Författare Ämne: Volvo 343 DLi -87  (läst 484697 gånger)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2330
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #40 skrivet: november 13, 2007, 19:01:06 »
Importtullen är nog omöjlig att undvika när man handlar från DIYAutotune, läs
http://www.diyautotune.com/faq/faq.htm#integrityfirst

Jag har numera börjat bygga på mitt Stimkort, det blir synnerligen hemmabyggt...:-) Än så länge har jag
bara fått dit kretsarna för tändpulsen in i MS, alla "givare" kommer senare... Såhär snyggt är det nu!


Fler bilder finns här:
http://kurre86.com/bilder/album/2007-11-13/index.html
Lite råttbo, men det fungerar!
« Senast ändrad: april 29, 2014, 18:01:06 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16556
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #41 skrivet: november 13, 2007, 19:13:57 »
Nice! Kul med lite elektronikpul på forumet, var längesen  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #42 skrivet: november 13, 2007, 20:13:04 »
Kul och spännande, att bygga bilelektroniken själv! ;D Ser fram emot att följa ditt bygge här!

Tips: Du kan montera på en lödfri kopplingsplatta (ex http://www.kjell.com/ #36253), först. Det går mycket snabbt och det är enkelt att ändra om någon koppling visar sig bli fel! Utgår från att du skall överföra bygget till mönsterkort senare.

Mvh /Max :)
« Senast ändrad: november 13, 2007, 22:51:45 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2330
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #43 skrivet: november 13, 2007, 21:10:47 »
Jag hade inte tänkt överföra till mösterkort i efterhand, det känns lite för exklusivt... Det är därför jag löder...
Tyvärr hade jag inget kort med längsgående kopparlaminat hemma, hade blivit lite prydligare och gått enklare
på ett sådant... Då är det nästan som att använda "breadboard"...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #44 skrivet: november 13, 2007, 21:11:05 »
Verkar bli ett spännande bygge detta. Även om vissa saker går en bra bit över mina kunskaper, men det kommer att bli ett nöje att följa med ditt MS bygge  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16556
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #45 skrivet: november 13, 2007, 22:17:08 »
Kul och spännande, att bygga bilelektroniken själv! ;D Ser fram emot att följa ditt bygge här!

Tips: Du kan montera på en lödfri kopplingsplatta (ex http://www.kjell.com/ #36253), först. Det går mycket snabbt och det är enkelt att ändra om någon koppling visar sig bli fel! Utgår från att du skall överföra bygget till mönsterkort senare.

Jag tror att ett förtydligande är nödvändigt.

Det kort som visas på bild ovan och som kallas Stim 2.0 är ett "stimulator"-kort av andra generationen som endast är till för felsökning/test av det kretskort som kallas Megasquirt och som är det kort man sätter i bilen för att styra bränsle, tändning osv.
Det kretskortet lirar i en helt annan dimension.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2330
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #46 skrivet: november 14, 2007, 08:36:40 »
Tack för förtydligandet Frej, man blir lätt lite blind när man läst sida upp och sida ner på MS forum, man glömmer att nämna till synes uppenbara saker!

Som du säger ska kortet på bilderna bli ett Stim 2 kort, dock med lite egna lösningar. Bland annat tänker jag använda fem LED som på nya 2.1 stimmen, dessutom har jag bytt ut inverterarkopplingen med 2N2222 transistorn mot en OPamp, på det viset slipper jag använda en 1/2W resistor som blir ordentligt varm! Dessutom hade jag en lämplig OPamp hemma, 1/2W motstånd var det däremot ont om... Även lite andra komponenter/komponentvärden har ändrats för att bättre passa de delar jag redan hade hemma. Det enda jag kommer behöva komplettera med är NE555 timern och en DB37 kontakt. NE555an är för tillfället lånad från skolan, en av fördelarna med att läsa Elektronikdesign...
« Senast ändrad: mars 28, 2008, 19:28:54 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16556
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #47 skrivet: november 14, 2007, 17:22:27 »
en av fördelarna med att läsa Elektronikdesign...

