Författare Ämne: Volvo 343 DLi -87  (läst 968573 gånger)

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #320 skrivet: augusti 20, 2008, 15:39:28 »
Lysande, då ska jag försöka skynda mig att mäta Twingo svänghjulet!

En liten, men tung sak... :) /M

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3762.msg55332#msg55332
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #321 skrivet: augusti 21, 2008, 12:44:35 »
Sent omsider har jag lyckats ta en bild på min modifierade R5 luftburk:


Masonitskivebotten med lufttempgivare på en R5 luftburk
« Senast ändrad: april 29, 2014, 18:33:13 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #322 skrivet: augusti 21, 2008, 15:09:12 »
Nu har jag mätt lite på Twingo svänghjulet. Tyvärr har jag ingen våg, så viktuppgift dröjer en stund, men gissningsvis 4-8kg...


Lite tunnare än B14 original?  ;)


Helt platt på kopplingssidan!


En liten urfasning på motorsidan, inte mycket onödig vikt här inte!

Mått inom parentes gäller B14 originalsvänghjul från Max mätningar!

Mått startmotorkrans
Diameter mellan kuggtoppar: 257mm (249mm)
Diameter mellan kuggdalar: 249mm
Kugglängd: 3mm
Dallängd:4mm
Diameter anläggningsyta startmotorkrans/svänghjul: 226mm
Tjocklek: 8mm
Startmotorkransen ligger i nivå med anläggningsytan mellan svänghjulet och vevaxeln.

Tandhjul
Diameter mellan kuggtoppar: 253mm
Diameter mellan kuggdalar: 244mm
Kugglängd: 5mm
Dallängd: 8mm
Tjocklek: 10mm
Antal tänder, inkl. de saknade: 60
Tandhjulet ligger i nivå med lamellens anläggningsyta.

Lamellens anläggningsyta
Maximal yttre lamelldiameter: 182mm (205mm)
Minimal inre lamelldiameter: 108mm

Allmänna mått
Total tjocklek, exkl. styrpinnar till tryckplattan: 23,5mm (84mm)
Diameter centrumhål: 47mm
Tjocklek vid centrumhål: 11mm
Tjocklek från anläggningsytan för lamellen till anläggningsytan för svänghjulsbultarna: 12,5mm
Vikt: 5kg (14kg)

Detta är uppmätt med linjal efter bästa förmåga
« Senast ändrad: april 29, 2014, 18:33:28 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #323 skrivet: augusti 21, 2008, 15:29:02 »
Efter att ha kikat på siffrorna för de olika svänghjulen är det genast ett par saker som slår mig.
1. Det verkar vara olika kuggkransar till startmotorn på de olika svänghjulen; det kan bli jobbigt!
2. Lamellen från en Volvo tycks vara för stor för Twingosvänghjulet; Meca anger att lamellen är 200mm i diameter på en B14. Renaultlamellen är enligt Meca 180mm i diameter och har 26 splines istället för 20...
3. Det kan bli problem att montera stödlagret i svänghjulet då tjockleken där bara är 11mm på Reanaulthjulet. Renaulten har nämligen inget sådant stödlager...
4. Man kommer med all sannolikhet behöva hitta på någon finurlig distans mellan urtrampningslagret och tryckplattan för att kompensera för den stora skillnaden i tjocklek mellan svänhjulen.

Förhoppningsvis kan man hitta en lamell med rätt splines alternativt operera ihop en Renaultlamell med ett 340 lamellcentrum så att man får dit kopplingen.
Stödlagret kan passa med en massa tur, och med ännu mer tur kan startmotorkransen gå att flytta över mellan svänghjulen. Eventuellt kan det istället gå att lösa genom att man skaffar en Renaultstartmotor, men det är betydligt dyrare. Då är det sannolikt enklare att låta lätta B14 svänghjulet...

Jag får nästan en liten känsla av att det här var ett mindre lyckat impulsköp...
« Senast ändrad: augusti 23, 2008, 14:23:04 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #324 skrivet: augusti 21, 2008, 16:14:08 »
Jag får nästan en liten känsla av att det här var ett mindre lyckat impulsköp...

