Författare Ämne: Volvo 343 DLi -87  (läst 976295 gånger)

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #120 skrivet: mars 03, 2008, 14:47:41 »
Påta ner spridara i läskflaskor och tugga startmotor och så ser du om dom ger lika mycket  ;D
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #121 skrivet: mars 03, 2008, 17:03:35 »
Varför flödestesta spridaren? Är det för att du skall få en smärtfri uppstart utan massa labbande med "Required Fuel"-värdet?

Dels för att få smärtfri uppstart, men också för att spridarens flöde samt öppningstid är ganska
viktiga för att kunna använda en del nya funktioner i MS2 extra... Öppningstiden behövs bland annat för
att få EAE (Enhanced Acceleration Enrichment) att funka optimalt, och om man har järnkoll på flödet
behöver man inte mappa om när man byter till större spridare t.ex. Dessutom är det ganska kul att
gå vetenskapligt till väga, särskilt som MS är byggt på vetenskapliga principer vad det gäller beräkning
av bränslemängd o.dyl.
Flödestesta spridaren är ju ganska lätt med nya firmware versioner som har s.k. Output Test mode, då
kan man ju säga åt MS att avfyra spridaren med känt intervall och känd pulskvot, därefter är det bara att
mäta hur mycket den spottar ur sig så kan man lätt beräkna flödet...

Okej! EAE skulle inte vara fel, jag har jättesvårt att få ett snabbt gassvar obelastat utan att få för fett AE vid belastning..
Har du läst på om X-tau oxå? Det verkar oxå gå att använda i AE-syfte.

Ta gärna bild på när du sprutar med spridaren så att alla ink. jag får se hur sprutbilden är!

Skoj med EFI  :) (Electronic Fuel Injection)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #122 skrivet: mars 04, 2008, 22:12:10 »
Det kan bli lite svårt att ta foto på sprutbilden då jag inte kan köra spridaren utanför trottelhuset då BTR och alltsammans sitter ihopbyggt...
Jag har dock tänkt utföra mätningen enligt läskflaskmodellen ändå, med en liten modifikation. Då en läskflaska inte går in i trottelhuset blir det en bit slang på spridaren, ner till en läskflaska utanför trottelhuset... Därefter är det bara att spruta på!

Angående EAE kontra X-tau; EAE är typ en vidareutveckling av X-tau. Valiga MS2 koden använder X-tau, MS2-Extra använder EAE. Båda bygger på samma princip, nämligen att man vill uppskatta hur mycket extra bränsle som fastnar på/släpper från väggarna i insuget vid belastningsförändringar... EAE har tagit det till sin spets med 2 mappar, en för "Sucked from wall" och en för "Adhere to wall" värden. Dessutom finns en del temperaturberoende variabler... Förhoppningsvis gör det att jag kan få till ett bra accelerationstillskott, många tycks dock ha problem att ställa in allt då de två mapparna utgör en jämviktsrelation... Men det återstår att se...
« Senast ändrad: mars 28, 2008, 19:50:49 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #123 skrivet: mars 04, 2008, 22:18:04 »
Det kan bli lite svårt att ta foto på sprutbilden då jag inte kan köra spridaren utanför trottelhuset då
BTR och alltsammans sitter ihopbyggt...
Jag har dock tänkt utföra mätningen enligt läskflaskmodellen ändå, med en liten modifikation. Då
en läskflaska inte går in i trottelhuset blir det en bit slang på spridaren, ner till en läskflaska utanför
trottelhuset... Därefter är det bara att spruta på!

Angående EAE kontra X-tau; EAE är typ en vidareutveckling av X-tau. Valiga MS2 koden använder X-tau,
MS2-Extra använder EAE. Båda bygger på samma princip, nämligen att man vill uppskatta hur
mycket extra bränsle som fastnar på/släpper från väggarna i insuget vid belastningsförändringar...
EAE har tagit det till sin spets med 2 mappar, en för "Sucked from wall" och en för "Adhere to
wall" värden. Dessutom finns en del temperaturberoende variabler... Förhoppningsvis gör det att jag
kan få till ett bra accelerationstillskott, många tycks dock ha problem att ställa in allt då de två mapparna
utgör en jämviktsrelation... Men det återstår att se...

Okej! Låter som du tänkt igenom det där, blir kul att höra hur det går!

Angående MS2 och alla nya möjligheter... jag måste nog uppgradera till MS2-processor till mitt MS2.2!  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #124 skrivet: mars 05, 2008, 09:19:32 »
Klart du ska uppgradera till MS2! Det är väl den logiska utvecklingen nu när du börjar få det att funka med MS1; byt till MS2 så får du börja om med all rolig mappning igen! Skämt åsido, MS2 är så oehrört mycket kraftfullare än MS1 och nu när koden börjar mogna lite också så nu finns de flesta funktioner som MS1 hade i MS2...
Fördelarna, förutom nya funktioner, är högre precision i tändförställningen och spridaröppningstiderna samt att det är mycket lättare att konfigurera tändningen. Dessutom fortskrider utvecklingen av MS2 med rasande fart, det är bara en tidsfråga innan alla funktioner från MS1-Extra finns i MS2-Extra, samt många, många fler!

