Författare Ämne: Volvo 360 Turbo  (läst 205737 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #200 skrivet: november 08, 2008, 13:42:26 »
Skönt för dig Girder att du fått upp diffen, men du har otur med olyckorna  ;)
Själv hade jag koppartråd som säkrade drivaxlarna uppe på de-dionröret men sen hade jag tidningspapper runt för att de fint infettade knutarna inte skulle få smuts på sig. Det pappret tog såklart eld när jag senare höll på med svets eller sliparbete under bilen.. så jag fick inte heller till det riktigt  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #201 skrivet: november 08, 2008, 17:07:22 »
Tycks ligga en förbannelse över att meka underrede..

Hursomhelst är bilen helt ihopskruvad nu, återstår endast att börja mappa.  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #202 skrivet: november 08, 2008, 17:50:52 »
Hursomhelst är bilen helt ihopskruvad nu, återstår endast att börja mappa.  :)

Kul! Skriv gärna hur det går och fråga om det är nåt som känns konstigt!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #203 skrivet: november 08, 2008, 19:16:42 »
Såja, nu är den provkörd åtminstone.

Diffen verkar fungera, inga missljud eller dylikt.
Har fått MS att gå riktigt bra på tomgång  ;D Går allt för snålt vid gaspådrag bara.
Nu blir det sänkning och polering. Får se vad som kommer sen  :)


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #204 skrivet: november 08, 2008, 19:54:28 »
Såja, nu är den provkörd åtminstone.

Diffen verkar fungera, inga missljud eller dylikt.
Har fått MS att gå riktigt bra på tomgång  ;D Går allt för snålt vid gaspådrag bara.
Nu blir det sänkning och polering. Får se vad som kommer sen  :)

Härligt!
Har du TPS Acc. påslaget? Vet att manualen säger att man ska ha det av när man mappar men det är hemskt att köra utan, i allafall på min motor. Det går ju inte gasa på/släppa för hastigt om tillskottet inte är på.
Mappar du manuellt eller med Autotune?

Faktiskt kul att du har en ny bil att pula med.. kul när det händer mycket i ett projekt  :P
Skriver Keep Up för tredje gången ikväll...  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #205 skrivet: november 11, 2008, 21:41:00 »
Nej TPS acc var inte aktiverat. Måste testa det nästa gång. Mappade helt manuellt, men jag körde bara ca 1 km, ides inte köra så mycket längre, främst pga att bilen är avställd också blinkade bensinlampan  :)

Hursomhelst började jag gnida lite på utseendet i söndags. Varför jag uppdaterar nu först vet jag inte  :o

Hur som helst, vita blinkers å sen ska listerna väck.

Ser lite halvfärdigt ut runt blinkersen, och det var det också  ;)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #206 skrivet: december 05, 2008, 13:44:50 »
Ska försöka mig på att mappa lite ikväll kanske. Undrar bara hur det är med mjukvaran.

Tror det ligger någon msExtra-version med inställningar för tändning osv i boxen.
Eftersom jag bara ska köra bränsle tillsvidare behöver jag ju inte spark funktionen över huvudtaget.

Var får jag tag på "original" firmware altså endast bränsle? Har letat allstans men hittar bara versioner med tändning.
Eller kan jag köra med sparkversionen också och avaktivera denna på något vis?
Kan kontrollera närmare ikväll vilken version som är i boxen nu.

Over and burnout!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #207 skrivet: december 05, 2008, 20:27:15 »
Ska försöka mig på att mappa lite ikväll kanske. Undrar bara hur det är med mjukvaran.

Tror det ligger någon msExtra-version med inställningar för tändning osv i boxen.
Eftersom jag bara ska köra bränsle tillsvidare behöver jag ju inte spark funktionen över huvudtaget.

Var får jag tag på "original" firmware altså endast bränsle? Har letat allstans men hittar bara versioner med tändning.
Eller kan jag köra med sparkversionen också och avaktivera denna på något vis?
Kan kontrollera närmare ikväll vilken version som är i boxen nu.

Over and burnout!

Japp nu för tiden har alla firmwares möjlighet till tändning! Det var way back in the old days typ 2003 eller nåt som man fick välja firmware..

