Författare Ämne: Volvo 360 Turbo  (läst 441800 gånger)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #400 skrivet: juni 27, 2011, 23:48:41 »
Pluggen ska vara så trång i hålet att den sitter fast när du knackat dit den, om inte annat går det ju att montera dit en motorvärmare ;)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #401 skrivet: juni 28, 2011, 19:47:34 »
Misstänkte det också, men pluggen är ju glapp i hålet när man trycker dit den för hand..  ???

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #402 skrivet: juli 11, 2011, 21:31:35 »
Monterade en motorvärmare i hålet.

Har dragit dit topplocket också och fått en rörstump och slang monterad för oljereturen. Måste tyvärr göra om röret för slangen tar i motorfästet som det är nu.

Behöver få tag på ett vattenrör som går från vattenpumpen till värme-elementet från en B19 eller B21 också, B200 röret passar inte alls.  :(

Ska knäppa några bilder nästa gång så det blir lite intressantare att läsa.


kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #403 skrivet: juli 11, 2011, 21:37:25 »
Behöver få tag på ett vattenrör som går från vattenpumpen till värme-elementet från en B19 eller B21 också, B200 röret passar inte alls.  :(
Jasså fick du inte med något vattenrör :-\ är det något annat du är utan så kan jag söka fram, hur blev det med kamremskåpan, gav jag dej en när du hämta toppen eller blev det glömt.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #404 skrivet: juli 11, 2011, 21:51:36 »
Jag tror jag är utan kamremskåpa också. Sen börjar motorn vara komplett.  :)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #405 skrivet: juli 23, 2011, 15:25:29 »
Håller på att flytta över motorn till bilen nu, men fan vad det ska jävlas!

Igår drog jag av en bult till svänghjulet och idag vill inte motorn passa på splinesen alls!  >:(

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #406 skrivet: juli 23, 2011, 20:04:37 »
Håller på att flytta över motorn till bilen nu, men fan vad det ska jävlas!

Igår drog jag av en bult till svänghjulet och idag vill inte motorn passa på splinesen alls!  >:(

Usch då! Men bra att du skriver av dig här! Jag hade oxå ett helvete med splinesen om det är någon tröst.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #407 skrivet: juli 23, 2011, 20:38:44 »
Nya tag imorgon.  :)

Måste försöka få med mig kameran också.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #408 skrivet: juli 23, 2011, 20:47:06 »
Nya tag imorgon.  :)

Måste försöka få med mig kameran också.

Ja och JA!  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #409 skrivet: juli 23, 2011, 22:11:12 »
Tryck dit motorn snabbt nu 8) Du har bara 12dar på dej att få igång den.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #410 skrivet: juli 24, 2011, 20:30:20 »
Audi lamellens splines är INTE identiska med original lamellens...  >:( Samma diameter och lika många i antal men vinkeln på dem är inte helt hundra.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #411 skrivet: juli 24, 2011, 23:20:47 »
Audi lamellens splines är INTE identiska med original lamellens...  >:( Samma diameter och lika många i antal men vinkeln på dem är inte helt hundra.

Va? Är du säker? Lider med dig i så fall.
Min opellamell var kärv att få på splinesen så jag körde med diamantpasta eller vad det nu kallades och fick den att gå lite lättare fram och bak. Men jag fick ju i allafall på min. Men längre än originalet hade slitit gick det inte att skjuta på den!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #412 skrivet: juli 25, 2011, 23:28:10 »
Hur går det här då?
Synd om inte Audi lamellen passar, hur ska du göra nu? köra originallamell?

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #413 skrivet: juli 26, 2011, 20:37:34 »
Jag kapade av splines änden av en transaxel jag hade liggandes och använde den till att forma om splinesen i lamellen. Det var inte mycket det skiljde men tillräckligt för att inte gå att montera den för hand.

Nu sitter motorn där den ska och grenröret och turbon och insuget är monterad. Nästan all el är klar, bara den grova kabeln mellan generator och startmotor kvar.

