Författare Ämne: Volvo 343 DLi -87  (läst 968555 gånger)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #240 skrivet: juni 08, 2008, 00:24:31 »
Ett antal timmars putsande senare är nu bilen lika blank som i höstas igen! Det behövdes inte alls lika mycket jobb den här gången, men det tog en stund ändå... Vi får se om jag fixar lite foton åt er att sukta över!  :P
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #241 skrivet: juni 08, 2008, 08:37:41 »
Ett antal timmars putsande senare är nu bilen lika blank som i höstas igen! Det behövdes inte alls lika mycket jobb den här gången, men det tog en stund ändå... Vi får se om jag fixar lite foton åt er att sukta över!  :P

Skönt att höra! Skönt att du vill hålla bilen din fin och skönt att det inte var lika jobbigt nu, har själv en bil som åter behöver putsas!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #242 skrivet: juni 08, 2008, 08:44:39 »
Någon gång ska man väl lyckas lära sig att ju oftare man vaxar bilen, desto mindre jobb är det varje gång... Dessutom är det ju roligare när bilen håller sig snygg!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #243 skrivet: juni 09, 2008, 00:57:26 »
Någon gång ska man väl lyckas lära sig att ju oftare man vaxar bilen, desto mindre jobb är det varje gång... Dessutom är det ju roligare när bilen håller sig snygg!

Röda bilar => mycket jobb ;) :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #244 skrivet: juni 17, 2008, 06:58:25 »
Nu har det hänt lite grejer igen... Jag passade på att låna hem en bränsletrycksmätare från jobbet för att justera upp bränsletrycket; ursprungligen stod det på 1bar, numera ligger det på 1.6bar! Tyvärr visade det sig att även om det som Max redan upptäckt går att skruva upp trycket i originalregulatorn till 2bar så är det inget gångbart alternativ för min del. Det kanske är min regulator som är dålig, men vid ca. 1.75bar börjar bränsletrycket fladdra, så jag fick nöja mig med 1.6bar. Det ska dock ge en flödesökning på ca. 26% (roten ur 1.6 = 1.265), vi får helt enkelt se hur långt det räcker!

Det roliga är att övriga spridarparametrar än en gång visat sig stämma väldigt bra; efter att ha ändrat Required Fuel för att passa det nya flödet hos spridaren så går bilen likadant som innan! Sådana saker är trevliga; det blir så mycket enklare att byta spridare om man vet att det bara är att ställa in spridarparametrarna rätt för att mappen ska stämma...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #245 skrivet: juni 17, 2008, 19:10:03 »
Nu har det hänt lite grejer igen... Jag passade på att låna hem en bränsletrycksmätare från jobbet för att justera upp bränsletrycket; ursprungligen stod det på 1bar, numera ligger det på 1.6bar! Tyvärr visade det sig att även om det som Max redan upptäckt går att skruva upp trycket i originalregulatorn till 2bar så är det inget gångbart alternativ för min del. Det kanske är min regulator som är dålig, men vid ca. 1.75bar börjar bränsletrycket fladdra, så jag fick nöja mig med 1.6bar. Det ska dock ge en flödesökning på ca. 26% (roten ur 1.6 = 1.265), vi får helt enkelt se hur långt det räcker!

Det roliga är att övriga spridarparametrar än en gång visat sig stämma väldigt bra; efter att ha ändrat Required Fuel för att passa det nya flödet hos spridaren så går bilen likadant som innan! Sådana saker är trevliga; det blir så mycket enklare att byta spridare om man vet att det bara är att ställa in spridarparametrarna rätt för att mappen ska stämma...

Synd på BTR:en
Grattis till finfina spridarparametrar!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #246 skrivet: juni 17, 2008, 22:16:43 »
Synd på BTR:en
Grattis till finfina spridarparametrar!

Tackar! Som det ser ut nu åker jag vidare med nuvarande setup åtminstone till nästa sommar, sedan kanske jag skaffar ett annat trottelhus med större spridare. Det känns inte direkt akut nu; hur ofta behöver man varva över 5000rpm med en original B14?

