Författare Ämne: plexiglass  (läst 5204 gånger)

V-Man

  • Medlem
  • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
plexiglass
« skrivet: april 24, 2007, 00:29:15 »
noen som har erfaring/tips på hvordan man kan behandle plexiglass så det ikke blir ripet opp med en gang? (billige løsninger :-\)
V.W.L.

Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
SV: plexiglass
« Svar #1 skrivet: april 25, 2007, 01:25:26 »
Ett bra tips är att använda lexan istället. Det tål betydligt mer slitage.
Annars är det lätt att sätta en genomskinlig självhäftande plast över.
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


V-Man

  • Medlem
  • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
SV: plexiglass
« Svar #2 skrivet: april 25, 2007, 13:16:51 »
takker for svar, men er ikke lexan veldig dyrt? mener du sånn gjennomsiktig plast som man har rundt skolebøker osv? det hørtes jo ganske så smart ut
V.W.L.

Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
SV: plexiglass
« Svar #3 skrivet: april 25, 2007, 20:07:50 »
Lexan är dyrare, men om det inte behöver vara så tjockt tycker jag det är ett bättre alternativ. Det är också mycket lättare att såga och forma än vanlig acryl.

Vad man tar för plast över har nog mest att göra med vad detaljen ska sitta. Är det motorrummet, kan det nog vara klokt att ha en oljeresistent plast som tål värme utan att krympa.
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


V-Man

  • Medlem
  • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
SV: plexiglass
« Svar #4 skrivet: april 25, 2007, 21:24:07 »
planen var å bytte ut glasset i bakruta + bakdørene med plexi eller lexan. høres jo nestn ut som jeg må gå for lexan da. fant en butikk her i trondheim som solgte både plexi og lexan så får ta en tur å høre prisforkjeller osv. takker for svar! :)
V.W.L.

OJ

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
SV: plexiglass
« Svar #5 skrivet: april 25, 2007, 21:32:54 »
hvor mye vekt sparer du på å bytte til lexan ruter?

blir det ikke dyrt i forhold til hvor lite det letter bilen?

V-Man

  • Medlem
  • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
SV: plexiglass
« Svar #6 skrivet: april 25, 2007, 21:39:30 »
ikke 100% sikker på hvor mye glass veier i forhold til lexan/plexi men tror det er en god del. men det blir litt ekstra letting i tillegg på bakdørene siden jeg har kappet ut all innmaten osv, slik at bakdørene ikke kan åpne/lukke rutene. tenkte å bare sette inn en permanent rute istede.
V.W.L.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: plexiglass
« Svar #7 skrivet: maj 07, 2007, 20:22:55 »
ikke 100% sikker på hvor mye glass veier i forhold til lexan/plexi men tror det er en god del. men det blir litt ekstra letting i tillegg på bakdørene siden jeg har kappet ut all innmaten osv, slik at bakdørene ikke kan åpne/lukke rutene. tenkte å bare sette inn en permanent rute istede.

Det är nog en REJÄL skillnad på vikten mellan plast och glas.

Väg gärna rutorna när du tar bort dem och väg de du sätter dit så kan vi skriva in det i "lättnings-guiden"  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: plexiglass
« Svar #8 skrivet: maj 12, 2007, 13:29:05 »
« Senast ändrad: januari 17, 2008, 21:29:10 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

V-Man

  • Medlem
  • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
SV: plexiglass
« Svar #9 skrivet: maj 22, 2007, 01:23:14 »
takk takk! vi får se hva det blir til i løpet av sommeren!
V.W.L.