Författare Ämne: Frågor från en nybörjare inom etanolkonvertering  (läst 6580 gånger)

Sjoling

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Frågor från en nybörjare inom etanolkonvertering
« skrivet: december 25, 2007, 18:34:58 »
Hellu.

Såg att det fanns en flik i forumet om etanolkonvertering och blev lite nyfiken. Jag har läst lite men inte riktigt fått de svaren jag vill ha.
Tar motorn på något sätt skada av konvereingen?
Får den bättre/några extra hästkrafter? Markant skillnad?
Är det jobbigt att montera/installera en bränsletrycksregulator?
Hur mycket bränsletryck ska man köra med?
Hoppas någon orkar svara mina frågor :)

Ha en fortsatt trevlig jul allihopa!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 16883
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Frågor från en nybörjare inom etanolkonvertering
« Svar #1 skrivet: december 25, 2007, 22:44:07 »
Hellu.

Såg att det fanns en flik i forumet om etanolkonvertering och blev lite nyfiken. Jag har läst lite men inte riktigt fått de svaren jag vill ha.
Tar motorn på något sätt skada av konvereingen?
Får den bättre/några extra hästkrafter? Markant skillnad?
Är det jobbigt att montera/installera en bränsletrycksregulator?
Hur mycket bränsletryck ska man köra med?
Hoppas någon orkar svara mina frågor :)

Ha en fortsatt trevlig jul allihopa!

Motorn tar inte skada så länge du inte kör på för snål blandning och belastar den samtidigt.
Det som KAN ta skada är slangar och andra gummi/plastdetaljer, min har dock inte visat några tecken på detta efter flera års etanolkörning. Inte hört talas om några fall på forumet i övrigt heller.

Motorn får nästan oförändrad prestanda, det är inte förrens du laddar på med turbo eller höjer motorns kompression du kan räkna fördelar prestandamässigt, och om du inte ställer tändningen så får du kanske lite lägre effekt med bensin. Dock inget jag själv märkt av.
Anledningen till att jag kör med Etanol är att det är kul att slippa betala skatt, det är oftast billigare än att köra med bensin, beroende på prissättningen. Men framförallt kommer jag dra fördelar av etanolen när jag trimmar vidare på min motor med höjd komp osv.

Bränsletrycket vet jag inte exakt, men 3-3,5-4 bar handlar det nog om.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: december 29, 2007, 03:37:00 »
Det gäller alla bränslen! ;) För snål blandning ökar förbränningstemperaturen och riskerar "bränna" avgasventilen. Har läst en del om etanol, har ingen praktisk erfarenhet, men är det inte förenat med stora kallstartsproblem, denna årstiden. FREJ (MS och etanol expert), får svara! :)  /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: december 30, 2007, 09:29:24 »
Det gäller alla bränslen! ;) För snål blandning ökar förbränningstemperaturen och riskerar "bränna" avgasventilen. Har läst en del om etanol, har ingen praktisk erfarenhet, men är det inte förenat med stora kallstartsproblem, denna årstiden. FREJ (MS och etanol expert), får svara! :)  /Max

Det har du rätt i Max! Men byter man till E85 är det ju större risk att få fel blandning innan man hittat rätt inställningar..

Etanolens stora arkilleshäl är ju välkänd.. kallstartsproblem om man inte har nån anordning för att höja tempen i starten.. eller startgas.

Själv har jag kallstartat ned till ca -10° till -15° men då får man se till att ha friskt batteri för man får köra länge på startmotorn innan bränslet tänder!
Normalt så kör jag inga kallstarter (garage & motorvärmare..) men det fungerar bra ned till nollan eller några köldgrader. Sen börjar det bli tjurigare som sagt. Dock så har de ju nu börjat med E70 på vintern, det är nämligen så att "riktiga" etanolbilar oxå får problem vid grov kyla. Mina erfarenheter ovan är med E85 i tanken.. erfarenheter från en svunnen tid alltså.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Sjoling

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: januari 02, 2008, 03:26:00 »
tack för svaren. Känner mig lite mer kunnig om ämnet :)
toppen forum :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: januari 03, 2008, 22:18:40 »
tack för svaren. Känner mig lite mer kunnig om ämnet :)
toppen forum :)

kolla in forumet på etanol.nu för maximala kunskaper i ämnet!