Författare Ämne: Volvo 360 Turbo  (läst 443880 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #40 skrivet: december 20, 2007, 22:05:23 »
Tack för de positiva kommentarerna.

Har inte grejjat med bilen ikväll, utan planerat lite istället  :)

Har tänkt köra med elfläkt, har fläkten skaffad redan. Det jag undrar är vad jag ska ha för relä?
Läste i FAQ hur man bygger med elfäkten, men hur vet jag vilket relä som har anslutningarna 30-87 och 85-86??
Kan bli lite problem att införskaffa ett relä om jag inte vet hurdant relä jag ska ha eller vart det hör  :)

Angående reläet, tror att det är ett standardrelä, jag köpte i allafall ett sådant på biltema för att styra min elfläkt med och det har liknande nummer på stiften (har det inte i huvudet och inte framför mig)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kent

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #41 skrivet: december 20, 2007, 22:25:32 »
Tack för de positiva kommentarerna.

Har inte grejjat med bilen ikväll, utan planerat lite istället  :)

Har tänkt köra med elfläkt, har fläkten skaffad redan. Det jag undrar är vad jag ska ha för relä?
Läste i FAQ hur man bygger med elfäkten, men hur vet jag vilket relä som har anslutningarna 30-87 och 85-86??
Kan bli lite problem att införskaffa ett relä om jag inte vet hurdant relä jag ska ha eller vart det hör  :)

Bra att planera lite imellanåt också, så är det roligare att skruva när man vet hur man skall göra ;)
Eftersom du redan fått fläkten så kan du också få ett 30,85,86,87 relä, eftersom jag har flera såna i garaget ;D

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #42 skrivet: december 21, 2007, 19:07:03 »
Har börjat koppla in lite elsystem ikväll, fasen va mycke mera kablar än till förgasarmotorn  ;D

Undrar bara hur jag ska få spridarkontakterna på rätt plats? Dum som jag var märkte jag inte upp dom när jag slet lös dom i somras... Men kanske det finns färger på kablar att gå efter eller dylikt?

Tog bort ena 'mattan' eller tyget som sitter ovanför fötterna på passagerarsidan också för att koppla in boxen.. va väl en 3-4 kg björkfrö där  ::)

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #43 skrivet: december 21, 2007, 19:14:22 »
låter som om de växer fram en liten sleeper i finland hör jag....
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #44 skrivet: december 21, 2007, 19:37:23 »
Har börjat koppla in lite elsystem ikväll, fasen va mycke mera kablar än till förgasarmotorn  ;D

Undrar bara hur jag ska få spridarkontakterna på rätt plats? Dum som jag var märkte jag inte upp dom när jag slet lös dom i somras... Men kanske det finns färger på kablar att gå efter eller dylikt?

Tog bort ena 'mattan' eller tyget som sitter ovanför fötterna på passagerarsidan också för att koppla in boxen.. va väl en 3-4 kg björkfrö där  ::)

Spridarkontakterna behöver inte sitta på någon speciell plats, de är alla likadana och har samma anslutningar i härvan elektriskt. Går inte sätta fel med andra ord.

Haha, var hade björken kommit in?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #45 skrivet: december 21, 2007, 19:55:02 »
Spridarkontakterna behöver inte sitta på någon speciell plats, de är alla likadana och har samma anslutningar i härvan elektriskt. Går inte sätta fel med andra ord.

Haha, var hade björken kommit in?

Åhå, detta har jag missuppfattat.. Trodde spridarna öppnade i en speciell ordning :O
Så med andra ord öppnar alla spridare samtidigt?

Björkfröna hade väl tagit sig in genom friskluftintaget i motorhuven, men det ska de bli ändring på när snowcapen åker på(har hört att snowcapen skyddar från fröna)  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #46 skrivet: december 21, 2007, 20:15:49 »
Spridarkontakterna behöver inte sitta på någon speciell plats, de är alla likadana och har samma anslutningar i härvan elektriskt. Går inte sätta fel med andra ord.

Haha, var hade björken kommit in?

Åhå, detta har jag missuppfattat.. Trodde spridarna öppnade i en speciell ordning :O
Så med andra ord öppnar alla spridare samtidigt?

