Författare Ämne: Volvo 343 DLi -87  (läst 973247 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1600 skrivet: december 28, 2015, 01:26:05 »
Wow så fint du fått Kurre! Och som ni redan sagt, där vågar man ju knappt röra sig  ;D

Jag funderar/planerar också ett nytt garage, mest för att få full takhöjd till en lyft.
Men vet inte vilken typ av lyft jag ska satsa på... känns som om man vill ha en av varje sort  :-\
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1601 skrivet: december 28, 2015, 10:25:55 »
Jag har skruvat på saxlyftar, enpelar-, tvåpelar- och fyrpelar-lyftar. (även lastbilslyftar, men då med lastbilar).
Varav tvåpelarn är min favorit.

Saxlyft köper man endast om takhöjden inte räcker till anser jag i alla fall. Körbanorna blir ofta ivägen när man ska skruva. Och dom modellerna med singelhydraulcylinder mellan körbanorna är väldigt ivägen.

Enpelarlyft känns väldigt ostadiga så jag trivs inte att stå under bilen på en sådan. Även där så är körbanorna ivägen (på de med körbana).

Tvåpelarlyft tar lite extra tid att justera in armarna innan lyft men ger absolut bäst utrymme för att meka. Dock krångligt om man måste in i bilen under arbetets gång.

Fyrpelarlyft är körbanorna oftast ivägen när man skruvar, går fort att få upp bilen på lyften så man kan lyfta men allt annat förutom avgassystemsarbeten tar extra tid.

Det är mina erfarenheter i alla fall.

Längtar tills jag själv har råd med ett lika fint garage och en tvåpelarlyft :)
« Senast ändrad: december 28, 2015, 10:29:56 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1602 skrivet: december 28, 2015, 23:23:35 »
Tack!
Jag har lite det problemet nu; det går oproportionerligt mycket tid till att sopa golvet varje gång man är ute och mekar...
Det problemet har jag också + allt torkande och tvättande av golvet, men jag har ju byggt garaget att meka i så jag försöker att inte vara så överdrivet rädd om golvet så kanske det blir lite lättare att leva  ;)
När man svetsar under en bil fungerar det bra att t.ex lägga en gammal bakplåt under så man inte förstör golvet, bra att ha under när man jobbar med bromsar också så man inte behöver lägga tid på att torka upp bromsvätska från golvet.

Simlar ang billyftar kanske vi borde starta en ny tråd om det, jag går i tankarna att köpa höglyftande saxlyft tror de är mest ur vägen när de inte används, en tvåpelarlyft är så mycket ivägen om man ska ha in en traktor, båt eller annat stort.
Ska man t.ex jobba med trösklarna går det ju t.ex att lägga fyra höga pallbockar under bilen och släppa ner lyften.
Saxlyften går att använda som svets/arbetsbord när man jobbar med annat än bilar också.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1603 skrivet: februari 22, 2016, 07:16:43 »
Nu har det äntligen hänt grejer! Efter nästan två års dvala var det i fredags dags att byta plats på Rembosse (76an) och räserbilen! Hyrsläp hämtat, full fart ut till hyrgaraget där räserbilen bott sedan den kom hem från Gelleråsen i maj 2014. Första hindret var pyspunka; två platta däck gjorde det lite tungt att vincha upp bilen på trailern, men det var snart avklarat. Väl hemma pumpades däcken och bilen rullades av, sedan var det bara att starta den och köra upp den på lyften?