Har du nyare Megatune än 2.25 eller nyare (om det inte går i ännu äldre) så..
..startar du Megatune
öppnar arkiv-menyn (File)
väljer Configurator i listan
När Configuratorn startat upp..
..öppnar du Car1 i listan
sen settinsgs.ini
sen Settings
sen CODE_VARIANT
i bläddringslisten som dyker upp längst upp till höger väljer du det alternativ du vill köra med
tex. MS_I  "Bowling and Grippo MegaSquirt"
Då får du originalkoden till MS1 av Bowling and Grippo (skaparna).
Men du får inte Extra-koden med möjlighet till Overrun, Launch, Elfläktsstyrning mm..mm..

Men lika gärna kan du kan välja MSNS_EXTRA "James Murray and Phil Ringwood's MSnS extensions"
och få allt lulllull och sen under Basic Settings>Codebase and output functions välja Off* för Distributor MSnS
så inaktiverar du allt som har med tändning att göra i Megatune!

Mappa på!

Edit: Du måste ju självklart ladda in rätt firmware först, räcker inte att bara välja firmware i Megatunes Configurator. Det gör man bara för att tala om för Megatune vilken firmware det finns i boxen.
Men som sagt, ligger det MSnS EXTRA i boxen så ska du välja MSNS_EXTRA "James Murray and Phil Ringwood's MSnS extensions" i Configuratorn och sen kan du inaktivera tändningen som jag skrev ovan.
« Senast ändrad: december 05, 2008, 20:29:22 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #208 skrivet: december 07, 2008, 14:16:18 »
Har kollat över alla inställningar i ms nu och fått ordning på det, tack Frej!  ;)

Blir att montera sänkblock nu och kapa fjädrarna och bara börja vänta på sommar sen  ::)
Håller för övrigt på med en liten panel med strömbrytare och lite lampor.
Förståss glömde jag kameran hemma  :(

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #209 skrivet: december 07, 2008, 21:33:19 »
Har kollat över alla inställningar i ms nu och fått ordning på det, tack Frej!  ;)

Blir att montera sänkblock nu och kapa fjädrarna och bara börja vänta på sommar sen  ::)
Håller för övrigt på med en liten panel med strömbrytare och lite lampor.
Förståss glömde jag kameran hemma  :(

Bra att du fick till det! Det har gått så snabbt med din MS-installation.. jag tog längre tid på mig i varje steg  ;)

Hur mycket kapar du?

Synd på bilderna  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #210 skrivet: december 07, 2008, 22:00:29 »
Tja, jag tycker det har gått ganska långsamt nu. Skruvar ju endast på hälgarna nu. Fast man börjar vänja sig vid MS nu sakta men säkert  :)

Ska kapa så det sänker 40-50mm, det borde bli passligt med tanke på den kortade fjädringsvägen.

Lovar att ta bilder nästa gång!  :)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #211 skrivet: december 12, 2008, 19:38:50 »
Precis när man tror att man har det under kontroll visar det sig att man tydligen inte har en aning om vad man gett sig in i...

Får inte alls bilen att starta nu  >:(
Fick igång den kall och backade ur garaget. stängde av efter en liten stund och när jag sen skulle starta så ville den inte riktigt.

Jag kan få den att hosta till och gå på 2 cylindrar  med en tomgång under 300rpm  :(

Motorn är nu ungefär halvarm. Reagerar ytterst lite på gas. Har försökt mixtra med reqfuel men jag vet inte.

Tips någon?? *hjälp*  :(

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #212 skrivet: december 12, 2008, 19:46:47 »
Kan posta en bild av constants så nån kanske ser vad jag har för skumma inställningar..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #213 skrivet: december 12, 2008, 19:57:41 »
Precis när man tror att man har det under kontroll visar det sig att man tydligen inte har en aning om vad man gett sig in i...

Får inte alls bilen att starta nu  >:(
Fick igång den kall och backade ur garaget. stängde av efter en liten stund och när jag sen skulle starta så ville den inte riktigt.

Jag kan få den att hosta till och gå på 2 cylindrar  med en tomgång under 300rpm  :(

Motorn är nu ungefär halvarm. Reagerar ytterst lite på gas. Har försökt mixtra med reqfuel men jag vet inte.

