Författare Ämne: Volvo 343 DLi -87  (läst 973343 gånger)

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #560 skrivet: augusti 06, 2009, 16:12:05 »
Några spikningar?  ???
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #561 skrivet: augusti 06, 2009, 19:59:33 »
Idag passade jag på att göra ett "Frej-test", d.v.s. 2000-6000 rpm på trean. Vi var två personer i bilen och hade bakluckan full med prylar, men sluttiden blev ändå 15.49s. Man bör dock komma ihåg att jag kör B14 varför jag har något lägre utväxling än b200 åkarna. Jag är rätt nöjd ändå!
Bra jobbat! Jag kör ju med lätt vässad sugis mellan 2500-6000rpm på något sämre tid. Du startade alltså 500rpm tidigare.
Enorm förbättring mot tidigare tid om jag inte minns fel!...?

Citera
Mindre nöjd blev jag en kvart senare när bilen började låta illa och ryka som om slaget i Lutzen närmade sig... Troligen en tvärblåst topplockspackning... Suck!  :(
Suck ja, kanske var dags att byta ändå? Om det inte spikar eller laddar 2 bar så borde den ju hålla tycker man.. fråga Ale hur mycket han laddade på sin B14 vinterräser..

Kämpa på!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #562 skrivet: augusti 07, 2009, 03:53:16 »
Jäklar vad det jobbats här då! :) Du får väl kolla foderhöjderna då du delar motorn. Vet ej hur vanligt det är att de sätter sig på B14! :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #563 skrivet: augusti 07, 2009, 07:31:44 »
Packningen är så gott som bytt; väntar bara på att den nya ska komma vid 12 idag... Tyvärr har jag upptäckt varför ettans cylinders avgasport inte riktigt hade samma färg som de andra cylindrarna när jag bytte insugspackningen för någon månad sedan... Det ser ut som om den har värmenypt ganska ordentligt! Nu har jag i vart fall en bra anledning att bygga en ny fräsch motor framöver!

Angående spikningar - ja, den har sannolikt spikat... Kan dock vara lite svårt att höra när man har avgasläckage, visslande turbo och en slamrig B14 på 5000 rpm kring sig. Dessutom har jag inte helt blivit av med missarna ännu, så ibland försvinner RPM signalen i intervallet 4000-6000 rpm. Det är nog inte heller särskilt nyttigt!
« Senast ändrad: april 01, 2010, 21:05:58 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #564 skrivet: augusti 07, 2009, 14:01:22 »
Nuvarande motorn är en läromotor då... men gissar hårt på att nästa oxå blir B14VNT?!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #565 skrivet: augusti 07, 2009, 14:04:59 »
Prexis, en PWM ventil från t.ex. en Saab kopplad till en utgång på MS, då kan man styra laddtrycket!

Vad är en PWM ventil?

Synd med toppackningen  :(

Blir det att modifiera förbränningsrummen för att sänka kompet nu när du öppnat upp eller blir det original topp?

Lycka till!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #566 skrivet: augusti 07, 2009, 15:15:39 »
Prexis, en PWM ventil från t.ex. en Saab kopplad till en utgång på MS, då kan man styra laddtrycket!

Vad är en PWM ventil?

Synd med toppackningen  :(

Blir det att modifiera förbränningsrummen för att sänka kompet nu när du öppnat upp eller blir det original topp?

Lycka till!

Pulse With Modulation http://en.wikipedia.org/wiki/Pulse-width_modulation
Bästa exemplet annars är spridarna som ju styrs med PWM-metoden.

Kurres motor är nog den första jag kan instämma till att kompsänka.. finns ju inte så mycket sugmotoreffekt att förstöra i den så bättre då att ladda på lite mer real turbopower istället  ;)
Men kul om bilen går framåt även innan de magiska 1800 varven då turbon laddar på. Och ska Kurre inte ladda på så friskt så kanske det är onödigt/synd med kompsänkning..

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #567 skrivet: augusti 07, 2009, 18:47:28 »
Kompsänkning blir det inte tal om, hellre tvärt om... Den är fullt tillräckligt trött utan turbo ändå!