Till min stora förvåning hade startmotorn återhämtat sig sedan Gelleråsen och funkade finfint; detsamma kunde tyvärr inte sägas om bränslepumpen... Efter en god stunds pulande, snapsande (av bilen...) och snurrande på startmotorn konstaterades att bilen inte fick bränsle och försöket avbröts för att köra iväg Rembosse till hyrgaraget (den startade fint och kördes upp på trailern för egen maskin...). Senare framåt kvällen var det dags att göra ett nytt försök - demontera bränslepumpen var steg ett... Väl demonterad prövade jag att köra den löst, efter lite skakande så hoppade den igång och gick fint - bra kvalitet på Hyundai-grejer med närmare 30000mil på sig! Bara att montera tillbaka och pröva igen - den här gången startar den nästan innan jag ser en fin E85 dusch från en slang i motorrummet... Var det någon som sa E85-godkända slangar?
Ut och börja klippa bort läckande bränsleslang; för varje bit jag klipper bort börjar det läcka på ett nytt ställe... Suck! Till slut var läckage ner på en sådan nivå (och på ett sådant ställe) att jag vågade starta och köra kortast möjliga väg upp på lyften där motorn snabbkyldes med lite vatten för att undvika etanolbrand i garaget...
Numera står bilen i vart fall på lyften (med viss möda, trösklarna mår inte så bra...); första uppgiften var själskriven efter allt kladd när bilen skulle startas - nu ska det byggas ordentligt bränslesystem!


Inte skarpaste bilden kanske, men väl en röd 340 på min lyft!


Så kallad E85 beständig bränsleslang från Swedol efter ca. 3,5år


Demonterat bränslesystem! Väldigt mycket bekvämare med lyft än liggandes under bilen på marken som tidigare gånger... Nu ska det byggas nytt med riktiga rör, kopplingar och teflonslang. Dessutom ska någon form av catch-tank dit så att jag kan svänga trots att jag har under halv tank...


Sist en bonusbild på nya dragbilen. En Volvo 244 GL -88 med en brutal B230F på 116 ystra hästar. Ska uppgraderas lite med oranga blinkers bak, nya dörrfack (de gamla saknas) samt återmontering av listerna på högersidan...
« Senast ändrad: december 19, 2016, 06:48:13 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1604 skrivet: februari 24, 2016, 22:00:21 »
Kul bilbyte i garaget. B15 Turbo slår trots allt hårdare än B14 😆

Ska bli mycket intressant att följa arbetet med bränslesystemet.
Skitslang!

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1605 skrivet: mars 06, 2016, 21:00:14 »
Nu har jag varit på en liten shoppingtur för att lista ut vad jag ska bygga mitt bränslesystem av; längre än så kom jag inte med 340an innan jag kom fram till att jag inte hade de delar jag behövde... Då blev det 240 mek istället, så nu har jag farthållare på min dragbil! Måste bara köpa en lång hylsa för att lossa ratten så att jag kan byta blinkersspaken lätt samt hitta ett lämpligt kontaktstycke till spaken (farthållaren kommer från 740, spaken är 240 original...). Tills vidare funkar det dock med en lös 740-spak som ligger på instrumentbrädan!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1606 skrivet: juli 07, 2016, 20:15:44 »
Det händer inte mycket på 340-fronten för stunden, bränslesystemsbygget har fått stå tillbaka för lite motorcykelmek istället... I maj hittade jag nämligen en hoj jag letat efter sedan 2008:


Jag var och tittade på det här exemplaret redan 2008, men då var priset lite väl häftigt i förhållande till skicket. Nu var det dock dags! Tyvärr led den av motorhaveri och levererades i ett antal stora lådor, så det blev ju en del mekande... Idag var dock premiärtur, så nu är det förhoppningsvis inte så långt kvar innan jag kan börja skruva 340!
Mer om hojen finns på: Honda VFR 400 NC24 - Lazarus
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1607 skrivet: juli 07, 2016, 22:31:27 »
Tack för rapport!  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1608 skrivet: december 19, 2016, 06:47:33 »
Äntligen dags för en uppdatering!

I början av oktober fick vi en liten bebis, så då blev det lite föräldraledigt och extra tid i garaget - hög tid att bygga bränslesystem!


Mockup i trä samt ihop-punktad slutprodukt i stål - vad ska det bli?


Jo, en hylla för batteri (i framtiden...) och catchtank!


Sitter som gjuten under växellådan (bekvämt med en extra växellåda att mäta på!)


Felicia hjälper till att provmontera den nya tankarmaturen (så att jag slipper köra med bärnslepump påhängd på original B14 armatur...)


Catchtank med kopplingar - kall soppa från stora tanken matas in i botten på catchtanken, returen till stora tanken ligger ett par centimeter från toppen av catchtanken för att minska läckagerisken kring armaturen.


