Författare Ämne: Volvo 343 DLi -87  (läst 973433 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #600 skrivet: augusti 14, 2009, 20:02:48 »
Härligt med uppstart 2 så snabbt inpå 1:an.

Jobbigt med lagerknack

Men förstår att det kan ha spikat, låter som ganska vass tändning för en turbo, utan att veta alls vad jag snackar om. Kör väl själv på 35-40° med etanol och sugis.

Håller tummarna för att du får njuta lite av bilen tills lagret säger ifrån!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #601 skrivet: augusti 14, 2009, 23:17:06 »
Som sagt, ren lathet av mig att inte orka justera tändmappen innan jag gav mig ut och gasade; det var ju bara så roligt att ha turbo efter allt jobb!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #602 skrivet: augusti 14, 2009, 23:37:10 »
Som sagt, ren lathet av mig att inte orka justera tändmappen innan jag gav mig ut och gasade; det var ju bara så roligt att ha turbo efter allt jobb!

Förstår till fullo!  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #603 skrivet: augusti 15, 2009, 06:46:02 »
Nu får man meka lite extra i efterhand istället... Men man fick i vart fall tillbaka lite motivation!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #604 skrivet: augusti 15, 2009, 10:01:15 »
Härligt att det funkar! då kör du väl nån vända imorgon?  :)
har skicka PM till dig också!
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #605 skrivet: augusti 15, 2009, 12:26:16 »
Självklart siktar jag på att köra en sväng på Moholmsstrippen; hoppas allt håller till dess bara, det är ju några mil att åka...

Tyvärr ser det ut som om BMWn får stanna hemma, en vattenanslutning under termostathuset på topplocket har gått sönder, så nu måste vi lyckas lista ut hur vi ska fixa det utan att behöva demontera toppen igen...  :'(
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #606 skrivet: augusti 17, 2009, 11:20:42 »
Nu har vi varit på Moholmsstrippen och kör konbana; tyvärr blev 201m inställt på grund av problem med tillstånden, men konbana var kul det med! Jag körde två vändor, sedan fick bilen vila så att vi kom hem också. Familjen Åkeson åkte desto mer, Zyklon körde en vända innan bakdäcken var tvärslut, Henrik körde ett antal repor med sin BMW och t.o.m. deras far var ute med familjebilen och gasade (jag tror han var snabbast i familjen...).
När vi var klara på flygfältet åkte vi till Tibro och käkade pizza, kikade på lite videor från dagens körning samt mekade lite bil. Zyklons bil fick för sig att trycka ur lite kylarvätska, Henriks bil behövde få stereon och finfälgarna monterade och min bil fick bredbandslambdan ditskruvad. Därefter bar det av till Stockholm igen; nu längtar vi till nästa tillfälle!

Här kommer kanske lite bilder framöver!

Jag monterade som sagt min BBL efter vissa påtryckningar från Zyklon; det gick väldigt fort att få både mer effekt och bättre bränsleekonomi efter det... Att bara feta på bränsleblandningen på laddtryck för att vara på den säkra sidan funkar kanske för att undvika spikningar och annat otrevligt, men det är knappast optimalt! Med lite tur får vi ordning på det sista på Jespers bil idag, då kan vi ge oss ut och mappa två turbobilar!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #607 skrivet: augusti 17, 2009, 18:34:30 »
Lät som en fin racehelg! Sitter och hoppas lite på bilder med  :P

Kul att du direkt såg fördelar med BBL!

Håll oss sprutnördar informerade om hur mappningen fortskrider!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #608 skrivet: augusti 18, 2009, 00:13:18 »
Bilder kommer någon gång i början av nästa vecka när jag är tiillbaka i Norrköping... Fram till dess blir det lite mappning och förhoppningsvis lite ledigt. Har mekat nästan non-stop hela sommarlovet, först 5 veckor motorcyklar på jobbet, sedan en månad turbobilar hemma...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #609 skrivet: augusti 18, 2009, 00:15:44 »
hur gick de för er hem härifrån sen??? =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #610 skrivet: augusti 18, 2009, 21:37:32 »
Bilder kommer någon gång i början av nästa vecka när jag är tiillbaka i Norrköping... Fram till dess blir det lite mappning och förhoppningsvis lite ledigt. Har mekat nästan non-stop hela sommarlovet, först 5 veckor motorcyklar på jobbet, sedan en månad turbobilar hemma...