En av de roligaste funktionerna i senaste MS2-Extra betaversionen är temperaturberoende varvtalsstopp; man kan se till att bilen inte varvar längre än t.ex. 3500rpm när den är kall... Utmärkt om man lånar ut bilen till folk som kör som biltjuvar eller liknande...
« Senast ändrad: mars 28, 2008, 19:51:19 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #125 skrivet: mars 05, 2008, 09:35:41 »
Igår gav jag mig in på ett litet sidoprojekt...
Om man vill använda sin Palm VX som extramätare i bilen så är det ju bra om batteriet inte tar slut... Tyvärr medföljde ju inte någon laddare för 12V, och laddarna för vägguttaget kräver minst 50V för att arbeta, så vad göra?
Jo, en snabb googlesökning gav svaret: http://www.xs4all.nl/~lous/palmpower/palmvpower.htm.
En sådan liten, enkel krets borde gå snabbt att smälla ihop, sedan är det bara att koppla in den till Palmen... Sagt och gjort, kretsen byggdes, mättes, justerades och kopplades in... Jag var lite konservativ när jag ställde in utspänningen från kretsen, den ger något under 4.04V, så min håller Palmen på en konstant nivå runt 3.95V eller 80% batterikapacitet. Dessutom la jag till några dioder som skydd mot för höga utspänningar, 6st 1n4001 dioder i serie ger en spärr på ungefär 4.2V, om allt skulle gå åt pipan.

Här kommer en bild på hur det hela ser ut:

Till vänster kopplar man in upp till 40V AC eller DC, på 3.5mm kontakten till höger kommer 3.95V ut till Palmen. Jag har tagit lite inspiration från Frejs godisburk, här är det en före detta gemburk som fått ett bättre liv!
Ett par varningens ord bara:
  • Både Palmen och MS använder samma jord till både RS-232 signalerna och matningsspänningen, så om man använder det hela som jag tänk gäller det att inte koppla in jord till spänningsomvandlaren utan låta allt hämta sin jord via seriekabeln till MS. Annars riskerar man stora, fula jordslingor!
  • 3.5mm propen får absolut inte kopplas i/ur med Palmen stående i dockningsstationen, det riskerar att kortsluta den!

En bild på allt ihopkopplat:
« Senast ändrad: april 29, 2014, 18:07:50 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #126 skrivet: mars 05, 2008, 09:47:55 »
Trevligt! Har du själv etsat kortet? Är det smältlim du använt, till att fixera dioderna, vid burken? :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #127 skrivet: mars 05, 2008, 10:16:09 »
jävlit smarta lösningar, du verkar var händig med lödpennan, dock kan jag väl inte hålla med om att 15w inte räcker för att skarva 1,5mm2 tråd. Min 15w från kjell.com funkar då ypperligt till detta och med lite lödfett går allt mycket enklare.

Kul att se hur detta kommer att sluta :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #128 skrivet: mars 05, 2008, 17:09:56 »
Snyggt byggt! Mycket mer stilrent än min godisburk  ;)

40V AC? Det kommer ju sällan behövas  ;)

Kul kul alltihop särskillt med din vilja att visa och lära oss! Tummen upp!  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #129 skrivet: mars 05, 2008, 17:49:19 »
40V AC, det lär knappast behövas nej... Historien går dock som följer:
Jag tänkte slippa undan den enkla vägen, så jag åkte till Kjell & Co. och köpte deras billigaste spänningsregulator @ 39kr... Den var naturligtvis kass, dock innehöll den ett smidigt litet kretskort, lämpliga glättningskondingar och en likriktarbrygga... Därefter lödde jag på en LM317 regulator med lämpliga motstånd på kretskortet, varmed min egen regulator var född... Eftersom jag lät likriktaren sitta kvar föll det sig så att kretsen käkar båda lik och växelström, till på köpet blev den skyddad mot felpolarisering... 40V kommer från övre gänsen för LM317 regulatorn...

Jag använde smältlim för att sätta fast allt i burken, det är lagom svårt att få loss och fungerar bra som vibrationsdämpning.

