Författare Ämne: Volvo 360 Turbo  (läst 443862 gånger)

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #120 skrivet: augusti 10, 2008, 23:45:20 »
Föresten. Var ligger felet när min tuta inte fungerar om inte bilen är igång?

När den är avsläckt om jag försöker tuta så låter det bara lite och en gång, som om man bara skulle trycka lätt och snabbt på tutan. Men när bilen är igång så tutar det som normalt.

Dålig jord?

Dålig; jord, matning eller tuta, är nog förklaringen. Kontaktfel ger spänningsfall! Bilens systemspänning stiger då generatorn laddar! Kolla tutan genom att ansluta den direkt till ett bilbatteri. Därefter är det väl 556 som gäller! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #121 skrivet: augusti 11, 2008, 09:56:11 »
Föresten. Var ligger felet när min tuta inte fungerar om inte bilen är igång?

När den är avsläckt om jag försöker tuta så låter det bara lite och en gång, som om man bara skulle trycka lätt och snabbt på tutan. Men när bilen är igång så tutar det som normalt.

Dålig jord?

Dålig jord låter troligt, då bilen är igång är det högre ström pga. fler förbrukare och då övervinns det lilla jordfelet.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #122 skrivet: augusti 12, 2008, 22:06:06 »
Ska ta mig i kragen och felsöka någon dag. Men prio 1 är att få framstötdämparna bytta och diff/låda tätat. Funderar också på nya bakstötdämpare när jag ändå är i farten.  :)

Rekommenderas gas eller oljedämpare?

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #123 skrivet: augusti 13, 2008, 21:40:31 »
Har skruvat isär, putsat och målat fjäderbenen och bromssköldarna och bromsarna ikväll. Mina bromssköldar ser fortfarande ut som nya, köpte ju dem förra sommarn  :)

Läste i zyklons tråd och han har gjort ganska lika jobb som mig och där skrev han om m12 bultarna som finns. Kom på att jag skaffat fel m12 bultar tack vare honom. Måste också beställa nya packboxar. Dom ska vara på baksidan av fjäderbenet och hållar tätt så vaselinet till lagren hålls kvar  :)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #124 skrivet: augusti 13, 2008, 21:53:39 »
Kom på en annan grej jag upptäckte idag. Skruvade lite på motorn som jag lyfte ur bilen i vintras, en b200K. Det satt en Y-kam med fördelarspår i den  ???

Edit: Efter lite googlande verkar y-kammen vara ganska lik A-kammen.
« Senast ändrad: augusti 13, 2008, 21:57:11 av Girder »

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #125 skrivet: augusti 20, 2008, 22:14:15 »
Bromsoken ser ut som nya då, med nya bromsslangar luftningsnipplar och gummin ser det åtminstone bra ut  :)
Fick dom inte rätt framhjulslager idag med resten av grejjerna jag beställt. Får använda mina "inkörda" hjullager istället (Dom har gått ca 5-10000km)

Fick nya gasdämpare till baken samt gummin för dämparna bak också. Hmm vad mer?  ::) packboxarna som håller kvar vaselinet till hjullagren och lite andra smågrejjer blev det ju också.

Lovar att försöka ta lite bilder nästa gång det skruvas.. vilket antagligen blir imårgon.

Har någon härifrån erfarenheter av gasdämpare av märket Gabriel(?) ???

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #126 skrivet: augusti 21, 2008, 12:23:49 »
Har någon härifrån erfarenheter av gasdämpare av märket Gabriel(?) ???

Nej.
Hur kom du fram till gas istället för olja?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #127 skrivet: augusti 21, 2008, 15:03:30 »
Har någon härifrån erfarenheter av gasdämpare av märket Gabriel(?) ???

Nej.
Hur kom du fram till gas istället för olja?

Dom kostade lika mycket så ja tänkte prova eftersom jag inte hört nån annan som provat  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #128 skrivet: augusti 21, 2008, 19:37:56 »
Har någon härifrån erfarenheter av gasdämpare av märket Gabriel(?) ???

