Författare Ämne: Volvo 360 Turbo  (läst 441941 gånger)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #80 skrivet: april 19, 2008, 12:26:33 »
Japp, nästa del i projektet blir sänkning! Men nu ska jag iväg efter spissvärta och sen och hämta lite fjäderben och framvagnsdelar  ;)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #81 skrivet: april 19, 2008, 20:17:18 »
Såja. Fjäderben med nya GLT fjädrar på, främre reaktionsstag och motorbalk hemma  :)

Meningen är att jag ska gänga dämparen längre och försöka få lite kortare fjädringsväg på det viset, men får se hur jag gör sen  :)
Fick också bilen tvättad idag, den skulle behöva en ordentlig rubbning + vaxning bara. Kommer bilder imårgon om jag hinner, Skål!  :)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #82 skrivet: maj 02, 2008, 00:41:36 »
Tjohej!
Inget nytt här tyvärr, annat än att jag ska börja obducera fjäderben imorgon.
i brist på annat att uppdatera med så kan jag bjudå på några bilder som knäpptes idag  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #83 skrivet: maj 02, 2008, 00:53:34 »
i brist på annat att uppdatera med så kan jag bjudå på några bilder som knäpptes idag  :)

Man blir aldrig besviken på dina bilder! En fröjd för ögat! Tack, det inspirerar  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #84 skrivet: maj 04, 2008, 17:01:35 »
Hej å hå.

Framfjädrarna fick smaka på vinkelkapen igår, tog nästan 3 varv  ;)
Ska köra med kapade original tills de andra fjäderbenen är klara. Dom ska svarvas litegrann och sen ska det monteras GLT fjädrar.

Sen fick jag dit en elfläkt på bilen idag. Den hamnade på insidan motorrummet för den rymdes inte på framsidan om kylaren.
Fläkten kommer från en opel corsa och ska på den också sitta åp insidan motorrummet. Fläkten fungerade perfekt., fast den ser lite ut så kyler den bra  :)
Enda minuset är att fläkten går även om bilen är avsläckt så jag får se hur jag löser det.

Bilder på sänkningen och fläkten samt fläktrelä och insprutningsrelä:

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #85 skrivet: maj 04, 2008, 18:38:28 »
Hej å hå.

Framfjädrarna fick smaka på vinkelkapen igår, tog nästan 3 varv  ;)
Ska köra med kapade original tills de andra fjäderbenen är klara. Dom ska svarvas litegrann och sen ska det monteras GLT fjädrar.

Sen fick jag dit en elfläkt på bilen idag. Den hamnade på insidan motorrummet för den rymdes inte på framsidan om kylaren.
Fläkten kommer från en opel corsa och ska på den också sitta åp insidan motorrummet. Fläkten fungerade perfekt., fast den ser lite ut så kyler den bra  :)
Enda minuset är att fläkten går även om bilen är avsläckt så jag får se hur jag löser det.

Bilder på sänkningen och fläkten samt fläktrelä och insprutningsrelä:

Blev fint med sänkningen! Blev den styvare att köra?

Vissa bilar har ju elfläktsdrift en stund efter stopp original när kylbehovet finns.
Annars får du fixa ström från tändningslåset eller nånting som matas över tändningslåset.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #86 skrivet: maj 04, 2008, 20:52:54 »
3varv!!! herregud det räcker med att ta bort 1 så ligger fjädern löst i tallriken...

du fick väll kapa genomslagsgummit också? 8)

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #87 skrivet: maj 04, 2008, 21:30:11 »
nja när ja kapade ner mina förra fjädrar ett och ett halvt varv så låg dem inte löst...
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #88 skrivet: maj 08, 2008, 20:54:13 »
Jo med bilen upphissad fladdrar fjädrarna rätt så fint  ;)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #89 skrivet: maj 24, 2008, 19:54:16 »
Lite update här igen  :)

Framsystemet har hittat till framdörrarna. Helt ok ljud i dragster 5.25" framsystem enligt mig  :) Fick kapa ur lite plåt så dom skulle få plats.

