Författare Ämne: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged  (läst 357109 gånger)

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged
« skrivet: december 30, 2007, 19:26:42 »
Hej här kan ni läsa lite om mina projekt. Den första bilen här i tråden körde jag i 2år sedan tyckte jag att karossen började
bli lite väl dålig så nu håller jag på att flytta över dom finaste bitarna till min blåa räcer .




Jag startar en tråd till min bruks räser då jag förmodligen kommer
att uppdatera den så fort det finns lite tid över.Jag bygger den här bilen
så jag har nått kul att åka med i sommar och tills v12 300an är klar.

Bilen är en 360GL -87års mod som hadde en B200f motor.Nu sitter det
en om byggd B230.Recept,motor block B230fk -97 med kolv kylning,3mm ned svarvade org turbo kolvar,Marin vevaxel 86mm slag,grova org 230 turbo stakar.Topp stomme 531 portad med 46x39 vent och modifierade
förbräningsrum.VX3 kam.

Bilen gick igenom bes i tordags med rent papper :D
så nu kan jag äntligen mont på turbo grejorna.
Åtekommer med bilder så fort vädret tilllåter.

Början på det här bygget finns här  :)   http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2331.680
« Senast ändrad: september 08, 2011, 16:09:04 av peter schmidt »
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16518
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T
« Svar #1 skrivet: december 30, 2007, 20:08:25 »
Jag startar en tråd till min bruks räser då jag förmodligen kommer
att uppdatera den så fort det finns lite tid över.Jag bygger den här bilen
så jag har nått kul att åka med i sommar och tills v12 300an är klar.

Bilen är en 360GL -87års mod som hadde en B200f motor.Nu sitter det
en om byggd B230.Recept,motor block B230fk -97 med kolv kylning,3mm ned svarvade org turbo kolvar,Marin vevaxel 86mm slag,grova org 230 turbo stakar.Topp stomme 531 portad med 46x39 vent och modifierade
förbräningsrum.VX3 kam.

Bilen gick igenom bes i tordags med rent papper :D
så nu kan jag äntligen mont på turbo grejorna.
Åtekommer med bilder så fort vädret tilllåter.

Trodde SBP att det var en vanlig B200 under huven?

Skönt med rent papper.

Bygg på så du har nåt klart i sommar  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #2 skrivet: december 30, 2007, 20:55:26 »
Nä bes såg inget  ;) 
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #3 skrivet: december 31, 2007, 13:46:59 »
Här har ni en bild på bruks räsern, självklart en sport vit 3dörrars kombi kupe  8) .

"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #4 skrivet: december 31, 2007, 13:48:45 »
Inget som avslöjar att det ligger en 2½lit maskin i här  :)
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #5 skrivet: december 31, 2007, 13:50:49 »
Men den här gummi proppen ser lite mysko ut  ;D

"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #6 skrivet: december 31, 2007, 13:52:36 »
En bild till.
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16518
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T
« Svar #7 skrivet: december 31, 2007, 14:55:35 »
Fräckt  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #8 skrivet: januari 04, 2008, 19:39:23 »
Hej på er nu har jag byggt ett avgassystem  :D  Downpipe i 3"
sedan in i en 3" dämpare,där efter en kona ner till 2½" sedan är det
2st 2½" dämpare o rör resten av vägen.Ett beg slut rör med en liten insats i kolfiber får avsluta det hela.
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #9 skrivet: januari 04, 2008, 19:56:27 »
Grenröret fick lite färg på sig sen ihop mont med turbon  :D
Turbon är en Garret T3-04 med 48mm kompressor o cosworth avgas
hus med 3" ut blås  ;D räcker lagom till 300hk.
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16518
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T
« Svar #10 skrivet: januari 04, 2008, 20:12:42 »
Fint system! Gissar på en ganska moderat ljudnivå med 3 dämpare (och roterande ljuddämpare)! Nice

Vad för färg på turbon?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #11 skrivet: januari 05, 2008, 08:29:22 »
Turbon är inte lackad,Men resten av systemet är nån alu värmespray.
"don't buy it if you can build it!"

