Kan lägga till mina tvätttips.
Invändigt använder jag enbart vatten och en mjuk svamp. För att komma år veck och springor har jag en medelmjuk borste att peta bort smuts med.
Sätena gör jag rent med diskmedel och vatten. Det som inte lossnar av det, lossnar oftast inte alls.
Dammsugingen görs med borste och det som inte lossnar tar jag bort med lite tejp.
Rutorna torkar jag med trasa och fönsterputs. Sprutar direkt på trasan, då ammoniaken inte är så bra att få på varken lack eller vinyl.
Inför utställningarna använder jag ett glansmedel från Lahega (exteriour vinyl) som ger en halvmatt yta på vinyl. Eftertorkar noga, så det inte blir någon hinna.
Utvändigt spolar jag mycket och länge för att få bort så mycket som möjligt (uppifrån och ned), sedan använder jag en väldigt mjuk svamp. Aldrig engångs... Doppar den i hinken efter varje drag, så den hela tiden har mycket vatten i sig och trycker aldrig hårt. (Vill inte ha repor)
Efter spolningen (nedifrån och upp) brukar jag ta skinn och torka bort vattnet. Låter den helst inte soltorka pga fläckar.
Även här använder jag Lahegas vinyl för att få lister och svart plast att bli lagom blanka. En applicering håller ungefär 10 tvättar.
Det ska tilläggas att jag alltid låter lackkonservera mina bilar, så tvätten brukar vara ganska enkel att utföra. Jag använder aldrig lösningsmedel och på sommaren inte heller bilschampoo.
I motorrummet använder jag en blandning av thinner och lacknafta (50/50)
Det fungerar väldigt bra, då thinnern löser det mesta, men ger en torr yta som lacknaftan kompenserar. Kanske inte så miljövänligt, men effektivt. För att komma åt använder jag pensel med långt skaft, sk elementpensel.
Under tvättar jag alldeles för sällan, men när det sker tar jag högtryckstvätt och ett vinklat munstycke med doserare för tvättmedel. Använder inte lösningsmedel under, så det försämrar rostskyddet onödigt mycket.
Så, det var mina tips