Författare Ämne: Smörjskema?  (läst 3919 gånger)

Captain Howdy

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
Smörjskema?
« skrivet: oktober 07, 2007, 12:23:47 »
Hejsan!
Tänkte att jag skulle försöka hinna underredes behandla volvon nu innan vintern.
Undrar om det är någon som har ett smörj skema till en 360 ?
Och om det skulle gå att lägga upp det här på sidan.

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Smörjskema?
« Svar #1 skrivet: oktober 12, 2007, 22:52:13 »
Hej, bra ide att underredsbehandla bilen innan vintern. Det finns proffsiga firmor som gör detta och kallar det "program". Jag brukar använda Dinitrol ML till alla ihåligheter ex. balkar och tröskellådor. Något som underlätter avsevärt är en tryckluftsdriven spruta ex. Biltema (15-457). Du använder sedan någon tjockare variant i hjulhusen. Glöm inte inne i dörrarna. Ta bort alla svarta pluttar och spruta där, det finns nya att köpa om de går sönder. Hur som helst, spruta överalt du kan komma på, det är bättre att glömma något ställe än att som de flest inte spruta alls. Du behöver ca 3-4 l. tunnflytande och 1 l. tjockare.

Smörjschema: Det brukar man kalla den plan över när olika lager skall ha nytt fett. Mig veterligen finns det inte en enda smörjnippel på 340/360.

/Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: oktober 12, 2007, 23:21:49 »
Hej igen, funderade lite och vill tillägga något, innan du börjar spruta.  man brukar avlägsna gammal flagnad underredsbehandling. Detta görs med kniv, stålborste och spackel etc. Jag har själv slarvat med detta se resultatet i min tråd: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3378.0

Även motorrummet, motorhuv och bagagelucka skall behandlas. Till detta använder jag ett linolje baserat medel Biltema (36-2422). Mindre svart-kletigt.

Varning, upptäcker du större rostangrepp, var beredd på att det som ser litet ut kan bli stort om du börjar rota i det. Med andra ord, var beredd på att du måste svetsa i ny plåt. Har du inte möjlighet till detta nu, rota inte i större rostansamlingar.

/Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: oktober 13, 2007, 01:36:01 »
Sorry "Captain Howdy", sorry "Forumet". Jag missade att detta är en plats för förslag på ämnen till "FAQ". Du ställde ju ingen fråga! Hoppas ändå att någon kan ha nytta av mina små inlägg. Mistaget skall inte upprepas.

/Max

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 16755
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #4 skrivet: oktober 13, 2007, 16:19:08 »
Sorry "Captain Howdy", sorry "Forumet". Jag missade att detta är en plats för förslag på ämnen till "FAQ". Du ställde ju ingen fråga! Hoppas ändå att någon kan ha nytta av mina små inlägg. Mistaget skall inte upprepas.

/Max

Ingen fara, om du vill får du gärna skriva om dina inlägg till en tråd på FAQ. Det var matnyttig info du kom med!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.