peyote

  • Medlem
  • Antal inlägg: 228
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #12 skrivet: januari 05, 2008, 12:51:57 »
Tackar för inspiritationen för avgasröret :)
Ska försöka lista ut vad man ska shoppa loss sen blir det av till biltema för att handla 2,5" hela vägen.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #13 skrivet: januari 05, 2008, 14:27:27 »
ser bra ut komemr förhoppnings vis låta lite sleeper me de avgaset eller???
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #14 skrivet: januari 05, 2008, 17:45:50 »
Kul att man kan inspirera någon  :D Bara att bygga.
Bilen ska bli mer åt sleeper hållet,se tam ut men gå som ett skott  8)
Så jag vill inte att den ska väsnas så mycket.
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #15 skrivet: januari 05, 2008, 17:51:35 »
För att turbon skulle få plats så byggde jag ett nytt motorfäste.Visst hadde
Jag kunnat mod org fästet men det skulle tagit längre tid + att det skulle
alldrig gå att få dit en större turbo om man skulle vilja det i framtiden.

"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #16 skrivet: januari 05, 2008, 17:55:23 »
Med nya motorfästet så vart det inga problem med oljeretur o wastegaten
Bara att bulta dit  :D
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #17 skrivet: januari 05, 2008, 17:58:01 »
Har även hunnit mont dit avgassystemet  8)
"don't buy it if you can build it!"

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #18 skrivet: januari 05, 2008, 20:16:45 »
Provåkning imorn om vädret tillåter låter de som.. =)
360 Hybrid MKII

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #19 skrivet: januari 05, 2008, 20:27:32 »
Tyvärr så hinner jag inte att mont tillskotts sprutet tills du kommer
men till nästa gång då  8)
"don't buy it if you can build it!"

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #20 skrivet: januari 05, 2008, 20:46:11 »
Vilken räser!!! du bygger så fort och så snyggt så man blir avundsjuk :o

har du någon hemsida än?
keep up the good work
Lycklig igen i min 360gl sedan

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #21 skrivet: januari 05, 2008, 20:46:36 »
För övrigt så sitter jag och dricker min special bestälda utomhuskylda öl just nu  ;D skål Loffe  ;)
"don't buy it if you can build it!"

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2657
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: 360 2½T
« Svar #22 skrivet: januari 05, 2008, 21:07:23 »
Det är så fint! Har sett projekttrådar som haft liknande idéer men som ännu inte är klara. Du gör detta på några veckor! Respekt

Kul att du startar eget, du kommer få uppdrag av mig när jag blir miljonär.

Vill du ha hjälp med en hemsida är det bara att säga till.
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #23 skrivet: januari 05, 2008, 21:46:18 »
Tack så mycket mefistofeles det värmer  :)  Du ska inte behöva att vara
milljonär för att lämna in bilen hos mej osv ..... ;)
Hem sidan kanske jag behöver hjälp med.återkommer med det.
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16518
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T
« Svar #24 skrivet: januari 05, 2008, 22:07:20 »
Håller med Mefistofeles, du är en klippa Peter! Jobbar effektivt som den bilbyggare du är!

Blev bra det där avgaset! Men det underlättar ju med en fin 2-pelarlyft!  :P

Angående motorfästet som  jag för övrigt gillar, är det inte risk att styrstaget tar i vid full ihopfjädring? Ser tight ut på bilden.

Tack för fredagsupdate!
« Senast ändrad: januari 06, 2008, 00:22:22 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #25 skrivet: januari 06, 2008, 08:27:03 »
Ja det underlättar att ha tillgång till en 2-pelarlyft  :)
Staget kan inte ta i det nya fästet.Det rör sig knappt där inne.Men bra att
du är uppmärksam.
Tackar för allt beröm  :D



"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #26 skrivet: januari 06, 2008, 17:00:33 »
Idag så har fixat dit en intercooler.Sen är det rörmokeri som gäller.
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16518
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T
« Svar #27 skrivet: januari 06, 2008, 17:20:52 »
Idag så har fixat dit en intercooler.Sen är det rörmokeri som gäller.

Det ser fint ut

och du ser ut att ha gjort ett riktigt klipp! (Cut)  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #28 skrivet: januari 06, 2008, 17:29:59 »
Idag så har fixat dit en intercooler.Sen är det rörmokeri som gäller.

