Författare Ämne: Varvstopp  (läst 85441 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Varvstopp
« skrivet: september 10, 2007, 20:20:37 »
Många undrar hur de blir av med sitt varvstopp / varvspärr på just sin motor, jag påbörjar en lista på de jag vet:





  • B200K - Byt rotor i fördelaren till en utan varvstopp.
  • B200E - Stoppet ligger i databoxen för tändningen (Renix). Byt till Renix från tex. B200F för att bli kvitt varvstoppet, men då förlorar du samtidigt lite av den aggressivare tändkurvan som boxen till B200E lär ha.
  • B200F - Stoppet ligger i databoxen för bränslet. Går ej att få bort utan byte till annat insprutningssystem/förgasare, alternativt byte av motstånd i boxen se mer info mot slutet av tråden.


Vet du hur det ligger till med de motorer jag ej listade ovan så redigera i detta inlägget!
« Senast ändrad: september 14, 2010, 19:33:59 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Varvstopp
« Svar #1 skrivet: september 13, 2007, 22:07:43 »
På tal om varvstopp, Borde inte det ligga högre än 6000 på en B200F??

Mitt ligger på 5500 numer, förr var det runt 6000. Kan det ha nåt att göra med hur fördelare/fördelarlock är vridet?

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Varvstopp
« Svar #2 skrivet: september 14, 2007, 10:07:53 »
tror att min pärla inte varavde mer än 5500 med b230e motorn.

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
SV: Varvstopp
« Svar #3 skrivet: september 14, 2007, 10:30:48 »
tror att min pärla inte varavde mer än 5500 med b230e motorn.

det tror jag. jag fick däremot ett varvstopp på 5500 när jag ställde kammen fel. fast bara vid fullgas... gick att smyga upp till 6000.
Lycklig igen i min 360gl sedan

221341P

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
  • Weeeee
    • Visa profil
SV: Varvstopp
« Svar #4 skrivet: september 14, 2007, 14:49:44 »
Min B200K hade en vanlig rotor, men ändå varvstopp på 6100-6200...kan iofs ha berott på dålig spole eller det faktum att ettan inte hadde så mycket komp..
Jag kan!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Varvstopp
« Svar #5 skrivet: september 14, 2007, 17:26:47 »
På tal om varvstopp, Borde inte det ligga högre än 6000 på en B200F??

Mitt ligger på 5500 numer, förr var det runt 6000. Kan det ha nåt att göra med hur fördelare/fördelarlock är vridet?

Mitt varierade oxå en del när jag körde B200F original.. men alltid över 6000rpm och mest runt 6200rpm.

Borde inte ha nåt med fördelaren att göra eftersom den inte styr tändningen ju.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Varvstopp
« Svar #6 skrivet: september 14, 2007, 17:34:48 »
Min B200K hade en vanlig rotor, men ändå varvstopp på 6100-6200...kan iofs ha berott på dålig spole eller det faktum att ettan inte hadde så mycket komp..

Min motor utan varvstopp varvar ibland bara 4500, ibland 5500 och ibland 6200... vet inte varför. Har varvat 7100 som mest. Just nu verkar det vara tändningen som påverkar. Eller om motorn är slut.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: Varvstopp
« Svar #7 skrivet: oktober 11, 2007, 12:10:20 »
Lider av samma probelm, har sprut o databox från b200f men dock utan renix box, o jaghar trimmat o så, men kommer i bland o bara i bland upp till 6000varv.

Ingen som vet om man kan gå in i datraboxen o byta ut nån lödd del så varvstoppet försvinner?