Aha  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2330
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #48 skrivet: november 14, 2007, 17:34:00 »
Nu har jag lyckats få garageplats till pärlan! Har sökt ett bra tag nu, men alla de billiga garagen i området har gått till andra sökande... Men nu var det min tur! 289kr/mån för att kallgarage i en garagelänga, inget att meka i men det kanske hjälper till att hålla rostmonstret borta!
Dessutom är det ju trevligt att kunna ha bilen i Norrköping och inte behöva vänta en månad till nästa gång man är i Stockholm för att få se den...
« Senast ändrad: mars 28, 2008, 19:29:20 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16556
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #49 skrivet: november 14, 2007, 19:56:42 »
kallgarage i en garagelänga, inget att meka
i

Grattis, och med lite god vilja och skoteroverall kan du nog meka där med  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2330
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #50 skrivet: november 18, 2007, 21:34:00 »
Lite uppdateringar... Projektet går så sakteliga framåt, idag har jag lött vidare lite på mitt Stimkort... Numera finns även TPS, CLT, MAT och O2 sensor simulering... Får se hur väl det funkar, jag hade lite ont om 10k ohms pottar, så jag använde 4.7M ohms pottar som jag paralellkopplade med 10k motstånd... Blir typ aggresivt logaritmiskt, men justermånen blir ungefär den rätta. Kan bli lite jobbigt att använda, men jag behöver ju bara se att sakerna funkar, inte få exakta värden!

Här finns bilder på hur råttboet ser ut i dagsläget!

http://kurre86.com/bilder/album/2007-11-18/index.html
« Senast ändrad: april 29, 2014, 18:02:10 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16556
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #51 skrivet: november 18, 2007, 22:08:03 »
Ett kul jobb, men nån måste göra det!  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #52 skrivet: november 19, 2007, 18:11:42 »
du måste fotta baksidan sen så vi får se eländet ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16556
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #53 skrivet: november 19, 2007, 18:28:38 »
du måste fotta baksidan sen så vi får se eländet ;)


Det fina eländet ser du på länken i Kurres inlägg..  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2330
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #54 skrivet: november 26, 2007, 21:41:35 »
Nu har det hänt grejer!

I fredags drog det igång på allvar, då tog jag med mitt hembyggda Stimkort till skolan och kopplade upp det mot oscilloskop för att se att det funkade som det var tänkt. Efter lite småjusteringar (matninsspänning på rätt ben o.s.v. ;D) funkade den utmärkt! Därefter var det till att löda dit alla dioder samt DB37 kontakten till MS. I slutändan blev det såhär:


I lördags fortsatte det sedan, efter lite städning i lägenheten och dylikt. Fram med lådan från DIYAutotune och skriv ut bygginstruktionerna från nätet. Lödde därefter några timmar innan jag cyklade till Clasohlson för att köpa datakabeln mellan PCn och MSet. Därefter kunde kommunikationen emellan de två testas, med lyckade resultat!

På söndagen satt jag och lödde större delen av dagen (och natten...), och vid 23:15 var allt klart att testa mot datorn. Tidigare tester under byggets gång visade att allt funkade som det skulle, förutom att mitt Stim inte lyckades skicka en användbar RPM signal till MSet... Så även denna gång, allt annat funkade dock perfekt - utgångarna kunde jag testa genom testfunktionerna i Megatune.

Idag sedan, en natt fylld av Megasquirtdrömmar senare, hade jag lite ny inspiration att se om jag kunde få en RPM signal. Jag vet nämligen att mitt Stim har en DC offset på ca. 1V på RPM signalen, och i byggmanualen nämner de en diod som enbart behövs om bilens tändsystem har en DC offset... Hmmm, kopplar in dioden och allt funkar perfekt! Efter det blev det inte mycket gjort, har mest suttit och tittat fånigt på alla mätare i Megatune som rör sig och alla dioder som blinkar när jag skruvar på Stimmet... ;D

Kan även nämna att mina betänkligheter angående CLT och MAT pottarna inte var helt obefogad, de är lite för aggresiva för att kunna ställa in dem på önskad temperatur, man kan i princip välja mellan -13 grader eller 68 - 77 grader... Det finns dock justermån mellan 68 och 77, så fungerar gör det!

Nu är det bara att vänta tills man har tid att skruva på bilen igen så att man kan installera grejerna där de hör hemma!

Här kommer lite bilder från helgen som varit:

Här testar jag kommunikationen mellan Megatune och Megasquirt ECUn för första gången. Än så länge finns inga insignaler inkopplade, men det komunicerar!