Bara att göra klart downpipe och tryckrör nu så är den startklar.  :)

Bifogar en bild så ni tror mig  ;D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #414 skrivet: juli 26, 2011, 23:27:46 »
Det var händigt av dig! Men blev det så pass bra att lamellen kan röra sig på splinesen eller sitter den fast där den sitter?
Som jag fattat det så ska lamellen röra sig... eller räcker det med att tryckplattan släpper sitt tryck?
Tänkte om motorn snurrar och smeker lamellen så den brinner upp om man står på friläge och lamellen inte glider undan utan har kontakt med svänghjulet hela tiden!?

Satans snygg motor, är det svartlackat insug?
Och bra jobbat! Inte långt kvar nu!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #415 skrivet: juli 27, 2011, 15:30:10 »
Jo lamellen kan röra sig ganska fritt. Som original ungefär. Inte så den flyger av å an på splinesen men inte så den går trögt heller.

Satans snygg motor, är det svartlackat insug?

Det är bilden som ljuger.  ;D Insuget är samma färg som på förra motorn, grå/metallic nånging.

I vinter ska motorrummet putsas upp och bli snyggare är det tänkt, vill bara ha igång den nu.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #416 skrivet: juli 30, 2011, 19:53:49 »
Nu hoppas jag att denna är uppstartad och provkörd :)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #417 skrivet: juli 31, 2011, 18:26:09 »
Nu hoppas jag att denna är uppstartad och provkörd :)

Det hade jag med hoppats.
Måste ragga upp nån med svets så jag kan göra klart downpipe och tryckrör.

Fick åtminstone oljereturen ditskruvad idag. Jag ska ha den körklar till fredag!

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #418 skrivet: juli 31, 2011, 18:59:11 »
Nu hoppas jag att denna är uppstartad och provkörd :)

Det hade jag med hoppats.
Måste ragga upp nån med svets så jag kan göra klart downpipe och tryckrör.

Fick åtminstone oljereturen ditskruvad idag. Jag ska ha den körklar till fredag!
Körbar i morgon och färdigmappad och körklar till fredag 8)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #419 skrivet: augusti 01, 2011, 16:18:48 »
Var får man tag på en nippel som ska sitta på turbonskompressorhus och ge laddtryck/vacum till wastegaten?

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #420 skrivet: augusti 01, 2011, 16:20:35 »
Var får man tag på en nippel som ska sitta på turbonskompressorhus och ge laddtryck/vacum till wastegaten?
Ser ut som du har en på bilden i allafall :-\

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #421 skrivet: augusti 01, 2011, 16:34:19 »
Jo, det är en från ett originalinsug, men jag är osäker om slangen kommer att hållas på där och inte halka av vid lite laddtryck? Kanske man borde limma slangen?

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #422 skrivet: augusti 01, 2011, 21:23:20 »
Tog bort sänkklossarna bak ikväll, så nu lutar inte bilen bakåt längre.  :)

Högra sidan gick hur bra som helst, alla bultar släppte på en gång men på vänstra sidan så drog jag sönder bultskallarna på 4 av drivaxelns bultar.  >:( >:( Som tur var hade jag extra drivaxlar att ta bultarna från.

Imorgon får jag troligen låna en riktig svets så jag kan svetsa om downpipen och tryckrören.  :) Ikväll hade jag tillockmed med mig kameran till garaget, men inte med den hem.  :-[

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #423 skrivet: augusti 01, 2011, 21:28:54 »
Kämpa på! Skönt att du vinner trots jäkelskap på vägen!
Har du en svets som inte är riktig?  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #424 skrivet: augusti 01, 2011, 21:32:00 »
Kämpa på! Skönt att du vinner trots jäkelskap på vägen!
Har du en svets som inte är riktig?  ;D