Bra spridarparametrar är som sagt trevligt, då behöver man inte bekymra sig om att justera mappen eller acctillskott och liknande om man byter något i insprutningen; bara justera flöde och öppningstider så blir allt bra! Skönt att eliminera några variabler...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #247 skrivet: juni 20, 2008, 22:07:12 »
Nu har jag varit ute och loggat lite med höjt bränsletryck! Resultatet är halvdant; med 1.6bars bränsletryck ligger pulskvoten på typ 95% vid 5000rpm, full gas och stökiometrisk blandning. Det är lite i högsta laget då det dels innebär att spridaren är öppen nästan hela tiden vilket kan ge problem med värmeutveckling (borde inte vara någon fara med strömbegränsningen i MS samt E85 som kyler ordentligt...) samt bristande justermån; om man skulle vilja ha lite acctillskott eller liknande där uppe är man rökt!
Jag provade att slå på EAE på kul; det tog inte lång stund innan jag sprang på problemet med bristfällig spridarkapacitet. Om man går från motorbroms till fullgas vid 3000rpm eller liknande, typ en snabb växling vid höga varv, så vill EAE skjuta till 65% extra soppa under en mycket kort tid; det är naturligtvis omöjligt när spridaren redan jobbar på över 50% av sin kapacitet bara för att leverera soppan som behövs vid konstant last på fullgas vid 3000rpm... Dock så är det ju betydligt bättre än tidigare, med EAE blev bilen dessutom riktigt trevlig att köra!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #248 skrivet: juni 20, 2008, 22:49:35 »
Nu har jag varit ute och loggat lite med höjt bränsletryck! Resultatet är halvdant; med 1.6bars bränsletryck ligger pulskvoten på typ 95% vid 5000rpm, full gas och stökiometrisk blandning. Det är lite i högsta laget då det dels innebär att spridaren är öppen nästan hela tiden vilket kan ge problem med värmeutveckling (borde inte vara någon fara med strömbegränsningen i MS samt E85 som kyler ordentligt...) samt bristande justermån; om man skulle vilja ha lite acctillskott eller liknande där uppe är man rökt!
Jag provade att slå på EAE på kul; det tog inte lång stund innan jag sprang på problemet med bristfällig spridarkapacitet. Om man går från motorbroms till fullgas vid 3000rpm eller liknande, typ en snabb växling vid höga varv, så vill EAE skjuta till 65% extra soppa under en mycket kort tid; det är naturligtvis omöjligt när spridaren redan jobbar på över 50% av sin kapacitet bara för att leverera soppan som behövs vid konstant last på fullgas vid 3000rpm... Dock så är det ju betydligt bättre än tidigare, med EAE blev bilen dessutom riktigt trevlig att köra!

Det där känner vi igen.. hade samma problem på B200F med originalspridarna och original bränsletryck, likaså med 740 Turbo turkosa 337cc-spridarna och originaltryck. Alltsammans på E85 såklart. Med bensin gick det bättre  ;)

Så du behöver än högre tryck på bränslet eller större spridare..
Förresten, vågar du lita på lambdasonden vid 5000rpm och full gas!?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #249 skrivet: juni 20, 2008, 23:21:27 »
Förresten, vågar du lita på lambdasonden vid 5000rpm och full gas!?

Jag kör lambdareglerat genom hela registret; jag resonerar som så att bara jag håller ett öga på hur MS arbetar så ska det mycket till för att köra sönder en B14. De sägs ju vara nästintill oförstörbara så länge de inte går varma... Märker jag att MS börjar magra ut blandningen en massa där upp så får jag väl släppa av, men än så länge funkar det kanon! Låga varv är värre, runt typ 1500 har jag ibland märkliga störningar på Lambdasignalen. Jag ska pröva att koppla ur generatorn och åka en sväng någon dag och se om det hjälper. Annars blir det väl till att slå in tändsystemet i aluminiumfolie; om det inte har löst sig då börjar jag få ont om ideer...  :-\
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #250 skrivet: juni 20, 2008, 23:31:11 »
Förresten, vågar du lita på lambdasonden vid 5000rpm och full gas!?

