Författare Ämne: Tvätt Tips  (läst 19064 gånger)

peyote

  • Medlem
  • Antal inlägg: 228
    • Visa profil
Tvätt Tips
« skrivet: oktober 01, 2007, 16:42:29 »
Tjena!

Tänkte folk kunde lägga upp lite tvätt tips på bil hära.

Tex

Inredning  (vad som behövs och gör bilen lite fräshare)
Utvändigt ( lack, kofongare, plast mm)
Under bilen  (Under motorn, växellådan mm)
Motorrum (tips o trix, vad ska man täcka över mm)


Lite saker ja kom på just nu, för jag måste rengöra växellåda/diff :)

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Tvätt Tips
« Svar #1 skrivet: oktober 01, 2007, 18:07:36 »
ska du rengöra vxllåda och diff så rekommenderar jag diesel mycket effektivt men inte det bästa för lacken därmot.

peyote

  • Medlem
  • Antal inlägg: 228
    • Visa profil
SV: Tvätt Tips
« Svar #2 skrivet: oktober 01, 2007, 19:30:48 »
Jasså, dår får man åka ner till indistriområdet o slanga hahah. Men inte finns det lack under bilen.??

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Tvätt Tips
« Svar #3 skrivet: oktober 01, 2007, 19:36:02 »
ne inte på diffen och växellåden. eller det är juh nån färg men den blir bara blekt.. :)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Tvätt Tips
« Svar #4 skrivet: oktober 01, 2007, 21:06:53 »
Utvändigt kan jag berätta hur jag gör med bilen.

Först mycket vatten med högtryckstvätt för att få bort allt grus och skit så man inte repar lacken så mycket när man gnuggar sedan.

Sen Såpvatten, med starkt tvättmedel, oftast med avfettning. Brukar ha en ren svamp som jag gnuggar med, först från tak också ner till baklucka, motorhuv, dörrar ovanför lister.

Sen en annan svamp som jag tvättar under lister och på sparklådår osv med.

Sen Efter bilen har torkat, eller man själv torkat av den så brukar det bli Silikonspray eller bumbershine på kofångare och lister. Ibland också på ringarna om man vill ha dem svarta och fina :)

Ungefär så går min tvättprocedur till.


Edit: När jag pratar om under lister och ovanför lister menar jag dörrlisterna.
« Senast ändrad: oktober 02, 2007, 22:21:03 av Girder »

peyote

  • Medlem
  • Antal inlägg: 228
    • Visa profil
SV: Tvätt Tips
« Svar #5 skrivet: oktober 02, 2007, 18:28:24 »
Bra tips o trix, fyll på med mera :)

Bekkis

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
SV: Tvätt Tips
« Svar #6 skrivet: oktober 03, 2007, 15:42:59 »
lämna in bilen på rekond 8)

tvättad
vaxad
städad
och konserverad

1500:- helt klart värt det

men det kan man ju inte göra varje gång den är smutsig  ;D då räcker det ju med att dom tvättar den bara ;)
Bra, bättre, bredast

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Tvätt Tips
« Svar #7 skrivet: oktober 03, 2007, 16:45:07 »
hehe 1500:- utan försegling skulle jag behöva betala 500bara. bara hitta en polare som älskar att tvätta bilar och som brukar göra det svart åt folk :) då är det sriös tvättning med lera och hela kitet.

peyote

  • Medlem
  • Antal inlägg: 228
    • Visa profil
SV: Tvätt Tips
« Svar #8 skrivet: oktober 03, 2007, 17:04:59 »
Någon som lagar min rost innan tvättning skulle vara bra :) ahhaha
Jag har varken ork eller tid att fixa det.
Finns det ingen billig firma i sthlm som slipar bort rosten, och grundar o sen lackar billigt??

Bekkis

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
SV: Tvätt Tips
« Svar #9 skrivet: oktober 05, 2007, 14:01:29 »
det gör väll vilken bilverksta som helst gäller som du säger att hitta en billig :P
Bra, bättre, bredast

peyote

  • Medlem
  • Antal inlägg: 228
    • Visa profil
SV: Tvätt Tips
« Svar #10 skrivet: oktober 05, 2007, 17:49:15 »
det gör väll vilken bilverksta som helst gäller som du säger att hitta en billig :P


Haha precis BILLIGT, jag har varken garage eller tid.
Jag har slipat bort lite och grundat men inget mer så jag har några fina runda ringar på bilen med grundfärg :)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Tvätt Tips
« Svar #11 skrivet: oktober 09, 2007, 22:52:08 »
Ingen här som putsar eller tvättar bilen invändigt??

Åtminstone jag behöver tips på hur man får säten rena samt instrumentbrädan rentorkad.

peyote

  • Medlem
  • Antal inlägg: 228
    • Visa profil
SV: Tvätt Tips
« Svar #12 skrivet: november 07, 2007, 16:21:56 »
Ingen här som putsar eller tvättar bilen invändigt??