När jag körde b20 motor så varvade 9000 utan problem, men mer än så vågade jag inte varva för då ökade den väldigt sakta.
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Varvstopp
« Svar #8 skrivet: oktober 30, 2007, 23:08:07 »
Hur höga varv tål våra motorer, när släpper ventilmekanismen. Vad händer: Skär motorn, går kolvarna sönder? Någon som vet? ;)

/Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Varvstopp
« Svar #9 skrivet: oktober 30, 2007, 23:15:33 »
Jag tycker min b200 låter plågad som fan över 4000rpm  ;D
Men den drar fint upp tilll 5500 ändå  :)

Har hört rykten om att original ventilfjädrar i 530 toppen inte fungerar så väl över 7000rpm.. Någon som kan bekräfta?

peyote

  • Medlem
  • Antal inlägg: 228
    • Visa profil
SV: Varvstopp
« Svar #10 skrivet: november 04, 2007, 11:38:03 »
Min varvar lätt upp till 6000rpm sen ere stopp :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Varvstopp
« Svar #11 skrivet: november 04, 2007, 16:12:29 »
Jag tycker min b200 låter plågad som fan över 4000rpm  ;D
Men den drar fint upp tilll 5500 ändå  :)

Har hört rykten om att original ventilfjädrar i 530 toppen inte fungerar så väl över 7000rpm.. Någon som kan bekräfta?

Har bara varvat 7100 som max men den gången gick det bra, men nu på senare tid är det nåt som ställer till det redan vid 4500rpm ibland, ibland senare. Men det låter som ventilsläpp (tror jag för jag vet inte hur det ska låta).
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Varvstopp
« Svar #12 skrivet: november 07, 2007, 09:45:20 »
Jag tycker min b200 låter plågad som fan över 4000rpm  ;D
Men den drar fint upp tilll 5500 ändå  :)

Har hört rykten om att original ventilfjädrar i 530 toppen inte fungerar så väl över 7000rpm.. Någon som kan bekräfta?

Har bara varvat 7100 som max men den gången gick det bra, men nu på senare tid är det nåt som ställer till det redan vid 4500rpm ibland, ibland senare. Men det låter som ventilsläpp (tror jag för jag vet inte hur det ska låta).


krafitgare fjädrar för dig snart då?

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: Varvstopp
« Svar #13 skrivet: november 11, 2007, 01:01:46 »
Jag tycker min b200 låter plågad som fan över 4000rpm  ;D
Men den drar fint upp tilll 5500 ändå  :)

Har hört rykten om att original ventilfjädrar i 530 toppen inte fungerar så väl över 7000rpm.. Någon som kan bekräfta?

Har bara varvat 7100 som max men den gången gick det bra, men nu på senare tid är det nåt som ställer till det redan vid 4500rpm ibland, ibland senare. Men det låter som ventilsläpp (tror jag för jag vet inte hur det ska låta).

Ventilsläpp kan låta som ett rejält rassel eller ingenting alls. Motorn slutar bara varva. Men med original kamaxel så tror jag inte att det är möjligt att du får ventilsläpp före original varvstopp. A-kammen (förresten alla volvo-original-kammar) har så snälla ramper att dom klarar lätt originalvarvstopp å lite till med standard ventilfjädrar. Om inte fjädrarna är av då förståss....

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Varvstopp
« Svar #14 skrivet: november 11, 2007, 16:39:33 »
Jag tycker min b200 låter plågad som fan över 4000rpm  ;D
Men den drar fint upp tilll 5500 ändå  :)

Har hört rykten om att original ventilfjädrar i 530 toppen inte fungerar så väl över 7000rpm.. Någon som kan bekräfta?

Har bara varvat 7100 som max men den gången gick det bra, men nu på senare tid är det nåt som ställer till det redan vid 4500rpm ibland, ibland senare. Men det låter som ventilsläpp (tror jag för jag vet inte hur det ska låta).

Ventilsläpp kan låta som ett rejält rassel eller ingenting alls. Motorn slutar bara varva. Men med original kamaxel så tror jag inte att det är möjligt att du får ventilsläpp före original varvstopp. A-kammen (förresten alla volvo-original-kammar) har så snälla ramper att dom klarar lätt originalvarvstopp å lite till med standard ventilfjädrar. Om inte fjädrarna är av då förståss....

Det låter som ett vanligt varvstopp fast lite mer dovt. BÖBÖBÖBÖBÖ typ. Inget mekaniskt ljud som rassel alltså ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

lundh

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 96
  • räzern
    • Visa profil
SV: Varvstopp
« Svar #15 skrivet: november 29, 2007, 08:21:50 »
så hur högt vågar man varva och hur långt e det lönt? harb200e
strajps går snabbast

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Varvstopp
« Svar #16 skrivet: november 29, 2007, 18:16:26 »
så hur högt vågar man varva och hur långt e det lönt? harb200e

6500 vågar väl alla varva men sen är det en samvetsfråga  :)
Kan ju gå att varva 7000 10 eller 100 ggr men 11:e eller 101:a gången så kanske det säger PANG när nåt går rakt av..

