Författare Ämne: Volvo 343 DLi -87  (läst 968585 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1640 skrivet: september 03, 2018, 23:33:55 »
Kul att det rör sig i garaget  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1641 skrivet: november 04, 2018, 12:34:25 »
Lite fler uppdateringar; tyvärr laggar de efter en smula då tiden läggs i garaget istället för på forumet...


Joakim får öva lite MAG-svetsning


Kanske inte en svets man skryter med på bilforum, men fullt tillräcklig för ändamålet (och dessutom typ andra gången han höll i en svetspistol...)


Här anar man syftet med svetsövningen - ett tillfälligt fäste för att hålla turbon på plats för vidare svetsövningar...


Jag har övat lite med min nya TIG-svets också; mycket gas går det och många gånger råkar wolframelektroden trilla ner i smältan, men till slut sitter det ihop. Det tog bara sju år eller så innan jag faktiskt lyckades påbörja montering av intercoolern jag köpte på marknaden i Norrköping. Hade jag vetat att Frontera B intercoolern passar perfekt redan från början hade jag nog skaffat en sådan istället, men nu hade jag redan den här hemma...


En av många höga metallfilspån som skapats i garaget senaste månaderna. Väggarna är dessutom mer svarta än vita av allt damm från vinkelslipen nu...
« Senast ändrad: november 04, 2018, 12:56:26 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1642 skrivet: november 10, 2018, 21:24:11 »
TIG  :o  Hade jag gärna haft och kunnat  ;D

Tack för update  :-*

Edit: Glömde imponeras av ditt hemgjutna insug!
« Senast ändrad: november 10, 2018, 21:29:31 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1643 skrivet: november 10, 2018, 22:44:47 »
Jag insåg till slut att med fast jobb och vettig lön och ett garage att ha grejerna i så var det inte rimligt att lägga massa tid på att leja bort svetsjobb bara för att jag inte hade rätt svets; ca. 12000kr senare hade jag en Stahlwerk 200A AC/DC TIG med pulsfunktion, pedal, plasmaskärare och allt annat man kan behöva. TIG-svetsning är skitkul, men jättesvårt... Man ska både rätt avstånd mellan facklan och arbetsstycket, rätt vinkel och rätt ström och mata fram facklan lagom fort o.s.v. Som om inte det var nog måste man dessutom koordinera allt med andra handen som ska mata fram tillsatsmaterial i samma takt. Missar man på något blir det bara skit (och det gör man allt som oftast). När det går bra är det dock fantastiskt tillfredsställande! Går dock mycket pengar på gas jämfört med MIG-svetsen och tar lång tid; hittills har jag svetsat upp drygt 16l gas (200bar flaskor)...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1644 skrivet: november 12, 2018, 21:31:43 »
Ja TIG är fantastiskt  8)

Har bara provat en gång men fick beröm av kollegorna som svetsat halva livet.

Friskt vågat Kurre!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1645 skrivet: november 26, 2018, 19:27:30 »
Jag insåg till slut att med fast jobb och vettig lön och ett garage att ha grejerna i så var det inte rimligt att lägga massa tid på att leja bort svetsjobb bara för att jag inte hade rätt svets; ca. 12000kr senare hade jag en Stahlwerk 200A AC/DC TIG med pulsfunktion, pedal, plasmaskärare och allt annat man kan behöva. TIG-svetsning är skitkul, men jättesvårt... Man ska både rätt avstånd mellan facklan och arbetsstycket, rätt vinkel och rätt ström och mata fram facklan lagom fort o.s.v.

Jo, svetsning är en konst som tar tid att bemästra. Frågade en kompis om råd för många år sedan (han är svetsare) och han svarade -Arbetsställningen är viktigast!  ??? Det tog några år innan jag fatta vad han menade. Och det handlar om allt du beskrev tidigare om avstånd, vinkle, osv. Ser bra ut!

/M

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1646 skrivet: februari 22, 2019, 16:15:42 »
Dags att uppdatera igen!

I en stor låda med rörbitar jag beställde så dök det här upp:



Många, många, många (många) timmar senare började de små rörstumparna passa ihop!


En grovt tillhackad merge-kollektor av det mer kompakta slaget  började kunna skönjas också...


Ytterligare många timmar med svetsen (MAG-svets blev det, spalterna mellan bitarna var inte direkt TIG-vänliga...)


Början till en ny downpipe, förhoppningsvis lite mer lättmonterad än den gamla...


