Författare Ämne: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --bildUpdate 280812--  (läst 1263580 gånger)

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #200 skrivet: augusti 01, 2007, 06:44:30 »
tycker inte det borde vara några problem med mer bränsle..
får ju fan inte ner lambdan med vanligt bränsle!! =(

hur är det tänkt att de ska va egentligen?
ca 0.5v vid fullt pådrag? men vid svensson körning då?

för ställt lite hur sm helst.. vart nere på mindre än 0.5bar men lambdan var ändå på 0.7bar vid fullt och runt 0.9 vid svensson.. är spridarna förstora om de inte går att få ner??

Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #201 skrivet: augusti 01, 2007, 13:31:47 »
tycker inte det borde vara några problem med mer bränsle..
får ju fan inte ner lambdan med vanligt bränsle!! =(

hur är det tänkt att de ska va egentligen?
ca 0.5v vid fullt pådrag? men vid svensson körning då?

för ställt lite hur sm helst.. vart nere på mindre än 0.5bar men lambdan var ändå på 0.7bar vid fullt och runt 0.9 vid svensson.. är spridarna förstora om de inte går att få ner??



Mycket konstigt det där att du inte får ner lambdan.. gick bilen att köra när du hade 0.5 bar vid  btr??
Förresten, har du kvar original BTR? Om du har det kan du ju aldrig få ner trycket under 2.5 bar. Då är de det som spökar för dig. Men då borde du heller inte kunna mäta upp ett tryck under 2.5 bar på mätaren....  ???

Det är ju jättebra att tanka etanol för då får du ju hjälp med att "leana" ut bränsleblandningen så den går snålare. Spridarstorlek behöver du inte oroa dig för eftersom du har stora och dessutom kan öka bränsletrycket mycket ifall det behövs.

Lambdavärdet ska ligga över Lambda 1.0 det vill säga över ca 0.45 volt. Så fort det blir snålare så faller spänningen jättesnabbt ner mot ca 0 volt eller när den går fett så ser du ju ett värde på över ca 0.6-0.7 volt. Du behöver inte fundera på exakt värde för det finns inget, antingen ligger den över eller under brytpunkten som är ca 0.45.

Vid svenssonkörning så ska den pendla ca 1 gång per sekund från 0 till "1" och hålla på så 0 - 1 0 - 1 - 0 - 1 - 0 - 1 - 0 - 1 - 0 - 1 - 0 - 1 - 0 - 1  hela tiden. Så fort du belastar motorn skall den ligga i 1 alltså över brytpunkten=över 0.45 volt. Gör den inte det är den för snålt ställd.

Hoppas jag inte rörde till det. Ett så enkelt ämne blir ganska komplicerat när man ska försöka förklara att det inte alls är komplicerat  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #202 skrivet: augusti 01, 2007, 14:07:39 »
hehe, visst ja killen kör juh med 310cc spridare. då borde nog e85 inte bli nå problem. :) tanka på.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #203 skrivet: augusti 01, 2007, 14:14:48 »
Du behöver ca 30 procent mer flöde än tidigare och det har du ju redan åtgärdat med större spridare.

Bara att tanka och test. Du borde komma ner till rätt värde på lambdan med ren e85 i tanken.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #204 skrivet: augusti 01, 2007, 16:24:36 »
tycker inte det borde vara några problem med mer bränsle..
får ju fan inte ner lambdan med vanligt bränsle!! =(

hur är det tänkt att de ska va egentligen?
ca 0.5v vid fullt pådrag? men vid svensson körning då?

för ställt lite hur sm helst.. vart nere på mindre än 0.5bar men lambdan var ändå på 0.7bar vid fullt och runt 0.9 vid svensson.. är spridarna förstora om de inte går att få ner??



