Författare Ämne: Volvo 360 Turbo  (läst 443910 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #280 skrivet: februari 10, 2009, 21:31:19 »
Upptäckte två problem till förutom de knepiga kallstarterna idag.

Det första är att jag nu plötsligt saknar signal helt på tps. Den stog på 0% hela tiden när jag körde hem idag..

Det andra är att bilen är så låg fram så vinterdäcken tar i uppe i hjulhuset, och det är ju ändå bara 14" och inte så värst hög profil  :(  Funderar på att köra med originalhöjd igen, det verkar vara minst problem så..

Ojdå, har du pillat nåt på AccEnrich? För om du har det och TPS:en plötsligt lägger av så blir det ju väldig skillnad på respons när du trycker på lite snabbt..
Du får mäta upp 5v till tps:en och sen spänningen tillbaka.. hoppas det bara är nåt i din TPS eller kabeldragning som havererat och inte nåt på kortet  :-\

Ojdå, vad har du för mått på vinterdäcken utöver 14":s höjd?
Du får montera in några rullar så däcken kan gå emot innerskärmens tak utan att det gör nåt  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #281 skrivet: februari 10, 2009, 21:46:29 »
Ojdå, har du pillat nåt på AccEnrich? För om du har det och TPS:en plötsligt lägger av så blir det ju väldig skillnad på respons när du trycker på lite snabbt..
Du får mäta upp 5v till tps:en och sen spänningen tillbaka.. hoppas det bara är nåt i din TPS eller kabeldragning som havererat och inte nåt på kortet  :-\

Ojdå, vad har du för mått på vinterdäcken utöver 14":s höjd?
Du får montera in några rullar så däcken kan gå emot innerskärmens tak utan att det gör nåt  ;)

Nej, jag har inte pillat nåt på accenrich eller nåt annat angående tpsen.
Är ju snart helg igenn så man kan skruva lite  :P

Ingen dum idé med rullar i skärmen  ;D
Men det lutar nog åt nya dämpare och glt fjädrar.. Eventuellt till nästa vinter, får se hur det funkar med sommardäcken.

Har inte koll på vad det är för profil på 14tummarna.. Ska kolla upp det.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #282 skrivet: februari 18, 2009, 13:40:26 »
Skumma saker pågår med min bil. Tomgången kan ibland vara runt 2000rpm och ibland 900.. Förstår inte varför, kan det bero på insugsläckage eller nåt vacumläckage?
Kanske det kan vara att den är för snålt ställd på låga rpm vid lågt undertryck?

Hursomhelst. Nästa vecka är ledig, ska undersöka och mappa lite då. Annars går bilen riktigt bra nu, om man jämför med hur den gick med jettronic-sprutet. Otrolig skillnad på vridet under 3500rpm.

Funderar över vad man kan göra åt framdämparna nu, hjulet tar i innerskärmen vid hårdare gupp som det är nu  :( Se bilder. Har 14tummare, 175/65.

Frej ville ha en bild på min slutdämpare, slänger in en av den.


Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #283 skrivet: februari 18, 2009, 17:18:13 »
min bill skrapade oxså inneskärmar innan jag bytte till 745 husvangsfjädrar  dock så är dem i hårdaste laget jag skall brova med vanliga 740 bak fädrar har gjort de en gång innan med dom var så dåliga så de var knappt bättre än orginal :-*
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #284 skrivet: februari 18, 2009, 17:22:24 »
Ok. Passar 740ins bakfjädrar någorlunda i fjäderskålarna? Samma omkrets?

Övrigt:
Har precis handlar ny insugspackning. Ska se nästa vecka om den oroliga tomgången och kallsterna kan hjälpas med ny packning.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #285 skrivet: februari 18, 2009, 17:34:01 »
740 fjädern passar perfekt i skålen..
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #286 skrivet: februari 18, 2009, 21:58:53 »
Ok. Passar 740ins bakfjädrar någorlunda i fjäderskålarna? Samma omkrets?