När downpipen skulle byggas passade jag på att sektionera om mitt rostfria avgasrör en smula också, tidigare hängde det lite lågt, slog i fästet till reaktionsstaget samt lämnade ingen plats för katalysator... Efter att ha sågat isär hela systemet i småbitar och byggt ihop det igen så ska det mesta av det förhoppningsvis vara löst...


För att komma förbi extra reaktionsstaget och dylikt så blev det ett extra fäste från en av bultarna till växellådsupphängningen. Muttrarna som sitter som distans ska naturligtvis bli en gummibussning vid slutmonteringen... Håll tummarna för att allt går fritt även när det är varmt och rör på sig!
« Senast ändrad: februari 22, 2019, 20:36:27 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1647 skrivet: februari 22, 2019, 16:45:53 »
När alla bågfilsblad var utslitna och jag var trött på att såga rostfria rör var det dags för andra ändan av gasväxlingen, där får man leka med aluminium istället...


Andra halvan av lådan med rörbitar...


Ett fyrtumsrör samt fyra aluminiumtrattar grovt ihoploppade för att kolla att måtten stämmer mot spjällhusen...


Ser ut att vara ungefär rätt avstånd mellan dem!


En idé om hur det ska bli i slutändan; LÅÅNGA insug är melodin!


Luften måste ta sig in i plenumet också; bara för att krångla till det lite valde jag att bygga en tvåkammardesign... Vi får se om det bara stryper i onödan eller om jag faktiskt får fantastiskt bra massflödesbalans mellan cylindrarna.


Finn ett fel... Varför dubbelkollade jag inte att jag svetsade ihop delarna åt rätt håll innan jag helsvetsade allt?!?!


Sågat loss, putsat och svetsat fast igen... Dessutom svetsat på en fläns och byggt ett lock för att kunna öppna och kika in i plenumet.


Ytterligare en bild... Lite småsaker kvar att svetsa på plenumet, sedan ska det bara byggas tryckrör, fuelrail, gaslänkage, kabelhärva, laddtrycksstyrning och 1001 andra småsaker innan bilen ska ut på Gelleråsen i maj...
« Senast ändrad: februari 22, 2019, 20:38:29 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1648 skrivet: februari 23, 2019, 12:27:26 »
Förutom 340-mek under hösten har det naturligtvis hänt en del annat i garaget också...

Joakims Nissan 200 ville ju inte bygga laddtryck som den borde, så turbodemontering stod på listan... Turbon som satt i bilen var någon form av T25/T28 hybrid från GIK-turbo; när vi demonterat den såg vi snart att den sett sina bästa dagar... Avgashuset var fullt med sprickor, bland annat i sätet till wastegaten vilket säkert bidrog till lite dåligt laddtryck. Då Joakim är duktig på att shoppa bildelar på diverse forum, facebookgrupper och liknande hade han snart ropat hem både en ny GT2871R kopia samt en begagnad turbo som skulle vara en GT2871R. Väl hemkomna så var den begagnade turbon en exakt likadan GIK turbo hybrid som redan satt på bilen (dock med lite mindre sprickor i avgashuset) och kinakopian var väldigt kinesisk av sig... Den var visserligen betydligt större än den gamla hydridturbon, men inte ett mått stämde med en GT2871R. Vi brydde oss inte ens om att kolla huruvida den var kullagrad; för de pengarna kändes sannolikheten för det väldigt låg.

Dessutom införskaffades tre begagnade eftermarknadsgrenrör i hopp om att få lite mer flås på grejerna; även dessa var av väldigt kinesisk kvalitet. Det första röret passade inte alls på motorn; ena pipan tog emot ventilkåpan med ca. 5mm kvar att dra åt innan flänsen låg an mot topplocket. Nästa grenrör var passformen på flänsen så dålig att det inte ens gick att få fast röret på motorn... Sista röret passade, dock flyttade naturligtvis turbon på sig lite jämfört med originalröret så downpipe och liknande passade inte längre.


Mycket filande, sågande, svetsande och mätande senare passade delarna i vart fall ihop!


Det passade till och med i motorrummet! Den som designade dessa bilar är förhoppningsvis sparkad sedan länge; maken till osmidig maskin att skruva på har jag sällan skådat... Ingenting går att komma åt med rimlig insats och allt sitter ihop med ungefär en miljon skruvar mer än vad som borde behövas. Till vår stora besvikelse visade det sig att vi inte fått banjon med inkommande olja tät när vi monterade ihop bilen; det slutade med att vi fick demontera hela turbon och grenröret igen för att åtgärda det... Till slut var i vart fall bilen tät och allt ihopskruvat; tyvärr hade tiden sprungit ifrån oss, så väglaget tillät inte längre en rimligt prokörning.  :-[

Nu står bilen på vinterförvaring och väntar på bättre väder; mappning hos Tony på AGs i Norrköping är bokat i april. Utöver det är det bara småsaker kvar att göra; byta till bromsad diff, uppgradera frambromsarna, montera riktiga stolar och pula dit en MAC-ventil till laddtrycksregleringen...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1649 skrivet: februari 23, 2019, 12:39:31 »
Sedan vi köpte Saaben som Carina åker i till vardags har den saknat spolarvätskelocket. En vacker dag fick Jesper in ett passande spolarvätskelock på sitt företag; det blev mitt för en krona under förutsättning att jag tog hand om tillbehören till det.