Ta du lite vila  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #611 skrivet: augusti 19, 2009, 08:57:32 »
Vi kom hem utan problem; tack vare att ni övertalade mig att stoppa i BBL så sparade vi ett par liter soppa jämfört med ditvägen också...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #612 skrivet: augusti 19, 2009, 19:10:21 »
vill ha bilder på motorrummet nu! va inte så snål ;)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #613 skrivet: augusti 19, 2009, 19:22:53 »
Det kommer; alla bilder får dock vänta till efter 24 augusti, det är då jag åker tillbaka till Norrköping!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #614 skrivet: augusti 19, 2009, 23:59:10 »
Nu har vår ärade ledare fått en tur i en riktig B14 turbo; han verkade riktigt nöjd. Dessutom var jag och Jesper ute och åkte i varsin turbobil för första gången; min drar snudd på jämnt med hans BMW 320 Turbo på ettan! Han hinner inte få mer än 0.3-0.4 i ladd, jag har snudd på fullt ladd direkt... På de högre växlarna har min lilla B14 inte mycket att säga till om dock...

Tyvärr verkar det ha uppstått ett mindre problem, kylvattentempgivaren till MS verkar ha fått spel, den hoppar vilt mellan 40oC och 85oC. Det ställer ju till lite problem när kallstartstillskott, varvstopp, lambdareglering m.m. alla beror på värdet från den givaren... Förhoppningsvis är det bara glapp i en kabel, annars kan det vara givaren eller något annat märkligt... Nåväl, det löser sig nog...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #615 skrivet: augusti 20, 2009, 06:36:46 »
Trevligt för Mefistofeles  :)

Kul att du har fått till din turbokick på ettan, bra jobbat  ;)

Kylvattentempgivaren låter ju inte så allvarligt.. fixar du lätt! Men vad har du för påverkan på varvstoppet från den givaren? Lägre varvstopp med VARM motor eller?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #616 skrivet: augusti 20, 2009, 09:22:18 »
Varvstoppet är temperaturberoende, vid 0oC kan man bara varva något över 3000rpm, sedan ökar det linjärt till 5500rpm och 70oC typ...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #617 skrivet: augusti 20, 2009, 16:01:45 »
Varvstoppet är temperaturberoende, vid 0oC kan man bara varva något över 3000rpm, sedan ökar det linjärt till 5500rpm och 70oC typ...
Hm.. det hoppas jag inte att jag har aktiverat på min motor... alla dessa nya funktioner.. börjar känna mig gammal  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #618 skrivet: augusti 20, 2009, 22:19:17 »
Det ju en jättebra funktion, då kan man låna ut sin prestandabil till någon som inte vet bättre och försöker gasa med kall motor!

BTW, om du prövar TunerStudio och MSextra 210 eller nyare kan du logga betydligt mer data angående triggersystemet än med tidigare versioner och Megatune - då borde du kunna få lite hjälp att lista ut vad det är för problem du har med signalerna...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #619 skrivet: augusti 21, 2009, 10:51:21 »
AAAARRRGGGGHHH!!!!! Oglad Kurre... Igår kväll slutade helt plötsligt laddtrycksregleringen fungera och laddtrycket började skjuta i höjden; inget problem för motorn då MS är inställt på att bryta om trycket blir för högt, men helt klart någonting att titta närmare på...
Idag plockade jag således bort turbon för att titta... Fastkilad mellan bladen i VNT mekanismen sitter en M8 mutter! Då var det inget mysterium varför laddtrycket skenade i vart fall... Tyvärr har sagda mutter även slagit sönder avgasturbinen i min nya fina turbo, så nu är det färdigåkt med turbo för ett tag. Undrar vart jag lyckats tappa den och hur mycket annat den lyckats slå sönder på vägen till turbon?

 :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #620 skrivet: augusti 21, 2009, 11:12:54 »
näää va e de för mupp mutter som halkat in där??.. finns ju inget som e bultat på "insidan"??

trökigt som attan! men kan du fila till bladen någorlunda eller blir de nya delar???
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #621 skrivet: augusti 21, 2009, 11:52:54 »
Jag måste ha tappat den in i avgasröret eller nåt när jag skruvade ihop skiten, surt... Bladen är rätt så slut, det saknas ett par millimeter där turbinen ska vara som bredast, så det blir nog nya delar... Inte riktigt vad min plånbok önskade sig för tillfället... Dessutom vet jag inte riktigt om det går att få tag på nya delar på ett smidigt sätt, enligt GIK turbos hemsida säljer inte Garrett lösa delar till VNT aggregaten, där kör de bara bytesturbos. Det lär ju lösa sig på något vis i vart fall, men det lär ta en liten stund i och med att skolan börjar nästa vecka... Suck...  :'(
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #622 skrivet: augusti 21, 2009, 12:40:35 »
ah fakk =/.. peter då? har inte han nått extra liggandes?
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #623 skrivet: augusti 21, 2009, 13:12:25 »
OJdå.. snöpligt! Läge att köpa mindre turbo eller har du vant dig vid den nu?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #624 skrivet: augusti 21, 2009, 14:29:55 »
Passar på att fira mitt tusende inlägg på forumet!

