Författare Ämne: Volvo 360 Turbo  (läst 312873 gånger)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #640 skrivet: oktober 20, 2013, 21:20:04 »
Var ute och lekte lite innan snön och vintern kommer: http://youtu.be/gdz7boTbsds


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16897
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #641 skrivet: oktober 20, 2013, 22:55:05 »
Haha gott där! Går bra för 0,5 bar ;)

Hade gärna sett en hård start och acc. utan däckvärmning men det kan du ta nästa säsong ;)

Vad har du för vinterbil nu igen?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #642 skrivet: oktober 21, 2013, 19:33:01 »
Ska komma ihåg det till nästa gång kameran är fram  :)

Kör med en tråkig V40 som bruksbil  >:(

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3625
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #643 skrivet: oktober 21, 2013, 19:36:21 »
Såg ut att vara riktigt bra ork för endast 0,5bar :)

Ja men du vet väl att V40 är ju nya 300an ;) (Bara något tråkigare då dem driver på fel hjulpar :P)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #644 skrivet: oktober 21, 2013, 20:20:23 »
ja det var lite mer än 0,5 bar på filmen  ;D

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3625
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #645 skrivet: oktober 21, 2013, 20:21:54 »
Det förklarar saken ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #646 skrivet: november 29, 2013, 22:41:13 »
242hk och 409nm på ca 0,95 bars laddtryck  ;)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3625
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #647 skrivet: november 29, 2013, 22:46:05 »
Grattis!  :D

Visst har du fortfarande Volvo 240-turbon? Inte illa med den effekten vid 0,95bar isf.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #648 skrivet: november 29, 2013, 22:46:52 »
Hela bänkningen höll på att gå åt pipan då bilen gick skit då jag starta den och skulle ge mig iväg.  >:(

Verkade inte tända riktigt på alla då jag skulle ge mig iväg. Hittade en spricka i 2ans tändstift så jag gav mig snabbt iväg efter nya, men det gav inget.
Började lossa spridarkontakterna en efter en och märkte ingen skillnad vid 4 an. Så när jag knacka till den lite lätt börja bilen gå rent igen. Blev en halvtimme sen, men fick tid till bänken i alla fall.  :)

Konstigt att en ca 2 år gammal bosch-spridare hänger sig, fast jag kört den senast en vecka sen. Har det hänt någon annan?

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #649 skrivet: november 29, 2013, 22:47:50 »
Grattis!  :D

Visst har du fortfarande Volvo 240-turbon? Inte illa med den effekten vid 0,95bar isf.

Japp, samma turbo. Men det märks att den är för liten då vridet sjunker lika fort som det kommer efter vridtoppen.
( 0,95 bar bör tas med en nypa salt, då det inte är nån kvalitetsmätare jag har )

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3625
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #650 skrivet: november 29, 2013, 22:52:45 »
Grattis!  :D

Visst har du fortfarande Volvo 240-turbon? Inte illa med den effekten vid 0,95bar isf.
Japp, samma turbo. Men det märks att den är för liten då vridet sjunker lika fort som det kommer efter vridtoppen.
Ok, inte dåligt det.

Jo jävlar vad vridet dalade snabbt enligt grafen. Vridet minskar ju nästan lika snabbt som det ökade innan vridmax :-X
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16897
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #651 skrivet: december 03, 2013, 00:20:01 »
Grattis till lagom effekt, men lite mycket vrid kanske?  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #652 skrivet: december 03, 2013, 17:26:55 »
Tack Frej.

Ja jag hade gärna tagit en jämnare men lite lägre vridkurva. Känns verkligen som att få en spark i ryggen då laddet kommer nu. Vore nog skonsammare att ha vridet högre upp i registret också.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16897
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #653 skrivet: december 03, 2013, 17:46:52 »
Tack Frej.

Ja jag hade gärna tagit en jämnare men lite lägre vridkurva. Känns verkligen som att få en spark i ryggen då laddet kommer nu. Vore nog skonsammare att ha vridet högre upp i registret också.

Hästspark/ketchup är ju inte fel i ryggen men som du säger ont i drivlinan  ;D
Du kör väl original drivlina om jag inte minns fel? Planer på att fortsätta så?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #654 skrivet: december 03, 2013, 20:45:25 »
Jo allt i drivlinan förutom kopplingen är original än så länge. Har sett på 300mania att dom börjat tillverka lamelldiffar nu, så en sådan vore nog inte så dumt.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16897
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #655 skrivet: december 03, 2013, 23:09:56 »
Jo allt i drivlinan förutom kopplingen är original än så länge. Har sett på 300mania att dom börjat tillverka lamelldiffar nu, så en sådan vore nog inte så dumt.