Lacken har fräschats upp. Först cleaner och sedan vax. Blev en otrolig skillnad kan jag säga  :)

Lite bilder på lacken före och efter.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #90 skrivet: maj 24, 2008, 19:58:05 »
Lite update här igen  :)

Framsystemet har hittat till framdörrarna. Helt ok ljud i dragster 5.25" framsystem enligt mig  :) Fick kapa ur lite plåt så dom skulle få plats.

Lacken har fräschats upp. Först cleaner och sedan vax. Blev en otrolig skillnad kan jag säga  :)

Lite bilder på lacken före och efter.

Känns som deja vu när man ser bilen nu, minns den förra!
Snyggt jobbat och kul med bra ljud!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #91 skrivet: maj 24, 2008, 20:17:58 »
Vita 300 är det finaste som finns :)

Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #92 skrivet: maj 24, 2008, 22:22:21 »
själv klart är vita bäst  8)
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #93 skrivet: maj 24, 2008, 22:40:09 »
Vitt=snabbast och snyggast ;)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #94 skrivet: juli 08, 2008, 22:42:01 »
En mini-update med några bilder.

Har gett mig på rosten i dörren och takluckan. Fick kapa och svetsa i dörren och det var inte det lättaste att få snyggt, när plåten var tunn som satan. På takluckan räckte det med att slipa och spakla.
Ska byta olja och filter nån dag nu också. Idag eller imorgon beställs det bussningar och framvagnsdelar så jag får ihop nya framvagnen. Sen är det bara tuta, köra och besikta  :)
En helhetsbild också eftersom dimljus och frontläpp har släpatsfast på bilen  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #95 skrivet: juli 08, 2008, 22:44:12 »
kul kul.. måste jag oxå göra, fast jag slipper takluckan!

Sista bilden var snygg! Blir finare och finare bilen!  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #96 skrivet: juli 08, 2008, 22:53:03 »
Jag har svärt många gånger i takluckan, om inte för rosten så för att den väsnas så jävligt vid högre hastigheter. Fast det är jävligt skönt nu på sommaren när det svalkar bra med luckan öppen.

Tack tack, ska ha ett nytt objektiv till kameran i sommar, sen blir det mera och bättre bilder (hoppas jag)

Passar på att skriva in en What to do- lista nu med, annars glömmer jag själv vad jag ska göra som nästa med bilen  ;D

Ska göras:
Slipa,spakla,slipa,måla..
Svetsa lite rost i hjulhus vänster bak + sparklåda. Missade detta när jag svetsade all övrig rost på bilen. (även besiktningsgubben missade detta  :D )
Byta olja + filter
Byta främre fjäderben + k-hämmare fram.
Skaffa nya bussningar till reaktionsstag bak.

Vill göra:
Vita blinkers fram + på skärmarna
Skaffa nya fälgar. Va sägs om Rota RB?  ;)
Bygga om i bakluckan.
Sänka bak.
Ta ner momentrör+vxl-låda+bakaxel, sen tvätta av, måla och sen underredsbehandla.
Megasquirt

Funderar på att tona bakrutorna också men vet inte om det kommer att se bra ut eller inte. Vad tycker ni? Najs eller bajs?



kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #97 skrivet: juli 09, 2008, 00:05:14 »
Har du slutat kriga nu?
Jag hittade 6 mappar på tippen idag som volvo kastat, 4 av mapparna var information samt listor på reservdelar och tillbehör till 300serien bland annat R-sport prylar, var också bra sprängbilder på allt mm mm så jag kommer nog lägga ut en del av det här på forumet.
Så nu vet jag att ratten du har heter GT-ratt.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #98 skrivet: juli 09, 2008, 14:53:28 »
Japp. Mitt krig är över nu  :)

Åhå, du får ringa till volvo och be dom ringa dig nästa gång dom ska kasta grejjer så du får ta saker som kan va bra ti ha :)
GT-ratt. Undrar om det fanns nån 360GT?  ;D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #99 skrivet: juli 09, 2008, 23:15:57 »
Jag har svärt många gånger i takluckan, om inte för rosten så för att den väsnas så jävligt vid högre hastigheter. Fast det är jävligt skönt nu på sommaren när det svalkar bra med luckan öppen.