Nej.
Hur kom du fram till gas istället för olja?

Dom kostade lika mycket så ja tänkte prova eftersom jag inte hört nån annan som provat  :)

Men inget Peter-knep?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #129 skrivet: augusti 21, 2008, 21:51:55 »
Att hälla i trögare olja? Nejdå, dom är ganska så sönderrostade och inte så fräscha.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #130 skrivet: augusti 21, 2008, 22:03:42 »
Liten update, för jag lovade ju komma med bilder.
Har skruvat ihop ena fjäderbenet helt och testmonterat oket och bromsklossarna också. Synd att färgen på fjädern inte tycks sitta riktigt bra..
Sen har jag också lött ihop en kylare som annars var i perfekt skick, men anslutningarna hade lossnat från.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #131 skrivet: augusti 21, 2008, 22:32:18 »
Att hälla i trögare olja? Nejdå, dom är ganska så sönderrostade och inte så fräscha.

jag menade i de nya  ;)
Men varför inte.. testa på de gamla bakdämparna och se om du gillar det, de går ju snabbt att skifta.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #132 skrivet: augusti 25, 2008, 23:16:38 »
Rostindikatorerna blinkade och gav utslag idag!"!!!!
(Hammaren och mejseln)

Tog ur baksäte och bakluckans inredning när jag ändå höll på och byta bakdämpare, då jag märkte att vatten har läkt in nånstans i bakluckan så det blivit ett litet hål i en skarv nästan längst bak i bakluckan, sett bakifrån bilen. Är fråga om 1cm-6-7cm så det är ingen fara. Började slipa lite ytrost på samma gång också.
Som jag redan nämnde så bytte jag bakdämparna idag också, men han inte ut och testa för jag fann att ett bromsrör bak läkte bromsvätska. Höger bak läkte efter bromsslangen, i anslutningen där det blir kopparrör igen. Ska fixa nytt rör imårgon, fick åtminstone loss det utan gängpaj idag så.

Sen började jag riva framvagnen lite, men kom inte så långt eftersom jag började bli hungrig och trött och klockan började närma sig 11 och grannarna gillar antagligen inte mitt bankande sent på kvällarna...

Båda fjäderbenen är åtminstone ihopplockade nu och nya k.hämmaren putsad och klar  :) Ska försöka ta bilder imårgon när det är ljust.

Spruce

  • Medlem
  • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Engson Motor
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #133 skrivet: augusti 26, 2008, 01:34:21 »
Gabriel e bra dämpare kör på dom!

å gasdämpare överhuvud taget har jag bara bra erfarenheter av!

kör hårt 8)
940 Turbo -96 240 Tic-76 Toyota Corolla KE70-81 B21 ET
Opel Ascona A Voyage-71 Reggad med rödblocks turbo:)
Den som ingen turbo har han får åka utan bar:P

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #134 skrivet: augusti 26, 2008, 19:21:29 »
Rostindikatorerna blinkade och gav utslag idag!"!!!!
(Hammaren och mejseln)

Tog ur baksäte och bakluckans inredning när jag ändå höll på och byta bakdämpare, då jag märkte att vatten har läkt in nånstans i bakluckan så det blivit ett litet hål i en skarv nästan längst bak i bakluckan, sett bakifrån bilen. Är fråga om 1cm-6-7cm så det är ingen fara. Började slipa lite ytrost på samma gång också.
Som jag redan nämnde så bytte jag bakdämparna idag också, men han inte ut och testa för jag fann att ett bromsrör bak läkte bromsvätska. Höger bak läkte efter bromsslangen, i anslutningen där det blir kopparrör igen. Ska fixa nytt rör imårgon, fick åtminstone loss det utan gängpaj idag så.

Sen började jag riva framvagnen lite, men kom inte så långt eftersom jag började bli hungrig och trött och klockan började närma sig 11 och grannarna gillar antagligen inte mitt bankande sent på kvällarna...

