Författare Ämne: Ladd  (läst 11359 gånger)

Bollebus

  • Medlem
  • Antal inlägg: 119
    • Visa profil
Ladd
« skrivet: december 28, 2007, 03:02:52 »
Tjena

hur mycke vågar man ladda med en 360 B200F (insprut)  garrett t03 snura 4 extra kallstart spridare (använder bara 2) lagom Intercooler 

har inte gjort nåt med motorn änn (kommer senare

hur mycke vågar man ladda så grejerna håller ?

//Bolle
« Senast ändrad: december 28, 2007, 15:32:52 av Bollebus »

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: Ladd
« Svar #1 skrivet: december 28, 2007, 12:00:15 »
B200K har inte insrput men därimot Högkomp kolvar. så den lär man nog kompsänka innan man börjar med överladd
360 Hybrid MKII

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Ladd
« Svar #2 skrivet: december 28, 2007, 14:00:39 »
B200K har inte insrput men därimot Högkomp kolvar. så den lär man nog kompsänka innan man börjar med överladd

Istället för att kompsänka kan man ju köra etanol vilket tål och vill ha högre komp och även mer ladd
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: Ladd
« Svar #3 skrivet: december 28, 2007, 15:26:29 »
men då får han pilla med munstycken istället.
360 Hybrid MKII

Bollebus

  • Medlem
  • Antal inlägg: 119
    • Visa profil
SV: Ladd
« Svar #4 skrivet: december 28, 2007, 15:33:18 »
sorry e en B200F

B200K har inte insrput men därimot Högkomp kolvar. så den lär man nog kompsänka innan man börjar med överladd

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: Ladd
« Svar #5 skrivet: december 28, 2007, 16:01:30 »
B200F har du lågkomp kolvar på så det ska väl gå. vet att flinty fifflade lite med det där innan han började fiffla lite mer. =)
360 Hybrid MKII

Bekkis

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
SV: Ladd
« Svar #6 skrivet: december 28, 2007, 22:08:16 »
0.5 är ju inga problem men laddar du mer får du nog räkna med ras, ju mer du laddar desto tidigare för jag antar att du har den inte så fullt sällsynta sjukdomen häromkring som kallas blyfot  :D
Bra, bättre, bredast

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Ladd
« Svar #7 skrivet: december 28, 2007, 22:23:05 »
250hk ska väl en f-motors stakar hålla för va? Och för att nå den effekten får man ladda rätt grovt antar jag?

Stakarna ska vara den klenaste biten om jag förstått rätt. Förutsatt att man inte kör så det spikar för då går ju kolvtopp eller ventiler sönder först..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: Ladd
« Svar #8 skrivet: december 29, 2007, 00:11:07 »
*petar frej i ögat med ett elakt och oljigt finger*
ikke. måste tyvärr säga att du har fel. stackars stakarna klarar nog mer än vad drivaxlarna gör. men det beror förstås oxå på körningen kom jag på.
360 Hybrid MKII

Bollebus

  • Medlem
  • Antal inlägg: 119
    • Visa profil
SV: Ladd
« Svar #9 skrivet: december 29, 2007, 00:19:17 »
Laddar 0,4 nu iaf  vet inte hur många Hk det ger   

PS  kör med 98 oktan också för å slippa spikningar  har hört att det hjälper en del

så 0,5 e det högsta då man kan ladda på en standard motor  för en som e otroligt tung i högerfoten :)


kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Ladd
« Svar #10 skrivet: december 29, 2007, 01:11:55 »
Jag kolla lite snabbt i mina gamla anteckningar,
Om geometriskakompresionsförhållandet är 9:1 och du laddar 0,5bar så blir effektivakompresionsförhållandet 12 vilket är max för 98oktan om du inte har bra koll på knack och programerbar tändning.
Om du sänker kompet till 8:1 kan du nog ladda ca1bar och sänker du till 7:1 kan du nog ladda 1,3-1,5bar.
0,4 bar ger ca 40% effektökning+110 =150+hk
1bar ger ca 100% = 200++ :)
OBS etta är ju bara en teori.
Kör du original tändning nu?
Jag tycket du ska kompsänka och/eller backa tändningen lite och ladda lite mer
t.ex 0,8-1bar ;D
Hur känns den nu när du laddar 0,4? drar den bra från botten och när får du ladd ???

