300power dekalen finns nu att köpa på Dekaltrim.nu. Klicka på Klubbar och sen 300_power.(300power medlemmar har 15 % rabatt)
Citat från: FREJ skrivet mars 03, 2008, 22:39:03 Citat från: Gozze skrivet februari 29, 2008, 23:11:29 men varför inte ta en 740 tryckplatta och sen så tar man en stel M90 lamell och borrar ur och sen pressar i splinsen från en orginal B200 lamell givetvis svetsar med det borda väll duga? så får man volvo raktigenom Jovisst kan man det!Fast stel lamell kan vara sådär att köra med, i allafall om det är sinterlamell då det blir så tuffa ryck.. dåligt förklarat men det är inte mitt påhitt. Har läst det på andra forum.En dum fråga kanske, men stel lamell är det att den är utan fjädrar?
Citat från: Gozze skrivet februari 29, 2008, 23:11:29 men varför inte ta en 740 tryckplatta och sen så tar man en stel M90 lamell och borrar ur och sen pressar i splinsen från en orginal B200 lamell givetvis svetsar med det borda väll duga? så får man volvo raktigenom Jovisst kan man det!Fast stel lamell kan vara sådär att köra med, i allafall om det är sinterlamell då det blir så tuffa ryck.. dåligt förklarat men det är inte mitt påhitt. Har läst det på andra forum.
men varför inte ta en 740 tryckplatta och sen så tar man en stel M90 lamell och borrar ur och sen pressar i splinsen från en orginal B200 lamell givetvis svetsar med det borda väll duga? så får man volvo raktigenom
Citat från: FREJ skrivet juni 16, 2008, 21:23:36 Citat från: hoool skrivet juni 16, 2008, 11:08:38 Nån som har lust o skriva ihop allt som?;oVad passar och vad passar inte?Kanske blir turbo i 300in och skulle va bra o veta vad man ska köpa för koppling!Finns ju att läsa men ok:- Lamell med 24 splines@20,4mm axeldiameter. Tex. Volvo 340/360, VW Golf och vissa oplar tex. Opel Astra vissa årsmodeller.- Tryckplatta B21ET (240 Turbo) passar på det PLANA svänghjulet som väger ~9kg och som även sitter på B19 på 360.- Tryckplatta från 740 Turbo passar på det DJUPA svänghjulet som väger ~13kg och som även sitter på B200E/F/K på 340/360.Ovan tryckplatta sitter tydligen oxå på S##B 9000.Det plana svänghjulet är på 215mm i diameter vilket även originallamellen på B19+B200E/F/K är på.Det djupa svänghjulet är på 228mm i diameter vilket då passar en lamell på 228mm. Men en sådan lamell finns inte med rätt splines hos volvo, däremot hos VW eller Opel kan du finna en sådan stor lamell som har rätt splines.Vill du veta nåt mer?Riktigt bra ihopskrivet!Då jag har b200f så har jag alltså djupa svänghjulet på 228mm i diameter?Vet inte om du är tillräckligt fördjupat i ämnet för att rekomendera någon VW/Opel lamell som pallar cirkus 200 turbo hästar?Och skulle du rekomendera att byta BÅDE tryckplatta från 740 turbo samt lamell eller räcker lamell?
Citat från: hoool skrivet juni 16, 2008, 11:08:38 Nån som har lust o skriva ihop allt som?;oVad passar och vad passar inte?Kanske blir turbo i 300in och skulle va bra o veta vad man ska köpa för koppling!Finns ju att läsa men ok:- Lamell med 24 splines@20,4mm axeldiameter. Tex. Volvo 340/360, VW Golf och vissa oplar tex. Opel Astra vissa årsmodeller.- Tryckplatta B21ET (240 Turbo) passar på det PLANA svänghjulet som väger ~9kg och som även sitter på B19 på 360.- Tryckplatta från 740 Turbo passar på det DJUPA svänghjulet som väger ~13kg och som även sitter på B200E/F/K på 340/360.Ovan tryckplatta sitter tydligen oxå på S##B 9000.Det plana svänghjulet är på 215mm i diameter vilket även originallamellen på B19+B200E/F/K är på.Det djupa svänghjulet är på 228mm i diameter vilket då passar en lamell på 228mm. Men en sådan lamell finns inte med rätt splines hos volvo, däremot hos VW eller Opel kan du finna en sådan stor lamell som har rätt splines.Vill du veta nåt mer?
Nån som har lust o skriva ihop allt som?;oVad passar och vad passar inte?Kanske blir turbo i 300in och skulle va bra o veta vad man ska köpa för koppling!
Citat från: Stormen skrivet juni 16, 2008, 23:46:13 Citat från: FREJ skrivet mars 03, 2008, 22:39:03 Citat från: Gozze skrivet februari 29, 2008, 23:11:29 men varför inte ta en 740 tryckplatta och sen så tar man en stel M90 lamell och borrar ur och sen pressar i splinsen från en orginal B200 lamell givetvis svetsar med det borda väll duga? så får man volvo raktigenom Jovisst kan man det!Fast stel lamell kan vara sådär att köra med, i allafall om det är sinterlamell då det blir så tuffa ryck.. dåligt förklarat men det är inte mitt påhitt. Har läst det på andra forum.En dum fråga kanske, men stel lamell är det att den är utan fjädrar?Jepp, och en stel sinterlamell (med slitpuckar av sintermetall) är riktigt grym mot drivlinan har jag läst på andra forum. Dessutom låter det mer (tror de menar vid växlingar/i och urkopplingar).