Efter 6500rpm dyker ju momentkurvan ganska fort dessutom med mer originalbetonade kammar så då är det inte heller lönt..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

A.B Boss

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
SV: Varvstopp
« Svar #17 skrivet: maj 02, 2008, 01:52:58 »
har alle b200f varvsperre?

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Varvstopp
« Svar #18 skrivet: maj 02, 2008, 02:00:23 »
har alle b200f varvsperre?

Ja, är till för att skydda motorn! ;) :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

A.B Boss

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
SV: Varvstopp
« Svar #19 skrivet: maj 02, 2008, 23:57:24 »
har alle b200f varvsperre?

Ja, är till för att skydda motorn! ;) :) /Max
så tøft, liker lyden som kommer med turtallsperre (varvstopp) trenger jo ikke å ha mer enn 6000rpm uansett ;D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Varvstopp
« Svar #20 skrivet: maj 04, 2008, 23:19:06 »
har alle b200f varvsperre?

Ja, är till för att skydda motorn! ;) :) /Max
så tøft, liker lyden som kommer med turtallsperre (varvstopp) trenger jo ikke å ha mer enn 6000rpm uansett ;D

Blir inte så tufft ljud med vårt varvstopp då det sköts av insprutningsboxen och då bryter bränslet istället för tändningen! Så istället för pang-pang-pang blir det bö-bö-bö på varvstoppet  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Varvstopp
« Svar #21 skrivet: september 18, 2008, 09:15:54 »
Tar upp en gammal tråd här nu, men jag hittade eventuellt intressant fakta om varvstoppet i bosch L-jetronic boxarna.

http://www.demo.cs.brandeis.edu/postscript.dump/Ltronic/mods.html

Där menar han att det går att modifiera varvstoppet  :)

"These pulses are then modified so that the rev-limit can be imposed by R106. The effect of the resistor is seen in the picture below. If the time of the pulses remains constant, than at certain revs the voltage no longer gets up, and the rev-limit has been reached. If the R106 is smaller, the time of the pulse decreases and the rev-limit raises."

Samma fast med bilder:
http://home.swipnet.se/joakim_adolfson/lotus/html/injection-text.html

Är det samma bosch boxar som våra?
« Senast ändrad: september 18, 2008, 09:25:30 av Girder »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Varvstopp
« Svar #22 skrivet: september 18, 2008, 21:01:44 »
Är det samma bosch boxar som våra?

Mycket intressant forskning där! Hade kunnat göra det lättare för originalare att tuna lite!
Tyvärr tror jag inte det är samma box som vi har. Jag slaktade en LU-Jetronic från en 360 B200F till mitt MS-bygge men har tyvärr inte kretskorten kvar bara skalet till boxen.
Men det jag tycker mig minnas är att kontakten på våra boxar sitter på långsidan, inte kortsidan som bilderna på din länk visar  :-\
Blir GÄRNA överbevisad!

Edit: Förmodligen fungerar ovan mods även på våra boxar om de inte är samma, men säkerligen med andra betäckningar och värden på komponenterna. Det är svårt att lista ut hur dom fungerar och hur man ska modifiera, misstänker jag!
« Senast ändrad: september 18, 2008, 21:03:45 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Varvstopp
« Svar #23 skrivet: september 18, 2008, 21:06:25 »
Ska öppna en box i helgen för att ta kontaktstycket till mitt MS ska försöka gämföra då. Men det förutsätter att jag hittar boxen. Har så mycket alltmöjlit i garaget nu. Men jag vet att jag har en.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Varvstopp
« Svar #24 skrivet: september 19, 2008, 15:09:20 »
Jag var ute och rastade tjejens räser,har kört en 40mil så nu var det dags att börja gasa lite  :D Döm om min förvåning när jag kom till 6000rpm
så vart det vavtals stopp  ??? (har ju förgasare)Tittade på renixen den har nr 209568 och den bryter/sänker täningen  över 6000 rpm.Tog min renix från 2½T renix nr 210686 och satte dit. Pang nu varvar den utan problem 7500rpm  ;D

Allså det finns tydligen 2 varianter

en som bryter täningen 209568
och
en som bryter bränslet.

