Författare Ämne: Volvo 343 DLi -87  (läst 968408 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #360 skrivet: december 11, 2008, 22:27:11 »
Köra utan trottelhus är ju inte riktigt ett alternativ för mig eftersom spridaren sitter där, men annars vore det ju ett spännande alternativ!
det är tyvärr inte jättepopulärt att låna grejer för 10000kr+ för att meka bil med...

Glömde att du har centralinsprutning  ;)

Ska tänka på det nästa gång jag lånar O.scopet..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #361 skrivet: januari 05, 2009, 17:36:57 »
Nu har jag äntligen mekat lite med VR-arrangemanget för att försöka bli av med missarna bilen har lidit av.
Jag började med att pröva att koppla in original Renix och koppla MS till varvräknarutgången från Renixet; någonstans måste det blivit fel för jag hade gnista men ingen signal till MS... Eftersom den lösningen inte låter mig använda MS för att justera tändningen är den som bäst temporär, så jag lade inte ner någon mer tid på att felsöka. Istället åkte jag en sväng till Hansen Racing och köpte mig en 4-pins GM HEI modul; det är en dum tändmodul utan tändförställning avsedd för VR-givare varmed den fungerar utmärkt som VR-dekoder till MS. Därefter åkte jag en sväng till elfa och köpte ett 470Ohms motstånd och sedan bar det av hemåt igen.
Väl hemma kopplade jag in HEI-modulen enligt instruktionerna i någon gammal version av Megamanual och justerade trimpottarna till den inbyggda VR-dekodern i MS för att kunna använda signalen från HEI-modulen. Därefter startade bilen snällt och jag tog en provtur!
Det visade sig snabbt att tändförställningen hade ändrats ganska drastiskt; bilen saknade numera tomgång... Lite felsökning senare kom jag fram till att VR-sensorn var felvänd, + på VR-sensorn var inte den röda kabeln som jag antagit utan den vita. Efter att ha justerat den lilla detaljen samt rattat lite på tändförställningen gick bilen som den skulle igen, dock utan missarna den lidit av tidigare. Nu kunde jag helt plötsligt segdra från tomgång till toppvarv med full gas på hög växel utan en enda miss! Succe! Nu gäller det bara att justera in allt så att det stämmer när sakerna funkar som de ska...

Nu har jag till slut tagit de utlovade bilderna!

[urlhttp://kurre86.com/bilder/album/2009-06-26/slides/PICT0019.html][/url]
Den svarta, avlånga prylen med alla sladdar är HEI modulen...
« Senast ändrad: april 29, 2014, 18:35:39 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #362 skrivet: januari 05, 2009, 18:11:40 »
Roligt när man hittar felen! Även om det är sina egna... ;) :)

Väntar med spänning på bilderna, föreställande nya tändspolen! :) /M
« Senast ändrad: januari 05, 2009, 20:01:01 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #363 skrivet: januari 05, 2009, 20:25:23 »
Nu har jag äntligen mekat lite med VR-arrangemanget för att försöka bli av med missarna bilen har lidit av.
Jag började med att pröva att koppla in original Renix och koppla MS till varvräknarutgången från Renixet; någonstans måste det blivit fel för jag hade gnista men ingen signal till MS... Eftersom den lösningen inte låter mig använda MS för att justera tändningen är den som bäst temporär, så jag lade inte ner någon mer tid på att felsöka. Istället åkte jag en sväng till Hansen Racing och köpte mig en 4-pins GM HEI modul; det är en dum tändmodul utan tändförställning avsedd för VR-givare varmed den fungerar utmärkt som VR-dekoder till MS. Därefter åkte jag en sväng till elfa och köpte ett 470Ohms motstånd och sedan bar det av hemåt igen.
Väl hemma kopplade jag in HEI-modulen enligt instruktionerna i någon gammal version av Megamanual och justerade trimpottarna till den inbyggda VR-dekodern i MS för att kunna använda signalen från HEI-modulen. Därefter startade bilen snällt och jag tog en provtur!
Det visade sig snabbt att tändförställningen hade ändrats ganska drastiskt; bilen saknade numera tomgång... Lite felsökning senare kom jag fram till att VR-sensorn var felvänd, + på VR-sensorn var inte den röda kabeln som jag antagit utan den vita. Efter att ha justerat den lilla detaljen samt rattat lite på tändförställningen gick bilen som den skulle igen, dock utan missarna den lidit av tidigare. Nu kunde jag helt plötsligt segdra från tomgång till toppvarv med full gas på hög växel utan en enda miss! Succe! Nu gäller det bara att justera in allt så att det stämmer när sakerna funkar som de ska...
Bilder utlovas!