Citat från: hoool skrivet juni 16, 2008, 23:42:16 Citat från: FREJ skrivet juni 16, 2008, 21:23:36 Citat från: hoool skrivet juni 16, 2008, 11:08:38 Nån som har lust o skriva ihop allt som?;oVad passar och vad passar inte?Kanske blir turbo i 300in och skulle va bra o veta vad man ska köpa för koppling!Finns ju att läsa men ok:- Lamell med 24 splines@20,4mm axeldiameter. Tex. Volvo 340/360, VW Golf och vissa oplar tex. Opel Astra vissa årsmodeller.- Tryckplatta B21ET (240 Turbo) passar på det PLANA svänghjulet som väger ~9kg och som även sitter på B19 på 360.- Tryckplatta från 740 Turbo passar på det DJUPA svänghjulet som väger ~13kg och som även sitter på B200E/F/K på 340/360.Ovan tryckplatta sitter tydligen oxå på S##B 9000.Det plana svänghjulet är på 215mm i diameter vilket även originallamellen på B19+B200E/F/K är på.Det djupa svänghjulet är på 228mm i diameter vilket då passar en lamell på 228mm. Men en sådan lamell finns inte med rätt splines hos volvo, däremot hos VW eller Opel kan du finna en sådan stor lamell som har rätt splines.Vill du veta nåt mer?Riktigt bra ihopskrivet!Då jag har b200f så har jag alltså djupa svänghjulet på 228mm i diameter?Vet inte om du är tillräckligt fördjupat i ämnet för att rekomendera någon VW/Opel lamell som pallar cirkus 200 turbo hästar?Och skulle du rekomendera att byta BÅDE tryckplatta från 740 turbo samt lamell eller räcker lamell?Japp det svänghjulet har du. Men lamellen är bara 215mm original så det kan finnas en liten kant mot det outnyttjade området om ditt svänghjul är lite nedslitet.Det som ger nåt är byte av tryckplatta. Alltså du kan byta lamellen till en original, eller då en 228mm för att utnyttja slitytan max. Men vet inte hur stor skillnad den lilla ökningen av lamellens diameter gör egentligen.Sammanfattning: Har du en frisk lamell behöver du bara byta tryckplatta.Sen det här med sinterlamell. Det ger ju kopplingen bättre grepp men verkar vara otrevligt att köra med till vardags och sliter på svänghjulet dessutom (enligt Peter: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3830.msg52191#msg52191 )
Citat från: FREJ skrivet juni 17, 2008, 21:09:57 Citat från: hoool skrivet juni 16, 2008, 23:42:16 Citat från: FREJ skrivet juni 16, 2008, 21:23:36 Citat från: hoool skrivet juni 16, 2008, 11:08:38 Nån som har lust o skriva ihop allt som?;oVad passar och vad passar inte?Kanske blir turbo i 300in och skulle va bra o veta vad man ska köpa för koppling!Finns ju att läsa men ok:- Lamell med 24 splines@20,4mm axeldiameter. Tex. Volvo 340/360, VW Golf och vissa oplar tex. Opel Astra vissa årsmodeller.- Tryckplatta B21ET (240 Turbo) passar på det PLANA svänghjulet som väger ~9kg och som även sitter på B19 på 360.- Tryckplatta från 740 Turbo passar på det DJUPA svänghjulet som väger ~13kg och som även sitter på B200E/F/K på 340/360.Ovan tryckplatta sitter tydligen oxå på S##B 9000.Det plana svänghjulet är på 215mm i diameter vilket även originallamellen på B19+B200E/F/K är på.Det djupa svänghjulet är på 228mm i diameter vilket då passar en lamell på 228mm. Men en sådan lamell finns inte med rätt splines hos volvo, däremot hos VW eller Opel kan du finna en sådan stor lamell som har rätt splines.Vill du veta nåt mer?Riktigt bra ihopskrivet!Då jag har b200f så har jag alltså djupa svänghjulet på 228mm i diameter?Vet inte om du är tillräckligt fördjupat i ämnet för att rekomendera någon VW/Opel lamell som pallar cirkus 200 turbo hästar?Och skulle du rekomendera att byta BÅDE tryckplatta från 740 turbo samt lamell eller räcker lamell?Japp det svänghjulet har du. Men lamellen är bara 215mm original så det kan finnas en liten kant mot det outnyttjade området om ditt svänghjul är lite nedslitet.Det som ger nåt är byte av tryckplatta. Alltså du kan byta lamellen till en original, eller då en 228mm för att utnyttja slitytan max. Men vet inte hur stor skillnad den lilla ökningen av lamellens diameter gör egentligen.Sammanfattning: Har du en frisk lamell behöver du bara byta tryckplatta.Sen det här med sinterlamell. Det ger ju kopplingen bättre grepp men verkar vara otrevligt att köra med till vardags och sliter på svänghjulet dessutom (enligt Peter: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3830.msg52191#msg52191 )Allså, sätter jag dit en 740 turbo tryckplatta o en fräsh original lamell ska detta palla turbo?Tackar för all info!Projekt tråd kommer när turbon ska monteras!