Jag ska kolla med Peter om han har något som ligger... Rent tekniskt sett är ju det här agget hans också, jag har bara lånat det än så länge. ::)
Jag funderar skarpt på om man ska försöka få ihop någon hybridvariant nu, med lite mindre avgasdel. Dock finns ju risken att det blir för litet så att laddtryck, mottryck och avgastemp börjar skena, det är inge bra. Jag skulle gärna ha lite koll på de parametrarna först innan jag börjar experimentera med storleken på turbon. I slutändan blir det nog tillgång och efterfrågan som får styra, vi får helt enkelt se vad jag får tag på för något när jag ska bygga ihop grejerna igen...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #625 skrivet: augusti 24, 2009, 16:43:27 »
Nu har jag slagit ihop alla kvitton jag samlat på mig under byggets gång; bara de delar som är direkt relaterade till turbobygget har kostat ca. 6000kr. Då har jag ingen intercooler och turbon är fortfarande lånad från Peter. Att jag behöver en bättre motor lär ju öka kostnaderna en smula i slutändan dessutom...

Summa summarum, om man inte råkar ha fantastisk mycket kontakter eller ett väldigt välfyllt garage får man nog räkna med att det är någonstans där man hamnar om man bygger en hyfsat ordentlig budgetkonvertering. Om man räknar med att bilen fick i trakterna 100-110 hk från orginalets 70 blir det ca. 150kr/hk. Om man sedan räknar in arbetstid blir det väl kanske inte riktigt lika billiga hästar... Dock finns det ju gott om potential när man väl fått dit en turbo, ytterligare 40 hk ska nog inte vara något jätteproblem!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #626 skrivet: augusti 24, 2009, 20:13:00 »
Lite efterlängtade bilder:


Snålblåst och regn i luften, men vi hade kul på Moholmsstrippen ändå!


En bild på mitt motorrum...


En bonusbild på Jespers BMW 320 turbo...

Tyvärr har jag inte hunnit ta så många bilder på motorrummet efter att jag byggde ihop allt, och nu är det ju återställt till o-turbo skick... Ni får helt enkelt se fram emot nästa vända med turbo, då ska det förmodligen bli lite mer långvarigt!
« Senast ändrad: april 29, 2014, 18:51:45 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #627 skrivet: augusti 24, 2009, 23:11:52 »
får man fråga vad du lagt pengarna på? :o
Själva motordelen av min första turbokonvertering. Alltså vid första uppstart såå låg ja på UNDER 2000 kr ???
Och då hade ja tillomed intercooler m.m

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #628 skrivet: augusti 24, 2009, 23:47:45 »
Jag ska försöka summera upp de stora posterna...

Till första uppstart:
Svetsgas, 1000kr (500kr argon till killen som hjälpte mig TIG-svetsa spridarhylsorna)
Rördelar till avgas och tryckrör, 800kr
Silikonslang och klämmor, 300kr
Oljetrågspackning 130kr
Div. smådelar till gaslänkaget m.m., 300kr
Oljedelar, matning + retur, 500kr
Olja + filter, 200kr
Dumpventil och lite annat smått och gott från skroten, 200kr
Banjobult till fuelrail, 100kr
Bränsleslang, batterikabel, slangklämmor m.m., 600kr
Fuelrail, 100kr
Spridare, 400kr
Wastegateklocka, 100kr
Div. plåt och rörstumpar, 200kr
Totalt hittills: ca. 4930kr

Sedan gick topplockspackningen, då passade jag på att snygga till de grejer jag inte hade hunnit/orkat göra riktigt ordentligt. Det blev typ:

Topplockspackning, 300kr
Kylarslang, packningsmaterial, 250kr
Färg, 200kr
Diverse skruv, mutter, slangklämmor, 500kr

Totalt sett hamnar det en liten bit över 6000kr, dock är väl kanske inte alla summor helt exakta - många av punkterna ovan inkluderar en del skruv och slangklämmor... Det är förvånansvärt dyrt med typ två miljoner skruvar, muttrar och slangklämmor i rostfritt, även på biltema!

