Jippiiii!
Idag har jag åkt insprutad Megasquirt 340 för första gången!
Jag började med att dra kabel till bränslepumpen, den går samma väg som mina högtalarkablar, så det orsakade inga problem. Därefter var det dags att försöka flödesmäta spridaren. Jag ställde trottelhuset på en tratt, kopplade in bränsleslangar och elledningar, samt satte en flaska under tratten. Sedan var det bara att säga åt MS att spruta! Såhär blev resultaten:
- 20ms/sprut, 2250 sprut gav 3.0dl
- 2ms/sprut, 22500 sprut gav 3.1dl
- 1ms/sprut, 45000 sprut gav 3.25dl
Inte riktigt de resultat jag hade förväntat mig, jag hade ju trott att jag skulle få lägre flöde med kortare öppettider/sprut då öppningstiden borde få större inverkan på resultatet, men det verkar ju vara precis tvärt om! Jag funderar på om det kan bero på tryckfall i bränslesystemet vid långa öppettider, det verkar inte helt omöjligt. Finns det någon annan som har en förklaring att erbjuda?
I vilket fall, mätningarna gav mig inga ledtrådar till lämplig inställning av öppningstiden i MS, dock berättade de hur mycket spridaren flödar. Alla mätningar ovan ger en total öppettid på 45s; om vi betraktar 3.1dl/45s som ett medelvärde får vi ett flöde på 413ccm/min.
Enligt spridarstorleksberäknaren i Megamanual (
http://www.megamanual.com/v22manual/minj.htm) ska 413ccm/min (39lbs/h) räcka till 67hk... Märkligt eftersom spridaren kommer från en bil med 87hk (R5 GTE, motsvarande Volvo B172 motorn...). Jag kan nog behöva kontrollmäta bränsletrycket! Det går ju att justera nu när jag har plockat bort plomberingen till BTRen, så jag kan förhoppningsvis få tillräckligt flöde ur spridaren för att köra etanol med den. Min gissning är att Renault av kostnadskäl körde samma spridare men olika bränsletryck i 1.7 och 1.4 liters motorerna... Annars får jag åka till skroten och se om jag hittar någon annan TBI...
När mätandet var klart skruvade jag fast trottelhuset på insugsröret, kopplade in vakumslangen till MS, pluggade alla andra vakumanslutningar, monterade gasvajern, kopplade alla sladdar och bränsleledningar igen o.s.v. Sedan skulle jag försöka starta bilen... Det gick sådär, jag fick ingen tillförlitlig varvtalssignal till MS! Märkligt med tanke på att den funkade innan jag kopplade in spridaren och bränslepumpen... Nåväl, felsökning nästa tänkte jag...
Många förvirrade miner senare insåg jag att jag hade skruvat på trimpottarna till VR kretsen på MS tidigare i ett försök att bli av med de störningar jag haft, när väl dessa var tillbakaskruvade funkade varvtalssignalen igen... Mycket extrajobb p.g.a. dåligt minne...
Skulle bilen starta nu? Jodå, lätt som aldrig förr, den hoppade igång direkt! Lite skruvande på tomgångsskruven senare hade den en riktigt fin, om än fortfarande något hög, tomgång på 1250rpm...
Vid det här laget var batteriet i laptopen slut och det var mörkt, kallt och hungrigt i garaget, så jag lastade in alla verktyg i bakluckan, körde de 400 metrarna upp till lägenheten, lastade ur och körde tillbaka och parkerade bilen för kvällen... En synnerligen lyckad dag i garaget!
Mina intryck än så länge:
- Bilen startar mycket lättare med MS är med förgasare, lika lätt som med R5 sprutet faktiskt. Jag har dock bara prövat vid ca. 5 grader av förklarliga skäl.
- Redan med MS originalmapp så går bilen lika bra, om inte bättre, än med förgasare. Jag får en känsla av att min förknasare inte mår så bra...