Så om man kombinerar  en insprutnings box som haft 209568 och sätter
dit en 210686 så kanske den varvar mer om det inte är spärr även i den
inprutnings boxen ? Bara en tanke.
"don't buy it if you can build it!"

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Varvstopp
« Svar #25 skrivet: september 19, 2008, 19:38:47 »
Tror tyvärr det är så att spärren sitter i boxarna.

Så om man kombinerar renixet från en insprutare på en förgasare får man mera varv  ;)
Gör man istället tvärtom och lägger renix från en förgasare på en insprutare har man 2 varvstopp  ;D
Det är iallafall min teori.

Har förövrigt en öppnad lu box framför mig nu. Liknar bilderna i länken litegranna, men motstånden är inte på samma ställen.
Om det finns intresse kan jag bifoga en detaljerad bild över hur det ser ut imorgon då jag har tillgång till kameran.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Varvstopp
« Svar #26 skrivet: september 19, 2008, 22:59:25 »
Tror tyvärr det är så att spärren sitter i boxarna.

Så om man kombinerar renixet från en insprutare på en förgasare får man mera varv  ;)
Gör man istället tvärtom och lägger renix från en förgasare på en insprutare har man 2 varvstopp  ;D
Det är iallafall min teori.

Har förövrigt en öppnad lu box framför mig nu. Liknar bilderna i länken litegranna, men motstånden är inte på samma ställen.
Om det finns intresse kan jag bifoga en detaljerad bild över hur det ser ut imorgon då jag har tillgång till kameran.
Peters 360R var ju en insprutare från början och hade varvstopp i renix så då kan man ju hoppas på att den inte har varvstopp i sprutet, men det är ju också möjligt att någon bytt renix i hans 360R.
Ja intresse för bild finns det nog så bifoga :)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Varvstopp
« Svar #27 skrivet: september 21, 2008, 21:35:19 »
Bifogar en bild här av lu-lådan.
Kvaliten är inte lika bra som originalbilden, eftersom att jag fick förminska den för att få den uppladdad. Om någon vet av någon plats att ladda upp större bilder så hojta gärna till.

Bilden:


Sen syns det inte så bra på ett ställe där kamerans blixt reflekterade :(
« Senast ändrad: september 21, 2008, 21:37:06 av Girder »

Spruce

  • Medlem
  • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Engson Motor
SV: Varvstopp
« Svar #28 skrivet: september 23, 2008, 00:34:04 »
Detdär har jag oxå länge funderat på!

Att varvstoppet på B200F satt i sprutet/boxen misstänkte jag oxå med tanke på ljudet!

Jag vill få bort det då jag absolut inte tycker om att den bryter bränslet och för att jag anser att det ligger alldeles för lågt:P

MEN...på en av tidigare vinterbilar "344 -88 med b200f" så "försvann" varvstoppet efter ungefär en hel vinters plågande på just varvstoppet:P

så frågan är ju? vad hände med den?  jag ångrar något fruktansvärt att jag inte sparade den boxen när bilen senare skrotades så man hade kunnat försökt hitta "felet"

ni som är lite mer inne på just dhär med motorstyrning o små elkomponenter-kan man slita ut ett motstånd lr dyligt???
eftersom det försvann när man plågat den tillräckligt länge

vi pratar alltså här om en bil som gick varje dag och för det mesta på varvstoppet på 2:an(ung o dum o innan jag började bli av med körkortet var o varannan månad:( .)

vad det gäller hållbarheten så gick dendär jävla motorn alldrig sönder hurmycket jag än försökte ha ihjäl den(visserligen alltid med olja o vatten i den men endå)
när varvstoppet var satt ur funktion så varvade den strax över 7000
och min erfarenhet av andra volvo motorer är att det brukar gå bra till ungefär 7200 sedan blir det någon form av ventilsläpp lr miss i tändningen på annat håll!