Tack tack, ska ha ett nytt objektiv till kameran i sommar, sen blir det mera och bättre bilder (hoppas jag)

Passar på att skriva in en What to do- lista nu med, annars glömmer jag själv vad jag ska göra som nästa med bilen  ;D

Ska göras:
Slipa,spakla,slipa,måla..
Svetsa lite rost i hjulhus vänster bak + sparklåda. Missade detta när jag svetsade all övrig rost på bilen. (även besiktningsgubben missade detta  :D )
Byta olja + filter
Byta främre fjäderben + k-hämmare fram.
Skaffa nya bussningar till reaktionsstag bak.

Vill göra:
Vita blinkers fram + på skärmarna
Skaffa nya fälgar. Va sägs om Rota RB?  ;)
Bygga om i bakluckan.
Sänka bak.
Ta ner momentrör+vxl-låda+bakaxel, sen tvätta av, måla och sen underredsbehandla.
Megasquirt

Funderar på att tona bakrutorna också men vet inte om det kommer att se bra ut eller inte. Vad tycker ni? Najs eller bajs?


Varför ska du byta K-hämmare fram? Styvare från Whiteline?

Rota RB går bra  ;)

Vad ska du bygga om i bakluckan?

Jag är för gammal för tonade rutor så jag säger bajs..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #100 skrivet: juli 09, 2008, 23:38:49 »
K-hämmaren ska bytas för att jag byter till de nyare fjäderbenen, och då ska k-hämmaren skruvas fast i ett hundben som i andra änden sitter fast i fjäderbenet.
Jag TROR också att den nyare k-hämmaren är något tjockare än den äldre, men jag är inte säker. Kan kolla upp det imorgon.

I bakluckan tänkte jag bygga med spänskiva som botten samt sidor, och sen bygga in baslådan i sidan av bakluckan. Nu är baslådan bara ditskruvad och utan tyg i mitten vilket är båda klupigt och fult.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #101 skrivet: juli 09, 2008, 23:58:55 »
K-hämmaren ska bytas för att jag byter till de nyare fjäderbenen, och då ska k-hämmaren skruvas fast i ett hundben som i andra änden sitter fast i fjäderbenet.
Jag TROR också att den nyare k-hämmaren är något tjockare än den äldre, men jag är inte säker. Kan kolla upp det imorgon.

I bakluckan tänkte jag bygga med spänskiva som botten samt sidor, och sen bygga in baslådan i sidan av bakluckan. Nu är baslådan bara ditskruvad och utan tyg i mitten vilket är båda klupigt och fult.

De nyare är klenare pga. att de sitter i fjäderbenet som i sin tur sitter längst ut på länkarmen.
Den gamla krängaren som sitter ansluten ungefär mitt på länkarmen behövde vara grövre pga. den annorlunda "utväxlingen"/hävarmen som blev då länkarmen agerade hävarm..
Va ut å mätte på krängningshämmaren(den äldre som fästes mot länkarmarna) på 340 den var 2mm grövre än dom nyare, altså 21mm.

