Jag har prövat att köra min 340 -87 med B14 och weber på upp till 50% etanol. Upp till 20-30% funkade det helt ok, även om det gick ryckigare, särskilt när den var kall. Däröver blev den tvärhopplös att använda, ryckte något fruktansvärt vid gaspådrag, jämn fart, motorbroms och så vidare. Visserligen gick den ju inte silkeslent med bensin heller, förgasaren har sett bättre dagar, men skillnaden var klart märkbar.
Nu håller jag däremot på att konvertera till insprutning, bland annat i hopp om att kunna köra etanol med korrekt blandning. Insprutningsdelarna kommer ju från en Renault 5 GTS (se projekttråden Volvo 340 DLi...); nästintill samma grejer sitter i Renault 5 GTE som har en 1.7 literssnurra (motsvarar volvo B172). Spridaren från den torde ju flöda lite mer, ganska lämpligt till en etanolkonvertering. Annars kan man plocka bort plomberingen i btren och vips har man en justerbar btr. Något skall väl funka tycker man, återkommer med mer info när bilen är besiktigad!