Författare Ämne: Volvo 343 DLi -87  (läst 968569 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #200 skrivet: april 28, 2008, 19:49:39 »
Spridaren skulle mycket väl kunna klara 1.5-2bar, det ska undersökas framöver. Det jag funderar på är hur mycket BTRen klarar, och hur stor justermånen på den är... Jag vet att R5 1.7 använder samma BTR och spridare, men vid ca. 1.2bar, så lite marginaler finns ju. Det återstår att se om dessa marginaler räcker för att få tillräckligt med soppa vid 5500rpm, fullgas och lite anrikning... Dessutom måste jag skaffa mig bränsletrycksmätare så att jag kan se vad jag håller på  med...

prova du först att "trimma" befintligt system innan du byter  :P


Citera
Angående EGR; för tillfället har jag bara struntat i att koppla in vakum till den, om jag inte minns fel. I det långa loppet har jag dock tänkt använda den tillsammans med MS och en solenoidventil... PÅ Etanol.nu finns mycket att läsa om EGR och E85, tydligen så är E85 betydligt tåligare mot höga EGR doser än bensin. Hur bra det blir på B14 med sin stora EGR ventil återstår att se, men med lite smart styrning av den torde det finnas en del bränslebesparingar att göra! Min tanke är att låta MS öppna/stänga EGR ventilen beroende på främst gaspådrag, och i samband med att den öppnas byta till en annan map, en anpassaad för EGR. Då borde man kunna köra med ännu mindre undertryck i insuget, utan att för den skull tappa körbarhet och effekt, vilket ska spara en del soppa!

Spännande! Ny och gammal teknik i samma bil  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #201 skrivet: april 28, 2008, 20:19:25 »
Naturligtvis ska det justeras bränsletryck så det står härlig till; jag behöver bara få tag på en bränsletrycksmätare först så att jag har lite koll på vad jag gör... I det långa loppet är det dock klart troligt att det blir ett annat trottelhus dock, men det återstår att se!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #202 skrivet: april 28, 2008, 20:35:22 »
Naturligtvis ska det justeras bränsletryck så det står härlig till; jag behöver bara få tag på en bränsletrycksmätare först så att jag har lite koll på vad jag gör... I det långa loppet är det dock klart troligt att det blir ett annat trottelhus dock, men det återstår att se!

Skall se om jag inte får tid i veckan, att trycktesta spridaren @ 2 Bar! Klarar den inte det, är det kört, har en stor skrothög där den kommer att hamna! Därefter blir det att bygga från grunden, dvs ev eget trottelhus och spridarplacering.  ;) :) /M

Ps. Återkommer om EGR! /Ds
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #203 skrivet: april 28, 2008, 22:21:09 »
Här är det teamwork!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #204 skrivet: maj 01, 2008, 16:49:12 »
Den klarar 2 bar, med en längre justerskruv! Mao fjädern klarar att lämna erforderligt mottryck! Har ej kollat med bränsle, använde t-luft! :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #205 skrivet: maj 01, 2008, 17:01:40 »
Utmärkt! Då ska det införskaffas bränsletrycksmätare och en lämplig skruv så ska det hända grejer!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #206 skrivet: maj 01, 2008, 19:49:16 »
Den klarar 2 bar, med en längre justerskruv! Mao fjädern klarar att lämna erforderligt mottryck! Har ej kollat med bränsle, använde t-luft! :) /M

Häftigt, och smidigt!

Det skulle vi ha på 360, där får vi ju ta bort regulatorn och pressa den i skruvstädet, skitjobbigt  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #207 skrivet: maj 04, 2008, 22:37:13 »
I helgen har det inte hänt något på 340 fronten; däremot har det dykt upp en nykomling av det mer exotiska slaget i garaget:



För alla er som inte känner igen underverket kommer här den korta historien:
I början av 80-talet var TURBO det coolaste man kunde ha, och tillverkarna slogs om att vara först, störst och bäst på allt vad turbo hette. I motorcykelvärlden lyckades Honda komma först med sin lite udda skapelse CX 500 Turbo; en 80o V-twin på 500 kubik, med kardan, jättekåpa och turbo. Detta monster försågs dessutom med all högteknologi japanerna kunde uppbåda, såsom digital insprutning av det mer avancerade slaget samt digital laddtrycksmätare, med mera.
Till Sverige lyckades 96st av dessa maskiner komma 1982, året efter gick maskinen ur produktion för att ersättas av den 170 kubik större CX 650 Turbo som aldrig togs in till landet...