Här har du listan på fjädrar från biltema som passar 360: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4136.msg53016#msg53016
Men just diametern verkar lite skum. Tex. skiljer det på förstärkta och icke förstärkta  sierrafjädrar..

Hur som helst passar Sierra & 740-fjädrar, det har vi ju själva testat på forumet.

Paq! 740 originalfjädrar är ju MJUKARE än 360 original, inte konstigt du tyckte det blev dåligt  ;)

Citera
Har precis handlar ny insugspackning. Ska se nästa vecka om den oroliga tomgången och kallsterna kan hjälpas med ny packning.
Provat läcksökning med startgas eller bara testar du att byta packning?
Kom just på att min tomgång var så där jättevandrande i somras, måste kolla historiken och se vad som fick den att bli lugn..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #287 skrivet: februari 20, 2009, 20:23:54 »
Attans också.. Hittar inte min multimeter  >:( >:(

Lite svårt å felsöka tpsen utan den. Megatune visar 0% på tpsen hela tiden. Jag kollade så det inte var gasspjällets axel som slirade innuti tpsen men det var den inte  :( Kollade också på kontakten i MSet och där satt alla stift fastlödda som de ska fortfarande.

Konstigt nog försämrades inte gasresponsen mycket. Pyttelite bara, om jag inte märkt att tpsen inte registreras skulle jag nog inte vetat om detta. Så liten är skillnaden.

Den skumma styrningen som jag babblat om nu några veckor har jag fortfarande inte fått koll på. I alla fall påverkas den av underlaget.. Precis som om jag skulle ha alldeles för mycket toe-in.
Om friktionen  mellan hjul och vägbana minskas (is) på högra sidan av bilen känns det som om nosen skulle puffas lite åt det hållet och ratten ändrar själv läge och vrids ca 15grader åt vänster.

Blir det is på vänstra sidan är det tvärtom. Vid jämnt underlag funkar allt normalt.

Justerade ut styrstagen ett varv på båda sidorna ikväll. Får se sen om det hjälpte.

Nu ska jag leta efter min multimeter.  :(

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #288 skrivet: februari 20, 2009, 21:58:55 »
Megatune visar 0% på tpsen hela tiden. Jag kollade så det inte var gasspjällets axel som slirade innuti tpsen men det var den inte  :( Kollade också på kontakten i MSet och där satt alla stift fastlödda som de ska fortfarande.

Konstigt nog försämrades inte gasresponsen mycket. Pyttelite bara, om jag inte märkt att tpsen inte registreras skulle jag nog inte vetat om detta. Så liten är skillnaden.
Skumt, utan extra tillskott vid gaspådrag blir min bil näst intill okörbar! Och så var det även med MS1 på helt original B200F!  :o
Funderar på om du vet vilken pedal som är gasen, i min bil är det den högra av de tre hos föraren  ;)
Skämt åsido, nånting gör att din bil inte behöver tillskott och min bil behöver massor av tillskott.. har du öppet luftfilter på din?

Citera
Den skumma styrningen som jag babblat om nu några veckor har jag fortfarande inte fått koll på. I alla fall påverkas den av underlaget.. Precis som om jag skulle ha alldeles för mycket toe-in.
Om friktionen  mellan hjul och vägbana minskas (is) på högra sidan av bilen känns det som om nosen skulle puffas lite åt det hållet och ratten ändrar själv läge och vrids ca 15grader åt vänster.

Blir det is på vänstra sidan är det tvärtom. Vid jämnt underlag funkar allt normalt.

Justerade ut styrstagen ett varv på båda sidorna ikväll. Får se sen om det hjälpte.

Har bara en idé och det är ifall du råkat ut för lös styrväxel som jag hade för ett tag sedan. Då kändes det som om jag fick svänga lite innan styrningen "tog" och det var ju precis vad som hände för i gränslandet mellan höger och vänster så fick jag vrida på ratten tills styrväxeln "tog spjärn" i fästhålen. Finns lite rörelse i bulthålen om inte bultarna är dragna ordentligt. Så kolla att styrväxelns bultar sitter ordentligt. Men var du inte där och skruvade nyligen och bytte till servo eller minns jag fel? Mina bultar lossnade på 9 månader ungefär. Hade loss dom när jag hade ner framaxelbalken.