Tillbehören bestod av en Saab 9-5 2.0t Automat med vevlagerknack...


Många "bra-att-ha" delar blev det; förhoppningsvis kan vi hålla liv i Carinas Saab ett tag framöver och dessutom komplettera 340an med lite delar...


Om det är någon som behöver Saab-delar är det bara att skrika till, det finns en del som inte passar på någon av våra bilar som jag behöll ändå, t.ex. två fina Xenon-framljus!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1650 skrivet: februari 23, 2019, 18:55:39 »
Ser ju riktigt najs ut med ditt bygge :)
Hoppas de blir bra med plenumet. Inte så insatt i plenum design och sånt.
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1651 skrivet: februari 26, 2019, 14:39:50 »
ToDo-lista innan bilen åter kan göra landets racerbanor lite långsammare:
  • Bygga gaslänkage
  • Bygga ihop koppling
  • Dra el till laddtrycksstyrning et.c.
  • Montera motorn i bilen
  • Fixa alla vakumslangar
  • Bygga tryckrör
  • Svetsa klart plenum
  • Få dit batteri
  • Bygga vevhusventilation
  • Svetsa uttag för lambdasond och avgastemp
  • Linda avgasbandag
  • Bygga besiktningsrör (d.v.s. istället för turbo)
  • Måla alla nya plåtbitar (intercoolerfästen, avgasrörsupphängning et.c.)
  • Mappa
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1652 skrivet: februari 28, 2019, 23:05:31 »
Du är grym Kurre! Inte ens jag är sådär envis!
Suckskrattar för mig själv när jag ser att du fortfarande bygger på en motor med icke cross-flow-topp! Heja dig!

Stort tack för update och lycka till med att-göra-listan!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1653 skrivet: mars 14, 2019, 15:21:11 »
Nu har det mekats lite mer!


Låsning till stödlagret i veven då det har tenderat att lossna då svänghjulet är lite för grunt...


Medhjälpare(?) i garaget...


Mer användbar medhjälpare i garaget. Joakim har precis slipat in ventilerna och håller på att montera ihop min Renault 5 topp.


Motorn ihopmonterad med nya toppen


Kylfläkt från Saab 9-5 i modifierat originalfäste från 340 med B14 samt tryckrör mellan intercooler och plenum
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1654 skrivet: mars 14, 2019, 15:35:10 »
Åter till följetongen som startade den här vinterns ombyggnation - urtrampningslagret... De senaste banträffarna har bilen förbrukat urtrampningslager i en takt om ett lager per dag. Alla teorier hittills om varför har varit felaktiga, aktuell teori är att jag haft för lång slaglängd på pedalen och därmed mosat urtrampningslagret när solfjädern bottnat. Det återstår att se om det stämmer; för att minimera risken att behöva byta urtrampningslager efter nästa träff har jag dock jobbat lite...


Originallagret (Valeo) från bilens barndom tillsammans med en bronsdistans som Peter svarvat för att lagret ska räcka hela vägen till min nya koppling. Totalvikt 391g


Ersättningslagret (Sachs) med min egenhändigt svarvade aluminiumdistans. Totalvikt 330g


Egentillverkad lagerhållare som passar till lagret från valfritt av de tidigare lagren. Det började livet som ett 200x70mm massivt svarvämne i aluminium på ca. 2kg. Numera 257g (417g komplett med lager) och en jättebalja full med spån (samt 80mm överblivet svarvämne...). Återstår avgradning, låsning av stålblecket som kopplingsarmen jobbar mot samt ipressning av lagret innan vi ser om det faktiskt fungerar i bilen!


Jämförelse mot Sachs lager med förlängare


Hål borrade för att kunna pressa ur lagret i framtiden


933g överblivet svarvämne vilket torde innebära att det ligger runt 750g aluminiumspån i metallåtervinningen på jobbet!
« Senast ändrad: mars 19, 2019, 15:55:37 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1655 skrivet: mars 14, 2019, 22:20:32 »
Är det själva lagret som havererat på de tidigare versionerna?
Har du känt att det bottnat/motat i pedalen?

