Författare Ämne: Diskutera: "Avgasreningssystem"  (läst 16116 gånger)

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
Diskutera: "Avgasreningssystem"
« skrivet: november 28, 2007, 01:00:46 »
Här kan vi diskutera faktatråden: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3532.0

/Max
« Senast ändrad: november 28, 2007, 01:03:06 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Diskutera: "Avgasreningssystem"
« Svar #1 skrivet: november 28, 2007, 10:16:30 »
En liten detalj angående Pulsair systemet: Då Pulsairsystemet inför syre i avgasröret med avseende att förbränna resterande kolväten finns risk att temperaturen vid avgasventilerna skjuter i höjden om mycket oförbränt bränsle passerar. Detta problem är mycket vanligt på t.ex. motorcyklar med fullflödesavgassystem och taskig bestyckning och kan i värsta fall resultera i brända avgasventiler.

Min tanke angående detta är att biltillverkarna sannolikt tänkt på detta genom att se till att avgasventilerna håller för de eventuellt högre temperaturerna... Vet dock inte om detta är fallet eller om avgastemperaturerna i våra lågtrimmade motorer är tillräckligt låg hela tiden för att se till att de grovt tillyxade ventilerna håller...

Finns någon som har koll och kan konfirmera/dementera mina spekulationer?

Annars tycker jag det är en utmärkt tråd, bra initiativ!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Diskutera: "Avgasreningssystem"
« Svar #2 skrivet: november 28, 2007, 20:40:52 »
Hur vet jag om ja har EGR eller Pulsair system. För nåt av dem har jag i min b200K

När jag besiktade bilen anmärkte besiktningsmannen om att bilens avgasvärden var lika bra som en bil med katalysator, så effektivt fungerar ju systemet.

På bilden syns lite av hela faderullan.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Diskutera: "Avgasreningssystem"
« Svar #3 skrivet: november 28, 2007, 21:51:47 »
Hur vet jag om ja har EGR eller Pulsair system. För nåt av dem har jag i min b200K

När jag besiktade bilen anmärkte besiktningsmannen om att bilens avgasvärden var lika bra som en bil med katalysator, så effektivt fungerar ju systemet.

På bilden syns lite av hela faderullan.

Snett nedanför oljepåfyllningslocket ser jag två "Puls air" backventiler. Har du kollat bilderna jag lagt i faktatråden?

Teoretiskt borde det kunna finnas båda systemen på samma motor, någon som har det? :)

/Max
« Senast ändrad: november 29, 2007, 01:47:11 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

lundh

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 96
  • räzern
    • Visa profil
SV: Diskutera: "Avgasreningssystem"
« Svar #4 skrivet: november 28, 2007, 22:41:59 »
Hur vet jag om ja har EGR eller Pulsair system. För nåt av dem har jag i min b200K

När jag besiktade bilen anmärkte besiktningsmannen om att bilens avgasvärden var lika bra som en bil med katalysator, så effektivt fungerar ju systemet.

På bilden syns lite av hela faderullan.

Snett nedanför oljepåfyllningslocket ser jag två "Puls air" backventiler. Har du kollat bilderna jag lagt i faktatråden?

Teoretiskt bord det kunna finnas båda systemen på samma motor, någon som har det? :)

/Max



ah,, vad genialt med en diskussiontråd;)

har för mig att det går ett rör från grenrret som går in i insuget... har en b200e, men kan även ha varit på sierran...  serju typ lika dant ut ju:)

fråga jag frågade max i ett pm. kan backventilerna på pulsairen släppa igenom avgaser till inluften istället för tvärt om som det ska funka? hade pluggat slangen efter ventilerna och när en kompis täppte avgasröret så ploppa den ur och då åkte avgaserna där istället.. så motorn stanna aldrig...
strajps går snabbast

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Diskutera: "Avgasreningssystem"
« Svar #5 skrivet: november 28, 2007, 22:52:14 »
fråga jag frågade max i ett pm. kan backventilerna på pulsairen släppa igenom avgaser till inluften istället för tvärt om som det ska funka? hade pluggat slangen efter ventilerna och när en kompis täppte avgasröret så ploppa den ur och då åkte avgaserna där istället.. så motorn stanna aldrig...

Förstod inte frågan i pm-et. ;) Kanske backventilerna inte orkar hålla emot, om du pluggar avgasröret. Hur är det om motorn går "normalt", har du ett lätt sug i slangen (röret)?

/Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Diskutera: "Avgasreningssystem"
« Svar #6 skrivet: november 28, 2007, 23:11:28 »
Hur vet jag om ja har EGR eller Pulsair system. För nåt av dem har jag i min b200K

När jag besiktade bilen anmärkte besiktningsmannen om att bilens avgasvärden var lika bra som en bil med katalysator, så effektivt fungerar ju systemet.