Ifall din styrväxel bara är lite lös så att den står pall när du vrider på ratten men flyttar sig då den påverkas av stötar/gupp i vägen så kan det kanske vara ett rimligt antagande från min sida. Men kan inte förklara varför den uppför sig konstigt på ojämn halka.
Lycka till i felsökningen. Bäst vore om nån kunde svänga fram och tillbaka och du låg under och kollade efter konstiga rörelser eller uteblivna rörelser (glapp).


Så glad du ska bli när du hittar multimetern! Sånt verktyg man inte kan vara utan ju!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #289 skrivet: februari 23, 2009, 16:46:43 »
Frej: Jo jag har öppet filter, men accenrich aktiveras väl om ms märker av snabba ändringar av map-värdet?
Angående styrväxeln så borde den nog sitta fast.

Hursomhelst har jag köpt en ny multimeter nu och börjat felsöka tpsen.

Verkar ha varit glappkontakt för nu funkar den.. Nästan..
Vid fullgas visar den endast 60% som mest. Har försökt kalibrera den med MS men den visar ändå bara 60% när den är vriden i botten.
Vad gör jag nu?


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #290 skrivet: februari 23, 2009, 22:32:59 »
Frej: Jo jag har öppet filter, men accenrich aktiveras väl om ms märker av snabba ändringar av map-värdet?
Angående styrväxeln så borde den nog sitta fast.

Hursomhelst har jag köpt en ny multimeter nu och börjat felsöka tpsen.

Verkar ha varit glappkontakt för nu funkar den.. Nästan..
Vid fullgas visar den endast 60% som mest. Har försökt kalibrera den med MS men den visar ändå bara 60% när den är vriden i botten.
Vad gör jag nu?

accenrich aktiveras bara på TPS enligt standardinställningen, i allafall var det så tidigare. Nu kan man ju (kanske bara med MS2 iofs) blanda påverkan av TPS och MAP, "Blended".
Kolla du styrväxeln ändå. Minns inte hur men tror jag klarade det utan medhjälpare.

Då har du nog misslyckats att kalibrera den. Var läser du av värdet 60%?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #291 skrivet: februari 23, 2009, 22:46:43 »
accenrich aktiveras bara på TPS enligt standardinställningen, i allafall var det så tidigare. Nu kan man ju (kanske bara med MS2 iofs) blanda påverkan av TPS och MAP, "Blended".
Kolla du styrväxeln ändå. Minns inte hur men tror jag klarade det utan medhjälpare.

Då har du nog misslyckats att kalibrera den. Var läser du av värdet 60%?

Med ms1 v2.2 kan jag nog blanda påverkan av tps och map..

Ska kolla styrväxeln en extra gång imorgon. Bara för säkerhetsskull.

Jag tror nog jag gör rätt vid kalibrering.

Först trycker jag på get current vid ingen gas så värdet fås till den första rutan, (värdet blir 6-7)

Sen markerar jag andra rutan, lägger gasen i botten så tpsen ger maxvärde å trycker get current. Då få jag ett annat värde i den undre rutan (110)

Sen ok.


Men sen när jag läser av "Trottle position" mätaren så visar det endast ca 60% när jag har fullgas.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #292 skrivet: februari 24, 2009, 15:06:23 »
Har pillat isär tpsen nu. Nu förstår jag varför den har bråkat. Den är såpass glapp innuti så det är svårt att få den att visa rätt.

Har ställt in MS att gå helt efter map-värde nu. Funkar hyffsat, men lite segare gasrespons är det.

Får nog köpa en ny tps. Ska köpa en bosch denna gång, och inte nåt "piratskit"..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #293 skrivet: februari 24, 2009, 18:32:09 »
Har pillat isär tpsen nu. Nu förstår jag varför den har bråkat. Den är såpass glapp innuti så det är svårt att få den att visa rätt.