Nej inte dumt alls, men det är inte lameller i dem, det är "Torsen-style" differential.
Peter Schmidth har testat 3 i sommar, Perkabrod och jag har beställt varsin!
http://www.volvo300mania.com/forum-uk/viewtopic.php?f=13&t=11312&start=120#p179717
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #656 skrivet: december 06, 2013, 21:50:19 »
Jasså, då vågar man nog kanske beställa en, måste studera tråden lite närmare.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16897
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #657 skrivet: december 07, 2013, 14:02:48 »
Jasså, då vågar man nog kanske beställa en, måste studera tråden lite närmare.
Ja gör det. Första gången man kan få sig en riktig Diff i sitt original diffhus!
Och priset är ju normalt för denna typen av diff. Sen att den passar vårt diffhus gör det ju så mycket bättre!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #658 skrivet: december 22, 2013, 21:23:58 »
Någon som kan ge mig tips och råd om grenrörsbygge?

Fick tag på en Schwitzer S2 turbo med #12 avgashus som jag tänkt bygga ett grenrör till. Den har delad T3 fläns och saknar intern WG.
Hur grova rör bör jag använda? 42mm eller större? Hur stor WG kommer jag att behöva?

Då detta är första gången jag tänker bygga grenrör så är alla tips och råd välkomna.  :)

JL

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #659 skrivet: december 23, 2013, 14:17:11 »
Båda rördimentionerna lär funka finfint men 42mm räcker bra långt om du har fina långradieböjar (pulssplitt). vill man få rörlängderna lika långa så kommer de bli ca 50cm långa är min erfarenhet. I övrigt bör wg placeras så nära turboflänsen som det går med delad vägg upp till en förslagsvis biltema/kl 50mm wg. Skadar ej att vinkla rören en aning för att lättare leda in avgaserna men är inget krav. Lycka till, ska bli kul att följa grenrörsbygget i 300-motorrummet

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2103
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #660 skrivet: december 24, 2013, 18:52:57 »
Oj vad mycket vrid tidigt, noterbart också att motorn bara är 2,1L så det sitter nog en fint portad topp på den motorn 8)
Synd att man inte kan se laddtrycket på bromspappret.
Inte bra att bygga med för grova rör, för avgaspulserna tappar fart då, så 42mm utvändig diameter är nog max annars blir det kanske trögt att sparka igång en större turbo.
Gör inte om mitt misstag att göra skiljeväggen fram till wg av för tunn plåt.
Nackdelen med delad T3 fläns är att det vad jag vet inte finns 'vanliga' packningar och för att det ska fungera med t.ex rostfri plåtpackning bör flänsen vara riktigt rak. Orsaken till att det inte finns vanliga packningar är troligen att det är så smal tätningsyta imellan inloppen med delad T3.
Om du av någon anlädning ska lyfta toppen i framtiden kunde man göra en liten ändring i insugskanalerna nu när du ska köra större turbo. Men kanske intressant också att testa som det är först och se vad en framtida ändring gör med vridmomentkurvan.

GOD JUL

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #661 skrivet: december 24, 2013, 23:24:13 »
Ja toppen fungerar nog riktigt bra! Tack till dig kullke som portat  :)

Blir nog att göra av 42mm rör då. Får se hur jag ska lösa skiljeväggen till wg. Får nog studera en massa grenrör på nätet.

God Jul!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16897
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #662 skrivet: december 29, 2013, 23:43:52 »
Angående packning, är inte rostfritt väl hårt som packningsmaterial? Jag har testat alu-plåt mellan trekantsflänsarna i avgasssystemet och det har funkat fint för mig. Där är det ju dock ingen turbovärme.. Aluminium kanske inte håller att vistas så nära turbon..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2103
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #663 skrivet: december 30, 2013, 01:10:23 »
Angående packning, är inte rostfritt väl hårt som packningsmaterial? Jag har testat alu-plåt mellan trekantsflänsarna i avgasssystemet och det har funkat fint för mig. Där är det ju dock ingen turbovärme.. Aluminium kanske inte håller att vistas så nära turbon..
Jo det är hårt, grentörsflänsen är ju mjukare. Så det måste vara riktigt plana ytor, därför det skulle vara bättre med packning typ vanlig avgaspackning.
Aluminium tror jag klarar bara ca650'C men har hört att någon kört med ölburksplåt och det har fungerat.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2103
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #664 skrivet: december 31, 2013, 22:22:39 »
Hörde rykten om ringmärkning, grattis.

