Uppfinning?För länge sedan tyckte jag att det värsta med att rota i bromsystemet, byta kolvar och rör, var den efterföljande luftningen. I bästa fall, kunde jag få någon som var lite intresserad och som förstod vad det hanlade om, till hjälp. Speciellt om bilen stod uppe på en brygga eller lyft. Då måste personen klättra upp och vara tillgänglig en god stund.
Visst känner jag till de små backventiler som finns att köpa. Men hur bra funkar dessa, speciellt på 20 år gamla nipplar...
Jag löste problemet, för en 6-7 år sedan, med en liten "uppfinning" som fungera alldeles utmärkt på våra bilar. Jag vill gärna dela detta hjälpmedel med er här på forumet. Verktyget är billigt och går snabbt att tillverka.
Principen är att trycksätta bromsvätskebehållaren med tryckluft @ 0.5-1 bar (du får testa). När detta är gjort och du öppnar luftningsnippeln kommer flödet att host och spotta, då luftbubblor passerar. Efter ett tag kommer det ett jämt och fint flöde av vätska, då har luften försvunnit och du är klar. Under proceduren ge akt på nivån i behållaren...
1. Skaffa ett extra bromsvätskebehållarlock (skroten)
2. M10x30 mm skruv, genomborras axiellt, 2mm hål
3. I lockets centrum borras ett 10 mm hål
4. Skruven spänns fast i locket (vänd den rätt)

5. Gängorna, ovan muttern, filas ner något
6. Nippeln (skruven) ansluts till en t-luft snabbkoppling med lämplig slang och klämmor, värm gärna slangen vid montering den formar sig bättre då, om den är av PVC.
Om du inte kan få tag på ett extra lock, använd ditt befintliga! Efter arbetet pluggar du hålet med en skruv!Vilka fördelar har denna "slang":
Du klarar jobbet själv
Det går snabbare
Du behöver inte vara osäker på resultatet (då du har en jämn ström av vätska som du "lugnt" kan iakttar. Det sker ingen förväxling med de stötar som uppstår då någon trampar på pedalen)
Finns det några oklarheter eller frågor, kontakta mig!
Vet ej om slangen går att köpa, eller om det är min "uppfinning
Vet ej om slangen fungerar på andra bilar än 300
Här kan vi diskutera slangen: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3530.0
Hoppas någon får mycket nytta av denna slang.../Max