Författare Ämne: Volvo 360 Turbo  (läst 220493 gånger)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
Volvo 360 Turbo
« skrivet: november 22, 2007, 21:59:17 »
Jahapp. Den förra projekttråden fick ett tråkigt slut, likaså bilen  :'(

Nu börjar jag skriva på en ny tråd, med ny bil.

Kan börja med att berätta lite om bilen och hur den skaffades.
Letade bäst jag kunde efter en ny 360 att sätta skruvmejslarna i.. Hittade en fin i stockholm som jag tänkte att den kan jag ju importera, för som de flesta här redan vet bor jag ju i Finland.

Sagt och gjort, nästan. Ringde till försäljaren och kom överens om pris och när jag skulle hämta bilen.
Det var en hälg när jag åkte. Jag och försäljaren hade kommit överens om att jag skulle ringa honom på fredag kväll så vi kunde komma överens om vilken tidpunkt vi skulle träffas.
På fredagkväll när jag ringde fick jag inget svar och han svarade inte heller på sms.
Sen på natten fick jag ett sms där han skrev att hans dotter hade blivit sjuk och att han var tvungen att vara på sjukhuset.
Jag frågade honom hur det skulle bli med bilaffären men han svarade att han inte visste om han var tillgänglig på lördag dag, han var tydligen tvungen att vara på sjukhuset.
På lördag försökte jag nå honom igenn, utan att lyckas. Fick vandra runt lite och titta och shoppa i stockholm då.
Fick plötsligt ett sms av honom, där han skrev att bilen då plötsligt hade blivit krockad av hans sambos syster.

Jaha.. Det var den bilen då.

Men så lätt ger jag mig inte!

Medan jag och Kent från forumet vandrade runt i stockholm hade morsan hittat en annan 360 som såg fin ut till salu en liten bit utanför stockholm.

Ringde försäljaren till denna 360 och kom överens om att jag och Kent skulle ta tunnelbanan till henne för att titta på hennes 360.

Vi kom fram dit vi siktade, vilket var lite tur, för det var första gången jag åkte tunnelbana  ;D

Tittade på 360in, köpte den och bytte till vinterdäck och åkte hem nöjd som fan.

Här är den, min nya 360, en GLS från 85 som är ibruktagen 84 och slog om till 13000mil i min ägo  :)

Bilder:
« Senast ändrad: oktober 30, 2011, 10:23:37 av Bergvik »

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #1 skrivet: november 22, 2007, 22:01:35 »
ser ricktigt fräsh ut.. lät som att de blev lite svetigt i stocholm... : ::)
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #2 skrivet: november 22, 2007, 22:14:00 »
Planerna för den här bilen är i stort sett samma som för förra bilen.

Åka brett, snyggt och det snabbt...  ;D

Vad som kan göras för att underlätta detta är följande:

Nyrenoverade motorn ska i, med K-kam och extraktor.
Hela bilen ska få sig en liten uppfräschning.
Helsvart rutgrill utan volvoemblem eller sneribba.
Skärmblinkers ska bort.
'Customlackade' framskärmar och motorhuv.
Svarmåla gråplasten i framlysen.


Bilder av vad som har hänt i garaget fäljer nedan.
Bilder på bilen vågar jag inte visa eftersom den är så smutsig  :)

Motorhuven som ska bli lackad är nermattad och finspacklad för att få bort stenskott och bulor.
Spridarna putsade.
Insuget putsat, fuelrail och spridare monterade.
Lägger med en bild på nyinköpta vinterdäcken också, Nokian Hakka 2

Är själv nöjd med dagens arbete, insuget har legat på arbetsbänken flera veckor sönderskruvat nu  :)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2076
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #3 skrivet: november 22, 2007, 22:42:03 »
Ser bra ut :)
Var det krångligt att privatimportera?
Hur gjorde du, jag är inte så insatt i bilimport.
Vet du ännu hur mycket skatten blir?
Jag har också haft planer att ta in en 360.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16556
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #4 skrivet: november 22, 2007, 22:46:10 »
Kul med nya tag!

men spridare i metall? det har jag aldrig sett..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #5 skrivet: november 22, 2007, 22:48:53 »
Ser bra ut :)
Var det krångligt att privatimportera?
Hur gjorde du, jag är inte så insatt i bilimport.
Vet du ännu hur mycket skatten blir?
Jag har också haft planer att ta in en 360.

Det var inte så farligt krångligt.
Fast jag gjorde en liten tabbe..

Jag köpte bilen i sverige. Tog med mig alla register och ägarpapper. Även de som borde skickas in till vägverket i sverige skall tas med till finland.

