Nu har jag varit ute och åkt lite med GPS i 340an... Först gav jag mig ut en sväng med insprutningen och drog fyra repor från 30 till 100km/h på trean. Sedan bar det av hemåt för montering av förknaseriet. Cirka 2.5h senare var bilen i originalskick igen, och den startade lättare än den någonsin gjort med förgasare... Min teori är att förknasaren var utvilad...
Sedan bar det iväg igen för fyra nya repor, varmed jag kunde konstatera följande:
- Bilen är fruktansvärt mycket mer harmonisk att köra med insprutning, jämfört med förknasaren går insprutningen silkeslent...
- Bilen tappar onekligen en del effekt med insprutningen, om det beror på att den är inställd för ekonomi eller att den inte riktigt fungerar som det är tänkt återstår att se...
- Effektkurvan är betydligt planare med insprutning än med förknasare, förknasaren ger effektpucklar och hål vid olika varvtal
Alla ni som är sugna på siffror får ge er till tåls ett bra tag, jag tänkte vänta med att lägga upp något här till dess jag kunnat köra all data genom ett lite roligare program än Excel för att få fram siffrorna... Förhoppningsvis hinner jag med det innan januari är slut, så häng kvar!
Ett litet smakprov kan jag dock bjuda på, vid manuell granskning ser det ut som om intervallet 40-95km/h avverkas på mellan 18 och 20 sekunder med insprutningen och ca. 17 sekunder med förknasaren, så det verkar vara ganska avsevärd skillnad. Ska bli spännande att se om man kan hämta igen den tiden med MS...
Nästa nyhet är att besiktningstid nu är bokad, kl. 08:00 den andra januari ska folket i Högdalen få säga vad de tycker om bilen. Jag fruktar nedslag på bakbromsarna, oljeläckage och avgasvärden...
Kommer ni ihåg det här?
Nåväl, nu har jag prövat samma sak med MS... Jag har tyvärr inte fått arslet ur vagnen och analyserat sakerna ordentligt ännu, men ni kan få ett litet smakprov även denna gång!
Jag har kört 4 olika test, 3 repor vardera gång. Mellan varje test har jag ställt om tändningen 5
o för att försöka hitta optimal tändförställning vid full gas. Jag har testat värden mellan 29
o och 44
o maximal förställning; en snabb genomgång av resulteten säger att runt 39
o är bäst. Vad som kanske är mer intressant var att se hur mycket man faktiskt har att vinna på rätt tändförställning. Skillnaden mellan 29
o och 39
o maximal tändförställning är cirka 5s mellan 30km/h och 90km/h på trean. Skillnaden mellan 39
o och 44
o var däremot över 10s på samma intervall!
Helt klart är att det finns mycket att förlora på att ha fel tändning; dessutom tycks det ganska uppenbart att E85 tål väldigt mycket tändning innan det börjar knacka...
Hur blev det med smakprovet nu då? Jo, vid 39
o maximal tändförställning avverkas intervallet 30-90km/h på trean på ca. 19s, d.v.s. redan nu går bilen lika fort som med Reanultsprutet, kanske något snabbare! Detta är vid stökiometrisk blandning, en vacker dag kanske jag prövar att feta på lite vid fullgas...