sveriges nya AE86?
« Svar #19 skrivet: mars 16, 2007, 19:02:25 »
er det ikke alt bak girkassa som går til h**v*te med trimma motor? har ikke hørt om noen som har ødlagt kardangen, bortsett fra ved den hylsa du nevnte. og hvis 340 kardangen var så dårlig, hvorfor skulle renaultmotor + volvo kardang bli så bra? har jeg misforstått innlegget helt? ::)
V.W.L.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16389
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Volvo 340, 1,8 16v.. Sveriges nya AE86?
« Svar #20 skrivet: mars 16, 2007, 19:45:40 »
er det ikke alt bak girkassa som går til h**v*te med trimma motor? har ikke hørt om noen som har ødlagt kardangen, bortsett fra ved den hylsa du nevnte. og hvis 340 kardangen var så dårlig, hvorfor skulle renaultmotor + volvo kardang bli så bra? har jeg misforstått innlegget helt? ::)

Inte växellådan men bakaxeln går sönder vid trimning!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

V-Man

  • Medlem
  • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Re:Volvo 340, 1,8 16v.. Sveriges nya AE86?
« Svar #21 skrivet: mars 16, 2007, 19:47:50 »
ja det var det jeg mente med "bak girkassa" altså drivaksler etc. men har ikke hørt om noen som har ødlagt kardangen, med inntakt orginal bakaskel? jeg mener, da ville vel noe bak gått lenge før kardangen? det var det jeg ikke skjønte med sjs innlegg
V.W.L.

OJ

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
Re:Volvo 340, 1,8 16v.. Sveriges nya AE86?
« Svar #22 skrivet: mars 16, 2007, 19:58:36 »
Renault kardangen tåler veldig lite, vesentlig mindre enn volvoversjonen
Den tåler visstnok kun ca 120hk før den ryker. Det betyr at den vil ryke før girkassa

V-Man

  • Medlem
  • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Re:Volvo 340, 1,8 16v.. Sveriges nya AE86?
« Svar #23 skrivet: mars 17, 2007, 04:35:38 »
ok isåfall skjønner jeg hva sjs mente, men clio har vell ikke bakhjulstrekk?? (kardang) sorry hvis dette er plagsomt men vil gjerne skjønne dette..
« Senast ändrad: mars 17, 2007, 04:36:54 av V-Man »
V.W.L.

OJ

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
Re:Volvo 340, 1,8 16v.. Sveriges nya AE86?
« Svar #24 skrivet: mars 17, 2007, 09:24:06 »
Det er kardangen som sitter originalt i 340 som er svak

V-Man

  • Medlem
  • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Re:Volvo 340, 1,8 16v.. Sveriges nya AE86?
« Svar #25 skrivet: mars 17, 2007, 10:23:48 »
er det renault kardang i 340'ene med renault motor? isåfall skjønner jeg hva dere prater om
V.W.L.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2541
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:Volvo 340, 1,8 16v.. Sveriges nya AE86?
« Svar #26 skrivet: mars 20, 2007, 16:10:26 »
Ser ut att slinka ner en 1800 f7P motor utan några större moddningar. På bilderna nedan ser det ut att vara samma sprängkåpa som till b14 motorerna. Vilket skulle vara underbart!!

Hitta även detta turbo kit till Renault f7P motorn.
http://www.miniportal.ru/renault/tuning/f7p7-1.html

Säger bara mumma!!







Länk till projekttråden som bilderna kommer ifrån.
http://www.volvo300mania.com/forum-uk/viewtopic.php?t=4574&postdays=0&postorder=asc&start=0

NikDev

  • Medlem
  • Antal inlägg: 201
    • Visa profil
SV: Volvo 340, 1,8 16v.. Sveriges nya AE86?
« Svar #27 skrivet: juni 10, 2007, 18:02:51 »
Hvordan går det med dette prosjektet? Høres ut som noen gode planer ;D
360- "Low&Slow"
x 360 - 2,5l #50

MrSniper

  • Medlem
  • Antal inlägg: 160
  • VOLVO = Vi Orsakar Landets Vildaste Orgasmer
    • Visa profil
SV: Re:Volvo 340, 1,8 16v.. Sveriges nya AE86?
« Svar #28 skrivet: juni 12, 2007, 10:55:36 »





Här är besten, tycker grenröret ser helt okej ut!, hade tänkt att bygga ett nytt men detta får duga gott

 VictoRRR: Bilderna går inte att se.
Ursäkta stavningen men jag har Dyslexi.
Volvo 745 GL -90 Motor: B230F

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: Volvo 340, 1,8 16v.. Sveriges nya AE86?
« Svar #29 skrivet: juni 13, 2007, 13:19:43 »
Jag tror att det går att köra med kardanen från b14. En vis man sa till mej att dett oftast inte är själva kraften i en bil som knäcker kardanen. utan att det är obalansen i den när den börjar snurra snabbt.

plus att kardan håller nog längre än drivknutarna. om man kan knäcka dem på en orginal men inte kardan så går nog de först.
360 Hybrid MKII

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16389
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 340, 1,8 16v.. Sveriges nya AE86?
« Svar #30 skrivet: januari 03, 2017, 01:26:37 »
Trådlyfter för att överbevisa mig själv om att det inte gjorts (försök åtminstone till) Renaultkonvertering i Sverige så som är vanligt på 300 Mania.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.