När jag kom i hamn i Åbo borde jag ha åkt via tullen för att få tillfälliga registerlapparna, de som klistras i rutan.  Man behöver inte 'tulla in' den då ännu utan bara hämta tillfälliga registernummerna.
Men jag körde hem bilen och tullade den i Kaskö.

Registreringsbesikta den idag. Passade också på att årsbesikta den eftersom det ändå är dags.

Väntar på tullbeslut om hur stor skatten på bilen blir. Räknar med 100-200€.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #6 skrivet: november 22, 2007, 22:49:57 »
Kul med nya tag!

men spridare i metall? det har jag aldrig sett..

Dom var svartmålade, men jag putsade upp dom med borrmaskinen fastskruvad i skruvbänken och med roterande stålborste.

Dom blänker fint iallafall  ;D

Kent

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #7 skrivet: november 23, 2007, 19:35:10 »
Jahapp du har fått en projekttråd gjort åt "nya" bilen nu också.
Hehe den stockholmsresan kommer man nog aldrig att glömma, har nog aldrig varit med om något liknande förr  ;D
Snyggt polerade spridare, blänker som bevärpongan i månskene ;D
Du kom väl nog ihåg att lacka dem annars börjar dom råsta ganska fort :P
Största delen av spridarna på bilar är väl av metall ??? iaf alla mina bilar har metall+plast spridare (utom volvon då som har en förgasare :P)

Fuse

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
    • Pics
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #8 skrivet: november 25, 2007, 22:44:05 »
Kul med nya tag!

men spridare i metall? det har jag aldrig sett..

I think all LE/LU-Jetronic injectors in 300-series are metal ones, which are painted black. At least all I've seen. :P

I thought that those were plastic also, but when I got my injectors renovated it turned out those were metal.

http://koti.mbnet.fi/mtn/images/autot/GLT/suuttimet.JPG

Btw. I suggest that you spray at least some kind of clearcoat on those because I also didn't paint those first and surface rust came really quick, in few days.. Bare metal gets surface rust easily just from the moisture in the air.
Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #9 skrivet: november 28, 2007, 20:22:39 »
Jag lackade spridarna med klarlack med en gång efter putsningen.

Vad har hänt ikväll?

Jo, jag har börjat laga rosten som finns.

Före såg det ut som nedan och nu efteråt finns där också plåt, inga hål  ;)
Räknar med att få all rost klar denna vecka.

Förlåt för världens tråkigaste update  ;D
« Senast ändrad: november 28, 2007, 20:24:22 av Girder »

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #10 skrivet: november 28, 2007, 22:13:11 »
inga updejts är tråkiga de är alltid kul att se att de händer nått.. :D
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16556
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #11 skrivet: november 28, 2007, 22:40:28 »
Ser inte så farligt ut, du kommer hinna före mig med din rost  ;)

Keep the updates coming, good or less good  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #12 skrivet: december 03, 2007, 21:24:38 »
Nu har det hänt lite igenn. Känner mej tvungen att uppdatera lite så man inte blir rostig.. (haha kass humor)

Mera rost på bilen.
Hela vänstra sidan är åtminstone klar, men högra sidan väntar också är frontplåten ytrostad.

Känns konstigt när man ser på originalrostskyddet. Det har rostat under det och jag plockade lös stora flagor rostskydd med bara fingrarna. som om det hade sluppit vatten under massan, kan det vara lite fuskat från fabrik?
Notera även hur fint det har börjat rosta där dom har monterat motorvärmarsladden..
Nåja lite bilder:

« Senast ändrad: december 03, 2007, 21:28:34 av Girder »

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #13 skrivet: december 03, 2007, 21:25:31 »
Som synes är ett ställe lite värre, men inget omöjligt. Högra sidan hade endast två små hål förutom det stora då.
Fler bilder:

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #14 skrivet: december 05, 2007, 15:26:57 »
Mini-update

Ena hålet i sparklådan fixat och innerskärmen helt klartsvetstad.
Imårgon blir det att svetsa resten  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16556
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #15 skrivet: december 05, 2007, 19:14:09 »
Mini-update

Ena hålet i sparklådan fixat och innerskärmen helt klartsvetstad.
Imårgon blir det att svetsa resten  :)

usch vad alla jobbar snabbt   :-[
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #16 skrivet: december 05, 2007, 21:09:06 »
Mini-update

