Författare Ämne: Etanol i B14  (läst 10542 gånger)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
Etanol i B14
« skrivet: maj 04, 2007, 21:21:17 »
Jag har prövat att köra min 340 -87 med B14 och weber på upp till 50% etanol. Upp till 20-30% funkade det helt ok, även om det gick ryckigare, särskilt när den var kall. Däröver blev den tvärhopplös att använda, ryckte något fruktansvärt vid gaspådrag, jämn fart, motorbroms och så vidare. Visserligen gick den ju inte silkeslent med bensin heller, förgasaren har sett bättre dagar, men skillnaden var klart märkbar.
Nu håller jag däremot på att konvertera till insprutning, bland annat i hopp om att kunna köra etanol med korrekt blandning. Insprutningsdelarna kommer ju från en Renault 5 GTS (se projekttråden Volvo 340 DLi...); nästintill samma grejer sitter i Renault 5 GTE som har en 1.7 literssnurra (motsvarar volvo B172). Spridaren från den torde ju flöda lite mer, ganska lämpligt till en etanolkonvertering. Annars kan man plocka bort plomberingen i btren och vips har man en justerbar btr. Något skall väl funka tycker man, återkommer med mer info när bilen är besiktigad!
« Senast ändrad: maj 05, 2007, 00:26:40 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Etanol i B14
« Svar #1 skrivet: december 17, 2007, 12:32:29 »
Etanolplanerna fortskrider så sakteliga... Ni som har hållit koll på min projekttråd vet att ett MS är införskaffat och väntar på att monteras... Detta kommer onekligen underlätta etanolandet en aning.  ;D
Nu till saken, om man vill köra riktig Flex fuel med MS krävs för tillfället en så kallad "fuel composition sensor", som enbart tycks tillverkas av Siemens (har jag för mig...), samt kostar minst 250 dollar ny... Inte så kul med tanke på att det är ungefär lika mycket som hela mitt Megasquirt kostar. Dessutom går de sönder med jämna mellanrum... Av dessa anledningar har många bilfabrikanter (SAAB, Ford, kanske fler) frångott dessa sensorer och använder feedback från lambdan för att ställa även tändningen (och i SAABs fall turbotrycket) vid olika bränsleblandningar...
Detta finns inte implementerat i MS i dagsläget, så jag har dragit igång en liten tråd på MSEFI forumet där det diskuteras lite, om någon är intresserad..

http://www.msefi.com/viewtopic.php?p=185937#185937
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Etanol i B14
« Svar #2 skrivet: december 17, 2007, 17:36:26 »
Etanolplanerna fortskrider så sakteliga... Ni som har hållit koll på min projekttråd vet att ett MS är införskaffat och väntar på att monteras... Detta kommer onekligen underlätta etanolandet en aning.  ;D
Nu till saken, om man vill köra riktig Flex fuel med MS krävs för tillfället en så kallad "fuel composition sensor", som enbart tycks tillverkas av Siemens (har jag för mig...), samt kostar minst 250 dollar ny... Inte så kul med tanke på att det är ungefär lika mycket som hela mitt Megasquirt kostar. Dessutom går de sönder med jämna mellanrum... Av dessa anledningar har många bilfabrikanter (SAAB, Ford, kanske fler) frångott dessa sensorer och använder feedback från lambdan för att ställa även tändningen (och i SAABs fall turbotrycket) vid olika bränsleblandningar...
Detta finns inte implementerat i MS i dagsläget, så jag har dragit igång en liten tråd på MSEFI forumet där det diskuteras lite, om någon är intresserad..

http://www.msefi.com/viewtopic.php?p=185937#185937

Okej, kul med killar som dig som tänker långsiktigt och "outside the box"  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.