Hela systemet (exklusive teflonslang) målat och klart på garagegolvet. Att bocka närmare 3m stålrör så att det smiter åt genom kardantunnel och dylikt tog en stund! Aluminiumrör hade varit klart mer lättjobbat...


Färdig tankarmatur med kabelgenomföringar och pump. I stort sett likadana i både stora tanken och catchtanken, bara bockning och anslutningar på rören som skiljer. Pumparna blir Walbro-liknande prylar från Hyundai (samma på båda ställena), den jag har haft sedan tidigare kom från en Elantra med 26000mil på mätaren och har fungerat bra hittills, så det måste vara bra skrot?


Färdig tank (med lite ny färg på). Returslangen från catchtanken blir ett litet experiment - Biltemas stålspunna bränsleslang med tilhörande AN-kopplingar... Undrar om den håller lika länge som teflonslangen?


Hjärtat i systemet - catchtank, bränslefilter och tryckregulator i ett behändigt paket, allt servicebart från höger hjulhus. Jag monterar även tryckgivare i bränslerailen för att kunna hålla koll på att inte tryckfallet i ledningen till motorn blir för stort. Återstår att se hur allt kommer fungera med returlöst system - blir det katastrof med ånglås och liknande får jag dra en returledning också...

Bilen är provkörd ett par varv runt kvarteret (på R-däck från 90-talet i snö...), det verkade fungera (fram tills bränslepumpsrelät ballade ur och bilen dog) - återstår att se hur det blir när man faktiskt kan belasta lite också!
« Senast ändrad: december 19, 2016, 06:51:18 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1609 skrivet: december 31, 2016, 13:37:41 »
Tack för att du visar upp systemet! Returlöst var ju smart. Hoppas det funkar men man slipper ju pumpa så mycket soppa fram och tillbaka mellan motor och tank.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1610 skrivet: december 31, 2016, 16:02:14 »
Minimering av mängden bränsleslangar och kopplingar var tanken, teflonslang @ 250kr/m + kopplingar är inte så kul att hålla på med... Att dessutom minimera antalet mängden prylar under huven som kan spruta trycksatt E85 på varmt grenrör kändes också bra!

Bilen har gått ytterligare två varv runt kvarteret i maklig takt samt startats i garaget ett par gånger - så långt verkar det fungera. Dock sa bränsletryckgivaren jag monterade upp sig tämligen omgående (tyckte visst inte om E85...), så en ny sådan måste fixas. Dessutom misstänker jag att min bränsletrycksregulator kan ha lagt av, det såg så ut på bränsletrycket innan givaren dog... Återstår att se när jag kan mäta bränsletryck igen!

Utöver det har jag upptäckt en liten miss som bilen levt med sedan jag byggde ihop mitt Megasuirt för snart 10 år sedan - av en slump råkade jag lägga handen på säkringshållaren för system när jag körde bränslepumparna och tyckte den verkade lite väl varm... Det visade sig att jag lyckats bygga in lite glappkontakt när jag byglade matningen till alla säkringarna vilket gav ca. 5V spänningsfall mellan inkommande och utgående matning till bränslepump och lambdasond bl.a. - jag misstänker att det kan ha varit en bidragande orsak till att min bredbandslambda haft lite sporadiska beteende och värmningen inte riktigt velat vara med... Förhoppningsvis blir bilen lite mer lättmappad nu när det är åtgärdat!

Jag provflödade dessutom mina gamla 740 turbo-spridare en vända idag - med nuvarande bränsletryck (okänt, men klart under 3bar i vart fall) gav de:
Cylinder1234
Flöde, g/min204202185193

