Författare Ämne: Volvo 343 DLi -87  (läst 968629 gånger)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #400 skrivet: februari 21, 2009, 10:52:18 »
Jag var tyvärr lite stressad när ja skruvade ihop allt igen, så det blev inga bilder... Dock är det som du säger att kommutatorn är en platta med tårtbitsformade släpytor; kolen är trekantiga de med! En väldigt smidig konstruktion att skruva med faktiskt, bortsett från cykelturen till verkstaden tog det nog inte mer än 1.5h att plocka den, reparera och skruva tillbaka allt. Nu funkar det i vart fall igen, 150kr kostade kolen - nu borde det vara många sköna mil med tillförlitliga starter kvar till nästa gång.
Nu är det dags att börja leta efter material att bygga avgasflänsar till turbogrenrör av, det går framåt så sakteliga! Dessutom har jag ju lite elektronikprojekt på gång med en "färddator" som första steg, därefter är det tänkt att bli både farthållare och andra roligheter... Många skoj projekt blir det...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #401 skrivet: februari 21, 2009, 12:49:01 »
Jag var tyvärr lite stressad när ja skruvade ihop allt igen, så det blev inga bilder... Dock är det som du säger att kommutatorn är en platta med tårtbitsformade släpytor; kolen är trekantiga de med! En väldigt smidig konstruktion att skruva med faktiskt, bortsett från cykelturen till verkstaden tog det nog inte mer än 1.5h att plocka den, reparera och skruva tillbaka allt. Nu funkar det i vart fall igen, 150kr kostade kolen - nu borde det vara många sköna mil med tillförlitliga starter kvar till nästa gång.
Nu är det dags att börja leta efter material att bygga avgasflänsar till turbogrenrör av, det går framåt så sakteliga! Dessutom har jag ju lite elektronikprojekt på gång med en "färddator" som första steg, därefter är det tänkt att bli både farthållare och andra roligheter... Många skoj projekt blir det...

Grattis, själv har jag uppfattningen att startmotor och generator bara sitter där, gör sitt jobb och går aldrig sönder.. kanske skulle mecka isär innan det slutar funka och kolla läget och renovera efter behov  ::)

Dina kommande projekt är så spännande så!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #402 skrivet: februari 28, 2009, 18:34:33 »
Nu ska vi leka en liten lek; den kallas "Gissa turbon!"


Ena turbon är den jag lånat av Peter till min bil, en annan är originalturbon till min hoj, den sista är en kompis och ska hamna i en BMW E30. Vilken är vilken?  ;D
« Senast ändrad: april 29, 2014, 18:37:29 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #403 skrivet: februari 28, 2009, 18:43:13 »
Får jag gissa ?  ;D Den till vänster är hoj org,nästa till höger är ett D5 agg och längst till höger är din polares agg  :D
"don't buy it if you can build it!"

Bjöffa

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #404 skrivet: mars 01, 2009, 00:47:22 »
Stor - Större - Störst?
eller
Liten - Halvdan - Skitstor?

:P

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #405 skrivet: mars 01, 2009, 01:02:41 »
Gratulerar! Alla rätt... Det torde inte ha varit alltför svårt...
D5 agg vet jag inte riktigt; knappar man in numret på den på google säger datorn Nissan 2.2 dCi, Opel Frontera 2.2 dti och Saab 9-3 2.2 dti...
Som synes är mc-agget till vänster och dieselagget i mitten väldigt lika i yttermåtten - förutom utgående avgasfläns skulle dieselagget passa rakt på hojen om man bara vrider lite på de olika delarna. Det tycker jag är starkt jobbat av två olika tillverkare med 25 års mellanrum! Sedan kanske dieselagget är lite större invändigt, men det ska ju trots allt sitta på en bil och inte en 500ccm motorcykel...
Längst till höger är som sagt polarens agg, en T3/T4 kopia av bästa kina-sort... Ska bli spännande att se hur den funkar!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #406 skrivet: mars 01, 2009, 04:29:43 »
Skall bli intressant att se den tekniska lösningen. Avgas o insug sitter på samma sida på B14-motorn. Det skulle kunna bli en mycket kompakt enhet, speciellt om man utesluter laddluftskylningen! Kompakt => liten volym => snabb respons.