Björkfröna hade väl tagit sig in genom friskluftintaget i motorhuven, men det ska de bli ändring på när snowcapen åker på(har hört att snowcapen skyddar från fröna)  :)

Ja det är en vanlig missuppfattning på äldre bilar. Det är bara riktigt moderna bilar som kör med äkta sekvensiell insprutning där man styr varje cylinder för sig. Själv kör jag spridarna på 2 banker i Megasquirt och sprutar in bränsle varannan gång tror jag. Minns inte vilka inställningar jag kör.
Japp alla spridare är totalt lika, det är jord och signal ut från boxen som sen grenar ut lika till alla spridare.

Aha, bjorkcap  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #47 skrivet: december 22, 2007, 12:13:22 »
Ja det är en vanlig missuppfattning på äldre bilar. Det är bara riktigt moderna bilar som kör med äkta sekvensiell insprutning där man styr varje cylinder för sig. Själv kör jag spridarna på 2 banker i Megasquirt och sprutar in bränsle varannan gång tror jag. Minns inte vilka inställningar jag kör.
Japp alla spridare är totalt lika, det är jord och signal ut från boxen som sen grenar ut lika till alla spridare. Aha, bjorkcap  ;)

Tack FREJ, har också gått och trott att spridarna öppnades individuellt, samtidigt med respektive insugningsventil. Trodde att MS med två banker, var en förenkling jämfört med bosch. Det är alltså en förbättring. Undra hur mycket motorn förlorar på att inte ha individuellt styrda insprutare? /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #48 skrivet: december 27, 2007, 21:34:29 »
Liten update då.

Allting har stått stilla under julen. Men imårogn ska de skruvas hela dan  :)

Köpte mig en till 360 idag också  ;) Den har någon volvo sportratt, vinge på bakluckan, dimljus och 4 högtalare och ett superstereo  ;D

Besiktad ända till slutet av Juli är den också, bilder kommer nångång..
Planerna med de nyaste bilen är att ta ratten och vingen till min vita, och sen sälja den. Får jag den inte såld blir den vinterbil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #49 skrivet: december 27, 2007, 21:47:01 »
Liten update då.

Allting har stått stilla under julen. Men imårogn ska de skruvas hela dan  :)

Köpte mig en till 360 idag också  ;) Den har någon volvo sportratt, vinge på bakluckan, dimljus och 4 högtalare och ett superstereo  ;D

Besiktad ända till slutet av Juli är den också, bilder kommer nångång..
Planerna med de nyaste bilen är att ta ratten och vingen till min vita, och sen sälja den. Får jag den inte såld blir den vinterbil.

Hehe oj då, här handlas det bilar som en annan handlar lördagsgodis  ;)

Bilder på ratt och annat godis är välkommet  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #50 skrivet: december 28, 2007, 20:28:57 »
Bilder!

Först en bild på ratten. Finns volvo instämplat på den.


Sen en helthetsbild


å en på baken


Å superstereon, med alla high-tech funktioner (det var det väl på 80-talet?)  ;)



Åsså en bild på en kompis Carina som vi färdigställde idag, eller så gott som. En riktig rääser



Vad har hänt med den vita 360in då? Jo hela originalavgasröret flög iväg idag och ett 2½ tums håller på att ta plats. Har passat in det ända fram till 90graderskrökarna. Startmotor och lite kablar har monterats också.
« Senast ändrad: april 13, 2008, 15:27:18 av Girder »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #51 skrivet: december 28, 2007, 22:20:55 »
Vad har hänt med den vita 360in då? Jo hela originalavgasröret flög iväg idag och ett 2½ tums håller på att ta plats. Har passat in det ända fram till 90graderskrökarna. Startmotor och lite kablar har monterats också.

Corollan var tuff, snyggt med rektangulära dubbelljus!

Bildkatalogen är nu utökad. Så nu går det bifoga bilderna igen.

