Författare Ämne: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --bildUpdate 280812--  (läst 650325 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #240 skrivet: september 25, 2007, 19:03:54 »
frej:
har nog luskat lite och det kan vara 3 saker.. finns ett "kallstarts spjäll", en kallstarts ventil och tempgivaren som ger signaler till styrboxen..
är någon av dessa ur funktion så skiter styrboxen fullständigt i att motorn är kall och kör på med inställningen att motorn är varm..

så ska ta mig en kik på dessa 3 nästa helg får vi se om de kan va något...

någon som kikat närmare på dessa 3 saker någongång??

Det jag känner till som ger signaler till boxen är endast tempgivaren samt LMM.

"Kallstartsspjället" har alltid spänning till sig och styrs via en bimetall alltså är den kall så öppnar den en passage förbi gasspjället för att tomgången inte ska bli för låg när motorn är kall. Denna skickar inte ut några signaler.

Kallstartsspridaren sprutar in bränsle i insuget när motorn är kall, styrs via en bimetall som sitter gängad i toppen. Ger inga signlarer till Jetronic.

Däremot om det är fel på kallstartsspridaren eller spjället så kan det ju bli lite lustigt vid kallstarter. Men vet inte om det går att koppla ihop till dina symptom.

Hoppas du hittar nåt skumt

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #241 skrivet: september 25, 2007, 20:50:54 »
kalas att ha någon påläst vid sin sida ;) ska som sagt kolla över att allt funkar i helgen så får vi väl se vad det är som krånglar.. förhoppningsvis kan det kanske vara tempgivaren.. då den som sagt beter sig helt normalt så fort den får upp värmen.. lättast att byta oxå =)

thx frej btw!
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #242 skrivet: september 25, 2007, 20:52:19 »
kalas att ha någon påläst vid sin sida ;) ska som sagt kolla över att allt funkar i helgen så får vi väl se vad det är som krånglar.. förhoppningsvis kan det kanske vara tempgivaren.. då den som sagt beter sig helt normalt så fort den får upp värmen.. lättast att byta oxå =)

thx frej btw!

haha..

Men du vet att det är en tempgivare för visningen i instrumentpanelen och en för Jetronicboxen va?
Det visste inte jag men det talade Kullke snällt om för mig.. eller om det var Dan.P Nån duktig själ var det i allafall  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #243 skrivet: september 25, 2007, 23:52:22 »
japp det har jag koll på ;) den längstbak är för tempvisaren och den närmast fronten för boxen =) är ju förmodligen den för boxen jag ska pilla på då ;) hehe
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

patrikthedon

  • Medlem
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #244 skrivet: september 28, 2007, 18:02:45 »
Tjenare Zyklon!

Jag tänkte ställa ett par frågor och se om du har några bra svar till mig.. ;) (Er andra med såklart)

Jag håller på med samma sak som dig, har liknande problem som dig angånde att bilen hoppar o har sig på "svensson körning" går liksom inte rent.

Det som jag undrar nu är.

Hur mycket laddar du?
Vad har du gjort med motorn?
Vad har du gjort med din LMM ?

Jag har ändrat min LMM snart ett helt varv "hårdare" men den går fortfarande ganska så fett.

Sen så håller jag bara på o laddar 0.2 änsålänge.. Felsöker o så istället för o riskera ett stor-ras.

Mvh.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #245 skrivet: september 29, 2007, 10:12:16 »
hejsan! kul att fler vågar sig på dethär ;)

din hoppar alltså fram vid vanlig svensson köringn (90 rakt fram?) 
anledningen till att min gjorde det vet jag faktiskt inte.. men efter rejällt justerande på LMM och BTRen så fick jag bort de där..

just laddtrycket tror jag inte har någon som helst inverkan på att den hackar vid svensson, så hur beter den sig vid fullt pådrag då?
min hade oxå en tendens att nästan söva sig själv vid fulltpådrag..vilket oxå försvann när hackandet löste sig..

hur ser din setup ut ungefär?

har spännt upp min LMM ungefär 6-7kugg och Btren står på 3.2bar
har du koll på lambdan?



mvh
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

patrikthedon

  • Medlem
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #246 skrivet: oktober 01, 2007, 07:53:06 »
Tjenare.

