Författare Ämne: Volvo 343 DLi -87  (läst 542676 gånger)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 16735
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1640 skrivet: september 03, 2018, 23:33:55 »
Kul att det rör sig i garaget  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2347
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #1641 skrivet: november 04, 2018, 12:34:25 »
Lite fler uppdateringar; tyvärr laggar de efter en smula då tiden läggs i garaget istället för på forumet...

Joakim får öva lite MAG-svetsning

Kanske inte en svets man skryter med på bilforum, men fullt tillräcklig för ändamålet (och dessutom typ andra gången han höll i en svetspistol...)

Här anar man syftet med svetsövningen - ett tillfälligt fäste för att hålla turbon på plats för vidare svetsövningar...

Jag har övat lite med min nya TIG-svets också; mycket gas går det och många gånger råkar wolframelektroden trilla ner i smältan, men till slut sitter det ihop. Det tog bara sju år eller så innan jag faktiskt lyckades påbörja montering av intercoolern jag köpte på marknaden i Norrköping. Hade jag vetat att Frontera B intercoolern passar perfekt redan från början hade jag nog skaffat en sådan istället, men nu hade jag redan den här hemma...

En av många höga metallfilspån som skapats i garaget senaste månaderna. Väggarna är dessutom mer svarta än vita av allt damm från vinkelslipen nu...
« Senast ändrad: november 04, 2018, 12:56:26 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1642 skrivet: november 10, 2018, 21:24:11 »
TIG  :o  Hade jag gärna haft och kunnat  ;D

Tack för update  :-*

Edit: Glömde imponeras av ditt hemgjutna insug!
« Senast ändrad: november 10, 2018, 21:29:31 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #1643 skrivet: november 10, 2018, 22:44:47 »
Jag insåg till slut att med fast jobb och vettig lön och ett garage att ha grejerna i så var det inte rimligt att lägga massa tid på att leja bort svetsjobb bara för att jag inte hade rätt svets; ca. 12000kr senare hade jag en Stahlwerk 200A AC/DC TIG med pulsfunktion, pedal, plasmaskärare och allt annat man kan behöva. TIG-svetsning är skitkul, men jättesvårt... Man ska både rätt avstånd mellan facklan och arbetsstycket, rätt vinkel och rätt ström och mata fram facklan lagom fort o.s.v. Som om inte det var nog måste man dessutom koordinera allt med andra handen som ska mata fram tillsatsmaterial i samma takt. Missar man på något blir det bara skit (och det gör man allt som oftast). När det går bra är det dock fantastiskt tillfredsställande! Går dock mycket pengar på gas jämfört med MIG-svetsen och tar lång tid; hittills har jag svetsat upp drygt 16l gas (200bar flaskor)...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1644 skrivet: november 12, 2018, 21:31:43 »
Ja TIG är fantastiskt  8)

Har bara provat en gång men fick beröm av kollegorna som svetsat halva livet.

Friskt vågat Kurre!

streetvolvo

• Medlem
  • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
« Svar #1645 skrivet: november 26, 2018, 19:27:30 »
Jag insåg till slut att med fast jobb och vettig lön och ett garage att ha grejerna i så var det inte rimligt att lägga massa tid på att leja bort svetsjobb bara för att jag inte hade rätt svets; ca. 12000kr senare hade jag en Stahlwerk 200A AC/DC TIG med pulsfunktion, pedal, plasmaskärare och allt annat man kan behöva. TIG-svetsning är skitkul, men jättesvårt... Man ska både rätt avstånd mellan facklan och arbetsstycket, rätt vinkel och rätt ström och mata fram facklan lagom fort o.s.v.

Jo, svetsning är en konst som tar tid att bemästra. Frågade en kompis om råd för många år sedan (han är svetsare) och han svarade -Arbetsställningen är viktigast!  ??? Det tog några år innan jag fatta vad han menade. Och det handlar om allt du beskrev tidigare om avstånd, vinkle, osv. Ser bra ut!