Tips någon?? *hjälp*  :(

Bilen har väl fungerat innan? Om du inte gjorde några konstiga ändringar sen sist den fungerade så borde ju felet ligga nån annanstans.. om du inte har fått ett "mellanläge" pga. visst temperatur så att det blir knas men tycker inte det skulle kunna bli så fel att bilen går på 2 cylindrar..

Prova att starta igen när motorn blivit helt kall. Och håll den vid liv tills den blivit varm för att se att det eventuellt fungerar igen!
Men kör inte för länge med en eller flera cylindrar som inte fungerar, vet inte hur farligt det är men är väl inte bra hur som helst.

Dina inställningar är helt korrekta. Med reservation för spridarinställningarna men vad jag minns från min högohmiga period stämmer de oxå!

Det som är intressant är kanske kallstartsinställningarna och dylikt.
Vilken firmware kör du?
« Senast ändrad: december 12, 2008, 20:01:19 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #214 skrivet: december 12, 2008, 20:01:29 »
Jo jag väntar på att den ska svalna nu.

Funkade ju bra nyss, men vartefter den blev varm började den gå mer och mer ojämnt och orent.
Har warmup-tabellen ganska linjär.

Sist hade jag också req_fuel på 16.8.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #215 skrivet: december 12, 2008, 20:22:05 »
Jo jag väntar på att den ska svalna nu.

Funkade ju bra nyss, men vartefter den blev varm började den gå mer och mer ojämnt och orent.
Har warmup-tabellen ganska linjär.

Sist hade jag också req_fuel på 16.8.

Min warmup är mer som en mjuk båge men det går nog inte jämföra. Vi har väl inte likadana tempgivare tex.

Jag har nästan precis samma req_fuel

Har du originalspridare och kör på bensin?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #216 skrivet: december 12, 2008, 20:41:57 »
okej.. tror jag borde gå och lägga mig nu och inte röra bilen mera ikväll...

Har fixat "felet" nu. Tömde i 10L bensin i tanken...

SÅ JÄVLA KORKAD MAN KAN VARA!!  :-[ :-[ :-[ :-[
Lampan har ju blinkat hur länge som helst, men jag har alltid levt på att den går nog en stund till...
Tji fick jag.
Tack ändå FREJ för att du försökte hjälpa mig.

ps. bilen går som ett skott nu, om än lite väl fett..


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #217 skrivet: december 12, 2008, 22:41:03 »
Haha så det kan bli  ;)
Skönt att du kom på det till slut.

Kul att bilen rör på sig.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #218 skrivet: december 13, 2008, 18:21:48 »
Har testat lite mer nu. Svårt att säga hur den går när det är så isigt ute. Lite för fett fortfarande. Lambdan ligger runt 13.7-14.2 vid halvgas.

Sen kapade jag fjädrarna idag. Tog två varv och det blev riktigt perfekt.

Jävla is å snö! Vill ha bar mark så ja kan ställa på den och åka ut å gasa på riktigt.  :)

Ska ta lite bilde imårgon. Ser passligt snygg ut med 14" svarta plåtfälgar och sänkningen ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #219 skrivet: december 13, 2008, 20:00:16 »
Har testat lite mer nu. Svårt att säga hur den går när det är så isigt ute. Lite för fett fortfarande. Lambdan ligger runt 13.7-14.2 vid halvgas.

Sen kapade jag fjädrarna idag. Tog två varv och det blev riktigt perfekt.

Jävla is å snö! Vill ha bar mark så ja kan ställa på den och åka ut å gasa på riktigt.  :)

Ska ta lite bilde imårgon. Ser passligt snygg ut med 14" svarta plåtfälgar och sänkningen ;)

Hehe ja visst är det jobbigt med snö och is när man inte vill ha den.

Ja bilder  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kent

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #220 skrivet: december 27, 2008, 17:37:05 »
Hej å hå.

Sitter hos kent och vi har just varit ute och mappat  ;)

Ställde på bilen i tisdags. (Kunde inte hålla mig)

Börjar få ordning på torpet nu. AF ligger på va 13.5-14.2 vid fullgas och den går riktigt bra tycker jag  :)
Måste lära mig hur man loggar också.

Bilder. Dörrlister borta och 14" plåtisar framme(vill inte nöta upp findäcken bak)samt vita blinkers gör en hel del.
Funderar på mattsvart motorhuv. Vad tror ni?