Inte direkt optimalt, men kanske vad man kan förvänta sig av typ 30 år gamla prylar... Jag bytte plats på fyrans och tvåans spridare för att få ungefär samma totalmängd i varder port i och med att det är en siamestopp där cylindrar 1-2 och 3-4 delar insug och första biten av kanalen i toppen - vi får se om det gör att bilen går mjukt som en dröm...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1611 skrivet: januari 01, 2017, 15:13:03 »
Skönt att hitta glappfel.
Var köpte du teflonslang och kopplingar?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1612 skrivet: januari 01, 2017, 15:25:24 »
Slang och kopplingar kommer från Hydroscand... Hade blivit betydligt billigare att beställa slang och kopplingar på nätet, men jag ville ha pressade stålkopplingar istället för skruvade aluminiumkopplingar, så då fick det bli Hydroscand. Det bör vara i det närmaste oförstörbart nu åtminstone, bara att undvika att vecka slangarna så ska de överleva det mesta!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1613 skrivet: januari 03, 2017, 22:48:52 »
Fin batteri och catchtank hylla.
Ang spridarna, när du har så fin motor och dessutom mapbart sprut skulle det inte vara bättre att satsa på nyare modernare spridare med bättre sprutbild?



Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1614 skrivet: januari 05, 2017, 10:42:26 »
Jag ska prata med Peter Björck när jag träffar honom någon gång framöver och se vad han säger - kanske har han något lite modernare som man kan stoppa i... Kapacitetsmässigt är ju de jag har ganska bra, men det finns säker lite att hämta med annan spraybild och lite bättre noggrannhet.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1615 skrivet: januari 12, 2017, 00:20:39 »
Jag ska prata med Peter Björck när jag träffar honom någon gång framöver och se vad han säger - kanske har han något lite modernare som man kan stoppa i... Kapacitetsmässigt är ju de jag har ganska bra, men det finns säker lite att hämta med annan spraybild och lite bättre noggrannhet.

Blir sugen på att kolla mina spridare och eller uppgradera till nya!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1616 skrivet: januari 22, 2017, 00:07:39 »
Jag ska prata med Peter Björck när jag träffar honom någon gång framöver och se vad han säger - kanske har han något lite modernare som man kan stoppa i... Kapacitetsmässigt är ju de jag har ganska bra, men det finns säker lite att hämta med annan spraybild och lite bättre noggrannhet.

Blir sugen på att kolla mina spridare och eller uppgradera till nya!
Jag är också sugen att byta på den svarta för att sänka förbrukningen.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1617 skrivet: mars 23, 2017, 12:58:02 »
Nu har det mekats lite igen!
Först lagade jag rattlåset som varit trasigt sedan jag köpte bilen: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=9582.0

Nästa steg var att fixa läckaget i diffklumpen som jag haft sedan jag monterade den sist (jag råkade stöta till bakkanten på diffkåpan och sabba packningen när jag lyfte upp växllådan i bilen...). Dessutom ville jag demontera min Torséndiff för att inspektera den då det var lite metallspån i oljan när jag dränerade diffen.


Efter att ha plockat isär allt låg diffen till slut isärplockad på arbetsbänken. Brunnarna som diffdreven ligger i såg lite fula ut; de putsades till med smärgelduk innan återmontering. I övrigt såg jag inga konstigheter, så förhoppningsvis var det bara lite inkörningsspån. Framtiden får utvisa!

Nu är allt ihopmonterat igen med ny packning och olja påfyllt, än så länge är det tätt. Nya drivknutsdamasker blev det också när jag var där och skruvade, en av de gamla läckte och de övriga hade torrsprickor.
I tisdags tog jag dessutom en tur till gamla garaget och hämtade mina tre trasiga startmotorer. För er som inte kommer ihåg har jag haft en startmotor där kolen tagit slut, en startmotor som gått i slagsmål med mitt Renault-svänghjul och förlorat samt en startmotor som smält på Mantorp. Dessutom en startmotor från en 76-79 års 340 som sitter på bilen och inte riktigt orkar dra runt motorn om man inte ställer den i rätt läge innan...


Sagt och gjort, tre dåliga startmotorer plockades ner i molekyler på arbetsbänken och de bästa delarna valdes ut. Numera har jag en jättetrasig startmotor (t.h.) och två som åtminstone fungerar utmärkt när man prövar dem på arbetsbänken samt en av nästan oanvänd av den äldre modellen (t.v.) som numera sitter i RemBosse efter att han dödat sin gamla...