bilen fick dock skrotas utan att något gav upp.....men det sjöng illa om både slutväxel o låda efter många hårda starter...d sista krafttaget var att släpa en 245kaross uppochner på taket  från garaget till skroten som var ca 300meter!! det tog tid o det var med fullt spinnande bakhjul på ettan i ca 45 min;)

Så folk får säga vad dom vill volvo 300 är fruktansvärt slitstarka bilar i mina ögon iaf;)
940 Turbo -96 240 Tic-76 Toyota Corolla KE70-81 B21 ET
Opel Ascona A Voyage-71 Reggad med rödblocks turbo:)
Den som ingen turbo har han får åka utan bar:P

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Varvstopp
« Svar #29 skrivet: september 23, 2008, 16:44:58 »
Detdär har jag oxå länge funderat på!
Att varvstoppet på B200F satt i sprutet/boxen misstänkte jag oxå med tanke på ljudet!
Jag vill få bort det då jag absolut inte tycker om att den bryter bränslet och för att jag anser att det ligger alldeles för lågt:P
Dina misstankar stämde. Jag själv upptäckte det när jag monterat lambdamätare och såg att den blinkade på varvstopp = Den begränsade varvtalet med bränslet. Och det är ju inte nyttigt i längden särskillt inte på en överladdad motor kan jag tänka.
Tycker oxå att det ligger lite för lågt även om jag inte varvar så mycket så ofta..

Citera
MEN...på en av tidigare vinterbilar "344 -88 med b200f" så "försvann" varvstoppet efter ungefär en hel vinters plågande på just varvstoppet:P

så frågan är ju? vad hände med den?  jag ångrar något fruktansvärt att jag inte sparade den boxen när bilen senare skrotades så man hade kunnat försökt hitta "felet"

ni som är lite mer inne på just dhär med motorstyrning o små elkomponenter-kan man slita ut ett motstånd lr dyligt???
eftersom det försvann när man plågat den tillräckligt länge

Jo det kan ju ha hänt nåt med kortet, att det blivit kortslutning/lägre motstånd någonstans i kretsen för varvstoppet. Det bekräftas ju av denna texten Girder hittade, om det nu funkar likadan i våra bilars boxar:
"These pulses are then modified so that the rev-limit can be imposed by R106. The effect of the resistor is seen in the picture below. If the time of the pulses remains constant, than at certain revs the voltage no longer gets up, and the rev-limit has been reached. If the R106 is smaller, the time of the pulse decreases and the rev-limit raises."
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Varvstopp
« Svar #30 skrivet: september 29, 2008, 12:16:50 »
Jag tycker min b200 låter plågad som fan över 4000rpm  ;D
Men den drar fint upp tilll 5500 ändå  :)

Har hört rykten om att original ventilfjädrar i 530 toppen inte fungerar så väl över 7000rpm.. Någon som kan bekräfta?

B200e är samma sak som med B200K, bara byta rotor till en utan varvstopp. I och med att jag håller på att byta motor tänkte jag plåga skiten ur B200an men det var fullkomligt omöjligt, har vart upp en bra bit över varvmätaren flertalet gånger och den slutar på 7000 RPM så stämmer den så kanske jag har varvat ca 8000 och motorn vägrar ge upp =) Bra bygge måste jag säga ;)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Varvstopp
« Svar #31 skrivet: september 29, 2008, 15:28:42 »
Jag tycker min b200 låter plågad som fan över 4000rpm  ;D
Men den drar fint upp tilll 5500 ändå  :)

Har hört rykten om att original ventilfjädrar i 530 toppen inte fungerar så väl över 7000rpm.. Någon som kan bekräfta?

B200e är samma sak som med B200K, bara byta rotor till en utan varvstopp. I och med att jag håller på att byta motor tänkte jag plåga skiten ur B200an men det var fullkomligt omöjligt, har vart upp en bra bit över varvmätaren flertalet gånger och den slutar på 7000 RPM så stämmer den så kanske jag har varvat ca 8000 och motorn vägrar ge upp =) Bra bygge måste jag säga ;)

Jag har rotor utan varvstopp och b200e box.
Varvstoppet ligger på 6200rpm för mig.