En av dessa hojar har nu lyckats hitta hem till mitt garage, i desperat behov av kärlek... Turbon laddar inte, motorn läcker olja och vattenpumpen behöver packas om, till en början... Om man sedan vill ha en riktigt prydlig hoj behöver även de krossade blinkersglasen bytas, kåporna lackas om och så vidare...
Jag har kort sagt skaffat mig arbete upp över öronen, men jag tänkte det låta det ta sin tid; den här sommaren ligger fokus på att få lite ordning på 340an, MCn tar mindre plats i garaget...
« Senast ändrad: april 29, 2014, 18:12:09 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #208 skrivet: maj 06, 2008, 20:38:20 »
För alla er som inte känner igen underverket kommer här den korta historien:
I början av 80-talet var TURBO det coolaste man kunde ha, och tillverkarna slogs om att vara först, störst och bäst på allt vad turbo hette. I motorcykelvärlden lyckades Honda komma först med sin lite udda skapelse CX 500 Turbo; en 80o V-twin på 500 kubik, med kardan, jättekåpa och turbo. Detta monster försågs dessutom med all högteknologi japanerna kunde uppbåda, såsom digital insprutning av det mer avancerade slaget samt digital laddtrycksmätare, med mera.
Till Sverige lyckades 96st av dessa maskiner komma 1982, året efter gick maskinen ur produktion för att ersättas av den 170 kubik större CX 650 Turbo som aldrig togs in till landet...

Intressant maskin, visste inte att mc+turbo serietillverkats! :) Måste väl, betecknas som ett samlarobjekt!? /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #209 skrivet: maj 06, 2008, 21:34:37 »
Helt klart ett samlarobjekt... Totalt släpptes det typ 4 serietillverkade turbomotorcyklar i början av 80-talet. Honda var först med sin CX 1982, strax efter kom Yamaha XJ 650 Turbo och Suzuki XN85 Turbo. Sist ut blev Kawasaki med sin GPZ 750 turbo, den vassaste av alla turbohojarna med 112hk. Alla dessa är definitivt samlarhojar vid det här laget, särskilt XN85an som tillverkades i mindre än 2000 exemplar... Honda hann spotta ur sig en bra bit över 5000 CX 500/650 innan turboeran tog slut 1984...

Förhoppningsvis blir det väl ordning på mitt exemplar tids nog, men det är en del jobb till dess. Tills vidare får jag väl nöja mig med de ca. 30hk hojen orkar spotta ur sig utan laddtryck; effektbristen till trots var hojen en riktigt trevlig bekantskap på vägen hem från Vallentuna!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #210 skrivet: maj 06, 2008, 22:06:43 »
Nog om japanska motorcyklar, tillbaka till huvudämnet!
Idag har jag varit i kontakt med Raka Rör och kollat vad de tar för ett rostfritt avgassystem till min 340. Beskedet jag fick var att röret måste byggas på plats, d.v.s. det finns inga färdiga rör till 340in, vilket ska kosta ca. 4200kr... Jag tycker det låter lite lågt, frågan jag glömde var ju naturligtvis om det inkluderar både material, arbete och moms... Det blir till att ringa igen...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #211 skrivet: maj 06, 2008, 22:15:16 »
Nog om japanska motorcyklar, tillbaka till huvudämnet!
Idag har jag varit i kontakt med Raka Rör och kollat vad de tar för ett rostfritt avgassystem till min 340. Beskedet jag fick var att röret måste byggas på plats, d.v.s. det finns inga färdiga rör till 340in, vilket ska kosta ca. 4200kr... Jag tycker det låter lite lågt, frågan jag glömde var ju naturligtvis om det inkluderar både material, arbete och moms... Det blir till att ringa igen...

Mao du har bestämt dig för rostfritt! Du måste nog, klämma dom på ett totalpris ink moms, innan du bestämmer dig! Kanske rentav en skriftlig offert! Håller med, låter billigt för material + arbete, ink momsen! :-\ :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #212 skrivet: maj 06, 2008, 22:46:15 »
Nog om japanska motorcyklar, tillbaka till huvudämnet!
Idag har jag varit i kontakt med Raka Rör och kollat vad de tar för ett rostfritt avgassystem till min 340. Beskedet jag fick var att röret måste byggas på plats, d.v.s. det finns inga färdiga rör till 340in, vilket ska kosta ca. 4200kr... Jag tycker det låter lite lågt, frågan jag glömde var ju naturligtvis om det inkluderar både material, arbete och moms... Det blir till att ringa igen...