Har ställt in MS att gå helt efter map-värde nu. Funkar hyffsat, men lite segare gasrespons är det.

Får nog köpa en ny tps. Ska köpa en bosch denna gång, och inte nåt "piratskit"..

Aha, vad var det för märke/inköpsställe på din TPS då? Var den NY!?

Mm tar väl lite längre tid innan det ger utslag på MAP, TPS är ju blixtsnabb. Med TPS hänger det ju på hur snabbt MS och resten av motorn klarar av att få in och nyttja soppan.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #294 skrivet: februari 24, 2009, 20:24:59 »
Köpte den på en firma vid namn Motonet.

Den jag köpte(pirat) kostade 29.90€ En Bosch original var 55€ och på skroten skulle dom ha 80€  >:(


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #295 skrivet: februari 24, 2009, 20:32:46 »
Köpte den på en firma vid namn Motonet.

Den jag köpte(pirat) kostade 29.90€ En Bosch original var 55€ och på skroten skulle dom ha 80€  >:(

Lite prisskillnad. Bosch original ska väl funka i många år utan problem..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #296 skrivet: februari 25, 2009, 18:05:58 »
Jo, blir nog en bosch nu tillnäst.

Har fått bukt på styrproblemet också  :) :)

Mina misstankar kring för mycket toe-in stämde. Skruvade ut båda styrstags'ändarna' 2 varv och nu blev styrningen riktigt riktigt bra  :)


Enda negativa kvar på bilen är de knepiga kallstarterna.
Vad jag läst till mig på msefi.com så kan det ha välldigt mycket mer än jag trodde å göra med  crankingpulse.
Jag har ju inte ställt nåt där, nybörjare som man är  :)


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #297 skrivet: februari 25, 2009, 19:46:47 »
Har fått bukt på styrproblemet också  :) :)
Mina misstankar kring för mycket toe-in stämde. Skruvade ut båda styrstags'ändarna' 2 varv och nu blev styrningen riktigt riktigt bra  :)
Skönt! Har du kört på torr asfalt än? När jag justerade åt samma håll som du tills jag fick skön instyrning i kurvor så SKREK det i däcken när jag svängde sen, alltså vid ren gubbkörning  så jag fick skruva tillbaka lite :-\

Citera
Enda negativa kvar på bilen är de knepiga kallstarterna.
Vad jag läst till mig på msefi.com så kan det ha välldigt mycket mer än jag trodde å göra med  crankingpulse.
Jag har ju inte ställt nåt där, nybörjare som man är  :)
Min borde nog oxå ses över.. berätta gärna när du gör några framsteg att dela med dig av.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #298 skrivet: februari 28, 2009, 00:29:58 »
Hejjåhå.

Nu är kallstarterna mycket bättre. Ställde upp cranking pulsewidth vid -40 till 24ms och sen minskar det linjärt. Aktiverade också First start enrichment och ställde in den på 25%.

Har tagit bort tillsatsluftsliden och pluggat ändarna. Nu har jag jämn tomgång med varm motor, men knapp tomgång kall. Får hålla lite gas vid start, annars puttrar den på på ca 300/400rpm.

Ska se om jag får tag på en fräsch tillsatsluftslid nångång  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #299 skrivet: mars 01, 2009, 19:49:19 »
Nu är kallstarterna mycket bättre. Ställde upp cranking pulsewidth vid -40 till 24ms och sen minskar det linjärt. Aktiverade också First start enrichment och ställde in den på 25%.
Skönt! Visste du att First start enrichment måste aktiveras, om du läst hjälptexten så har du förstås redan läst detta:
If the First Start Enrichment option is set to ON you will have the option  to increase the cranking PW for the first start of the day.  Just turn on the  ignition and then pump the throttle 3 times before cranking.  If the TPS value  goes above the FLOODCLEAR more than 3 times before you crank the engine then  the cranking PW will be multiplied by the Extra Cranking Fuel Multiplier. So  if the normal cranking PW is set to 10.0mS and the multiplier is 50% then the  cranking PW will be 15.0mS. This setting returns to the normal PW after the  first attempt to start the motor or if you apply the throttle past the  FLOODCLEAR setting.  This is to assist starting a motor that requires  additional fuel to start only on the first start after sitting a long time.  If the engine fails to start on the first attempt, the First Start Enrichment  can be reactivated after the engine has set for two sec without cranking.