Idag har jag tagit med mig en Renixtändspole till skolan för att mäta upp den med RCL-meter. Resultatet lyder som följer: Primärlindningen har resistans på 0.69 Ohm (0.4-0.8 enligt manualen) samt induktans 5.326mH. Spolen är en Magneti-Marelli variant, jag skulle tro att den är likadan på flertalet andra Volvosar och Renaulter... Ranault 5 vet jag, jag skulle även tro att en likadan spole sitter på vissa 740. Styrdelen skiljer sig dock åt mellan modellerna, 340 har en variant med vakumförställning m.m. R5 med insprutning har en "dum" variant utan dylikta funktioner. Dessutom finns det flera olika tändkurvor i de olika 340 varianterna, se
http://www.volvo300mania.com/forum-uk/viewtopic.php?t=3506 för mer detaljer...
Åter till spolen, vid beräkning av lämplig Dwell enligt Megamanual fås 2.7ms vid 14V, 3.3ms vid 12V... Ska bli spännande att se hur det funkar i bilen, MS2 default var 3.1ms vid 14V...
« Senast ändrad: mars 28, 2008, 19:53:32 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #130 skrivet: mars 05, 2008, 18:10:53 »
40V AC, det lär knappast behövas nej... Historien går dock som följer:
Jag tänkte slippa undan den enkla vägen, så jag åkte till Kjell & Co. och köpte deras billigaste spänningsregulator
@ 39kr... Den var naturligtvis kass, dock innehöll den ett smidigt litet kretskort, lämpliga glättningskondingar
och en likriktarbrygga... Därefter lödde jag på en LM317 regulator med lämpliga motstånd på
kretskortet, varmed min egen regulator var född... Eftersom jag lät likriktaren sitta kvar föll det sig så att
kretsen käkar båda lik och växelström, till på köpet blev den skyddad mot felpolarisering...
40V kommer från övre gänsen för LM317 regulatorn...

Jag använde smältlim för att sätta fast allt i burken, det är lagom svårt att få loss och fungerar bra
som vibrationsdämpning.

Idag har jag tagit med mig en Renixtändspole till skolan för att mäta upp den med RCL-meter. Resultatet lyder
som följer: Primärlidningen har resistans på 0.69 Ohm (0.4-0.8 enligt manualen) samt induktans 5.326mH.
Vid beräkning av lämplig Dwell enligt Megamanual fås 2.7ms vid 14V, 3.3ms vid 12V... Ska bli spännande
att se hur det funkar i bilen, MS2 default var 3.1ms vid 14V...

Jag gillar dig  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #131 skrivet: mars 07, 2008, 21:47:20 »
Idag har jag filat på lite insprutningsdetaljer... Tidigare i veckan köpte jag en bränslepump till bl.a. Ford Focus, idag monterade jag den på en tankarmatur. I enlighet med Ales tips användes plastslang mellan pumpen och tankarmaturen istället för gummislang, jag hade till och med turen att få slangen gratis hos lokala mekonomenrepresentanten... Han råkade ha en stump på typ 2dm liggandes avklippt, så den tyckte han jag kunde få! Gratis är gott!
Nästa steg blir att försöka få dit någon bränslesil under pumpen, blir nog en sväng förbi på skroten på måndag för att lösa det...

Jag tog lite bilder på hur det hela ser ut, monterat och (nästan) klart. Jag har dock plockat loss flottören och armen för att komma åt lättare, så de saknas på bilderna.



Fler bilder finns på min hemsida, och ja, jag vet att 340 original bränslesil inte kommer göra någon större nytta på retursidan... Men den passade så bra där, jag kunde inte låta bli! ;D
« Senast ändrad: april 29, 2014, 18:08:19 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #132 skrivet: mars 07, 2008, 22:04:27 »
idag monterade jag den på en tankarmatur. I enlighet med Ales tips användes plastslang mellan pumpen och tankarmaturen istället för gummislang.

Intressant, har missat när du fick tipset. Var det i denna tråd? Varför plast istället för gummi? Och i så fall, vad för plast? :-\ :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #133 skrivet: mars 08, 2008, 16:23:39 »
Tankmätaren kommer från Ford focus (99-04) och man behöver bara slakta av hölje å lite skit från den så ser den ut som på bilden. (Jag använder såklart 340's armatur mm) Man fattar hur jag gjort om du tar bort din...
Allt funkar som innan, fast nu funkar ju inte sugpumpen.... Men som jag skrivit innan, kör inte med vanlig soppaslang från ok utan köp en stump bensintålig plastslang i stället! :P



Grejen med vanlig gummibränsleslang är att den inte är bensintålig på utsidan, bara insidan. Det gör att den löses upp så sakteliga om man moterar den i tanken...
Jag använder bensinslang i PVC(?), samma typ som sitter från tanken fram till motorn. Den är väldigt stel, men eftersom jag bara behöver typ 3cm rak slang funkar det perfekt!

Som synes på mina bilder kontra Ales så har jag valt att montera bränslepumpen på det gamla returröret i tankarmaturen istället för på sugröret. Det gör att jag kan använda sugröret till att fästa bränslepumpen i! Dessutom innebar det mindre jobb då jag inte behövde kapa det gamla sugröret.
« Senast ändrad: mars 28, 2008, 19:54:52 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #134 skrivet: mars 08, 2008, 22:35:17 »
Grejen med vanlig gummibränsleslang är att den inte är bensintålig på utsidan, bara insidan. Det gör att
den löses upp så sakteliga om man moterar den i tanken...

Ok, bra att veta! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #135 skrivet: mars 11, 2008, 23:59:43 »
Idag var jag förbi skroten och plockade upp en bränslesil samt ett kontaktstycke till bränslepumpen; pumpen sitter i ganska många olika modeller så det var inga problem att hitta. Jag kan rekommendera Hyundai Elantra som donator, tankarmaturen var lätt att få loss på den, inte fastrostad som i alla Fjordar jag kollade på...