På bilden syns lite av hela faderullan.
Det ser ut som du har både EGR och Pulsair på din, det syns på bilden att det går ett rör från grenröret och bakom motorn så antagligen har du en EGRventil på andra sidan motorn.

lundh

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 96
  • räzern
    • Visa profil
SV: Diskutera: "Avgasreningssystem"
« Svar #7 skrivet: november 28, 2007, 23:18:14 »

Förstod inte frågan i pm-et. ;) Kanske backventilerna inte orkar hålla emot, om du pluggar avgasröret. Hur är det om motorn går "normalt", har du ett lätt sug i slangen (röret)?

/Max


ska testa detta vid tillfälle!

och kullke/grider precis,, den där lilla grunkan måste sitta typ under insuget
strajps går snabbast

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Diskutera: "Avgasreningssystem"
« Svar #8 skrivet: november 28, 2007, 23:43:57 »
Tog mig friheten att göra några förstoringar! ;) /Max
« Senast ändrad: november 29, 2007, 01:40:29 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Diskutera: "Avgasreningssystem"
« Svar #9 skrivet: november 29, 2007, 22:46:53 »
Tack för info om EVAP, har alltid undrat vad den gör för nytta! Farligt/dumt att ta bort?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Diskutera: "Avgasreningssystem"
« Svar #10 skrivet: november 29, 2007, 23:12:27 »

Teoretiskt borde det kunna finnas båda systemen på samma motor, någon som har det? :)


Menar du både EGR och Pulsair eller katalysator och något/båda av de tidigare?
Min 340 B14 -87 har både EGR och Pulsair i original. Pulsair fungerar dock inget vidare med katalysator då katalysatorn "kräver" rätt bränsle/luft förhållande för att funka optimalt. Teoretiskt sett skulle det väl gå att montera pulsairsystemet efter katten, men det skulle sannolikt inte göra någon direkt nytta då katten tar hand om alla oförbrända kolväten. Det är därför en katalysatorbil aldrig bör köras med för fet blandning under längre perioder, t.ex. om lambdasonden pajar, ty då går en massa oförbränd soppa ut i avgassystemet, katten förbränner dessa, blir överhettad och går sönder...

Åter till ämnet... Pulsair och EGR sitter som sagt standard på min 340, EGR sitter dessutom tillsammans med katalysator och alla andra moderna hjälpmedel på i stort sett alla moderna bilmotorer. Pulsair används dock inte i kombination med katalysator.

Hoppas jag bringat lite klarhet...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Diskutera: "Avgasreningssystem"
« Svar #11 skrivet: november 30, 2007, 00:22:39 »
Menar du både EGR och Pulsair eller katalysator och något/båda av de tidigare?
Min 340 B14 -87 har både EGR och Pulsair i original. Pulsair fungerar dock inget vidare med katalysator då katalysatorn "kräver" rätt bränsle/luft förhållande för att funka optimalt. Teoretiskt sett skulle det väl gå att montera pulsairsystemet efter katten, men det skulle sannolikt inte göra någon direkt nytta då katten tar hand om alla oförbrända kolväten. Det är därför en katalysatorbil aldrig bör köras med för fet blandning under längre perioder, t.ex. om lambdasonden pajar, ty då går en massa oförbränd soppa ut i avgassystemet, katten förbränner dessa, blir överhettad och går sönder...

Jag menade "EGR och Puls air", diskussionen var vad Girder har i sin bil, se bilderna. Tack för inlägget, det var mycket att fundera över... :)

Åter till ämnet... Pulsair och EGR sitter som sagt standard på min 340, EGR sitter dessutom tillsammans med katalysator och alla andra moderna hjälpmedel på i stort sett alla moderna bilmotorer. Pulsair används dock inte i kombination med katalysator.

Det var en miljövänlig bil! Mina bilar har följande system:

340 (82,85,88) B14 => Endast EGR och Pulsair :)

Rättelse: Kurre har givetvis rätt, B14 har Pulsair original! :-[ /Max

360 (87) B200F => Endast katalysator och EVAP :)

/Max

« Senast ändrad: mars 24, 2008, 19:34:03 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Diskutera: "Avgasreningssystem"
« Svar #12 skrivet: november 30, 2007, 00:37:46 »
Tack för info om EVAP, har alltid undrat vad den gör för nytta! Farligt/dumt att ta bort?

Har själv haft tankar, på att ta bort "burken". Den får i så fall ersättas med en "gammal hederlig" luftningsslang, som mynnar under bilen. Tanken måste andas. Om man bara pluggar kan det gå som för en Opel Kadett, vars ägare jag känner, bränslepumpen sög ihop hela tanken!!! Det är möjligt att 360-en redan har en luftningsslang, parallellt med EVAP. Har inte kollat...