Citera
Har tagit bort tillsatsluftsliden och pluggat ändarna. Nu har jag jämn tomgång med varm motor, men knapp tomgång kall. Får hålla lite gas vid start, annars puttrar den på på ca 300/400rpm.
Ska se om jag får tag på en fräsch tillsatsluftslid nångång  :)
Aha, har du konstaterat att sliden inte fungerar normalt?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #300 skrivet: mars 01, 2009, 19:52:52 »
Seså, att den måste aktiveras visste jag inte om. Alltid lär man sig nåt nytt. Man borde kanske lära sig att läsa alla infotexter och bruksanvisningar noggrannare.
Tack Frej!

Jo tillsatsluftgrejjen var nog knasig, för ibland hade jag tomgången på ca 1800rpm och ibland på 900 och ibland ingen alls.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #301 skrivet: mars 01, 2009, 19:56:13 »
Seså, att den måste aktiveras visste jag inte om. Alltid lär man sig nåt nytt. Man borde kanske lära sig att läsa alla infotexter och bruksanvisningar noggrannare.
Tack Frej!
Var tvungen att läsa på själv när du skrev om den  ;)
Svårt att komma ihåg alla grejer när man inte själv pillar i dom varje dag.

Citera
Jo tillsatsluftgrejjen var nog knasig, för ibland hade jag tomgången på ca 1800rpm och ibland på 900 och ibland ingen alls.
Aha..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #302 skrivet: april 23, 2009, 21:47:02 »
Börjar bli dags för lite update här nu också.

Har börjat köra med bilen nu när det blivit sommar igen, dock ser den riktigt skabbig ut. Den behöver tvätt och polering och lite rostfixande.

Planerna för denna sommar är att få tändningen att lira med MS och skaffa Bredbandslambda för att underlätta mappningen. Ideer om coilovers dyker jämt och ständigt upp i huvudet också. Får se sen.

Som jag förstått med tändningen så behöver jag någonstans att trigga motorvarv, antar att detta gör enklast med en fördelare med hallgivare? MS1 V2.2 har väl stöd för tändning utan extra komponenter antar jag eftersom han jag köpte det av har styrt tändningen på sin bil med det, sa han i åtminstone.

Sen utöver det behövs väl en tändspole. Passar vilken som helst eller vilka kriterier är det som ska uppfyllas?
När jag köpte mitt MS fick jag med en grej som jag tror är tändmodulen. Platt sak med flera anslutningar. Detta måste verkligen redas ut.

Inte så värst mycket till update, men snart börjas det igen.  :)

Edit: Glömde ju nämna att jag fått tomgången i skick nu, bytte tillsatsluftgrejjen.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #303 skrivet: april 23, 2009, 22:34:42 »
Har börjat köra med bilen nu när det blivit sommar igen, dock ser den riktigt skabbig ut. Den behöver tvätt och polering och lite rostfixande.
Rostfixa på, din rost har väl inte sprungit iväg så långt än!