Ena hålet i sparklådan fixat och innerskärmen helt klartsvetstad.
Imårgon blir det att svetsa resten  :)

usch vad alla jobbar snabbt   :-[

Bare tenk på meg så føler du deg bra igjen Frej ;D

Bra jobba Girder. Blir godt når du blir ferdig med rusten og kan konsentrere deg om forbedringer av bilen isteden ;)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #17 skrivet: december 06, 2007, 22:56:39 »
Lite har hänt me volvon igen, har svetsat hela sparklådan klar och grundat och sprayat på stenskottsmassa. Började bygga på ytterskärmen idag också, men han ej göra den klart.
Jag hade tänkt börja tidigt på morgonen med bilen, men det sprack då jag försov mig och steg upp först efter 3..  :)

Pillade lite på luftburken och filtret också, för rolighetsskull. Luftfiltret har nog gjort sitt tror jag.
En bonusbild på Kent också som hade fått för sig att bilen var dammig  ;D
Ursäkta för dassig mobilbildskvalite på bilderna.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16556
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #18 skrivet: december 06, 2007, 23:16:20 »
Sova till 3? Vad gör du på dagarna, eller vad är det du inte gör när du sover?  ;)

Kul att du ägnar mycket tid till att göra bilen fin i allafall!  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2076
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #19 skrivet: december 06, 2007, 23:29:12 »
Sova till 3? Vad gör du på dagarna, eller vad är det du inte gör när du sover?  ;)

Kul att du ägnar mycket tid till att göra bilen fin i allafall!  :)

Och jag sov till 11  8)
Det är självständighetsdagen i Finland idag = betald ledig dag ;D

Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #20 skrivet: december 07, 2007, 02:42:52 »
Har äntligen tagit mig lite tid att läsa genom några projekttrådar igen. Måste först beklaga sorgen av den förra bilen som du slet så med. Tråkigt :(

Nu till denna. Verkar vara en riktig pärla du fått tag på. En 85:a med såpass lite rost :)
Ser att du redan kommit en bit med den och det ska bli kul att se vad som händer.
Keep up :)
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #21 skrivet: december 07, 2007, 20:36:28 »
Allt svetsjobb nästan klart. Spacklade skärmen så imårrn blir det slipa slipa måla.
Fyller för övrigt 19 imårrån  ;)

Edit: Fick mitt extractorrör idag  :)
« Senast ändrad: december 07, 2007, 20:40:03 av Girder »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16556
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #22 skrivet: december 07, 2007, 21:18:25 »
Allt svetsjobb nästan klart. Spacklade skärmen så imårrn blir det slipa slipa måla.
Fyller för övrigt 19 imårrån  ;)

Edit: Fick mitt extractorrör idag  :)

Oj vad skönt för dig! Fast jag är rätt nöjd med att ha lite svetsjobb kvar på min bil, svets är kul  ;)

JA! Finland har fått TIMO EXTRAKTOR  8)  8)  8)
Kanske ett av de två första till 360!!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #23 skrivet: december 10, 2007, 21:20:49 »
updejttajm!

All rost klar, allt massat och målat, utom takluckan som också inom snar framtid ska få sig lite volvo vit 199..

Fanns lite rost under spolarvätskebehållaren som fick allting att dröja lite.
Ska boka tid till besiktning imårgon å sen blir det att skruva motor  :)
Handlade ett öppet luftfilter idag med.

Fan jävla telefon.. bluetoothen verkar ha problem så jag har inga bilder nu, ska leta reda på kabeln.. Bilder senare.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #24 skrivet: december 10, 2007, 21:31:23 »
Nu kommer bilderna:

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16556
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #25 skrivet: december 10, 2007, 21:46:20 »
updejttajm!

All rost klar, allt massat och målat, utom takluckan som också inom snar framtid ska få sig lite volvo vit 199..

Fanns lite rost under spolarvätskebehållaren som fick allting att dröja lite.
Ska boka tid till besiktning imårgon å sen blir det att skruva motor  :)
Handlade ett öppet luftfilter idag med.

Fan jävla telefon.. bluetoothen verkar ha problem så jag har inga bilder nu, ska leta reda på kabeln.. Bilder senare.

Ja där var det ju lite hål, men ganska lite ändå.. och skönt att du får bukt med rosten, ska bli kul när du besiktat och rostlagat och kan göra roligare saker  :)

Öppet luftfilter är inte fel, gott ljud och mer mos  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #26 skrivet: december 13, 2007, 19:24:53 »
Nu har motorbytet äntligen börjat.

Fronten e nedplockad och grenrörets muttrar lossade.. Förståss fick jag inte upp muttern på ett rör till EGR eller pulsais eller vad det heter, så grenröret är fortfarande på plats.