Hm hur hade du det innan? Hade du en annan givare eller VR:en direkt till MS? (Kanske finns att läsa i din tråd men jag vågar mig på att fråga ändå)

Skönt att det funkar för dig i allafall!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #364 skrivet: januari 05, 2009, 22:23:28 »
VR sensorn var kopplad direkt till MS, men det blev som sagt en del störningar på RPM signalen då... Nu har jag kopplat in HEI-modulen till VR sensorn och sedan kopplat MS till andra änden av HEI-modulen. HEI-modulen omvandlar då AC signalen från VR sensorn till en fyrkantsvåg som är lite mindre känslig för störningar. Det tycks ha gjort susen, nu återstår bara att justera tändförställningen som jag vill ha den när bilen inte misständer.
« Senast ändrad: januari 05, 2009, 22:25:37 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #365 skrivet: januari 09, 2009, 21:38:29 »
Nu har jag givit mig på att modifiera min nya ZAP ordentligt.
Här är en länk till en guide om hur man gör!

Såhär blev slutresultatet, lite oskarpt bara!

« Senast ändrad: april 29, 2014, 18:36:05 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #366 skrivet: januari 09, 2009, 22:24:14 »
Funkar zapen bra? Ger den ett bra ljud? Har en JVC nu men saknar mitt fylliga ljud från min gamla blaupunkt.

Det enda som saknas på zapen är väl en fjärrkontroll..

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #367 skrivet: januari 09, 2009, 22:42:49 »
Mycket trevligt att ZAP-en fått en egen modd-guide! ;D Blir kanske fler som hänger på!

Väntar på bilder! :) /M
« Senast ändrad: januari 10, 2009, 03:29:56 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #368 skrivet: januari 09, 2009, 23:32:37 »
Nu är länken fixad... Guiden var inte riktigt skriven när jag skrev inlägget.  ;D

ZAPen är riktigt trevlig, MP3-navigeringen är långt ifrån ultimat, men det funkar och ljudet är betydligt bättre än min gamla JVC i vart fall. Någon värstingmaskin är det dock inte, även om lågnivåutgångar tillåter framtida uppgraderingar...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #369 skrivet: januari 11, 2009, 11:40:50 »
Nu har jag fixat ytterligare lite småsaker på bilen. Efter att ha blivit av med tändmissarna när jag monterade HEI-modulen var det dags att se över grundtändläget en gång för alla, så jag tog fram stroboskoplampan och märkte upp remskivan så att det skulle bli lätt att se. En stund senare var Trigger Offset injusterat och jag kunde vrida ner tomgången till lämpligt varvtal, skönt! Nu kan jag börja meka med tändmappen på riktigt!
Nästa moment var att fixa kylvätskeläckaget från slangarna till förgasarfotsförvärmningen. Dessa har ju utgått hos Volvo och är krokiga samt har olika diameter i de olika ändarna... Jobbigt! Lite 13mm bilvärmeslang samt 10mm plastslang senare hade jag dock fått dit nya slangar; nu håller det förhoppningsvis tätt. Ska bli skönt att inte behöva meka i ett motorrum som är nedstänk med glykol hela tiden; de gamla slangarna var spruckna i änden mot vattenpumpen så de läckte kylvatten på fläktremmen som spred det över hela motorrummet...