Den jättetrasiga startmotor sågades isär och frästes till med pelarborren och fungerar numera som distans mellan startmotor och sprängkåpa för att matcha in startmotorn med mitt svänghjul. Jätteskönt att slippa drivor med brickor varje gång man ska skruva loss startmotorn!

Efter startmotorbyte på dagordningen står nog längre pinnbultar till framhjulen samt montera mina nya motorfästesgummin, sedan börjar bilen bli redo att användas igen...
« Senast ändrad: december 25, 2017, 23:57:28 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1618 skrivet: april 02, 2017, 11:37:10 »
Dagens mekande har varit måttligt framgångsrikt; planen var att byta pinnbultarna till framhjulen mot de längre Subaru-bultarna jag köpte för några år sedan... Drygt två timmars letande senare vet jag fortfarande inte vart jag lagt dem... Suck!
Nästa steg var att montera min nya VDO-oljetrycksgivare så att min oljetrycksmätare börjar visa rätt - tyvärr har jag en 5-bars mätare och en 10-bars givare så det sket sig också. Tur att den inte var så dyr, 150kr för en kopia känns överkomligt jämfört med 500kr+ för en VDO original...
Nåväl, bara att försöka hitta motivation att påbörja nästa projekt på listan - nya motorkuddar... Jag köpte en komplett uppsättning från Classic Swede för ett par år sedan efter att mina främre (också från Classic Swede) gått sönder (bakre fanns inte ännu när jag köpte de första...), dags att montera nu kanske?

Innan dess, lite off-topic:

Som ni kanske förstått vid det här laget blev det ingen Volvo 300 i Skogaholms-utförande i år heller... I och med att Scania lanserat sin nya lastbil blev det lite tyngre grejer istället:


Scania S500 Ginger Edition (Skogaholm har blivit utbytta som underleverantör, numera är det in-house produktion som gäller!)


En vanlig 4x2 dragbil av typisk europeiskt snitt


Uj! Någon tycks ha överlastat bilen något alldeles fantastisk, rambrott är inte var dag man ser på en modern lastbil!

Tidigare installationer i serien:
Volvo 343 DL  -07 Skogaholm Edition
Volvo 360 GLT -08 Skogaholm Edition MKII
300-Power Pepparkaksrace 2009
300-Power Pepparkaksrace 2010

Dessutom en släktning av det lite tyngre slaget:

Scania R480 Carrot Edition - EU6 såklart! Byggd av 100% biologiskt nedbrytbara material såsom morötter, philadelphiaost och socker...
« Senast ändrad: april 02, 2017, 11:43:48 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1619 skrivet: april 04, 2017, 22:22:53 »
Vilka Subaru-bultar passar 300? hålen i navet är 13,2mm och splinsen på bultarna 13,5 jag hittar inga bultar med de måtten, i allafall inte M12x1,25.
Vi har 2 Scania på jobbet och ramarna på dom ser ut som de var av pepparka på dom också, 15år och vägsalt har gjort sitt.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1620 skrivet: april 05, 2017, 07:00:33 »
Subaru-bultarna har m12x1.25 gänga och splines som är ca. 14mm utvändigt... På 300Mania verkar det vara rekommenderad väg att gå för att få längre hjulbultar, nackdelen är att man får borra upp hålen i navet till 14mm... Annars verkar Volvo 740 ha snarlika mått på splinesen men M12x1.5 gänga... Nu när jag tappat bort mina Subaru-bultar vet jag inte riktigt vad jag ska välja.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 194
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1621 skrivet: april 05, 2017, 19:27:12 »
Har för mig att 740 och 240 har typ 14mm eller kanske lite mer...

Sellholm har pinnbult med 13mm men med M12x1,5.
http://www.sellholmshop.se/bromsdetaljer/hjulbult-mutter/pinnbult.html

Annars så kan jag tipsa om Manton Racing. Deras hemsida har inte fungerat på ett tag men det går säkert bra att ringa till dem.

Passar även på att varna för Toyotas pinnbultar. De är gjorda av riktigt dåligt material. De ska enl Toyota dras med 94nm och försöker man dra de med 120nm (som nästan alla andra bilar har som standard) så går de av, även Toyotas bultar är M12...