Som Frej sa, Megasquirtkortet lirar i en helt annan dimension än mitt hembyggda Stim...
Fler bilder finns som alltid på min hemsida, här är en direktlänk!
http://kurre86.com/bilder/album/2007-12-01/index.html
« Senast ändrad: april 29, 2014, 18:02:47 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16556
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #55 skrivet: november 26, 2007, 22:29:17 »
OJOJOJ du har varit Duktig KURRE!!! En baddare på självdiciplin och lödintresse  ;D

Kul att allt funkar! Förstår att du är hopplöst sugen på att få montera det i bilen  ;)

Blir kul med bilder sen med
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2330
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #56 skrivet: december 10, 2007, 10:20:12 »
Ibland blir man lite trött... För cirka ett år sedan satt jag och åkte mellan Stockholm och Norrköping med min älskade 340... Det regnade som vanligt vid den här årstiden, och rätt som det var stannade vindrutetorkarna. Detta resulterade i att jag blev tvungen att köra sträckan mellan städerna två gånger utan torkare, i regn. Inte roligt, men vad kan man göra...
Numera sitter en bättre begagnad torkarmotor i 340an, tyvärr inte så i bruksbilen, en 745 TIC... I fredags satt jag så åter på E4an någon mil utanför Nyköping i ösregnet när vindrutetorkarna stannade mitt framför ögonen på mig!
Återigen två resor mellan Sthlm och Norrköping i regn utan torkare; jag tror jag blir tokig! Nu gäller det bara att hitta tid mellan tentorna för att fixa torkarna innan man ska till Sthlm igen till jul... Suck...
« Senast ändrad: mars 28, 2008, 19:31:26 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #57 skrivet: december 10, 2007, 13:02:28 »
Bruk Rain X eller lignene produkt. Da renner vannet bare bakover ruta når du kommer opp i fart. En fin nødløsning iaf ;)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2330
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #58 skrivet: december 10, 2007, 20:51:16 »
Bruk Rain X eller lignene produkt. Da renner vannet bare bakover ruta når du kommer opp i fart. En fin nødløsning iaf ;)

Det ska jag pröva nästa gång, om det nu blir en sådan (hoppas inte...)!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2330
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #59 skrivet: december 26, 2007, 12:08:25 »
Lite uppdateringar... Vindrutetorkarna på bruksbilen är fixade, blev enklare än jag trott då det visade sig att det bara var dålig jordförbindelse och inte en trasig torkarmotor!

Andra roliga grejor; brorsan har fått en liten Bluetooth GPS i julklapp (en Globalsat BT-359), så nu ska vi se om jag inte kan få igång OakGPS (www.oakgps.com) så att jag kan få lite roliga prestandasiffror på bilen, jag tänker mig något i stil med Frejs Teststräcka...
I övrigt är väl planen att tillfälligt sätta tillbaka förknasaren, få lite prestandasiffror med den på plats samt förhoppningsvis besiktiga bilen. Sedan ska bränslepump införskaffas och insprutningsinstallationen bli lite mer permanent. Därefter är det MS som gäller för hela slanten!
« Senast ändrad: mars 28, 2008, 19:32:04 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16556
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #60 skrivet: december 26, 2007, 13:23:39 »
Lite uppdateringar... Vindrutetorkarna på bruksbilen är fixade, blev enklare än jag trott då det visade sig att
det bara var dålig jordförbindelse och inte en trasig torkarmotor!

Andra roliga grejor; brorsan har fått en liten Bluetooth GPS i julklapp, så nu ska vi se om jag inte kan få igång
OakGPS (www.oakgps.com) så att jag kan få lite roliga prestandasiffror på bilen, jag tänker mig
något i stil med Frejs Teststräcka...
I övrigt är väl planen att tillfälligt sätta tillbaka förknasaren, få lite prestandasiffror med den på plats samt
förhoppningsvis besiktiga bilen. Sedan ska bränslepump införskaffas och insprutningsinstallationen bli lite mer permanent.
Därefter är det MS som gäller för hela slanten!


Skönt med funnet jordfel!

Kan du ge mer info om din GPS du fick?
Det där OakGPS verkar ju hur kul som helst! Startar en ny tråd om det på klotterplanket: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3605.0

Blir spännande när du får ut bilen och hittar en lämplig teststräcka! Kommer ju bli väldigt korrekta värden jämfört med min tidtagning gissar jag!

