Författare Ämne: Volvo 360 Turbo  (läst 443843 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #240 skrivet: januari 11, 2009, 22:43:07 »
Glömde nämna ett problem som uppstod.

Det verkar som om motorn hänger långt ner, för det var trångt med plats vid styrväxeln, och det märks nu genom att det uppstår vibrationer i karossen. Lite på tomgång men destu mer vid gupp/gaspådrag osv..

Sunkiga motorfästen.. min motor har nu 10mm höjda motorfästen.. temporärt tills jag kommer på den ultimata upphängningen
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #241 skrivet: januari 14, 2009, 21:20:19 »
Glömde nämna ett problem som uppstod.

Det verkar som om motorn hänger långt ner, för det var trångt med plats vid styrväxeln, och det märks nu genom att det uppstår vibrationer i karossen. Lite på tomgång men destu mer vid gupp/gaspådrag osv..

Sunkiga motorfästen.. min motor har nu 10mm höjda motorfästen.. temporärt tills jag kommer på den ultimata upphängningen

Har börjat fundera lite på att göra egna fästen av bultar, hockey-puckar och lite plåt.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #242 skrivet: januari 14, 2009, 22:20:39 »
Glömde nämna ett problem som uppstod.

Det verkar som om motorn hänger långt ner, för det var trångt med plats vid styrväxeln, och det märks nu genom att det uppstår vibrationer i karossen. Lite på tomgång men destu mer vid gupp/gaspådrag osv..

Sunkiga motorfästen.. min motor har nu 10mm höjda motorfästen.. temporärt tills jag kommer på den ultimata upphängningen

Har börjat fundera lite på att göra egna fästen av bultar, hockey-puckar och lite plåt.

Lär ju funka och vara smidigt! Och lagom stumt i en lagom busig bil kanske.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #243 skrivet: januari 16, 2009, 20:51:19 »
Har rivit ner diffen nu.

Siktar på att få det tätt mellan vxl och diff nu. Noterade att det var lite olja vid diffhusets kåpa också, så jag tog upp det också för att limma tätt.

Ska skruva ihop allt igen när jag handlar olja till vxl-lådan, Då får vi hålla tummarna.

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #244 skrivet: januari 16, 2009, 22:50:01 »
varför inte packning mellan diff och vxllåda?
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #245 skrivet: januari 17, 2009, 12:58:45 »
varför inte packning mellan diff och vxllåda?

Fick aldrig tummen ur för att skaffa en packning  :(

Sen är jag insnöad på packningsklister, brukar använda det överallt nästan  :) Har en falsk känsla som säger att det håller bättre än en vanlig packning.

Hursomhelst, blir inget bilmeckande idag, för jag har en jävlig nackspärr som inte vill släppa. Började klockan 12, och nu 2 timmar senare kan jag nästan hålla huvudet rakt, men åt vänster kan jag inte böja det  :(

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #246 skrivet: januari 23, 2009, 21:04:28 »
Några bra tips på hur man lättast fyller på olja i diffen å lådan??

Rinner verkligen sakta genom slangen jag använder nu  :(

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #247 skrivet: januari 23, 2009, 21:10:14 »
Vet att någon på forumet gjorde hål i golvet bak  8)
men annars så funkar ju sån spruta bra som man fyller växellådar med osv.. annars är det bara bota ihop!
jag fyllde en diff med oljekannan! det var INTE kul! ::)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #248 skrivet: januari 23, 2009, 21:17:52 »
Tack för tipsen!

Hål i golvet var inte så dum ide.. Man borde fixa en lucka där..

Hursomhelst, nu rinner det bättre. La beslag på en duschslang...  ;D ;D ;D

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #249 skrivet: januari 25, 2009, 21:13:28 »
Nu är bilen hel och det verkar dessutom hålla tätt..

Utöver detta utrustade jag den med lite vintergrejjer idag.

Motorvärmarkablar, kupeuttag samt kupevärmare. Mmm, blir varmt och skönt i bilen nu.

Ett litet problem är tomgången. Jag måste ha den högt uppskruvad när bilen är kall för att den ska starta och då blir ju tomgången varm runt 1400-1500rpm.
Ställer jag tomgången varm till 900 rpm så startar den inte kall  :(

Tips på vad jag ska göra åt detta?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #250 skrivet: januari 25, 2009, 23:05:46 »
Nu är bilen hel och det verkar dessutom hålla tätt..

