I helgen har det inte hänt något på 340 fronten; däremot har det dykt upp en nykomling av det mer exotiska slaget i garaget:
För alla er som inte känner igen underverket kommer här den korta historien:
I början av 80-talet var TURBO det coolaste man kunde ha, och tillverkarna slogs om att vara först, störst och bäst på allt vad turbo hette. I motorcykelvärlden lyckades Honda komma först med sin lite udda skapelse CX 500 Turbo; en 80
o V-twin på 500 kubik, med kardan, jättekåpa och turbo. Detta monster försågs dessutom med all högteknologi japanerna kunde uppbåda, såsom digital insprutning av det mer avancerade slaget samt digital laddtrycksmätare, med mera.
Till Sverige lyckades 96st av dessa maskiner komma 1982, året efter gick maskinen ur produktion för att ersättas av den 170 kubik större CX 650 Turbo som aldrig togs in till landet...
En av dessa hojar har nu lyckats hitta hem till mitt garage, i desperat behov av kärlek... Turbon laddar inte, motorn läcker olja och vattenpumpen behöver packas om, till en början... Om man sedan vill ha en riktigt prydlig hoj behöver även de krossade blinkersglasen bytas, kåporna lackas om och så vidare...
Jag har kort sagt skaffat mig arbete upp över öronen, men jag tänkte det låta det ta sin tid; den här sommaren ligger fokus på att få lite ordning på 340an, MCn tar mindre plats i garaget...