Om jag inte tar helt fel kommer lagret mycket närmare solfjädern? Alltså mycket mindre roterande massa?
Snyggt jobbat hur som haver!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1656 skrivet: mars 15, 2019, 07:50:18 »
Nej, lagerhållarna har smält trots att lagren känns jättebra. Nu har jag flyttat fram själva lagret så att det inte behövs någon förlängare. Det gör att lagret kan jobba som det är tänkt och roterande massan blir något mindre. Med lagerhållare i aluminium istället för plast ska den förhoppningsvis inte smälta lika lätt heller...
« Senast ändrad: mars 15, 2019, 09:03:49 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1657 skrivet: mars 15, 2019, 18:36:00 »
Nej, lagerhållarna har smält trots att lagren känns jättebra. Nu har jag flyttat fram själva lagret så att det inte behövs någon förlängare. Det gör att lagret kan jobba som det är tänkt och roterande massan blir något mindre. Med lagerhållare i aluminium istället för plast ska den förhoppningsvis inte smälta lika lätt heller...

På så vis.
Då tror vi att det håller nu!  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1658 skrivet: mars 17, 2019, 15:00:23 »
Ja, om den här lagerhållaren smälter så har jag nog allvarliga problem... Bara att hålla tummarna för att den passar som den ska och allt annat klaffar!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1659 skrivet: mars 23, 2019, 21:21:29 »
Lite mer mekande! Deadline (Gelleråsen 12/5) närmar sig fort, så det gäller att ligga i!


Lager pressat (och låst med lagerlåsning) och färdigt för montering i sprängkåpan!


Monterat och klart. Observera kopplingsstoppet i form av en M10 stävögla från Biltema - snabbt och smidigt även om det kanske inte är den mest lättviktiga lösningen...


Uttag för bränsletrycksgivare samt fästen för fuelrailen svetsade - nu återstår bara lite precisionsborrning av spridarhålen samt provtryckning innan railen är klar!


Nytt gaslänkage, förhoppningsvis med lite mer körbar utväxling än mitt gamla (det var lite väl mycket av/på). Gasvajer från Nissan Micra vill jag minnas; återstår att anpassa i pedaländan så att vajern och pedalen går att koppla ihop...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1660 skrivet: mars 25, 2019, 23:06:28 »
Bränsletrycksgivare enbart för loggning/larm?
BTW... har du knacksensor på din motor? Blev lite sugen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1661 skrivet: mars 26, 2019, 06:32:52 »
Förtillfället är bränsletrycksgivaren enbart för loggning och eventuellt larm, i framtiden (om/när givaren visat sig tåla E85...) hoppas jag på att kunna köra lite reglering på den också... Det ligger dock en bra bit in i framtiden.

Har ingen knacksensor idag, har liksom aldrig blivit av att skaffa en. Vi får se hur motorn går med nya setupen, om den börjar närma sig knackgränsen så kanske jag uppgraderar med en sådan.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1662 skrivet: mars 31, 2019, 21:43:48 »
Gelleråsen Countdown: Gelleråsen Countdown!

Lite mer mekat nu i helgen, tyvärr dröjer bilderna en smula...

I fredags monterade jag motorn permanent och shimsade in motorfästena så att kardanen låg i linje samt hängde på kardan och justerade in kopplingen. Så långt verkar allt fungera, bara att hålla tummarna för att det fungerar när motorn väl är igång. Idag blev det lite avgasbandagering av grenrör och downpipe, därefter skruvade jag loss avgashuset på turbon för att kunna vrida det till rätt läge. Turbon såg bra ut, inga skador och mycket lite sot så efter att ha borrat ett nytt håll för styrstiftet för att få avgashuset rätt vridet var det bara att montera ihop igen. Nu kunde man dessutom börja kika på hur oljeretur och wastegate-klocka m.m. ska få plats; inte helt trivialt visade det sig men det borde gå att få ihop. Här kommer ett litet försök till "att-göra" lista inför Gelleråsen:

  • Matchporta grenrör
  • Bygga oljeretur till turbo
  • Bygga fäste för wastegateklocka
  • Bygga vevhusventilation
  • Fixa luftfilter
  • Rostskydda alla små fästen och dylikt
  • Fixa vakumslangar och dylikt
  • Ny insugstempgivare
  • Få dit batteri
  • Service!
  • Fixa låsningar/svulster till tryckrörsslangar
  • Fixa vattenrör till värmepaketet m.m.
  • Montera ihop allt annat (typ generator, kylsystem, elsystem, bränslesystem m.m.