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #221 skrivet: december 27, 2008, 18:01:15 »
Såja, he hemma nu.

Var så stressad tidigare så ja glömde nämna alla problem.

De mindre problemen är att fläkten endast fungerar på läge 3 och att bussningarna till reaktionsstaget bak bör bytas.
Sen så verkar det vara nåt skumt med TPSen. För den står på 0% lite för länge i MS fast man gasar. Är det månne möjligt att gasspjällets stag slirar innuti TPS?
BTW: När jag kollade i motorrummet i morse fann jag att hela gasrullen var lös. De två bultarna som håller fast den uppe var helt borta  ??? Ska kontrolleras noggrannare hela tpsen imorgon.

Det större problemet är att det läker olja mellan diff och vxl-låda. Verkar som om jag får ta ner diffen igen altså  >:(

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2070
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #222 skrivet: december 27, 2008, 20:08:36 »
NÄ jag tycker din bil är för fin för mattsvart huv, mattsvart huv passar bättre på någon halvrisig busbil.
Om du ska ändra något så tycker jag du ska lacka stötfångarna vita.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #223 skrivet: december 27, 2008, 20:10:15 »
NÄ jag tycker din bil är för fin för mattsvart huv, mattsvart huv passar bättre på någon halvrisig busbil.
Om du ska ändra något så tycker jag du ska lacka stötfångarna vita.


Håller med  8)
"don't buy it if you can build it!"

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #224 skrivet: december 27, 2008, 20:49:48 »
jag med ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #225 skrivet: december 27, 2008, 23:53:29 »
NÄ jag tycker din bil är för fin för mattsvart huv, mattsvart huv passar bättre på någon halvrisig busbil.

Håller med om den raden jag med.. dessutom ser din huv ruskigt fin ut i skicket.

Däremot saknar jag stänkskydden bakom bakhjulen. Tycker intrycket över baken blir mer maffigt med stänkskydd än utan!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #226 skrivet: december 27, 2008, 23:54:42 »
Det större problemet är att det läker olja mellan diff och vxl-låda. Verkar som om jag får ta ner diffen igen altså  >:(

Ett elände att få det tätt. Var det så att du hade ny packning eller körde med packningsklet?

Hur mycket läcker det?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #227 skrivet: december 29, 2008, 15:43:14 »
NÄ jag tycker din bil är för fin för mattsvart huv, mattsvart huv passar bättre på någon halvrisig busbil.

Håller med om den raden jag med.. dessutom ser din huv ruskigt fin ut i skicket.

Däremot saknar jag stänkskydden bakom bakhjulen. Tycker intrycket över baken blir mer maffigt med stänkskydd än utan!

Ok, jag får väl tro på er då och behålla vita huven på  :)

Ett elände att få det tätt. Var det så att du hade ny packning eller körde med packningsklet?
Hur mycket läcker det?

Jag använde packningslim. Limmet jag använde har alltid funkat skitbra till allt men denna gång gav det efter.

Det läcker så det blir ca 5-10cm pölar över en natt.  :(

Måste skaffa en riktig packning.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #228 skrivet: december 29, 2008, 15:52:44 »
Föresten. Är det någon som vet hur fläktmotståndet ska fungera.

Mina fläkta fungerar bara på tredje läget nu.
Hade upp fläktmotståndet (Det som sitter innuti fläktkåpan) och pillade på det och då lossnade en platt liten metallgrej, svårt att förklara. Hursomhelst lödde jag ihop kontakterna där den ska vara men fläkten fungerar ändå bara på tredje läget.

Någon som har bättre koll än mig på hur det ska funka?

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #229 skrivet: december 29, 2008, 16:52:05 »
Den lilla metallgrejen, är nog motorskyddet du menar. Det är en bimetall sak!

Kolla efter dålig kontakt! Ovanligt dålig miljö för el...

Har lite bilder i min B14-tråd! :) /M

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3762.msg47383#msg47383

På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #230 skrivet: december 30, 2008, 16:10:15 »
Exakt det jag menar Max!

Får se över grunkan igen. Tycker det är lite skumt att det inte funkar eftersom jag putsade upp alla kontaktytor och rengjorde med 'elektro-spray'.