Får jag oxå. Men stor eloge till dig för din research!
Så slipper fler gå och klura på ifall Twingons svänghjul passar  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #325 skrivet: augusti 21, 2008, 17:07:52 »
Sen omsider har jag lyckats ta en bild på min modifierade R5 luftburk:

Ja den har vi väntat på! ;) Trevligt, vad man kan fixa hemma, med enkla medel! :)

Citera
author=Kurre86 link=topic=3008.msg55421#msg55421 date=1219325342]
Jag får nästan en liten känsla av att det här var ett mindre lyckat impulsköp...

Det vet man aldrig, kan vara bra att ha! Tack för mätdatan. Hoppas på bilder! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #326 skrivet: augusti 27, 2008, 19:26:57 »
Oj då! :-\ Kollade på bilden, måste nog byggas om en hel del, om man vill använda det svänghjulet! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #327 skrivet: augusti 27, 2008, 21:16:54 »
Jo, det kom jag också fram till... Men det verkar väldigt lätt och fint...  ;D
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #328 skrivet: augusti 27, 2008, 22:31:21 »
Hur vore det att tillverka ett helt eget svänghjul? Bara ta kuggkransen från original och sen svarva helt eget  ;)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #329 skrivet: augusti 28, 2008, 10:18:01 »
Hur vore det att tillverka ett helt eget svänghjul? Bara ta kuggkransen från original och sen svarva helt eget  ;)

Jatack!
Tyvärr faller det lite på bristen på svarv i mitt garage... För tillfället lutar jag åt att det blir till att lätta originalsvänghjulet när det är dags för kopplingsbyte. Någon som vet någon som kan göra sådant billigt i trakten kring Stockholm/Norrköping?
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #330 skrivet: oktober 13, 2008, 09:10:43 »
Ännu en liten uppdatering om min älskade 340s hälsa och välbefinnande.
Det föll sig så att jag skulle åka och hämta en motorcykel i Borås, 44mil enkel resa. Då motorcykeln varken fungerade som den skulle eller hade svenska papper var det släpvagn som gällde. Den ända bil med dragkrok jag för tillfället hade tillgång till var min 340. Fortfarande med dålig kylning och synnerligen temporär installation av bränslesystemet. Dessutom med öppen vevhusventilation och oljeläckage...
Sagt och gjort, släpet plockades upp och resan påbörjades. Efter många om och men fick jag upp den i 90, men att hålla den farten i uppförsbackarna var stört omöjligt - och detta var med olastat släp! Som tur var var vädret lite på vår sida, solen började inte steka förrän vi kom till Ulricehamn, så kylningen klarade sig så länge man inte låg och slipstreamade bakom en lastbil. Uppförsbackarna runt Vättern var dock inte att leka med!
När motorcykeln väl var lastad och hemresan skulle påbörjas hoppades vi på att den fruktansvärda motvind vi hade haft hela vägen dit skulle hålla i sig så att vi fick medvind hem, och till en början gjorde den det. Helt plötsligt gick det att köra 95-100 utan större problem, och uppförsbackarna kändes inte alls lika branta längre! Tyvärr så stekte solen nu, och medvinden bidrog säkert också till att se till att vi var tvugna att åka med kupevärmen på hela vägen hem. I Linköpingstrakten mattades dessutom vinden av märkbart, och det började bli tungt att ta sig framåt igen.
Många långa timmar efter att vi hämtade släpet var vi tillbaka där vi började och lastade av. Lättnaden över att inte ha blivit stående någonstans på vägen var enorm, även om alla tankningar fick det att svida lite i plånboken. Min vanligen så snåla insprutningsbil, som brukar klara sig på under 0.75l/mil hade helt plötsligt sörplat i sig 1.18l/mil i motvind och 1.08l/mil i medvind med motorcykeln på släp! Då har man lite motvind!
Till saken hör också att mina vanliga bilnycklar med tanklocksnyckel och bakluckenyckel på var inlåsta hos en kompis, varför jag bara hade reservnyckeln till dörrarna och tändningslåset. Det gjorde proceduren att tanka lite extra spännande! Först fick man klättra över baksätet och lirka upp bakluckan inifrån. Därefter fick man pilla undan plastkåpan på högra sidan av bagageutrymmet för att komma åt bränslepåfyllningsslangen. Sedan var det bara att skruva loss den och tanka - nästan som vanligt i alla fall. Vissa människor tittade lite fundersamt på mig när jag började tanka i bakluckan i stället för tanklocket...
Dock - slutet gott, allting gott; nu måste jag bara fixa kylningen och oljeläckaget!