/M

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #1646 skrivet: februari 22, 2019, 16:15:42 »
Dags att uppdatera igen!

I en stor låda med rörbitar jag beställde så dök det här upp:

Många, många, många (många) timmar senare började de små rörstumparna passa ihop!

En grovt tillhackad merge-kollektor av det mer kompakta slaget  började kunna skönjas också...

Ytterligare många timmar med svetsen (MAG-svets blev det, spalterna mellan bitarna var inte direkt TIG-vänliga...)

Början till en ny downpipe, förhoppningsvis lite mer lättmonterad än den gamla...

När downpipen skulle byggas passade jag på att sektionera om mitt rostfria avgasrör en smula också, tidigare hängde det lite lågt, slog i fästet till reaktionsstaget samt lämnade ingen plats för katalysator... Efter att ha sågat isär hela systemet i småbitar och byggt ihop det igen så ska det mesta av det förhoppningsvis vara löst...

För att komma förbi extra reaktionsstaget och dylikt så blev det ett extra fäste från en av bultarna till växellådsupphängningen. Muttrarna som sitter som distans ska naturligtvis bli en gummibussning vid slutmonteringen... Håll tummarna för att allt går fritt även när det är varmt och rör på sig!
« Senast ändrad: februari 22, 2019, 20:36:27 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #1647 skrivet: februari 22, 2019, 16:45:53 »
När alla bågfilsblad var utslitna och jag var trött på att såga rostfria rör var det dags för andra ändan av gasväxlingen, där får man leka med aluminium istället...

Andra halvan av lådan med rörbitar...

Ett fyrtumsrör samt fyra aluminiumtrattar grovt ihoploppade för att kolla att måtten stämmer mot spjällhusen...

Ser ut att vara ungefär rätt avstånd mellan dem!

En idé om hur det ska bli i slutändan; LÅÅNGA insug är melodin!

Luften måste ta sig in i plenumet också; bara för att krångla till det lite valde jag att bygga en tvåkammardesign... Vi får se om det bara stryper i onödan eller om jag faktiskt får fantastiskt bra massflödesbalans mellan cylindrarna.

Finn ett fel... Varför dubbelkollade jag inte att jag svetsade ihop delarna åt rätt håll innan jag helsvetsade allt?!?!

Sågat loss, putsat och svetsat fast igen... Dessutom svetsat på en fläns och byggt ett lock för att kunna öppna och kika in i plenumet.

Ytterligare en bild... Lite småsaker kvar att svetsa på plenumet, sedan ska det bara byggas tryckrör, fuelrail, gaslänkage, kabelhärva, laddtrycksstyrning och 1001 andra småsaker innan bilen ska ut på Gelleråsen i maj...
« Senast ändrad: februari 22, 2019, 20:38:29 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #1648 skrivet: februari 23, 2019, 12:27:26 »
Förutom 340-mek under hösten har det naturligtvis hänt en del annat i garaget också...

Joakims Nissan 200 ville ju inte bygga laddtryck som den borde, så turbodemontering stod på listan... Turbon som satt i bilen var någon form av T25/T28 hybrid från GIK-turbo; när vi demonterat den såg vi snart att den sett sina bästa dagar... Avgashuset var fullt med sprickor, bland annat i sätet till wastegaten vilket säkert bidrog till lite dåligt laddtryck. Då Joakim är duktig på att shoppa bildelar på diverse forum, facebookgrupper och liknande hade han snart ropat hem både en ny GT2871R kopia samt en begagnad turbo som skulle vara en GT2871R. Väl hemkomna så var den begagnade turbon en exakt likadan GIK turbo hybrid som redan satt på bilen (dock med lite mindre sprickor i avgashuset) och kinakopian var väldigt kinesisk av sig... Den var visserligen betydligt större än den gamla hydridturbon, men inte ett mått stämde med en GT2871R. Vi brydde oss inte ens om att kolla huruvida den var kullagrad; för de pengarna kändes sannolikheten för det väldigt låg.