Bollebus

  • Medlem
  • Antal inlägg: 119
    • Visa profil
SV: Ladd
« Svar #11 skrivet: december 29, 2007, 18:09:26 »
Jag kolla lite snabbt i mina gamla anteckningar,
Om geometriskakompresionsförhållandet är 9:1 och du laddar 0,5bar så blir effektivakompresionsförhållandet 12 vilket är max för 98oktan om du inte har bra koll på
knack och programerbar tändning.
Om du sänker kompet till 8:1 kan du nog ladda ca1bar och sänker du till 7:1 kan du nog ladda 1,3-1,5bar.
0,4 bar ger ca 40% effektökning+110 =150+hk
1bar ger ca 100% = 200++ :)
OBS etta är ju bara en teori.
Kör du original tändning nu?
Jag tycket du ska kompsänka och/eller backa tändningen lite och ladda lite mer
t.ex 0,8-1bar ;D
Hur känns den nu när du laddar 0,4? drar den bra från botten och när får du ladd ???


hjälper det å backa tännigen kan man ladda mer då ?  håller topppackningen till det ?

det kommer inte riktigt från botten men vid 5000 varv kommer den som en hästspark
« Senast ändrad: december 30, 2007, 09:13:07 av FREJ »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Ladd
« Svar #12 skrivet: december 30, 2007, 09:06:45 »
*petar frej i ögat med ett elakt och oljigt finger*
ikke. måste tyvärr säga att du har fel. stackars stakarna klarar nog mer än vad drivaxlarna gör. men det beror förstås oxå på körningen kom jag på.

Sorry, jag tänkte bara på vad motorn klarar...
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Ladd
« Svar #13 skrivet: december 30, 2007, 09:16:02 »
Jag kolla lite snabbt i mina gamla anteckningar,
Om geometriskakompresionsförhållandet är 9:1 och du laddar 0,5bar så blir effektivakompresionsförhållandet 12 vilket är max för 98oktan om du inte har bra koll på
knack och programerbar tändning.
Om du sänker kompet till 8:1 kan du nog ladda ca1bar och sänker du till 7:1 kan du nog ladda 1,3-1,5bar.
0,4 bar ger ca 40% effektökning+110 =150+hk
1bar ger ca 100% = 200++ :)
OBS etta är ju bara en teori.
Kör du original tändning nu?
Jag tycket du ska kompsänka och/eller backa tändningen lite och ladda lite mer
t.ex 0,8-1bar ;D
Hur känns den nu när du laddar 0,4? drar den bra från botten och när får du ladd ???


hjälper det å backa tännigen kan man ladda mer då ?  håller topppackningen till det ?

det kommer inte riktigt från botten men vid 5000 varv kommer den som en hästspark


Toppackningen ska hålla så länge det inte spikar.. i allafall för ett antal hundra häst!

5000rpm är ju väldigt sent! Har du varvstopp vid ~6000 som original så får du ju vänta på hästsparken efter varje växling!?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Ladd
« Svar #14 skrivet: januari 04, 2008, 09:15:10 »
dubbla topppackningar löser nog problemet!  visst är det aningen lågbudget trimm men det funkar bevisligen! vet en b230f som går med enbart dubbla pakningar och ställbar BTR han laddar på rätt sida 1bar!

// Fredrik
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Bollebus

  • Medlem
  • Antal inlägg: 119
    • Visa profil
SV: Ladd
« Svar #15 skrivet: januari 04, 2008, 21:35:30 »
har en 531 Topp (tror den heter så)

den ska kompsänkas å filas lite i sen ska det bli 1 bar laddtryck

men nu e det vinter å snö så det får bli till våren :)

//Bolle

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Ladd
« Svar #16 skrivet: januari 04, 2008, 22:15:20 »
kör med 98 oktan också för å slippa spikningar  har hört att det hjälper en del

Klart det hjälper, oktantalet talar om hur lätt bränslet självantänder.
Därför kan du gå upp på Shells V-power 99-oktanigt eller ännu hellre då E85:an som håller ~104 oktan!