Jaha, trodde du skulle bygga om själva luckan  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #102 skrivet: juli 11, 2008, 19:59:56 »
Har målat dörren och takluckan idag. Är väl sådär nöjd, kunde vart bättre och sämre och dörren ser faktiskt bättre ut i verkligheten  :) Motorhuven målades för nån dag sen också. Förbannade rost perkele!
Fick mina dämpare av kent idag och ett fint verktyg för att lossa och spänna dämparna i fjäderbenen fick jag också   ;) Lite mera emblemlös blev bakluckan idag också. Ska byta olja samt filter imorgon, ska köra på quakerstate syntet 5w-40.
Äh, bilder istället.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #103 skrivet: juli 11, 2008, 20:01:16 »
En bild på takluckan också. Underarbetet blev inte det bästa, inte bilder heller.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #104 skrivet: juli 13, 2008, 16:17:24 »
Fick mina dämpare av kent idag och ett fint verktyg för att lossa och spänna dämparna i fjäderbenen fick jag också   ;) Lite mera emblemlös blev bakluckan idag också.

Vad är det för ställbara dämpare  ???

Hur gör du för att ta bort limmet till emblemen?

Tycker inte du ska hänga läpp för att lacken inte ser fabrikslackad ut! Det är 100ggr bättre än rost!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #105 skrivet: juli 13, 2008, 17:19:00 »
Fick mina dämpare av kent idag och ett fint verktyg för att lossa och spänna dämparna i fjäderbenen fick jag också   ;) Lite mera emblemlös blev bakluckan idag också.

Vad är det för ställbara dämpare  ???

Hur gör du för att ta bort limmet till emblemen?

Tycker inte du ska hänga läpp för att lacken inte ser fabrikslackad ut! Det är 100ggr bättre än rost!

Ställbara? Nejdå, det är dom som satt i fjäderbenen fram. Dom är svarvade en bit till så dom blir kortare. På såvis kan jag använda kortare fjädrar utan att dom blir lösa när man lyfter upp bilen. Ska samtidigt nu hälla i tjockare olja i dom.

För att få bort limmet så gjorde jag såhär: Tog först lite fiskelina som jag drog bakom emblemet så det skulle lossa, sen resterna med naglarna och sen med mineralterpentin och tillslut med Cleaner/rubbing. Då blir det fint  :)

Nej jag hänger inte läpp direkt, men helt nöjd är jag inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #106 skrivet: juli 13, 2008, 18:32:23 »
Ställbara? Nejdå, det är dom som satt i fjäderbenen fram. Dom är svarvade en bit till så dom blir kortare. På såvis kan jag använda kortare fjädrar utan att dom blir lösa när man lyfter upp bilen. Ska samtidigt nu hälla i tjockare olja i dom.
Aha, trodde det var ett verktyg för att justera dämparna, inte lossa/dra åt, missuppfattade grovt  ;)

Citera
För att få bort limmet så gjorde jag såhär: Tog först lite fiskelina som jag drog bakom emblemet så det skulle lossa, sen resterna med naglarna och sen med mineralterpentin och tillslut med Cleaner/rubbing. Då blir det fint  :)
Okej, nästa fråga: Vad är mineralterpentin och har du det för att lösa upp resterna?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #107 skrivet: juli 13, 2008, 21:36:57 »
Det är väl samma sak som lacknafta.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #108 skrivet: juli 21, 2008, 21:44:38 »
Så var bakvagnen nästan nerplockad då. Ska lägga lite färg på det mesta och byta olja i diffen och växellådan. Samtidigt ska jag montera sänkblock och byta bussning till reaktionsstaget. Men frågan är.... Var tusan får jag tag på en bussning till reaktionstaget bak? Kgtrimning har superflexbussningar, men först om 2 veckor, volvo har inte längre bussningen till reaktionsstaget och någonannanstans har jag inte hittat.
Bussningen föll bokstavligen talat helt sönder när jag tog loss reaktionsstaget... Finns det nån här som nyligen köpt nya bussningar?
Håller också på och skrapar rent hjulhus och botten och lägger på(eller under) ny massa. DÅligt med byggbilder, kan dock bistå med en finbild  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #109 skrivet: juli 21, 2008, 21:50:07 »
Så var bakvagnen nästan nerplockad då. Ska lägga lite färg på det mesta och byta olja i diffen och växellådan. Samtidigt ska jag montera sänkblock och byta bussning till reaktionsstaget. Men frågan är.... Var tusan får jag tag på en bussning till reaktionstaget bak? Kgtrimning har superflexbussningar, men först om 2 veckor, volvo har inte längre bussningen till reaktionsstaget och någonannanstans har jag inte hittat.
Bussningen föll bokstavligen talat helt sönder när jag tog loss reaktionsstaget... Finns det nån här som nyligen köpt nya bussningar?
Håller också på och skrapar rent hjulhus och botten och lägger på(eller under) ny massa. DÅligt med byggbilder, kan dock bistå med en finbild  :)