Lite fortsättning om ZAPen... Nu har jag ju fått chans att åka lite med den efter senaste modden... De gröna dioderna bländar inte, ljusstyrkan är ganska lagom. Tyvärr har de ett väldigt gult grönt ljus så de matchar ju inte instrumentbelysningen perfekt. Betydligt bättre än tidigare dock! Eventuellt kör jag tapemodden på dem också med lite blåfärgad tape; det kanske ger en lite mer nedtonad grön färg...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #370 skrivet: januari 11, 2009, 20:00:11 »
Skulle du vilja orka lägga upp antingen bilder eller förklara hur mp3-navigeringen funkar? Är riktigt sugen på en sådan zap faktiskt :)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #371 skrivet: januari 12, 2009, 19:11:54 »
Ska bli! Ni får ge er till tåls lite dock, det blir efter att jag kommit tillbaka till Norrköping!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #372 skrivet: januari 12, 2009, 19:14:11 »
Nu har jag fixat ytterligare lite småsaker på bilen. Efter att ha blivit av med tändmissarna när jag monterade HEI-modulen var det dags att se över grundtändläget en gång för alla, så jag tog fram stroboskoplampan och märkte upp remskivan så att det skulle bli lätt att se. En stund senare var Trigger Offset injusterat och jag kunde vrida ner tomgången till lämpligt varvtal, skönt! Nu kan jag börja meka med tändmappen på riktigt!

Lite avundsjuk blir jag. Jag måste göra upp med mitt tändsystem  :-\
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #373 skrivet: januari 12, 2009, 19:25:52 »
Lite fortsättning om ZAPen... Nu har jag ju fått chans att åka lite med den efter senaste modden... De gröna dioderna bländar inte, ljusstyrkan är ganska lagom. Tyvärr har de ett väldigt gult grönt ljus så de matchar ju inte instrumentbelysningen perfekt. Betydligt bättre än tidigare dock! Eventuellt kör jag tapemodden på dem också med lite blåfärgad tape; det kanske ger en lite mer nedtonad grön färg...

Ingen dum ide, att finjustera med filter! ;D :) /M

Skulle du vilja orka lägga upp antingen bilder eller förklara hur mp3-navigeringen funkar? Är riktigt sugen på en sådan zap faktiskt :)

Så vitt jag förstår stegar man med en upp och en ned-knapp! Zap-en mins var du lyssnade sist, om du ex stänger av den! RDS fungerar i mp3-mode! Upptäcker kanske fler finneser med tiden... Skit bra, till det priset! :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #374 skrivet: januari 12, 2009, 22:59:51 »
Den största nackdelen jag upptäckt med ZAPens mp3-navigering än så länge är att den glömmer bort att man ställt in den på slumpmässig uppspelning när man startar om den, och när man sätter på slumpmässig uppspelning hoppar den direkt till en annan låt... Det är lite jobbigt. Dessutom är det småjobbigt att hitta en specifik låt om man har 2gb musik på minneskortet - det finns en del funktioner för det, men ingen riktigt bra. Som Max sa dock, skit bra pryl för de pengarna!
Jag tänkte scanna hela instruktionsbladet till ZAPen och lägga upp här för dem som är intresserade, sedan kan ni som inte har en egen ZAP att leka med fråga om det är något ni inte förstår i instruktionerna så kan jag gå till bilen och se hur det funkar i verkligheten...

Lite avundsjuk blir jag. Jag måste göra upp med mitt tändsystem  :-\

Jo, det är riktigt trevligt... Ett tag var man nästan tvungen att köra som en biltjuv eftersom den missade under 2000rpm... Det blir jobbigt i längden - nu kan man segdra från tomgång på alla växlar utan ett ryck! Tyvärr har jag lite småproblem med att den inte riktigt vill gå på riktigt låga varv; förut hade jag stabil tomgång ner till ca. 450rpm (!), nu tvärdör den strax under 1000rpm... Den startar dock snällt, så det verkar inte vara något signalproblem... MInget stort problem dock, tomgång på 1100-1200rpm kan jag leva med.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #375 skrivet: januari 12, 2009, 23:20:57 »
Jag tänkte scanna hela instruktionsbladet till ZAPen och lägga upp här för dem som är intresserade, sedan kan ni som inte har en egen ZAP att leka med fråga om det är något ni inte förstår i instruktionerna så kan jag gå till bilen och se hur det funkar i verkligheten...