Nästa motor lär bli B14 VNT, möjligen att det blir vanlig wastegateturbo, men helst inte... Resterande recept får vi se, Gordini crossflow topp vore trevligt, men det kostar kosing och innebär att jag måste bygga ett helt nytt insug samt avgasgrenrör m.m. B14 trimdelar är det ju inte särskilt gott om, men R5 turbo delar går ju att få tag på om man vill (och har råd) - vem vet, jag kanske får satsa på att bottna min monsterturbo och se om jag kan få 240 turbohästar i en B14. Då lär det bli en av de vassaste B14 maskinerna i dagsläget!

Drömma kan man ju alltid...  ::)
« Senast ändrad: augusti 14, 2009, 13:40:19 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #568 skrivet: augusti 07, 2009, 22:15:12 »
Kompsänkning blir det inte tal om, hellre tvärt om... Den är fullt tillräckligt trött utan turbo ändå!

Nästa motor lär bli B14 VNT, möjligen att det blir vanlig wastegateturbo, men helst inte... Resterande recept får vi se, Gordini crossflow topp vore trevligt, men det kostar kosing och innebär att jag måste bygga ett helt nytt insug samt avgasgrenrör m.m. B14 trimdelar är det ju inte särskilt gott om, men R5 turbo delar går ju att få tag på om man vill (och har råd) - vem vet, jag kanske får satsa på att bottna min monsterturbo och se om jag kan få 240 turohästar i en B14. Då lär det bli en av de vassaste B14 maskinerna i dagsläget!

Drömma kan man ju alltid...  ::)

Jippie, kan inte rå för det men älskar högt komp framför lågt.

Såklart du ska ha VNT, är det en kostnadsfråga så kör med din befintliga turbo tills du har råd att byta. Gissar på att du vill ha en mindre för bättre turborespons på låga varv.
Fast å andra sidan, om du trimmar den mer som en sugis och sen tillsätter lite (mindre) laddtryck på det så kanske du uppnår samma sak eller än bättre.. fast trimmade sugisar behöver ju oftast mer varv för att prestera.. beroende på kam och så.

Om du ska bottna din turbo så gör det på denna spisen, nästa får du va rädd om, eller bygga skottsäker (tåla 480hk och ta ut 240)  ;)

Drömma får man och drömma ska man!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #569 skrivet: augusti 07, 2009, 23:02:49 »
Du har ingen tanke på att öka bränsletrycket och tanka i e85? 104 oktan ska ju förhindra knack vid mild turboladdning.

Nästa sommar vill vi att din b14 ser ut på detta vis:





Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #570 skrivet: augusti 07, 2009, 23:54:24 »
E85 har jag kört på i över 1000 mil nu; har aldrig sett en motor som är så ren inuti efter 19500mil, inte en sotflaga någonstans! Motorn på bilden verkar ju helt rätt; Gordini topp, sprut och turbo - undrar om han vill bygga ihop en åt mig också?

Idag var jag förbi på jobbet för att slipa in ventilerna en smula, det var ingen rolig historia... Avgasventilerna såg rätt ok ut, de är i rostfritt... Insugen däremot är vanlig stål; de var desto mer slitna - riktigt slut faktiskt. Dessutom var det en hel del pitting i några av ventilsätena, så min motor är nog ganska trött... Bra att veta så man har motivation att skaffa en ny, bättre snurra!

Såhär ser nuvarande recept ut:
Original B14.4S topp och botten, 19500 mil
Original insug med påsvetsade spridarhylsor och BMW spjällhus med adapter
Original avgasgrenrör med turboadapter
Omsvetsad Skoda Pickup fuelrail + BTR (3 bar), Volvo 740 TIC spridare (slutsiffror 804, 337ccm)
Garrett GT1849V turbo från Opel Frontera 2.2 diesel m.fl.
Wastegateklocka från något Volvo td04 agg,  laddtryck 0.5-06bar
Volvo 440 original sandwichvärmeväxlare olja-vatten
MSII på v.3.0 PCB med MS2extra kod, kör tändning och bränsle
B14 original tändspole, styrd av MS
2" rostfritt avgassystem från downpipe och bakåt
B14 original växellåda + bakaxel
Stenhårda 175/70-13 Michelin på original plåtfälg

Så ser det ut för tillfället; någon som vet var man få tag på rostfria insugsventiler till B14?
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #571 skrivet: augusti 08, 2009, 07:11:07 »
Trevligt recept!