Idag skruvade jag troligen det sista från gamla bilen, så nu är den redo för skroten. Tog servostyrningen med undre halvan av rattstången och allt. Man behöver väl inte den övre halvan, den passar väl från icke-servo?
Så nu återstår bara att pilla dit allt. Hoppas jag iaf.
Tog också lite annat som framlyktor och lite annat som kan va bra å ha.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #231 skrivet: januari 09, 2009, 18:01:44 »
Håller på å tar ner styrväxeln på bilen. Ska dit me servo  ;) ;)

Undrar bara om någon har nå tips på hur man lättast kommer åt bultarna på styrväxelns övre sida. De undre gick relativt smärtfritt men de övre verkar vara ett helvete..

När jag plockade från donatorbilen tog jag bort hela framvagnsbalken, men jag har inte direkt lust att börja pillla isär bromsrör och sen försöka få loss den balken, för på donatorbilen brast nästan alla bultar och lämnade kvar i ramen..

//Girder

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #232 skrivet: januari 09, 2009, 19:14:27 »
Håller på å tar ner styrväxeln på bilen. Ska dit me servo  ;) ;)

Undrar bara om någon har nå tips på hur man lättast kommer åt bultarna på styrväxelns övre sida. De undre gick relativt smärtfritt men de övre verkar vara ett helvete..

När jag plockade från donatorbilen tog jag bort hela framvagnsbalken, men jag har inte direkt lust att börja pillla isär bromsrör och sen försöka få loss den balken, för på donatorbilen brast nästan alla bultar och lämnade kvar i ramen..

//Girder

Det enda du behöver veta är att det går. Och att det underlättar med en liten hylsnyckelsats med insexbits på och förlängare.
Jag svor mycket över volvos konstruktörer när jag hade loss min.

Kör hårt
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #233 skrivet: januari 09, 2009, 19:18:56 »
Jaaaaa!! Äntligen är den borta..

klarade det med en insexnyckel och fasta blocknycklar, men s*tan va jag fick svära.. Tydligen hjälpte det.

Jo man kan ju undra hur dom tänkt när dom planerat styrväxeln. Dom hade lätt kunnat rikta bultarna så de kunde lossas med spärrskaft och hylsor..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #234 skrivet: januari 09, 2009, 19:59:56 »
Jaaaaa!! Äntligen är den borta..

Skönt! Lite avis på dig att din bil ska få servo, det är lyx!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #235 skrivet: januari 09, 2009, 20:01:57 »
Jaaaaa!! Äntligen är den borta..

Skönt! Lite avis på dig att din bil ska få servo, det är lyx!

Hehe, lite lyx är det nog  :)

Borde jag passa på att ta lite bilder nu av underredet/framvagnen..?

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #236 skrivet: januari 09, 2009, 20:19:17 »
Borde jag passa på att ta lite bilder nu av underredet/framvagnen..?

Lite bilder är alltid skoj! ;D Undrar om vi har någon bra bild, här på forumet, på 300-ans styrservo!? :-\ :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #237 skrivet: januari 10, 2009, 22:36:29 »
Är det någon speciell detalj du behöver bild på? annars finns det lite bilder i min tråd =)

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4338.0

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #238 skrivet: januari 11, 2009, 13:50:29 »
Är det någon speciell detalj du behöver bild på? annars finns det lite bilder i min tråd =)

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4338.0

Tack, men jag har det klart redan.

Nu fungerar servon och jag är relativt nöjd. En framvagnsinställning behövs verkligen! Drar lite hit och dit hela tiden. Var ute och sladdade igår och fy va skoj det var  ;D Hade nästan glömt bort hur brett man kan åka med 300 serien.

Nästa hälg blir det att täta mellan diff och vxl-låda. Har köpt packningslim som ska va de bästa utav de bästa. Koppar-baserat tror jag det var. Får hoppas det håller då. Lägger in lite bilder senare ikväll.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #239 skrivet: januari 11, 2009, 21:54:02 »
Glömde nämna ett problem som uppstod.

Det verkar som om motorn hänger långt ner, för det var trångt med plats vid styrväxeln, och det märks nu genom att det uppstår vibrationer i karossen. Lite på tomgång men destu mer vid gupp/gaspådrag osv..