På en av dina bilder ser jag att du har original btr kvar, så fast du ställer ner bränsletrycket till 0,5 bar så har du ju ändå 2,5bar till spridarna( jag tror original btr är på 2,5bar) så det är isåfall bara i slangen mellan originala och nya btr du har 0,5bar.
Om du inte har någon vacuumslang till original btr så har du ju högre bränsletryck än original vid undertryck insuget.  Tex. om du har insugstrycket/vacuumet -0,5bar så har du ju bränsletrycket 2,0bar med en btr som har gruntrycket 2,5bar, men om du inte har slangen till insuget har du ju alltid 2,5bar.
Jag tycker du i detta fall ska ta bort original btr, bara om man ska köra högre tryck än original som den får sitta kvar.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #205 skrivet: augusti 02, 2007, 15:38:44 »
hmm det där med Original btren och 2.5 bar har ni ju jäkligt rätt i =/..
jag o en jobbarkompis funderade lite och han hade ett förslag om att koppla om hela BTR inkopplingen såhär som bilden visar.. påsåvis kan du ju styra vilket tryck som spridarna ska ha hela tiden? och med vakuumet styr den ju så att den ger mer vid pådrag(mindre vid släpp)...???


såfort tanken tar slut blir det 100% E85 då.. =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #206 skrivet: augusti 02, 2007, 18:16:00 »
hmm det där med Original btren och 2.5 bar har ni ju jäkligt rätt i =/..
jag o en jobbarkompis funderade lite och han hade ett förslag om att koppla om hela BTR inkopplingen såhär som bilden visar.. påsåvis kan du ju styra vilket tryck som spridarna ska ha hela tiden? och med vakuumet styr den ju så att den ger mer vid pådrag(mindre vid släpp)...???


såfort tanken tar slut blir det 100% E85 då.. =)

Härligt med E85 då blir det mer mos med mindre värme.

Angående inkopplingen så kanske det funkar så men original är det ju byggt för att ha stort flöde eller rättare sagt allt flöde genom fuelrailen för att efter den justera trycket.  Varför göra annorlunda?
Är det smidigare att koppla in BTR före fuelrailen?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #207 skrivet: augusti 02, 2007, 18:28:35 »
jo iof.. vi tänkte just för att slippa hålla på att koppla förbi original BTR den är ju ändå gängad i fuelrailen.. någon gång ska ju bilen besiktas, original då =)

men men.. ska tanka E85 först.. kanske funkar med B.trycket och lambdan då =)
får väl bli ett senare projekt att fåigång kallstartsspridare osv.. är ju inte riktigt kallt än!
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #208 skrivet: augusti 02, 2007, 19:14:55 »
Dagens Tips:
Om det är lite fuktigt ute, och du ligger o glider bakom en Audi i 100km/h med din turbokonverterade 360..
stampa då inte fullt på 3ans växel vid omkörning då det väldigt lätt börjar FETSPINNA..
i dessa farter kan detta vara väldigt underhållande =)

peace out!
 
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #209 skrivet: augusti 02, 2007, 22:53:42 »
Dagens Tips:
Om det är lite fuktigt ute, och du ligger o glider bakom en Audi i 100km/h med din turbokonverterade 360..
stampa då inte fullt på 3ans växel vid omkörning då det väldigt lätt börjar FETSPINNA..
i dessa farter kan detta vara väldigt underhållande =)

peace out!
 

Coolt! Din bil är en riktig "entertainer"  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #210 skrivet: augusti 05, 2007, 20:46:03 »
nåväl.. tanken är fylld med 100% E85, B.trycket är uppställt och lambdan har blivit bättre.. och ännu ett streetrace avklarat =)

någon som har koll på hur mycket en helt ny original koppling klarar?? (NM)
har börjat slira lite på 3an.. =/
 

PS: tyckte inte den blev direkt piggare med ren e85.. gick fasen bättre med blandad bensin/E85..
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #211 skrivet: augusti 06, 2007, 00:11:17 »
vad för tändning har du? kan var så att du måste justera lit etändning för e85. hur ser stiften ut. dessak nj uh också vara för varm/kalla. :) går den bättre på böandning bensin och e85 så kör på det.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #212 skrivet: augusti 06, 2007, 13:25:16 »
bytte stift igår och dom såg kanonfina ut! så de e nog inga problem..
går fortfarande jätte bra alltså, tyckte bara att det var lite mer effekt när man körde blandat..