Trist med ventilerna
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #572 skrivet: augusti 08, 2009, 22:58:13 »

Såhär fint blev det efter att jag lekt lite med en honingsapparat... Inte vackert, men det får duga för tillfället - det finns liksom inte plats att röra apparaten i höjdled när kolvarna sitter på plats...

Arbetet fortskrider så sakteliga; den stora ansträngningen ligger på kompisens BMW för tillfället. Idag lyckades jag dock mäta foderhöjderna och lite annat, allt var inom toleranserna. Jag fuskade jag lite med en cylinderhoningsapparat från biltema också för att försöka få bort de djupaste spåren i ettans foder - eftersom kolv och allt sitter på plats fanns det inte plats att få till ett fint kryssmönster, men det blev något bättre än det var innan i vart fall. Förhoppningsvis håller motorn ihop något år till så att jag hinner fixa en ny...
« Senast ändrad: april 29, 2014, 18:48:20 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #573 skrivet: augusti 08, 2009, 23:15:11 »
du har inte kollat något på B17?
den som sitter i 460 turbon? eller om de e 480..

går juh rykten om att denna ska vara bolt on i 340 med b14.
360 Hybrid MKII

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #574 skrivet: augusti 09, 2009, 07:24:49 »
Hittar man en B172a i så kan man antingen stoppa ner den i en B14 bil, eller plocka oljetråg m.m. och stoppa i en B18 från 440/460. Dock är de motorerna inte riktigt lika stryktåliga som en B14... Lite av sporten just nu är ju att se om man kan få någon snurr på originalmotorn också; 440 motorn är ju pigg från början, då känns det inte lika nödvändigt att trimma vidare...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #575 skrivet: augusti 09, 2009, 11:59:55 »
det ska stå en B18FT på den lokala skroten här iaf.. kanske vore något?
360 Hybrid MKII

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #576 skrivet: augusti 09, 2009, 21:12:23 »
Avgasventilerna såg rätt ok ut, de är i rostfritt...

Rostfritt, tror du det är original? :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #577 skrivet: augusti 10, 2009, 10:11:40 »
Jag skulle tro att det är original; motorn bar inga spår av att någonsin ha varit öppnad...

B18FT kunde ju vara kul; de är väldigt lätta att skrämma upp till 150-160hk, men sedan börjar det bli dyrt. Dock blir det inte någon i den här bilen... Jag har vissa funderingar på att bygga en kombi, då kan det nog bli 440 motor av något slag... Knappast den närmaste tiden dock!


Nylackade fina tryckrör och avgasrör till Jespers BMW, klart för montering!

Igår hände det ingenting med min bil, all fokus låg på att få klart BMWn. Den hoppade igång snällt och fint igår kväll och verkar gå helt ok. Vi har prövat att ladda 0.4-0.5 bar hittills, och då har vi inte ens behövt extrasprutet ännu! Lambdan ligger stadigt på den feta sidan ändå!
« Senast ändrad: april 29, 2014, 18:48:32 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

ale

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #578 skrivet: augusti 10, 2009, 15:37:48 »
Jävla kul att du tog dej an att turbomata den lilla rovan! Byt inte till nån annan b-modell utan kör me b14 för fasen.. Ge inte upp - effekten kommer när allt lirar. 200hk ska ju inte vara ett problem med ms osv..  Jag köpte föresten min gamla oranga 343 i dina krokar (trollbäcken) ;D

Keep up!