O gott nytt år SKååLLLLL

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #665 skrivet: januari 01, 2014, 21:00:41 »
Aluminium kan nog vara lite väl klent tror jag.

Jo kullke, ryktet stämmer  :)

Gott nytt år till er också!  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16897
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #666 skrivet: januari 03, 2014, 09:18:01 »
Aluminium kan nog vara lite väl klent tror jag.

Jo kullke, ryktet stämmer  :)

Gott nytt år till er också!  :)

Grattis och god fortsättning på året och livet! :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #667 skrivet: augusti 05, 2014, 22:33:19 »
Nu är det nog dags att göra en liten uppdatering. Till och med forumet skriker argt att det är över 120 dagar sen sist.  :-[

Största händelserna med bilen är nog att det blev 2 nya däck till 15" aluminiumfälg. Tidigare har jag kört med 16" men det är nästan onödigt stort när man kör inspirerat och på bana. Med lite vikt i bilen och hårda svängar vill det skrapa i lite här och var.

Var på en bandag i början av juli. Fantastiskt kul var det!  :)
Körningen var 30 minuter riktig körning och 30 minuter drift. Jag höll mig till de normalt åkande..

Kunde köra ca 20 minuter per gång - sen började oljetemp. mätaren närma sig farligt nära 120 grader. Får nog bli en oljekylare i framtiden.
Totalt tryckte vevhusventen ur sig ca 1 liter olja under hela dagen. Hälften i vevhustanken och andra hälften på motorn genom vevhusburken som inte verkar hålla riktigt tätt.

Noterbart var bromsarna (som nu är fräscha original) klarade bankörningen helt okej. Det gick att pressa så dom blev för varma, men man kunde ändå hålla högt tempo utan att bränna upp dom.
Fick inga riktigt bra bilder av körningen, enbart med kamratens mobil.

Idag har jag återställt bilen till besiktningsskick och besiktat den. Att återställa är inget stort - bort med kulventilen som höjer laddtrycket och på med original blinkers.
Bilen gick igenom med blankt papper.  :)
« Senast ändrad: augusti 05, 2014, 23:08:49 av Bergvik »

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3625
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #668 skrivet: augusti 05, 2014, 22:42:09 »
Låter kul med bandag :)

Hur kommer det sig att du inte monterat oljekylare tidigare?

Skönt när det är reggat med turbo :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16897
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #669 skrivet: augusti 05, 2014, 23:25:21 »
Nu är det nog dags att göra en liten uppdatering. Till och med forumet skriker argt att det är över 120 dagar sen sist.  :-[

Största händelserna med bilen är nog att det blev 2 nya däck till 15" aluminiumfälg. Tidigare har jag kört med 16" men det är nästan onödigt stort när man kör inspirerat och på bana. Med lite vikt i bilen och hårda svängar vill det skrapa i lite här och var.

Var på en bandag i början av juli. Fantastiskt kul var det!  :)
Körningen var 30 minuter riktig körning och 30 minuter drift. Jag höll mig till de normalt åkande..

Kunde köra ca 20 minuter per gång - sen började oljetemp. mätaren närma sig farligt nära 120 grader. Får nog bli en oljekylare i framtiden.
Totalt tryckte vevhusventen ur sig ca 1 liter olja under hela dagen. Hälften i vevhustanken och andra hälften på motorn genom vevhusburken som inte verkar hålla riktigt tätt.

Noterbart var bromsarna (som nu är fräscha original) klarade bankörningen helt okej. Det gick att pressa så dom blev för varma, men man kunde ändå hålla högt tempo utan att bränna upp dom.
Fick inga riktigt bra bilder av körningen, enbart med kamratens mobil.

Idag har jag återställt bilen till besiktningsskick och besiktat den. Att återställa är inget stort - bort med kulventilen som höjer laddtrycket och på med original blinkers.
Bilen gick igenom med blankt papper.  :)

Tack för uppdatering :)
Enda som saknas är en fin bild på bilen i äkta Bergvik-anda! Du har skämt bort oss tidigare år så nu saknar man det.

Vad hade du för däckdimension och fälgbredd + ET på fälgarna? Kan vara kul för övriga att veta vad som funkar och ej.