Den stora frågan är: Vad säger SBP?

/Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Diskutera: "Avgasreningssystem"
« Svar #13 skrivet: november 30, 2007, 09:14:28 »
EVAP systemet räknas som en del av bilens 3-vägskatalysatorrening och måste därmed sitta där samt fungera på bilar av 89 års modell och framåt... På äldre bilar gäller nog samma som för katten, satt den där från början ska den finnas, annars behövs den inte, och ingen funktion krävs. Dock är jag rätt så övertygad om att den inte på något sätt funktionstestas av SBP, så vill man stoppa något annat i burken så är nog inte det några problem bara man sätter små pluggar i vakumslangarna och löser tankventilationen på annat sätt. Dock känns det väl kanske lite onödigt då jag har svårt att se hur det skulle påverka bilen negativt, annat än att delarna väger lite.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Diskutera: "Avgasreningssystem"
« Svar #14 skrivet: mars 28, 2008, 12:19:03 »
Vad mäts lambda i? Vad är värdet?
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Diskutera: "Avgasreningssystem"
« Svar #15 skrivet: mars 28, 2008, 17:25:26 »
Vad mäts lambda i? Vad är värdet?

Värdet är en kvot mellan två saker, av samma sort. Är därför enhetslöst! Lambda=(det som behövs)/(det som finns), map bränslet. Tvärtom map syret, i luften... / :) Max
« Senast ändrad: mars 28, 2008, 18:13:44 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Diskutera: "Avgasreningssystem"
« Svar #16 skrivet: december 28, 2008, 03:15:04 »
Jag hade både EGR och Puls Air i min bil innan jag plockade bort båda då Puls-air tydligen var pluggat när man läste på insidan av huvven och rören till EGR systemet har en tendens att rosta sönder.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Diskutera: "Avgasreningssystem"
« Svar #17 skrivet: december 28, 2008, 10:01:45 »
Jag hade både EGR och Puls Air i min bil innan jag plockade bort båda då Puls-air tydligen var pluggat när man läste på insidan av huvven och rören till EGR systemet har en tendens att rosta sönder.

Vilken motor, B2xx !? :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Diskutera: "Avgasreningssystem"
« Svar #18 skrivet: december 28, 2008, 11:27:59 »
Jag hade både EGR och Puls Air i min bil innan jag plockade bort båda då Puls-air tydligen var pluggat när man läste på insidan av huvven och rören till EGR systemet har en tendens att rosta sönder.

Nja, är du säker? Står det inte på lappen att man ska läsa av CO-halten med systemet pluggat? Annars ska det vara igång och funktionellt.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Söderqvist

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
SV: Diskutera: "Avgasreningssystem"
« Svar #19 skrivet: december 08, 2011, 10:31:37 »
Jag har en B14.4s -88 alltså KAT och troligen EGR (Tycker jag känner igen klockan på grenröret), vad jag vet så ska inte SBP vara så noga med just EGR och katten måste bara sitta där.

Vad tror ni om att jag utför följande på min bil

1# Blocka bort HELA EGR systemet, tillverkar en täckbricka till grenröret osv alltså plockar bort och pluggar ALLT

2# Kapa upp katten och rensa denna på ALLT och svetsa ihop den igen.

SBP kan juh inte säga något om katten men är lite orolig över EGRn, någon som testat att köra helt utan EGR?

//SkyNard

Elias__

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 95
    • Visa profil
SV: Diskutera: "Avgasreningssystem"
« Svar #20 skrivet: januari 09, 2012, 15:07:28 »
Du kan plugga EGR och slå sönder innehållet i katten med ett spett för att sen slå igenom ett lämpligt rör.
EGR ventilen har jag pluggat på alla mina bilar ( inkl Audin jag har nu ) då det är världens hitte på , som någon tidigare skrev så rostar rören upp sen till 99.99 % så har den vacum styrda ventilen kärvat ihop ändå.
bilen kommer gå mycket bättre och snålare om du pluggar EGRen, på min gamle corolla hade ventilen kärvat ihop i öppet läge så bilen vakna fint till liv efter att man pluggat den.

EGR-funktion = motor suger i sig " död luft " och det vill den inte !

Edit: för att plugga EGRen så den kan hänga kvar för syns skull: klipp till en lämplig bit plåt och borra upp skruv hål sedan monterar du denna mellan insug och EGR röret. sen klipper du till 2 st packningar av lämpligt material ( går fint med mjölk kartong om du inte har riktigt packnings material hemma ) och skruvar dit alltihop .
« Senast ändrad: januari 09, 2012, 15:14:17 av Elias__ »