Utöver detta utrustade jag den med lite vintergrejjer idag.

Motorvärmarkablar, kupeuttag samt kupevärmare. Mmm, blir varmt och skönt i bilen nu.

Ett litet problem är tomgången. Jag måste ha den högt uppskruvad när bilen är kall för att den ska starta och då blir ju tomgången varm runt 1400-1500rpm.
Ställer jag tomgången varm till 900 rpm så startar den inte kall  :(

Tips på vad jag ska göra åt detta?

Grattis till tät diff!

Motorvärme+kupe är inte fel!

Undrar varför bilen inte startar då du har låg tomgång.. hade min runt 900 tills att jag slängde på lättat svänghjul. Sen höjde jag till nåt över 1300-1400 tror jag. För att den ska gå jämnt och fint på tomgången och inte "slå" fram och tillbaka så det klickar i hela drivlinan på tomgång. Och för att få lite färre kärringstopp med svänghjulet, är så himla känslig på låga varv nu. Men kan vara mina vassa tändinställningar som ställer till det med  ;)

Prova å lek i mappen för att se om det påverkar. För att justera bränslet på tomgång ska man kolla på MAP-värdet och justera tills MAP blir så högt som möjligt..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #251 skrivet: januari 26, 2009, 08:40:47 »
Vadå hög tomgång när den är kall? 1300 varv är ju rätt normal med en kall bil? Min med originalsprut springer iväg över 2000 RPM när den är kall och ligger strax över 1000 när den är varm. Var likadant när jag hade B200 i, vet inte vad det är som är fel... :(

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #252 skrivet: januari 26, 2009, 15:46:13 »
Vadå hög tomgång när den är kall? 1300 varv är ju rätt normal med en kall bil? Min med originalsprut springer iväg över 2000 RPM när den är kall och ligger strax över 1000 när den är varm. Var likadant när jag hade B200 i, vet inte vad det är som är fel... :(

Jo, men som det är nu är tomgången hög när den är varm och normal när den är kall.

Så om jag justerar tomgången varm till normal så startar den inte kall.

Grattis till tät diff!
Tackar! Det känns otroligt tillfredsställande när den inte droppar olja ur sig  ;D

Motorvärme+kupe är inte fel!

Undrar varför bilen inte startar då du har låg tomgång.. hade min runt 900 tills att jag slängde på lättat svänghjul. Sen höjde jag till nåt över 1300-1400 tror jag. För att den ska gå jämnt och fint på tomgången och inte "slå" fram och tillbaka så det klickar i hela drivlinan på tomgång. Och för att få lite färre kärringstopp med svänghjulet, är så himla känslig på låga varv nu. Men kan vara mina vassa tändinställningar som ställer till det med  ;)

Tur att inte min är så känslig. Fast inte tackar man nej till lättat svänghjul inte  ;)

Prova å lek i mappen för att se om det påverkar. För att justera bränslet på tomgång ska man kolla på MAP-värdet och justera tills MAP blir så högt som möjligt..

Aha, dedär med att justera till högt map värde har jag inte vetat om. Har ju varmup wizarden på 255 hela vägen till nästan de sista 'varmaste' rutorna..
Får försöka ge den lite mer på tomgång.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #253 skrivet: januari 26, 2009, 18:53:55 »
Så om jag justerar tomgången varm till normal så startar den inte kall.
Nog starar den om du håller ner gaspedalen en gnutta? Men förstår att

Prova å lek i mappen för att se om det påverkar. För att justera bränslet på tomgång ska man kolla på MAP-värdet och justera tills MAP blir så högt som möjligt..

Aha, dedär med att justera till högt map värde har jag inte vetat om. Har ju varmup wizarden på 255 hela vägen till nästan de sista 'varmaste' rutorna..
Får försöka ge den lite mer på tomgång.
Var visst lågt MAP det skulle vara..:
Taget från DIYautotune.com
Next using a wideband o2 system tune the idle for best vacuum (lowest kpa) and/or for about 13.2-14.0:1 AFR.  You want the highest amount of vacuum while being no richer than about 13.2:1 at idle.

Väldigt vad länge du får köra på 255.. fast du har ju mindre spridare än mig inte sant? Och lägre bränsletryck än mina 2.9 bar?