Jag kör lambdareglerat genom hela registret; jag resonerar som så att bara jag håller ett öga på hur MS arbetar så ska det mycket till för att köra sönder en B14. De sägs ju vara nästintill oförstörbara så länge de inte går varma... Märker jag att MS börjar magra ut blandningen en massa där upp så får jag väl släppa av, men än så länge funkar det kanon! Låga varv är värre, runt typ 1500 har jag ibland märkliga störningar på Lambdasignalen. Jag ska pröva att koppla ur generatorn och åka en sväng någon dag och se om det hjälper. Annars blir det väl till att slå in tändsystemet i aluminiumfolie; om det inte har löst sig då börjar jag få ont om ideer...  :-\

Intressant.. nytt tänk för mig. Jag har fått "lära mig"/läsa mig till att lambdan kan man glömma vid full gas och/= lite högre varv. Så jag har lixom siktat in mig på Bredbandare istället.. fast det kommer inte än, finns mer att lägga pengar på..

Nej störningar på lambdan vill man ju inte ha! Då blir ju mappen olika från dag till dag, nåt jag tycker mig ha känt av när jag mappat med lambdan nyss uppvärmd eller länge uppvärmd.  :-\
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #251 skrivet: juni 21, 2008, 00:59:25 »
Mina lambdastörningar är lite märkliga... Ena stunden pendlar spänningen jättefint kring ca. 0.5V, nästa ögonblick hoppar den hej vilt mellan 0 och 1 volt... Jag har inte lyckats hitta något mönster bakom när det inträffar, så nu blir nästa steg att koppla bort saker en i taget och se när problemet försvinner. Tyvärr uppstår problemet inte alltid varför det kan ta en stund at hitta problemet även med uteslutningsmetoden...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #252 skrivet: juni 21, 2008, 13:32:01 »
det händer inte på speciella vägstreckor eller liknande? jag menar om du kör förbi ett elverk eller så...


Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #253 skrivet: juni 22, 2008, 09:31:57 »
Nu har jag varit ute och åkt lite med GPS i 340an... Först gav jag mig ut en sväng med  insprutningen och drog fyra repor från 30 till 100km/h på trean. Sedan bar det av hemåt för montering av förknaseriet. Cirka 2.5h senare var bilen i originalskick igen, och den startade lättare än den någonsin gjort med förgasare... Min teori är att förknasaren var utvilad... :D

Sedan bar det iväg igen för fyra nya repor, varmed jag kunde konstatera följande:
  • Bilen är fruktansvärt mycket mer harmonisk att köra med insprutning, jämfört med förknasaren går insprutningen silkeslent...
  • Bilen tappar onekligen en del effekt med insprutningen, om det beror på att den är inställd för ekonomi eller att den inte riktigt fungerar som det är tänkt återstår att se...
  • Effektkurvan är betydligt planare med insprutning än med förknasare, förknasaren ger effektpucklar och hål vid olika varvtal

Alla ni som är sugna på siffror får ge er till tåls ett bra tag, jag tänkte vänta med att lägga upp något här till dess jag kunnat köra all data genom ett lite roligare program än Excel för att få fram siffrorna... Förhoppningsvis hinner jag med det innan januari är slut, så häng kvar!

Ett litet smakprov kan jag dock bjuda på, vid manuell granskning ser det ut som om intervallet 40-95km/h avverkas på mellan 18 och 20 sekunder med insprutningen och ca. 17 sekunder med förknasaren, så det verkar vara ganska avsevärd skillnad. Ska bli spännande att se om man kan hämta igen den tiden med MS...

Nästa nyhet är att besiktningstid nu är bokad, kl. 08:00 den andra januari ska folket i Högdalen få säga vad de tycker om bilen. Jag fruktar nedslag på bakbromsarna, oljeläckage och avgasvärden...