Finns säkert 1001 andra småsaker som ska göras också, men det är vad jag kommer på för stunden... Tur att det är långt kvar till tolfte maj!
« Senast ändrad: maj 05, 2019, 12:14:28 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1663 skrivet: maj 05, 2019, 12:12:10 »
Dags att komma ikapp med lite rapportering här också! Som ni säkert har misstänkt så har det mekats en del för att nå deadline...

För ganska precis en månad sedan var det dags för en STOR milstolpe, första uppstarten!

https://youtu.be/guWkcYWgRuk
Första (tredje om vi ska vara noga, första fanns ingen ström i batteriet, andra startade den men ville inte riktigt fortsätta gå...) startförsöket - omappad, felkalibrerade spridare, ingen generator, inget kylsystem, inget luftfilter o.s.v., men igång gick den! Dagen efter var kylsystemet temporärt monterat och bilen kunde flyttas från golvplats till lyftplats i garaget för egen maskin för första gången på två år!

https://www.youtube.com/watch?v=BxYM4QV97ug
Några dagar senare var även luftfiltret tillfälligt monterat och bilen gick rimligt åtminstone på tomgång!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1664 skrivet: maj 05, 2019, 14:05:48 »
Lite bilder också!


Grenrör lindat med avgasbandage


Moddad turbo med flyttat styrstift för att kunna vrida avgashuset


Oljeretur fixad, förhoppningsvis fungerar dimension och vinkel...


Fästen för wastegateklockor samt hemknackad packing då Volvo inte lyckades hitta packningarna till en V70 2.4D...


Provmonterat!


Besiktningsrör, smidigt med två V-bandsklämmor...


Provskjutning av nya spridarna (SAAB 9-5 2.0t -05); alla låg inom 1g/min och de ger dessutom lite mer än mina gamla 740 Turbo spridare...


Fuelrail och vakumstation monterat! Notera även dragavlastningen från fuelrail till spjällhus som ska se till att grejerna inte flyger isär när det kommer laddtryck...


Hela insuget provmonterat, notera även anslutningen för dumpventilen i ändan på plenumet.


Luftfilter i sugmotorinstallation - inte direkt "cold air intake" direkt bakom kylaren, men den ska förhoppningsvis inte behöva gå så mycket med den här setupen...  ;)


Många småjobb blir det, här en bild på ett modifierat reservhjulsfäste för att komma förbi med tryckröret från intercoolern...


Början till vevhusventilationsburken - en labyrint bestående av tre lutande plan ska förhoppningsvis separera större delen av oljan innan den kommer till andra ändan av burken...


Nästan färdig burk, återstår bara lite fästöron samt slanganslutning till utloppet så att jag kan koppla på ett filter eller en slang där...


Fäste för expansionskärl...


Allt monterat och "klart". Vevhusventilationsburken anas bredvid batteriet, expansionskärlet är på plats och ungefär en miljon vakumslangar trängs under huven... 

Ungefär så ser bilen ut idag, allt är färdigbyggt och monterat (inklusive turbon), bilen är servad och jag har eldat upp drygt 40l E85 på att få en vettig mapp att köra med... Separata spjäll och turbo är väldigt knivigt att mappa för att få bra körbarhet, typ 10-15% spjälläge ger övertryck i insuget från typ 1500rpm. Numera köra jag Alpha-N (spjälläge vs. varvtal) för bränslemappen med en multiplikative sekundärmapp som funktion av tryck. Det fungerar helt OK även om övergången mellan undertryck och övertryck inte är särskilt rolig. Vi har även pyst upp laddtrycket till ca. 0.8bar (ca. 0.15bar mer än vad jag åkt med tidigare) och mappat lite fullgas, så nu går bilen riktigt bra på fullgas och torde ha uppåt 120hk på bakhjulen. Gelleråsen nästa!
« Senast ändrad: maj 05, 2019, 14:28:12 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1665 skrivet: maj 05, 2019, 15:46:34 »
Jag bara njuter i vanlig ordning när du kommer med uppdateringar i tråden  8)

Känner att det hänt saker bakom kulisserna här.
Misstänker att du bytt upp dig till större turbo eller var det bara själva packningen mot downpipe som kom från V70?
Vill minnas att du hade variabel turbo från nån småbil tidigare. (Mitt minne har motbevisats förr iofs.)

Coolt med ITB. Blir lite sugen men samtidigt går min motor jäkligt gött med original F-insug bortsett från gassvaret på låga varv men det kan vara mycket annat som kan orsaka det.