En annan sak, kopplade du ur kallstartsspridaren? Och du har tillsatsluftsliden inkopplad eller?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #254 skrivet: januari 26, 2009, 21:01:06 »
Nog starar den om du håller ner gaspedalen en gnutta?

Vad jag noterat hjälper det inte.

Jag får gnugga tills den börjar lova och hosta. Då kan den gå på 1 eller 2 hackigt. Då får jag vrida av tändningen och starta igen och då startar den som den ska på en gång.. Lite halvskumt...

Har ställt på lite mer bränsle på 1000rpm nu i VE table. Får se imårgon om det hjälper.

Väldigt vad länge du får köra på 255.. fast du har ju mindre spridare än mig inte sant? Och lägre bränsletryck än mina 2.9 bar?

En annan sak, kopplade du ur kallstartsspridaren? Och du har tillsatsluftsliden inkopplad eller?


Ja, jag har original spridare och 2.5(?) bars bränsletryck, altså original.

Tillsatsluftsliden (jobbigt ord..) är ikopplad.

Kopplade i kallstartsspridaren i helgen också men märkte ingen som helst skillnad med den. Antar att jag kopplat fel, hade ganska bråttom.

Måste mäta upp kallstartsspridaren lite nästa helg. Det ska väl gå 12volt till den genom givaren längst bak på toppen?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #255 skrivet: januari 26, 2009, 21:40:04 »
Nog starar den om du håller ner gaspedalen en gnutta?

Vad jag noterat hjälper det inte.

Jag får gnugga tills den börjar lova och hosta. Då kan den gå på 1 eller 2 hackigt. Då får jag vrida av tändningen och starta igen och då startar den som den ska på en gång.. Lite halvskumt...

Har ställt på lite mer bränsle på 1000rpm nu i VE table. Får se imårgon om det hjälper.
Ja det är lite skumt.. du kan även prova att hålla fullgas (flood clear mode inträder om du inte har konstiga inställningar för TPS eller parametern flood clear mode) då stängs spridarna av tills man släpper av på gasen tills nivån är under triggernivån för flood clear mode. Utifall att den får för mycket och inte för lite bränsle kan detta funka. Fast jag har oftast använt det när jag startat halvvarm motor vilket kunde vara lite tjurigt ibland om bränslet var för fett. Nu har jag dock inte haft problem med det på ett år eller mer.

Väldigt vad länge du får köra på 255.. fast du har ju mindre spridare än mig inte sant? Och lägre bränsletryck än mina 2.9 bar?

En annan sak, kopplade du ur kallstartsspridaren? Och du har tillsatsluftsliden inkopplad eller?


Ja, jag har original spridare och 2.5(?) bars bränsletryck, altså original.

Tillsatsluftsliden (jobbigt ord..) är ikopplad.

Kopplade i kallstartsspridaren i helgen också men märkte ingen som helst skillnad med den. Antar att jag kopplat fel, hade ganska bråttom.

Måste mäta upp kallstartsspridaren lite nästa helg. Det ska väl gå 12volt till den genom givaren längst bak på toppen?

Okej, eftersom du får mindre bränsle än mig så måste ju värdena bli högre. Antingen i warmup, huvdumappen eller Req.Fuel ju. Eller helst lite överallt kanske.

Borde ju märkt skillnad med kallstartsspridaren. Jag har dock aldrig testat nåt med den. Den har varit urkopplad sen 2004 typ.
Funktionen ska ju vara som du beskriver den ja.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #256 skrivet: januari 26, 2009, 23:24:59 »
Har du testat vrida av och på tändningen några gånger innan du försöker starta ???
Det sprutar ju lite soppa varje gång du vrider på tändningen. Går ju också att testa att öka primpulse med någon ms? om den startar bättre om du gör det så får den ju för lite bränsle annars.
Fast jag tror det är bäst att försöka få varmstarterna och VE table att fungera riktigt med varm motor innan du optimerar inställningarna för kallstart, för om du får kallstarterna att fungera först kommer dessa antagligen också att påverkas lite när du t.ex gör ändringar i bränslemappen och tändmappen för att få varmstarterna att fungera så du blir tvungen att pånytt ändra inställningar för kallstarterna :-\
Kallstartsspridaren ska du ju knappast behöva när du kör med MS men det går ju kanske att testa styra den tillfälligt med en tryckknapp så du manuellt kan testa om den startar bättre med mera bränsle.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #257 skrivet: januari 28, 2009, 16:48:13 »
Har du testat vrida av och på tändningen några gånger innan du försöker starta ???