Gör du en Zyklon?  ;D
Han svarvade ju egna bussningar till sina reaktionsstag.

Dont stop the finbilds coming!! Så vackert!
(Snart har vi så det räcker till några års 300 Power kalendrar, vilken månad vill du passa in denna bilden?  ;) )
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #110 skrivet: juli 21, 2008, 22:18:31 »
Gör du en Zyklon?  ;D
Han svarvade ju egna bussningar till sina reaktionsstag.

Dont stop the finbilds coming!! Så vackert!
(Snart har vi så det räcker till några års 300 Power kalendrar, vilken månad vill du passa in denna bilden?  ;) )

Jag tänkte faktiskt på Zyklons bil när jag grejjade med min idag  ;D
Har fler bilder i ursprunglig kvalite och storlek ifall någon vill ha  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #111 skrivet: juli 21, 2008, 22:26:25 »
Har fler bilder i ursprunglig kvalite och storlek ifall någon vill ha  :)

Ja vi borde ha ett arkiv med skrivbordsbakgrunder! David vad sägs?  ;D

Gillar bilden i grustaget, grus och bilar bakom vattenpölar är ju klassiker båda 2, brukar spana efter stora vattenpussar när det regnar så jag vet vart jag ska åka och fota men än har det inte blivit någon sådan bild från mig  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #112 skrivet: juli 29, 2008, 23:52:21 »
Nu har bilen stått i garaget sen i fredags, sönderskruvad. Bakaxeln lös för att kolla diffen, hittade inget fel, underredsbehandlar som bäst och lackar delar samt monterar ihop. Sista rosten svetsades i lördags, var ett litet hål i skärmen och ett i sparklådan, på baksidan, där vid bladfjäderns fäste ungefär.

Håller på och skruvar ihop bakänden nu, har haft lite problem med att hitta ny reaktionsstagsbussning. Kent har svarvat en ny i plast åt mig, men jag har fått fram att volvo 440 har en likadan bussning nånstans, enda skillnaden är att den är mycket bredare, annars lika.

Uppdaterar min what-to-do-list:

Ska göras:
Slipa,spakla,slipa,måla.. (Gjort)
Svetsa lite rost i hjulhus vänster bak + sparklåda. Missade detta när jag svetsade all övrig rost på bilen. (även besiktningsgubben missade detta ) (Gjort)
Byta olja + filter (Gjort, Quakerstate 10w-40)
Byta främre fjäderben + k-hämmare fram.
Skaffa nya bussningar till reaktionsstag bak. (Gjort)

Vill göra:
Vita blinkers fram + på skärmarna (På G)
Skaffa nya fälgar. Va sägs om Rota RB? ( Snart vinter igenn så det läggs inga pengar på sommarfälgar nu)
Bygga om i bakluckan. (Eventuellt)
Sänka bak. (Har sänkningsblock klara)
Ta ner momentrör+vxl-låda+bakaxel, sen tvätta av, måla och sen underredsbehandla. (Gjort)
Megasquirt (Kommer kanske snart)  :)

Funderar på att tona bakrutorna också men vet inte om det kommer att se bra ut eller inte. Vad tycker ni? Najs eller bajs? (Tonar isåfall runtom och med ljusare toning)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #113 skrivet: augusti 06, 2008, 21:24:36 »
Mini-update!

