Nu har jag äntligen mekat lite med VR-arrangemanget för att försöka bli av med missarna bilen har lidit av.
Jag började med att pröva att koppla in original Renix och koppla MS till varvräknarutgången från Renixet; någonstans måste det blivit fel för jag hade gnista men ingen signal till MS... Eftersom den lösningen inte låter mig använda MS för att justera tändningen är den som bäst temporär, så jag lade inte ner någon mer tid på att felsöka. Istället åkte jag en sväng till
Hansen Racing och köpte mig en 4-pins GM HEI modul; det är en dum tändmodul utan tändförställning avsedd för VR-givare varmed den fungerar utmärkt som VR-dekoder till MS. Därefter åkte jag en sväng till elfa och köpte ett 470Ohms motstånd och sedan bar det av hemåt igen.
Väl hemma kopplade jag in HEI-modulen enligt instruktionerna i någon gammal version av
Megamanual och justerade trimpottarna till den inbyggda VR-dekodern i MS för att kunna använda signalen från HEI-modulen. Därefter startade bilen snällt och jag tog en provtur!
Det visade sig snabbt att tändförställningen hade ändrats ganska drastiskt; bilen saknade numera tomgång... Lite felsökning senare kom jag fram till att VR-sensorn var felvänd, + på VR-sensorn var inte den röda kabeln som jag antagit utan den vita. Efter att ha justerat den lilla detaljen samt rattat lite på tändförställningen gick bilen som den skulle igen, dock utan missarna den lidit av tidigare. Nu kunde jag helt plötsligt segdra från tomgång till toppvarv med full gas på hög växel utan en enda miss! Succe! Nu gäller det bara att justera in allt så att det stämmer när sakerna funkar som de ska...
Nu har jag till slut tagit de utlovade bilderna!
[urlhttp://kurre86.com/bilder/album/2009-06-26/slides/PICT0019.html]
[/url]
Den svarta, avlånga prylen med alla sladdar är HEI modulen...