Testade det idag på morgonen och när jag for från skolan. Startade betydligt bättre efter ca 10 vrid.

Det märks att den får för lite de första 20sekunderna, för om man gasar kan den dö, fast när man släpper går den igen. Sen efter ca 20-30 sekunder efter start får den alldeles för mycket. Märks när den går som en v8 nästan.

Får köra med vridstarterna nu till fredag, då blir det felsökning. Om ingen har något annat förslag vill säga.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #258 skrivet: januari 28, 2009, 18:30:57 »
Har du testat vrida av och på tändningen några gånger innan du försöker starta ???

Testade det idag på morgonen och när jag for från skolan. Startade betydligt bättre efter ca 10 vrid.

Det märks att den får för lite de första 20sekunderna, för om man gasar kan den dö, fast när man släpper går den igen. Sen efter ca 20-30 sekunder efter start får den alldeles för mycket. Märks när den går som en v8 nästan.

Får köra med vridstarterna nu till fredag, då blir det felsökning. Om ingen har något annat förslag vill säga.

Bingo, eller nåt. Om det är så att det är (vridningarna) de få sekundrarna tryckstegring som gör att det går bättre och inte nåt annat så får du förlänga tiden som pumpen går då du vrider på tändningen. (Prime pump heter det väl). Och hjälper inte det så klarar väl inte pumpen att hålla trycket utan läcker bakåt.. vill minnas att det är flera på forumet som haft problem med det men de kanske hade förgasarmotorer allihop?

Bäst hade ju varit om du vetat bränsletrycket Girder, före start, efter en prime, efter två, efter 10 osv.
På en frisk bil ska det väl räcka med 2s prime även om den stått flera dagar? Inga såna problem med gamla sprutet Girder?

V8 gång är säkert tecken på för mycket bränsle  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #259 skrivet: januari 28, 2009, 18:57:56 »
Nej, jag hade inga såna problem med originalsprutet, startade efter ca 2-3 varv då. Alltid.

Ska höra med kent i helgen, tror han har en bränsletrycksmätare liggandes.

Hur är det med MS, när man vrider på tändningen. Öppnas spridarna snabbt en gång eller vad beror det på att det hjälper med "vridningarna"?


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #260 skrivet: januari 28, 2009, 19:54:55 »
Nej, jag hade inga såna problem med originalsprutet, startade efter ca 2-3 varv då. Alltid.

Ska höra med kent i helgen, tror han har en bränsletrycksmätare liggandes.

Hur är det med MS, när man vrider på tändningen. Öppnas spridarna snabbt en gång eller vad beror det på att det hjälper med "vridningarna"?

Ser du MS så ser du ju när spridarna öppnar. Nej dom öppnar först när motorn gått nåt startmotorvarv. Beroende på triggertyp så kan det gå olika fort.

Det jag menar är att du kör bränslepumpen i X-antal sekunder för att bygga tryck ("prime:ar") varje gång du vrider på tändningen. Har du noll i bränsletryck då bilen stått krävs det kanske ett par "prime:ningar" för att få upp erforderligt bränsletryck för att bilen ska starta (strax under 2.5 bar gissningsvis. Original = 2.5 bar).
Men har du redan fullt tryck i ledningen fram innan du vrider på tändningen eller efter första gången så ska det ju inte hjälpa att slå av/på fler gånger.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #261 skrivet: januari 28, 2009, 20:04:14 »
Då borde det altså vara så att det tar ett tag för pumpen att bygga upp trycket..

Får testa vidare imorgon på morgonen  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #262 skrivet: januari 28, 2009, 20:11:57 »
Då borde det altså vara så att det tar ett tag för pumpen att bygga upp trycket..

Får testa vidare imorgon på morgonen  :)

Kan vara så men känns inte särskilt troligt
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #263 skrivet: januari 28, 2009, 21:00:26 »
Ska kontrollera kallstartsspridaren i helgen. Den måste ju få tillräckligt med den inkopplad!  :-\

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #264 skrivet: januari 29, 2009, 10:54:20 »
Ska kontrollera kallstartsspridaren i helgen. Den måste ju få tillräckligt med den inkopplad!  :-\

Ja mer än tillräckligt..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #265 skrivet: januari 30, 2009, 18:52:52 »
Idag startade bilen utan minsta host eller problem bara för att jag vred om tändningen ca 10-20 gånger före jag vred runt den.