Därefter var det dags att dra bränsleledningar; i balken ligger numera 340 GL B200 originalledningar från en insprutningsbil, dessa är sedan kopplade till tanken med ett antal meter vanlig bensinslang från Biltema. Jag har dessutom pulat ner pumpen i tanken, ett hett tips för andra med samma planer är att följa Ales exempel och inte mitt; det blev väldigt, väldigt trångt att få ner alltihop när man hade både original sugrör och en bränslepump där, buntbanden fick inte ens plats!

Imorrgon ska jag förhoppningsvis kunna mäta upp spridaren, och vem vet, jag kanske till och med hinner starta den!

En liten fråga dock, vad har SBP för krav på fastsättning av bränsleledningar, räcker det att dra fast dem i de gamla ledningarna med buntband? Jag har nämligen behållit de gamla ledningarna för enkelhetens skull och de passar trots allt i fästena vilket de nya inte gör...
« Senast ändrad: mars 28, 2008, 19:55:28 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #136 skrivet: mars 13, 2008, 00:14:42 »
Jippiiii!
Idag har jag åkt insprutad Megasquirt 340 för första gången!
Jag började med att dra kabel till bränslepumpen, den går samma väg som mina högtalarkablar, så det orsakade inga problem. Därefter var det dags att försöka flödesmäta spridaren. Jag ställde trottelhuset på en tratt, kopplade in bränsleslangar och elledningar, samt satte en flaska under tratten. Sedan var det bara att säga åt MS att spruta! Såhär blev resultaten:
  • 20ms/sprut, 2250 sprut gav 3.0dl
  • 2ms/sprut, 22500 sprut gav 3.1dl
  • 1ms/sprut, 45000 sprut gav 3.25dl

Inte riktigt de resultat jag hade förväntat mig, jag hade ju trott att jag skulle få lägre flöde med kortare öppettider/sprut då öppningstiden borde få större inverkan på resultatet, men det verkar ju vara precis tvärt om! Jag funderar på om det kan bero på tryckfall i bränslesystemet vid långa öppettider, det verkar inte helt omöjligt. Finns det någon annan som har en förklaring att erbjuda?
I vilket fall, mätningarna gav mig inga ledtrådar till lämplig inställning av öppningstiden i MS, dock berättade de hur mycket spridaren flödar. Alla mätningar ovan ger en total öppettid på 45s; om vi betraktar 3.1dl/45s som ett medelvärde får vi ett flöde på 413ccm/min.
Enligt spridarstorleksberäknaren i Megamanual (http://www.megamanual.com/v22manual/minj.htm) ska 413ccm/min (39lbs/h) räcka till 67hk... Märkligt eftersom spridaren kommer från en bil med 87hk (R5 GTE, motsvarande Volvo B172 motorn...). Jag kan nog behöva kontrollmäta bränsletrycket! Det går ju att justera nu när jag har plockat bort plomberingen till BTRen, så jag kan förhoppningsvis få tillräckligt flöde ur spridaren för att köra etanol med den. Min gissning är att Renault av kostnadskäl körde samma spridare men olika bränsletryck i 1.7 och 1.4 liters motorerna... Annars får jag åka till skroten och se om jag hittar någon annan TBI...

När mätandet var klart skruvade jag fast trottelhuset på insugsröret, kopplade in vakumslangen till MS, pluggade alla andra vakumanslutningar, monterade gasvajern, kopplade alla sladdar och bränsleledningar igen o.s.v. Sedan skulle jag försöka starta bilen... Det gick sådär, jag fick ingen tillförlitlig varvtalssignal till MS! Märkligt med tanke på att den funkade innan jag kopplade in spridaren och bränslepumpen... Nåväl, felsökning nästa tänkte jag...
Många förvirrade miner senare insåg jag att jag hade skruvat på trimpottarna till VR kretsen på MS tidigare i ett försök att bli av med de störningar jag haft, när väl dessa var tillbakaskruvade funkade varvtalssignalen igen... Mycket extrajobb p.g.a. dåligt minne...
Skulle bilen starta nu? Jodå, lätt som aldrig förr, den hoppade igång direkt! Lite skruvande på tomgångsskruven senare hade den en riktigt fin, om än fortfarande något hög, tomgång på 1250rpm...
Vid det här laget var batteriet i laptopen slut och det var mörkt, kallt och hungrigt i garaget, så jag lastade in alla verktyg i bakluckan, körde de 400 metrarna upp till lägenheten, lastade ur och körde tillbaka och parkerade bilen för kvällen... En synnerligen lyckad dag i garaget!