Hoppas jag inte gått händelserna i förväg o förstört nöjet! Det är iaf mina tankar om B14 turbo... :-\

Finns det avgasflänsar att köpa? :) /M

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4619.msg60052#msg60052
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #407 skrivet: mars 01, 2009, 09:58:57 »
Precis, om man skiter i intercooler kan man få väldigt liten volym... En jobbarkompis till mig har byggt så på en hundkoja, dock tror jag inte han har fått i motorn i bilen ännu... Jag tror nog jag kommer satsa på intercooler dock, det är ju bra att ha när man börjar skruva upp trycker lite!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #408 skrivet: mars 16, 2009, 17:49:22 »
Idag blev det en liten spontanutflykt till bilskroten - på något märkligt sätt följde det med ett avgasgrenrör tillbaka!
Min förhoppning är att avgasgrenröret till en gammal B14 (innan 81...) fungerar bra som turbogrenrör, d.v.s. adapterröret blir så litet och smidigt som möjligt. Originalröret på en "ny" B14 går bakåt direkt, varför man får göra som Ale och bygga en lång, klumpig adapter för att få dit turbon - det gamla röret går ner framåt istället, med lite tur så får turbon plats bättre då! Eventuellt kan det bli trångt kring främre motorfästet, men det återstår att se - det borde kunna bli ganska kompakt i var fall...

Jag ska slänga upp bilder, när jag tagit några...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #409 skrivet: mars 21, 2009, 17:10:53 »
Idag har jag suttit och rensat alla kvitton i bilen och plånboken... Eftersom jag för in alla (så gott som i vart fall...) utgifter jag har på bilen i ett excelark så fick jag nu svart på vitt hur mycket min älskade bil kostat mig... Håll i er nu:
Sedan inköp 2005-09-30 har jag kört ca. 3370mil. Under den tiden har medelförbrukningen (både bensin och E85...) legat på 0.87l/mil vilket givit en bränslekostnad på 9.25kr/mil. Lägsta uppmätta förbrukning är 0.71l/mil med förgasare och bensin, 0.72l/mil med Renaultsprut och bensin, 1.08l/mil med MS och E85 samt 0.80l/mil med MS och bensin. Högsta uppmätta förbrukning är utan tvekan 4.8l/mil då bränslereturen lossnade...
Total bränslekostnad: 30650kr

Övriga kostnader, såsom MS, service, avgassystem, värmepaket och diverse andra reparationer och uppgraderingar har gått på en bit över 30000kr, exakt hur mycket är svårt att säga då man inte alltid får kvitton på bilskroten...

Totalt sett har bilen alltså kostat mig ca. 60 000kr, plus inköp, skatt och försäkring. Med en körsträcka på 3370 mil blir milkostnaden 18.2kr/mil, exklusive skatt och försäkring. Det tycker åtminstone jag är ganska OK med tanke på att konsumentverket uppskattar att en Volvo V70 -02 (en ganska genomsnittlig bil i Sverige tycker jag) bör ha kostat bortåt 50kr/mil under de senaste 3 åren med min körsträcka... Och hur roligt har man i en V70 med 140hk?  ;D

Nu får ni se till att tala tyst om det här bara - om det kommer ut vad jag spenderat på min bil kommer folk inte tro att jag är riktigt klok!
« Senast ändrad: mars 21, 2009, 17:17:27 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #410 skrivet: mars 21, 2009, 17:25:23 »
Kul siffror  :) men ska en 1,4 lit motor dra 1,08 lit e85 per mil  ??? jag skulle vilja se 0,85 lit per mil
men så har du mega skrutt system också   ;D  ;)
"don't buy it if you can build it!"

