Författare Ämne: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --bildUpdate 280812--  (läst 1263526 gånger)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #520 skrivet: juli 07, 2008, 20:08:45 »
Det jag läst mig till säger att du ska akta dig för API GL4/5 i växellådan. EP-tillsatserna (Extreme Pressure) i dessa oljor är aggressiva motgulmetallen i lager och synkringar i lådan; dessa oljor ska därför bara användas i diffen!

Ditt svänghjul såg inte roligt ut, fy tusan!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #521 skrivet: juli 07, 2008, 22:03:07 »
Nu har jag fixat upp bilderna på min shortshift och hur man får den att passa i bilen  :P

Visar bilderna direkt här istället för att hänvisa med massa länkar, säg ifrån ifall du inte vill ha dem här i din projekttråd!



Problemet jag fick när jag förlängt växelspaken 20mm under kulan var att spaken tog i momentröret när jag skulle montera den igen. Troligtvis är det inte många mm spel original.
Så det jag fick göra var att bygga om hållaren till växelspaken så att allt höjdes 20mm. Då skulle det ju vara frigång igen. Trodde jag ja, det var precis INTE frigång. Så jag tog upp hålen lite i hållaren till växelspaken så att det gick att höja nån millimeter till utan att kapa sönder och bygga om igen.
Nästa problem var att då tog hållaren i kardantunneln när jag höjde upp momentröret till sin rätta höjd. Fram med tigersågen och kapa upp lite i hålet i kardantunneln kring växelspaken. SEN gick det fritt  ;D

Tycker att 20mm är precis lagom för att få korta sköna slag i växelspaken men ändå så känns det inte dumt eller jobbigt på nåt sätt. Och att jag höjt hela spakens infästning 20-25mm känns oxå bara bra! Eftersom spaken lutar lite bakåt i friläge så kommer spaken närmare föraren och för mig som är lång och sitter längst bak är det en mycket positiv bieffekt!

Här är bilderna:



20mm förlängd spak men NEJ det får inte plats, hållaren måste byggas om!




Såhär byggde jag om, kapade enligt gula strecket och höjde delen som spaken sitter i 20mm. Satte en plåt mellan de båda delarna där jag kapat och svetsade ihop igen. Förstärkte med 2st trekantiga plåtbitar enligt de blå strecken.




Mer bilder i olika vinklar:








Här syns plåten jag svetsade dit där jag kapat, sett underifrån:
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #522 skrivet: juli 08, 2008, 03:06:13 »
åhh super tack för hjälpen där Frej!!!  :-*
blir till o fixa till shortshiften på liknande sätt! =)

ang. tryckplattan så "hoppas" jag att den är lika tjock som den gamla, för inhandlade ett nytt svänghjul idag =).. får hem o kika!!

ang. bussniningarna så ska väl det gå att fixa om det är så =).. hör av er!

Kurre: vet du någon/rekomendera någon olja som kan fungera till Vxl lådan??   o hur många liter ska det vara i vardera?? :-\
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #523 skrivet: juli 08, 2008, 03:07:19 »
tillverkat lite nya grunkor nu inatt.. bla. nya difffästen (upphängningen) samt sänkningssats till bakvagnen  ;D 

bilder dyker upp imorrn!! =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #524 skrivet: juli 08, 2008, 17:13:38 »
åhh super tack för hjälpen där Frej!!!  :-*
blir till o fixa till shortshiften på liknande sätt! =)

ang. tryckplattan så "hoppas" jag att den är lika tjock som den gamla, för inhandlade ett nytt svänghjul idag =).. får hem o kika!!

ang. bussniningarna så ska väl det gå att fixa om det är så =).. hör av er!