Skulle vara kul att få se/höra hur du gjorde med avgassytemet efter extraktorn, kör du med kat?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #52 skrivet: december 29, 2007, 00:21:27 »
Den där ratten fanns i volvos tillbehörskatalog ännu i början på 90talet, den hade ett namn också men jag minns inte vad den hette.
Om du ska sälja bilen så kan du ju börja med att sälja dragkroken till mej ;)
 

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #53 skrivet: december 29, 2007, 02:21:50 »
Vad har hänt med den vita 360in då? Jo hela originalavgasröret flög iväg idag och ett 2½ tums håller på att ta plats. Har passat in det ända fram till 90graderskrökarna. Startmotor och lite kablar har monterats också.

Corollan var tuff, snyggt med rektangulära dubbelljus!

Bildkatalogen är nu utökad. Så nu går det bifoga bilderna igen.

Skulle vara kul att få se/höra hur du gjorde med avgassytemet efter extraktorn, kör du med kat?

Aha, får ösa på me mer bilder sen när det blir mera gjort med bilen.
Kat slipper jag ha på denna  :) Men jag oroar mig lite för att det ska bli för hög ljudnivå pga. avgassystemet..

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #54 skrivet: december 29, 2007, 02:23:31 »
Den där ratten fanns i volvos tillbehörskatalog ännu i början på 90talet, den hade ett namn också men jag minns inte vad den hette.
Om du ska sälja bilen så kan du ju börja med att sälja dragkroken till mej ;)
 

Aha intressant! Verkar inte vara allt för många rattar av detta slag.

Om jag använder bilen som vinterbil så får du gärna köpa dragkroken sen när det börjar bli besiktningsdags, för då går den till skroten.  :)

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #55 skrivet: december 29, 2007, 11:12:30 »
ja har ju byggt om mitt avgas till 2,5 igenom  min rensade katt och första ljudämparen sen orginal ut till en annan fullflödes dämpare de låtter ganska mycket mer än orginal...men de låter mörkt och göött..

låter som de är ett stort jobb me motor bytet va va de föär motor som skulle i föresten..??
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #56 skrivet: december 30, 2007, 14:16:38 »
ja har ju byggt om mitt avgas till 2,5 igenom  min rensade katt och första ljudämparen sen orginal ut till en annan fullflödes dämpare de låtter ganska mycket mer än orginal...men de låter mörkt och göött..

låter som de är ett stort jobb me motor bytet va va de föär motor som skulle i föresten..??

Åhå, tror jag kommer att få ljuddämpa i bilen senare då  :)

Det är en vanlig b200e som ska i men jag är väl lite lat av mig så det tar ett tag  :D

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #57 skrivet: december 30, 2007, 18:48:32 »
Skrev förresten fel om toyotan som var på bild uppe. Det är en carina.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #58 skrivet: januari 03, 2008, 16:27:22 »
Nu börjar avgassystemet bli klart. Har svetsat, måttat, slipat, passat in, kapat upp igen, och måttat och svetsat och slipat hur mycet som helst känns det som. Men nu är det snart klart. Ska fixa lite upphängning bara  :)

Rallyratten sitter också i bilen nu  :)

Måste börja stressmeka ihop bilen nu, för på måndag ska jag tycka in i armén  ::)
Vill ju gärna ha klart bilen tills dess, för efter måndag kommer jag tyärr inte kunna vara hemma så ofta  :(
Bilder på rörjävlaranamma kommer sen.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #59 skrivet: januari 03, 2008, 16:41:03 »
gött att de börjar att bli klart iallafall vart skall du rycka in nånstans och som vad??
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #60 skrivet: januari 03, 2008, 19:43:13 »
Nu kommer bilder!! Avgasystemet klart äntligen.

Paq: I Dragsvik och antagligen som pionjär.

Nu till bilderna.

1 - Bild på den skitiga ratten som jag ännu ej hunnit tvätta.
2 - Lite mera rost jag hittade.
3 - Mera rost på dörren, borde va sista rosten.
4 - Avgassystemet hur det ser ut under bilen. Hänger lite men är inte många centimeter lägre än original.


Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #61 skrivet: januari 03, 2008, 19:45:57 »
mera bilder:

1 - Bild åp baken.
2 - Bilen i nuläget.

