Jag ska försöka summera upp de stora posterna...
Till första uppstart:
Svetsgas, 1000kr (500kr argon till killen som hjälpte mig TIG-svetsa spridarhylsorna)
Rördelar till avgas och tryckrör, 800kr
Silikonslang och klämmor, 300kr
Oljetrågspackning 130kr
Div. smådelar till gaslänkaget m.m., 300kr
Oljedelar, matning + retur, 500kr
Olja + filter, 200kr
Dumpventil och lite annat smått och gott från skroten, 200kr
Banjobult till fuelrail, 100kr
Bränsleslang, batterikabel, slangklämmor m.m., 600kr
Fuelrail, 100kr
Spridare, 400kr
Wastegateklocka, 100kr
Div. plåt och rörstumpar, 200kr
Totalt hittills: ca. 4930kr
Sedan gick topplockspackningen, då passade jag på att snygga till de grejer jag inte hade hunnit/orkat göra riktigt ordentligt. Det blev typ:
Topplockspackning, 300kr
Kylarslang, packningsmaterial, 250kr
Färg, 200kr
Diverse skruv, mutter, slangklämmor, 500kr
Totalt sett hamnar det en liten bit över 6000kr, dock är väl kanske inte alla summor helt exakta - många av punkterna ovan inkluderar en del skruv och slangklämmor... Det är förvånansvärt dyrt med typ två miljoner skruvar, muttrar och slangklämmor i rostfritt, även på biltema!
Som sagt, om man inte råkar ha bra kontakter, ett jobb där man har tillgång till prylar eller ett väldigt välfyllt garage så blir det många bäckar små... Totalt sett har jag köpt slangklämmor, skruvar och muttrar för över 1000kr enbart till det här!
Dessutom bör jag väl påpeka att när jag säger budgetbygge menar jag enbart finish och utrustning, d.v.s. hemsvetsade tryckrör i blötjärn samt ingen intercooler, begagnad Bosch dump och Biltema Originalkvalitet så långt ögat når, i övrigt är det mesta ordentligt gjort med nya slangklämmor, bultar, packningar och liknande. Jag har försökt bygga såpass ordentligt att det blir lättmekat, tillförlitligt och praktiskt utan att det behöver kosta skjortan, då blir det betydligt lättare att fixa de detaljer som tid och ekonomi satt stopp för senare, typ IC och liknande... Målet är ju trots allt att det ska bli en riktigt välbyggd motor i slutändan!