Citera
Planerna för denna sommar är att få tändningen att lira med MS och skaffa Bredbandslambda för att underlätta mappningen. Ideer om coilovers dyker jämt och ständigt upp i huvudet också. Får se sen.
Härligt, håller tummarna för WB-gruppköp
Coilovers är ju ballt och ovanligt på 360

Citera
Som jag förstått med tändningen så behöver jag någonstans att trigga motorvarv, antar att detta gör enklast med en fördelare med hallgivare?
Exakt. Eller så sätter du dit en egen hallgivare på tex. vevens remskiva och limmar dit 4 magneter. Då kan du kasta fördelaren långt in på reservdelshyllan om du satsar på dubbla dubbelspolar (Wasted spark) eller 4 separata spolar (COP/Coil on plug).
Att bara köra egen hallgivare kostar inte mer än en fördelare med hallgivare från skroten. www.elfa.se har hallgivare som passar ändamålet tror jag.
tändspolar till Wasted spark eller COP kostar förstås mycket mer.


Citera
MS1 V2.2 har väl stöd för tändning utan extra komponenter
Japp!

Citera
Sen utöver det behövs väl en tändspole. Passar vilken som helst eller vilka kriterier är det som ska uppfyllas?
Vilken som helst fast enklast blir det om du tar tändspole från samma bil som du tar tändmodul. Då vet du att de funkar ihop och slipper problem som jag hade/har med misständningar pga. förmodat dålig gnista..
Men om du vill styra Dwell (uppladdningstiden av tändspolen) från MS så kan du nog ha vilken tändspole som helst..


Citera
När jag köpte mitt MS fick jag med en grej som jag tror är tändmodulen. Platt sak med flera anslutningar. Detta måste verkligen redas ut.
Ser den ut såhär?

Citera
Inte så värst mycket till update
Jodå!
Citera
men snart börjas det igen.  :)
Härligt  :)


Citera
Edit: Glömde ju nämna att jag fått tomgången i skick nu, bytte tillsatsluftgrejjen.
Grattis!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #304 skrivet: april 28, 2009, 22:39:14 »
Tack för ett väl förklarande svar Frej  :)

Har haft bilvårdsdag idag, tvättat 360in, polon och päronens s40.

Har mätt upp förbrukningen litegranna nu.

ca 1.2Liter/mil med min blandade körstil, och ett par snart utnötta bakdäck  ;D
Den verkar gå ganska snålt på landsväg, mätarnålen rörde sig inte alls på 100km.  :) Däremot med kallstarter och stadstrafik drar den i sig rejält.

Måste sätta igång jakten på delar till tändsystemet nu.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #305 skrivet: maj 03, 2009, 23:13:49 »
Har fixat lite rost i sparklådan vänster bak.
Samma som jag fixade hösten 2007. Har missat rejält med rostskyddet på detta ställe  >:( Känns dumt att göra all svetsning och slipning. Denna gång rostskyddade jag bättre iallafall! Synd att jag inte fick tag på rätt stenskottsmassa, så jag fick ta svart underredsmassa och lacka vitt ovanpå. Det är bara en tillfällig lösning dock, ska handla vit stenskottsmassa bara affären får in.
Sitter dessutom fula små plåtfälgar på den nu, ser ut som reservhjul, men det går bra att sladda med  ;D

Knäppte några bilder på min och 2 kompisars bilar också  :)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #306 skrivet: maj 03, 2009, 23:14:21 »
En till ännu, en Nissan stagea autech, häftig som fan ;D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #307 skrivet: maj 04, 2009, 20:16:30 »
Elaka rost, håll dig borta  >:(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #308 skrivet: maj 07, 2009, 21:39:18 »
ska försöka höra med team kamraterna om det går att få bra pris på coilovers till 300 (öhlin)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #309 skrivet: maj 12, 2009, 17:18:31 »
Mini-update!

Händer inte så mycket me bilen för tillfället, försöker fräscha upp den lite och fixa lite rost här å var.

Har i alla fall bytt plåtfälgar till lite snyggare  ;)
Gjorde om avgasröret lite idag, så nu släpar de inte i gatan längre  ;D

Postar lite bilder från helgens street-race också om ingen misstycker?