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #579 skrivet: augusti 10, 2009, 16:47:08 »
Klart jag fortsätter med B14 - det är ju den perfekta motorn för viktfördelningen! Sedan gör det ju inget att motorn ska vara så gott som oförstörbar heller...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #580 skrivet: augusti 11, 2009, 19:07:21 »
Idag har arbetet med bilen återupptagits så smått; jag har byggt en ny adapterplatta till insuget i 5 mm aluminium samt fixat nya fina avgasflänsar i 6 mm plåt. Dessutom har jag varit en sväng på Biltema och handlat det sista jag ska behöva för att få ihop allt - förhoppningsvis blir det nypremiär imorgon...

Under tiden roar vi oss med Jespers BMW, i regnet idag spinner den friskt så snart laddtrycket kommer...  ;D
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #581 skrivet: augusti 11, 2009, 19:34:18 »
jag har byggt en ny adapterplatta till insuget i 5 mm aluminium samt fixat nya fina avgasflänsar i 6 mm plåt.
Nu snackar vi!  :D


Citera
förhoppningsvis blir det nypremiär imorgon...
Ja hoppas!


Citera
Under tiden roar vi oss med Jespers BMW, i regnet idag spinner den friskt så snart laddtrycket kommer...  ;D
Skoj!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #582 skrivet: augusti 12, 2009, 00:07:53 »
Jesper blev visst lite överentusiastisk med gasfoten; när vi tyckte att allt funkade bra, lambdan låg fint och motorn drog bra, så gav vi oss ut och gasade lite... Det slutade med rasad topplockspackning samt bogsering i typ en mil... Suck... Nu ska vi bara lista ut varför den drog, vi laddade "bara" 0,6 bar och lambdan låg stadigt på 0,9 V - nästa packning ska vi gå över till E85 även på hans bil och se om det håller bättre, den kanske spikat utan att vi hört det?
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #583 skrivet: augusti 12, 2009, 00:28:35 »
om du tänker på flänsar till adaptergrenrör och till dp så är inte 6mm så mycket att hurra för! satsa ordentligt med minst 10mm i alla fall!
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #584 skrivet: augusti 12, 2009, 08:29:15 »
10mm är så jobbigt att bearbeta med handverktyg... 6 mm duger bra, det kan jag svetsa utan att det slår sig för mycket - när det väl är svetsat ska det mycket till för att det ska slå sig av avgastemperaturen... Mina 2 x 1.25 mm flänsar tätade faktiskt riktigt bra trots att jag inte ens hade riktiga packningar till dem - eftersom svetsen tagit mestadels i övre lagret fungerade undre lagret lite som en packning. Lite läckage hade jag, men inga enorma mängder!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #585 skrivet: augusti 12, 2009, 19:29:53 »
10mm är så jobbigt att bearbeta med handverktyg... 6 mm duger bra, det kan jag svetsa utan att det slår sig för mycket - när det väl är svetsat ska det mycket till för att det ska slå sig av avgastemperaturen... Mina 2 x 1.25 mm flänsar tätade faktiskt riktigt bra trots att jag inte ens hade riktiga packningar till dem - eftersom svetsen tagit mestadels i övre lagret fungerade undre lagret lite som en packning. Lite läckage hade jag, men inga enorma mängder!

Ett tips: Klipp/såga ut tunnare aluminiumplåt och använd som packning så som jag gjort: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg63756#msg63756

Zlobban med tydligen:
Det enklaste är ju att leta reda på en ganska mjuk plåt å klippa till packningar av.
Har själv en packning av aluminiumplåt mellan grenrör å turbon å det funkar bra. Provade två olika "organiska" högtemperaturspackningsmaterial först, men dom visade sig ha en löjligt kort livslängd.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #586 skrivet: augusti 12, 2009, 19:52:54 »
10mm är så jobbigt att bearbeta med handverktyg... 6 mm duger bra, det kan jag svetsa utan att det slår sig för mycket - när det väl är svetsat ska det mycket till för att det ska slå sig av avgastemperaturen... Mina 2 x 1.25 mm flänsar tätade faktiskt riktigt bra trots att jag inte ens hade riktiga packningar till dem - eftersom svetsen tagit mestadels i övre lagret fungerade undre lagret lite som en packning. Lite läckage hade jag, men inga enorma mängder!