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #411 skrivet: mars 21, 2009, 18:33:29 »
Jag jobbar på att få ner förbrukningen; en B14 är aldrig särskilt snål, men jag borde ju kunna komma ner under 0.7l/mil på bensin med MS, den borde ju trots allt bli snålare med sprut än med weber... Med E85 i tanken borde jag kunna komma ner mot 0.9l/mil i vart fall, det borde inte vara omöjligt.
Vi får väl se hur det blir med förbrukningen framöver dock, det ska ju bli turbo på bilen har jag hört... Jag var på skroten idag och letade material att bygga insug av, men det gick inge vidare - de hade ingen tillräckligt tjock plåtbit att bygga fläns av, så det blir kanske att kolla järnhandlare eller så framöver...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #412 skrivet: mars 21, 2009, 18:35:55 »
Jag kanske har nån plåt bit liggandes  :D alu eller stål ?
"don't buy it if you can build it!"

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #413 skrivet: mars 21, 2009, 18:49:25 »
Jag har inte grejer att svetsa alu, så stål vore bra... Jag ska springa ner till garaget och mäta lite, så återkommer jag med lite mått...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #414 skrivet: mars 21, 2009, 19:07:27 »
Avgasflänsen är 1.2cm tjock där den möter insugsgrenröret; 1.2cm är väl kanske lite väl jobbigt att bygga med, så jag får väl kanske ta en mer normal tjocklek och bygga resten med svetsen där det behövs...
Det som behövs för insugsflänsen är 2 bitar plåt som är ca. 10x7cm, sedan behövs lite småbitar till turboflänsar också, har du något sådant liggandes tror du?
« Senast ändrad: mars 21, 2009, 19:09:23 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #415 skrivet: mars 21, 2009, 19:33:35 »
Har nog nått på firman som passar dej   :D
"don't buy it if you can build it!"

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #416 skrivet: mars 21, 2009, 20:08:16 »
Jag får kanske ta en sväng förbi framöver; gäller bara att skaka fram lite andra delar också, typ grenrörspackning och lite sådant... ;)
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #417 skrivet: mars 21, 2009, 20:32:41 »
Skrämmande siffror när man får dem på pappret. Jag har slutat spara alla kvitton och sparar bara dem som behövs som garantibevis osv..
Skulle jag räkna ut precis vad bilhobbyn kostade skulle en stor bit av nöjet försvinna tror jag.. skönt att bilen går som bruksbil oxå..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #418 skrivet: mars 21, 2009, 20:39:20 »
För mig är halva nöjet att hålla koll på allt, tyvärr leder det lätt till att man blir lite snål i perioder... ;D
Tyvärr är jag inge vidare duktig på att skriva upp miltal och liknande när jag gjort saker, det brukar jag få interpolera fram från foruminlägg och bensinkvitton...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #419 skrivet: mars 21, 2009, 23:13:14 »
För mig är halva nöjet att hålla koll på allt, tyvärr leder det lätt till att man blir lite snål i perioder... ;D
Tyvärr är jag inge vidare duktig på att skriva upp miltal och liknande när jag gjort saker, det brukar jag få interpolera fram från foruminlägg och bensinkvitton...

Jo jag förstår din glädje, hade jag hunnit hade jag nog gjort som du.. men som tur är hinner jag inte..

Det trista är att jag inte ens skriver servicebok så då får man lusläsa forum om man glömt bort när man senast bytte olja, kamrem mm.....
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #420 skrivet: mars 31, 2009, 12:53:21 »
Onsdag i förra veckan bar det av till fjällen med 340in; många mil blev det... Så snart jag var hemkommen till Norrköping igen var det bara att dra iväg på nytt, den här gången till Skövde. Min kompis Jesper hade till sist hittat en BMW E30 att bygga turbo på, så nu var det bara att åka och hämta... Påväg hem svängde vi förbi Peter en stund och snackade och kikade på hans projekt; Peter fick dessutom en gammal grenrörspackning av mig att ha som mall för att såga flänsmaterial... Snart drar turboracet igång på allvar, förhoppningsvis kan vi åka både 340 och E30 turbo på Lunda flygfält i sommar!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #421 skrivet: april 05, 2009, 21:04:36 »
Så att ni inte ska få för er att jag ligger och slöar i soffan dagarna i ända tänkte jag visa vad jag haft för mig den senaste tiden...