Bra ide, hade faktiskt samma tanke. Men kunde inte hitta pappret (boken)! ;) Föreslår en pdf... :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #376 skrivet: januari 14, 2009, 19:00:06 »
Nu är jag tillbaka i Norrköping till slut... Innan jag åkte hann jag dock knåpa ihop ännu en liten förbättring av min MS installation! Jag har ju fått bilen att gå bra nu, så jag tänkte att det kunde vara dags att montera MS-burken lite diskretare än på golvet vid passagerarens fötter... Sagt och gjort, lite kardborrband senare satt MS-lådan på undersidan av handskfacket; inte ett spår av MS-konverteringen inne i bilen! Flickvännen blev mycket nöjd i vart fall...  ;D
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #377 skrivet: januari 14, 2009, 20:25:09 »
Nu är jag tillbaka i Norrköping till slut... Innan jag åkte hann jag dock knåpa ihop ännu en liten förbättring av min MS installation! Jag har ju fått bilen att gå bra nu, så jag tänkte att det kunde vara dags att montera MS-burken lite diskretare än på golvet vid passagerarens fötter... Sagt och gjort, lite kardborrband senare satt MS-lådan på undersidan av handskfacket; inte ett spår av MS-konverteringen inne i bilen! Flickvännen blev mycket nöjd i vart fall...  ;D

Trevligt att du kan göra flickvännen nöjd genom att knåpa med MS, det har inte jag lyckats med  ;)

Själv har jag tänkt att ha MS där du har den fast på ovansidan (av undersidan) så att det blir helt osynligt, är lite nipprig när det gäller besiktningen.
Alternativet är att regga som miljöbil och kunna skryta om att man har MS lagligt  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #378 skrivet: januari 14, 2009, 21:21:34 »
Jag har satt MS på undersidan av handskfacket, tillsammans med alla kablar ovanför innerklädseln på passagerarsidan, så det är helt osynligt från kupen...
Göra flickvännen nöjd genom att meka MS - nja, kanske inte... Men hon blev i vart fall nöjd när hon kunde ha fötterna vart hon ville utan att behöva oroa sig för att trassla in sig i sladdarna till MS!

Jag hoppas kunna regbesiktiga som etanolbil framöver; måste bara ta reda på exakt vad som gäller först, så det lär väl ta en stund innan det blir något...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #379 skrivet: januari 14, 2009, 22:19:59 »
Jag har satt MS på undersidan av handskfacket, tillsammans med alla kablar ovanför innerklädseln på passagerarsidan, så det är helt osynligt från kupen...
Göra flickvännen nöjd genom att meka MS - nja, kanske inte... Men hon blev i vart fall nöjd när hon kunde ha fötterna vart hon ville utan att behöva oroa sig för att trassla in sig i sladdarna till MS!

Jag hoppas kunna regbesiktiga som etanolbil framöver; måste bara ta reda på exakt vad som gäller först, så det lär väl ta en stund innan det blir något...

Jaha då missförstod jag. Då blir våra bilar lika på den punkten senare.

Jo det enda jag inte gillar angående regbesiktningen är att de kan kräva bromspapper på max 5% höjning. För det första måste jag åka en bit för att bromsa, för det andra kostar det väl några lakan och för det tredje så kan jag ju inte regbesikta med motorn jag har nu utan att SPRÄNGA 5%-gränsen  :(
Men vore KANON om du gjorde det, etanolreggnings-testpilot för 300 Power  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #380 skrivet: januari 14, 2009, 22:31:00 »
Jag har satt MS på undersidan av handskfacket, tillsammans med alla kablar ovanför innerklädseln på passagerarsidan, så det är helt osynligt från kupen...
Göra flickvännen nöjd genom att meka MS - nja, kanske inte... Men hon blev i vart fall nöjd när hon kunde ha fötterna vart hon ville utan att behöva oroa sig för att trassla in sig i sladdarna till MS!

