Ytterligare funderingar... De som kan det här bättre får/bör rätta mig om jag har fel, men från vad jag har kunnat luska reda på arbetar en "klassisk" torsendiff med "konstant mesh" som det skulle heta på växellådsspråk, d.v.s. inga drev som förskjuts/kuggar i/ur varandra, vilket däremot den nyare varianten i min länk ovan ser ut att ha. Just att den ursprungliga varianten alltid är inkopplad är väl en av dess stora för och nackdelar - fördel då den inte får något tydligt ingrepp, utan blir mycket harmonisk och mjuk att köra (tror jag, har aldrig provat...), nackdel då den verkligen är linjär i sin kraftöverföring, d.v.s. om den överför 5 ggr momentet från ena axeln till den andra, då är det just fem gånger, och fem gånger noll är noll... Dessutom blir den mycket stark och nästintill outslitlig då det enda som slits blir "maskdreven" som sköter överföringen, och dessa är statiska (slits inte) så länge båda hjulen går lika fort. Den nyare varianten, om den nu är sådan att drev förskjuts för att "kugga i" i något annat drev torde då få ett betydligt abruptare ingrepp, dessutom vara betydligt känsligare för momentet den utsetts för då den kuggar i. Dock kan de som Peter nämner shimsas (förspännas) så att näst intill ingen kraft krävs för att aktivera den, varmed man torde kunna få en mer lamelldiffaktig karaktär då en stor del av överföringskraften i diffen verkar komma från friktionen mellan "maskdreven" och själva huset som alla drev sitter i... Tror jag...
Dessutom återkommer jag till min tidigare fråga angående utväxling, med en torsendiff byter man ju hela diffen, inte bara kugghjulen inuti som med en locker. Detta innebär väl sannolikt att det stora "ringdrevet" följer med, vilket ju bestämmer utväxlingen. Kan man måntro tillverka diffen så att drevet bultas till den, och sälja dreven separat så att alla får en chans att välja rätt utväxling till sin bil utan att för den sakens skull behöva lägga 600£ varje gång en ny bil/motor med annan utväxling önskas?