Angående NA-besiktning. Är bilen inte reggad med turbo längre?

Tack för rolig läsning och lycka till på räserbanorna nu!

Edit: Kul att du envisas med reservhjul brevid motorn  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1666 skrivet: maj 05, 2019, 18:42:00 »
Alltid kul med respons, har varit väldigt dålig fart på forumet senaste tiden...

Turbon är utbytt, ja... Tidigare var det en VNT-turbo (GT1852V vill jag minnas) från SAAB/Opel 2.2 TiD med 122hk. Den blev väldigt trång i avgashuset efter ca. 0.6bars laddtryck och behövde en extern wastegate för att hålla koll på laddtrycket om man ville vidare. Numera sitter det en GT2052V från en V70 2.4D 163hk med både VNT och inbyggd wastegate där istället; med den större avgasdelen ska den klara betydligt mer fart. Skulle det krisa kan jag väldigt enkelt uppgradera till GT2056V med större kompressor från en V70 D5 istället, det passar bolt on...

ITB är mer en "vill-höver" grej än något som faktiskt behövs... Förhoppningsvis får jag lite bättre flödesfördelning mellan cylindrarna med den här setupen, men annars var det mest för att jag kunde... Enkelspjäll och ett konventionellt plenum hade varit betydligt enklare att bygga och förmodligen givit mig 99% av prestandan (om än kanske inte riktigt samma gasrespons).

Bilen har aldrig varit registrerad med turbo, dock är den registrerad som E85 bil med "T31B - Motorn ändrad" i regbeviset samt 93hk istället för 71hk. Jag vill dock inte ta några risker med turbon, så en lättskruvad turbokonvertering stod högt på listan för den här ombyggnationen. Nu sitter turbon med lite silikonslang samt två V-bandsklämmor och en oljeledning, förutom demontering av batteri och spolarvätskeburk för att komma åt behöver man inte göra så mycket annat för att sugmotorkonvertera den. Betydligt smidigare än tidigare!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1667 skrivet: maj 05, 2019, 20:02:15 »
Aha!

Gillar väldigt mycket din enkla turbokonvertering! Är svårt att bygga enkelt  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1668 skrivet: maj 05, 2019, 20:20:17 »
Riktigt fint bygge. Man ser att du har laggt ner lite tid på motorn  :D
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1669 skrivet: maj 09, 2019, 06:27:15 »
Till årets dag på Gelleråsen var planen att jag skulle ha provkört bilen ordentligt för att försöka undvika onödiga haverier av den typ jag haft de senaste gångerna... Så långt går det bra; igår tog jag bilen till jobbet och hem utan problem. Efter att vi mekat med Jespers Peugeot 206 GTI inför Gelleråsen skulle jag bara parkera 340 - när jag trycker ner kopplingen för att stanna på parkeringen hörs ett distinkt "klick" och kopplingspedalen går i botten... Skönt att det havererade nu och inte efter ett halvt körpass på Gelleråsen! Förhoppningsvis är det något vajerrelaterat som havererat den här gången; min gissning ligger på ändan på vajerhöljet i kopplingsändan. Infästningarna av vajerhöljet mot sprängkåpa och kaross är i plast och de är snart de ända sakerna som inte är förstärkta... Imorgon blir det felsökning och förhoppningsvis reparation!

Ett mindre allvarligt haveri var att hastighetsmätarvajer tycks ha gått av på vägen hem från jobbet...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1670 skrivet: maj 11, 2019, 00:13:55 »
Tråkigt att höra! Kopplingen ville vi ju inte ha fler dåliga nyheter på!
Hoppas din diagnos stämmer!

Hastighetsmätarwire är ju en bagatell i sammanhanget.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1671 skrivet: maj 11, 2019, 07:41:35 »
Nu är det felsökt och fixat... Kopplingsvajern hade gått av ca. 1,5dm in i höljet i nedre ändan. Det ser ut att vara ett utmattningsbrott, troligen beroende på att det är en liten knäck på vajerhöljet ungefär där... Tyvärr har jag inte lyckats hitta en kopplingsvajer att köpa som hinner fram innan imorgon, så igår var det uppfinningsdags...