Har inte hänt mycket, kör mest bara med bilen just nu.

För ett tag sen åkte en svart motorhuv på, den såkallade 'skrothuven'. Den är bulig och har rispår i lacken.
Polvände svänghjulsgivaren idag, tycker jag känner skillnad på de lägre varven. Drar bättre från 3000 och uppåt nu.

Motortvätt + tvätt blev det också idag  :)

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #114 skrivet: augusti 06, 2008, 21:57:54 »
jag var oxå ganska skeptisk till toning för jag ville ha gor sikt i mitt backspegeln...

men jag kan säga som så att mellan mörk är perfect svårt att se in lätt att se ut (och bilen ser lägre/bredare ut än innan) 8)



FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #115 skrivet: augusti 07, 2008, 00:21:18 »
Nu har bilen stått i garaget sen i fredags, sönderskruvad. Bakaxeln lös för att kolla diffen, hittade inget fel
De små dreven hade inte skurit med andra ord? Hjulen snurrade lätt (i motsatt riktning till varandra)?


Citera
Vita blinkers fram + på skärmarna (På G)
Gissar på fint hemmabygge av de stora blinkersen!?  :P


Citera
Skaffa nya fälgar. Va sägs om Rota RB? ( Snart vinter igenn så det läggs inga pengar på sommarfälgar nu)
Aldrig fel  :P


Citera
Funderar på att tona bakrutorna också men vet inte om det kommer att se bra ut eller inte. Vad tycker ni? Najs eller bajs? (Tonar isåfall runtom och med ljusare toning)
Säger som vanligt.. bajs.. men smaken är som baken!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #116 skrivet: augusti 08, 2008, 20:16:57 »
Citat från: FREJ
De små dreven hade inte skurit med andra ord? Hjulen snurrade lätt (i motsatt riktning till varandra)?

Ja, hjulen snurrade lätt i motsatt riktning, men jag ska öppna diffen nu snart, den läcker nämligen olja mellan diff och växellåda  :(


Citat från: FREJ
Gissar på fint hemmabygge av de stora blinkersen!?  :P

Hemmabygge: Ja. Men inte  byggda av mig, har problem att få tag på rätt sorters plast + att jag har lite dåligt med tid och inte är så intresserad av att bygga med plast.


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #117 skrivet: augusti 10, 2008, 08:49:56 »
Citat från: FREJ
De små dreven hade inte skurit med andra ord? Hjulen snurrade lätt (i motsatt riktning till varandra)?

Ja, hjulen snurrade lätt i motsatt riktning, men jag ska öppna diffen nu snart, den läcker nämligen olja mellan diff och växellåda  :(
Menar du att oljan bara vandrar mellan diffhus och växellådshus och inte kommer ut i luften?
Annars är det ju packningen mellan låda och diff.



Citat från: FREJ
Gissar på fint hemmabygge av de stora blinkersen!?  :P

Hemmabygge: Ja. Men inte  byggda av mig, har problem att få tag på rätt sorters plast + att jag har lite dåligt med tid och inte är så intresserad av att bygga med plast.
Aha finns det chans till export ifall arbetet går bra?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #118 skrivet: augusti 10, 2008, 09:28:17 »
Citat från: FREJ
Menar du att oljan bara vandrar mellan diffhus och växellådshus och inte kommer ut i luften?
Annars är det ju packningen mellan låda och diff.

Oljan kommer ut mellan lådan och diffen menar jag.



Citat från: FREJ
Aha finns det chans till export ifall arbetet går bra?

Altså.. Jag köper mina av Återfallet, han byggde ju sina själv.  ;D

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #119 skrivet: augusti 10, 2008, 23:10:02 »
Föresten. Var ligger felet när min tuta inte fungerar om inte bilen är igång?

När den är avsläckt om jag försöker tuta så låter det bara lite och en gång, som om man bara skulle trycka lätt och snabbt på tutan. Men när bilen är igång så tutar det som normalt.

Dålig jord?