Författare Ämne: Kan någon sammanställa en liten köpguide för MS?  (läst 3489 gånger)

enok

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Kan någon sammanställa en liten köpguide för MS?
« skrivet: december 29, 2007, 00:30:38 »
Jag undrar om någon av er MS kunniga kan sätta ihop en liten köpguide för dom olika versionerna?

Lite enkelt om dom största skillnaderna... vilken som passar för turbo, vilken som klarar tändning, vilken processor som räcker för en enklare gatmaskin, var går gränsen för önskad prestanda osv.

Är ju tråkigt om man t.ex. köper ett sprut som visar sig sätta stopp i utvecklingen... även tråkigt ekonomiskt sett att köpa på sig ett overkillsystem som är onödigt krångligt som man bara använder 15% av.

Skriv den gärna inte som ett svar eller en lång följetång... då tappar man lätt bort sig i dom kunnigas argumetation fram och tillbaks!

Hoppas detta sker snart =)

/Stefan

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Kan någon sammanställa en liten köpguide för MS?
« Svar #1 skrivet: december 29, 2007, 00:42:29 »
Hej, jag la en "vad behöver man" länk här: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3435.msg41748#msg41748

Jag skall också bygga ett, när vet jag inte. Jag samlar lite intressanta länkar på nämnda sida! :)

/Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 16580
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #2 skrivet: december 30, 2007, 18:45:34 »
Jag undrar om någon av er MS kunniga kan sätta ihop en liten köpguide för dom olika versionerna?

Lite enkelt om dom största skillnaderna... vilken som passar för turbo, vilken som klarar tändning, vilken processor som räcker för en enklare gatmaskin, var går gränsen för önskad prestanda osv.

Är ju tråkigt om man t.ex. köper ett sprut som visar sig sätta stopp i utvecklingen... även tråkigt ekonomiskt sett att köpa på sig ett overkillsystem som är onödigt krångligt som man bara använder 15% av.

Skriv den gärna inte som ett svar eller en lång följetång... då tappar man lätt bort sig i dom kunnigas argumetation fram och tillbaks!

Hoppas detta sker snart =)

/Stefan

Hej Stefan, vore kul att veta vad du tänker använda sprutet på för motor!  Vilken typ av tändning, hur mycket laddtryck osv.

Om vi bortser från tidiga varianter av MS 1.0, som jag inte vet så mycket om, så klarar alla MS både turbo och tändning av olika slag.

Här är de olika hårdvaruversionerna som finns:

There are 6 versions of the MegaSquirt® main board (PCB) in service:

* V1.01 DIY main board from the first group buy in 2001. These are no longer available,

* V2.2 DIY main board from the second group buy (2002) and all sales until July 2005 (they can be identified because they are primarily green, and have V2.2 printed in the top left corner),

* V3 DIY main board that has a number of extra features specifically designed for MS-II (V3 PCBs were released July, 2005) (they can be identified because they are primarily blue, and by the large heat sink area and the proto area grid).

* V3.57 an assembled SMD (surface mount device) board to make it easier for distributors to offer completed kits - it has the same size and functionality as the V3.00 board in most ways,

* MicroSquirtTM, a fully built ECU based on MS-II processor but entirely in SMD with a weather-proof case and connector, and

* MS-II SequencerTM, an enhanced version of the MicroSquirt with sequential injection and individual cylinder fuel and spark advance trim (available soon).
« Senast ändrad: december 30, 2007, 18:57:50 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

enok

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: januari 01, 2008, 18:23:07 »
Har inte helt å hållet bestämt mig för vad det blir för motor... ekonomi är ganska styrande =/
Vettu vad... jag skapar en projekttråd om bilen...

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3626.0

Så... tanken var iofs inte att bara få hjälp med mitt val utan snarare att förse vem som helst ned tillräcklig info om skilnaderna på spruten (förenklat givetvis) för att kunna besluta själv vad dom skall välja!

Men titta gärna in på tråden ändå!

/Stefan