Kurre: vet du någon/rekomendera någon olja som kan fungera till Vxl lådan??   o hur många liter ska det vara i vardera?? :-\

Varsågod. Shortshift är skönt och är ju bra att passa på när grejerna är nere..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #525 skrivet: juli 08, 2008, 17:35:43 »
precis min tanke!! =)

ännu en bilduppdate på ingång! =)

var som sagt o inhandlade ett nytt fint svänghjul.. sen lackerade vi vxl.lådan o diffen samt drivknutar.. skar till en ny packning till diffen oxå.

sen tillverkade jag ett par nya diffupphängningar på jobbet inatt. dessa borde hålla o va lite mer stabila  ;D

passade även på att göra ett par ordentliga sänkningsblock (40mm) till bakvagnen..


allt är blästrat och nya bullt kommer sitta i hela bakvagnen =)

hoppas ni gillar bilder  ;D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #526 skrivet: juli 08, 2008, 17:37:34 »
pix
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #527 skrivet: juli 08, 2008, 17:40:28 »
pixas
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #528 skrivet: juli 08, 2008, 22:36:22 »
Snyggt jobbat med prylarna till bakvagnen!
Läckert med lack! Hade du nån grundfärg på aluminiumet (diff+låda)?

Diff-Fästena lär ALDRIG I LIVET gå sönder  ;)

Svänghjulet såg ju minst sagt bättre ut men har du kollat vilken tryckplatta du köpt??

Tack för fina bilder!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #529 skrivet: juli 10, 2008, 15:44:10 »
tackar tackar!! =)
näe ingen grundfärg användes.. men silverhammarlack ska nog sitta fast ;)

ska hem idag o fixa med det mesta.. ska kolla svänghjul/koppling då oxå! hoppas det stämmer! för orkar inte fixa nytt =/


var runt o letade på forumet efter ett inlägg där man visade hur man fyllde på extra olja i dämparna (fram/bak?) och svetsade igen hålet..  för att få hårdare dämpare.  någon som vet hur man gör det? och om man ska ta o leta rätt på ett par sierrafjädrar till framdämparna?? vilken årsmodell på sierran isf?

Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #530 skrivet: juli 10, 2008, 23:08:02 »
tackar tackar!! =)
näe ingen grundfärg användes.. men silverhammarlack ska nog sitta fast ;)

ska hem idag o fixa med det mesta.. ska kolla svänghjul/koppling då oxå! hoppas det stämmer! för orkar inte fixa nytt =/


var runt o letade på forumet efter ett inlägg där man visade hur man fyllde på extra olja i dämparna (fram/bak?) och svetsade igen hålet..  för att få hårdare dämpare.  någon som vet hur man gör det? och om man ska ta o leta rätt på ett par sierrafjädrar till framdämparna?? vilken årsmodell på sierran isf?

Mät hur mycket tryckplattan kommer tryckas ihop. Och kolla så det inte blir för mycket, du kan testa kopplingen i en press eller om du har den monterad på motorn så kan du fixa ett U-format föremål som du kan sätta runt svänghjulet och sen ta ett järnrör eller dylikt och pressa ihop kopplingen med. Lämpligen har man ett gammalt urtrampningslager eller liknande föremål mellan järnröret och solfjädern på tryckplattan. Kolla så att lamellen blir fri och lös då du frikopplar.

Här är guiden till dämparna som Peter så snällt delat med sig av: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3658.0

Står ju inte årsmodell på fjädrarna här men du har väl sett listan eller?
« Senast ändrad: juli 10, 2008, 23:11:04 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #531 skrivet: juli 11, 2008, 02:53:16 »
supertack återigen Frej! =)

dock monterade jag svänghjulet, lamell, koppling o kopplingshus idag.. verkade funka kalas! gick att koppla ur o allt.. lamellen släppte fint.  har tagit massa kort som ja får ladda upp sen.. men kollar man o jämnför de två tryckplattorna ser dom exakt lika höga(djupa) ut på alla ställen..  får helt enkelt hoppas de funkar =/

sen tillverkade jag och monterade min shortshift idag.. blev nog super det med, tack vare din guide Frej! ;) lägena ser ut att bli stört korta o distinkta!! =) *mummmaa*

bakaxeln o dess detaljer har fått lack på sig idag oxå.. förjävla fint de blir  ;D

ang listan har jag inte sett den förut.. men de art.nr där är dom på tex biltema lr??