Jag hoppas kunna regbesiktiga som etanolbil framöver; måste bara ta reda på exakt vad som gäller först, så det lär väl ta en stund innan det blir något...

Jaha då missförstod jag. Då blir våra bilar lika på den punkten senare.

Jo det enda jag inte gillar angående regbesiktningen är att de kan kräva bromspapper på max 5% höjning. För det första måste jag åka en bit för att bromsa, för det andra kostar det väl några lakan och för det tredje så kan jag ju inte regbesikta med motorn jag har nu utan att SPRÄNGA 5%-gränsen  :(
Men vore KANON om du gjorde det, etanolreggnings-testpilot för 300 Power  ;)

Placera någonting under gaspedalen och bänka så du får effekten inom tillåtna gränser.  ;)

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #381 skrivet: januari 23, 2009, 13:09:27 »
Jag tänkte scanna hela instruktionsbladet till ZAPen och lägga upp här för dem som är intresserade, sedan kan ni som inte har en egen ZAP att leka med fråga om det är något ni inte förstår i instruktionerna så kan jag gå till bilen och se hur det funkar i verkligheten...

Bra ide, hade faktiskt samma tanke. Men kunde inte hitta pappret (boken)! ;) Föreslår en pdf... :) /M

Så var det gjort! Fritt fram att hosta, om man vill! Tycker du skall lägga pdf-en i din fakta, som förövrigt är jätte bra, nu med bilder och allt! :) /M

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3762.msg62954#msg62954
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #382 skrivet: februari 01, 2009, 16:40:57 »
Idag har jag pulat lite med Megatune... Jag har lagt in bränsleförbrukning samt hastighetsmätare (för femmans växel) i megasquirt-ii.ini filen så nu kan jag se hur mycket soppa bilen drar när jag är ute och åker... Hastighetsmätaren är rolig; med utväxlingarna som finns angivna i Haynesmanualen visar mätaren i MT 105km/h när bilens mätare visar 110km/h, det verkar hyfsat exakt. Bränsleförbrukningen är en annan femma; om bilen verkligen drog så lite soppa skulle jag vara en väldigt lycklig 340-ägare... Jag misstänker att min spridare ger något mer än de 520ccm/min jag mätt upp den till...

Här har jag laddat upp min megasquirt-ii.ini fil; den funkar för mig med MT 2.25 p1 och ms2/extra v. 2.0.1

För att få mina extramätare att stämma för t.ex. en 360 behöver den redigeras en smula:

FuelperMinute={(dutyCycle1/100)*5.20}, "dl/min"   ;Soppa/minut
5.20 ovan ändras till det totala flödet för de spridare som sitter på bank 1 på din bil, i dl/min

Speed={rpm*(1.0/0.83)*(1.0/3.82)*0.001807*60}, "km/h"   ;Femmans växel
0.83 ovan ändras till utväxlingsförhålladet på den växel du vill mäta hastighet/förbrukning på
3.82 ovan ändras till utväxlingsförhållandet i din bakaxel
0.001807 ovan ändras till rullomkretsen på dina bakhjul, i km

Ovanstående värden stämmer för femmans växel på min 87 års 340 B14 med original 175/70-R13 däck.
Formlerna ovan fungerar enbart så länge alla dina spridare går samtidigt, semisekventiell s.k. bank-fire kommer ge märkliga värden i ovanstående formler; det är dock inga större svårigheter att ändra...
 