I fredags renoverade jag motorcykelturbon; efter många om och men... Originalturbon på hojen var tvärslut; turbinerna hade tagit i både insug och avgashus och avgashuset hade spruckit på åtminstone 3 ställen... Då turbon enbart suttit på den modellen och därmed bara byggts i några tusen exemplar gick inte delar att uppbringa, så det blev en bättre begangnad turbo från en MC-demontering. Den visade sig vara en smula glapp, så en renoveringssats köptes och arbete påbörjades...


Det är bra små grejer för att vara från 1982... Världens minsta serietillverkade turbo på den tiden!

Helgen innan det var jag, ett gäng kompisar och 340an i fjällen.


Näst sista åket, orört puder och strålande sol... Det blir inte mycket bättre än så!
« Senast ändrad: april 29, 2014, 18:39:01 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #422 skrivet: april 05, 2009, 22:27:01 »
Söt snurra och fin snö  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #423 skrivet: april 10, 2009, 17:24:02 »
Nu har jag mekat ihop turbo-hojen; den går numera att köra åtminstone... En hel del återstår dock innan den kan betraktas som klar... Nåväl, det var dags att börja med bilen i vart fall! En sväng till Sollentuna Bildemontering gav kanske inte så många användbara turbodelar, men väl annat skoj! På skroten fanns nämligen en Volvo 360 Trimline av sen årsmodell - den hade nackstöd bak, elhissar, elspeglar och centrallås! Tyvärr stängde skroten för påsk innan elhissarna hade övertalats att lämna bilen, men centrallås och elspeglar fick jag med mig hem! Centrallåset ska hamna på min bil, övrig utrustning hamnar nog i "bra-att-ha" lådan; en sportbil ska väl inte ha elhissar heller!
Ett problem har dock uppstått med bilen; lambdasonden verkar ha sagt upp sig! Efter att jag gått över till E85 igen efter vintern så slutade helt plötsligt lambdan lämna mätvärden; numera ligger den konstant på 0.01V, oavsett blandning! Jag har skruvat loss den och inspekterat, det syntes inga uppenbara problem... Den var inte sotig och verkade inte haft närkontakt med hårda föremål, den kanske helt enkelt blivit gammal?
I samband med att jag inspekterade lambdan prövade jag att mäta avgastemperaturen - den ligger på ca. 300oC på förhöjd tomgång vid normal arbetstemperatur. Jag vet inte om det gav mig så mycket, men det var kul...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #424 skrivet: april 10, 2009, 23:29:00 »
En sväng till Sollentuna Bildemontering gav kanske inte så många användbara turbodelar, men väl annat skoj! På skroten fanns nämligen en Volvo 360 Trimline av sen årsmodell - den hade nackstöd bak, elhissar, elspeglar och centrallås! Tyvärr stängde skroten för påsk innan elhissarna hade övertalats att lämna bilen, men centrallås och elspeglar fick jag med mig hem! Centrallåset ska hamna på min bil, övrig utrustning hamnar nog i "bra-att-ha" lådan; en sportbil ska väl inte ha elhissar heller!
Ett problem har dock uppstått med bilen; lambdasonden verkar ha sagt upp sig! Efter att jag gått över till E85 igen efter vintern så slutade helt plötsligt lambdan lämna mätvärden; numera ligger den konstant på 0.01V, oavsett blandning! Jag har skruvat loss den och inspekterat, det syntes inga uppenbara problem... Den var inte sotig och verkade inte haft närkontakt med hårda föremål, den kanske helt enkelt blivit gammal?
I samband med att jag inspekterade lambdan prövade jag att mäta avgastemperaturen - den ligger på ca. 300oC på förhöjd tomgång vid normal arbetstemperatur. Jag vet inte om det gav mig så mycket, men det var kul...