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1622 skrivet: april 05, 2017, 23:02:41 »
13mm splines går inte när hålen är 13,2.
Men 14mm går att svarva till så de passar, splinsen är ju ganska djupa så finns antagigen lite kvar av dom fast man svarvar ner bultarna t.ex till 13,4mm.
Till min vita gjorde jag egna bultar utan splines och det fungerar, men nu behöver jag längre bultar till den svarta och det är ganska tidskrävande att göra 16st, så det skulle vara smidigare att modifiera Subaru bultar.

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 194
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1623 skrivet: april 05, 2017, 23:21:16 »
Missade att de var 13,2 mm.

Finns ju en hel del bilar som har M12x1,25 pinnbult original. Många Honda, vissa mindre Amerikanska bilar med bultdelning 5x110 som Jeep, Dodge och Chrysler, många äldre Alfa tex 75. De jag kommer på i huvudet.

Borde absolut inte vara så svårt att hitta något som är bra att utgå ifrån.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1624 skrivet: april 08, 2017, 20:31:32 »
Subaru-bultarna är ju som sagt ganska väl utprovade på Volvo 300 Mania, dock har de ju nackdelen att man måste modifiera antingen bulten eller navet för att de ska passa... Volvo 740 bultarna låter som de ska passa rakt av när jag kikar på måtten på nätet, dock är det ju inte samma gänga som original...


Volvo 740/940 pinnbultar
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 194
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1625 skrivet: april 09, 2017, 19:56:15 »
Då hade jag kört på 740 om de passar, att gängan inte är samma kvittar ju. Antar att du ändå kommer köpa nya hjulmuttrar när du byter pinnbultarna.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1626 skrivet: april 12, 2017, 07:02:14 »
Igår blev det lite mekat igen, monterat en ny bränsletrycksgivare som förhoppningsvis är lite mer E85-beständig samt börjat med lite service... 6/5-2017 är inbokat för körning på Gelleråsen med Scanias motorklubb, så nu har jag en tydlig deadline!

Gelleråsen!

Jag satsar stenhårt på att få klart någon form av minimi-nivå till dess:
  • Kylarvätska + bromsvätska
  • Fixa lite nya clips till bromsrören som hänger lite löst
  • Mappa med nya bränslesystemet!
  • Byta avgasrör på dragbilen
  • Serva dragbilen
  • Nya pinnbultar till framhjulen så att jag kan använda andra fälgar
« Senast ändrad: april 21, 2017, 13:50:59 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1627 skrivet: april 21, 2017, 13:52:01 »
Två veckor kvar och jag är färdigmekad, det måste vara någon form av rekord! Nu kanske jag till och med hinner spola av tre års damm från bilen innan det är dags att ge sig ut på banan...


Jag kan meddela att pinnbultarna till framhjulen (obs, enbart framhjulen!) från Volvo 740/940 sitter nästan som en smäck fram på 340, dock med M12x1.5 gänga istället för originalets M12x1.25. Originalbultar till vänster, 740 bultar som svarvats lite i borrmaskinen i mitten och orörda 740 bultar till höger.
Originalbultarna till 740/940 är som synes 10mm längre (49mm totalt) än original 340 (39mm totalt), så om man inte kör tjocka spacers är de kanon (och lätta att få tag på...). Vill man ha längre finns det naturligtvis också att köpa utan problem.
« Senast ändrad: december 25, 2017, 23:59:52 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1628 skrivet: april 30, 2017, 14:41:45 »
Mindre än en vecka kvar nu, och bilen tycks fungera som förväntat! Var ute och mappade en sväng idag; allt verkar gå skapligt (utom tomgång och kallstart...) och lambdavärdena ser vettiga ut. Avsvabbad hann den bli också innan den fick smita in i garaget för att vila sig i form för nästa lördag... :)
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1629 skrivet: maj 01, 2017, 22:31:13 »
Kul med fungerande bil, hoppas den fungerar felfritt på Gelleråsen.