Ett tips: Klipp/såga ut tunnare aluminiumplåt och använd som packning så som jag gjort: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg63756#msg63756

Zlobban med tydligen:
Det enklaste är ju att leta reda på en ganska mjuk plåt å klippa till packningar av.
Har själv en packning av aluminiumplåt mellan grenrör å turbon å det funkar bra. Provade två olika "organiska" högtemperaturspackningsmaterial först, men dom visade sig ha en löjligt kort livslängd.

Koppar är väl också ganska bra ämne att använda i packningar. (?)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #587 skrivet: augusti 12, 2009, 20:34:14 »
10mm är så jobbigt att bearbeta med handverktyg... 6 mm duger bra, det kan jag svetsa utan att det slår sig för mycket - när det väl är svetsat ska det mycket till för att det ska slå sig av avgastemperaturen... Mina 2 x 1.25 mm flänsar tätade faktiskt riktigt bra trots att jag inte ens hade riktiga packningar till dem - eftersom svetsen tagit mestadels i övre lagret fungerade undre lagret lite som en packning. Lite läckage hade jag, men inga enorma mängder!

Ett tips: Klipp/såga ut tunnare aluminiumplåt och använd som packning så som jag gjort: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg63756#msg63756

Zlobban med tydligen:
Det enklaste är ju att leta reda på en ganska mjuk plåt å klippa till packningar av.
Har själv en packning av aluminiumplåt mellan grenrör å turbon å det funkar bra. Provade två olika "organiska" högtemperaturspackningsmaterial först, men dom visade sig ha en löjligt kort livslängd.

Koppar är väl också ganska bra ämne att använda i packningar. (?)

Jajjemen, borde skrivit det. Men aluplåt är billigare och vanligtvis lättare att få tag på kan jag tänka mig.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

MadOla

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #588 skrivet: augusti 12, 2009, 21:24:20 »
Aluminium bör nog inte användas som grenrörspackning då smält-temperaturen ligger på ca 660 C.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Aluminium

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #589 skrivet: augusti 12, 2009, 22:25:55 »
Aluminium bör nog inte användas som grenrörspackning då smält-temperaturen ligger på ca 660 C.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Aluminium

ajdå.. undrar vad en sugis har för temp efter grenröret, jag har ju alu mellan extraktor och första dämparen (läs kat).

Koppar var bättre 1084,4°! Klarar väl även en turbobil som kurres!?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #590 skrivet: augusti 13, 2009, 00:46:15 »
Jo, koppar ska inte vara några problem i min bil, alu kan bli knivigt däremot. Kan gå, men varför chansa - Classe i sjön har kopparplåt som ligger bra till för min del...

Idag har jag bytt flänsarna och börjat fixa uttag för dumpventilen, tyvärr tog svetsgasen slut så arbetet återupptas imorgon. Dessutom har jag monterat på toppen och justerat ventilerna, så lite blev det gjort i vart fall!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #591 skrivet: augusti 13, 2009, 18:32:27 »
Jo, koppar ska inte vara några problem i min bil, alu kan bli knivigt däremot. Kan gå, men varför chansa - Classe i sjön har kopparplåt som ligger bra till för min del...

Idag har jag bytt flänsarna och börjat fixa uttag för dumpventilen, tyvärr tog svetsgasen slut så arbetet återupptas imorgon. Dessutom har jag monterat på toppen och justerat ventilerna, så lite blev det gjort i vart fall!

Skönt med progress.

