Författare Ämne: Avgasreningssystem  (läst 8554 gånger)

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
Avgasreningssystem
« skrivet: november 28, 2007, 00:56:27 »
Här tänker jag skriva lite om våra bilars avgasreningssystem (miljösystem), fyller på lite efter hand.

I denna tråd kan ni komma med synpunkter och förslag: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3533.0


"Pulse Air": Är ett avgasreningssystem som, via två backventiler, förser grenröret med luft. Den syrerika luften som sugs in genom ventilerna, förbränner kolväten (beståndsdelarna i bensin) som ej antänds i förbränningsrummet. Finns bilar som har en kompressor för att uppnå samma resultat. Grenröret skulle kunna kallas "efterbrännkammaren" i detta system. Kan inte se att en pluggning skulle kunna ge någon effektökning...

"EGR" (Exhaust Gas Recirculation): Systemet låter avgaser från grenröret, gå tillbaka till insuget. Detta för att reducera förbränningstemperaturen till under 2500 grader. Vid temperaturer över 2500 grader bildas NOx (kväveoxider). Då systemet stör förbränningen, kan det nog finnas effektvinster att hämta genom att plugga.

Kännetecken:
"EGR" har en "vakuumklocka" (vakuumstyrd ventil).
"Pulse Air" har backventiler eller en remdriven kompressor (luftpump).

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag har pluggat EGR på B14 [Se bilden, längre ner på sidan], genom att komplettera packningen med en tunn aluminiumplåt (uppklippt "Red Bull" burk). Fick mycket bättre gång på motorn. Pluggningen syns ej och SBP säger bara att EGR är dålig och måste kanske bytas snart. Ganska skojigt då den inte fungerar alls. ;)   /Max

« Senast ändrad: december 29, 2007, 00:57:53 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Avgasreningssystem
« Svar #1 skrivet: november 29, 2007, 19:57:18 »
"EVAP": Är ett system som tar hand om bensinångor från tanken. När motorn är avslagen, ex en varm sommardag, mellanlagras ångorna i den svarta burken (i motorrummet på vänstra sidan av blocket). När åter motorn startas, öppnar en vakuumklocka "burken" och ångorna sugs in i insugningsröret. Burken kallas kolkanister och innehåller aktivtkol.

"PCV" (Vevhusventilationen): Är ett avgasreningsystem som drar gaser från vevhuset in i insugningsröret. På detta sätt förbränns gasernas kolväten. Systemet har en oljeavskiljare (oljefälla) och en flamdämpare. Den sistnämnda måste ibland rengöras, så ej övertryck uppstår i vevhuset. Ett övertryck kan resultera i skadade packningar och läckande packboxar! Slitna ventilstyrningar ger ett ökat flöde genom detta system...

/Max

Ps. glöm inte, att ni kan komma med synpunkter och förslag, i denna tråd: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3533.0
« Senast ändrad: november 30, 2007, 02:29:19 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Avgasreningssystem
« Svar #2 skrivet: november 30, 2007, 03:40:18 »
"Katalysator": Är en avgasreningskomponent som infördes som obligatorisk i Sverige under 1988. Består av en titan eller palladium/rodium stuktur med gångar, som avgaserna kan passera [se bild]. Tanken är att avgaserna skall ha så stor yta som möjligt att "vidröra". Katalysatorn gör en kemisk reaktion möjlig, som annars inte skulle ha skett under rådande temperatur och tryck! Detta genom att molekylerna som vidrör ytan, tvingas närmare varandra. I bilavgas sammanhang är det; CO (kolmonoxid), NOx (kväveoxider) och [oförbrända kolväten] som övergår till CO2 (koldioxid), O (syrgas) och N (kvävgas). Detta gör den till en universal "avgasrenare".

Först vid 600 grader fungerar den, katalytiska processen, fullt ut. Där efter stiger temperaturen i katalysatorn snabbt, pga de exotermiska (avger värme) reaktionerna i dess inre. Blybeläggningar skadar katalysatorn, bla därav, övergången till blyfria bränslen. Bilar med katalysator har även lamdastyrd bränsleinsprutning. Detta för att skydda mot, en allt för rik bränsleblandning, och följden därav, mycket oförbrända kolväten i avgaserna. Katalysatorn blir överhettad och förstörs av för "fet blandning"...

/Max

Ps. glöm inte diskussionstråden: ;) http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3533.0
« Senast ändrad: december 29, 2007, 00:58:35 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Avgasreningssystem
« Svar #3 skrivet: februari 16, 2008, 18:49:37 »
Lite fler bilder på pluggning av EGR. Detta är min först pluggade ventil, som jag nu plockat sönder, efter 10 år! :) /Max
« Senast ändrad: februari 16, 2008, 18:58:08 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Avgasreningssystem
« Svar #4 skrivet: mars 24, 2008, 19:08:56 »
Lambdasondens ingår i bilen sk 3-vägs katalysator! Sonden är en "binär" givare (pendlar mellan 1 och 0 Volt). Den mäter syrehalten i avgaserna. Insprutningselektroniken använder dessa mätdata, till att justera bränsleblandningen. Mao tiden som spridarna skall vara öppna!


Bild, spänningen som funktion av Lambda.

Den grekiska bokstaven "lamda", används inom förbränningsläran. Som betäckning, för graden av, "optimal" förbränning!

Värdet är en kvot mellan två saker, av samma sort. Är därför enhetslöst! Lambda=(det som behövs)/(det som finns), map bränslet. Tvärtom map syret, i luften...



Bilderna visar lambdasondens placering, på min 360 B200F 1987.

Har du synpunkter, skriv dessa i diskussionstråden!

 :) /Max
« Senast ändrad: april 04, 2008, 02:42:04 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.