Moms borde det vara, företag får inte lämna pris utan moms till privatpersoner.. en rörmokare gjorde det till mig en gång och det slutade med att dom gick miste om x antal tusen moms 8)

Vad är det som får dig att vilja satsa på skräddarsytt rostfritt för sådana priser (vet att det verkar billigt men jag har aldrig köpt ens ett vanligt avgas. Byggt eget eller lagat upp de gamla  ;) )
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #213 skrivet: maj 07, 2008, 07:57:47 »
Jag har åkt omkring med ett bullrigt avgassystem som saknar sista 3 decimetrarna i över ett år nu; man tröttnar på ljudet fort... Byta avgassystem är inge kul, Biltemas rör är ytrostiga redan i affären och Volvo eller Mekonomen är inte särkilt mycket billigare än rostfritt, så rostfritt får det bli... Dock överväger jag starkt att bara köpa lösa delar och bygga själv, i och med att det inte fanns färdiga system till min bil. Min tanke då är att gå upp några millimeter i diameter, samt slänga på största möjliga ljuddämpare; allt för flödets skull.
Vi får se hur det blir, jag har inte kunnat komma åt Raka Rörs hemsida på flera veckor nu av någon anledning, så det är lite svårt att räkna ut priset för de lösa delarna...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #214 skrivet: maj 07, 2008, 20:00:17 »
Jag har åkt omkring med ett bullrigt avgassystem som saknar sista 3 decimetrarna i över ett år nu; man tröttnar på ljudet fort... Byta avgassystem är inge kul, Biltemas rör är ytrostiga redan i affären och Volvo eller Mekonomen är inte särkilt mycket billigare än rostfritt, så rostfritt får det bli... Dock överväger jag starkt att bara köpa lösa delar och bygga själv, i och med att det inte fanns färdiga system till min bil. Min tanke då är att gå upp några millimeter i diameter, samt slänga på största möjliga ljuddämpare; allt för flödets skull.
Vi får se hur det blir, jag har inte kunnat komma åt Raka Rörs hemsida på flera veckor nu av någon anledning, så det är lite svårt att räkna ut priset för de lösa delarna...

Okej när du lägger fram det så kan jag hålla med om att det är vettigt  ;)

Men själv har jag inte tänkt ut vilken design jag vill ha än. Men så mycket ljuddämpning som möjligt som får plats.

Jag kommer då åt www.rakaror.o.se! Och alla 3-seriemodeller finns med i listan men ingen med utsatt pris utan det står ring! på alla. Men till andra volvos kostar det lite mer än 3000. Hittade ingen sida med lösa delar.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #215 skrivet: maj 07, 2008, 21:24:54 »
Jag kommer åt sidan från typ alla datorer utom min egen; både flickvännens och de i skolan... Märkligt problem...
I vart fall, idag satt jag under lunchen och räknade på vad de lösa delarna skulle kosta. Om jag inte räknat helt fel är det snudd på omöjligt att komma ner under 4200kr för ett rör till min bil, i vart fall med de delar och priser som finns där... Billigaste alternativet tycks vara att bygga hela röret i 2 tum, vilket känns lite väl grovt för min lilla bil. Originalröret är ju blott 40mm, 1 1/2"... Klenaste röret på sidan är ju 1 3/4", ca. 45mm, vilket känns som ett mer lämpligt alternativ till min bil. Tyvärr så är alla ljuddämpare i 2" varför det behövs ett antal stegmuffar för att få ihop ett 1 3/4" rör, så priset springer iväg...

Mina önskemål på ett nytt avgasrör är:
  • Tyst och fint, gärna tystare än original
  • Hållbart, det ska inte rosta bort i första taget
  • Bättre flöde, om det går att förena med ovanstående
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #216 skrivet: maj 08, 2008, 04:09:27 »
Jag kommer åt sidan från typ alla datorer utom min egen; både flickvännens och de i skolan... Märkligt problem...

Har du testat att byta DNS (namnserver)?

Här är en lista över tele2-s:

      130.244.127.161
      130.244.127.169
      69.111.95.106
      206.196.151.153
      69.111.95.107 

Länk till massor av DNS-ar: http://www.dnsserverlist.org/

OpenDNS
censurerar inga sidor! 208.67.222.222 och 208.67.220.220 Primär resp sekundär (Mitt val!). ;D

Som du vet är det en inställning under kontrollpanelen. Under nätverksanslutningar, klicka på ditt nätverkskort, klicka på egenskaper, öppna TCP/IP och välj (Använd följande DNS), skriv in en ny DNS-server där. Kan tyvärr ha glömt något, då jag fn bara har Linux burkar tillgängliga! Har du en router, är det i den du ändrar! :) /M

Ps. tycker du inlägget misspryder, din projektråd, så flyttar jag det! ;) :) /Ds
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #217 skrivet: maj 08, 2008, 15:32:59 »
Jag ska pröva det; jag har för mig att jag inte orkade mata in alla DNSer när jag installerade om nätverkskortet sist...