Kommer ni ihåg det här?
Nåväl, nu har jag prövat samma sak med MS... Jag har tyvärr inte fått arslet ur vagnen och analyserat sakerna ordentligt ännu, men ni kan få ett litet smakprov även denna gång!
Jag har kört 4 olika test, 3 repor vardera gång. Mellan varje test har jag ställt om tändningen 5o för att försöka hitta optimal tändförställning vid full gas. Jag har testat värden mellan 29o och 44o maximal förställning; en snabb genomgång av resulteten säger att runt 39o är bäst. Vad som kanske är mer intressant var att se hur mycket man faktiskt har att vinna på rätt tändförställning. Skillnaden mellan 29o och 39o maximal tändförställning är cirka 5s mellan 30km/h och 90km/h på trean. Skillnaden mellan 39o och 44o var däremot över 10s på samma intervall!
Helt klart är att det finns mycket att förlora på att ha fel tändning; dessutom tycks det ganska uppenbart att E85 tål väldigt mycket tändning innan det börjar knacka...

Hur blev det med smakprovet nu då? Jo, vid 39o maximal tändförställning avverkas intervallet 30-90km/h på trean på ca. 19s, d.v.s. redan nu går bilen lika fort som med Reanultsprutet, kanske något snabbare! Detta är vid stökiometrisk blandning, en vacker dag kanske jag prövar att feta på lite vid fullgas...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #254 skrivet: juni 22, 2008, 20:00:45 »
Kul med positiva experiment & mätresultat! Grattis!

Älskar sån här forskning  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #255 skrivet: juli 07, 2008, 06:48:19 »
Nu är det dags! Om inte alltför många minuter påbörjas resan mot Avgasteknik AB i Uppsala där Blixten ska få ett nytt, rostfritt avgassystem. Spänningen är olidlig!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #256 skrivet: juli 07, 2008, 15:10:43 »
Nu är den hemma igen, med nytt avgasrör och allt! Det tycks ha blivit kanon, betydligt tystare än det gamla läckande röret och dessutom rostfritt. Vid låg belastning låter det typ så som jag vill minnas att originalsystemet lät innan det gick sönder, gasar man på blir det klart roligare... Som bäst låter den vid vridmomentstoppen vid typ 3000rpm och full gas, riktigt mysigt!
« Senast ändrad: juli 12, 2008, 14:01:35 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #257 skrivet: juli 07, 2008, 18:30:30 »
Nu är den hemma igen, med nytt avgasrör och allt! Det tycks ha blivit kanon, betydligt tystare är det gamla läckande röret och dessutom rostfritt. Vid låg belastning låter det typ så som jag vill minnas att originalsystemet lät innan det gick sönder, gasar man på blir det klart roligare... Som bäst låter den vid vridmomentstoppen vid typ 3000rpm och full gas, riktigt mysigt!

KUL Kurre!! Är glad för din & bilens skull!

Antar att det kommer bilder på systemet vid tillfälle..
Och kanske en video/ljudfil?  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #258 skrivet: juli 07, 2008, 20:04:02 »
Självfallet kommer det bilder och dylikt! Tyvärr får ni ge er till tåls någon vecka, ikväll bär det av till Gotland med motorcykeln; förhoppningsvis tillåter vädret ett par vändor på Gotland Ring...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #259 skrivet: juli 07, 2008, 20:15:18 »
Självfallet kommer det bilder och dylikt! Tyvärr får ni ge er till tåls någon vecka, ikväll bär det av till Gotland med motorcykeln; förhoppningsvis tillåter vädret ett par vändor på Gotland Ring...

Wow, låter som en drömsemester för en svensk motorcyklist! Hoppas verkligen att du får bra väder, men det kanske är lika fint på Gotland som det brukar vara på Öland?

Och kör försiktigt!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #260 skrivet: juli 12, 2008, 14:06:19 »
Nu är jag tillbaka från Gotland; 15 mil på Gotland Ring senare kan jag meddela att banåkning är skitkul, vem hade kunnat tro det?! ;D
Nåväl, nu har semestern börjat på riktigt och det ska mekas 340 ett bra tag framöver. Prio nummer ett nu är att fixa värmepaketet så att jag slipper sitta och frysa i vinter, nästa på listan är lite service och eventuellt lite annat smått och gått. Dessutom ska det mappas vidare, än finns det mycket att göra innan bilen går perfekt!