Mina intryck än så länge:
  • Bilen startar mycket lättare med MS är med förgasare, lika lätt som med R5 sprutet faktiskt. Jag har dock bara prövat vid ca. 5 grader av förklarliga skäl.
  • Redan med MS originalmapp så går bilen lika bra, om inte bättre, än med förgasare. Jag får en känsla av att min förknasare inte mår så bra...
« Senast ändrad: mars 28, 2008, 19:57:31 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #137 skrivet: mars 13, 2008, 01:00:24 »
Inte riktigt de resultat jag hade förväntat mig, jag hade ju trott att jag skulle få lägre flöde med kortare öppettider/sprut då öppningstiden borde få större inverkan på resultatet, men det verkar ju vara precis tvärt om! Jag funderar på om det kan bero på tryckfall i bränslesystemet vid långa öppettider, det verkar inte helt omöjligt. Finns det någon annan som har en förklaring att erbjuda?

Grattis till en lyckad dag! :) Har ingen förklaring, men filosofera över fenomenet, kan jag väl! ;)

Är det inte tryckfall... Har du kollat pulserna 1, 2 och 20 ms på ett oscilloskop, så de verkligen stämmer? Kanske någon mekanisk eller elektrisk tröghet i insprutaren. Hur som kan MS kompensera för detta? Undrar om bensin och E85 har samma viskositet!

Detta är lite tankar, runt det du skrev. Annars, en rejäl update! :) /Max
« Senast ändrad: mars 13, 2008, 01:13:27 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #138 skrivet: mars 13, 2008, 03:36:23 »

Sedan var det bara att säga åt MS att spruta! Såhär blev resultaten:
  • 20ms/sprut, 2250 sprut gav 3.0dl
  • 2ms/sprut, 22500 sprut gav 3.1dl
  • 1ms/sprut, 45000 sprut gav 3.25dl

Kanske beror på att spridaren öppnar lite snabbare än MS tror att den gör (1.0ms?) och du då får lite mer bränsle vid fler öppningar? Du kanske kan prova att minska spridarens öppningstid i megatune å se om det blir jämnare resultat.
Att din förknasare inte mår bra kan jag förstå då alla förknasare är en kompromiss av full effekt och/eller full förvirring........ Ska jag säga, som kör förknasarHonda till vardags....[/list]

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #139 skrivet: mars 13, 2008, 10:04:58 »
Trevligt med feedback!
Jag hade tänkt kolla signalen till spridaren med oscilloskop någon gång i sommar; jag har inget eget, så det får vänta till dess jag är i Stockholm och kan låna ett. Jag skulle dock tro att pulserna från MS är ganska precisa. Dock funderar jag på om det kan vara så att strömbegränsningen i MS är lite för tufft inställd så att spridaren inte hålls riktigt öppen på slutet vid längre pulskvoter. Vi får se om jag får någon rätsida på det med oscilloskop, tillsvidare får det bli trial and error...

Jag hade öppningstiden ställd på 1us när jag testade, så den var knappast för lång.

Imorrgon blir det mer skruvande, lite uppsnyggande av slangdragningar samt förhoppningsvis mappning!
« Senast ändrad: mars 28, 2008, 19:58:20 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Micke S

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 259
  • Brett är bra ... ännu bredare är bättre ..
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #140 skrivet: mars 13, 2008, 13:47:56 »
Ang spridarstorlek...

Så har jag kört efter denna formel..

Exempel med 4 spridare á 600 ccm/min:
(600 x 4 x 0,8)/5,1= 376 hk

Så med dina blir det ju 413 x 4 x 0.8 / 5.1 = 259hk dvs 64,7hk/cylinder.
För du har väl 4st spridare .?  ;)
-----------------------------
Micke S
360 Turbo 4x4 [vit]

360 Coupé [blå]
B230F
530 topp
ENEM V16 kam
Insprutning

Svetsad diff
Dubbla bladisar bak
Ställbara fjäderben fram

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #141 skrivet: mars 13, 2008, 13:55:52 »
Nje, jag har centralinsprutning, d.v.s. bara en spridare i trottelhuset, så det blir 67hk totalt... Det räcker ju i original, men knappast till etanol...
« Senast ändrad: mars 28, 2008, 19:58:37 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Micke S

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 259
  • Brett är bra ... ännu bredare är bättre ..
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #142 skrivet: mars 13, 2008, 13:57:02 »
Okej ... sorry missade det ..  ???

Lättare att räkna med bara en . ;D
-----------------------------
Micke S
360 Turbo 4x4 [vit]

360 Coupé [blå]
B230F
530 topp
ENEM V16 kam
Insprutning

Svetsad diff
Dubbla bladisar bak
Ställbara fjäderben fram

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #143 skrivet: mars 13, 2008, 17:53:38 »
Jippiiii!
Idag har jag åkt insprutad Megasquirt 340 för första gången!