Kvar att göra med bilen är att lägga dit bensinpumpen, koppla elen i motorrumet, vilket är halvt gjort, koppla lite vakumslangar och montera ihop frånten. Sen ska de provstartas.. Har flera dagar med tid på mig, ända till söndagkväll  ;D

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #62 skrivet: januari 03, 2008, 20:03:28 »
Firkantete eksosrør passet egentlig det kantete volvodesignet godt syns jeg :) 

Kent

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #63 skrivet: januari 03, 2008, 23:56:41 »
Låter inte bra om man måst stressmeka, oftast något man glömmer att sätt dit :P
Pionjär låter gött ;D (va själv på pionjär kompaniet när jag var i armén ;) )
Blev ju bra detdär avgassystemet... ser även mycket bra ut med två fyrkantiga utblås!
Bara att få igång bilen nudå så man får höra hur det låter :D

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #64 skrivet: februari 16, 2008, 15:27:41 »
UPDATE!!

Nu blir det lite update här igen  :)
Bilen är uppstartad och provkörd, den gick riktigt fint när den till slut startade.(hade först glömt bort att koppla in kallstartsspridaren..)
Men packningen till motorvärmaren pissar vatten så jag har inte köt mer än 15km för sen rann allt vatten ut. Tur att jag upptäckte det i tid i varje fall. Ska försöka få tag på en annan packning så det blir mera åka  :)
Tror också att ja ska skaffa en till ljuddämpare till avgassystemet, det låter nästan lite väl mycket  ;D

Angående den svarta bilen så är det kortslutning nånstans.. Batteriet blir varmt och luktar skit och ryker.. Inte bra.. Har redan bytt batteri en gång i den så det måste vara nån annanstans felet är. All el fungerar dock utan problem men det finns väl en viss explosionsrisk? Nån som har någon aning om var felet ligger?

Lägger in en bild på motorrummet när det nästan var klart och en bild på en viss person som åker lite brett  ;)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #65 skrivet: februari 16, 2008, 18:09:07 »
Hittade felet på svarten nu. Generatorn laddade ca 16 volt vid tomgång och ännu mera vid gaspådrag  ::)

Bytte laddningsrelät så nu laddar det 14.25 volt  ;) Ibland e det bra att ha garaget fullt med skrot  :)
« Senast ändrad: februari 16, 2008, 18:10:50 av Girder »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #66 skrivet: februari 17, 2008, 20:08:50 »
Hey, kul med update, och uppstart!
Hoppas den går som ett skott, var det B200 eller B230 du la i? (dåligt minne!)

Och grattis till den lyckade felsökningen!

Fler updates/recensioner snart hoppas jag :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #67 skrivet: februari 17, 2008, 21:03:05 »
Hittade felet på svarten nu. Generatorn laddade ca 16 volt vid tomgång och ännu mera vid gaspådrag  ::)

Bytte laddningsrelät så nu laddar det 14.25 volt  ;) Ibland e det bra att ha garaget fullt med skrot  :)

Det var nytt! Blir batteriet förstört vid detta fel? :-\ Bra att du upptäckte det i tid! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #68 skrivet: februari 23, 2008, 15:59:46 »
Hej å hå!! Har skruvat lite med bilen igen.

Gjorde ett fäste åt lmm:en så den hålls på plats. Original passar inte så bra när jag har öppen luftfilter.
Har haft ett litet läckage i vattensystemet också som jag tätade idag. Ena slangen hade spruckit i änden så det läckte vatten där.

Men nu så har tempmätaren börjat bråka. Den var helt plötsligt bara död.. Vilken givare är det som ger signalen till mätaren? Kollade den stora på högra sidan längre fram som sitter i bloket och så kollade jag den som siter på vänstra sidan i topplocket men i båda var kablarna i. Går väl att mäta upp signalen ur dem?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #69 skrivet: februari 24, 2008, 04:07:55 »
Hej å hå!! Har skruvat lite med bilen igen.

Gjorde ett fäste åt lmm:en så den hålls på plats. Original passar inte så bra när jag har öppen luftfilter.
Har haft ett litet läckage i vattensystemet också som jag tätade idag. Ena slangen hade spruckit i änden så det läckte vatten där.