Edit: Nu har jag lagt till alla DNSer min internetleverantör skickar ut till listan i TCP/IP inställningarna i datorn; nu kommer jag åt Raka Rörs hemsida...
« Senast ändrad: maj 08, 2008, 22:46:21 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #218 skrivet: maj 08, 2008, 20:03:46 »
Jag ska pröva det; jag har för mig att jag inte orkade mata in alla DNSer när jag installerade om nätverkskortet sist...

Oftast är inställningen, att automatiskt erhålla DNS från i-net leverantören! Testa, så får vi se om det hjälper! :)

Om jag inte räknat helt fel är det snudd på omöjligt att komma ner under 4200kr för ett rör till min bil, i vart fall med de delar och priser som finns där... Billigaste alternativet tycks vara att bygga hela röret i 2 tum, vilket känns lite väl grovt för min lilla bil. Originalröret är ju blott 40mm, 1 1/2"... Klenaste röret på sidan är ju 1 3/4", ca. 45mm, vilket känns som ett mer lämpligt alternativ till min bil. Tyvärr så är alla ljuddämpare i 2" varför det behövs ett antal stegmuffar för att få ihop ett 1 3/4" rör, så priset springer iväg...

Mina önskemål på ett nytt avgasrör är:
  • Tyst och fint, gärna tystare än original
  • Hållbart, det ska inte rosta bort i första taget
  • Bättre flöde, om det går att förena med ovanstående

Varför inte bygga en egen, super-ljuddämpare? Teorin är inte särskilt avancerad!  :) /M
« Senast ändrad: maj 08, 2008, 20:36:24 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #219 skrivet: maj 08, 2008, 22:38:26 »
Min router vidarebefodrar inte DNSer av någon anledning, så man får ställa in dem manuellt i datorn; därav att jag inte orkade mata in alla...

Bygga egen ljuddämpare? Ja, varför inte... Som du säger, teorin är inte särskilt komplicerad, inte konstruktionen heller... Dock har jag väldigt ont om utrustning för att bearbeta rostfritt, så den här gången får det nog bli färdigbyggda ljuddämpare... En stor fullflödesdämpare mitt på röret och en enorm reflektionsdämpare i slutet; det borde bli tyst!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #220 skrivet: maj 10, 2008, 23:25:55 »
Idag och igår har det varit fart på Megasquirtandet! Sammanlagt 23mil har avverkats med E85 i tanken under dessa två dagar. Fokus har legat på att först och främst justera in Req Fuel variabeln perfekt efter bytet till E85, och därefter börja fingra på accelerationstillskott och dylikt.
Req Fuel visade sig hamna perfekt då man använde beräkningsfunktionen i Megatune och justerade AFR från 14.7:1 för bensin till 9.5:1 för E85; trevligt värre då det innebär att det flöde jag mätt upp för spridaren stämmer rätt bra!
Därefter var det dags att dra igång EAE och Overrun Fuel Cut funktionerna. Overrun Fuel Cut är en rätt enkel finess som stänger av bränsletillförseln vid motorbroms; den krävde ingen större justeringsmöda...
EAE är knivigare; EAE ska ju se till att motorn alltid får rätt mängd bränsle, även fast en mängd av den insprutade soppan fastnar på insugsrör och liknande. Vid "steady state" körning är det inget problem, då sugs lika mycket bränsle bort från insuget som fastnar på det och ingen justering behövs. Vid gasrörelser däremot, då bryts jämvikten och problem uppstår! Om man stampar gasen i botten minskar undertrycket i insuget, varvid mer bränsle fastnar på väggarna, och mindre sugs därifrån - bilen går magert. Motsatsen gäller om man släpper gasen...
Detta ska EAE korrigera för, dock krävs mycket justerande innan det blir perfekt... Än så länge funkar det typ som det ska inom ett väldigt begränsat område, men funkar gör det!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #221 skrivet: maj 11, 2008, 23:34:17 »
Idag och igår har det varit fart på Megasquirtandet! Sammanlagt 23mil har avverkats med E85 i tanken under dessa två dagar. Fokus har legat på att först och främst justera in Req Fuel variabeln perfekt efter bytet till E85, och därefter börja fingra på accelerationstillskott och dylikt.
Req Fuel visade sig hamna perfekt då man använde beräkningsfunktionen i Megatune och justerade AFR från 14.7:1 för bensin till 9.5:1 för E85; trevligt värre då det innebär att det flöde jag mätt upp för spridaren stämmer rätt bra!
Därefter var det dags att dra igång EAE och Overrun Fuel Cut funktionerna. Overrun Fuel Cut är en rätt enkel finess som stänger av bränsletillförseln vid motorbroms; den krävde ingen större justeringsmöda...
EAE är knivigare; EAE ska ju se till att motorn alltid får rätt mängd bränsle, även fast en mängd av den insprutade soppan fastnar på insugsrör och liknande. Vid "steady state" körning är det inget problem, då sugs lika mycket bränsle bort från insuget som fastnar på det och ingen justering behövs. Vid gasrörelser däremot, då bryts jämvikten och problem uppstår! Om man stampar gasen i botten minskar undertrycket i insuget, varvid mer bränsle fastnar på väggarna, och mindre sugs därifrån - bilen går magert. Motsatsen gäller om man släpper gasen...
Detta ska EAE korrigera för, dock krävs mycket justerande innan det blir perfekt... Än så länge funkar det typ som det ska inom ett väldigt begränsat område, men funkar gör det!