I vilket fall, mätningarna gav mig inga ledtrådar till lämplig inställning av öppningstiden i MS, dock berättade de hur mycket
spridaren flödar. Alla mätningar ovan ger en total öppettid på 45s; om vi betraktar 3.1dl/45s som ett medelvärde får
vi ett flöde på 413ccm/min.
Enligt spridarstorleksberäknaren i Megamanual (http://www.megamanual.com/v22manual/minj.htm) ska 413ccm/min
(39lbs/h) räcka till 67hk... Märkligt eftersom spridaren kommer från en bil med 87hk (R5 GTE, motsvarande Volvo
B172 motorn...). Jag kan nog behöva kontrollmäta bränsletrycket! Det går ju att justera nu när jag har plockat bort
plomberingen till BTRen, så jag kan förhoppningsvis få tillräckligt flöde ur spridaren för att köra etanol med den. Min
gissning är att Renault av kostnadskäl körde samma spridare men olika bränsletryck i 1.7 och 1.4 liters motorerna... Annars
får jag åka till skroten och se om jag hittar någon annan TBI...

  • Bilen startar mycket lättare med MS är med förgasare, lika lätt som med R5 sprutet faktiskt. Jag har dock bara
    prövat vid ca. 5 grader av förklarliga skäl.
  • Redan med MS originalmapp så går bilen lika bra, om inte bättre, än med förgasare. Jag får en känsla av att min
    förknasare inte mår så bra...

Grattis!  :D Kul att bilen gick så bra från start, låter fantastiskt men du kanske har en bättre grundmapp än jag från start.

Häftiga mätningar, ganska jämnt och bra men lite konstigt med mer soppa med högre pulstal..

Men för att mäta spridarens kapacitet så måste man ha en dutycycle på 100%, är de det du menar med total öppningstid på 45s?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #144 skrivet: mars 13, 2008, 21:53:56 »
Precis, 20ms per öppning, 2250 öppningar = 45s. Ska man vara riktigt petig ska man väl dra av ca. 1ms från varje öppning, d.v.s. 19ms * 2250ggr = 42.75s för att kompensera för öppningstiden, men innan jag vet mer exakt vad jag har för öppningstid är allt sådant bara en gissningslek. Jag överväger dock att ta med mig en spridare till skolan och koppla till en funktionsgenerator och oscilloskop, vi får se om det hinns med!
« Senast ändrad: mars 28, 2008, 19:58:57 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #145 skrivet: mars 16, 2008, 19:20:16 »
Idag har jag äntligen tagit mig ut och tunat lite... Bilen är milt uttryckt grinig att starta utan "Warm Up Enrichment", men annars funkar det ganska bra. Anledningen till att WUE inte funkar ännu är att jag ännu inte lyckats mäta upp tempgivarna, så de är urkopplade! Då går MS till default värden, motortempen blir då 77grader även vid kallstart... Men som sagt, annars funkar det helt OK.
Jag har dock stött på ett litet problem, visserligen ganska välkänt, men irriterande lik förbaskat. Flybackkretsen till spridaren skapar nämligen störningar, något som tydligen åtgärdas genom att dra en separat ledning för flybackkretsarna ut från MS burken... Det innebär att jag blir tvungen att plocka loss kabelhärvan igen... Suck... Mer detaljer om problemet finns här: http://www.megamanual.com/ms2/V3trouble.htm, punkt 16...

Bilen går dock finfint ändå, så länge man håller sig under typ 3000varv, däröver blir störningarna för elaka. Jag har åkt runt typ 6-7mil idag med Autotunefunktionen i Megatune igång, och nu har jag en map som åtminstone på lägre varvtal håller sig ganska nära lambda 1. Bilen går mjukt och fint, det är ordentlig skillnad mot förgasare! Dock är inte gasresponsen någon höjdare då alla accelerationstillskott är avstängda innan VE-mapen är injusterad ordentligt...

En annan liten egenhet dök upp när tanken började bli lite tom... Med insprutning ska man ju gärna ha en sump i tanken, eller dubbla pumpar och catchtank; jag har ingetdera. Det får till följd att när det börjar bli ont om bensin så suger pumpen luft vid högersvängar (pumpen sitter till höger i tanken...)! Det blir en ganska effektiv påmminnelse om att tanka i tid!
« Senast ändrad: mars 28, 2008, 20:00:40 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #146 skrivet: mars 16, 2008, 19:39:19 »
Intressant läsning, måste erkännas att man blir lite MS-sugen! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

TobbeBobbe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 145
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #147 skrivet: mars 29, 2008, 10:59:20 »
Mee 2 vill ha ett MS  :)
Overpressure is the shit

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #148 skrivet: mars 29, 2008, 11:11:01 »
Problemet du nämnde med lite bensin och högersvängar hade jag också på min förra vita 360 som var original insprutare.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #149 skrivet: mars 29, 2008, 11:29:14 »
Problemet du nämnde med lite bensin och högersvängar hade jag också på min förra vita 360 som var original insprutare.

Intressant... Jag vet inte riktigt hur tanken ser ut på insprutningsbilarna, men man tycker ju att Volvo borde sett till att pumpen inte riskerar att suga luft vid svängar med låg bränslenivå...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #150 skrivet: mars 29, 2008, 12:18:22 »
Nu var det äntligen dags för en uppdatering!
Som ni säkert kommer ihåg fick jag lite problem med störningar; dessa är nu till större delen avhjälpta. Jag följde råden i http://www.megamanual.com/ms2/V3trouble.htm, punkt 16, och drog separata ledningar för flybackströmmarna samt monterade ett filter på matningsspänningen till MS.