Men nu så har tempmätaren börjat bråka. Den var helt plötsligt bara död.. Vilken givare är det som ger signalen till mätaren? Kollade den stora på högra sidan längre fram som sitter i bloket och så kollade jag den som siter på vänstra sidan i topplocket men i båda var kablarna i. Går väl att mäta upp signalen ur dem?

Ohmmät tempgivarna, ska reagera direkt om man tex blåser på dem eller håller i dem.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #70 skrivet: mars 01, 2008, 19:23:12 »
Hej igen!

Nu funkar tempmätaren utmärkt  :) Bilen har reparerat sig själv medan jag varit å krigat  ;)

Har dragit kabel idag.. Pluskabel och lågnivå  ;) Lade i baslådan också och någon hälg blir det till att börja bygga dörrsidor.
Köpte nytt framsystem till bilen, blev ett Dragster 5.25" DS532.1. Funderar på att ta bort prylfacket längst ner i dörrsidan och lägga endast en högtalarlåda där istället. Nån som har några erfarenheter av dragsters framsystem?

För övrigt går bilen riktigt kanon nu  ;)

Enda problemet är att avgasröret slår i bladfjädern samt att grenröret ibland kan slå i motorfästet, men det ska åtgärdas imårgon  :)

Var och kollade på lite skrotbilsrally idag också ;)
Lägger in några bilder :)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #71 skrivet: mars 16, 2008, 16:58:35 »
Hej hopp!

Igenn denna hälg har bilen fått sig en omgång med diverse skiftnycklar, hylsor och mejslar  :)

Var meningen att fronten skulle bli av modell nyare, men fästen till kofångaren passade inte  ::)
Hämtade nyss fästen från den gamle 360in. Fronten på den var ganska rejält rostskadad.

Men lampinsatserna har fått färg på sig och så även blinkers. Gjorde också en tillfällig grill medan jag jobbar på en annan som bara ska få rutor :)

Lite bilder:

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #72 skrivet: mars 16, 2008, 18:51:12 »
Hej hopp!

Igenn denna hälg har bilen fått sig en omgång med diverse skiftnycklar, hylsor och mejslar  :)

Var meningen att fronten skulle bli av modell nyare, men fästen till kofångaren passade inte  ::)
Hämtade nyss fästen från den gamle 360in. Fronten på den var ganska rejält rostskadad.

Men lampinsatserna har fått färg på sig och så även blinkers. Gjorde också en tillfällig grill medan jag jobbar på en annan som bara ska få rutor :)

Lite bilder:

Finfint! Eller Déjà vu kanske man ska säga  :D

Ungefär så där rostig i rambenens infästning i frontplåten är ju min med, men du slipper laga på det.
Visa gärna bild på hur motsvarande område ser ut på den äldre fronten!  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #73 skrivet: mars 29, 2008, 21:03:14 »
Visa gärna bild på hur motsvarande område ser ut på den äldre fronten!  :P

Kan ta en bild på det imårgon, men det ser ganska lika ut. Skiljer bara lite där kofångarn sitter fast.

Btw så har det skruvats en hel del idag igenn  :)
Avgassystemet har donats till ordentligt. Ljudet av fullflödessystemet var för högt. Provade ta bort sista ljuddämparen och bakaxelkröken och då var ljudet nästan tystare......

En annan ljuddämpare hämtades från Kent också moddades hela röret lite så det inte ligger så långt ner.
Nu läcker det endast mellan extraktorn och resten av röret. vet inte hur jag ska få det tätt  >:(

Medan jag donade avgasrör bytte Kent högra sidans framhjullager på sin röda skönhet och sen bytte han även dämparna till bakluckan åt mej på min bil. Tack Kent!

Kommer bilder imårgon, nu ska jag ut å dricka en öl eller två. Skål!  ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #74 skrivet: april 02, 2008, 21:13:05 »
Visa gärna bild på hur motsvarande område ser ut på den äldre fronten!  :P

Kan ta en bild på det imårgon, men det ser ganska lika ut. Skiljer bara lite där kofångarn sitter fast.