Båda fjäderbenen är åtminstone ihopplockade nu och nya k.hämmaren putsad och klar  :) Ska försöka ta bilder imårgon när det är ljust.

Bra jobbat!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #135 skrivet: augusti 26, 2008, 19:30:53 »
Båda fjäderbenen fram + krängningshämmare + undre motorbalk i sämre skick nerplockat, Främre hjulhus renskrapade och sedan underredsbehandlade och rosten i bakluckan svetsad och klar. Fixade också ett bromsrör bak idag men hann inte få dit det.

Var lite humor idag när jag var ner till en kompis bilverkstad. En anställd frågade av kompisen vart denna del hör, den tycks inte passa på någon bil alls (han höll i styrstagets kulled). Varpå jag frågade om jag fick titta på den. Märkte att det var till 360 och att jag 15 minuter tidigare skruvat bort min egen för att gummit på den var sönder. Köpte den nya kulleden och skruvade på den, nöjd och belåten över att ha fått bromsröret + kulleden för 10€  :)

Sen skruvade jag och kent lite på generatorn, märkte att remmarna inte var i linje med de övriga remhjulen... Visade sig att generatorfästet var snett.

Bilderna kommer inte ikväll heller, för jag har kameran i lägenheten 100km härifrån  :(

Bra jobbat!
Tack!

Gabriel e bra dämpare kör på dom!

å gasdämpare överhuvud taget har jag bara bra erfarenheter av!

kör hårt 8)

Ok, låter bra det!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #136 skrivet: augusti 26, 2008, 20:31:13 »
Var lite humor idag när jag var ner till en kompis bilverkstad. En anställd frågade av kompisen vart denna del hör, den tycks inte passa på någon bil alls (han höll i styrstagets kulled). Varpå jag frågade om jag fick titta på den. Märkte att det var till 360 och att jag 15 minuter tidigare skruvat bort min egen för att gummit på den var sönder. Köpte den nya kulleden och skruvade på den, nöjd och belåten över att ha fått bromsröret + kulleden för 10€  :)

Världen är allt bra busig ibland  ;)

Mycket förbättringar och förfiningar nu, det är du och Zyklon som håller igång med renoveringar just nu  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #137 skrivet: augusti 27, 2008, 22:19:07 »
1 steg frammåt och 2 bakåt.. Så brukar man säga. Men i mitt fall blir det 3 bakåt!  >:(

När jag testade  nu ikväll så tar frambromsarna inte ett piss (men har eventuellt en lösning på det), sen så har anslutningen till värmepaketet lossat lite från toppen, så det läcker massa vatten, och sen till råge på allt började vindrutetorkarna gå av sig själva när jag släkte helljuset!!!!!!!!!!! GAAHH!!

%%%%%%%%%%%%%"""""#%Q¤#&¤"&"!!!!

EDIT: I min aggressivitet glömde jag nämna steget frammåt.. Fjädringen är alldeles underbar.. kränger inte alls  nu när man svänger lite hårdare.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #138 skrivet: augusti 29, 2008, 14:18:27 »
Nu fungerar det fint igen  :)

Vände på oken och plötsligt gick det fint att lufta igen  ;D

Sen var det dålig jord som orsakade vindrutetorkar-knaset och vattenläckan är tätad  :)

Måste bara justera lite hjulvinklar nu, ylar om man svänger litelitepå ratten nu  :)
Båda hjulen pekar utåt om man har ratten rakt  ;D   

 \      /   Så ser de ut när ratten är rakt.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #139 skrivet: augusti 29, 2008, 19:36:01 »
Nu fungerar det fint igen  :)

Vände på oken och plötsligt gick det fint att lufta igen  ;D

Sen var det dålig jord som orsakade vindrutetorkar-knaset och vattenläckan är tätad  :)

Måste bara justera lite hjulvinklar nu, ylar om man svänger litelitepå ratten nu  :)
Båda hjulen pekar utåt om man har ratten rakt  ;D   

 \      /   Så ser de ut när ratten är rakt.

Skönt att du löst allt strul!
Toe-out ska ge bra instyrning i kurvor har jag för mig, men jag fick ställa tillbaka till nästan +/- noll för att inte få massa däcktjut precis som du säger..  :-[
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #140 skrivet: augusti 30, 2008, 00:11:07 »
Jo den styrde in fans så bra med såna hjulvinklar, men nu är det som förr, bara man tar i lite så styr det nog  :)

Och fan vad jag är nöjd med fjädringen på bilen nu, den är helt perfekt.. :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #141 skrivet: augusti 31, 2008, 09:46:18 »
Och fan vad jag är nöjd med fjädringen på bilen nu, den är helt perfekt.. :)

Låter bra, men kan du ge oss en resumé så vi vet vad för delar vi pratar om?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #142 skrivet: augusti 31, 2008, 13:55:29 »
Låter bra, men kan du ge oss en resumé så vi vet vad för delar vi pratar om?

Javisst kan jag det.
I framänden har jag svarvade dämpare, som dom är 4 eller var det 5 cm kortare. Till dessa använder jag GLT fjädrar som inte är kapade, dvs dom sitter ganska tajt mellan fjäderskålarna. Tillägger att mina framdämpare var väldigt fräscha, annars skulle jag köpt nya och svarvat.
Bak kör jag med gasdämpare av märket Gabriel.

Enda kruxet nu är att bilen är hög som ett höghus. Lite lägre än original fram, men så hög som min är har jag aldrig sett en 360 vara  ;D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #143 skrivet: augusti 31, 2008, 14:38:55 »
Låter bra, men kan du ge oss en resumé så vi vet vad för delar vi pratar om?

Javisst kan jag det.
I framänden har jag svarvade dämpare, som dom är 4 eller var det 5 cm kortare. Till dessa använder jag GLT fjädrar som inte är kapade, dvs dom sitter ganska tajt mellan fjäderskålarna. Tillägger att mina framdämpare var väldigt fräscha, annars skulle jag köpt nya och svarvat.
Bak kör jag med gasdämpare av märket Gabriel.

Enda kruxet nu är att bilen är hög som ett höghus. Lite lägre än original fram, men så hög som min är har jag aldrig sett en 360 vara  ;D

Aha, svarvade dämpare men fullängd på fjädrarna.. det ger ju en kortare rörelse när fjädern ska fjädra ut om du kör över hålor i vägen eller hoppar/kränger.. borde vara lättare att tappa kontrollen då om hjulen oftare släpper från underlaget.
Fördelen är ju att du redan komprimerat fjädern en bit så att den blir stum med mindre rörelse än original.

STORA FRÅGAN ÄR: När bilen står på backen, är fjädringen ihopfjädrad lite då eller är den max ute? Vet inte hur mycket bilen sjunker ihop original när man ställer den på hjulen men det kanske är mer än de 4-5cm du kortat fjädringsvägen.

Varför är den hög? GLT-fjädrar ska ju vara kortare = lägre bil?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #144 skrivet: augusti 31, 2008, 14:58:53 »
Citat från: FREJ
Aha, svarvade dämpare men fullängd på fjädrarna.. det ger ju en kortare rörelse när fjädern ska fjädra ut om du kör över hålor i vägen eller hoppar/kränger.. borde vara lättare att tappa kontrollen då om hjulen oftare släpper från underlaget.
Fördelen är ju att du redan komprimerat fjädern en bit så att den blir stum med mindre rörelse än original.

Jo, det är ju lite minus förståss. Men såpass mycket offroad kör jag ändå inte så att det borde påverka nåt dramatiskt  :)

Citat från: FREJ
STORA FRÅGAN ÄR: När bilen står på backen, är fjädringen ihopfjädrad lite då eller är den max ute? Vet inte hur mycket bilen sjunker ihop original när man ställer den på hjulen men det kanske är mer än de 4-5cm du kortat fjädringsvägen.

Den är ihopfjädrad när den står ja. Funderade ett tag på om den kanske blir max utfjädrad då den står men jag tänkte jag skulle prova iallafall.
Citat från: FREJ
Varför är den hög? GLT-fjädrar ska ju vara kortare = lägre bil?

Jag tycker den är hög, fast den nog är lägre än original, men jag körde ju med kapade fjädrar(2½-3varv) tidigare så  ;D

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #145 skrivet: september 04, 2008, 20:48:08 »
Har funderat lite.. Okapade fjädrar på kortare dämpare borde inte göra någon skillnad alls, eftersom den är ihopfjädrad när den står.
Och eftersom det finns tyngd att fjädra ihop dämparen så är det ju ingen skillnad hur långa/korta dämpare man har, skulle jag ha originallånga dämpare skulle den ändå fjädra ihop lika mycket?
Det positiva är ju att jag har möjligheten att kapa dämparna litegrann utan att fjädern blir lös mellan fjäderskålarna.

Stämmer dessapåståenden överhuvudtaget eller bör jag tänka om?

När jag ändå uppdaterar så kan jag berätta att jag för någon timme sen köpte ett Megasquirt 2.2, med lite kabelhärva som suttit på en ford samt datorsladd+ usb adapter.
Har tänkt köra ms på bränslesidan först, och sen övergå till även tändning, när (läs om) jag får kläm på det överhuvudtaget vill säga  :)

Edit: Glömde tillägga att lite extrabelysning har monterats på bilen, och jaa-a vilket lyft måste jag säga. Helt otrolig skillnad på ljuset med 2 extra ljus : http://www.boremanltd.com/auxiliary_178_round_spot.php
« Senast ändrad: september 04, 2008, 20:53:46 av Girder »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #146 skrivet: september 04, 2008, 21:10:04 »
Har funderat lite.. Okapade fjädrar på kortare dämpare borde inte göra någon skillnad alls, eftersom den är ihopfjädrad när den står.
Och eftersom det finns tyngd att fjädra ihop dämparen så är det ju ingen skillnad hur långa/korta dämpare man har, skulle jag ha originallånga dämpare skulle den ändå fjädra ihop lika mycket?
Det positiva är ju att jag har möjligheten att kapa dämparna litegrann utan att fjädern blir lös mellan fjäderskålarna.

Stämmer dessapåståenden överhuvudtaget eller bör jag tänka om?

När jag ändå uppdaterar så kan jag berätta att jag för någon timme sen köpte ett Megasquirt 2.2, med lite kabelhärva som suttit på en ford samt datorsladd+ usb adapter.
Har tänkt köra ms på bränslesidan först, och sen övergå till även tändning, när (läs om) jag får kläm på det överhuvudtaget vill säga  :)

Dina påståenden stämmer i mina ögon. Förutom att du skrev kapa dämparna istället för fjädern men jag fattar vad du menar  ;)

Grattis till MS! Hoppas du får kul med det. Lär sig gör man sålänge man är intresserad och nyfiken och kan tänka sig att läsa lite på nätet. Eller fråga ut mig, Kurre eller nån annan MS-skadad här på forumet.  :)

När planerar du att lägga Jetronic på hyllan?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #147 skrivet: september 05, 2008, 23:05:15 »
Bilar ibruktagna före-93 får sänkas genom att man ställer in, smider eller byter fjädrarna. Fjädrarna får även vara avsedda för andra bilmodeller.  I en sådan bil är det tillåtet att på lämpligt sätt förkorta spiralfjädrar som är originaldelar eller som är avsedda för en annan bilmodell.
Ska vara 5cm fjädringsmån åt båda hållen.
Du behöver ju tydligen inte göra ändringsbesiktning för sänkning om den sänkts före -93, ingen kan ju bevisa att den sänkts efter -92 om du säger att det gjorts före -93 ;)
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/275F30D1-80CC-49E3-BFCD-5327D1384561/0/19432082007_SV.pdf
Så nu får besiktningsmannen sluta räkna varven på fjädrarna på min bil ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #148 skrivet: september 06, 2008, 00:02:04 »
Sluta nu, har Finland BÅDE Lordi och sådana där snälla regler för skoj man kan hitta på med bilen!?  :o
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #149 skrivet: september 09, 2008, 21:33:05 »
Tack kullke! Bra att du informerar mig, nu när det ändå närmar sig besiktning.. Vanlig årsbesiktning blir det istället för ändringsbesiktning  :)

Frej: Du ska se att någon hittar nog snart kryphål i era lagar också  ;)


Hade lite problem med bilen ikväll

Ström gick till pumpen från säkringen, och när jag kastade mig på backen och började mäta på kablarna just framför pumpen och skulle testa så startade den.. Mysko tycker jag, måste ha varit dålig kontakt till pumpen. Ska ta ner den och putsa kontakterna och se över det lite i hälgen.

« Senast ändrad: november 16, 2009, 16:27:04 av Girder »

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #150 skrivet: september 12, 2008, 15:56:25 »
updeeejt!!

Bilen började ju krångla tidigare i veckan och har stannat lite titt som tätt.

Gav mig ändå in på att köra 100km hem idag och hemma är jag.
Den höll dock på att stanna mitt i en omkörning så motorn tänkte dö, men började gå igenn, och sen stannade den totalt ca 500m hemifrån)

Tog ner bensinpumpen och konstaterade att kontakterna till den var bajs. Så jag lade nya kontakter och for iväg och besikta bilen.
På besiktningen gick allt bra, ända tills han skulle kolla på motorn. Besiktningsmannen står och kollar lite på extraktorgrenröret och lyser och funderar och säger:"Du tror inte detta ger effektökning?" Jodå sa jag, och sen berättade jag vilka andra ändringar jag gjort på motorn och han tänkte inte tro på mig att det var lagligt. Det krävdes 2 besiktningsmän och en dator med internet före dom trodde på mig  ;D

Sen klagade han bara på att jag inte får ha positionsljus i extraljusen samt att mina dimljus räknas/klassas som extraljus så de måste jag ta bort (jovisst, de glöder ju knappt ändå).
Efter bromstest, och övrigt var det dags för provkörning, han åker ut till ena ändan av planen och svänger om, lägger i ettan stampar gasen i botten och drar iväg ettan, sen tvåan.. Sen var han på andra sidan planen. Samma sak tillbaka. (Det råmade gott ur det öppnaluftfiltret kan jag säga).

Sen var det dags för avgastest och när det var över så skulle jag få min besiktningsprotokoll, men det fick jag inte för datorn var sönder så dom skulle skicka hem protokollet, men bilen, den är godkänd!!
Tjoho vad jag är glad, nu är det dags för vita blinkers, megasquirt och eventuellt lite sänkning  ;)

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #151 skrivet: september 12, 2008, 16:04:42 »
Grattis  :D nu är det bara att slänga dit alla balla prylar  8)
"don't buy it if you can build it!"

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #152 skrivet: september 14, 2008, 20:30:31 »
Köpte en tps från en 850 i lördags, så nu blir det att börja fila ihop ms med ett kontaktstycke från en originalbox så det går snabbt att shifta till original ifall det behövs.

Samlar mod och information nu före ms-projektet börjar på allvar antingen nästa hälg eller hälgen därpå.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #153 skrivet: september 14, 2008, 21:38:57 »
Grattis! Ska bli kul med ännu en MS-konvertering!
Smart med plug n play!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #154 skrivet: september 24, 2008, 18:29:30 »
Jaha.. Här står det lite still nu  :(

Har inte direkt nån möjlighet att skruva på veckorna och hälgerna går så helvetes fort  :(
Men har kollat över MS kablarna och allt så nu vet jag vad som ska lödas och vilka kablar som ska vart  ;)

