Hellu.
Såg att det fanns en flik i forumet om etanolkonvertering och blev lite nyfiken. Jag har läst lite men inte riktigt fått de svaren jag vill ha.
Tar motorn på något sätt skada av konvereingen?
Får den bättre/några extra hästkrafter? Markant skillnad?
Är det jobbigt att montera/installera en bränsletrycksregulator?
Hur mycket bränsletryck ska man köra med?
Hoppas någon orkar svara mina frågor
Ha en fortsatt trevlig jul allihopa!
Motorn tar inte skada så länge du inte kör på för snål blandning och belastar den samtidigt.
Det som KAN ta skada är slangar och andra gummi/plastdetaljer, min har dock inte visat några tecken på detta efter flera års etanolkörning. Inte hört talas om några fall på forumet i övrigt heller.
Motorn får nästan oförändrad prestanda, det är inte förrens du laddar på med turbo eller höjer motorns kompression du kan räkna fördelar prestandamässigt, och om du inte ställer tändningen så får du kanske lite lägre effekt med bensin. Dock inget jag själv märkt av.
Anledningen till att jag kör med Etanol är att det är kul att slippa betala skatt, det är oftast billigare än att köra med bensin, beroende på prissättningen. Men framförallt kommer jag dra fördelar av etanolen när jag trimmar vidare på min motor med höjd komp osv.
Bränsletrycket vet jag inte exakt, men 3-3,5-4 bar handlar det nog om.