Hur är matningen till bränslepumpen dragen? Antagligen genom bränslepumpsrelät men är det även via tändlåset?
Måste ju använda elektrisk pump nu.

Hela kabelhärvan i motorrummet är också borta nu så nu blir det att vänta till nästa vecka igen så jag får tag på nån motorlyft ock dessutom ska jag ha semester över hälgen nu  ;D

Lite rost fanns också under batteriet.
Bilder på hela faderullan:

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #27 skrivet: december 13, 2007, 21:56:18 »
ser bra ut inte mycket rost där ju...
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #28 skrivet: december 17, 2007, 22:30:34 »
Såja! Motorn puts väck.

Meckade bort kylaren och döm om min förvåning när jag drog bort kylarslangen, för hela röret på kylaren kom med, och inte bara ena, utan båda!!

Undrar om det går att löda/svetsa eller om jag måste plocka den från den andre 360in?

Motorn ville inte heller ur med en gång, för jag skruvade ju inte bort den lilla metallplattan längst ner på sprängkåpan.. vilket jag kom på efteråt när motorn var urlyft, fick ta till lite våld..
Såg inte plattan alls över huvudtaget så jag trodde det satt hårt som satan i splinesen till transaxeln. Tur jag har en extra metallplatta också  ;D

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #29 skrivet: december 18, 2007, 14:09:01 »
anslutnignnar går bra att löda fikclöda fast en på en kylare jag köpte. använd mjukt lod tex bly. silverlod är alldeles för hårt. sen värm förlsiktigt med gasolbrännaren.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2076
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #30 skrivet: december 18, 2007, 17:26:39 »
Såja! Motorn puts väck.

Meckade bort kylaren och döm om min förvåning när jag drog bort kylarslangen, för hela röret på kylaren kom med, och inte bara ena, utan båda!!

Undrar om det går att löda/svetsa eller om jag måste plocka den från den andre 360in?

Motorn ville inte heller ur med en gång, för jag skruvade ju inte bort den lilla metallplattan längst ner på sprängkåpan.. vilket jag kom på efteråt när motorn var urlyft, fick ta till lite våld..
Såg inte plattan alls över huvudtaget så jag trodde det satt hårt som satan i splinesen till transaxeln. Tur jag har en extra metallplatta också  ;D

Jag brukar löda fast rören med ''vanlig'' lödtenntråd och en liten blåslampa.
Viktigt att man först har ytorna metalliskt rena, jag brukar bara rengöra med fint sandpapper.
Efter att jag rengjort ordentligt förtennar jag båda ytorna (runt hålen på kylaren och ändarna på rören) jag brukar ha kylaren att ligga med hålen uppåt, nu lägger jag dit de förtennade rören och värmer jämnt runt skarven samtidigt som jag försiktigt pressar rören mot kylaren så att de sjunker på plats när tennet smälter, när jag ser att det kommit ut blankt och fint tenn runt hela skarven slutar jag värma.
Egentligen är det nog bäst om man rengör med någon syra innan man löder men jag brukar slösa lite med tenntråden i tron att flussmedlet i lödtråden rengör :)
Jag har lödat några kylare och kört med kylare i många år som jag lött på detta sett så jag vet att det fungerar.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #31 skrivet: december 18, 2007, 20:51:19 »
Tack för bekräftelsen och guiden hur man löder kylaren loffe å kullke!  :)

Har svetsat rosten i batterihyllan ikväll.. Det var ganska mycket mera än vad som syntes på bilden :)
Har också putsat bort lite skit i motorrummet men jag är nog ingen putsbög så jag orkade inte gnida så mycket.
Original downpipen har åkt väck nu också, helvete va den satt hårt i resten av avgassystemet, fick kapa en bit av det tillslut. Någon som vet måtten på original avgas före första ljuddämparen och måtten på timos extractor (2½")? Så jag kan handla lite rör imårgon.

Har tagit ner nya motorn till garaget också och hade planerat att skruva fast svänghjul och tryckplatta och lamell.. Men jag blev osäker på hur svänghjulet ska sitta med tanke på givaren? Om jag har motorn i läge så att den är nollad, dvs. märkningen på kamkuggen och plastkåpan är där den ska, så ska väl hålen på svänghjulet sitta så att mellanrummet tar slut precis och nästa rad med hål börjar om man tänker sig att motorn snurrar? Eller är jag helt ute och cyklar? Kan någon förklara hur det skall vara isånafall?