ingen som vet NM för kopplingen?
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #213 skrivet: augusti 08, 2007, 00:00:42 »
Tänk på att det inte riktigt går att läsa stiften som vanligt när du åker E85 pga att spriten sotar mindre så kommer stiften att se vitare och renare ut.
Med andra ord, ser stiften ut som på en bensinmotor borde du kunna snåla ut blandningen något.
Har inga siffror på exakt hur mycket vrid originalkopplingen klarar men det är inte mycket. Den enda Volvo originalkopplingen som verkar vara lönt att ha när man kör trimmat är 940 turbo med M90. Men då är det helfel och passar inte på en fläck i en 360.
Skoj med snikbyggen, hoppas du får allt att funka!  :)
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #214 skrivet: augusti 08, 2007, 21:07:07 »
Här har du en begagnad men bra sinterlamell från vår Käre Spritis som var kungen på forumet här för ett tag sen med sin beryktade Etanolräser.

Endast 500kr enligt annonsen. Pallade väl för hans megaladdtryck  8)
Tror att han har den kvar, pratade med honom på tele för nån månad sen men kom fram till att den lamellen inte passade i min bruksräser.. att den var för rejsig alltså.

Om du byter tändning så du inte behöver ha givaren på svänghjulet så kan du ju byta till lättare(rappare) svänghjul från 240 Turbo och ta den tryckplattan=hårdare.
Fast det kanske finns  bättre tryckplattor till våra djupa/tunga svänghjul oxå vad vet jag..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #215 skrivet: augusti 08, 2007, 21:29:22 »
hehe tack för den infon där Frej! lagom frestande!!

.. men tror ja kör med denna koppling så länge de "håller".. så kan ja ta ner diffen o bakvagnen o svetsa o ha mig samtidigt sen =).. är ju trotts allt min vinterbil så är ju då den ska fungera =)..


(hoppas han har den kvar då)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #216 skrivet: augusti 08, 2007, 21:40:22 »
hehe tack för den infon där Frej! lagom frestande!!

.. men tror ja kör med denna koppling så länge de "håller".. så kan ja ta ner diffen o bakvagnen o svetsa o ha mig samtidigt sen =).. är ju trotts allt min vinterbil så är ju då den ska fungera =)..


(hoppas han har den kvar då)


Jag tycker att du ska ringa och köpa den nu om du ser att du kommer ha behov av den, 500kr är riktigt snuskbilligt om den är i bra skick, i allafall om man jämför med nya, dock inte så dyra på KG Trimining såg jag nu här

Jag hoppas han har kvar den, var längesen jag pratade med honom och då var annonsen gammal redan då.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #217 skrivet: augusti 12, 2007, 03:50:54 »
ah får se hur ja gör me de =/

Iaf så får ni som gillar kärran mer än gärna gå in o lägga era röster på skrutten... =)

http://www.garaget.org/?car=59875

PLZ!!!! =) haha
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #218 skrivet: augusti 14, 2007, 16:29:35 »
hehe tack för den infon där Frej! lagom frestande!!

.. men tror ja kör med denna koppling så länge de "håller".. så kan ja ta ner diffen o bakvagnen o svetsa o ha mig samtidigt sen =).. är ju trotts allt min vinterbil så är ju då den ska fungera =)..

Jag köpte koppling på Volvo kostade, 2000kr, du ska ha lameller från 360 och tryckplatta från 740 turbo. Det går att köpa dessa separat på Volvo så det är inte en hel sats som det alltid är på eftermarknads-reservdelar.
Sen kan man ju uppgradera direkt med en sinter-lamell då hugger det ännu bättre.
Jag har aldrig haft några problem med slirande koppling efter att jag körde på det konceptet, och jag har plågat min bil en del  ;D
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #219 skrivet: september 11, 2007, 16:15:39 »
NÄÄ nu har jag tröttnat på det här! vad är det för fel om bilen går sjukt dåligt (tomgång/hostar/blöddrar/misständer) när den är kall men så fort man fått upp arbetstemp i motorn så går den som en klocka!!!