Härligt med massa justering!
Men räckte det att justera Req Fuel vid byte till E85, jag har hela tiden fått mappa om hela mappen när jag bytt bränsle fram och tillbaka.. Även om jag gjort första grundjusteringen med Req Fuel för att få en körbar bil direkt efter tankningen.

Jasså är det enbart "wall wetting" som gör att bilen kräver de/accellerationstillskott?

Och är inte X-tau till för att ta hand om wall wetting och EAE är en helt annan sak?

(Läste just här att EAE verkar helt underbart! Dags att spara ihop till en MS2-processor!)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #222 skrivet: maj 12, 2008, 14:58:27 »
Nja, det räckte väl kanske inte riktigt... De områden där mappen verkligen var "spot on" tidigare, d.v.s. runt 70 och 90km/t på femman och plan mark behöver jag inte ändra något, men alla ställen där mappen var en aning fel blev det ännu mer fel med E85...

X-tau och EAE är ganska lika matematiskt, EAE har bara tagit det hela ett steg längre och låtit användaren få mer kontroll över parametrarna, i princip...
Om du har din map injusterad korrekt ska du i princip inte behöva några accelerationstillskott, som jag förstått det; då har ju bilen alltid rätt mängd bränsle överallt i mappen... Ända anledningen till att skjuta till eller dra ifrån soppa från det torde ju vara att kompensera för soppan som fastnar på vägen in i motorn, om det nu inte är så att motorn faktiskt vill ha en annan bränsle/luftblandning vid gasrörelser än vid konstant last... Jag vet inte...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #223 skrivet: maj 12, 2008, 20:07:48 »
Nja, det räckte väl kanske inte riktigt... De områden där mappen verkligen var "spot on" tidigare, d.v.s. runt 70 och 90km/t på femman och plan mark behöver jag inte ändra något, men alla ställen där mappen var en aning fel blev det ännu mer fel med E85...

"Bra", trodde jag hade missat nåt  :-\


X-tau och EAE är ganska lika matematiskt, EAE har bara tagit det hela ett steg längre och låtit användaren få mer kontroll över parametrarna, i princip...
Om du har din map injusterad korrekt ska du i princip inte behöva några accelerationstillskott, som jag förstått det; då har ju bilen alltid rätt mängd bränsle överallt i mappen... Ända anledningen till att skjuta till eller dra ifrån soppa från det torde ju vara att kompensera för soppan som fastnar på vägen in i motorn, om det nu inte är så att motorn faktiskt vill ha en annan bränsle/luftblandning vid gasrörelser än vid konstant last... Jag vet inte...

Okej, jag har inte satt mig in i X-tau så mycket och absolut inte hunnit med EAE. Har ju inte tillgång till dem utan MS2-processorn heller.. men det skulle vara väldigt intressant att prova vad det gör för gassvaret (accellerationstillskottet).

Måste säga emot dig där, mappen funkar så länge du ligger i "steady state" men vid en förändring på gaspedalen måste det till någon form av tillskott/avdrag. Men det handlar om att ha en jämn blandning, inte att ändra den. Se bilden i länken här som jag även skrev i mitt förra inlägg: http://www.e30tech.com/forum/showpost.php?p=440868&postcount=16
Läs och titta på bilden, väldigt jämn kurva från lambdasonden trots en hög frekvens av "stamp och släpp" på gaspedalen.