Men kan bilar vila sig i form? då måste min vara i riktig toppform för den har vilat lääänge  ;)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1630 skrivet: maj 02, 2017, 06:40:00 »
Jag hoppas det, jag har satsat hårt på det hittills... Bilen har egentligen inte rullat sedan Gelleråsen 2014 förrän nu under våren när jag har försökt få den att gå som den ska med nya bränslesystemet så den har haft gott om tid på sig att vila upp sig!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1631 skrivet: maj 02, 2017, 23:13:14 »
Herregud vad lätt det är att bilarna rotar sig i garaget!
Kul att du fått ut din och att den ska få roa dig på bana!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1632 skrivet: december 26, 2017, 00:12:30 »
Äntligen dags för rapporten från Gelleråsen! Tyvärr blev det inte så mycket bilder då dagen gick åt till bilkörning, mekning, brandsläckning och annat...


Innan ni blir alltför oroliga, nej det var inte min bil som brann... Den här stackars Focusen började med stor sannolikhet läcka olja som sedan fattade eld under typ andra körpasset... När föraren förstod vad som hända stannade han i escapen efter långa rakan där vi tömde nästan alla brandsläckare som fanns på plats (alla flaggposteringar samt ett helt gäng privata...) i bilen för att få död på branden. Mycket bantid försvann, en fin bil brann upp och hela rakan behövde saneras från olja och annat bråte, men ingen blev skadad.


En av få bilbilder från dagen; lineup inför nästa körpass...

Hur gick det för mig då?
Jo, till en början blev det väldigt snabbt tydligt att något måste ha hänt den där veckan när bilen stod och vilade sig i form - helt plötsligt var lambdavärdena helt uppåt väggarna och bilen gick som en påse nötter och saknade laddtryck... Bra början! Därefter följde typ två timmar släckning, bärgning och sanering innan det var dags att åka ett sista pass innan lunch. Då passade urtrampningslagret på att säga upp sig igen! Den här gången blir det att lyfta ur motorn och undersöka vad som kan ha hänt ordentligt...
Passen efter lunch blev sedan lite urvattnade (men ändock bankörning med bil för första gången på tre år!) med en bil som saknar effekt, går illa och dessutom inte har någon koppling. Hela varvet kördes på trean med en toppfart på typ 120km/h på varvstopp i slutet av rakan - rundningsmärke var bara förnamnet. Det var dock inga problem med greppet eller bromsarna, de behövde knappt jobba alls... Efteråt blev det en sväng hem till Peter för sedvanlig grillning, det var betydligt mer framgångsrikt!


Väl hemkommen inspekterade jag bilen lite; mina alldeles för breda slicks som satt fram tycks ha nött lite mot fjäderbenen...
« Senast ändrad: december 26, 2017, 00:15:32 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1633 skrivet: december 26, 2017, 00:30:25 »
Vad mer har hänt i sommar då som gjort att ni fått vänta till jul på en uppdatering?


I april köpte jag en liten födelsedagspresent till mig själv; sedan den gamla åkgräsklipparen såldes för ett år sedan har jag fått promenera med klipparen. Nu ska det bli ändring med typ 200kg amerikanskt bondjärn från 70-talet! Tyvärr behövdes lite renovering av klippbordet, men annars fungerar den fint! Plog till nu i vinter finns också...


Riktig dragkrok saknades dock, men det var lätt åtgärdat! Nu kan man dra runt kärran på tomten utan att anstränga sig.


Nästa lilla projekt blev en Suzuki Vitara från -89 som fick slita hårt i tre dagar på Sweden Offroad Tour - helt original sånär som på något grövre däckmönster, men den togs sig fram riktigt bra! Man behövde inte vara så rädd om den heller med tanke på mängden anmärkningar på rost den stackarn hade...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1634 skrivet: december 30, 2017, 01:02:48 »
Tack för rapport. Hoppas du får större banglädje 2018..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1635 skrivet: januari 03, 2018, 11:19:11 »
Här kommer lite bilder på årets pepparkaksbak; i år blev det en present till några mekaniker på jobbet som hjälpt oss under året.


En lastbil med någon form av motorproblem tycks det som...


Har Scania tagit fram en trepip, eller är det måhända en gammal D8 som smugit sig in i ett modernt chassi?
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1636 skrivet: januari 03, 2018, 21:48:39 »
Härligt!