Angående bilder och liknande får ni ger er till tåls en liten stund till, det blev några Gotlandsbilder att sortera igenom innan det finns plats för 340 bilder i kameran... ;D
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #261 skrivet: juli 12, 2008, 22:17:21 »
Nu är jag tillbaka från Gotland; 15 mil på Gotland Ring senare kan jag meddela att banåkning är skitkul, vem hade kunnat tro det?! ;D
Nåväl, nu har semestern börjat på riktigt och det ska mekas 340 ett bra tag framöver. Prio nummer ett nu är att fixa värmepaketet så att jag slipper sitta och frysa i vinter, nästa på listan är lite service och eventuellt lite annat smått och gått. Dessutom ska det mappas vidare, än finns det mycket att göra innan bilen går perfekt!

Angående bilder och liknande får ni ger er till tåls en liten stund till, det blev några Gotlandsbilder att sortera igenom innan det finns plats för 340 bilder i kameran... ;D

Wow.. har inte ringen i huvudet så hur många varv blir det på 15 mil, 30-40?  :o

Mappa på du, och glöm inte informera oss om hur det går, just nu är du min förebild på MS-fronten!  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #262 skrivet: juli 13, 2008, 01:10:14 »
Gotland Ring är för tillfället ca. 3,2km lång, så det borde bli strax över 45 varv...

Det blev lite mappande gjort under lördagen; fokus låg på området upp till 2000rpm och 50kpa, d.v.s. extremt låg last på låga varv. Tyvärr hinner man inte med så mycket mappande när laptopen får slut på batteri efter typ 20min för att sedan behöva laddas i 1-2h. Dock har det gjorts framsteg, något som är mycket välkommet då just det området är väldigt avgörande för hur responsen i motorn blir; det är ju trots allt där i trakterna motorn hamnar vid växlingar och vid rödljus.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #263 skrivet: juli 13, 2008, 08:43:38 »
Gotland Ring är för tillfället ca. 3,2km lång, så det borde bli strax över 45 varv...

Det blev lite mappande gjort under lördagen; fokus låg på området upp till 2000rpm och 50kpa, d.v.s. extremt låg last på låga varv. Tyvärr hinner man inte med så mycket mappande när laptopen får slut på batteri efter typ 20min för att sedan behöva laddas i 1-2h. Dock har det gjorts framsteg, något som är mycket välkommet då just det området är väldigt avgörande för hur responsen i motorn blir; det är ju trots allt där i trakterna motorn hamnar vid växlingar och vid rödljus.

Hehe ok! Fri åkning eller hur kom du in på ringen?

Vore kul att få se din mapp, kan du lägga upp en skärmdump vid tillfälle?

Köp en 12v adapter till din laptop, de kostar inte många hundra, bra att ha!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #264 skrivet: juli 13, 2008, 10:33:26 »
Det finns s.k. Allmänhetens Åkning på Gotland Ring, 900kr för en halvdag, 1200 för en heldag, tider finns på hemsidan. Vi åkte en halvdag, det var fullt tillräckligt för att en rookie som jag skulle vara ganska matt efteråt...

Angående biladapter till laptopen, jo en sådan vore helt klart bra... Jag har dock inte bestämt mig för om jag vill ha en 230V inverter och sedan använda vanliga nätadaptern till laptopen eller om jag vill ha en specifik laptopadapter för 12V, det finns ju fördelar med båda lösningarna...

Jag tänkte försöka komma ihåg att slänga upp ett screenshot samt en .vex fil av min VE-tabell samtidigt som jag lägger upp nästa omgång bilder. Tyvärr står min webserver i lägenheten i Norrköping, jag befinner mig i Stockholm... Dessutom tycks den inte må så bra idag, ni kanske har märkt att mina bilder inte dyker upp längre...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #265 skrivet: juli 14, 2008, 23:38:46 »
Tänk så det kan gå...
Idag skulle jag ta en sväng förbi Elfa och skaffa lite reservdelar till symaskinen, vad tror ni jag ser? Jo, de har extrapris på en 12VDC till 230VAC växelriktare på 300W; 360kr är ca. 140kr billigare än motsvarande prylar från t.ex. Biltema!
Klart jag blev tvungen att slå till. Nu har jag således möjlighet att mappa med laptopen så länge jag har E85 i tanken, d.v.s. uppåt 30 mil åt gången om jag så vill!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #266 skrivet: juli 15, 2008, 19:32:26 »
Härligt med Power i bilen, men vågar man driva dator/tv osv på ett sånt aggregat, är väl inte "äkta" sinusvåg på så "billiga" eller?
Helt rätt pris annars, fast för dig var det ju 20kr för dyrt  ;)