Keep up!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2330
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #61 skrivet: december 27, 2007, 10:16:02 »
Det var brorsan som fick en GPS, en Globalsat BT-359. Bara att söka på google så hittar du nog allt du vill veta om den... Den verkar fungera bra i sammanhanget, jag har inget att klaga på nu i alla fall...
Jag önskade mig en ny skruvmejselsats och lite sånt istället, sista året har jag enbart haft en skruvmejsel med 4 bits, alla andra har försvunnit eller gått sönder... Inte så praktiskt! Nu har jag ett helt gäng nya fina mejslar dock...
« Senast ändrad: juni 22, 2008, 08:57:16 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2330
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #62 skrivet: december 28, 2007, 15:38:37 »
Nu har jag varit ute och åkt lite med GPS i 340an... Först gav jag mig ut en sväng med  insprutningen och drog fyra repor från 30 till 100km/h på trean. Sedan bar det av hemåt för montering av förknaseriet. Cirka 2.5h senare var bilen i originalskick igen, och den startade lättare än den någonsin gjort med förgasare... Min teori är att förknasaren var utvilad... :D

Sedan bar det iväg igen för fyra nya repor, varmed jag kunde konstatera följande:
  • Bilen är fruktansvärt mycket mer harmonisk att köra med insprutning, jämfört med förknasaren går insprutningen silkeslent...
  • Bilen tappar onekligen en del effekt med insprutningen, om det beror på att den är inställd för ekonomi eller att den inte riktigt fungerar som det är tänkt återstår att se...
  • Effektkurvan är betydligt planare med insprutning än med förknasare, förknasaren ger effektpucklar och hål vid olika varvtal

Alla ni som är sugna på siffror får ge er till tåls ett bra tag, jag tänkte vänta med att lägga upp något här till dess jag kunnat köra all data genom ett lite roligare program än Excel för att få fram siffrorna... Förhoppningsvis hinner jag med det innan januari är slut, så häng kvar!

Ett litet smakprov kan jag dock bjuda på, vid manuell granskning ser det ut som om intervallet 40-95km/h avverkas på mellan 18 och 20 sekunder med insprutningen och ca. 17 sekunder med förknasaren, så det verkar vara ganska avsevärd skillnad. Ska bli spännande att se om man kan hämta igen den tiden med MS...

Nästa nyhet är att besiktningstid nu är bokad, kl. 08:00 den andra januari ska folket i Högdalen få säga vad de tycker om bilen. Jag fruktar nedslag på bakbromsarna, oljeläckage och avgasvärden...
« Senast ändrad: mars 28, 2008, 19:33:28 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16556
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #63 skrivet: december 28, 2007, 22:04:28 »
Nu har jag varit ute och åkt lite med GPS i 340an... Först gav jag mig ut en sväng med  insprutningen och drog
fyra repor från 30 till 100km/h på trean. Sedan bar det av hemåt för montering av förknaseriet. Cirka 2.5h
senare var bilen i originalskick igen, och den startade lättare än den någonsin gjort med förgasare... Min teori är
att förknasaren var utvilad... :D

Sedan bar det iväg igen för fyra nya repor, varmed jag kunde konstatera följande:
  • Bilen är fruktansvärt mycket mer harmonisk att köra med insprutning, jämfört med förknasaren går insprutningen
    silkeslent...
  • Bilen tappar onekligen en del effekt med insprutningen, om det beror på att den är inställd för ekonomi eller att
    den inte riktigt fungerar som det är tänkt återstår att se...
  • Effektkurvan är betydligt planare med insprutning än med förknasare, förknasaren ger effektpucklar och hål
    vid olika varvtal

Alla ni som är sugna på siffror får ge er till tåls ett bra tag, jag tänkte vänta med att lägga upp något här till
dess jag kunnat köra all data genom ett lite roligare program än Excel för att få fram siffrorna... Förhoppningsvis
hinner jag med det innan januari är slut, så häng kvar!

Ett litet smakprov kan jag dock bjuda på, vid manuell granskning ser det ut som om intervallet 40-95km/h
avverkas på mellan 18 och 20 sekunder med insprutningen och ca. 17 sekunder med förknasaren, så det verkar
vara ganska avsevärd skillnad. Ska bli spännande att se om man kan hämta igen den tiden med MS...

Nästa nyhet är att besiktningstid nu är bokad, kl. 08:00 den andra januari ska folket i Högdalen få säga vad
de tycker om bilen. Jag fruktar nedslag på bakbromsarna, oljeläckage och avgasvärden...