Som sagt, om man inte råkar ha bra kontakter, ett jobb där man har tillgång till prylar eller ett väldigt välfyllt garage så blir det många bäckar små... Totalt sett har jag köpt slangklämmor, skruvar och muttrar för över 1000kr enbart till det här!
Dessutom bör jag väl påpeka att när jag säger budgetbygge menar jag enbart finish och utrustning, d.v.s. hemsvetsade tryckrör i blötjärn samt ingen intercooler, begagnad Bosch dump och Biltema Originalkvalitet så långt ögat når, i övrigt är det mesta ordentligt gjort med nya slangklämmor, bultar, packningar och liknande. Jag har försökt bygga såpass ordentligt att det blir lättmekat, tillförlitligt och praktiskt utan att det behöver kosta skjortan, då blir det betydligt lättare att fixa de detaljer som tid och ekonomi satt stopp för senare, typ IC och liknande... Målet är ju trots allt att det ska bli en riktigt välbyggd motor i slutändan!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #629 skrivet: augusti 25, 2009, 00:39:22 »
tänkte inte på att din motor hade förknasare från början.... då blir de juh lite extra pengar klart :)
Och som du sa att man kommer billigare undan om man har kontakter/kan göra saker själv och som jag åkte halva skåne runt o leta delar. men billigt blev de iallafall ;)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #630 skrivet: augusti 25, 2009, 12:16:45 »
Precis, det blev ju lite extra med spridare, fuelrail och liknande... Då har jag ju ändå inte inkluderat andra tunga poster som megasquirt och liknande...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #631 skrivet: augusti 25, 2009, 19:53:01 »
Attans intressant att se vart pengarna går men jag är glad att JAG valt att INTE RÄKNA!

Kan inte fantisera fram hur mycket skruv och klämmor du tryckt på din B14 för 1000 spänn!  :o

Kul att du bygger för framtiden i allafall, lättmekat och förhoppningsvis hållbart! Och slutmålet välbyggd motor låter riktigt bra!

Keep up turbo:ing!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #632 skrivet: augusti 25, 2009, 22:52:31 »
kul med bilder kurre!! =)

tyckte det var ganska billigt ändå me de du pillat med! kan man inte fixa saker på annat sätt så blir småsaker dyrt!

trust me I knooow..  :'(
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #633 skrivet: augusti 26, 2009, 08:51:34 »
Kan inte fantisera fram hur mycket skruv och klämmor du tryckt på din B14 för 1000 spänn!  :o

Det finns tillfällen då jag undrat varför jag inte beställt hem en lastpall med slangklämmor istället för att köpa dem på Biltema... Om man räknar lite på det blir det inte så jättemånga klämmor och skruvar, säg ca. 25 kr/2 slangklämmor eller per paket skruv, det blir inte mer än 40 sådan inköp totalt så har man spenderat 1000kr... Med tanke på att jag siktar på att byta ut alla bultar och slangklämmor jag lossar på blir det ju en hel del!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #634 skrivet: augusti 28, 2009, 02:41:48 »
Tack för att du delar med dig så frikostigt, av dina erfarenheter! :)

Går det inte att svetsa turbinhjulet? :-\ :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #635 skrivet: augusti 28, 2009, 11:03:53 »
Nja, det blir npg svårt att få det tillräckligt bra med tanke på vilka hastigheter det ska snurra med, även om man har en svets som lämpar sig för materialet i fråga...

Nu kommer tyvärr projektet gå en smula långsammare eftersom skolan har börjat, men jag ska försöka se till att få saker gjorda med någorlunda regelbundna intervall så att ni får något att läsa om!

Vinterns planer innehåller ju först och främst att fixa en ny motor och ny turbo, sedan drar det vidare med mina "färddator" planer och lite annat småpyssel.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #636 skrivet: augusti 28, 2009, 11:23:44 »
Nu kommer tyvärr projektet gå en smula långsammare eftersom skolan har börjat, men jag ska försöka se till att få saker gjorda med någorlunda regelbundna intervall så att ni får något att läsa om!

Vinterns planer innehåller ju först och främst att fixa en ny motor och ny turbo, sedan drar det vidare med mina "färddator" planer och lite annat småpyssel.

Låter bra, jämna updates med lagom långa mellanrum så vi vet att du lever och har gnistan kvar  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #637 skrivet: augusti 30, 2009, 23:24:59 »
Nån bild på låda till JAW, eller kör du "free air"?  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #638 skrivet: augusti 31, 2009, 07:19:17 »
Jag har bara tejpat fast JAW kortet ovanpå instrumentbrädan än så länge  :-\
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #639 skrivet: augusti 31, 2009, 07:30:53 »
Jag har bara tejpat fast JAW kortet ovanpå instrumentbrädan än så länge  :-\

Haha, funktion före form, det är min stil med  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.