Författare Ämne: MS ?  (läst 6045 gånger)

TobbeBobbe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 145
    • Visa profil
MS ?
« skrivet: mars 24, 2008, 11:37:25 »
De jag undrar är vad är de för punkter på ett orginal 360:I svänghjul ?
Om man kör de djupa svänghjulet är de plug and play som de verkar för de har väl 60-2 ? Blir ju o köta ur i sprängkåpan men ändå  :)
Overpressure is the shit

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2337
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: MS ?
« Svar #1 skrivet: mars 24, 2008, 12:22:14 »
På Volvo 300 med Renix tändsystem (brytarlöst) så sitter det ett lite märkligt svänghjul, med 44-2-2 tandning. Det betyder att svänghjulet har 44 tänder, och på två ställen med 180grader emellan, så saknas det två tänder.
Det tandhjulet fungerar utmärkt i MS2-Extra, jag tror även att det finns en inställning för det i MSNS-Extra. Annars går det att ställa in MS på vanlig "Missing tooth" trigger, man säger då att man har ett 22-2 tandhjul, så funkar det utmärkt. Dock blir varvtalet MS upplever fel, men det är ett ganska överkomligt problem.
Jag kör MS2-Extra, det funkar fint, jag känner till ett par som kör 22-2 inställning på MS1 som också fått det att funka...
Annars är nog ett 60-2 svänghjul att föredra, då kan man köra COP tändning, vilket är omöjligt med Renix 44-2-2 hjulet...
Enklaste varianten annars är nog att ta en fördelare med hallgivare (se Frejs projekttråd t.ex.) om man har b19/b200 eller montera ett 36-1 tandhjul på remskivan till fläktremmen om man har b14, om man inte vill hålla på och meka med svänghjul o.dyl.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

TobbeBobbe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 145
    • Visa profil
SV: MS ?
« Svar #2 skrivet: mars 26, 2008, 10:11:52 »
Okey,funderar på o köpa ett MS2 V3 3.57 på dyiatune eller vad de heter,Vad tror du är o rekommendera för vill ju ha ett "bra sprut"
Så de inte blir sprutets kapacitet som sätter stop sen om man vill vidarutveckla motorhistoriken som att tändning etc inte räcker till ?
Overpressure is the shit

TobbeBobbe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 145
    • Visa profil
SV: MS ?
« Svar #3 skrivet: april 02, 2008, 07:20:39 »
Overpressure is the shit

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2337
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: MS ?
« Svar #4 skrivet: april 02, 2008, 08:10:55 »
V3.57 PCB är ytmonterad vilket inte är helt optimalt om man vill kunna vidareutveckla systemet själv, d.v.s montera extra komponenter eller ändra saker. Jag skulle satsa på V.3 PCB, den är hålmonterad och därmed betydligt enklare för den genomsnittlige hemmapularen att både modifiera och reparera.
I valet MS1 eller MS2 valde ju jag MS2, vilket jag är nöjd med än så länge. Dock är koden till MS1 betydligt mer utprovad och har än så länge fler finesser. MS2 är dock där utveckligen händer, "the cutting edge" så att säga.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16625
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

TobbeBobbe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 145
    • Visa profil
SV: MS ?
« Svar #6 skrivet: april 03, 2008, 19:55:22 »
Okey sorry missa de på sidan alltså att de var ytmonterat 3.57  :-X
Frågade på diyautotune o fick den länken om renix tändningen då jag
frågade 1 miljon frågor om triggers etc då jag inte riktigt fattar hur man
ska göra för o få Wasted spark i framtiden även fall man läser o läser o läser i megamanualen..För om man inte vill köra med "Hela" Ediset o bara spolarna kan man då be nån löda in en extra vb921 (För de är bara 2 ingångar på spolarna?) o ha två M8 bult 60grader tdc o sen ha en kamsynk med en M8 i fördelaren som man skurit av lite o snyggat till..?Triggat givetvis av 2 stycken Honnywell hall:ar
Overpressure is the shit

TobbeBobbe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 145
    • Visa profil
SV: MS ?
« Svar #7 skrivet: april 04, 2008, 20:58:38 »
Har nu kollat lite på VR:en o jag var ju helt säker på att de skulle
gå en fin skärmad kabel in te databoxen som man eventuellt kunde köra in direkt i MS:et men den var ju helt oskärmad+den gick direkt i Renix:en men när man väl fått Ms:et o skärmad kabel från Elfa ordnar de sej nog ändå skulle jag tro  ;D
Overpressure is the shit

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2337
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: MS ?
« Svar #8 skrivet: april 04, 2008, 22:13:46 »
Ska du köra wasted spark så räcker ju inte original svänghjul, den behöver kompletteras med en extra signal för att klara att köra i wastespark läge... Det vet jag inte om MS klarar för tillfället.
Däremot går det alldeles utmärkt att köra wastespark med t.ex. ett egentillverkat 36-1 drev på remskivan till fläktremmen, det är väldigt vanligt och tycks fungera bra.
Angående att löda dit vb921 för att driva 2 wastesparkspolar direkt, så ja, det ska gå alldeles utmärkt, jag har själv köpt 3 extra vb921or för att göra något liknande i framtiden.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

TobbeBobbe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 145
    • Visa profil
SV: MS ?
« Svar #9 skrivet: april 05, 2008, 11:28:52 »
okey jo jag har oxå läst att många har kört med 36-1 mopeddrev dock var
de svårt o få en bra singnal så man var tvungen och kunna mäta upp
singnalen så jag blev rådd till och köra ett "riktigt" triggerhjul istället
men de återstår och se  :) Ska försöka se fall man orkar göra en guide
med utförligga bilder på installation av ett Ms i 300 då många
har tankegångar runt de här skulle jag tro  :P
Overpressure is the shit

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16625
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: MS ?
« Svar #10 skrivet: april 05, 2008, 12:44:34 »
Ska försöka se fall man orkar göra en guide
med utförligga bilder på installation av ett Ms i 300 då många
har tankegångar runt de här skulle jag tro  :P

Det skulle vara kanon, jag har blivit jagad på forumet men ännu inte fått tid/tillfälle att göra en guide..
Hur har du tänkt att göra med kabelhärva osv.. riva allt och bygga nytt eller som jag, plug n' play mot original härva så långt det bara är möjligt!?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

TobbeBobbe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 145
    • Visa profil
SV: MS ?
« Svar #11 skrivet: april 05, 2008, 19:39:11 »
Ja man får se hur man gör..Nej jag ska nog göra ett plug ´n´play
med mördad orginalbox isofall för vill ju snabbt kunna skifta över
i en annan bil som är besiktad då min enbart ska bli "test"bil
som man bara ska piska grus etc med  8)
Overpressure is the shit