Igår när jag provade låta pumpen bygga tryck i mer än 10 sekunder hjälpte detta inte alls.

Alltså, för varje gång nyckeln vrids om till läge 2 öppnar spridarna någon millisekund eller något, annars hade den ju inte startat så bra idag  ???

Hursomhelst ska detta kontrolleras noga i helgen.

På tal om helgen så blev det en intressant hemfärd idag. 100km tog 3½ timme  :-\
Påväg ut från stan hade jag en 240med svart motorhuv, dimljus å annat blingbling efter mig i röven hela vägen.
Tänkte att han drar jag ifrån bara jag kommer upp på motorvägen. Sagt och gjort, efter att 2an och 3an varvats ut var han några hundra meter bakom mig  ;D
Kände mig riktigt glad och lycklig.
Två sekunder senare tittar jag i spegeln och ser stoora vita rökmoln efter bilen. Neej tänker jag.
Från superlycklig till halv förstörd på 3 sekunder... Släpper gasen, slår av strömmen till MS så motorn stannar och rullar av motorvägen på en avfart som kom lägligt. Rullade ända fram till en parkering, då redan snurrade motorrenoveringar och b230 block i huvudet på mig.
När jag stannade märkte jag att det kom mycket rök under motorhuven och tänkte att nu har nog topplockspackningen gått eller nån annan packning.
När jag öppnade motorhuven fann jag att allting var dyngblött. Det var kylarvatten på precis allt. Jahaja, varifrån kom det då?
Det visade sig vara slangen från blocket till värmepaketets värmekran som spruckit upp i 90graders böjen ca 10cm.

Kände mig riktigt lättad över att det inte var något värre  :)
Vandrade iväg med en kompis till närmaste bil/reservdelsåterförsäljare och de hade lyckligtvis nog en slang som passade.. 15€ fattigare gick vi tillbaka till bilen, bytte slangen och gick till en mataffär och köpte en 5-liters vattendunk. Tömde i vattnen och körde iväg hem.  :)

Han i 240in måste ha haft ett bra skratt när han drog om mig, med min bil rykandes och isaktandes  ;D

Bild på slangjäveln kommer sen  :)

Sandvik

  • Medlem
  • Antal inlägg: 176
  • Lägst ET vinner
    • Visa profil
    • NRCC.se - Civic 2G
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #266 skrivet: januari 30, 2009, 19:12:11 »
Tur att det bara var en slang som gick iaf. :P

Volvo 340 -90............."Vinterpulkan"
Honda Civic ED3 -91......."JDM Brukis"
Honda Civic 2G -80..."Banbils projekt"

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #267 skrivet: januari 30, 2009, 20:02:18 »
Jo, det var en jäkla tur i oturen  :)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #268 skrivet: januari 30, 2009, 20:56:54 »
Gör en liten lista här:

What to do:
Kolla varför styrningen bråkar så man ibland måste hålla ratten snett och ibland rakt.
Tvätta motorrum samt resten av bilen, fylla i ny kylvätska.
Kolla över elen till kallstartsspridaren och varför kallstarterna inte vill lyckas med MS

Tid för detta: Från nu till söndag kväll.

Plus detta har jag lovat att hjälpa en kompis med hans bilar imorgon också blir det bastukväll efteråt.

Har löst ett fjäderben nu. Hela fjäderbenet glappade när jag slet i det.. Verkar som om dämparen glappar nåt hemskt.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #269 skrivet: januari 30, 2009, 22:10:54 »
Kul att du drog 240:n, synd att kylarslangen inte klarade G-krafterna ;)

Angående dina startförsök. Spridarna ska inte öppna sig då man vrider på nyckeln. Gör dom det ändå ser du det på diodblinket på megasquirt.

Angående styrningen som inte går tillbaka, sån är min med. Och jag är ganska säker på att det är fjäderbenets topp som kärvar så att när man styr tillbaka så går inte toppen på fjädern ända tillbaka och sen ligger den där och håller emot tills man svängt över lite mer än man vill så att det blir lagom när man släpper ratten.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #270 skrivet: januari 30, 2009, 23:01:47 »
Tror jag hittat orsaken till den konstiga styrningen nu.