Släng upp mappar när du har möjlighet, alltid intressant att studera andras arbete  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #267 skrivet: juli 15, 2008, 21:48:52 »
Nja, driva tv eller liknande på en sådan med s.k. modifierad sinusvåg är väl knappast att rekommendera, men en dator med switchat nätaggregat torde inte vara några problem tycker jag...
« Senast ändrad: juli 17, 2008, 01:24:29 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #268 skrivet: juli 17, 2008, 01:13:49 »
Nja, driva tv eller liknande på en siådan med s.k. modifierad sinusvåg är väl knappast att rekommendera, men en dator med switchat nätaggregat torde inte vara några problem tycker jag...

Nja, det finns omformare som lämnar en "äkta" sinusvåg! Men de koster där efter! Testade allt möjligt, även tv, i min båt. Fungerade bra med sk "modifierad sinusvåg"! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #269 skrivet: juli 17, 2008, 01:26:26 »
Ja, den jag har kostade som sagt 360kr, en 300W med äkta sinusvåg från Elfa går på över tusenlappen... Det mesta lär funka alldeles utmärkt även med "modifierad sinusvåg", en del saker kan dock bli aningen mindre långlivade...

Idag tvättade och vaxade jag bilen igen; det är alltid lika kul när den blir ren och blank! Jag råkade även utsätta bilen för en liten "pimp my ride" manöver; jag polerade mitt nya fina rostfria slutrör med lite Autosol. Nu glänser det; såhär i efterhand är det nästan så att jag ångrar mig, det blev mer "pimp my ride" än racerbil... Som tur är blir det skitigt ganska snart igen, då återfår nog systemet den där hårda, raciga känslan igen. Jag ska försöka se till att ni får en bild på det polerade slutröret också, när väl webservern är igång igen så att ni får se några bilder alls...
« Senast ändrad: juli 17, 2008, 01:30:35 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #270 skrivet: juli 17, 2008, 23:20:33 »
Nu har jag startat om bredbandet, så nu ska bilderna synas igen!

Här kommer således lite utlovade bilder:

Först en bild från Gotland Ring, fler dyker nog upp på min hemsida när jag väl fått bilderna från den andra kameran, ni får hålla tillgodo med några få så länge.


En bild på slutrör (inte polerat ännu) och slutljuddämpare; det är inte mycket utrymme över!


Främre rör, tyvärr placerade de ljuddämparen väldigt långt fram så det blir till att flytta på den när det ska monteras katalysator i framtiden.


Jag antar att ni lärt er hitta resten av bilderna vid det här laget?
« Senast ändrad: april 29, 2014, 18:14:42 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #271 skrivet: juli 18, 2008, 07:36:59 »
Tusen ser fint ut på gotland ring! och nice avgasystem!  :D
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #272 skrivet: juli 18, 2008, 14:19:02 »
Ser kul ut på Gotland ring!

Avgassystemet ser bra ut med, även om det syns att ljuddämparna inte är skräddarsydda efter bilen.
Hoppas svetsarna är rostfria!? De kanske blir blanka om man putsar bort slagget på dem? (De svetsar jag är van att se är lika blanka som resten av materialet de håller ihop. Men de kanske är putsade då)
Men så skönt för dig att slippa byta avgas mer!

Varför ska du montera katalysator senare? För miljön?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #273 skrivet: juli 18, 2008, 17:12:55 »
Jag hoppas också svetsarna är rostfria... De är ju inte riktigt lika snygga som de man är van att se på rostfria grejer! Den som lever får se; jag har i vart fall 6 års garanti...