Over and burnout!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16556
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #32 skrivet: december 18, 2007, 22:21:35 »
Någon som vet måtten på original avgas före första ljuddämparen och måtten på timos extractor (2½")? Så jag kan handla lite rör imårgon.

Utgången på Extraktorn är lite mindre än 2½" så tar du ett rakt 2½"-rör UTAN muff så kan du sticka det utanpå extraktorns utgång med perfekt passform. Så det enda du behöver göra är att slitsa röret så att den bildar en muff och sen stoppa på extraktorn & dra åt med en avgasklämma. (Se bifogad, dålig bild).

Resten av avgassystemet är väl vanligt 2-tums? (använde själv en stegmuff från 2,5" ned till 2" som jag satte på röret till främre dämparen, vars rör jag först kapade av.)
« Senast ändrad: december 18, 2007, 22:23:47 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #33 skrivet: december 19, 2007, 15:28:47 »
Najs Frej.

Beställde rör och krökar och ljuddämpare i 2½ tum idag så jag bygger om hela systemet istället, lika bra det  ;)

Men är det ingen som vet hur svänghjulet ska sitta?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16556
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #34 skrivet: december 19, 2007, 18:13:14 »
Najs Frej.

Beställde rör och krökar och ljuddämpare i 2½ tum idag så jag bygger om hela systemet istället, lika bra det  ;)

Men är det ingen som vet hur svänghjulet ska sitta?

Gör som följer (enligt haynes tillägg för motororer med Renix)

1. Ställ motorn så cylinder 1 är i ÖDP
2. Montera svänghjulet så att det första hålet efter ett av de två glesare placerade gapen mellan hålen står 90° i förhållande till motorns lodlinje.
3. Vrid motorn 90° från ÖDP, då det första hålet efter ett stort gap ska befinna sig rakt under givaren för tändläget.

(Konstigt skrivet i punkt tre tycker jag men det är så det står.)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #35 skrivet: december 19, 2007, 20:32:42 »
Tack för svaret frej, men jag fick det rätt ändå, kollade bara hur det var på andra motorn, dvs vred motorn till nollpunkt och kollade alla lägen med hålen på svänghjulet osv.

Nu sitter motorn och extraktorn i bilen  :)
Tyvärr verkar det som  om jag blir tvungen att köpa en flexdel efter extraktorn, för den pekar snett åt höger i slutändan. Möjligt att den kan ha blivit skadad vid transport för det finns också en liten bula precis i ändan..

Bilder kommer bara jag hittar install-skivan till mobilen så jag får fanskapet att kommunicera med datorn  :)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #36 skrivet: december 20, 2007, 00:45:31 »
Nu kommer bilder!!! Efter många satans jävla om å men!

Bild 1: En bild på ena skärmen jag fick lägga lite ny plåt på.
Bild 2: Flödestestning av extraktor pågår.
Bild 3: Bild på hur långt jag ar kommit nu.

Ursäkta för kass kvalite på bilder och för det grova språket i början av inlägget   ::)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16556
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #37 skrivet: december 20, 2007, 17:18:57 »
Tack för svaret frej, men jag fick det rätt ändå, kollade bara hur det var på andra motorn, dvs vred motorn till nollpunkt och kollade alla lägen med hålen på svänghjulet osv.

Nu sitter motorn och extraktorn i bilen  :)
Tyvärr verkar det som  om jag blir tvungen att köpa en flexdel efter extraktorn, för den pekar snett åt höger i slutändan. Möjligt att den kan ha blivit skadad vid transport för det finns också en liten bula precis i ändan..

Bilder kommer bara jag hittar install-skivan till mobilen så jag får fanskapet att kommunicera med datorn  :)

Kul att du redan fått i motorn! Å snygg är den som bara den, 10ggr renare och blankare än min  :)

Min extraktor är oxå sned på utgången, men det är ju bara en prototyp. Har inte hört från nån annan att det skulle vara så på senaste versionen, och det där med bulan låter ju skumt. Hoppas du får till det ändå.

Tack för update!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #38 skrivet: december 20, 2007, 20:03:16 »
fan va najs me motorn i ...
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #39 skrivet: december 20, 2007, 21:35:43 »
Tack för de positiva kommentarerna.

Har inte grejjat med bilen ikväll, utan planerat lite istället  :)

Har tänkt köra med elfläkt, har fläkten skaffad redan. Det jag undrar är vad jag ska ha för relä?
Läste i FAQ hur man bygger med elfäkten, men hur vet jag vilket relä som har anslutningarna 30-87 och 85-86??
Kan bli lite problem att införskaffa ett relä om jag inte vet hurdant relä jag ska ha eller vart det hör  :)