En rulle plastad stängselvajer i ungefär samma dimension som originalvajern samt diverse filande, borrande, gängande och lödande blev receptet... Numera sitter en hemmabyggd vajer på plats och verkar fungera, bara att hoppas att den håller hela dagen imorgon! En ny vajer ska naturligtvis beställas, men det hjälper som sagt inte för morgondagen... Om någon har en kopplingsvajer till en B14 någonstans mellan Stockholm och Karlskoga så skrik till så kanske jag kan fixa en reserv om min vajer havererar imorgon!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1672 skrivet: maj 11, 2019, 08:57:38 »
Nu är det felsökt och fixat... Kopplingsvajern hade gått av ca. 1,5dm in i höljet i nedre ändan. Det ser ut att vara ett utmattningsbrott, troligen beroende på att det är en liten knäck på vajerhöljet ungefär där... Tyvärr har jag inte lyckats hitta en kopplingsvajer att köpa som hinner fram innan imorgon, så igår var det uppfinningsdags...

En rulle plastad stängselvajer i ungefär samma dimension som originalvajern samt diverse filande, borrande, gängande och lödande blev receptet... Numera sitter en hemmabyggd vajer på plats och verkar fungera, bara att hoppas att den håller hela dagen imorgon! En ny vajer ska naturligtvis beställas, men det hjälper som sagt inte för morgondagen... Om någon har en kopplingsvajer till en B14 någonstans mellan Stockholm och Karlskoga så skrik till så kanske jag kan fixa en reserv om min vajer havererar imorgon!

Ok bra!
Skönt att det var åldersrelaterat ändå och att det hände INNAN race day  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1673 skrivet: maj 16, 2019, 07:03:11 »
Dags för en liten uppdatering för alla er som undrar hur det gick på Gelleråsen...

Hur som helst; det började bra med att min hembyggda kopplingsvajer tappade en nippel när vi skulle rulla ut från parkeringen för att lasta bilen; bara in i garaget igen och tillverka en ny. Denna gång blev det hembyggda skruvade vajerlåsningar i båda ändarna istället, det har fungerat bra hittills. Sedan var det bara att lasta och gå och lägga sig (skönt att komma i säng vid 01:20 när väckerklockan är ställd 05:20...).


Hembyggd, skruvad kopplingsvajer i pedaländan (tillsammans med min hembyggda hylsa)


Hembyggd vajerända mot kopplingen med justermöjlighet

Väl framme på Gelleråsen lastades bilen av och gjordes i ordning för start; vi missade dock första körpasset då vi blev lite sena på morgonen... Vid 09:30 drog andra körpasset igång och jag rullade ut på banan, hela tiden med mantrat "Ta det lugnt, du har kalla slicks på" i huvudet... Det gick bra till första kurvan då det blev lite väl bakhalt när laddtrycket kom och jag hälsade på i gräset. ::) Sedan följde två körpass med en väl fungerande bil och fruktansvärt hala bakdäck - det blev ganska tydligt att mina begagnade 8,2" slicks som satt bak hade gjort sitt... Under lunchen hängde jag på en uppsättning smalare (170mm vill jag minnas) men betydligt färskare däck bak - redan på utvarvet hade de däcken bättre grepp än de breda slicksen hade efter två fulla körpass. Nu blev bilen helt plötsligt hanterbar och gick riktigt fint! Nytt personbästa med god marginal (1:27:04 mot tidigare ca. 1:34) och riktigt rolig körning!

Dagens sista körpass blev nästan ett helt varv långt - under accelerationen ut på start/mål rakan slår motorn plötsligt upp i varvstoppet samtidigt som bilen låter konstigt och börjar tappa fart... Det krävdes ingen jätteansträngning för att inse att jag rasat något i drivlinan, en kvalificerad gissning var kardanen.



Rensat bakre gummi i kardanen...

Därefter blev det bärgning tillbaka till lastbilen, lastning och hemresa via Peter. När bilen stod på lastbilen kunde man kolla undertill - bakre kardangummit var inte helt oväntat rensat. Planen nu är att se till att motor och växellåda linjerar ordentligt och sedan hänga på min reservkardan samtidigt som den rasade axeln får åka till lämplig kardanaxelverkstad för att agera mall till en ny axel. Förhoppningsvis håller drivlinan ihop sedan så att jag kan få lite mer körning!


Vän av ordning undrar säkert vilken lastbil vi lastade på; dagen till ära hade jag och Joakim från jobbet (som båda hade obesiktigade bilar) lånat Jespers biltransportlastbil!


Jesper och Kalle packar ihop Peugeoten efter en relativ problemfri dag!
« Senast ändrad: juli 29, 2020, 16:17:51 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1674 skrivet: maj 19, 2019, 23:48:24 »
Tur i oturen igen med kopplingswiren kvällen före avresa!

Imponerande att du hade så dåliga däck! Antar att det var dry condition? Fast låter mer som wet när du beskriver det  ;D

Är det första drivlinehaveriet för dig om man bortser från kopplingen?