« Senast ändrad: april 29, 2014, 18:36:49 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #383 skrivet: februari 01, 2009, 20:00:03 »
Idag har jag pulat lite med Megatune... Jag har lagt in bränsleförbrukning samt hastighetsmätare (för femmans växel) i megasquirt-ii.ini filen så nu kan jag se hur mycket soppa bilen drar när jag är ute och åker... Hastighetsmätaren är rolig; med utväxlingarna som finns angivna i Haynesmanualen visar mätaren i MT 105km/h när bilens mätare visar 110km/h, det verkar hyfsat exakt. Bränsleförbrukningen är en annan femma; om bilen verkligen drog så lite soppa skulle jag vara en väldigt lycklig 340-ägare... Jag misstänker att min spridare ger något mer än de 520ccm/min jag mätt upp den till...

Här har jag laddat upp min megasquirt-ii.ini fil; den funkar för mig med MT 2.25 p1 och ms2/extra v. 2.0.1

För att få mina extramätare att stämma för t.ex. en 360 behöver den redigeras en smula:

FuelperMinute={(dutyCycle1/100)*5.20}, "dl/min"   ;Soppa/minut
5.20 ovan ändras till det totala flödet för de spridare som sitter på bank 1 på din bil, i dl/min

Speed={rpm*(1.0/0.83)*(1.0/3.82)*0.001807*60}, "km/h"   ;Femmans växel
0.83 ovan ändras till utväxlingsförhålladet på den växel du vill mäta hastighet/förbrukning på
3.82 ovan ändras till utväxlingsförhållandet i din bakaxel
0.001807 ovan ändras till rullomkretsen på dina bakhjul, i km

Ovanstående värden stämmer för femmans växel på min 87 års 340 B14 med original 175/70-R13 däck.
Formlerna ovan fungerar enbart så länge alla dina spridare går samtidigt, semisekventiell s.k. bank-fire kommer ge märkliga värden i ovanstående formler; det är dock inga större svårigheter att ändra...
 

Nice Kurre! Man blir ju lite sugen på växelindikator... eller skulle räcka med hastighetsgivare till MS så att den kan tolka skillnaden i varv mellan hjul och motorvarv för att klura ut vilken växel som är i.  :)
« Senast ändrad: maj 01, 2014, 14:03:02 av Kurre86 »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #384 skrivet: februari 01, 2009, 20:27:03 »
Jag har precis uppdaterat första inlägget i tråden lite; lagt till lite nya framtidsplaner nu när de flesta av de gamla blivit verklighet...  ;D
Jag nämner där ett egenkonstruerat extrainstrument, det är tänkt att fungera ungefär såhär:
På MSII finns en s.k. CAN-buss som kan kommunicera med bland annat andra mikroprocessorer. Jag har därför utnyttjat mönsterkortslabbet i skolan för att tillverka ett PCB att montera en AT90CAN128 eller ATmega169 mikrokontroller på. Valet föll på Atmels mikrokontroller för att det är de som används i undervisningen i skolan så programmeringsutrustning och liknande finns...
AT90CAN har inbyggt stöd för CAN-bussen; den tänkte jag använda för att kommunicera med MSII. Dessutom finns 4 lediga portar för AD-omvandling på processorn samt mängder av digitala portar... Målet är att koppla processorn till MSII och sedan på ett eller annat sätt ansluta den till en LCD eller OLED display som jag sedan kan visa valfria variabler på. Dessutom ämnar jag koppla in hastighetsgivare till den så att det är enkelt att beräkna bränsleförbrukning och liknande... Vidare har jag tänkt mig använda I2C bussen på processorn för att koppla ihop diverse andra (billigare) mikrokontrollers som då kan avändas till allt ifrån lampvarning till larm och startspärr... Anledningen till att jag inte tänker koppla allt till CAN-bussen direkt är att det är svårt att hitta billig, enkel hårdvara som klarar den; då är I2C bättre...
Det är ju lite jobb kvar innan jag är framme vid målet, men det borde inte behöva vara allt för mycket jobb att få igång en enkel display som kan visa saker som hastighet, förbrukning, varvtal och annat skoj...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #385 skrivet: februari 01, 2009, 20:53:38 »
Verkligen intressant projekt du ger dig in på!