Har hittills svetsat med hjälp av tankekraft.... Nädå, men jag har slut på flusstråden i min egen svets och när jag ska ha tryckrör svetsat så är det lättare att få fogarna täta med vanlig tråd och gas till svetsen.  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #425 skrivet: augusti 01, 2011, 21:33:42 »
Kämpa på! Skönt att du vinner trots jäkelskap på vägen!
Har du en svets som inte är riktig?  ;D

Har hittills svetsat med hjälp av tankekraft.... Nädå, men jag har slut på flusstråden i min egen svets och när jag ska ha tryckrör svetsat så är det lättare att få fogarna täta med vanlig tråd och gas till svetsen.  :)

Okej, det borde jag kommit ihåg!  :-[
Jag svetsar ju med flusstråd jag med.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #426 skrivet: augusti 02, 2011, 20:51:28 »
Fick tryckrören svetsade idag. Downpipen får bli imorgon.

Måstge handla hem 2 däck och hjulmuttrar också imorgon. Hur viktigt är det med centrumringar till 16" fälgar?

Har jag lite tur imorgon så blir det uppstart.  :)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #427 skrivet: augusti 02, 2011, 21:22:10 »
Hur viktigt är det med centrumringar till 16" fälgar?
Ganska oviktigt på en bil med hjulmuttrar.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #428 skrivet: augusti 03, 2011, 21:10:09 »
Skulle handla däck idag, men ingen hade passliga hemma så jag får dem först på fredag. Skaffade nya hjulmuttrar på samma gång.

Svetsade ihop downpipen ikväll och monterade dit kylarfläkten. Fick bli original slirfläkt pga. tidsbrist.
Tryckrören och slangarna är nästan helt färdiga, måste bara stadga upp tryckröret lite till.

Luftfiltret ät monterat neråt, så ett stänkskydd från hjulet lär behövas.

Imorgon blir det uppstart om allt går som det ska, hoppas det inte läcker olja eller vatten någonstans och att MS färdigheterna inte har rostat för mig. Uppstart + mappning om allt går som det ska, och på fredag och lördag har jag tillgång till bana så då hoppas jag bilen är körbar.

Bilder:

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #429 skrivet: augusti 03, 2011, 21:14:58 »
Remmen till servopumpen fick också bli special eftersom B19 remhjul + 360 servo inte finns som original. Remmen är 10mm bred tror jag och 875 lång. Ifall ni behöver veta.  ;D

Vart ska jag dra vehvusventilationen som normalt går till insuget på denna? Till luftfiltret före turbon eller till trycksidan efter turbon? Öppen är förbjuden på besiktning.

philen

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #430 skrivet: augusti 03, 2011, 22:47:00 »
Vanligtvis sitter den ju efter filtret i luftboxen, men jag föreslår att du sätter den innan i det här fallet, så du inte råkar trycka in luft i vevhuset... Min oro är kanske helt obefogad och överdriven, men det var min spontana tanke. Hoppas jag inte blir bannad på forumet efter det här inlägget :P
Riktiga bilar har varken styrservo eller AC.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #431 skrivet: augusti 03, 2011, 23:20:45 »
Till turbons sugsida eller till ett uppsamlingskärl.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #432 skrivet: augusti 04, 2011, 00:21:31 »
Bra jobbat Girder!!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #433 skrivet: augusti 04, 2011, 07:29:33 »
Vart ska jag dra vehvusventilationen som normalt går till insuget på denna? Till luftfiltret före turbon eller till trycksidan efter turbon? Öppen är förbjuden på besiktning.
Det borde väl finnas ett färdigt hål för vevhusvent på den där snabeln som luftfiltret hänger i?

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #434 skrivet: augusti 04, 2011, 19:51:56 »
Är du ut och mappar klart nu? Jag ska tvätta och lasta nu.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #435 skrivet: augusti 05, 2011, 22:03:27 »
Nu är den startad åtminstone.