FREJ: Det var inte att den inte styr tillbaka som är problemet, utan att ibland när man kör i gupp på vägen, känner man hur styrningen ändrar sig och man måste ändra vinkel på ratten för att fortsätta i samma riktning.

Dämparna har suttit löst i fjäderbenet...

Den gängade hållaren som ska hålla dämparen, har bottnat i gängorna före dämparen spänts fast ordentligt, vilket orsakar att dämparen glappar i fjäderbenet.
Har lagt en platt plastbit under själva dämparen innuti fjäderbenet nu, och nu sitter det som det ska. Hoppas att det är detta som orsakar den skumma styrningen.

Oturligt nog har jag kameran i lägenheten. Får försöka fixa en annan över helgen så ni får bilder.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #271 skrivet: januari 30, 2009, 23:18:26 »


 Spridarna ska inte öppna sig då man vrider på nyckeln.

Är du säker på det :-\ jag började bli osäker om primpulsen kommer när man vrider på tändningen eller när man tar på starten :-\
« Senast ändrad: februari 01, 2009, 12:45:25 av kullke »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #272 skrivet: februari 01, 2009, 22:07:26 »


 Spridarna ska inte öppna sig då man vrider på nyckeln.

Är du säker på det :-\ jag började bli osäker om primpulsen kommer när man vrider på tändningen eller när man tar på starten :-\

Ska inte svära men har aldrig sett dioderna på MS blinka utan att startmotorn går..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #273 skrivet: februari 01, 2009, 23:16:59 »
Jag kollade i helgen och dioderna blinkar inte om man inte vrider på starten.

Förstår inte varför bilen startade bra i fredags då jag vred av/på några gånger före. Ren tillfällighet?

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #274 skrivet: februari 02, 2009, 06:27:16 »
har inte läst hela tråden men om du vrider på starten några ggr så bygger du upp soppa trycket, kan ju vara därför som bilen startadei fredags eller när det var! men som frej säger så måste motorn gå runt för att någon spridare ska öppnas!
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #275 skrivet: februari 02, 2009, 16:39:29 »
Nu har jag forskat lite i ämnet och kommit fram till att för mej som kör Vems så när jag slår på tändningen så ger den en skvätt. Är motorn varm ger den bara "scaling %" av den skvätten.
Men jag hittade ingen information om hur detta fungerar i MegaSquirt ??? men antar att det beror på vilken version du har på MT :-\ jag kör med MT2.25 men det kan vara jävligt olika när jag kör Vems :-\

Var hittar man information om MegaSquirt ??? jag hittar inget :-[


Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #276 skrivet: februari 02, 2009, 17:02:47 »
har inte läst hela tråden men om du vrider på starten några ggr så bygger du upp soppa trycket, kan ju vara därför som bilen startadei fredags eller när det var! men som frej säger så måste motorn gå runt för att någon spridare ska öppnas!

Provade en dag låta pumpen bygga tryck i ca 15-20 sekunder, enbart det hjälpte inte.


kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #277 skrivet: februari 02, 2009, 17:29:09 »
Nu har jag sökt och hittat svaret på min fråga på minst två ställen så om du har prime pulse på så ska alla spridare klicka till en gång när du vrider på tändningen 8) så det är nog därför bilen startar bättre när du vrider av och på tändningen innan startförsök.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #278 skrivet: februari 06, 2009, 13:46:52 »
Nu har jag sökt och hittat svaret på min fråga på minst två ställen så om du har prime pulse på så ska alla spridare klicka till en gång när du vrider på tändningen 8) så det är nog därför bilen startar bättre när du vrider av och på tändningen innan startförsök.

Då är det nog därför.
Ska ändå kolla över det, så kan vi vara säkra.  :)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #279 skrivet: februari 10, 2009, 15:31:22 »
Upptäckte två problem till förutom de knepiga kallstarterna idag.

Det första är att jag nu plötsligt saknar signal helt på tps. Den stog på 0% hela tiden när jag körde hem idag..

Det andra är att bilen är så låg fram så vinterdäcken tar i uppe i hjulhuset, och det är ju ändå bara 14" och inte så värst hög profil  :(  Funderar på att köra med originalhöjd igen, det verkar vara minst problem så..