Fast jag blir ju osäker på om jag faktiskt har rätt box?  ::) ::)
Nån som vet Bosch-nummer på boxarna?

Spruce

  • Medlem
  • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Engson Motor
SV: Varvstopp
« Svar #32 skrivet: oktober 12, 2008, 08:28:30 »

Dina misstankar stämde. Jag själv upptäckte det när jag monterat lambdamätare och såg att den blinkade på varvstopp = Den begränsade varvtalet med bränslet. Och det är ju inte nyttigt i längden särskillt inte på en överladdad motor kan jag tänka.
Tycker oxå att det ligger lite för lågt även om jag inte varvar så mycket så ofta..

Det är så alltså-inte alls bra  >:(  och som du sa ennu sämmre på en överladdad motor :-\

Jo det kan ju ha hänt nåt med kortet, att det blivit kortslutning/lägre motstånd någonstans i kretsen för varvstoppet. Det bekräftas ju av denna texten Girder hittade, om det nu funkar likadan i våra bilars boxar:
"These pulses are then modified so that the rev-limit can be imposed by R106. The effect of the resistor is seen in the picture below. If the time of the pulses remains constant, than at certain revs the voltage no longer gets up, and the rev-limit has been reached. If the R106 is smaller, the time of the pulse decreases and the rev-limit raises."

Aha det var så det stod i länken,vart lite för mycket fack-engelska för min del :P
men jag förstod inte VART ifrån signalen kom enligt länken?  kom den från lmm lr från renixboxen/tändspolen lr vad nu dendär lilla lådan som skickar gnista vill kallas 8)

Vet man bara vartifrån den kommer och hur den ser ut när man mäter den så måste den ju gå att hitta-och då modifiera den!
940 Turbo -96 240 Tic-76 Toyota Corolla KE70-81 B21 ET
Opel Ascona A Voyage-71 Reggad med rödblocks turbo:)
Den som ingen turbo har han får åka utan bar:P

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Varvstopp
« Svar #33 skrivet: oktober 12, 2008, 19:33:46 »

Dina misstankar stämde. Jag själv upptäckte det när jag monterat lambdamätare och såg att den blinkade på varvstopp = Den begränsade varvtalet med bränslet. Och det är ju inte nyttigt i längden särskillt inte på en överladdad motor kan jag tänka.
Tycker oxå att det ligger lite för lågt även om jag inte varvar så mycket så ofta..

Det är så alltså-inte alls bra  >:(  och som du sa ennu sämmre på en överladdad motor :-\

Jo det kan ju ha hänt nåt med kortet, att det blivit kortslutning/lägre motstånd någonstans i kretsen för varvstoppet. Det bekräftas ju av denna texten Girder hittade, om det nu funkar likadan i våra bilars boxar:
"These pulses are then modified so that the rev-limit can be imposed by R106. The effect of the resistor is seen in the picture below. If the time of the pulses remains constant, than at certain revs the voltage no longer gets up, and the rev-limit has been reached. If the R106 is smaller, the time of the pulse decreases and the rev-limit raises."

Aha det var så det stod i länken,vart lite för mycket fack-engelska för min del :P
men jag förstod inte VART ifrån signalen kom enligt länken?  kom den från lmm lr från renixboxen/tändspolen lr vad nu dendär lilla lådan som skickar gnista vill kallas 8)

Vet man bara vartifrån den kommer och hur den ser ut när man mäter den så måste den ju gå att hitta-och då modifiera den!
Den kommer ifrån Renix som har en utgång för varvräknare och där kopplas även sprutet in så det vet varvtalet som motorn håller utan extra givare.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Spruce

  • Medlem
  • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Engson Motor
SV: Varvstopp
« Svar #34 skrivet: november 06, 2008, 22:50:30 »
mmm ok
vad händer om man är på o pillar på den sladden då?`
klipper /löder på motstånd / lr på nått sätt ändrar den?