får ta o läsa igenom peters guide o kolla läget  :P
« Senast ändrad: juli 11, 2008, 03:11:04 av zyklon »
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #533 skrivet: juli 12, 2008, 22:37:58 »
supertack återigen Frej! =)

dock monterade jag svänghjulet, lamell, koppling o kopplingshus idag.. verkade funka kalas! gick att koppla ur o allt.. lamellen släppte fint.  har tagit massa kort som ja får ladda upp sen.. men kollar man o jämnför de två tryckplattorna ser dom exakt lika höga(djupa) ut på alla ställen..  får helt enkelt hoppas de funkar =/

sen tillverkade jag och monterade min shortshift idag.. blev nog super det med, tack vare din guide Frej! ;) lägena ser ut att bli stört korta o distinkta!! =) *mummmaa*

bakaxeln o dess detaljer har fått lack på sig idag oxå.. förjävla fint de blir  ;D

ang listan har jag inte sett den förut.. men de art.nr där är dom på tex biltema lr??

får ta o läsa igenom peters guide o kolla läget  :P

Varsågod, känns så bra i hjärtat när man kan hjälpa till!

Du kan vara lugn, du har rätt tryckplatta. Det skiljer ju flera centimeter på djupet på dem!
Och du har ju dessutom provat funktionen nu! Då blir det inga överraskningar!

Shortshiften blir nog go!

Jepp det är biltemas nummer i listan.
Här är tråden/inlägget där listan dök upp först:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4136.msg52982#msg52982
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #534 skrivet: juli 14, 2008, 09:47:51 »
gott gott =) efter helgens bravader så har jag faktiskt kommit ganska långt =) ett par mektimmar till så kanske bilen står på backen igen  ;D  bilder och updatering kommer!!  ;D

som ni säkert har läst i Peters tråd så var ju herr schmidt på besök hos mig i lördags.. det snackades skit och provåktes en viträser  ;D jösses .. det var ett trevligt besök!! =)

Frej: ja hoppas att kopplingen o allt funkar fint =).. om jag inte missminnner mig så har du bytt dina bussningar till "reaktionsstagen" i framvagnen?? samt svetsat nya bussningskoppar?   vart fick du tag på dom bussningarna o va kostade sånna?   :P

PS: shortshiften blev stört gooo ;)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #535 skrivet: juli 14, 2008, 10:13:50 »
gott gott =) efter helgens bravader så har jag faktiskt kommit ganska långt =) ett par mektimmar till så kanske bilen står på backen igen  ;D  bilder och updatering kommer!!  ;D

som ni säkert har läst i Peters tråd så var ju herr schmidt på besök hos mig i lördags.. det snackades skit och provåktes en viträser  ;D jösses .. det var ett trevligt besök!! =)

Frej: ja hoppas att kopplingen o allt funkar fint =).. om jag inte missminnner mig så har du bytt dina bussningar till "reaktionsstagen" i framvagnen?? samt svetsat nya bussningskoppar?   vart fick du tag på dom bussningarna o va kostade sånna?   :P

PS: shortshiften blev stört gooo ;)

Kul att det går bra!
Kul med vita-faran-besök!
Kul att du gilla shortshiften  :P

Angående data på bussningarna så finns allt såklart under rubriken "Material" i tråden du själv lagt upp som bra att ha  ;)
bra o ha för mig själv  ;D
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=1429.0
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #536 skrivet: juli 14, 2008, 11:12:55 »
haha se på fan! =) va lite trött när ja la upp dom där länkarna! =).. men där fanns ju infon som sagt  ;)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #537 skrivet: juli 16, 2008, 20:34:20 »
dags för lite öppdäjt!