Oj Kurre! Det är intressanta mätdata du plockar ut! Särskillt förvånande att den fick så mycket bättre prestanda med förgasaren! Kul dock att förgasaren ger ojämnare kurva, kul för oss insprutningsnördar alltså  ;)

Är full av förväntan inför din slutrapport  :)

Har du kollat bilen med lambdamätare nån gång?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2330
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #64 skrivet: december 29, 2007, 12:49:50 »
Jag har inte kunnat kolla lambdavärdet under körning, tyvärr. Jag lider för tillfället av akut brist på högohmig
multimeter, så det är lite svårt att kolla... Dessutom har jag inte orkat fixa någon permanent lösning till
spänningsmatningen till värmaren i lambdan, men det kommer...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16556
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #65 skrivet: december 29, 2007, 13:24:07 »
Jag har inte kunnat kolla lambdavärdet under körning, tyvärr. Jag lider för tillfället av akut brist på högohmig
multimeter, så det är lite svårt att kolla... Dessutom har jag inte orkat fixa någon permanent lösning till
spänningsmatningen till värmaren i lambdan, men det kommer...

Men lambdan funkar utan värme va? Är väl bara uppstarten av sonden som blir lite utdragen (tills avgaserna värmt upp den)?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2330
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #66 skrivet: december 29, 2007, 17:57:32 »
Jo, jag tror nog den funkar när den väl blivit varm, jag tänkte dock vänta till dess jag har fixat lite reläer och grejor så att jag kan koppla in MS och använda det för att övervaka allt. Då kan jag ju använda Megatune för att logga vad Renaultsprutet håller på med och få en liten ide om hur saker och ting funkar...
« Senast ändrad: mars 28, 2008, 19:33:46 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16556
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #67 skrivet: december 30, 2007, 19:13:54 »
Då kan jag ju använda Megatune för att logga
vad Renaultsprutet håller på med och få en liten ide om hur saker och ting funkar...

Kul! Vad är det för märke på sprutet, Renault? Bosch?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2330
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #68 skrivet: december 30, 2007, 21:29:36 »
Renaultsprutet är av märke Renix/Bendix, d.v.s. samma som original 340 tändning...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2330
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #69 skrivet: januari 05, 2008, 14:31:02 »
Nu har det hänt lite grejer... Den andra januari fick folket på AB Svensk Bilprovning skriva en "att göra" lista åt mig, den blev 4 punkter lång:
  • Motor, oljeläckage (ingen överraskning, hade samma förra gången...)
  • Parkeringsbroms, ur funktion (inte heller någon överraskning...)
  • Positionsljus fram, båda sidor, ur funktion (slarvigt, kollade ju alla andra lampor...)
  • Strålkastare, båda sidor, glas skadade (stooora stenskott...)
Därefter har jag skruvat; bakbromsarna är fixade, allt såg fräscht ut, enda problemet var att handbromsarmen hade kärvat fast fullständigt. Efter att ha motionerat den med polygrip och skruvmejsel samt smort ordentligt funkade det dock utmärkt... Passade dessutom på att byta bromsvätska när jag ändå var i farten.
Därefter blev det en sväng till Sollentuna bildemontering, hittade två kanonfina framlampor, inte ett märke i glasen! De blev snart monterade, tillsammans med två nya positionsljuslampor. Nu är det bara att svänga förbi en GDS hall och tvätta bort all olja från undersidan av motorn så ska det säkert gå igenom!

Tyvärr blev det inga bilder, jag kände inte för att ligga i snön och skruva längre än nödvändigt...
« Senast ändrad: mars 28, 2008, 19:34:16 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2330
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #70 skrivet: januari 05, 2008, 14:40:53 »
Ännu en liten uppdatering; stereon tycks ha lagt av... Den får ström, men den är stendöd ändå... Det har hänt en gång tidigare, för ett par veckor sedan, men då vaknade den av sig själv. Hittills har den inte lyckats upprepa det konststycket...
Nåväl, ingen jättekatastrof då den bara kostat mig några timmars skruvande med en kompis morbrors bil... Dessutom är det ju en utmärkt chans att skaffa en ny med MP3 uppspelning eller något annat skoj... Det är dock inte riktigt första prioritet nu, nummer ett är att få bilen besiktigad!
« Senast ändrad: mars 28, 2008, 19:34:37 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16556
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #71 skrivet: januari 05, 2008, 22:04:44 »
Bra jobbat, nu hoppas vi på blankt papper  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2330
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #72 skrivet: januari 09, 2008, 02:02:01 »
Nu är bilen besiktigad! Äntligen får man köra med bilen igen! Jag åkte direkt från GDS-hallen till bilprovningen i Rissne, bilen hann inte läcka tillräckligt för att besiktningsmannen skulle klaga... Nu återstår bara att faktiskt få ordning på oljeläckaget... Sedan kanske man skulle fixa det läckande värmepaketet; det är kallt att åka utan värme i det här vädret! Att-göra listan bara fortsätter, men nu får man i alla fall köra bilen!
Sa jag att jag är glad?
« Senast ändrad: mars 28, 2008, 19:35:20 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16556
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #73 skrivet: januari 09, 2008, 17:26:39 »
Nu är bilen besiktigad! Äntligen får man köra med bilen igen! Jag åkte direkt från GDS-hallen till bilprovningen i Rissne,
bilen hann inte läcka tillräckligt för att besiktningsmannen skulle klaga... Nu återstår bara att faktiskt få ordning
på oljeläckaget... Sedan kanske man skulle fixa det läckande värmepaketet; det är kallt att åka utan värme i det
här vädret! Att-göra listan bara fortsätter, men nu får man i alla fall köra bilen!
Sa jag att jag är glad?