Satt o läste igenom hela din tråd o såg att du har fräst ut i toppen. Gör detta stor skillnad på hur mycket du kan ladda tror du?

För jag e lite osäker på att ladda 0.8 med "orginal" topp.. ;)


zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #247 skrivet: oktober 01, 2007, 10:53:18 »
hej hej!.. hmm ja du, faktiskt ingen aning om vad det blir i ladd ökning.. men kört med 0.6 från början och nu kört med 0.8 i 2-3v... inte en enda skruv som gått sönder så =) kan ju hoppas på att de funkar framöver oxå =)

men visst jag skulle nog inte heller ladda så utan att ha sänkt kompet.. min låg på 10.1 innan jag gjorde ingreppet, vilket jag ser som lite väl högt för överladd..?? =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

patrikthedon

  • Medlem
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #248 skrivet: oktober 01, 2007, 11:41:49 »
Var köpte du topp-packning?

Jag funderar på att göra samma sak med toppen som du gjort.. Alt. byta till en annan topp o fixa till den.. Kan få tag i 531 topp.. Fast frågan e om det är värt det? Kanske bättre o köpa en helt annan motor o slänga i istället..


zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #249 skrivet: oktober 01, 2007, 12:30:33 »
köpte en sotningsats på mekonomen bara.. "Original" skit vilket som..

jo precis ..får du tag på en skrutt topp för en billig peng o sen gör som jag gjorde så e de ju inte direkt några pengar i de.. kan ju va värt om du vill ladda lite mer o va på den säkra sidan =)

Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #250 skrivet: oktober 01, 2007, 12:54:41 »
förresten... är det någon här inne som har något tips om vart man kan få tag på IS-däck billigt o bra???

måååste ha denna säsong =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #251 skrivet: oktober 01, 2007, 19:00:35 »
köp beggat av nån tävlingsförare. oftast i hyffsat bra skick men för dåligt för dom.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #252 skrivet: oktober 01, 2007, 22:32:08 »
hmm jo ..gäller ju bara att hitta en tävlingsförare ;)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

patrikthedon

  • Medlem
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #253 skrivet: oktober 02, 2007, 10:49:50 »
Dubbdäck är överskattat.. ;)

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #254 skrivet: oktober 02, 2007, 12:16:05 »
hehe näää inte om man ska köra race på isbana ;) sjuuukt skoj med rejälla dubb då ;)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #255 skrivet: oktober 03, 2007, 20:11:43 »
ta kontakt med stickan wallfridsson. han kan fixa billitgt åt dej om du är snäll
360 Hybrid MKII

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #256 skrivet: oktober 03, 2007, 23:23:45 »
okey.. vart hittar man lättast honom??
tack för tipset!
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

patrikthedon

  • Medlem
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #257 skrivet: oktober 06, 2007, 08:41:13 »
Hur många hästar misstänker du att det finns i din motor nu för tillfället?

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #258 skrivet: oktober 06, 2007, 19:45:07 »
oj svårt o säga du.. men jag åker ifrån min bmw (ca 200hk) som ingenting!.. har ju iof lite vikt fördel med volvon.. men ändå..

så runt där kanske om man har tur =)

i din då?? =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

patrikthedon

  • Medlem
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #259 skrivet: oktober 06, 2007, 19:58:51 »
Jag har ingen aning.. Hoppas på det magiska 200 plus.. Fast... Troligtvis e där nog inte så mycket. Skall ta o köra den i dyno när jag fixat med intercooler o allt sånt..

Vi har en dyno bara någon mil härifrån o skall se vad för pris dom har på en körning.. Endå roligt o ha det på papper..


zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #260 skrivet: oktober 07, 2007, 15:13:47 »
ah de magiska vore kul o komma över på en sådan här "snik" variant =)..

vart är det du håller hus då?? vore fasen kul o bänka o se va skrutten lämnar =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

patrikthedon

  • Medlem
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #261 skrivet: oktober 07, 2007, 17:11:14 »
Jag bor i södra sverige. På vackra österlen. :)