Filtret var bland det fånigaste jag sett; jag hade gissat att det inte var så mycket mer än ett enkelt lågpassfilter, men jag hoppades ändå att det skulle vara lite mer sofistikerat, kanske transientskydd eller så också... Så jag åkte till SLS Audio och köpte ett filter för 145kr. Väl hemma öppnade jag lådan och kikade på vad jag fått:

Ett LC-lågpassfilter av enklaste sort! Priset på komponenterna ligger väl i storleksordningen 20-30kr; där finns det marginaler! Nåväl, till nästa gång behöver jag i alla fall inte köpa något färdigt filter...
Fungerade gjorde det i alla fall, spänningsspikarna på 7-21V försvann och bilen varvade glatt ända till varvtalsstoppet på 5300rpm. Nästa steg var att försöka koppla in och kalibrera motortemperaturgivaren.

Ni som läst hela tråden kommer kanske ihåg att den är moterad i adapterplattan vid förgasarfoten. Denna placering har visat sig vara mindre lyckad... När MS är injusterat efter värdena på givaren så visar den någorlunda rätt temperatur med kall motor. När motorn blir varm däremot...
Dels tar det ungefär 5ggr så lång tid för värmen att ta sig till förgasarfoten som till kylvätskan, dessutom kyler den förbipasserande bränsle/luftblandningen samt omkringliggande luft förgasarfoten så pass mycket att temperaturen vid körning aldrig når rätt nivåer... Vid kökörning når den ca. 60 grader, så fort man kommer upp i lite fart sjunker det till 40 grader... Ända gången man når arbetstemperatur (80-90 grader) är när man kört bilen ordentligt varm och sedan stänger av den... Då kan värmen från motorn värma givaren tillräckligt.
Inte så vidare lyckat, så nu håller jag på att titta på andra lösningar. R5 givaren är av den öppna typen där sensorelementet ligger fritt, så den går inte att använda som kylvätsketempgivare. Därför åkte jag till skroten och plockade loss en riktig kylvätsketempgivare från en Cheva Astro; det är den sortens givare som rekommenderas till MS. Nu ska jag bara hitta någonstans att montera den...
« Senast ändrad: april 29, 2014, 18:09:32 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #151 skrivet: mars 30, 2008, 01:36:33 »
Alltid roligt att läsa dina uppdateringar! :) Där köpte du ett filter, som du antagligen, dimensionerat bättre själv!

B14 mod. äldre, har sin motortemp.givare, monterad på blockets baksida. Vet inte om där finns ett hål, på nyare modeller, som har givaren på vattenpumpshuset! Att montera på adapterplåten, låter inte så effektivt! :)

Har lite funderingar, kommer i min pro.tråd senare, är inte där ännu: Varför montera två st v.temp.givare? Motorn har faktiskt redan en! Låt denna givare ge signal, både till MS och original visarinstrument. Detta genom att låta temp.resistorn, styra två förstärkare som ger signal till respektive ställe. Kanske mer komplicerat men snyggare! Tycker jag... :)  Vet, i nuläget inte vilken nivå signalen ligger på. Så om det blir op-s eller transistorer, är väl rätt egalt. :) /Max
« Senast ändrad: mars 30, 2008, 07:03:11 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #152 skrivet: mars 30, 2008, 12:12:58 »
Nu var det äntligen dags för en uppdatering!
Som ni säkert kommer ihåg fick jag lite problem med störningar; dessa är nu till större delen avhjälpta. Jag följde råden i http://www.megamanual.com/ms2/V3trouble.htm, punkt 16, och drog separata ledningar för flybackströmmarna samt monterade ett filter på matningsspänningen till MS.

Därför åkte jag till skroten och plockade loss en riktig kylvätsketempgivare från en Cheva Astro; det är den sortens givare som rekommenderas till MS. Nu ska jag bara hitta någonstans att montera den...

Skönt att du fick ordning på störningarna

och bra att du tänker till kring tempgivaren!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #153 skrivet: mars 30, 2008, 14:18:56 »
Har lite funderingar, kommer i min pro.tråd senare, är inte där ännu: Varför montera två st v.temp.givare? Motorn har faktiskt redan en! Låt denna givare ge signal, både till MS och original visarinstrument. Detta genom att låta temp.resistorn, styra två förstärkare som ger signal till respektive ställe. Kanske mer komplicerat men snyggare! Tycker jag... :)  Vet, i nuläget inte vilken nivå signalen ligger på. Så om det blir op-s eller transistorer, är väl rätt egalt. :) /Max

Jag har funderat i samma banor, men det kändes enklare (och billigare...) att skaffa en extra givare. Det gäller bara att lyckas montera den, men jag har som sagt lite planer... Vi får se om det går vägen, på tisdag ska jag få hem sista delen.
Annars låter det väldigt spännande med uttag för givare i bakkant på blocket, vi får se hur det blir. Jag kanske ska ut och se om det finns ett uttag även på nyare bilar...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #154 skrivet: mars 30, 2008, 19:42:58 »
Annars låter det väldigt spännande med uttag för givare i bakkant på blocket, vi får se hur det blir. Jag kanske ska ut och se om det finns ett uttag även på nyare bilar...