Btw så har det skruvats en hel del idag igenn  :)
Avgassystemet har donats till ordentligt. Ljudet av fullflödessystemet var för högt. Provade ta bort sista ljuddämparen och bakaxelkröken och då var ljudet nästan tystare......

En annan ljuddämpare hämtades från Kent också moddades hela röret lite så det inte ligger så långt ner.
Nu läcker det endast mellan extraktorn och resten av röret. vet inte hur jag ska få det tätt  >:(

Medan jag donade avgasrör bytte Kent högra sidans framhjullager på sin röda skönhet och sen bytte han även dämparna till bakluckan åt mej på min bil. Tack Kent!

Kommer bilder imårgon, nu ska jag ut å dricka en öl eller två. Skål!  ;)

Skål på dig så här lite i efterhand, vad för ljuddämpare monterades och hur blev ljudet?
(hur körde du när du tog bort bakaxelkrök och bakre ljuddämpare? Hade du sidepipe eller bara lät du systemet sluta under bilen?
Håller med dig, fullflödes simonssystem och liknande är ingen höjdare, om man inte gillar att det låter som bara den hela tiden!

Blir inte skarven från extraktorn tät med avgaspasta? Passformen är väl bra i allafall? Min satt i allafall med "sugpassning".
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #75 skrivet: april 12, 2008, 19:45:24 »
Såja. Nu har skarven mellan extraktor och resten av röret fixats :)
Bilder av det är tyvärr åp en kamera som befinner sig en längre bit ifrån mig just nu  >:(

Slängde också på sommardäcken och vingen idag, samtidigt som framkofångaren rätades ut lite, för den har varit ganska sned.
Kent kom också med en gåva till mig, en rörstump med isvetsad mutter som passar perfekt till tempgivaren som ska användas till elfläkten  ;) Bild av den finns också på fel kamera  :(

Men lite bilder av bilen istället hur den blev med sommardäck och vinge.
Observera att bilen är rostig på vänster sida och skitig som fan och vänster framskärm kunde behöva lite vit färg  ;D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #76 skrivet: april 12, 2008, 20:54:27 »
Såja. Nu har skarven mellan extraktor och resten av röret fixats :)
Bilder av det är tyvärr åp en kamera som befinner sig en längre bit ifrån mig just nu  >:(

Slängde också på sommardäcken och vingen idag, samtidigt som framkofångaren rätades ut lite, för den har varit ganska sned.
Kent kom också med en gåva till mig, en rörstump med isvetsad mutter som passar perfekt till tempgivaren som ska användas till elfläkten  ;) Bild av den finns också på fel kamera  :(

Men lite bilder av bilen istället hur den blev med sommardäck och vinge.
Observera att bilen är rostig på vänster sida och skitig som fan och vänster framskärm kunde behöva lite vit färg  ;D


Snygg bil! Har inte tänkt på att det finns bilar med rak plåt bakom nummerplåten..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #77 skrivet: april 13, 2008, 16:49:31 »
Här kommer bilderna från själva mekandet.
Glömde nämna att snowcapen också landat på huven  :)

Bild1 föreställer kofångarfästen som Frej ville ha bild på. Gammalt till vänster och nyare till höger.
Bild2 är röret med mutter för tempgivare, Tack kent!  :)
Bild3 visar hur bakluckan behandlades för att få dit vingen
Bild4 ööh, ingen bild 4  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #78 skrivet: april 13, 2008, 17:21:53 »
Bild1 föreställer kofångarfästen som Frej ville ha bild på. Gammalt till vänster och nyare till höger.

Tack! Snarlikt med lite olika infästningspunkter bara, är det vänstra lite bredare oxå eller?
Sånt här är sån nördig kunskap som bara en 300Power-medlem kan stoltsera med  ;)

Snyggt jobbat av Kent med röret!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kent

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #79 skrivet: april 18, 2008, 21:30:59 »
Man kan ju inte anna säga att bilen blev grymmt snygg när spoilern och alufälgarna kom på bilen, å snowcappen gör ju dedär lilla extra ;D bara att skaffa "nya" modellens bakkofångare och sänka den typ 50mm ;)