Scania kan jag inget om så låter bli att kommentera.

Jag själv bakade en omgång 2-dimensionella 360:s i vanlig ordning.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1637 skrivet: mars 29, 2018, 20:52:43 »
Dags för en liten uppdatering så att ni inte tror att jag gått och dött eller så...

Efter förra vinterns 340-mekande och fiaskot på Gelleråsen så var motivationen att meka 340 i botten, så motorcykel planerades till Gelleråsen. Då motorcykeln bara behövde lite service så behövdes ett annat projekt att fördriva vinter med:


Lådbil till Felicia blev målet - lagom kravlöst projekt som dessutom har fördelen att inte kräva att man kryper under en skitig bil dagarna i ända... Projekttråden har dock hamnat på rejsa: https://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=111799
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1638 skrivet: maj 19, 2018, 19:19:43 »
Dags för en Gelleråsen rapport igen, uj vad tiden går fort!


Årets Gelleråsen ekipage - 240an behövde inte slita lika hårt för att dra Baby-Viffern som 340an...


En granne hängde med och luftade sin A2 - 75hk ock 900kg går måhända inte så fort, men kul hade han!


Jesper hade köpt en lagom sliten 318ti att leka med - den gick klanderfritt fram till sista två körpassen då bromsbeläggen sa upp sig (de var nya för dagen!)


Slutligen en bild på mig på VFRen - den hade behövt lite hårdare bromsbelägg, men annars uppförde den sign strålande hela dagen... Nästa år ska det bli 340 igen dock, ju äldre jag blir desto mer påtaglig känns vältrisken när man saknar två hjul...

Förhoppningsvis dyker det upp lite fler bilder framöver; jag hade en kollega med mig som bara fotade hela dagen och lyckades få ihop 1800 bilder innan minneskortet tog slut... Det borde finnas några fina bilder bland dem när han väl gått igenom dem!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1639 skrivet: september 02, 2018, 17:02:35 »
Nu har en hel sommar passerat sedan Gelleråsen; även om det verkat så på forumet har det inte varit helt dött i garaget!


Joakim från jobbet var med på Gelleråsen med sin bruksbil och fick blodad tand - kort senare stod det en röd, japansk coupe i mitt garage...
Typiskt turbotrim från början på 2000-talet med en hel chipspåse med olika alternativ att stoppa in i motorstyrenheten samt ett tillsatssprut från GIK-turbo. Kort senare hade bilen åkt konbana på Malmby flygfält, fått ett MaxxECU styrsystem samt coil-overs monterade och lite allmän översyn. Dock vill den inte ladda mer än knappt 1bar vilket man inte kommer så långt med, så härnäst ska turbon (T28 av något slag) demonteras för inspektion och systemet ska provtryckas. Sedan ligger större frambromsar och en diffbrom och väntar på bättre tider också! Till nästa sommar ska den förhoppningsvis göra racerbanorna i lander osäkra!


När Joakim skruvade racerbil i mitt garage blev jag naturligtvis inspirerad. Sagt och gjort, ur med motorn för att se vad som hänt med urtrampningslagret en gång för alla!


Stålringen som kopplingsaffeln trycker mot har gått av och kopplingsgaffeln har sedan tryckts in i plasten som håller urtrampningslagret. Min diagnos av dessa symptom är att jag helt enkelt har för lång slaglängd på kopplingspedalen varmed tryckplattan går i botten innan jag tryckt ner pedalen hela vägen. Till nästa gång blir det någon form av justerbart stopp så att jag bara trycker tillräckligt långt... Förhoppningsvis löser det problemet då allt annat såg jättefint ut!


När motorn väl är ur kan man ju alltid drömma lite - i med skrotbottendel och fram med alla roliga delar jag samlat på mig/byggt under åren...


Sista veckorna innan semestern fick mina insug följa med till mekaniska verksaden på jobbet för lite fräsning och arborrning - vipps var de både plana mot toppen och runda mot spjällhusen!


Några timmar med slipstift senare så var de dessutom matchportade mot både toppen och spjällhusen och mjukt koniska däremellan!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82