Mot vidare tuning-äventyr, skriv gärna här när du kommer på nåt mer eller gör framsteg. Kul läsning för en MS-nörd!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #224 skrivet: maj 12, 2008, 22:45:59 »
Måste säga emot dig där, mappen funkar så länge du ligger i "steady state" men vid en förändring på gaspedalen måste det till någon form av tillskott/avdrag. Men det handlar om att ha en jämn blandning, inte att ändra den. Se bilden i länken här som jag även skrev i mitt förra inlägg: http://www.e30tech.com/forum/showpost.php?p=440868&postcount=16
Läs och titta på bilden, väldigt jämn kurva från lambdasonden trots en hög frekvens av "stamp och släpp" på gaspedalen.

Det var ungefär det jag försökte få fram; vi vill troligen inte ändra AFR vid gasrörelser, vi behöver dock kompensera för bränslet som fastnar på vägen för att bibehålla önskat AFR vid snabba förändringar...
Tänk om jag kunde få min bil att uppföra sig som den där; dit är det en bra bit kvar!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #225 skrivet: maj 13, 2008, 08:39:31 »
Nu är det gjort! Jag har ringt till Avgasteknik AB i Uppsala och bokat tid för att få ett avgassystem byggt på min bil. De höll fast vid sitt pris på 4200kr totalt; för det ska jag få ett 2 tums system i rostfritt! Den sjunde juli (första chansen jag hade att få bilen till Uppsala utan problem) bär det av, lämna bilen vid 8:00, hämta den igen på kvällen... Ska helt klart bli spännande att se vad det blir av det hela! Undrar hur min lilla B14 kommer uppföra sig med 50mm avgassystem, det är en hel centimeter grövre än original! I värsta fall får jag väl montera en stegmuff sist på röret för att strypa det hela en aning...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #226 skrivet: maj 13, 2008, 20:21:57 »
Nu är det gjort! Jag har ringt till Avgasteknik AB i Uppsala och bokat tid för att få ett avgassystem byggt på min bil. De höll fast vid sitt pris på 4200kr totalt; för det ska jag få ett 2 tums system i rostfritt! Den sjunde juli (första chansen jag hade att få bilen till Uppsala utan problem) bär det av, lämna bilen vid 8:00, hämta den igen på kvällen... Ska helt klart bli spännande att se vad det blir av det hela! Undrar hur min lilla B14 kommer uppföra sig med 50mm avgassystem, det är en hel centimeter grövre än original! I värsta fall får jag väl montera en stegmuff sist på röret för att strypa det hela en aning...

Underbart!
Bra att du går upp lite i dimension ifall du får tillökning i stallet (fler hästar) framöver!
Blir flödet för bra kan du ju komplettera med en till dämpare för ännu tystare bil  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #227 skrivet: maj 13, 2008, 22:25:34 »
Blir flödet för bra kan du ju komplettera med en till dämpare för ännu tystare bil  ;D

Jag har övervägt det, det finns ju trots allt ganska gott om plats i kardantunneln; 2 fullflödesdämpare borde gå att klämma in! Det kan dock bli trångt när jag ska få dit en katalysator också, så det får nog bli en nödlösning...
Katalysatorn borde ju dämpa lite den med, men den kommer ju dröja till dess motorn går klanderfritt; det känns ju lite dumt att hänga dit en ny fin kat på en motor som ändå hostar sönder den direkt...

Lite större dimension är ju önskvärt, originalets 40mm är ju inte direkt tagna i överkant... Att gå upp till 50mm kanske är lite väl mycket, men det blev betydligt billigare än att bygga i 45mm, så det får gå... Bättre flöde kan ju inte skada, i värsta fall får man stoppa in en strypning någonstans; förhoppningsvis blir det dock bra, speciellt om jag planar toppen lite någon gång i framtiden. Vem vet...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #228 skrivet: maj 25, 2008, 20:57:56 »
Nu är det gjort! Jag har ringt till Avgasteknik AB i Uppsala och bokat tid för att få ett avgassystem byggt på min bil.

Vi väntar med spänning. Hoppas du blir nöjd och att de gör ett bra arbete! :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #229 skrivet: maj 29, 2008, 11:00:15 »
Nu är äntligen sista tentan skriven; sommarlovet har börjat!

Jag har dessutom lagt ytterligare några mils "tuning" bakom mig; en bredbandslambdasond vore väldigt trevligt! Med smalbandslambda tar det ganska lång tid för MLV att komma till rätt VE-värden; helt OK i det belastningsområde man normalt använder, men inte så kul annars...
Kul att tanka är det dock... Visserligen kommer man bara strax över 30 mil på en tank, men det kostar å andra sidan typ 340kr att fylla den! 745an kommer nästan dubbelt så långt på en tank, men den kostar över 800kr att tanka...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #230 skrivet: juni 02, 2008, 06:09:32 »
NU är första riktiga långturen med E85 i tanken avklarad... Den gick till Stockholm med full packning; inga problem! Större delen av arbetsområdet mellan 1600 och 3000rpm är numera injusterat såpass bra att lambdaregleringen sällan justerar mer än 2-3 procentenheter åt något håll. Under 1600 finns dock en del jobb att göra fortfarande, likaså på högre varv...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #231 skrivet: juni 02, 2008, 15:54:38 »
Nu är äntligen sista tentan skriven; sommarlovet har börjat!