Kommer ni ihåg det här???

I lördags var det dags igen; den här gången bar det av till Gävle med släpvagn för att köpa motorcykel. Första gången jag drog släp sedan MS-konverteringen, första gången på etanol. Bilen drog ca. 1.5-1.6l/mil vilket innebar att jag fick tanka fyra gånger under en resa; tur att etanol inte är lika dyrt som bensin! Annars gick allt faktiskt bra, med hel kylare låg temperaturen stadigt på 87o och kupevärmen användes enbart för att värma passagerarna, inte för att kyla motorn.
När man drar släp känner man dock snabbt att man önskar sig lite mer vrid; även olastat är det tungt med släpvagn; tur att man inte får åka mer än 80km/h ändå!

Hur gick det i övrigt med motorcykelinköpet? Inge vidare är väl en bra sammanfattning... Hojen var långt från det skick säljaren hade beskrivit; hans idé om att det bara är att fixa förgasarna, i övrigt behövde inget göras stämde inte så väl överens med den hoj vi fick se. Hojen läckte olja, saknade bultar och var dessutom delvis demonterad...
Nåväl, man lär så länge man lever. Jag lärde mig att en B14 med släpvagn inte är särskilt snabb, samt att det finns roligare sätt att spendera sin lördag än att åka till Gävle i onödan...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #331 skrivet: oktober 13, 2008, 11:19:42 »
Roligt att du uppdaterade, B14-trådar är sällsynta! ;) Finns väl bara två sätt att öka vridmomentet, kompressor eller större slagvolym!? :-\

Så det blev inget mc-köp? :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #332 skrivet: oktober 13, 2008, 12:36:43 »
Nej, det blev ingen mc... Vi får se om det dyker upp något längre fram under vintern; det vore kul med något nytt att åka på nästa sommar...

Angående att öka vridmomentet; större slagvolym är inte aktuellt för min del, halva charmen med B14 är att den är på 1.4l. Annars fanns det Oettinger 1.6l kit till B14 i början av åttiotalet... Turbo däremot vore trevligt, innan det kommer så långt lär jag nog satsa på att plana en aning för att öka kompressionen. Det ger i vart fall lite bättre kräm, förutom att det gör motorn effektivare vilket eventuellt kan sänka förbrukningen en smula om man tar det lugnt!

Hur går det med dina B14 planer Max?
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #333 skrivet: oktober 13, 2008, 18:09:30 »
Hur går det med dina B14 planer Max?

Mina B14 planer är inte glömda! ;D Kommer en del i min projekttråd under vintern! Måste bara fixa lite annat först! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #334 skrivet: oktober 13, 2008, 19:35:51 »
Härliga tider, då är vinterunderhållningen (när man inte är ute och leker med sin egen 340...) fixad!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #335 skrivet: november 01, 2008, 18:38:59 »
Nu har ju Frej annonserat att vintern har kommit, så jag tänkte att det var dags att slänga på vinterdäcken... Tyvärr har mina vinterdäck blivit kvar uppe i Stockholm varmed jag stod inför ett litet dilemma. Åka 40mil t.o.r. för att hämta 4 dåliga dubbdäck eller köpa en ny uppsättning vinterdäck i trakten kring Norrköping?
En snabb titt på blocket sade mig att om jag la till 200kr jämfört med bränslekostnaden att åka till Sthlm så kunde jag få en uppsättning vinterdäck med bra mönster och de flesta dubbarna kvar, förutsatt att jag valde dubbat... Det gjorde jag inte, jag satsade istället på en riktigt fin uppsättning odubbade Yokohama däck på Opel fälg.