Kardan på 340 är ju ett hett ämne på 300 Mania. Blir det något nydanande eller kopia på originalet fast utan gummivulkningar? (kan väldigt lite om denna nämnda kardan).

Edit: Kul att du hann med att ha så kul trots strul!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1675 skrivet: maj 20, 2019, 22:57:48 »
Tack för intressant läsning, väntar på bilder.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1676 skrivet: maj 22, 2019, 06:34:04 »
Jo, det var torrt. Visserligen inte mer än 5-7oC, men det borde greppat bättre än så... De slicksen bortskänkes om någon behöver en väggprydnad eller liknande!

Ja, det här var första drivlinehaveriet förutom urtrampningslager och kopplingsvajer. Dock misstänker jag att en stor del av problemet var dålig linjering mellan motor och växellåda - mina nya motorfästen från ClassicSwede höjde motorn ganska mycket i bakkant och sänkte den i framkant så motorn pekade en bit ovanför ingående axel på växellådan. Nu har jag monterat min reservkardan och försökt linjera så gott det går - drygt 4mm extra spacers i framkant på motorn gick det åt innan det verkade linjera som det skulle. Ny kardan ska byggas i vart fall då jag inte har fler reserver nu och den här knappast kommer överleva så länge när jag väl mappat den till önskat laddtryck... Exakt hur den nya axeln kommer se ut tänkte jag diskutera fram med Svea Kardan eller vilka som nu får äran att bygga den, jag har varken kunskap eller utrustning för att bygga något sådant för stunden.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1677 skrivet: juni 11, 2019, 06:55:57 »
Liten uppdatering så att ni inte tror att jag gåt tunder jorden helt... Bilderna i tråden kommer tyvärr saknas ett tag framöver då vi bygger om vårt hus och för tillfället helt saknar el där.

Igår blev det måndagsmek igen; målet för dagen var att bygga klart det sista på den elektroniska laddtrycksstyrningen jag började med för en vecka sedan.
Förra veckans arbete bestod av att modifiera Megasquirtet med en extra transistor samt två motstånd och lite kabel för att få en utgång som kan driva en laddtryckssolenoid. Gårdagens mek bestod av att dra kablarna till sagda solenoid samt montera den i bilen. Vid tiotiden var det klart och vi tog en kort provtur - numera är bilen så modern att man kan sitta i bilen med datorn och en påse chips och justera laddtrycket! Vi nöjde oss med 1,05bar igår, det är marginellt mer än vad jag kört med pysventilen på Gelleråsen (där körde jag typ 0,9bar). Allt fungerade dock helt enligt förväntan, så nu gäller det bara att komma iväg och köra bilen!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1678 skrivet: juni 11, 2019, 22:08:43 »
Igår blev det måndagsmek igen; målet för dagen var att bygga klart det sista på den elektroniska laddtrycksstyrningen jag började med för en vecka sedan.
Förra veckans arbete bestod av att modifiera Megasquirtet med en extra transistor samt två motstånd och lite kabel för att få en utgång som kan driva en laddtryckssolenoid. Gårdagens mek bestod av att dra kablarna till sagda solenoid samt montera den i bilen. Vid tiotiden var det klart och vi tog en kort provtur - numera är bilen så modern att man kan sitta i bilen med datorn och en påse chips och justera laddtrycket! Vi nöjde oss med 1,05bar igår, det är marginellt mer än vad jag kört med pysventilen på Gelleråsen (där körde jag typ 0,9bar). Allt fungerade dock helt enligt förväntan, så nu gäller det bara att komma iväg och köra bilen!

Oj vad kul!  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1679 skrivet: juli 29, 2020, 16:27:11 »
Äntligen dags för lite uppdateringar!

I slutet av juni 2019 tog jag en sväng till Arlanda Testtrack för att köra en kvällskörning med nylinjerad motor, elektronisk laddtrycksstyrning och reservkardanen.


Bilen i gott sällskap och ett väldigt väl uppstyrt arrangemang med tilltugg, tydliga färgkodade körpass och mycket skoj bilar att kika på.

Tyvärr är banan lite trång och med i stort sett original-camber fram så är instyrning inte min bils starka sida, så det var lite svårt att få något riktigt flyt. Dock kul att pröva regndäcken för första gången!


Efter en stund torkade dock banan upp såpass att det blev slicks igen; regndäcken dör väldigt fort om det blir lite torrare... Totalt blev det väl ca. 45min körning innan kardanen sa upp sig även denna dag, så det blev lastning och hemfärd i lugn och ro...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82