Härligt!
Var läcker det olja och vatten?

Grattis  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2330
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #74 skrivet: januari 09, 2008, 23:54:52 »
Kylarvattnet läcker någonstans inne i kupén, så antingen värmepaketet eller de små slangarna mellan torpeden och värmepaketet. Mycket irriterande då det innebär att bilen immar igen direkt när man sätter på värmen, och glykolimman kräver fönsterputs eller dylikt för att gå bort...
Oljan är lite klurigare; det läcker någonstans i bakkant på motorn, på nedre vänstra sidan sett i färdriktingen (sommartid alltså, inte på vintern när man åker sidledes...:D). Trodde från början på oljetrågspackning eller packningen kring bränslepumpen, men dessa är bytta och borde hålla tätt. Nästa kandidat är bakre vevlagerpackboxen, den tänkte jag byta i sommar tillsammans med kopplingen. Jag tänkte även byta oljetrågspackning och soppapumpspackning igen när jag ändå är i farten... Innan dess ska jag dock göra ett ordenligt försök att identifiera läckaget, d.v.s. åka in i GDS hall, tvätta rent, starta bilen och sedan stå där under till dess att det börja läcka på mig... Men allt i sinom tid... Just nu pågår jakten på lite MS delar för fullt; jag behöver en ny tankarmatur att modda dit en bränslepump på samt ett kontaktstycke från en Renault 5 kabelhärva för att göra MS installationen lite mer Plug n' Play... Tyvärr hade de inget sådant på de skrotar jag varit på under julen, får se om jag har mer tur i Norrköping när skolan börjar igen.

När jag satt häromdagen och läste Biltemakatalogen fick jag en ide... De säljer nämligen kopplingskit till bl.a. Volvo 440/ Renault 5 m.fl. där för 890kr, dessa borde väl rimligen ha en ganska god chans att fungera på min b14 snurra, eventuellt med svänghjul från 440? Jag tänker att sprängkåporna ser väldigt lika ut på dessa motorer, se http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2815.0, innehållet i dem kanske är det också?

Jag har startat en ny liten tråd i drivlinedelen av forumet, http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3646.0
« Senast ändrad: mars 28, 2008, 19:36:13 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16556
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #75 skrivet: januari 09, 2008, 23:59:32 »
Min motor skvätter upp lite olja kring oljestickans rör. Har du kollat där?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2330
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #76 skrivet: januari 10, 2008, 00:04:11 »
Nej, det kunde ju vara en ide... Ska som sagt felsöka ordentligt framöver...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16556
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #77 skrivet: januari 10, 2008, 17:33:10 »
Nej, det kunde ju vara en ide... Ska som sagt felsöka ordentligt framöver...
Kika ned nästa gång du öppnar huven, kolla om o-ringen krupit upp och om det ser blött och "rent" ut runt stickans fot.. Jag har inte orkat renovera min än men läcker inte mycket, fast det blir oljigt och blött runt omkring..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2330
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #78 skrivet: januari 26, 2008, 02:50:58 »
Nyheter på 340 DLi fronten... Efter att inte ha fått tag i något kontaktstycke till R5 kabelhärvan, eller någon tankarmatur att skruva fast en soppapump i blev det lite andra roligheter istället... En Palm Vx har införskaffats och ska snart införlivas i Megasquirtandet...
Med hjälp av PalmLog är tanken att jag ska få lite roliga extramätare i bilen, samt möjlighet att logga mina körningar utan att behöva släpa med mig en laptop varje gång...

Se http://www.blessedmemories.net/Palm/PalmLog.htm för detaljer!
« Senast ändrad: mars 28, 2008, 19:36:46 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #79 skrivet: januari 26, 2008, 20:27:29 »
låter smart me en palm istället för en hel laptop :D
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...