500kr fattigare med en uppsättning däck på rostiga Kadettfälgar i bakluckan gav jag mig hem mot garaget. Nu skulle fälgarna snyggas till; inte kan man väl åka omkring med så fula fälgar på bilen, även om de har ET49 så att bilen får en riktigt rallyaktig look med hjulen långt inne i hjulhusen...
Fram med avfettning, aceton, några trasor och en burk överbliven zinkspray; 20 minuter senare såg de ut såhär:


Det lär väl vara lika rostigt och fult igen nästa gång jag kommer ut i garaget med tanke på hur noggrant underarbetet var, men idag såg de i vart fall acceptabla ut...

Sedan var det bara att montera; med dimensionerna 155/80-13 var det inga problem att få plats med dem, dessutom passade centrumkåporna från 340-fälgarna så slutresultatet blev ganska OK...



När jag skulle iväg för att hämta däcken idag upptäckte jag dessutom hur mycket svårare det är att få igång bilen med E85 i tanken när det blir lite kallt... Efter en 5-6 försök gick den igång, men nu var det bara 0-gradigt... Jag tror det kan bli kämpigt i vinter! Jag överväger skarpt att "konvertera" tillbaka till bensin över vintern; det är ju nyttigt för bränslepumpen dessutom...

Hur ser din kallstartstillskottskurva ut Frej? Den kunde ju vara en bra utgångspunkt för mig innan jag får en chans att justera i riktig kyla...
« Senast ändrad: april 29, 2014, 18:34:23 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #336 skrivet: november 01, 2008, 19:58:17 »
slutresultatet blev ganska OK...

När jag skulle iväg för att hämta däcken idag upptäckte jag dessutom hur mycket svårare det är att få igång bilen med E85 i tanken när det blir lite kallt... Efter en 5-6 försök gick den igång, men nu var det bara 0-gradigt... Jag tror det kan bli kämpigt i vinter! Jag överväger skarpt att "konvertera" tillbaka till bensin över vintern; det är ju nyttigt för bränslepumpen dessutom...

Hur ser din kallstartstillskottskurva ut Frej? Den kunde ju vara en bra utgångspunkt för mig innan jag får en chans att justera i riktig kyla...

Det blev mycket roligare utseende på fälgarna! Lite dåligt maskat på däcken men det sladdar du väl snart bort i lite skar-snö ;)

Min kallstartskurva ska du få.. men inte ikväll. Dock är den nog inte perfekt men kan ge dig ett hum.
Själv startar jag oftast med garagevarm (17°) eller på motorvärmare. Annars startgas  :-\
Vägrar bensin. Och snart kommer E70 och förpestar tanken men gör det lite lättare att starta. Men då måste det mappas om igen suck..

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #337 skrivet: november 01, 2008, 20:41:20 »
E70  ???

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #338 skrivet: november 01, 2008, 22:17:12 »
E70 = vinteretanol med högre bensininnehåll för lättare kallstarter...

Hade varit trevligt med motorvärmaruttag i garaget; en av grannarna har kontaktat hyresvärden angående det, men det är tvärnej... Inte ens om man erbjuder att bekosta installation av elmätare och övrig utrustning kan det bli aktuellt, förutsatt att man inte vill betala för att bygga om hela elsystemet i garagelängan då det inte är dimensionerat för motorvärmare...