Kul att bilen verkar gå så bra, både genom besiktningen och på bana!
Ska bromsarna förbli original? (Kul att du upplevde att dom ändå gick att köra lite bana med.)
Vevhusvent, förbättring?

Otroligt smidigt med besiktningen..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #670 skrivet: augusti 06, 2014, 09:09:01 »
Frej: Jag vet inte alls vad det är för fälgbredd eller ET på fälgarna jag använde.. 205 breda däck var passlig bredd på dom åtmistone.
Bromsarna ska inte förbli original. Saknar lite inspiration att uppgradera dom bara pga. incidenten med 240 oket.

Även vevhusventen bör förbättras på något vis. Kanske det bara är packningen/oringen mellan blocket och vevhusburken som inte är tät?

Simlar: Jag har helt enkelt inte behövt oljekylare tidigare vad jag vet om, monterade ju temperaturmätaren ifjol så före det vet jag ju inte. Men har nog aldrig pressat bilen lika hårt och länge som sist på banan.

Är det termostatstyrd oljekylare som gäller eller klarar man sig utan termostat på sådan?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3625
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #671 skrivet: augusti 06, 2014, 16:20:22 »
Kör du endast på sommaren funkar det utan termostat till oljan. Men kör du året om är termostat ett måste.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #672 skrivet: september 13, 2014, 16:13:57 »
Här kommer några bilder åt dig Frej.
Var lite hillclimb att komma upp på backen.  ;)

Bilen för övrigt körd till vinterförvaringen. Ska handla lite torrbollar eller något liknande att lägga i den ännu.

modesto

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #673 skrivet: september 13, 2014, 17:11:30 »
Förstora sista bilden och se vad som står på bageluckan.  :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3625
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #674 skrivet: september 13, 2014, 18:53:12 »
Ser bra ut som vanligt Bergvik :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Amarok 2.0BiTDI 4motion -14
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16897
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #675 skrivet: oktober 08, 2014, 00:31:42 »
Tack Bergvik för att du åter förser forumet med finbilder på finbilen :)

Hade gärna åkt med dig där upp för berget  :P

(snyggt med svarta kofångare på clean vit bil!)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #676 skrivet: april 24, 2015, 21:54:03 »
Tänkte slå ett slag för en gammal forumstradition, nämligen Fredags-update!

Sommaren 2014 då jag bytte växellådsolja drog jag fast oljepluggen så växellådan sprack. Limmade snabbt ihop sprickan - då det var bankörning som gällde följande dag.
Har fuktat lite sen dess så jag har planerat in ett byte av växellåda då jag ändå har en som ligger.

Vad blir inte bättre då än att samtidigt byta bort den slitna diffen som sjunger som om jag hade rakskurna drev i växellådan.
Blir altså en torsendiff - samma som övriga på forumet har valt. Har en rasad diff (sommaren 2009?) som ska få torsen klumpen i sig. Som det syns på bilderna var den gamla orginal klumpen riktigt sliten..

Kronhjulet samt pinjongdrevet (kallas dom så) är inte skadade som tur är. Då diffen rasade slutade den bara driva, blev inget hjullås.
Ska försöka få tag på nya lager och stefor till medbringarna - råkade skada det ena lagret lite då jag tog ur det.

Blev lite glatt överraskad med torsendiffen, gängorna för kronhjulets bultar är rätt, alla delar passar i varandra som om det vore tysk ingengörskonst. Det bara klickar i varandra utan att glappa alls.  :)

Bilder följer:

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #677 skrivet: april 24, 2015, 21:54:54 »
2 bilder till:

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2103
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #678 skrivet: maj 01, 2015, 20:00:22 »
Fredag igen så hoppas på mer uppdate om du håller återupptagit traditionen :)
Kul när allt passar.
Vet du om det blir någon bandag i sommar?
Jag har börjat göra klar min vita nu så i sommar ska det köras mycket  ;)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Turbo
« Svar #679 skrivet: maj 03, 2015, 20:50:27 »
Ja, det drog ut till en söndags update.

Jag hoppas på några bandagar, men har inga planerade ännu. Man kunde ju hyra in sig på någon bana i närheten när dom har öppet, är ju inte allt för dyrt om man inte hyr banan endast för sig själv.
Har du något redan planerat?

Diffhuset och växellådan blästrade och målade så man kan se var det läcker olja sen.  :)
Fick hem 2 lager samt tätningar i veckan också, så nu är det bara att plocka ihop allt och påbörja bytet.