Nu har jag fixat upp bilderna på min shortshift och hur man får den att passa i bilen
Visar bilderna direkt här istället för att hänvisa med massa länkar, säg ifrån ifall du inte vill ha dem här i din projekttråd!
Problemet jag fick när jag förlängt växelspaken 20mm under kulan var att spaken tog i momentröret när jag skulle montera den igen. Troligtvis är det inte många mm spel original.
Så det jag fick göra var att bygga om hållaren till växelspaken så att allt höjdes 20mm. Då skulle det ju vara frigång igen. Trodde jag ja, det var precis INTE frigång. Så jag tog upp hålen lite i hållaren till växelspaken så att det gick att höja nån millimeter till utan att kapa sönder och bygga om igen.
Nästa problem var att då tog hållaren i kardantunneln när jag höjde upp momentröret till sin rätta höjd. Fram med tigersågen och kapa upp lite i hålet i kardantunneln kring växelspaken. SEN gick det fritt
Tycker att 20mm är precis lagom för att få korta sköna slag i växelspaken men ändå så känns det inte dumt eller jobbigt på nåt sätt. Och att jag höjt hela spakens infästning 20-25mm känns oxå bara bra! Eftersom spaken lutar lite bakåt i friläge så kommer spaken närmare föraren och för mig som är lång och sitter längst bak är det en mycket positiv bieffekt!
Här är bilderna:
20mm förlängd spak men NEJ det får inte plats, hållaren måste byggas om!
Såhär byggde jag om, kapade enligt gula strecket och höjde delen som spaken sitter i 20mm. Satte en plåt mellan de båda delarna där jag kapat och svetsade ihop igen. Förstärkte med 2st trekantiga plåtbitar enligt de blå strecken.
Mer bilder i olika vinklar:
Här syns plåten jag svetsade dit där jag kapat, sett underifrån: