Författare Ämne: Volvo 360 Turbo  (läst 441914 gånger)

Spruce

  • Medlem
  • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Engson Motor
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #160 skrivet: september 25, 2008, 17:14:21 »
Tråkigt med motgångar....men så är det när man håller på med gamla bilar:(

Lite mindre mönster på ena sidan gör större skillnad än man tror vid "diffad" bil!
vissa bakvagnsmodeller verkar dessutom känsligare än andra!

Så jag håller med kullke! svetsa diffen o sätt på likadana bakdäck!

Ett till moment/reaktionsstag på den sidan som inte har någon är något jag kommer satsa på innom kort iaf! det kommer ta bort mycket tok som bakvagnen håller på med!

Ge inte upp nu- det kommer snart vända;)
940 Turbo -96 240 Tic-76 Toyota Corolla KE70-81 B21 ET
Opel Ascona A Voyage-71 Reggad med rödblocks turbo:)
Den som ingen turbo har han får åka utan bar:P

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #161 skrivet: september 25, 2008, 21:46:31 »
Tråkigt Girder men vi lär oss nya saker varje gång vi råkar ut för nåt som gör att vi måste skruva ned och fixa med bitarna.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #162 skrivet: september 25, 2008, 22:20:43 »
Jo det är ju lite tråkigt  :(

Men jag har ju en diff till i reserv så det blir till att byta.
Jobbigt att jag behöver bilen nästan varje dag bara.

Ännu jobbigare är att jag måste få hem den till garaget. Det råkar vara 100km dit..

Ska ta det lite lungt med bilen nu, känns som om att jag lagar en sak medan det samtidigt uppstår 2 nya fel nånstans..

Spruce

  • Medlem
  • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Engson Motor
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #163 skrivet: september 26, 2008, 00:10:16 »

Men jag har ju en diff till i reserv så det blir till att byta.
Jobbigt att jag behöver bilen nästan varje dag bara.



Jo jag såg att du skrev det/det väljer du själklart själv;)
men bilen blir ju så mycket roligare med tvåhjulsdrift(vilket du ju märkt om din va i sådant skick så den "självdiffade"  så har flera av mina tidigare 300:or oxå varit)

tråkigt med motstånd iaf....och spec ddär med avstånd till garaget:(

menmen har du möjlighet att låta bilen stå så kan det ju ibland vara ett allternativ-sluta inte häng här bara:P sitt o titta andras projekttrådar så ska du se att lusten kommer tillbaka;)
940 Turbo -96 240 Tic-76 Toyota Corolla KE70-81 B21 ET
Opel Ascona A Voyage-71 Reggad med rödblocks turbo:)
Den som ingen turbo har han får åka utan bar:P

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #164 skrivet: september 26, 2008, 12:12:58 »

Ännu jobbigare är att jag måste få hem den till garaget. Det råkar vara 100km dit..


Om du ska dra den 100km rekomenderar jag att du demonterar drivaxlarna först för du har ju en massa metallskrot som far runt i diffen nu så det skulle ju inte vara så kul om bakhjulen plötsligt låser sej :-\

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #165 skrivet: september 26, 2008, 13:22:49 »

Ännu jobbigare är att jag måste få hem den till garaget. Det råkar vara 100km dit..


Om du ska dra den 100km rekomenderar jag att du demonterar drivaxlarna först för du har ju en massa metallskrot som far runt i diffen nu så det skulle ju inte vara så kul om bakhjulen plötsligt låser sej :-\

Han får bogsera sakta och köra/backa loss det igen ifall det låser sig  ;)
Låser det sig totalt är det ju bara att demontera drivaxeln då.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #166 skrivet: september 26, 2008, 19:15:31 »
Som kullke sa så borde jag ha tagit bort drivaxlarna. Men det är inte så lätt utan verktyg heller  :(

Fick i alla fall hem bilen utan problem  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #167 skrivet: september 26, 2008, 20:06:14 »
Fick i alla fall hem bilen utan problem  :)

Skönt att höra!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #168 skrivet: september 27, 2008, 22:39:47 »
Har du bytt diffen nu?

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #169 skrivet: september 28, 2008, 13:05:47 »
Nej, har inte gjort nånting åt bilen.
Handlade en bruksbil åt mig över vinter/så länge den håller, medan 360in ska få sig en ny diff och kanske ettt till reaktionsstag.
Ska göra plats i garaget åt 360in idag.

Bruksbilen blev en tråkig VW polo -90 med mopedmotor på 40kw.
Måste säga att den är bränslesnål iallafall  :)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #170 skrivet: september 28, 2008, 21:15:45 »
I brist på annat laddar jag upp 2 bilder på bruksbilen.
Synd på framhjulsdriften till vintern bara  :(




KÄNSLIGA TITTARE VARNAS!!
« Senast ändrad: september 28, 2008, 21:19:28 av Girder »

Spruce

  • Medlem
  • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Engson Motor
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #171 skrivet: september 29, 2008, 00:16:01 »
hehe polo är inga dålig bilar-men tråkiga på vintern

Mopedbilar brukar vara bränslesnåla ;D

Hoppas du får fart på den "riktiga" bilen snart
940 Turbo -96 240 Tic-76 Toyota Corolla KE70-81 B21 ET
Opel Ascona A Voyage-71 Reggad med rödblocks turbo:)
Den som ingen turbo har han får åka utan bar:P

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #172 skrivet: september 29, 2008, 15:46:51 »
Helt rätt att ha en polo till vinterbil för en fin 360 mår bättre av att stå inne på vintern istället för att köras i vägsalt.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #173 skrivet: oktober 10, 2008, 19:45:37 »
Updeejt!!

Dammar av tråden litegrann  :)

Rev ikväll ut hela insprutningssystemet samt alla andra sladdar ur motorrummet.
Tanken är att jag ska använda en kabelhärva från en förgasarbil (bilens original iofs) och sen plocka bort alla extra sladdar ur det, inte så många men.
Sen blir det att dra egna kablar till insprutningen, bränslepump, spridare osv.

Började löda lite lätt på ms-kontakten och fick jorden klar i alla fall.
Sen byggde jag om fästet för tps:en så nu sitter en tps från en 850 där.
Bilder får ni dock vänta på tills nästa hälg, då datorn jag använder nu med linux och kameran inte samarbetar överhuvudtaget.

Batteriet i bilen hade laddat ur sig också, lite på 5 volt bara :(
Bilen har ju inte stått så länge ändå, 3-4 veckor och batteriet är knappt ett år gammalt. Menmen, bara å ladda  :)

Diffen har jag fortfarande inte gjort nåt åt  :( Väntar på en helgdag då det inte regnar så jag kan plocka sönder reservdelsbilen.

Föresten! Vet nån vilket stift som är vad på 850ins tps? Vilken som är jord, signal osv??

Ha de bra!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #174 skrivet: oktober 10, 2008, 22:57:28 »
ag kan plocka sönder reservdelsbilen.
Föresten! Vet nån vilket stift som är vad på 850ins tps? Vilken som är jord, signal osv??

Finns bara två stift som har konstant motstånd mellan sig oavsett hur du ställer tps:en. Det tredje är "vipern", mellan den och de två andra får du stigande respektive sjunkande motstånd när du rör tps:en.

Vipern är "signal", sen är det bara att koppla de andra två till jord och +5volt så att du får ut ca 5v på vipern vidd fullt öppet spjäll och ca 0 volt vid stängt spjäll.
Med andra ord, det stift som mäter 0 ohm mot vipern vid fullt öppet spjäll ska kopplas till plus!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #175 skrivet: oktober 11, 2008, 12:04:13 »
ag kan plocka sönder reservdelsbilen.
Föresten! Vet nån vilket stift som är vad på 850ins tps? Vilken som är jord, signal osv??

Finns bara två stift som har konstant motstånd mellan sig oavsett hur du ställer tps:en. Det tredje är "vipern", mellan den och de två andra får du stigande respektive sjunkande motstånd när du rör tps:en.

Vipern är "signal", sen är det bara att koppla de andra två till jord och +5volt så att du får ut ca 5v på vipern vidd fullt öppet spjäll och ca 0 volt vid stängt spjäll.
Med andra ord, det stift som mäter 0 ohm mot vipern vid fullt öppet spjäll ska kopplas till plus!

Ah, så dum jag är, borde ha fattat det själv också  ;D

Tack FREJ!

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #176 skrivet: oktober 11, 2008, 17:56:01 »
Såja, lite kabeldragningar gjorda igen.
Drar alla kablar i plaströr modell böjbar. Kanske ni vet hurdana rör jag pratar om?
Sen så drar jag alla kablar innuti skärmarna så de syns så lite som möjligt.

Funderar också på att samtidigt göra en liten inforuta om säkringsdosan. Vilket stift går vart och vilken säkring hör till vad etc. Eller finns det redan?

Angående temp.givarna. Vilken givare i toppen är det som har vilken funktion? Har lyckats spåra den med småstift länst bak åp toppen till insprutningshärvan så jag antar att den gav tempen åt boxen.
Men sen finns ju även 2 givare till. En i mitten nästan som endast har ett kontaktstift och en till givare längre fram med två stift. Antar att en av dem är givaren för instrumentpanelens värmemätare. Men vad är då den sista givaren till?

Och bilder kommer som sagt i nästa vecka   :(

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #177 skrivet: oktober 11, 2008, 17:57:52 »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #178 skrivet: oktober 11, 2008, 20:47:22 »
Glöm vad jag skrev om givarna....

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4294.msg55296#msg55296

YES  8) Älskar att förekomma någon med värdefull info här på forumet hehe

Angående säkringsboxen så får du gärna visa så mycket info du kan, det enda jag hittat innan är väl det som står om vilken säkring som går vart i instruktionsboken eller haynes.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #179 skrivet: oktober 17, 2008, 20:18:07 »
Ja de är ju fredag så en liten update är väl ett måste  :)

Megasquirtandet har tagit fart i veckan och det är inte mycket kvar till uppstart.

Det som är kvar är att montera givaren för insugsluften och koppla och skruva dit lambdan. Måste bara fundera ut vilken av de tre sladdarna på lambdan som är vad.

Igår var jag och hämtade en diff från reservbilen. Kan säga att man skruvar snabbare om det ösregnar...

Bilder kommer här och nu, blev en hel del.

Så kör vi igång:


Detta är bra å ha när man grejjar med MS:


850 TPS, original tps fäste moddat för att passa:


Lackade insuget och monterade nya spridartätningar när man ändå var i farten. Nästan alla kablar färdigt dragna också:


Vad ska detta bli?


Hmm..


Aha!


Testar vita blinkers:


« Senast ändrad: oktober 17, 2008, 20:35:05 av Girder »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #180 skrivet: oktober 17, 2008, 21:15:13 »
Snyyggt!
Rent och fint under huven, snyggt lackat insug, snygga kablar, snyggt jobb i handskfacket!
Snyggt med vita blinkers.. var de Återfallets?

vilken av de tre sladdarna på lambdan som är vad.
Om lambdan är från en likadan kabelhärva som i våra 360:s så är det två kontakter. En dubbel "bosch"-kontakt som har en vit och en svart kabel från sig om jag inte minns fel. Den kontakten är i allfall till förvärmningen. Anslutes till +12v & jord utan inbördes ordning tror jag.
Det roligaste är ju signalen. Den kabeln ska vara grön om jag inte minns fel, och den har en gummituta på sig och i änden på kabeln  sitter en flatstiftad kabelsko.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #181 skrivet: oktober 18, 2008, 18:50:39 »
Tackar!
Japp det är Återfallets gamla blinkisar. Blir även vita på skärmarna sen  ;)

Har inte fått nåt gjort åt bilen på hela dagen då polon har strulat. Har åtminstone lärt mig att skruva Pierburg med automatchoke idag, och nu spinner den som en katt igenn  :)

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #182 skrivet: oktober 18, 2008, 18:59:01 »
Härligt det börjar ta sig nu!  ;D
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #183 skrivet: november 01, 2008, 02:09:32 »
It's Working!!!!!!!!!

Fyfan va skönt att man har kontakt med bilen och datorn. Imårgon ska det bytas diff med friska tag och sen får jag kolla över vilken version av ms som finns på boxen och sen grundmappa lite och sen försöka mig på en upps´tart. Är för trött för att skriva mer än så nu.
Gonatt!

Ps. Inte en ända säkring brann..  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #184 skrivet: november 01, 2008, 15:33:41 »
It's Working!!!!!!!!!

Fyfan va skönt att man har kontakt med bilen och datorn. Imårgon ska det bytas diff med friska tag och sen får jag kolla över vilken version av ms som finns på boxen och sen grundmappa lite och sen försöka mig på en upps´tart. Är för trött för att skriva mer än så nu.
Gonatt!

Ps. Inte en ända säkring brann..  :)

Grattis!! Inte långt till uppstart nu då  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #185 skrivet: november 01, 2008, 20:15:29 »
Nu e den startad!!! Tjoho, det funkar ju :D
sticker lite i ögonen av avgaserna, fattade inte att öppna garagedörren först  ;D
Grundmappade lite så den gick på tomgång och ställde in warmup enrichment.

Först ville den bara hosta och hacka till lite men sen startade den. Men då började det låta illa nånstans, tror det kom från vattenpumpen, men det slutade ganska fort.
Sen kom nästa missljud. Lät bokstavligen som om jag körde utan olja i motorn. Lät som torra lager. Sängde genast av och började undersöka, kollade oljan och vattnet. Allt verkade ok men så sa kent till mig: "Dom här skruvarna är ju lösa".. Hoppsan, man ska spänna fast remhjulet på vattenpumpen också, och med de skruvarna spända lät det tyst och bra igen. Eller tyst och tyst. Öppet filter utan LMM och 2.5" avgas  låter ju jättelite så  :)

Fan vilken lycka jag känner, fast jag slog sönder tumnageln när ag spände vattenpumpens remhjul. (Halva nagel brast)  ;D

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #186 skrivet: november 01, 2008, 20:36:03 »
Grattis kul när det fungerar :)
Har du bytt diffen nu?
Bara att vänta till nästa sommar nu så du får åka ut och testa :-\

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #187 skrivet: november 02, 2008, 07:55:05 »
Grattis!!!  :D  :D  :D

Skön känsla när det startar och går, och visst är "No-LMM"-ljudet maffigt när man är ovan!?!

Lyssna inte på Kullke, ut och mappa och gasa  ;)

Vilken version kör du på nu då?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #188 skrivet: november 02, 2008, 21:25:56 »
kullke & FREJ: Tack! Diffen är nästan bytt. Har plockat bort den trasiga ikväll, se bilder. Jo det blir lite tråkigt att vänta till sommaren före man kan mappa och provköra ordentligt. Bara 5 månader kvar tills det är bart på vägen igen  ;D
Under de kommande 5 månaderna har jag planerat att få lite grejjer gjort med bilen. Tänkte sänka lite, med sänkblock back och kapade fjädrar till de kortade fjäderbenen fram. Sen har jag tänkt få i styrservo från gamla bilen också. Eventuellt byta kylare också, för den jag har vägrar bli tät när jag löder den  >:( Sen kanske styra tändningen med MS också  ;)

Nåja, det finns nog att göra i alla fall. Nu tillbaka till verkligheten. Diffen är bortplockad och jag måste säga att jag blev lite förvånad när jag öppna den. Se själva på bilden.

Sen med tanke på halloween var jag ju tvungen att spöka till det lite, därför slog jag sönder tumnageln. Fan vad naglar e känsliga  >:(
« Senast ändrad: november 02, 2008, 21:30:22 av Girder »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #189 skrivet: november 02, 2008, 22:02:23 »
Diffen är bortplockad och jag måste säga att jag blev lite förvånad när jag öppna den. Se själva på bilden.

Sen med tanke på halloween var jag ju tvungen att spöka till det lite, därför slog jag sönder tumnageln. Fan vad naglar e känsliga  >:(

Hade mittpinnen gått av!?

Aj aj nageln aj..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #190 skrivet: november 02, 2008, 22:39:37 »
Japp. Rakt av! Har inte sett eller hört om detta nånstans, men man ser att även kuggarna inte är i så värst bra skick.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #191 skrivet: november 02, 2008, 23:15:16 »
Jag har en diff som min bror kört av 'mittpinnen' i så det är antagligen inte så ovaligt att den går av.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #192 skrivet: november 04, 2008, 19:37:08 »
Har suttit och kollat igenom halva internet på alla megasquirt installationer och känner mig fortfarande allmänt lycklig, vill hem och byta diffen och mappa!  :)

Hur som helst verkar det ju fungera så nu har jag börjat fundera på tändning med MS också  ;D Behöver altså nånstans att trigga, fördelare med hallgivare är väl enklast? Sen en tändmodul. Behövs nåt mer för att köra tändning?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #193 skrivet: november 04, 2008, 20:29:18 »
Har suttit och kollat igenom halva internet på alla megasquirt installationer och känner mig fortfarande allmänt lycklig, vill hem och byta diffen och mappa!  :)

Hur som helst verkar det ju fungera så nu har jag börjat fundera på tändning med MS också  ;D Behöver altså nånstans att trigga, fördelare med hallgivare är väl enklast? Sen en tändmodul. Behövs nåt mer för att köra tändning?

Bra att du är lycklig  :)

Kan ju vara enklast att lära sig mappa bränslet först innan man börjar köra med tändningen genom MS oxå men annars är det ju bara att bulta på en fördelare med hallgivare, koppla in den med skärmad kabel och ett pullup-motstånd till Megasquirt och sen koppla skärmad kabel från Megasquirt till tändmodulen. Minns inte om jag använde nåt motstånd på utgången till modulen.  :-\

Sen får man försöka starta. Justera på triggerangle tills den startar och få den att gå på tomgång och låsa tändningen i MS på säg 10° så man kan justera tändpunkten till 10° ute på motorn med tändinställningslampan. Sen är det bara att testa sig fram med mappningen  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #194 skrivet: november 04, 2008, 22:36:42 »
Jo, ska väl försöka lära mig mappa bränslet först. Men att planera i förväg är inte dumt  :)

Sitter som bäst och läser igenom megasquirt forumet (http://forum.megasquirt.se/) . Finns Väääldigt mycket info där.  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #195 skrivet: november 04, 2008, 22:45:24 »
Sitter som bäst och läser igenom megasquirt forumet (http://forum.megasquirt.se/) . Finns Väääldigt mycket info där.  :)

Det gör det ju.. men www.msefi.com är ju grymt tufft att bläddra igenom oxå, finns lite mer avancerat och hitech där!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #196 skrivet: november 08, 2008, 01:34:29 »
Och nu har jag en hel diff färdigt monterad under bilen! Passade på att vända på bultarna som håller bussningarna till diffen och svetsa dom i balken så det underlättar lite vid framtida  eventuella diffbyte.
Ska bara fylla i oljan i vxl-låda + diff imårgon.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #197 skrivet: november 08, 2008, 01:41:41 »
Fantastiskt genomtänkt upphängning original. Det har slutat med vinkelslip för mig på båda bilarna jag plockat ner lådan  ;D Lyckades tappa en blocknyckel vid ett av tillfällena så den landade på lådan, hittade inte på den förräns lådan var nere :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #198 skrivet: november 08, 2008, 10:40:23 »
Jo jag fick en del svordomar ur mig när jag tog ner det.

Och igår när jag lade tillbaka allt tappade jag en drivaxel på läppen så jag fick sjuka tänder och söndrig läpp  :( Så jag måste varna er från att placera drivaxlarna ovanpå de-dionröret  medan ni ligger där under. Förra veckan fick jag en i magen också, dom väger rättså bra dom jävlarna.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #199 skrivet: november 08, 2008, 13:27:00 »
När vi bytte bakaxel på min 740 gjorde kompisen en liknande grej. Hörde en dov dunk och en hel del svära, han fick panhard staget rätt i pannan. Tur att den träffade där i alla fall, och inte knäckte både glasögon och näsa  :P
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.