någon som testat?
annars ska ja göra det när ja mår bättre ;D
940 Turbo -96 240 Tic-76 Toyota Corolla KE70-81 B21 ET
Opel Ascona A Voyage-71 Reggad med rödblocks turbo:)
Den som ingen turbo har han får åka utan bar:P

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Varvstopp
« Svar #35 skrivet: november 06, 2008, 23:14:20 »
mmm ok
vad händer om man är på o pillar på den sladden då?`
klipper /löder på motstånd / lr på nått sätt ändrar den?

någon som testat?
annars ska ja göra det när ja mår bättre ;D

Klipper du den kommer din bil vara STENdöd eftersom sprutet inte fattar att motorn snurrar och då sprutar det inte in något bränsle i motorn.

Eftersom det är ett pulståg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9e/Duty_cycle_general.png/800px-Duty_cycle_general.png
i kabeln så kan man inte påverka den utan en enhet som läser av pulserna och sen ger ett modifierat pulståg ut till varvräknare och sprut.
Så det enda du lyckas med genom att sätta motstånd på kabeln är att försvaga signalen men det påverkar inte varvstopp eller annat om du inte försvagar den så mycket att signalen inte går fram och då blir motorn död precis som i exemplet med klippt kabel.
Tyvärr..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Vw-Norpan

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 47
    • Visa profil
SV: Varvstopp
« Svar #36 skrivet: november 10, 2008, 09:32:38 »
Är ny här men tänkte bara säga att vi kör med insprut från en 360glt på ett par
av våra Golfar och det funkar kanon men hade då ett varvstopp på 6200rpm.
Så kan man väl inte ha det tänkte jag och undersökte det hela och har nu löst problemet.
Varstoppet är nu flyttat till 7200rpm och dessutom ställbart uppåt till runt 8500rpm.
Tog en stund att lista ut men det går med enkla medel att flytta varvstoppet i era boxar.

Den det finns bild på innehållet i lite högre upp i tråden är en sån box vi kör med.

En filmsnutt på en Golf med Volvosprut, 2l block, 298graders kam, portadtopp, extractor, m.m.

http://www.youtube.com/watch?v=upAktQ5aHHI
Kör Vw Lupo & 343DL -78 Variomatic

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Varvstopp
« Svar #37 skrivet: november 10, 2008, 11:04:42 »
Låter intressant Vw-norpan!  Ge oss gärna mer information om hur varvstoppet är flyttat.  :) Golfen på filmen verka rapp  ;D

Vw-Norpan

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 47
    • Visa profil
SV: Varvstopp
« Svar #38 skrivet: november 11, 2008, 23:41:50 »
Jo som sagt så är ni på rätt väg med att modifiera motstånd, har läst allt som fins att hitta på internet utan att hitta ett sk*t om denna boxen, men men.

Totalt orädd och utan intresse för boxens överlevnad så startade operation flytta varvstopp.
Mycket mätande och lödande senare så har vi lösningen som flyttar varstoppet till ca.7400rpm
För att krångla till detta lite gjorde vi även kretsen ställbar från ca7000 till 8500rpm.

Så är det nån som vill ha en styrbox modifierad så har jag massor med komponenter kvar  ;D
Bara börja löda hejvilt sen.
Mer info om detta kan fås via mail eller tel. då jag gärna vill förklara det hela lite nogrannare.
Kör Vw Lupo & 343DL -78 Variomatic

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Varvstopp
« Svar #39 skrivet: november 20, 2008, 12:15:21 »
Mailade Norpan och fick följande svar:

"Det är inga komponenter som behöver bytas utan man lägger till motstånd.
 
Jag har kopplat en potentiometer (0-47kohm) i serie med ett 39kohm motstånd (1w) och sedan kopplat det hela
parallellt över motstånd R704 på kretskortet.
Börja med att mäta din krets och ställ in den på ca.47kohm och montera den sedan i boxen med potten fastsatt i locket.
Justera till önskat varvstopp med strax över 7000rpm som min och 8500rpm ca. som max.
Desto högre motstånd desto högre varvstopp kan man säga : )
Annars är den enkla lösningen att bara löda ett 1w 47kohm motstånd parallellt med R704 och varvstoppet är uppe i 7400rpm
ungefär!"