När jag for iväg till skolan idag tyckte jag bilen uppfördi sig väldigt skumt och jag hörde nåt konstigt ljud. Stannade bilen och konstaterade, Jahapp, Punka på vänster bak däck.
Märkte inte ens nåt före jag steg in i bilen  ???

som jävligt tur var så bytte jag ut reservhjulet i bakluckan för en par helger sen, eftersom det var tomt. Så nu fanns där ett däck med luft i, råkade också vara likadan fälg som innan så det passade bra. Synd att däck har ett mönsterdjup på ca 1mm  ::)

Sen när det äntligen var bytt och jag gasade iväg till skolan märkte jag att bilen fortfarande uppförde sig misstänksamt.
När jag gasar drar den till höger och när jag släpper av så drar det till en gång till vänster. Misstänker att mina bakaxelbussningar INTE mår så värst bra.
Bussningen till reaktionsstaget kände jag också på, och den glappar redan. Får försöka få tag på någon annan.

Har tappat suget litegrann nu när bilen har krånglat mycket de senaste veckorna och när möjligheten att skruva är så dålig.
Sen på helgerna får man stressmeka som fan för att få något gjort och det är inte heller så skoj.  :(

Menmen, får väl försöka se över bakaxelupphägningen nu i hälgen och skjuta upp MSet lite, beror ju förståss på hur mycket tid som finns.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #155 skrivet: september 24, 2008, 21:16:13 »
Trist med strul, jag är mitt i ett stim själv.

Min drar oxå snett, den drar vänster när jag gasar och höger när jag motorbromsar. Kan köra om utan att röra ratten... nästan  ;)
Har dock inte hittat några glappa bussningar på reaktionsstaget.. men har inte känt på bladfjäderns bussningar.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #156 skrivet: september 24, 2008, 21:55:55 »
Kul att höra att man inte är ensam om såna konstiga problem.

Misstänker att det beror på dåliga bussningar som ger resultatet.
Men mina bussningar till bladfjädrarna var bra iskick om jag minns rätt.. Undrar om ett reaktionsstag på högra sidan skulle motverka detta fenomen.

Märkte också att det smäller till lite i diffen ibland när jag svänger snävt. Undrar om det har nåt att göra med att den diffar så fint?
Har inte haft enhjulsslir en enda gång sen i våras nu...


Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #157 skrivet: september 25, 2008, 15:00:37 »
Från att smälla lite ibland i diffen går det till rensa diffen på kuggar på.. 10km..

Driver inte framåt men bakåt slapp jag även om det kuggade över lite.
Man blir lessen med mindre  :(

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #158 skrivet: september 25, 2008, 15:23:22 »
Från att smälla lite ibland i diffen går det till rensa diffen på kuggar på.. 10km..

Driver inte framåt men bakåt slapp jag även om det kuggade över lite.
Man blir lessen med mindre  :(
Ojdå men nu har du ju orsak att testa svetsdiff ;)
Men fixa bakdäcket då också så du har lika stora däck bak ifall reservhjulet är mera slitet.
Ser ju att du haft problem med att bilen drar snett med reservdäcket monterat och tror det kan bero på att din diff 'självdiffat' och är däcken olika stora då så kan det nog dra jäkligt.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #159 skrivet: september 25, 2008, 15:39:31 »
Från att smälla lite ibland i diffen går det till rensa diffen på kuggar på.. 10km..

Driver inte framåt men bakåt slapp jag även om det kuggade över lite.
Man blir lessen med mindre  :(
Ojdå men nu har du ju orsak att testa svetsdiff ;)
Men fixa bakdäcket då också så du har lika stora däck bak ifall reservhjulet är mera slitet.
Ser ju att du haft problem med att bilen drar snett med reservdäcket monterat och tror det kan bero på att din diff 'självdiffat' och är däcken olika stora då så kan det nog dra jäkligt.

Tja, måste ta upp och se hur det ser ut med diffen först.
Bakdäcken skiljer ju nog lite men max några mm i omkrets.
Har ju en diff hemma som är hel och den kommer jag antagligen att montera nu, bara jag får hem bilen först..