har iaf monterat den nya tryckplattan o koppling osv.. de nylackerade momentröret, tillverkat min shortshift och lackerat o monterat den. (blev förjäffla bra) lackerat hela bakvagnen ink. diff, drivaxlar, bladfjädrar osv.. monterat ihop bakvagnen med de nya sänkningssatsen. tagit ner tanken o lackerat upp den.. 

sen har jag provmonterat bakvagnen för att kunna passa in det högra reaktionsstaget, svetsat ihop fästen osv för det...  sen åkte bakvagnen ner igen.. o upp med diff o vxllåda.  när jag kollade lite mer noga på diffbalken så såg den förjäävlig ut.. så monterade ner den o började tillverka en ny diffbalk..

den är istortsett klar.. så lite lack på den oxå så =)..

hivar me en hög biler igen  ;D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #538 skrivet: juli 16, 2008, 20:35:15 »
pix
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #539 skrivet: juli 16, 2008, 20:36:11 »
pixes
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #540 skrivet: juli 16, 2008, 20:37:05 »
pix
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #541 skrivet: juli 16, 2008, 20:45:22 »
lite mer bilder på diffbalken.. dock inga färdigbilder  :(

haha fy fan va ja gillar min brors idee om hur man kunde fylla på olja i diffen... fan va ja garva när han upptäckte att oljan va lite trögfluten o det tog typ en timme o fylla på =) när han sedan kom med ideen att sätta ett T-kors på slangen o trycka me tryckluft... jaa o hur gick det? bättre? .. hahah mjaaaaa

olja kom de i diffen iaf men en jäkla tid tog de  ;D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #542 skrivet: juli 16, 2008, 20:45:51 »
pix
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #543 skrivet: juli 16, 2008, 20:57:25 »
jäklar vilken genomgång på bakvagn! Och varför lagade du egen diffbalk? styva upp den eller? har inte hängt med på ett tag så :-[ men annors måste jag säjja att det ser jäkligt bra ut! ! ;D
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #544 skrivet: juli 16, 2008, 21:01:46 »
hehe jo lite smått uppdaterade sådär.. =)  gjorde nny diffbalk pga. den andra va heeeelt slut o samtidigt så passade inte de nya diffbussningarna i den.. så gjorde nytt alltihop =) o blir en aning styvare nu oxå  ;D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #545 skrivet: juli 16, 2008, 21:05:26 »
hehe jo lite smått uppdaterade sådär.. =)  gjorde nny diffbalk pga. den andra va heeeelt slut o samtidigt så passade inte de nya diffbussningarna i den.. så gjorde nytt alltihop =) o blir en aning styvare nu oxå  ;D

Ser bra ut det där! Väldigt snygga svetsar på diffbalken! Ångrar att jag svetsade upp min diffbalk. Mycket smartare som du gjort så hela diffen med låda och allt inte trillar ner om gummibussningarna spricker!

Snyggt jobbat med shorshiften, ser ju precis ut som min  ;D

Keep up THE GOOD work!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #546 skrivet: juli 16, 2008, 21:41:19 »
tackar tackar =)..  jo, när peter var o hälsade på så disskuterade vi det där o därför vände jag på diffbalkens fästen, så att diffen står på kuddarna istället. lite säkrare förhoppningsvis!

hehe ja shortshiften blev jävligt lik ;) men gjorde min höjlingsplatta 24mm direkt istället ;)

Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #547 skrivet: juli 18, 2008, 16:32:49 »
lite mer uppdäjts då =)

har iaf monterat upp bakdiffsbalken o gjort klart de.. sen fick bakdämparna en omgång av hårdhetsändring a La Peter stil..   o lite färg på de sen..  :D

tog o gjorde rent avgassystemen oxå. såg ut som bara fan! fattar inte hur de kan hinna rosta så sjukt mycket på bara 1 år!!!.. knackade av 1mm rost på hela röret, runt om.  skräpet vägde säkert 2kg sen.. jisses.. jaja iaf så lackerades hela avgassystemet med värmefärg efter de (min kära o hjälpsamma bror fastnade på bild)