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #262 skrivet: oktober 07, 2007, 19:31:52 »
okey =) en halvbit ner då.. håller själv till i skövde =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #263 skrivet: oktober 07, 2007, 19:34:43 »
härjade förresten en hel del med Lmm igår och lyckades få ner den till runt 0.5 vid fulltös..
satan vilken skillnad det blev på motorgången!.. nu e de elefantspark i ryggen när turbon kommer =)
när kommer din knuff btw??

sen har ja monterat isär bmwn inför vinterförvaringen, så snodde ett av slutstegen i den o mocklade in en gamal låda i volvon.. så nu har man lite disko till dumpljudet oxå =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

patrikthedon

  • Medlem
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #264 skrivet: oktober 07, 2007, 20:56:56 »
Aha.. :)

Ja själv har jag en låda som fyller nästan hela bagagen.. 2 st 12tummare o dubbla slutsteg på det o lite sånt..

Blir lite ljud av det iaf.

Min turbo började ladda efter 3500rpm riktigt förr.. Satte en knut på slangen mellan wastegaten och uttaget för att fördröja wastegaten lite.. Nu så laddar jag 0.8 o den börjar ladda redan vid 2000rpm men det riktiga trycket kommer efter 4500.. Då e det som djävulen flyger in i motorn o ut i hjulen.. :)

Jag skall mecka lite med min LMM till. Ligger på 0.7 vid fullt ös på ren e85.. Så jag skall försöka få ner den lite till.. Blir nog bättre..

Sen kan jag även säga att jag fixat till vevhusventilationen o den ryker inte längre som den gjorde förr..
FAST varje gång jag drar på riktigt o den dumpar så ryker det till som fan.. Fast ingen märkbar skillnad på gången..

Troligtvis är det för den dumpar ut i luften och det blir lite fett just då.. Eller mycket fett.. Vet inte riktigt.. Men det är inget som stör mig iaf.. Bara bilarna bakom.. ,)

Fy fan vad bilen går..

Rastade en Peguete (stagva) 407 med V6 utan några problem.. Den tog mig dock i toppfarten.. Men i axx hade den ingen chans.. :)

Mvh.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #265 skrivet: oktober 07, 2007, 21:57:12 »
hehe ah de e ena riktiga små roliga monster vi kör med =)

vi har nog lite anorlunda karaktärer på våra turbos däremot.. för min börjar ladda fullt vi 3000 o sen ger den fan inte upp förän man släpper gasen =) sjukt gott o ha de där bottendraget precis hela tiden! kvittar vilken växel man har =)

haha ah rasta bilar de har man gjort!! =) va ute o körde lite med min polare igår.. gick riktigt jämnt med hans 650 motorcykel =) hihi..
men de e som du säger.. lite kass toppfart på dom här skruttarna..mätarn tar ju slut så jäkla fort ;)

Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

patrikthedon

  • Medlem
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #266 skrivet: oktober 08, 2007, 07:28:33 »
Ja..

Har du bytat avgassystem eller liknande?

Jag misstänker att det som begränsar effekten nu är avgasröret att flödet är för högt.. För jag har inte gjort det optimalt direkt.. Skall köra såhär tills jag blir trött på det o sen skall det ordnas..

Tex så kör jag bara med ett enkelt rör från turbon o in i orginal avgassystem.. Tror det måste vara lite större o mindre "aggresiva" böjar.. :)

Skall kolla på det. Detta var som sagt första gången o man lär sig alltid något nytt när man är självlärd.. :)

Min turbo kommer från en saab 9000 -89 som gått 23 tusen mil.. Så den är nog ganska sliten. Den har legat i 1½ år utan någon översynd med o sen bara på bilen. Så jag är lite impad endå över att den klarar av det så bra som den gör.. ;)

Mvh.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #267 skrivet: oktober 08, 2007, 14:36:14 »
hehe okok =) jo då jag har byggt nytt avgas hela vägen från toppen och ut ibak =) kolla på lite tidigare sidor så finns de nog lite bilder om ja inte minns fel =)

kan ju va så att dit original stoppar en hel del!.. ;)

ok..ja min turbo kommer från en T16 saab.. typ 87 eller nått ..så rätt gla att den funkar oxå =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

patrikthedon

  • Medlem
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #268 skrivet: oktober 08, 2007, 16:28:33 »
Jag måste ordna nya rör... Så billigt som möjligt.. Billigaste här kostar 90kr/metern för 2 tums. Lite dyrt tycker jag...