Trimline? Har jag aldrig hört talas om  ???
Fint med utrustning i allafall!

Lambdan verkar ju lämnat in ja.. synd att vi inte kommit nån vart i WB-gruppköpet än då  :-\

Bilder på avgasmätningen/mätstället/mätutrustningen?

Tack för update
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #425 skrivet: april 11, 2009, 10:12:19 »
Det är inte alls omöjligt att jag köper mig en bredbandare även om det inte blir något gruppköp... Det får tiden utvisa; prisskillnaden mot en smalbandare är ju inte jättestor trots allt...

Mätutrustningen bestod av Biltemas multimeter 15-284, den kan mäta temperaturer upp till 1300oC. Proben stack jag ner i ett mätuttag som finns på B14 grenröret i original; ett hål gängat typ M7, enda problemet var att få loss bulten som satt i hålet...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #426 skrivet: april 11, 2009, 20:33:31 »
Det är inte alls omöjligt att jag köper mig en bredbandare även om det inte blir något gruppköp... Det får tiden utvisa; prisskillnaden mot en smalbandare är ju inte jättestor trots allt...
Nej ska man ändå byta så är det ju ändå lättare att motivera en "level up" till bredbandare  :)


Citera
Mätutrustningen bestod av Biltemas multimeter 15-284, den kan mäta temperaturer upp till 1300oC. Proben stack jag ner i ett mätuttag som finns på B14 grenröret i original; ett hål gängat typ M7, enda problemet var att få loss bulten som satt i hålet...
Wow, billigt instrument som kan mycket. Frågan är hur nogrannheten är?

Hur stor är proben ungefär?
Mätte du tempen med eller utan att proppa till hålet för att undvika att kall tjuvluft smiter in i hålet och kanske drar ner den uppmätta temperaturen?

Skoj tilltag hur som helst  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #427 skrivet: april 11, 2009, 21:01:55 »
Proben är någon halvdecimeter lång och ca. 1.5mm i diameter, jag stoppade bara ner den i hålet utan att stoppa igen runt den; jag tänker mig att alla avgaser som trycker sig ut den vägen borde hindra kallluft från att smita in i allt för stor utsträckning. Jag var mest intresserad av att se om avgastemperaturen var långt under de typ 300oC som lambdan kräver för att fungera; det var den ju uppenbarligen inte i vart fall!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #428 skrivet: april 11, 2009, 22:00:55 »
Proben är någon halvdecimeter lång och ca. 1.5mm i diameter, jag stoppade bara ner den i hålet utan att stoppa igen runt den; jag tänker mig att alla avgaser som trycker sig ut den vägen borde hindra kallluft från att smita in i allt för stor utsträckning. Jag var mest intresserad av att se om avgastemperaturen var långt under de typ 300oC som lambdan kräver för att fungera; det var den ju uppenbarligen inte i vart fall!

Ditt logiska tänk slår mitt som vanligt, optimismen slog pessimismen än en gång  ;D

Och du fick ju veta vad du behövde då, bra!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #429 skrivet: april 14, 2009, 18:58:38 »
Nu har turbobyggandet kommit ännu en liten bit framåt. Igår skaffade jag mig en bit 1.2mm plåt och åkte till en kompis med svets - här skulle byggas plenum! Tyvärr var gasen till svetsen slut, så det blev inte helsvetsat, men ihoppunktat blev det i vart fall!
Nu står det en märklig strutaktig pryl i baksätet på bilen och väntar på att jag ska ta mig hem till någon som har gas till sin svets så att jag kan helsvetsa den, dessutom ska det tillverkas runners och borras en massa hål...