Väntar på massor av intressanta och detaljerade updates! Lycka till!  :)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #386 skrivet: februari 01, 2009, 21:06:35 »
Självklart kommer projektet dokumenteras i detalj här i min tråd! Jag ämnar dessutom lägga upp både källkod, kretsscheman och eventuella cad-filer när sakerna väl är utprovade för den som är intresserad av att pröva själv...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #387 skrivet: februari 01, 2009, 22:01:38 »
Jag har precis uppdaterat första inlägget i tråden lite; lagt till lite nya framtidsplaner nu när de flesta av de gamla blivit verklighet...  ;D

Verkligen intressant! Roligt när en del projekt hamnar på en nivå som verkligen är högre än ens egen så man får drömma och hylla mera  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #388 skrivet: februari 02, 2009, 17:43:35 »
Jag tillverkade ett "reservkort" när jag ändå var i farten; om jag inte har sönder något blir ju det över - kanske något till ditt MS2?  ;)
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #389 skrivet: februari 02, 2009, 19:31:37 »
Jag tillverkade ett "reservkort" när jag ändå var i farten; om jag inte har sönder något blir ju det över - kanske något till ditt MS2?  ;)

Kanske det  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #390 skrivet: februari 09, 2009, 20:42:41 »
Om det är någon som har missat det har jag dragit igång en liten intresseundersökning angående eventuellt gruppköp av bredbandslambda - jag blev för snål för att ge mig själv en i julklapp, men om vi blir några stycken kan man ju få ner priset lite och dela på frakten...

För er som har missat det, här kommer en länk: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4822.0

Än så länge har jag ju inte fått så mycket respons, men det kommer säkert, inte sant?  ;D
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #391 skrivet: februari 15, 2009, 10:11:27 »
Ibland är det inte så nyttigt att umgås med för mycket med tokstollar som Peter... ;D
Efter mycket snackandes, lite läsk (eller öl i Peters fall...) och diverse kikandes på bitarna i hans garage kom Peter på en utmärkt idé för att "få lite fart på forumet", eller hur det nu var... I första inlägget i min tråd står det ju att jag funderar på att turbokonvertera min 340, dessutom har jag startat en liten diskussionstråd angående turboval till den. Nu råkade Peter ha en sådan turbo som jag var sugen på liggandes i garaget - sicket sammanträffande!
Hur som helst tyckte han att jag skulle låna hem den och se om jag kan få ordning på något skoj så att jag har något att skriva här på forumet... Sagt och gjort, ett par timmar senare står turbon hemma i köket och väntar ivrigt, undrar hur det här ska gå?!

PS. Peter, det var en liten sten och en glasbit i kompressorhuset i turbon, nu snurrar den alldeles utmärkt! Inte helt fel med splitt nya grejer, det är väldigt lättmekat då...
« Senast ändrad: februari 15, 2009, 18:07:04 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #392 skrivet: februari 15, 2009, 11:46:08 »
Ibland är det inte så nyttigt att umgås med för mycket med tokstollar som Peter... ;D
Efter mycket snackandes, lite läsk (eller öl i Peters fall...) och diverse kikandes på bitarna i hans garage kom Peter på en utmärkt idé för att "få lite fart på forumet", eller hur det nu var... I första inlägget i min tråd står det ju att jag funderar på att turbokonvertera min 340, dessutom har jag startat en liten diskussionstråd angående turboval till den. Nu råkade Peter ha en sådan turbo som jag var sugen på liggandes i garaget - sicket sammanträffande!
Hur som helst tyckte han att jag skulle låna hem den och se om jag kan få ordning på något skoj så att jag har något att skriva här på forumet... Sagt och gjort, ett par timmar senare står turbon hemma i köket och väntar ivrigt, undrar hur det här ska gå?!

PS. Peter, det var en liten sten och en glasbit i kompressorhuset i turbon, nu snurrar den alldeles utmärkt! Inte helt fel med splitt nya grejer, det är väldigt lättmekat då...