Mvh G

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #310 skrivet: maj 12, 2009, 17:19:03 »
Notera turbon på motorykeln:

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #311 skrivet: maj 12, 2009, 19:39:03 »
Tack för fina bilder, herr mästerfotograf  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #312 skrivet: maj 12, 2009, 23:24:41 »
mycket snygga bilder! nice!  :D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #313 skrivet: maj 14, 2009, 15:02:33 »
Har precis bytt trågpackningen på bilen nu.. hoppas fan att det håller tätt nu, inte det skojjigaste å byta direkt.

Styrväxeln sitter jävligt till i vägen å bultarna längst bak på tråget sitter inte bra till heller. Håll tätt nu!!  >:(

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #314 skrivet: juni 01, 2009, 17:45:34 »
Idag när före jag åkte till jobbet noterade jag att ena framblinkersen såg konstig ut, tänkte inte på detta förrens ikväll. Glaset till blinkersen saknades helt och hållet  :(

Gjorde ett nytt glas av gammal lysrörsplast.

Sen bytte jag renixtändmodulen till en med slutnummer 686. Nu har jag varvstoppet ställbart med MS, Äntligen! Synd att jag (tydligen) får ventilsläpp vid ca 6800rpm  >:(

Väntar på Bredbandslambdan nu, sen blir det projekt MS n' spark! eller vadenuheter  ;D
Var får man tag på ventilfjädrar som är lite stadigare än original? Är det något annat man bör tänka på om man tänker varva över 6500-7000? Kolvringar? Vevstakar? Håller det?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #315 skrivet: juni 01, 2009, 20:49:55 »
Sen bytte jag renixtändmodulen till en med slutnummer 686. Nu har jag varvstoppet ställbart med MS, Äntligen! Synd att jag (tydligen) får ventilsläpp vid ca 6800rpm  >:(
Härligt med varv men surt med ventilsläpp, om det nu är det.. har ju själv det vid strax före 6000rpm men sist jag nämnde det så blev jag nedröstad. Förmodligen tändningen som inte hänger med i min bil. (Ej Renix)

Väntar på Bredbandslambdan nu, sen blir det projekt MS n' spark! eller vadenuheter  ;D
Härligt det! :)

Var får man tag på ventilfjädrar som är lite stadigare än original? Är det något annat man bör tänka på om man tänker varva över 6500-7000? Kolvringar? Vevstakar? Håller det?
Finns ju att ta från andra bilar men jag kan dem inte.
Eller köpa från KG Trimning eller kanske folkraceshop.se?

Men hållbarheten i övriga motorn måste ju klara det oxå.. gissar på att stakar är det som är näst på tur..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #316 skrivet: juni 01, 2009, 22:30:43 »
Enligt Stefan på folkraceshop så ska hans fjädrar hänga med ganska långt. Jag tror på det han säger, han har varit bra att ha och göra med dom gånger jag har pratat med honom. Inte som vissa gånger i hemelektronikaffärer, småtjejer som inte är torra bakom öronen och lyser provision i ögonen ;)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #317 skrivet: juni 03, 2009, 12:45:28 »
Såja. Beställde en bredbandslambda sensor igår och idag var det bara å hämta ut! Snabb service!  :)


kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #318 skrivet: juni 03, 2009, 23:57:06 »

Var får man tag på ventilfjädrar som är lite stadigare än original? Är det något annat man bör tänka på om man tänker varva över 6500-7000? Kolvringar? Vevstakar? Håller det?

Den håller nog att varvas :)
Jag kör med Bugpack fjädrarna de är inte så farligt dyra (8st för 35€) och de är nog lagom hårda, och de passar direkt utan modifiering.

Och inte behöver du åka långt för att köpa fjädrar ;)
http://www.hotcars.net/webbshop.asp?menu=VW%2BAIRCOOLED#1

Artickelnummer 5340
« Senast ändrad: juni 04, 2009, 00:04:32 av kullke »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLS
« Svar #319 skrivet: juni 04, 2009, 00:13:13 »
Såja. Beställde en bredbandslambda sensor igår och idag var det bara å hämta ut! Snabb service!  :)

Å fy då! Lokal speedshop?

Har du kontakten som ska sitta på kabeln i bilen med då?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.