Skönt, eller hur! Inga resttentor förmodar jag... :) Blir det sommarjobb eller 340 resp motorcykeln, på fulltid nu? ;D

Kul att tanka är det dock... Visserligen kommer man bara strax över 30 mil på en tank, men det kostar å andra sidan typ 340kr att fylla den! 745an kommer nästan dubbelt så långt på en tank, men den kostar över 800kr att tanka...

Är det B14-ens mindre törst du beskriver eller ekonomin med att köra E85?

NU är första riktiga långturen med E85 i tanken avklarad... Den gick till Stockholm med full packning; inga problem! Större delen av arbetsområdet mellan 1600 och 3000rpm är numera injusterat såpass bra att lambdaregleringen sällan justerar mer än 2-3 procentenheter åt något håll. Under 1600 finns dock en del jobb att göra fortfarande, likaså på högre varv...

Låter mycket bra (2-3 %), går det att få bättre!? :)

/Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #232 skrivet: juni 02, 2008, 18:36:36 »
NU är första riktiga långturen med E85 i tanken avklarad... Den gick till Stockholm med full packning; inga problem! Större delen av arbetsområdet mellan 1600 och 3000rpm är numera injusterat såpass bra att lambdaregleringen sällan justerar mer än 2-3 procentenheter åt något håll. Under 1600 finns dock en del jobb att göra fortfarande, likaså på högre varv...

Låter ju kanon! De högre varven tycker jag är jobbigast att mappa, inte roligt att ligga och dra på höga varv på höga växlar för det går så fort och på lägre växlar accar det för fort, får önska oss en rullande landsväg i hjulklapp  :-\
Fast med Autotune går det ju lite smidigare förstås.


Kul att tanka är det dock... Visserligen kommer man bara strax över 30 mil på en tank, men det kostar å andra sidan typ 340kr att fylla den! 745an kommer nästan dubbelt så långt på en tank, men den kostar över 800kr att tanka...

Är det B14-ens mindre törst du beskriver eller ekonomin med att köra E85?

Tycker det låter som både och, billigt att tanka E85, tankade själv för 8.04:- på Jet idag och att Kurres B14 går på ~0.75 l/mil på etanol är ju oxå mumma! Länge leve etanolen!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #233 skrivet: juni 02, 2008, 19:31:06 »
Tycker det låter som både och, billigt att tanka E85, tankade själv för 8.04:- på Jet idag och att Kurres B14 går på ~0.75 l/mil på etanol är ju oxå mumma! Länge leve etanolen!

Nja, räkna igen... 340kr @ 8.14kr/l => 41.8l, 30 mil på 42l => över 1.3l/mil... Poängen var dock att visa lite både på de ekonomiska fördelarna med E85, samt hur trevligt det är med liten tank när man ska tanka...
Det ska även tilläggas att jag för att komma förbi problemet med att det går fort på höga varv och höga växlar har kört med låg växel och fotbroms för att hålla farten vid stora gaspådrag och höga varv... Inte direkt bränsleeffektivt, knappast bra för bromsarna, men enda lösningen om man vill mappa hela registret i laglig fart utan bromsbänk...

Låter mycket bra (2-3 %), går det att få bättre!? :)

Nja, jag är tveksam... Justeringen slår åt olika håll vid samma lastpunkter beroende på åt vilket håll justeringen stod vid föregående lastpunkt; MS försöker ju hålla lambdasondspänningen på 0.45V, beroende på vilken sida av 0.45V vi stod innan kan justeringen slå åt olika håll eftersom lambdan växlar typ 0.2 - 0.5 eller 0.4 - 0.7... Vilket som är godtagbart ur MS synpunkt, d.v.s. justeringen nöjer sig med det resultatet, men det kan skilja upp till ett par procentenheter mellan det två olika lägena... Hoppas någon försod något av allt detta...
Poängen är i vart fall att det nog kan bli svårt att komma närmare då lambdasonden har en såpass brant omslagskurva runt stökiometrisk bandning...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #234 skrivet: juni 02, 2008, 20:11:47 »
Tycker det låter som både och, billigt att tanka E85, tankade själv för 8.04:- på Jet idag och att Kurres B14 går på ~0.75 l/mil på etanol är ju oxå mumma! Länge leve etanolen!

