Författare Ämne: 340 Framvagn  (läst 5512 gånger)

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
340 Framvagn
« skrivet: december 25, 2007, 23:48:28 »
hey jag är ny här och tänkte fråga en sak :) . jag har en 340 med b14 och jag har tagigt bort den nu och tänkte sätta i en b23a och byta bakaxel till en 1031, men min fråga är som så att när jag lyfte ner motorn så tog oljetråget i framvagnen :o hur ska jag lösa detta på lättaste sätt? byta framvagn eller går det att få ner den endå?
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: 340 Framvagn
« Svar #1 skrivet: december 26, 2007, 01:11:27 »
hey jag är ny här och tänkte fråga en sak :) . jag har en 340 med b14 och jag har tagigt bort den nu och tänkte sätta i en b23a och byta bakaxel till en 1031, men min fråga är som så att när jag lyfte ner motorn så tog oljetråget i framvagnen :o hur ska jag lösa detta på lättaste sätt? byta framvagn eller går det att få ner den endå?

Det du behöver:
Främre motorbalk från en 360 med b19/b200
Oljetråg,oljepump och oljesticka från 360 med b19/b200

Sen slinker din b23 nr ner.

Välkommen till klubben.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: 340 Framvagn
« Svar #2 skrivet: december 26, 2007, 09:57:21 »
okey tackar tackar :) passar en framvagn från en 142? råkar ha en sån liggandes så?  ;D
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 340 Framvagn
« Svar #3 skrivet: december 26, 2007, 11:00:46 »
okey tackar tackar :) passar en framvagn från en 142? råkar ha en sån liggandes så?  ;D


Om du har tur passar den kanske. Det beror ju på vad man menar när man säger "passar". Bolt on eller kapa svetsa fixa.. samma sak med 1031-axel och växellådan fram. Där åtgår ju en hel del kapande mätande och svetsande med.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: 340 Framvagn
« Svar #4 skrivet: december 26, 2007, 11:18:59 »
aah jag har redan kapat upp lite av torpedväggen och kardantunneln så det ska fixas nytt, och bakaxeln tror jag att jag bara lägger på bladfjädrarna bak och mäter in den sen spänner fast den. är sugen på att bygga om till "riktiga" fjädrar men det är mycket jobb tycker jag. är relatift ny på detta så :P
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 340 Framvagn
« Svar #5 skrivet: december 26, 2007, 12:19:19 »
aah jag har redan kapat upp lite av torpedväggen och kardantunneln så det ska fixas nytt, och bakaxeln tror jag att jag bara lägger på bladfjädrarna bak och mäter in den sen spänner fast den. är sugen på att bygga om till "riktiga" fjädrar men det är mycket jobb tycker jag. är relatift ny på detta så :P

Okej då verkar du inte ha tummen mitt i handen precis, vore kul om du kunde visa oss lite bilder på denna konvertering!

"Vi"(jag) 300-entusiast(er) är lite emot att bygga bort originalets de-dion bakaxel. Sitter ju en del av bilens charm i den konstruktionen. Men många (med mig) har problem med att drivlinan inte håller och har man mycket pulver i motorn kan det ju vara enda ekonomiskt rimliga utvägen att sätta dit en helt stel axel.

Keep up!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: 340 Framvagn
« Svar #6 skrivet: december 26, 2007, 13:37:14 »
nä dum är jag men inte så dum :P, har lite problems med att få bilderna i rätt storlek bara :D haha
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 340 Framvagn
« Svar #7 skrivet: december 26, 2007, 13:55:54 »
nä dum är jag men inte så dum :P, har lite problems med att få bilderna i rätt storlek bara :D haha

Nej dum har jag väl inte påstått att du är?  :D

Här har du ett litet bra program för snabb navigering och visning av bilder som även innehåller en liten finess.
Tryck höger musknapp på en bild och väljer convert eller konvertera, finns inställningar att leka med för hur mycket kvalitetet ska försämras men man märker inte att bilden blir "sämre" bara att den blir väldigt mycket mindre, i kilobyte räknat, själva upplösningen påverkas inte!

Rekommenderas varmt och jag har använt detta sålänge jag haft kontakt med PC-datorer, sen tidigt 90-tal:
http://www.getfreesofts.com/soft/838/1577/ACDSee_Classic.html
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: 340 Framvagn
« Svar #8 skrivet: december 26, 2007, 14:40:57 »
nej nej int har ni kallat mig för dum men det är ett ordspråk här på Kobben :P.. Programet ser juh lovande ut :) Måste älska 300-power  8)
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: 340 Framvagn
« Svar #9 skrivet: januari 01, 2008, 23:38:16 »
Finns det någon här på forumet som skulle orka ta lite bilder på sitt motor rum, så jag skulle kunna jämföra framvagnen  ;D gärna lite mått med :P
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 340 Framvagn
« Svar #10 skrivet: januari 03, 2008, 20:06:22 »
Finns det någon här på forumet som skulle orka ta lite bilder på sitt motor rum, så jag skulle kunna jämföra framvagnen  ;D gärna lite mått med :P

Vilken framvagn vill du jämföra med?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.