Författare Ämne: Sixlar's Volvo 360GLT -83  (läst 8888 gånger)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 21/10-18
« Svar #80 skrivet: oktober 21, 2018, 20:43:43 »
Update!

I helgen monterade det nya hjullagret på bilen. Fick hjullagret i Torsdags så hämtade ut det efter jobbet och pressade det på lunchrasten på Fredag.
På Lördagkväll så monterade vi ihop bilen igen och smackade i nya packboxar till diffen.
Var tydligen en udda dimension med 38x58x10 packboxar, Momentum skulle ha 100kr/st+moms och fanns ej i lager. Hittade efter lite googlande på Rinab packboxar av dimension 38x58x11 för 29kr/st, tydligen relativt vanlig dimension till vevaxeln på många Honda-crossar :P
Beställde 4st packboxar så har jag till diffen på min 360 om dom behöver bytas någon gång, beställde även lite delar till brorsans moppe som han följer efter mig i skogen med ibland.

Packboxarna passade i alla fall perfekt, fyllde diffen igen då det rann ut lite efter demontering av gamla packboxar och nu så är diffen tät :)

Sen när det var gjort så sänktes bilen ner på backen och på Söndag vände vi bilen och byggde en adapterplatta för att montera 740-expansionskärl.
Varför undra ni då säkert? Jo för att original-kärlet på denna bil håller inte tätt och för att jag har 2st 740-kärl liggandes i mina gömmor ::)
Adaptern byggdes av en spillbit och två m6-muttrar, 360ins avluftningsslang passade perfekt och den grova slangen så passade 740ins perfekt.
Missade tydligen att fota det färdiga resultatet men plåtbiten blev lackerad mattsvart innan slutmontering.

Påfyllde sen lite kylarvätska och varmkörde bilen, märkte dock att kylsystemet ändå inte håller trycket så misstänker att kylaren läcker även den. Jobbigt då kylaren var tät när den satt i min bil :-\
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 21/10-18
« Svar #81 skrivet: oktober 21, 2018, 20:44:42 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83 Update 21/10-18
« Svar #82 skrivet: oktober 21, 2018, 20:45:36 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16631
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #83 skrivet: oktober 22, 2018, 23:44:52 »
Hittar ni bara läckan på kylaren så går det klabba på kylartätning. Det har jag testat med gott resultat.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #84 skrivet: oktober 23, 2018, 05:43:06 »
Jo borde gå att löda också eftersom det är mässingskylare :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

streetvolvo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #85 skrivet: oktober 23, 2018, 19:15:30 »
Bygga bil är som att spela sällskapsspel. Ett steg fram och sen två steg bak. Keep up the good work!  ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16631
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #86 skrivet: oktober 24, 2018, 00:19:13 »
Jo borde gå att löda också eftersom det är mässingskylare :)

Jag slängde just en som börjat glipa runt övre anslutningen. Men den var ganska kass i övrigt och kylde ingenting. Köpte ny för 1300 bagis från Tyskland.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3339
    • Visa profil
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #87 skrivet: oktober 24, 2018, 08:52:53 »
Bygga bil är som att spela sällskapsspel. Ett steg fram och sen två steg bak. Keep up the good work!  ;)

Jo ofta är det så, speciellt med gamla bilar.
Det ska jag, tack för komentaren :)


Jo borde gå att löda också eftersom det är mässingskylare :)

Jag slängde just en som börjat glipa runt övre anslutningen. Men den var ganska kass i övrigt och kylde ingenting. Köpte ny för 1300 bagis från Tyskland.
Jo köpte en ny till min 360 i vintras för att då ta min org-kylare till den här bilen som då visade sig utveckla ett läckage då vi flyttade över den.
Men får se hur vi gör brorsan har hittat en kylare till en gammal Skoda som kanske kan passa, då kostar en helt ny kylare 300kr istället för 1300 :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Passat 2.0TDI 4motion -09
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Leksak: Suzuki RMX 250 -98

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16631
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Sixlar's Volvo 360GLT -83
« Svar #88 skrivet: november 03, 2018, 23:58:30 »
Men får se hur vi gör brorsan har hittat en kylare till en gammal Skoda som kanske kan passa, då kostar en helt ny kylare 300kr istället för 1300 :)

Mycket bättre i så fall!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.