Nja, räkna igen... 340kr @ 8.14kr/l => 41.8l, 30 mil på 42l => över 1.3l/mil... Poängen var dock att visa lite både på de ekonomiska fördelarna med E85, samt hur trevligt det är med liten tank när man ska tanka...
Det ska även tilläggas att jag för att komma förbi problemet med att det går fort på höga varv och höga växlar har kört med låg växel och fotbroms för att hålla farten vid stora gaspådrag och höga varv... Inte direkt bränsleeffektivt, knappast bra för bromsarna, men enda lösningen om man vill mappa hela registret i laglig fart utan bromsbänk...

Låter mycket bra (2-3 %), går det att få bättre!? :)

Nja, jag är tveksam... Justeringen slår åt olika håll vid samma lastpunkter beroende på åt vilket håll justeringen stod vid föregående lastpunkt; MS försöker ju hålla lambdasondspänningen på 0.45V, beroende på vilken sida av 0.45V vi stod innan kan justeringen slå åt olika håll eftersom lambdan växlar typ 0.2 - 0.5 eller 0.4 - 0.7... Vilket som är godtagbart ur MS synpunkt, d.v.s. justeringen nöjer sig med det resultatet, men det kan skilja upp till ett par procentenheter mellan det två olika lägena... Hoppas någon försod något av allt detta...
Poängen är i vart fall att det nog kan bli svårt att komma närmare då lambdasonden har en såpass brant omslagskurva runt stökiometrisk bandning...

Okej, jag räknade omvänt, alltså helt fel, sorry  :-[
Men du kan trösta dig med att min motor tar runt 2 liter. Men hoppas det ska sjunka med nya delar i motorn.

Angående lambdaregleringen så får du ju vara nöjd nu, eller investera i WBO2  :D Godtagbart vilket som  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #235 skrivet: juni 02, 2008, 20:35:05 »
JO, kan jag få hela mappen att ligga så bra så är jag helt klart nöjd! WBO2 blir det nod ändå tids nog, men det dröjer, det kostar ju trots allt en slant...

Förbrukningsmässigt så hoppas jag komma ner till 1l/mil, möjligen något under... Det bör inte vara omöjligt med noggrant mappande och mycket EGR, men det blir nog en del jobb. Med WBO2 borde det gå att få ner det ytterligare något, men knappast några större skillnader.
Med 1l/mil går ju bilen dock bra billigt med dagens priser, så det vore ju inte helt fel! Dessutom vore det trevligt att komma lite mer än 30 mil på en tank...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #236 skrivet: juni 06, 2008, 13:53:07 »
Miniuppdatering: Idag har jag monterat en tätningsbricka till termobrytaren till kylfläkten. Tidigare har det läckt en smula därifrån, nu håller det förhoppningsvis tätt... Dimensionerna på brickan är följande: ID = 14mm, OD = 21mm, tjocklek = 1mm

Dessuom har jag plockat bort den gamla mekaniska bränslepumpen och satt dit ett täcklock från en R5a med insprutning. Packningen klipptes till av gummikork, jag skannade dessutom in den färdiga packningen så om någon behöver en är det bara att skriva ut bilden och använda som mall! Se bara till att få den i rätt storlek...


Fler bilder finns här!

Här finns numera den inskannade bilden av packningen; se till att skriva ut den i rätt storlek innan ni börjar klippa packningar bara!
« Senast ändrad: april 29, 2014, 18:13:29 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #237 skrivet: juni 06, 2008, 18:41:22 »
Miniuppdatering: Idag har jag monterat en tätningsbricka till termobrytaren till kylfläkten. Tidigare har det läckt en smula därifrån, nu håller det förhoppningsvis tätt... Dimensionerna på brickan är följande: ID = 14mm, OD = 21mm, tjocklek = 1mm

Dessuom har jag plockat bort den gamla mekaniska bränslepumpen och satt dit ett täcklock från en R5a med insprutning. Packningen klipptes till av gummikork, jag skannade dessutom in den färdiga packningen så om någon behöver en är det bara att skriva ut bilden och använda som mall! Se bara till att få den i rätt storlek...

BILDER KOMMER SNART!

Wow, seriöst!

Bara en fråga, ID = Innerdiamter? Vad står OD för då?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #238 skrivet: juni 06, 2008, 23:19:56 »
ytter diameter ;) fast på kurres egna språk

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #239 skrivet: juni 07, 2008, 16:32:19 »
Outer diameter = OD... Jag har visst läst lite för många engelskspråkiga reparationshandböcker...  ;D
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82