Bilder kommer, som sagt var, under veckan. Även på detta! :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #155 skrivet: mars 30, 2008, 20:38:25 »
Lysande! Jag var nere vid bilen och försökte kika lite idag, det ser ut som om det finns ett uttag på min bil också. Det är dock lite svårt att se, det är trångt bakom motorn!
Jag tyckte mig dock se en misstänkt stor bult på det ställe där tempgivaren såg ut att sitta i Haynesmanualen. Annars såg det ut att vara en lös täckplåt där bak, men lite tur sitter givaren i den, och i sådana fall skulle man kanske kunna byta ut plattan mot en äldre...

Nåväl, alla sådana spekulationer lär få ett slut när du fotat och haft dig!
Keep up the good work!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #156 skrivet: april 01, 2008, 22:18:29 »
Idag har jag varit förbi Volvo och hämtat upp packningen jag väntat på sedan i torsdags. Efter det bar det iväg till en GDS-hall för byte av olja och filter samt montering av vad jag hoppas ska bli ett fungerande ställe att montera temperaturgivaren.

Såhär har jag gjort:
På Volvo 400-serien sitter i de flesta bilar jag har kikat på en vatten/olja-värmeväxlare, d.v.s. en oljekylare som kyler motoroljan m.h.a. kylarvattnet. Denna sitter i sedvanlig ordning mellan motor och oljefilter. Eftersom 340 B14/B172 har samma oljefilter som Volvo 400 så misstänkte jag att denna kylare kunde passa på min bil, så en sådan införskaffades. Denna kompletterades sedan med en ny packning från Volvo, och idag var det dags för montering.
Allt passade som det skulle, och tycks ha blivit tätt.

Min plan för denna ser ut som följer: Tids nog ska det nog kopplas kylning till den, med elektriskt vattenpump, troligen styrd från MS. Innan dess hoppas jag kunna använda den i andra ändamål, det var därför jag monterade den nu. Jag hoppas nämligen på att kunna montera en kylvätskegivare i ena hålet i värmeväxlaren, för att på så sätt låta MS veta hur varm motorn är. Förhoppningsvis kommer detta ge betydligt sanningsenligare siffror än min nuvarande setup. Tanken är att bara gänga ner givaren i en stump kylarslang, fylla värmeväxlaren med kylvätska och plugga igen andra hålet. Vi får se om det funkar, förhoppningsvis redan till helgen!

I det långa loppet lär det dock bli en kylvätskegivare monterad som på gamla B14, i bakkant på toppen. Det gäller bara att få tag på en sådan täckplåt, gamla 340 växer inte på träd på skrotarna här i trakten...
« Senast ändrad: april 01, 2008, 22:20:58 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #157 skrivet: april 01, 2008, 22:42:15 »
Bra tips om oljekylaren! :) Funderar på ditt givar problem. Vilken gänga har MS favorit-givare, 1/4 NPT? Går det inte att hitta en mutter eller dylikt till denna? I så fall kan den lödas på plåten. Eller kanske ännu bättre, ersätt plåten med något tjockare. Som går att gänga, ex 10 mm alu.plåt... :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #158 skrivet: april 02, 2008, 08:06:42 »
GMs sensor har 3/8" NPT gänga som jag har förstått det. Annars hoppades jag på att kunna använda Volvos gamla sensor, om den har någorlunda vettiga värden.
GM sensorn riskerar nog att bli kvar nere vid oljekylet även om jag skaffar en täckplatta med givaruttag, då har jag ju lite bättre möjligheter att hålla koll på oljetemp och liknande. Det är ju alltid trevligt...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #159 skrivet: april 02, 2008, 18:32:41 »
Nu har jag prövat med min nya givare. Tyvärr är det problem med att få upp värmen tillräckligt fort även med denna konfiguration. Det tar långt mycket mer än 3ggr så lång tid att få sensorn varm som det det gör att få tempmätaren att visa arbetstemperatur, så nu får det bli en sensor monterad som på gamla B14 snurror. Det gäller bara att få tag på en täckplåt...
Jag fick lite en känsla av att det kunde vara en ide att koppla in värmeväxlaren i ordinarie kylsystem för att få upp oljetemperaturen snabbare, det borde ju minska slitaget på motorn... Vi får se hur det funkar om det blir något av det någon gång framöver!

Lite bilder på installationen under tiden:

Här syns lite av värmeväxlaren, utan tempgivare.


Här är tempgivaren monterad, observera den snygga pluggen i andra slangen för att förhindra kylvätskan jag hällt i försvinner!
« Senast ändrad: april 29, 2014, 18:09:52 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82