WHAT`S WRONG!!! =) sneeellla som help =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #220 skrivet: september 12, 2007, 15:51:12 »
Jeg spesialbestilte en sinterlamell. Kosta 2250 nok...

Var en på TPC for en stund siden som prøvde å selge en også, du kan jo se om han fortsatt har den, er jo ikke så stort marked for sånne deler.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #221 skrivet: september 16, 2007, 02:07:18 »
men balle ..

va på streetrace ikväll.. en gigantiskt stor förträff med säkert 150 bilar, väldigt trevligt =) när det sedan är dags för race och vi ska åka till en liten stad brevid o köra.. så börjar de lukta bränd olja efter en mil lr nått.. stannar.  MEN VA #!_Ĥ_!!! .. tro fan att "ändpluggen" för kammen (alltså den runda oljebrickan i bakändan av toppen) har hoppat dän och det står o skvätter olja som en stor fontän ur bilen.. jaja kutar tillbaka o hämtar polarns bil.. boxerar oss hemåt (2mil till garaget).. 

halvvägs så glider farbror blå om oss och blinkar med sina fina karuselller.. stopp var det här!
gick lite väl fort de här va (boxerade i ca 70 pga bråttom osv..  ;) ) stod o tjatade en stund men dom släppte oss med en varning..

när vi väl kommit fram och bytt bil till min bmw.. och kommit fram till racet, tro fan att snuten står där och har blåst av de hela så vi missade alltihop iaf..

lyckad kväll de här!

gonatt gräbs!

PS: någon som har en sådan bricka/plugg till övers kan ju säga till ;)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #222 skrivet: september 16, 2007, 11:52:55 »
ska kolla då jag komemr hem ska köra bort en gängmotor delar på skroten. är det en havmåne eller är den stor och rund?

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #223 skrivet: september 16, 2007, 12:13:30 »
kalas!.. det är en ca 5-6 cm stor. ser ut ungefär som en frostplugg.  sitter i bakändan av 530 toppen.
vore super snällt om du kunde kika på de!

antar att skroten bara vill sälja "hela" toppar =/
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #224 skrivet: september 16, 2007, 13:58:40 »
kollat med mekonomen elelr volvo en sån där mojupp kanske dom har liggandes för en 20a

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #225 skrivet: september 16, 2007, 14:10:24 »
nä inte gjort de.. lite svårt på en söndag =) ..men får väl forska lite nu i veckan =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #226 skrivet: september 16, 2007, 14:57:22 »
träkigt att den lossa innan racet och inte efter ;)
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #227 skrivet: september 16, 2007, 22:18:17 »
ah d va lite skit.. hade ju sett framemot att rasta bettan =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #228 skrivet: september 17, 2007, 11:30:30 »
ah d va lite skit.. hade ju sett framemot att rasta bettan =)

Ja sånt är skit :(
Kan rekommendera att montera dit en plåt/hålband vad som helst, för att hålla kvar gummitätningen, själv har jag ett sånt högt vevhustryck att jag monterade en gammal fördelare från en 740 för att slippa läckage, man får kapa av den då det inte finns spår/hål i kammen som passar. Finns två gängade hål i baksidan av toppen som är till för fördelaren, dom kan man använda till att muttra fast nåt stöd.
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #229 skrivet: september 17, 2007, 12:00:20 »
hmm ja de kanske finns några gängade hål däribak man kan använda.. annars hade jag tänkt att locktitea pluggen i underkant mot toppen så att säga.. och sedan hoppas att kamöveerfallet håller den på plats..