Plenum samt runners ihoppunktade, återstår att avgöra hur långa runners jag får plats med, ta upp alla hål samt helsvetsa!

Peter har skaffat lite plåtbitar som jag ska bygga flänsar av, när jag väl tagit mig ork att hämta dem har jag nästan allt som behövs för att få ihop mitt insug, saknas bara fuelrail, spridare, spridarrör och lite annat smått och gott!

Nästa steg är att tillverka en adapter mellan turbon och avgasgrenröret, fixa en IC, lite tryckrör, wastegateklocka, downpipe och pilla ihop allt... Nästan klart med andra ord!  ;D
« Senast ändrad: maj 01, 2014, 14:02:18 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #430 skrivet: april 14, 2009, 21:22:00 »
Kul!
Vilken storlek på spridare beräknas behövas?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #431 skrivet: april 16, 2009, 16:46:24 »
Jag räknar med att behöva spridare på strax över 300ccm/min om jag kör fyra spridare, så 740 Turbo spridare ligger bra till för tillfället...

Nu har jag varit ute och letat rör till runners; Huddinge Stål hade rör i lämplig dimension, så nu ligger det en bit i bakluckan och väntar på att jag ska börja såga och svetsa...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #432 skrivet: april 16, 2009, 17:26:01 »
Turbo spridare ligger hos mej och väntar på dej  :)
"don't buy it if you can build it!"

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #433 skrivet: april 16, 2009, 17:58:43 »
Låter ju kanon! Då ska jag bara lyckas svetsa ihop insuget först, sedan smäller det!

Passar på att fira mitt 800:ade foruminlägg, nu är jag också 300Power Orakel som Peter och de stora pojkarna!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #434 skrivet: april 16, 2009, 18:05:07 »
Grattis  ;D






300 muppar är vi alle hopa alle hopa..........  ;D
"don't buy it if you can build it!"

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #435 skrivet: april 16, 2009, 20:17:49 »
300 muppar är vi alle hopa alle hopa..........  ;D

...And darn proud of it!  ;D
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #436 skrivet: april 20, 2009, 21:19:17 »
Nu var påskmekandet över för den här gången, nu är det tillbaka till skolan som gäller... Jag hann i vart fall svetsa lite insug, plocka en massa delar på skroten, få igång en motorcykel och skruva centrallås!

Numera sitter det centrallås i mina dörrar; även om de bara är två stycken så är det inte helt fel... Monteringen gick mycket smidigt, det svåraste momentet var att få in sladdarna genom gummitutan mellan dörr och kaross. ::) Ett litet problem uppstod dock, troligen om en följd av att centrallåset kommer från en fyrdörrarsbil - de små metallstagen som sitter mellan låset och centrallåsmotorn var drygt en centimeter för långa och behövde kortas, det tog dock inte många minuter!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #437 skrivet: april 24, 2009, 23:07:58 »
Nu är det full fart med skolarbetet igen, men lite bilpulande har jag ändå hunnit med - jag har tvättat bilen... Jag vaxade den i påskas, men efter några mil grusvägsåkning var det dags att tvätta igen; det tog dock inte många minuter då det bara var damm på en i övrigt blank och fin bil...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #438 skrivet: april 24, 2009, 23:40:43 »
Nu är det full fart med skolarbetet igen, men lite bilpulande har jag ändå hunnit med - jag har tvättat bilen... Jag vaxade den i påskas, men efter några mil grusvägsåkning var det dags att tvätta igen; det tog dock inte många minuter då det bara var damm på en i övrigt blank och fin bil...

Bild! Och glöm inte bild på insuget du svetsade med!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #439 skrivet: april 25, 2009, 19:22:49 »
Bild på insuget finns som utlovat i ett tidigare inlägg, där det var röd text från början... Bild på efter tvätten får nog vänta tills i sommar när jag haft tid att polera upp den lite också, nu är den visserligen hyfsat blank, men bättre ska det bli!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82