Sen så måste jag satsa på en ny dump.. Den jag har öppnar för det vanliga vaccumet i motorn o släpper in tjuvluft har jag kommit på.. Sen måste jag komma på varför den ryker som fan när turbon laddat fullt och den dumpar så ryker det till som fan.. Men bara just då.. Sen så ryker eller luktar den inget..

Skumt..

Jo där var lite bilder på det du gjort..

Jag skall ta lite bilder på min bil imorgon.. Har spacklat o haft mig o börjat grunda den röd. Skall måla om den till nån röd nyans sen..

Tycker det blir lika bra som att skaffa orginalfärgen.. EFtersom jag inte har någon garanti på hur länge bilen klarar av o bli bes. Sen så borde jag skaffa en 4:dörrars istället..

Mvh.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #269 skrivet: oktober 08, 2007, 22:35:18 »
okok.. mysko att de ryker bara just då.. men är väl att turbon läcker en aning just vid fulladd?

vore kul o se lite hur din ser ut ..utanpå så att säga =) och även motorn!! =)

Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #270 skrivet: oktober 08, 2007, 22:45:59 »
Om det ryker när den dumpar beror det väl på att den dumpar ut all luft som lmmen redan mätt upp så den går för fett precis vid dumptillfället. Eller är jag helt ute och cyklar?

patrikthedon

  • Medlem
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #271 skrivet: oktober 09, 2007, 07:24:22 »
Om det ryker när den dumpar beror det väl på att den dumpar ut all luft som lmmen redan mätt upp så den går för fett precis vid dumptillfället. Eller är jag helt ute och cyklar?

Ja jag misstänker det med.. Skall testa utan dump o se vad som händer.. Inte bra för turbon men värt ett försök.

Hur som helst är det inget som stör mig.. Men det är endå lite mystiskt.. O det är liksom inte blå rök utan vit o luktar skumt..

Mvh.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #272 skrivet: oktober 09, 2007, 09:53:28 »
ah de måste ju stämma att det är något sådant..
Om det ryker när den dumpar beror det väl på att den dumpar ut all luft som lmmen redan mätt upp så den går för fett precis vid dumptillfället. Eller är jag helt ute och cyklar?

vad har du för dump då?
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

patrikthedon

  • Medlem
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #273 skrivet: oktober 09, 2007, 10:49:05 »
Saab orginal.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #274 skrivet: oktober 09, 2007, 13:55:33 »
okey.. kanske sikta på något mer eftermarknads jux som "håller" för lite modds? =)

Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

patrikthedon

  • Medlem
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #275 skrivet: oktober 09, 2007, 14:21:33 »
Ja.

Jag får nog ta o kolla lite utanför garaget.. ;)

Finns det någon som ni rek. ?

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #276 skrivet: oktober 09, 2007, 19:47:51 »
hehe mm ; )

mja min tycker jag funkar perfa =) en Forge dump.. öppen
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #277 skrivet: oktober 09, 2007, 21:49:46 »
Det där med att den dumpar ut luften berör väl ändast öppna dumpar. En återcirkulerande släpper inte ut luften, och heller inget riktigt PSCHHH ljud.

patrikthedon

  • Medlem
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #278 skrivet: oktober 09, 2007, 21:58:20 »
Nej precis.. Det är öppen som släpper ut i luften bara.

Kollat upp priser på dumpar o så som det ser ut nu så kommer jag fortsätta köra med min dump fast utan Vaccum så den öppnar först när det laddas på fullt o man släpper gasen..

För vaccumet i motorn är förstarkt för fjädern att hålla tillbaka.. O då sugs kolven upp o släpper in tjuvluft där.

Iom att detta är ett snikprojekt är jag inte berädd att lägga 1000-1500 kr på något bara för det är ballt. Bättre o uppgradera avgassystem eller liknande för dom pengarna anser jag.. :)

Mvh.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #279 skrivet: oktober 09, 2007, 22:13:25 »
låter bättre att uppgrader allt viktigt först sen tar man skryt grejerna :D
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...