Maskat däcken?!?! Nja, så avancerat gjorde jag det inte, jag bara blåste på med zinksprayen till dess den värsta rosten var täckt; sedan fick det stänkta som det ville på däcken också... Men som du säger, det sladdar jag nog bort i vinter, tillsammans med all färg på fälgarna... Största fördelen med de nya dubbfria däcken är ju ändå att man kan sladda även då det inte ligger snö på vägarna utan att man river loss alla dubbar. Dessutom kan jag skjuta upp framhjulsinställningen lite till utan att alla dubbar på höger sida rivs loss direkt som på de gamla däcken...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #339 skrivet: november 01, 2008, 22:35:13 »
Största fördelen med de nya dubbfria däcken är ju ändå att man kan sladda även då det inte ligger snö på vägarna utan att man river loss alla dubbar.

Jo. Det är det som gör att jag alltid dröjer med att lägga på findubbdäcken tills det är ordentlig vinter.  :-\
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #340 skrivet: november 04, 2008, 23:45:07 »
Nu har jag startat en ny tråd: Kurres Teststräcka

Där kommer jag redovisa prestandasiffror för bilen så att alla trimtokar där ute har något att jämföra med...  :P
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #341 skrivet: november 15, 2008, 18:16:51 »
Idag tog jag en sväng förbi en GDS hall för att tvätta av bilen en smula inför vintern. Jag passade dessutom på att kika lite på oljeläckaget som har gäckat mig sedan jag köpte bilen. Från början var det packningen kring bränslepumpen som läckte; tack vare att isoleringsplattan mellan pumpen och motorn har utgått från Volvo fick jag det aldrig riktigt tätt. Jag tillverkade en egen distans av aluminium, men den slog sig; den gamla var krokig och läckte... Efter att jag konverterade till insprutning plockade jag dock bort den gamla förgasarpumpen och ersatte den med ett täcklock från en R5a; nu verkar det vara tätt där... Dock fortsatte oljeläckaget...
I GDS hallen idag tvättade jag av undersidan av motorn, startade den och ställde mig under bilen och väntade på att få olja i huvudet.  ::) Till en början var allt torrt, trots att jag precis toppat upp oljenivån. Efter cirka 10 minuter började jag dock kunna ana olja mellan blocket och min olja/vattenvärmeväxlare. Den är ju ett rätt nytt tillskott, så där har det inte kunnat läcka tidigare... Nästa oljebyte stundar ändå, då får jag ta och kika på det där... Packningen var splitt ny och allt var rent när jag monterade delarna i våras, förhoppningsvis är det inte riktigt draget bara... Annars får jag kanske ge upp värmeväxlaren; den är ju ändå inte inkopplad på vattensidan ännu.
Vem vet, med lite tur har jag hittat läckaget en gång för alla nu... Det vore trevligt att slippa åka in i en GDS hall 5 min innan besiktningen för att tvätta bort oljespillet, för att inte tala om att det blir lite billigare när bilen inte drar 4l olja mellan oljebytena.  :P

Förresten, vinterdäcksfälgarna ser nästan lika illa ut som de gjorde när jag köpte dem... Jag hann gå ner till garaget två gånger efter att jag "renoverade" dem innan det hade rostat genom det tunna lagret zinkspray... Undrar hur det kommer se ut i slutet av vintern?
« Senast ändrad: november 15, 2008, 18:21:30 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #342 skrivet: november 15, 2008, 23:33:35 »
vinterdäcksfälgarna ser nästan lika illa ut som de gjorde när jag köpte dem... Jag hann gå ner till garaget två gånger efter att jag "renoverade" dem innan det hade rostat genom det tunna lagret zinkspray... Undrar hur det kommer se ut i slutet av vintern?