Hoppsan, så det kan gå  ;D

Edit: Vad är det för turbo?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #393 skrivet: februari 15, 2009, 13:14:37 »
Turbon heter GT18V (GT1849V närmare bestämt, 705097-0002 på Garrett språk...) och sitter bland annat på vissa av Opels (och Saabs m.fl.) 2.2l dieslar på 125hp. Den är mycket liten och nätt, ytterdimensionerna på den är faktiskt exakt desamma som på aggregatet på min hoj - 1982 var det världens minsta serieproducerade turbo! Den turbon matar 500ccm, 82hk - den nya fina torde klara lite mer än så... Den har dessutom några mm större turbiner än MC-turbon, och variabel geometri. Förhoppningsvis spoolar den riktigt tidigt på min lilla B14, utan att bli alldeles för liten vid maxvarv...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #394 skrivet: februari 15, 2009, 20:52:09 »
Turbon heter GT18V (GT1849V närmare bestämt, 705097-0002 på Garrett språk...) och sitter bland annat på vissa av Opels (och Saabs m.fl.) 2.2l dieslar på 125hp. Den är mycket liten och nätt, ytterdimensionerna på den är faktiskt exakt desamma som på aggregatet på min hoj - 1982 var det världens minsta serieproducerade turbo! Den turbon matar 500ccm, 82hk - den nya fina torde klara lite mer än så... Den har dessutom några mm större turbiner än MC-turbon, och variabel geometri. Förhoppningsvis spoolar den riktigt tidigt på min lilla B14, utan att bli alldeles för liten vid maxvarv...

Låter skoj, kan bli mer kompressor än turbostuk på registret kanske?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #395 skrivet: februari 15, 2009, 20:57:05 »
Jo, förhoppningsvis får jag laddtryck ordentligt tidigt - har jag inte fullt laddtryck i god tid innan 3000rpm får det bli en mindre turbo. Helst ska den ladda bra redan vid 1500rpm, då skulle man lugnt kunna åka på femman från 50km/h oavsett lutning på vägen och liknande; det vore inte helt fel!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #396 skrivet: februari 19, 2009, 10:33:45 »
För en vecka sedan sa min startmotor upp sig utan förvarning - jag blev måttligt glad... Nu har jag demonterat den och undersökt problemet; det visade sig att kabeln till ena kolet hade gått av, så det kom ingen ström till lindningarna i motorn! Dessutom var kolen riktigt dåliga, så det kanske inte var helt fel att bli tvungen att se över grejerna...
Hur som helst, jag ringde Volvo och kollade om de hade startmotorkol till B14 med Paris-Rhone startmotor - det hade de naturligtvis inte... Däremot kunde killen i telefonen tipsa om Lindéns Bil-Elservice i Norrköping, de kanske kunde hjälpa mig... Ett samtal till dem avslöjar att de sannolikt har kol på lager, men att de nog inte har tid att renovera min startmotor den här veckan! Jag hade inte tänkt lämna in startmotorn ändå, så det blir en uppfriskande cykeltur till Lindéns för att köpa kol någon gång; eventuellt låter jag dem slänga ett öga på startmotorn så får de säga om de tycker att något annat behöver ses över när jag ändå är i farten.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #397 skrivet: februari 19, 2009, 15:44:14 »
Du har inte kollat med renault om dom har kol till r5ans startmotor. Såvitt jag är insatt i b14 djungeln är det väl samma startmotorn?

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #398 skrivet: februari 20, 2009, 12:58:59 »
Jag har faktiskt inte kollat - det är ju inte omöjligt att det sitter samma grejer på R5an. Ska dra till Lindéns Bil och Elservice om en liten stund så får vi sa vad som händer... Sedan kanske det är dags att börja pilla med flänsar för att bygga turbogrenrör, vem vet!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #399 skrivet: februari 20, 2009, 18:51:49 »
Här händer det saker! :) Har varit bortrest 3 veckor och haft lite semester från forumet! ;) Vill minnas att kommutatorn är lite speciell. Ingen trumma utan en platta med stjärna! Visa gärna en bild, är nog många som inte sett den konstruktionen! Skall läsa mer i tråden inatt! Verkar finnas en turbo i krokarna! ;D :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.