Författare Ämne: Volvo 360 GT  (läst 8334 gånger)

AntonL

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Volvo 360 GT
« skrivet: mars 14, 2007, 09:15:48 »
Tjaba!

Jag var iväg och köpte en 360 gl -88a igår. Obesiktigad men vafan, ska inte vara så jobbigt att få igenom den. Byta skivor/belägg och fixa helljus (något elfel).

Det som ska göras på bilen är:
Hårdare dämpare och sänkfjädrar (sjukt mjukfjädring original)
Lättning: glasfiberprylar mm.
B230 med någonstans 150-190 sugmotorhästar tänkte jag mig
Alu-fälgar
Vita blinkers mm.

Det satt en bandare med en kassett med Sveningvars eller nåt så jag brände de 22 milen hem till Uppsala i 140 på E18 med dånande dansband :P
Den drog ca 0,8 l/mil den resan måste säga att jag är ganska imponerad.



AntonL

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Re:Volvo 360 GT
« Svar #1 skrivet: mars 14, 2007, 09:31:22 »
bild

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
Re:Volvo 360 GT
« Svar #2 skrivet: mars 14, 2007, 11:40:33 »
Så bra ut den, iaf på det mørke bildet ;)

Har du noe lysere bilde?

Haans

  • Medlem
  • Antal inlägg: 109
    • Visa profil
Re:Volvo 360 GT
« Svar #3 skrivet: mars 14, 2007, 11:51:00 »
ser bra ut :) Va fick du pynta för den?

AntonL

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Re:Volvo 360 GT
« Svar #4 skrivet: mars 14, 2007, 13:42:21 »
Nej den är inte lika fin när det är ljus ute :P . Ska ta mer bilder sen.
Jag fick ge 2500kr för den.

Haans

  • Medlem
  • Antal inlägg: 109
    • Visa profil
Re:Volvo 360 GT
« Svar #5 skrivet: mars 14, 2007, 15:41:11 »
Det var ju inte så farligt :P

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Volvo 360 GT
« Svar #6 skrivet: mars 14, 2007, 20:01:18 »
Det här blir skoj, hoppas på 190 häst då, blir det Weber?

Håller med dig om att fjädringen är i mjukaste laget, känns särskillt nu när snön försvunnit och det går att komma upp i lite G-krafter igen!

Bygg på och gör oss glada med fler bilder  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

AntonL

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Re:Volvo 360 GT
« Svar #7 skrivet: mars 20, 2007, 22:28:38 »
Tänkte göra bilen besiktningsvänlig, så det blir insprut av något slag. Införskaffade denna begagnade, oanvända KG7-kam. Hoppas den ska ge motorn en vass och rapp karaktär :) . Har provat KG003 i en 940 förut, men den gav inge vidare klipp på höga varv...
« Senast ändrad: mars 20, 2007, 23:56:55 av Jagd »

AntonL

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Re:Volvo 360 GT
« Svar #8 skrivet: mars 20, 2007, 22:45:45 »
Plockade bort luftburken och allt som hör till och monterade det största koniska JR-filtret med 70mm anslutning. Ska räcka till 400hk :P . Jag var tvungen att vinkla ner luftmängdmätaren och göra ett nytt fäste till den av ett vilkeljärn för att det skulle få plats. Luftburken med tillhörande prylar vägde 3,10kg och den nya installationen 0,65. Nästan 2,5 kg lättat endast genom att byta luftfilter :)
« Senast ändrad: mars 20, 2007, 22:57:24 av Jagd »

AntonL

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Re:Volvo 360 GT
« Svar #9 skrivet: mars 20, 2007, 22:54:56 »
Håller på att byta bromsskivor och belägg.
Det ser inte ut som på andra volvo där skivorna kan tas bort direkt, utan på 300serien får man demontera navet också.

Ett problem uppstod då jag skulle demontera det vänstra navet, då hastighetsmätardrivningen sitter där. Hur gör man lämpligast för att få bort det vänstera fram-navet? (hur demonterar man hastighetmätardrivningen?)

Skivorna behövdes verkligen bytas ut!!!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Volvo 360 GT
« Svar #10 skrivet: mars 20, 2007, 23:18:11 »
KG7 ska nog vara tillräckligt vass för att vara vass på gatan?!

Har inte bytt skivor på 300 än men varför går det inte göra "som vanligt"?

Här i min hastighetsmätarguide kan du se hur vajern sitter fast i navet. Finns en annan variant med men då är det bara att dra ur vajern ur navet utan att behöva lossa nåt inuti!

Lycka till
« Senast ändrad: mars 20, 2007, 23:18:59 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:Volvo 360 GT
« Svar #11 skrivet: mars 20, 2007, 23:38:44 »
Frej du får lägga in faktan i din lättnings FAQ:

Luftburken med tillhörande prylar vägde 3,10kg och den nya installationen 0,65. Nästan 2,5 kg lättat endast genom att byta luftfilter
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

AntonL

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Re:Volvo 360 GT
« Svar #12 skrivet: april 04, 2007, 18:39:43 »
KG7 ska nog vara tillräckligt vass för att vara vass på gatan?!

Har inte bytt skivor på 300 än men varför går det inte göra "som vanligt"?

Här i min hastighetsmätarguide kan du se hur vajern sitter fast i navet. Finns en annan variant med men då är det bara att dra ur vajern ur navet utan att behöva lossa nåt inuti!

Lycka till

Hej och tack för hastighetsmätarguiden, den hjälpte en hel del! På andra volvo så behöver inte navet med hjullager och allt demonteras för att byta skivor...

Jag var och besiktigade bilen och den seglade igenom. Sorligt nog så körde en tjej på mig på en parkering och tryckte in dörren :( . Får se vad försäkringsbolaget säger, har jag otur så kostar det mer att laga än vad bilen är värd och den blir inlöst.



flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Volvo 360 GT
« Svar #13 skrivet: april 04, 2007, 19:51:44 »
Jag var och besiktigade bilen och den seglade igenom. Sorligt nog så körde en tjej på mig på en parkering och tryckte in dörren :( . Får se vad försäkringsbolaget säger, har jag otur så kostar det mer att laga än vad bilen är värd och den blir inlöst.

Nej för allt i världen !! Vägra gå med på inlösen! Tjafsa lite med dom , envisas dom fortfarande ska du be om kontantreglering, alltså du får en summa att laga upp bilen själv.
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Re:Volvo 360 GT
« Svar #14 skrivet: april 28, 2007, 17:10:13 »
Hej och tack för hastighetsmätarguiden, den hjälpte en hel del! På andra volvo så behöver inte navet med hjullager och allt demonteras för att byta skivor...

Jag var och besiktigade bilen och den seglade igenom. Sorligt nog så körde en tjej på mig på en parkering och tryckte in dörren :( . Får se vad försäkringsbolaget säger, har jag otur så kostar det mer att laga än vad bilen är värd och den blir inlöst.

Nej va typiskt, sorligt och förbannat olyckligt!

Hur har det gått i försäkringsärendet? *Håller tummarna*
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.