Du får prova att dra av dem med stålborsten igen och sen ge dom en omgång Biltemas rostätare med penseln. Sen kan du lacka valfri färg ovanpå om du inte gillar den blå/grå/svart-spräckliga färgen från rostätaren  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #343 skrivet: november 15, 2008, 23:49:46 »
Vem vet, till sommaren kanske... Eller så snyggar jag till mina 340 original vinterdäcksfälgar... De börjar också bli skabbiga... Eller så orkar jag inte göra något alls, det är inte heller omöjligt... ;)

Jag överväger nog att använda något annat än biltemas rostätare för framtida rostborttagning dock; sist jag prövade den tyckte jag den var allt för tam... Svavelsyran jag körde när jag fixade bränslefilterfästet i somras var betydligt effektivare... Blanda det med lite tapetklister eller liknande så att man kan pensla på det bara, då blir det fart!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #344 skrivet: november 15, 2008, 23:54:35 »
Vem vet, till sommaren kanske... Eller så snyggar jag till mina 340 original vinterdäcksfälgar... De börjar också bli skabbiga... Eller så orkar jag inte göra något alls, det är inte heller omöjligt... ;)

Jag överväger nog att använda något annat än biltemas rostätare för framtida rostborttagning dock; sist jag prövade den tyckte jag den var allt för tam... Svavelsyran jag körde när jag fixade bränslefilterfästet i somras var betydligt effektivare... Blanda det med lite tapetklister eller liknande så att man kan pensla på det bara, då blir det fart!

Nej nej inte rostborttagare:


Jag menar rostätaren (inte nåt som tar bort rost utan som omvandlar rost och motverkar fortsatt rostbildning. Fungerar som grundfärg och är övermålningsbar.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #345 skrivet: november 16, 2008, 13:42:01 »
Funkar den bra??? Jag prövade ju rostborttagaren, den var inge vidare... Kanske får bli rostätare i kombination med syra och zinkspray när jag ska fixa skärmkanten igen...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #346 skrivet: november 16, 2008, 13:49:22 »
Det finns nå gucka dom brukar sälja på marknader, "Smedjans rostlösare" eller något liknande, sviiiindyrt, men enligt förpackningen och säljarna är det hur bra som helst ::) Vet ingen som har provat det själv dock.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #347 skrivet: november 16, 2008, 14:51:46 »
Funkar den bra??? Jag prövade ju rostborttagaren, den var inge vidare... Kanske får bli rostätare i kombination med syra och zinkspray när jag ska fixa skärmkanten igen...

Ja jag tycker det men har bara testat den i ett halvår nu. Men på ytor som inte har lös rost eller borstats så flagorna lossnar så verkar inte rosten komma tillbaka utan det är bara svart/blått och fint.. matchar min lack ganska bra faktiskt, bättre än rostrött i allafall  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #348 skrivet: november 23, 2008, 18:48:37 »
Med analkande vinter med tillhörande startsvårigheter på etanol samt ett lågt bensinpris gick jag idag över till bensin igen, tillfälligtvis. Fantastiskt hur smidigt det går när det mesta börjar bli rätt insällt; bara ändra reqFuel och vips så går den som den gjorde på etanol... Kallstartstillskott och liknande behöver nog justeras, men de är ju inte injusterade alls ännu, så det spelar mindre roll... VE-tabelllen verkar jag inte behöva röra för att få den att gå stökiometriskt i vart fall!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #349 skrivet: november 23, 2008, 19:59:22 »
Med analkande vinter med tillhörande startsvårigheter på etanol samt ett lågt bensinpris gick jag idag över till bensin igen, tillfälligtvis. Fantastiskt hur smidigt det går när det mesta börjar bli rätt insällt; bara ändra reqFuel och vips så går den som den gjorde på etanol... Kallstartstillskott och liknande behöver nog justeras, men de är ju inte injusterade alls ännu, så det spelar mindre roll... VE-tabelllen verkar jag inte behöva röra för att få den att gå stökiometriskt i vart fall!