Åtminstone jag behöver tips på hur man får säten rena samt instrumentbrädan rentorkad.

Det finns massor till bilen om man ska tvätta den invändigt.
Börja med en rejäl dammsugnign av sätena och lister, ja allt där det kan samlas damm.
Sen brukar ja spraya ner sätena med Skumtvätt (art.36-4513)
Sen så torkar jag bara av allt med tex en microfiberduk, sen tar jag en Bilrengöringsduk (art.36-892)
Och sen tar jag en vanlig vit trasa tex ett gammalt lakan o torkar torrt där jag har använt dukarna.
Sätena skrubbar du lite lätt med en trasa och låter det torka.

Där har du mitt tips iaf, hoppas det kan komma till nån nytta.

Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
SV: Tvätt Tips
« Svar #13 skrivet: november 07, 2007, 20:59:01 »
Kan lägga till mina tvätttips.
Invändigt använder jag enbart vatten och en mjuk svamp. För att komma år veck och springor har jag en medelmjuk borste att peta bort smuts med.
Sätena gör jag rent med diskmedel och vatten. Det som inte lossnar av det, lossnar oftast inte alls.
Dammsugingen görs med borste och det som inte lossnar tar jag bort med lite tejp.
Rutorna torkar jag med trasa och fönsterputs. Sprutar direkt på trasan, då ammoniaken inte är så bra att få på varken lack eller vinyl.
Inför utställningarna använder jag ett glansmedel från Lahega (exteriour vinyl) som ger en halvmatt yta på vinyl. Eftertorkar noga, så det inte blir någon hinna.

Utvändigt spolar jag mycket och länge för att få bort så mycket som möjligt (uppifrån och ned), sedan använder jag en väldigt mjuk svamp. Aldrig engångs... Doppar den i hinken efter varje drag, så den hela tiden har mycket vatten i sig och trycker aldrig hårt. (Vill inte ha repor)
Efter spolningen (nedifrån och upp) brukar jag ta skinn och torka bort vattnet. Låter den helst inte soltorka pga fläckar.
Även här använder jag Lahegas vinyl för att få lister och svart plast att bli lagom blanka. En applicering håller ungefär 10 tvättar.

Det ska tilläggas att jag alltid låter lackkonservera mina bilar, så tvätten brukar vara ganska enkel att utföra. Jag använder aldrig lösningsmedel och på sommaren inte heller bilschampoo.

I motorrummet använder jag en blandning av thinner och lacknafta (50/50)
Det fungerar väldigt bra, då thinnern löser det mesta, men ger en torr yta som lacknaftan kompenserar. Kanske inte så miljövänligt, men effektivt. För att komma åt använder jag pensel med långt skaft, sk elementpensel.

Under tvättar jag alldeles för sällan, men när det sker tar jag högtryckstvätt och ett vinklat munstycke med doserare för tvättmedel. Använder inte lösningsmedel under, så det försämrar rostskyddet onödigt mycket.

Så, det var mina tips :)
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: Tvätt Tips
« Svar #14 skrivet: november 11, 2007, 01:17:30 »
Ingen här som putsar eller tvättar bilen invändigt??

Åtminstone jag behöver tips på hur man får säten rena samt instrumentbrädan rentorkad.

Om du vill få sätena riktigt rena så kan du ju hyra en vattendamsugare (eller vad det heter) på en kemtvätt. Jag & kompisarna brukade göra det förut då man brydde sig om hur bilen såg ut (raggade brudar). Som en rejäl damsugare med en vattentank på. Man fick skurmedel med på köpet å den hade små roterande borstar som gjorde jävligt rent. Kostade typ en tusing för en dag, å man hinner med många bilar på en dag = billigt om man är flera.

Blomm3n

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
SV: Tvätt Tips
« Svar #15 skrivet: januari 20, 2010, 19:22:24 »
lämna in bilen på rekond 8)

tvättad
vaxad
städad
och konserverad

1500:- helt klart värt det

men det kan man ju inte göra varje gång den är smutsig  ;D då räcker det ju med att dom tvättar den bara ;)

Eller så jobbar man inom yrket själv å gör det gratis en gång i veckan om man känner att det behövs hehe:P

Blomm3n

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
SV: Tvätt Tips
« Svar #16 skrivet: januari 20, 2010, 19:27:03 »
Ingen här som putsar eller tvättar bilen invändigt??

Åtminstone jag behöver tips på hur man får säten rena samt instrumentbrädan rentorkad.

Beror lite på vad du har för fläckar på sätena? men fukta upp sätena med ett lämpligt interiörskum och gnugga på som bara den men håll koll så du inte nöter sönder något. och viktigast är att du verkligen fuktar upp den rejält och hela sittdynan om det är just där den är skitig så du inte bara kör på fläcken för då blir det en ny fläck från medlet.