MEN! ett problem uppstod när vi sedan monterade upp bakaxeln i bilen... det visade sig att de nya reaktionsstaget (fästet) som nu sitter på vänstersida av bakaxeln...skulle ta i avgassystemet rätt rejällt om man sänkte ner bilen  :'(  röööövaaaa... tänkte ja, så de får bli att plocka ner bakaxeln o avgaset igen o dra om det på nått smidigt sätt..

sen så har vi börjat plocka ner framdämparna, dessa ska bytas olja i o nya fjädrar.. samt ett antal bussningar ska bytas i framvagnen oxå. likabra när man ändå håller på  ;D

allt för idag!
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #548 skrivet: juli 18, 2008, 16:34:04 »
pix
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #549 skrivet: juli 18, 2008, 16:35:27 »
pixes
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #550 skrivet: juli 18, 2008, 17:06:57 »
Herrejösses vilket jobb! Den kommer ju bli som en ny bil när du får ner den på marken igen!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #551 skrivet: juli 18, 2008, 20:46:07 »
Bra jobbat på alla plan  :D

Tråkigt att avgaset ska vara ivägen för reaktionsstaget.
Men på din bild så ser det ut som att det NÄSTAN inte går dit.. om du skulle köra med ett tillplattat 2,5"s eller dubbla plattade 2"srör förbi problemområdet så skulle det kanske funka?

Alternativt ett STABILT krokigt reaktionsstag som svänger förbi avgaset?

Många dumma ideer finns det  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #552 skrivet: juli 18, 2008, 22:20:21 »
Sidepipe  8)
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #553 skrivet: juli 20, 2008, 17:09:17 »
tackar alla  :D

haha sidepipe.. ;D    problemet är inte själva reaktionsstaget utan dess infästning i bakaxeln som tar i... men ska ta ner avgaset o bygga om det snart ...  8)

Kurre: mja.. men lite nyare ser den nog ut sen ;)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #554 skrivet: juli 20, 2008, 20:10:56 »
Ha ha  ;D  vad det inte DU som sa åt mej att avgasröret inte skulle passa.
 varför skulle ditt passa efter liknande modifiering   ;D  ;)

Mycket bra byggt måste jag säja  :D Bara lite små grejor kvar sen
blir det 300 Turbo träff  8)
"don't buy it if you can build it!"

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #555 skrivet: juli 20, 2008, 20:33:50 »
hahaha  jaaa vaaa faaan =) kan ju inte komma ihåg allt  ;D 

jupp... ska bara få ihop framvagnen o besikta oxå ;) satans tid allt tar  >:(

men sen blir de 360 Snurboträff!!!!  ;D :D :o :P
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #556 skrivet: juli 22, 2008, 11:48:27 »
hej hopp!

"Råkade" hitta 2st Marinvevar liggandes här på jobbet  ;D   ... MEN vi kunde inte konstatera om dom är färdigbearbetade eller inte.. så om det är någon som har lite mått och värden på en marinvev så vore det guld!! eller vet vart man kan få tag på  :P

Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #557 skrivet: juli 22, 2008, 11:49:08 »
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #558 skrivet: juli 22, 2008, 13:11:01 »
hej hopp!

"Råkade" hitta 2st Marinvevar liggandes här på jobbet  ;D   ... MEN vi kunde inte konstatera om dom är färdigbearbetade eller inte.. så om det är någon som har lite mått och värden på en marinvev så vore det guld!! eller vet vart man kan få tag på  :P



Vilka ytor skulle inte vara bearbetade, lagerytorna eller utanför?
Ramlagrena är ju lika stora som på en vanlig vev men vevlagrena kanske skiljer?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #559 skrivet: juli 22, 2008, 15:48:12 »
ytor.. ja du.. allt från inslipade lagerytor, balansering osv. 

dom tillverkade ju alla vevar, toppar, kolvar osv (ink block givetvis) här på min fabrik .. men de va ju på 80 talet typ  ;D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..