Det är bättre erfarenhet än vad jag erfarit. Min bil har inte haft liknande mappar på etanol vs bensin men nu var det läänge sen jag hade nån bensinmapp att jämföra med.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #350 skrivet: november 24, 2008, 21:56:32 »
Nu har snön kommit till Norrköping till slut; då blev det sladda av! Det är bra mycket trevligare att sladda med värme i bilen, inte alls lika kallt som förra året...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #351 skrivet: december 09, 2008, 20:12:05 »
I helgen blev det en ny motorcykel till slut... Vi gav oss av mot Göteborg vid 04:30 på söndagsmorgonen, spenderade ett par timmar som turister i Götet för att sedan åka tillbaka mot Borås.
Där hämtade vi ett hyrsläp och for sedan ut på landet för att köpa en hoj. Väl framme i Håcksvik gick allt smidigt, hojen köptes, lastades och resan hem påbörjades. Med ett täckt hyrsläp på 350kg och en hoj bakom gick det trögt; tvåan i backarna kring Jönköping var det som gällde för att hålla upp farten! Blixten klarade dock resan med bravur, den här gången hade vi inga problem med överhettning heller...
Bränsleförbrukningen då? Förra gången vi åkte till Borås med släp och 340 med bensin i tanken drog den över 1.5l/mil; den här gången körde vi betydligt hårdare då motorn inte håll på att gå varm och dessutom hade vi ett tyngre släp, trots det drog den inte mer än strax över 1l/mil! MS kan visst vara ganska effektivt ändå...

Vad blev det för hoj då?
En CBR 600 F2 -91 i något slitet bruksskick!


Fler bilder lär dyka upp på min hemsida till våren/sommarn... Nu är det lite mörkt i garaget och knappast MC-väder på vägarna...
« Senast ändrad: april 29, 2014, 18:35:06 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #352 skrivet: december 09, 2008, 21:44:26 »
Spännande läsning som vanligt! Dessutom verkar ju ditt MS fungera bra eftersom du har väldigt ekonomisk körning samt att den inte överhettades  :)

CBR 600 e riktigt skojjiga saker ju  ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #353 skrivet: december 10, 2008, 11:02:11 »
Bränsleförbrukningen då? Förra gången vi åkte till Borås med släp och 340 med bensin i tanken drog den över 1.5l/mil; den här gången körde vi betydligt hårdare då motorn inte håll på att gå varm och dessutom hade vi ett tyngre släp, trots det drog den inte mer än strax över 1l/mil! MS kan visst vara ganska effektivt ändå...

Fantastiskt! Och du kör på bensin nu antar jag!
Det är ju en drömförbrukning, grattis!

Tack för kul läsning  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #354 skrivet: december 10, 2008, 12:37:42 »
Jo, bränsleförbrukningen var en glad överraskning! Nu gäller det bara att fixa problemet med att den tappar varvtalssignalen ibland samt försöka hitta de hästar jag förlorat jämfört md förgasaren. Nästa steg i felsökningen blir nog att koppla in Renixet igen och låta MS trigga från varvräknarutgången; om inte det hjälper mot störningarna har jag problem... Hitta effekten igen är nog ett lite knivigare problem, jag ska experimentera lite och se om jag kan lista ut vilka delar/inställningar som har stulit hästarna, sedan får vi se vad som kan göras åt det...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #355 skrivet: december 10, 2008, 16:44:05 »
Funderar på om R5-ans centralinsprutning, begränsar luftflödet mer än original tvåportars!?

Kan vara monteringen isf, adapterplattan och det underliggande tomrummet måste ge virvlar!

Tänker på dina bortsprungna hästar! ;D :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #356 skrivet: december 10, 2008, 16:52:05 »
Nu gäller det bara att fixa problemet med att den tappar varvtalssignalen ibland.
Nästa steg i felsökningen blir nog att koppla in Renixet igen och låta MS trigga från varvräknarutgången; om inte det hjälper mot störningarna har jag problem...
Ja prova med Renix, beror ju på var störningarna uppkommer om det hjälper eller inte.

Citera
Hitta effekten igen är nog ett lite knivigare problem, jag ska experimentera lite och se om jag kan lista ut vilka delar/inställningar som har stulit hästarna, sedan får vi se vad som kan göras åt det...
Jag är oxå inne på att du ändrat luftflödet negativt när du gått från förgasare till insprutning.

Du skulle kunna mecka bort insuget och flödesmäta det och förgasaren för att få en jämförelse.