Eller racebränsle om du har råd  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Ladd
« Svar #17 skrivet: januari 04, 2008, 22:59:58 »
har en 531 Topp (tror den heter så)

den ska kompsänkas å filas lite i sen ska det bli 1 bar laddtryck

men nu e det vinter å snö så det får bli till våren :)

//Bolle

okej det låter trevligt! var noga med att du får exakt samma volym på alla fyra bara!

// Fredrik
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Bollebus

  • Medlem
  • Antal inlägg: 119
    • Visa profil
SV: Ladd
« Svar #18 skrivet: oktober 19, 2008, 20:19:54 »
har en volvo 360 B200F  med kompression 8,3-1 
kör med en garrett T0356 snurra
mitt mål är och ladda 1 bar  men går det å räkna ut hur många hk det blir  ?


peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Ladd
« Svar #19 skrivet: oktober 19, 2008, 20:26:09 »
1 bar i ladd = 100% effektökning om du gjort rätt.

Lek med tanken att din motor ger 100hk som den är utan turbo.
100hk+100%=200Hk.Det brukar stämma mycket bra.
"don't buy it if you can build it!"

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Ladd
« Svar #20 skrivet: oktober 19, 2008, 20:29:29 »
det funkar ju inte riktigt så man har ju rätt mycket värme bortfall osv! men enligt teorin stämmer det men inte praktiken!

// Fredrik
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Ladd
« Svar #21 skrivet: oktober 19, 2008, 20:33:30 »
Stämt för mej i 20 år.Får man inte det att stämma så har man byggt fel.
Typ för liten turbo,för litet avgasrör,felaktig täning,fel kompförhållande,
Fel kam osv osv.
"don't buy it if you can build it!"

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Ladd
« Svar #22 skrivet: oktober 19, 2008, 20:36:34 »
det stämmer väl hysat men du har ju inte 100% effekt ökning bara för att laddar 1 bar.. det skulle ge 220hk i b200f, helt orginal.
och vadå bygga fel, räkna med värmebortfall och fram för allt kompsänkning för att klara 1 bar?  det blir inte 100% i slutet från orginal effekten
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Bollebus

  • Medlem
  • Antal inlägg: 119
    • Visa profil
SV: Ladd
« Svar #23 skrivet: oktober 19, 2008, 20:44:33 »
ok tack

du är ju en riktig hejjare på 360

hur mycke ladd tål en b200f motor ?  utan spikningar nu altså
vad är det första som går sönder ?

//Bolle

Stämt för mej i 20 år.Får man inte det att stämma så har man byggt fel.
Typ för liten turbo,för litet avgasrör,felaktig täning,fel kompförhållande,
Fel kam osv osv.

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Ladd
« Svar #24 skrivet: oktober 19, 2008, 20:48:01 »
ok tack

du är ju en riktig hejjare på 360

hur mycke ladd tål en b200f motor ?  utan spikningar nu altså
vad är det första som går sönder ?

//Bolle

Stämt för mej i 20 år.Får man inte det att stämma så har man byggt fel.
Typ för liten turbo,för litet avgasrör,felaktig täning,fel kompförhållande,
Fel kam osv osv.

ursäkta mig men jag tror inte du ska räkna med att du får 220hk med en bar i din b200f för att det stämmer i teorin.. det kan stämma till stor del säg kankse 190-200 om man bygger ordentligt.. det är som peter säger det är mycket som ska stämma med kamaxel, grenrör osv och som jag förstog så är din motor helt orginal

men för att svara på frågan så är det bara ladda på du märker om det spikar mycket då ställer du bara ner laddet! tror du kommer hanmna på 0,4-0,5 med v-power i tanken!

// Fredrik
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Ladd
« Svar #25 skrivet: oktober 19, 2008, 21:20:20 »
hur mycke ladd tål en b200f motor ?  utan spikningar nu altså
vad är det första som går sönder ?
//Bolle

Det har väl diskuterats förr men det vekaste i våra motorer är vevstakarna och ca 250hk är väl ett ungefärligt riktmärke.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.