Jasså Classes har kopparplåt, kan inte vara för fet då eller? 0.5mm var den efter en snabb utforskning, kanske ska köra med dubbla då, om inte flänsen är jätteslät och rak förstås.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #592 skrivet: augusti 13, 2009, 18:39:33 »
Packningarna är knackade och klara - jag tror ett lager räcker utmärkt, flänsarna är ganska plana och fina...
Nu sitter grenröret på plats och bilen väntar bara på att få i de sista delarna innan det är nypremiär. Dessutom har jag fått på färg på tryckrör och downpipe m.m. samt lindat downpipen och turboadaptern med avgasbandage - förhoppningsvis sätter det lite bättre fart på turbon!  ;D

Det som återstår nu är att montera ihop allt samt bygga klart luftburken, sedan är det bara att peta i bredbandslambdan och ge sig ut och mappa!
« Senast ändrad: augusti 14, 2009, 13:43:15 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

svensson

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 306
  • Nästan långkalsångblå 360 is the shit
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #593 skrivet: augusti 13, 2009, 19:24:53 »
Ett tips om du ska ha kopparpakningar är att glödga dom och sedan låta dom svalna före du sätter dit dom då blir kopparn mjukare och tätar bättre

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #594 skrivet: augusti 13, 2009, 21:06:26 »
Ett tips om du ska ha kopparpakningar är att glödga dom och sedan låta dom svalna före du sätter dit dom då blir kopparn mjukare och tätar bättre

Det försökte jag göra med mina alu-packningar. Hoppas det går bättre med kopparn för alu:n blev stenhård och sen krakelerade den typ samt föll ihop i en hög hårda bitar...

Härligt att du redan är på gång igen Kurre!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

svensson

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 306
  • Nästan långkalsångblå 360 is the shit
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #595 skrivet: augusti 13, 2009, 21:52:41 »
Funkar skitbra med kopparn polaren körde med vattenskuren kopparpackning till sin b20 bara att värma med gassvetsen lite lagom så den bli mjuk och fin

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #596 skrivet: augusti 13, 2009, 21:58:26 »
Nu är så gott som allt utom luftburken på plats, återstår lite bränsleledningar och sladdar och liknande innan kylarvätskan åker i och bilen ska provstartas igen. Dock är ju inte luftfilterburken färdigbyggd ännu, men det är inte så mycket kvar...
Imorgon ska den igång, och sedan ska BBL på - därmed pasta!

Jespers BMW har fått en ny topplockspackning, så den ska förhoppnignsvis igång imorgon. Den gamla packningen var samtliga sex cylindrar blåsta på - metallringen närmast cylindrarna var inte rund längre, den var oval...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #597 skrivet: augusti 13, 2009, 23:42:17 »
kul att du är på spår igen! =)

konstigt att alla blåser sina toppackningar hela tiden?? =( hur gör ni?? =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #598 skrivet: augusti 14, 2009, 13:07:42 »
Min topplockspackning var det inget större mysterium med, den bär tydliga spår av spikningar. Tyvärr verkar även något lager i bottendelen av motorn göra det; jag har haft ett lätt lagerknack i bilen sedan jag köpte den, nu låter den stenkross på tomgång... Nåväl, läromotor var ju planen från början. Den nya motorn kanske får dyka upp tidigare än planerat bara!

Nu har alltså bilen varit igång igen, luftfilterburken ligger på tork efter målningen och motorn svalnar i väntan på att få topplocksbultarna efterdragna - allt frid och fröjd. Bilen spydde inte ens ur sig enorma rökmoln efter ihopmonteringen, så förutom ett "lätt" lagerknack verkar allt fungera! Hoppas det inte blir värre allt för snabbt när man belastar lite, jag vill ju åka bil nu...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #599 skrivet: augusti 14, 2009, 19:16:25 »
Nu sitter allt på plats i bilen; luftburk, dumpventil och hela turbokittet. BBL har dock inte kommit på plats ännu, med tanke på hur motorn låter vill jag vänta några mil innan jag riskerar min dyra lambdasond på en rasande motor - lambdasonder tycker ju inte jättemycket om olja och kylvätska... Imorgon kanske den kommer på plats, om allt går bra till dess!

Nu har jag backat tändningen uppe på ladd, förhoppnings ska det inte spika nu. 39o förtändning vid 3000 rpm och 0.5 bar var lite väl mycket... Är man lat och inte orkar mappa innan man gasar får man betala med tid i garaget och rasade motorer... :-\
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82