Fick detta tipset på etanol.nu:
Jag har mätt såna tryckfall t ex före och efter luftfiltret mad en bit transparant slang som man håller som ett stort "U" eller spikar fast den så på en skiva och fyller man med lite vatten eller kaffe (syns bättre) som står i U:et som en tryckmätare. Sedan ansluter man den före och efter "motståndet". Man ser då på nivåskillnaden på vätskan i U:n hur stor tryckfallet /skillnaden är.

Om man bara vill jämföra två olika LMM eller katt, jämföra nya och gamla luftfilterelement för att se om det är dags att byta den mm kan man använda slangmätaren med dammsugare som "motor" i stället för att köra omkring med hela bilen, med dammsugaren som motor/luftpump är det lättare att jämförbara luftflöden.

Källtråd: http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?p=37522
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #357 skrivet: december 10, 2008, 19:50:04 »
Jag misstänker också att det handlar om begränsningar i luftflödet... Vid 3000rpm och full gas drar den ca. 94-95kpa, d.v.s. ett tryckfall på typ 6kpa i trottelhus och luftfilter... Jag ska provköra utan luftfilter och se om det blir någon skillnad, om inte det gör blir det torde ju begränsningen ligga i trottelhuset. Det är ju trots allt en viss skillnad i tvärsnittsarea mellan originalförgasaren och Renault trottelhuset...

Om störningarna/problemen med RPM signalen ligger i sensortrakten eller i wheeldecodern torde det ju göra susen att byta till Renix igen; det verkar dessutom vara den mest troliga förklaringen då Renixet inte tycks ha haft några problem med signalerna... Finns det någon här som vet hur varvräknarsignalen från renixet ser ut??? Är det en 12V positiv fyrkantsvåg med 1 puls/gnista?
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #358 skrivet: december 11, 2008, 12:59:13 »
Jag misstänker också att det handlar om begränsningar i luftflödet... Vid 3000rpm och full gas drar den ca. 94-95kpa, d.v.s. ett tryckfall på typ 6kpa i trottelhus och luftfilter... Jag ska provköra utan luftfilter och se om det blir någon skillnad, om inte det gör blir det torde ju begränsningen ligga i trottelhuset. Det är ju trots allt en viss skillnad i tvärsnittsarea mellan originalförgasaren och Renault trottelhuset...

Aha, man kan använda enbart MS för att mäta tryckfallet.. aldrig tänkt så långt  :-[

Kom på en spännande tanke nu, att i vetenskapligt syfte köra utan trottelhus=Konstant full gas  ;D
Använda launch-ingången alternativt kopplingen+broms för att begränsa varvtalet innan man kommit ut på vägen ordentligt och kan göra en repa för att se tryckfallet då, utan ett begränsande trottelhus :P
Nästa steg är att bara ha rörstumpar, kanske med trattar på, samt med spridare i förstås. Då blir det lika lågt eller lägre tryckfall som med rull/slidspjäll som inte begränsar nåt i fullt öppet läge 8)

Citera
Om störningarna/problemen med RPM signalen ligger i sensortrakten eller i wheeldecodern torde det ju göra susen att byta till Renix igen; det verkar dessutom vara den mest troliga förklaringen då Renixet inte tycks ha haft några problem med signalerna... Finns det någon här som vet hur varvräknarsignalen från renixet ser ut??? Är det en 12V positiv fyrkantsvåg med 1 puls/gnista?
För att särskilja fel på sensor alternativt mjukvaran för decodern kan du väl köra med O.scope eller har du inte tillgång till mobilt sådant?

Pulståget du nämner är väl troligt. Det driver ju varvräknaren på bilen i standardutförandet.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #359 skrivet: december 11, 2008, 20:28:11 »
Köra utan trottelhus är ju inte riktigt ett alternativ för mig eftersom spridaren sitter där, men annars vore det ju ett spännande alternativ!

Oscilloskop finns i skolan, både bärbara och stationära; det är tyvärr inte jättepopulärt att låna grejer för 10000kr+ för att meka bil med...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82