Dessutom införskaffades tre begagnade eftermarknadsgrenrör i hopp om att få lite mer flås på grejerna; även dessa var av väldigt kinesisk kvalitet. Det första röret passade inte alls på motorn; ena pipan tog emot ventilkåpan med ca. 5mm kvar att dra åt innan flänsen låg an mot topplocket. Nästa grenrör var passformen på flänsen så dålig att det inte ens gick att få fast röret på motorn... Sista röret passade, dock flyttade naturligtvis turbon på sig lite jämfört med originalröret så downpipe och liknande passade inte längre.

Mycket filande, sågande, svetsande och mätande senare passade delarna i vart fall ihop!

Det passade till och med i motorrummet! Den som designade dessa bilar är förhoppningsvis sparkad sedan länge; maken till osmidig maskin att skruva på har jag sällan skådat... Ingenting går att komma åt med rimlig insats och allt sitter ihop med ungefär en miljon skruvar mer än vad som borde behövas. Till vår stora besvikelse visade det sig att vi inte fått banjon med inkommande olja tät när vi monterade ihop bilen; det slutade med att vi fick demontera hela turbon och grenröret igen för att åtgärda det... Till slut var i vart fall bilen tät och allt ihopskruvat; tyvärr hade tiden sprungit ifrån oss, så väglaget tillät inte längre en rimligt prokörning.  :-[

Nu står bilen på vinterförvaring och väntar på bättre väder; mappning hos Tony på AGs i Norrköping är bokat i april. Utöver det är det bara småsaker kvar att göra; byta till bromsad diff, uppgradera frambromsarna, montera riktiga stolar och pula dit en MAC-ventil till laddtrycksregleringen...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #1649 skrivet: februari 23, 2019, 12:39:31 »
Sedan vi köpte Saaben som Carina åker i till vardags har den saknat spolarvätskelocket. En vacker dag fick Jesper in ett passande spolarvätskelock på sitt företag; det blev mitt för en krona under förutsättning att jag tog hand om tillbehören till det.

Tillbehören bestod av en Saab 9-5 2.0t Automat med vevlagerknack...

Många "bra-att-ha" delar blev det; förhoppningsvis kan vi hålla liv i Carinas Saab ett tag framöver och dessutom komplettera 340an med lite delar...

Om det är någon som behöver Saab-delar är det bara att skrika till, det finns en del som inte passar på någon av våra bilar som jag behöll ändå, t.ex. två fina Xenon-framljus!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

kvist90_

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 286
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
« Svar #1650 skrivet: februari 23, 2019, 18:55:39 »
Ser ju riktigt najs ut med ditt bygge :)
Hoppas de blir bra med plenumet. Inte så insatt i plenum design och sånt.
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 Turbo Diesel -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13 eller Hyundai i30 1,6CRDi -09

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #1651 skrivet: februari 26, 2019, 14:39:50 »
ToDo-lista innan bilen åter kan göra landets racerbanor lite långsammare:
  • Bygga gaslänkage
  • Bygga ihop koppling
  • Dra el till laddtrycksstyrning et.c.
  • Montera motorn i bilen
  • Fixa alla vakumslangar
  • Bygga tryckrör
  • Svetsa klart plenum
  • Få dit batteri
  • Bygga vevhusventilation
  • Svetsa uttag för lambdasond och avgastemp
  • Linda avgasbandag
  • Bygga besiktningsrör (d.v.s. istället för turbo)
  • Måla alla nya plåtbitar (intercoolerfästen, avgasrörsupphängning et.c.)
  • Mappa
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1652 skrivet: februari 28, 2019, 23:05:31 »
Du är grym Kurre! Inte ens jag är sådär envis!
Suckskrattar för mig själv när jag ser att du fortfarande bygger på en motor med icke cross-flow-topp! Heja dig!