Katalysator känns ganska självklart när man håller på och bygger miljöbil (E85); dessutom får jag så dåligt samvete av att åka omkring utan... Katalysator är ju trots allt den enskilt effektivaste avgasreningsapparaten som uppfunnits sedan förbränningsmotorn dök upp! Med en stor kat torde flödesförlusterna bli minimala; dessutom verkar det som om effektförlusten som R5 med kat lider av jämfört med 340/R5 utan kat beror mestadels på motorstyrningen och eventuellt något underdimensionerat trottelhus, inte på att katten stryper!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #274 skrivet: juli 18, 2008, 20:03:54 »
Jag hoppas också svetsarna är rostfria... De är ju inte riktigt lika snygga som de man är van att se på rostfria grejer! Den som lever får se; jag har i vart fall 6 års garanti...

Katalysator känns ganska självklart när man håller på och bygger miljöbil (E85); dessutom får jag så dåligt samvete av att åka omkring utan... Katalysator är ju trots allt den enskilt effektivaste avgasreningsapparaten som uppfunnits sedan förbränningsmotorn dök upp! Med en stor kat torde flödesförlusterna bli minimala; dessutom verkar det som om effektförlusten som R5 med kat lider av jämfört med 340/R5 utan kat beror mestadels på motorstyrningen och eventuellt något underdimensionerat trottelhus, inte på att katten stryper!

Okej.
Racekat är ett flödesvänligt alternativ:
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #275 skrivet: juli 19, 2008, 00:12:34 »
Vart hittade du det diagrammet? Klart intressant, känns dock som om mottrycket lär bero av lite andra faktorer som ine specas i diagrammet också!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #276 skrivet: juli 19, 2008, 10:38:56 »
Vart hittade du det diagrammet? Klart intressant, känns dock som om mottrycket lär bero av lite andra faktorer som ine specas i diagrammet också!

På Turboperformanceclub för flera år sedan tror jag..

Hur menar du?
Vi får ju hoppas att de testat på kattar med samma diameter osv.. eller menar du totalt mottryck i hela systemet?

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #277 skrivet: juli 20, 2008, 21:31:47 »
Dels får man ju hoppas att kattarna är jämförbara som du säger, men dessutom kommer ju mottrycket att bero på vad för motor som trycker ut avgaserna; en kat från en 200hk bil torde ju inte ha några större problem att svälja de avgasmängder min motor sprutar ur sig!

Till ett helt annat ämne: Jag har utlovat en liten smygtitt på min VE-tabell, här kommer den! Detta är inte riktigt den senaste varianten av min VE-tabell, men förändringarna har inte varit så stora sedan de här filerna skapades. Det översta två raderna är helt oförändrade; upp till ca. 4000rpm ligger bilen stökiometriskt vid 95-100kPa. Detta leder till att de två översta raderna ganska väl torde följa motorns vridmomentkurva upp till 4000rpm!

Klicka på bilden för att ladda ner .vex filen.

Här finns bilden för dem som är intresserade av den i fullformat!
« Senast ändrad: april 29, 2014, 18:15:06 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #278 skrivet: juli 21, 2008, 18:46:58 »
Morr... När man äntligen blir ledig och det är dags att börja meka 340, vad händer? Jo, först skulle bruksbilen (745 TIC -88) besiktigas, det resulterade i anmärkning på handbromsen. Det känns inte jätteallvarligt... Värre är det med växellådan; den har varit svår att få i växlarna på sedan typ 1994, på väg hem från besiktningen blev det plötsligt värre. Helt plötsligt fastnar bilen på tvåan mellan två rödljus; väl framme vid rödljuset lyckas jag pressa ur tvåan bara för att inse att jag nu inte får i några växlar! Efter att ha slirat lite på kopplingen samtidigt som jag juckade på växelspaken lyckades jag lägga i ettan, på det viset kunde jag sedan köra hem bilen även om jag inte lyckades få i några andra växlar, trots upprepade försök! Jag ser inte fram emot att fixa det kan jag säga...
Man kan fråga sig lite hur bilens två första ägare kört när ettan och tvåan var svåra att få i efter 9000mil; 50000mil är ju inte ovanligt när det gäller 740or, vår har inte hunnit gå 19000 ännu...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Nebu

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 46
  • 440
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #279 skrivet: juli 23, 2008, 11:31:50 »
Är det inte så här det blir när kopplingen håller på att ge sig?
Spöket heter min bil för han är vit.  Också spökar han för mig :)
Tjingeling