Blev ett hektiskt skruvande igår och idag. När jag började fylla på vatten rann det såklart ut vid motorvärmaren. Bara att lossa turbon och grenröret igen och ta bort motorvärmaren och limma dit den så den inte läcker. Sen tillbaka med turbon och grenröret.

Bränslepumpen gick först inte när jag försökte starta. Här hade en kabel lossnat från säkringsdosan till MSet. Sen när vi fick pumpen att gå så började det spruta bensin under bilen. Slangarna som jag kört med senast i vintras hade n murknat sönder totalt i ändarna..  ??? Passade på att byta matningsslangen hela vägen fram till filtret.
Sen monterade jag en ny biltema bmw M5 pump när jag ändå höll på och grejjade. Har smält ihop hålet som finns på den och sedan lagt lim över. Då läcker den ju såklart vid kabelskoanslutningen!? Monterade tillbaka originalpumpen.

Sen hade jag ingen varvsignal till sprutet. Efter ganska snabb felsökning kom vi fram till att givaren på svänghjulet var kaputt. Har visst råkat slå i den med svänghjulet när jag monterat motorn. Nu hade jag varvsignal och tändning. Försökte starta men den lovade inte ens, visade sig att kabelskorna till spridarnas + matningar lossnat från varandra.

Nu startade bilen! Jippie! Motorn går riktigt tyst och fint. Upptäcker en stund senare att vevaxelns remskiva sitter riktigt snett och den inte alls är på plats.. Hade svängt kamremskuggen fel väg, vilket resulterade i att remskivan hamnar snett. Har tydligen stressat när jag monterad kamremmen. Inte bra.

Sen skvätte den olja ur ett hål i blocket. Här skulle ju original B19 oljesticka sitta. Fick en plugg med o-ring fixad ganska lätt som tur är.

Sen var det dags för provkörning. Får inte i en växel, har samma problem som frej hade; tryckplattan kopplar inte ur fullständigt.  :( Här tog inspirationen att skruva slut. Får ta nya tag nästa vecka, imorgon ska jag titta på när kullke kör.  :)


kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #436 skrivet: augusti 05, 2011, 23:07:11 »
imorgon ska jag titta på när kullke kör.  :)
Synd att du inte fick igång bilen :-[
Var riktigt kul att köra på banan idag, blir inte så många motorcyklar på carnia så fria bankörningen börjar 09.00.
Glöm inte hjälmen så kan du åka med ett par varv :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #437 skrivet: augusti 06, 2011, 02:35:20 »
Usch vilken hemsk stressmeck som ändå inte gav dig skjuts ut på banan!  :o  :-[  >:(
Kunde ju inte jävlats så mycket mer än det där!

Kommer du ihåg att jag lyfte ur motorn (mot min egen vilja) och shimsade tryckplattan med vanliga brickor = 1mm sen funkade min koppling finfint och gör fortfarande.

Hoppas du får fart på grejerna snart så du inte gömmer och glömmer bilen som vissa skulle gjort i din sits!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #438 skrivet: augusti 11, 2011, 20:40:32 »
Har shimsat tryckplattan med hela 3,5mm brickor nu men problemet kvarstår.

Nu i efterhand kom jag på att jag inte provade ställa på kopplingswiren alls, och tryckplattan inte bottnades när pedalen bottnades. Hoppas det hjälper att ställa wiren. Annars antar jag att det är lamellen som kärvar på axeln.  >:(

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS - Ska bli turbo
« Svar #439 skrivet: augusti 11, 2011, 20:47:31 »
Har shimsat tryckplattan med hela 3,5mm brickor nu men problemet kvarstår.

Nu i efterhand kom jag på att jag inte provade ställa på kopplingswiren alls, och tryckplattan inte bottnades när pedalen bottnades. Hoppas det hjälper att ställa wiren. Annars antar jag att det är lamellen som kärvar på axeln.  >:(

Ajdå. Mitt problem var ju att tryckplattan bottnades men att det inte räckte för att frigöra lamellen.
Låter som att du behöver spänna wiren då!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.