Stort tack för update och lycka till med att-göra-listan!

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #1653 skrivet: mars 14, 2019, 15:21:11 »
Nu har det mekats lite mer!

Låsning till stödlagret i veven då det har tenderat att lossna då svänghjulet är lite för grunt...

Medhjälpare(?) i garaget...

Mer användbar medhjälpare i garaget. Joakim har precis slipat in ventilerna och håller på att montera ihop min Renault 5 topp.

Motorn ihopmonterad med nya toppen

Kylfläkt från Saab 9-5 i modifierat originalfäste från 340 med B14 samt tryckrör mellan intercooler och plenum
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #1654 skrivet: mars 14, 2019, 15:35:10 »
Åter till följetongen som startade den här vinterns ombyggnation - urtrampningslagret... De senaste banträffarna har bilen förbrukat urtrampningslager i en takt om ett lager per dag. Alla teorier hittills om varför har varit felaktiga, aktuell teori är att jag haft för lång slaglängd på pedalen och därmed mosat urtrampningslagret när solfjädern bottnat. Det återstår att se om det stämmer; för att minimera risken att behöva byta urtrampningslager efter nästa träff har jag dock jobbat lite...

Originallagret (Valeo) från bilens barndom tillsammans med en bronsdistans som Peter svarvat för att lagret ska räcka hela vägen till min nya koppling. Totalvikt 391g

Ersättningslagret (Sachs) med min egenhändigt svarvade aluminiumdistans. Totalvikt 330g

Egentillverkad lagerhållare som passar till lagret från valfritt av de tidigare lagren. Det började livet som ett 200x70mm massivt svarvämne i aluminium på ca. 2kg. Numera 257g (417g komplett med lager) och en jättebalja full med spån (samt 80mm överblivet svarvämne...). Återstår avgradning, låsning av stålblecket som kopplingsarmen jobbar mot samt ipressning av lagret innan vi ser om det faktiskt fungerar i bilen!

Jämförelse mot Sachs lager med förlängare

Hål borrade för att kunna pressa ur lagret i framtiden

933g överblivet svarvämne vilket torde innebära att det ligger runt 750g aluminiumspån i metallåtervinningen på jobbet!
« Senast ändrad: mars 19, 2019, 15:55:37 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1655 skrivet: mars 14, 2019, 22:20:32 »
Är det själva lagret som havererat på de tidigare versionerna?
Har du känt att det bottnat/motat i pedalen?

Om jag inte tar helt fel kommer lagret mycket närmare solfjädern? Alltså mycket mindre roterande massa?
Snyggt jobbat hur som haver!

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #1656 skrivet: mars 15, 2019, 07:50:18 »
Nej, lagerhållarna har smält trots att lagren känns jättebra. Nu har jag flyttat fram själva lagret så att det inte behövs någon förlängare. Det gör att lagret kan jobba som det är tänkt och roterande massan blir något mindre. Med lagerhållare i aluminium istället för plast ska den förhoppningsvis inte smälta lika lätt heller...
« Senast ändrad: mars 15, 2019, 09:03:49 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #1657 skrivet: mars 15, 2019, 18:36:00 »
Nej, lagerhållarna har smält trots att lagren känns jättebra. Nu har jag flyttat fram själva lagret så att det inte behövs någon förlängare. Det gör att lagret kan jobba som det är tänkt och roterande massan blir något mindre. Med lagerhållare i aluminium istället för plast ska den förhoppningsvis inte smälta lika lätt heller...

På så vis.
Då tror vi att det håller nu!  8)

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #1658 skrivet: mars 17, 2019, 15:00:23 »
Ja, om den här lagerhållaren smälter så har jag nog allvarliga problem... Bara att hålla tummarna för att den passar som den ska och allt annat klaffar!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82