vet ni förresten om det är ok att lossa det sista kamöverfallet (om man ställt nockarna mellan tryckarna) utan att kammen "böjs"?? eller måste jag lossa hela kammen som vanligt för att undvika böjning??
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

hasse66

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #230 skrivet: september 17, 2007, 18:32:03 »
Man måste bryta upp det svarta locket på lmm. Du måste bruka våld för att få loss den tror den är limmad. Sen ser du hela mekanismen och hur du ska spänna fjädern.

det ligger silicon runt locket ta en bra vass kniv skär några gånger runt locket sen lossar det fint det ligger i spår under locket så du kan montera fast det igen men ta det varsamt under sitter kuggar som gör att fjädern ligger på rätt inspänning    ett billigare tips om du vill ha bra knuff och laddtryck   montera en  extra kabel till kallstarten med en tryck givare som  sluter vid laddtryck  då får du extra soppa samt att den går billigt vid normal körning   (finns inlägg tidigare från mej om detta hur göra)) lycka till
360 turbo forever

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #231 skrivet: september 17, 2007, 21:48:56 »
vet ni förresten om det är ok att lossa det sista kamöverfallet (om man ställt nockarna mellan tryckarna) utan att kammen "böjs"?? eller måste jag lossa hela kammen som vanligt för att undvika böjning??

Ja så länge du har spel mellan tryckarna och kammen är det absolut ingen fara att lossa överfallet, då är den avlastad. Kör på :)
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #232 skrivet: september 18, 2007, 15:30:18 »
kalas.. misstänkte att de borde gå.. men kom inte riktigt ihåg om tryckarna får plats mellan nockarna så att säga...

ingen som hittat en bricka i bakfickan? ;)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #233 skrivet: september 18, 2007, 16:17:48 »
tyvärr inte :(

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #234 skrivet: september 18, 2007, 19:18:58 »
attans du.. =/
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #235 skrivet: september 22, 2007, 11:59:45 »
fan va gott när man lyfter luren idag..nyvaken och bakis o brorsan säger att han hittat en sådan där bricka till mig.. på en liten hydromack i en liten grannstad!!.. för 21spänn!! =) haha
ibland kan man ha tur =)

Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #236 skrivet: september 22, 2007, 20:44:33 »
såå nu var brickan monterad och även ett "hoppa ur igen" skydd monterat =)

var även och pillade lite på laddtrycket ikväll och ställde upp det till 0.8bar.. o heeelvete vilken skillnad det blev! jisses va den går gött nu =) huhuh mycket skoj!

har nog även koll på vad det är som jävlas vid kallstarter o så nu.. blir till o mecka ner det nästa helg! =)

bild på brickan o det..
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #237 skrivet: september 23, 2007, 12:43:20 »
såå nu var brickan monterad och även ett "hoppa ur igen" skydd monterat =)
Bra jobbat!

Citera
var även och pillade lite på laddtrycket ikväll och ställde upp det till 0.8bar.. o heeelvete vilken skillnad det blev! jisses va den går gött nu =) huhuh mycket skoj!
Laddtrycksdöden närmar sig när laddtrycksjävulen flyger i en  ;)

Citera
har nog även koll på vad det är som jävlas vid kallstarter o så nu.. blir till o mecka ner det nästa helg! =).
Jasså?`Vad är det som jävlas då? *nyfiken*!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #238 skrivet: september 23, 2007, 22:08:45 »
smartt att bygga ett hoppa ut skydd ser bra ut annars mkt ladd låter ricktigt roligt ;D
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #239 skrivet: september 24, 2007, 22:43:04 »
frej:
har nog luskat lite och det kan vara 3 saker.. finns ett "kallstarts spjäll", en kallstarts ventil och tempgivaren som ger signaler till styrboxen..
är någon av dessa ur funktion så skiter styrboxen fullständigt i att motorn är kall och kör på med inställningen att motorn är varm..

så ska ta mig en kik på dessa 3 nästa helg får vi se om de kan va något...

någon som kikat närmare på dessa 3 saker någongång??

Paq: hehe ahh de e sjuukt kul när man får hålla nacken spänd för o ha huvudet på rätt ställe ;)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..