Det ser fint ut

och du ser ut att ha gjort ett riktigt klipp! (Cut)  ;D

 ;D  ;D  ;D
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #29 skrivet: januari 07, 2008, 22:29:04 »
Tänkte bara säga att jag har provkört  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D
  :D  :D  :D  :D  8)
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2070
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #30 skrivet: januari 07, 2008, 23:03:16 »
Alltid kul med första uppstarten och provkörning :)
Vad har du för tillskotts sprut?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16518
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T
« Svar #31 skrivet: januari 07, 2008, 23:46:52 »
Alltid kul med första uppstarten och provkörning :)
Vad har du för tillskotts sprut?

Kul med provkörning av finbygget!

Jag gissar på att Peter kör Magneti Marinelli eller nåt annat lyx  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #32 skrivet: januari 08, 2008, 16:29:49 »
Den går riktigt bra för att endast ladda 0,5 bar  :D .Jag har löst bränsle
problemet  med en progresiv bränletrycks regulator som har utv
1-1,4,Då räcker bränslet upp till ca 0,5 bar utan andra modifieringar.För att ladda vidare så har jag ett hemmagjort tillskottsprut som min far byggde till mej o mina polare i mitten av 90 talet.som tur va så hadde jag ett kvar  :D
Allså inget magneti marinelli Frej  ;D så här ser tillskottsprutet ut.Det  går
att ladda på 0,5 bar till med detta inkopplat.Går att ladda mer men då blir
det lite grov bränsle kurva.Allså 0,5+0,5=1bar=280-300hk  8)


"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16518
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T
« Svar #33 skrivet: januari 08, 2008, 17:53:27 »
Den går riktigt bra för att endast ladda 0,5 bar  :D .Jag har löst bränsle
problemet  med en progresiv bränletrycks regulator som har utv
1-1,4,Då räcker bränslet upp till ca 0,5 bar utan andra modifieringar.För att ladda vidare så har jag ett hemmagjort tillskottsprut som min far byggde till mej o mina polare i mitten av 90 talet.som tur va så hadde jag ett kvar  :D
Allså inget magneti marinelli Frej  ;D så här ser tillskottsprutet ut.Det  går
att ladda på 0,5 bar till med detta inkopplat.Går att ladda mer men då blir
det lite grov bränsle kurva.Allså 0,5+0,5=1bar=280-300hk  8)

Varför räcker bränslet just till "bara" 0,5 bar? Vad händer sen? Styrs bränsletrycksregulatorn av laddtrycket?

Tillskottssprutet var ju seriöst! Var det en byggsats eller är din far en jävel på elektronik?

Är motorn inte "ny" så den behöver köras in? Vad tror du den ger för effekt utan turbo?`Och nu med 0,5 bar?
« Senast ändrad: januari 08, 2008, 17:54:59 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #34 skrivet: januari 08, 2008, 20:39:20 »
Bränsle trycket styrs precis som org som också får hjälp av laddtrycket.
En linjär höjer 1-1 allså  org bränsle tryck 2,5bar och så säger vi
att laddtrycket är 1bar så blir bränsletrycket 2,5+tryckkomp 1=3,5bar
bränsletryck.
En prog tryckreg som min 1-1,4 blir 2,5+tryckkomp 1,4=3,9bar bränsletryck.

En 1-1 orkar inte ge bränsle för den extra luften men det gör 1-1,4.
Men allt har sina gränser och efter ca 0,5 bar räcker inte det till heller till.

Tillskottsprutet är en kopia men något förbättrad+mod,finnare komponenter.Och han är en jävel på elektronik ;)

Motor har gått 65mil,dags att gasa :D

Effekt hmm lite svårt att säga eftersom jag hadde ett org avgasrör på
innan turbon men ca 135-140 hk.Hadde jag haft ett 2,5" rör så hadde
nog effekten legat på ca 150-155hk

Nu ca 225hk kanske(har inte justerat in allt än)

Hoppas du fick svar på dina frågor Frej  :)

Så här ser motorn ut nu.

"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16518
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T
« Svar #35 skrivet: januari 08, 2008, 20:52:44 »
Bränsle trycket styrs precis som org som också får hjälp av laddtrycket.
En linjär höjer 1-1 allså  org bränsle tryck 2,5bar och så säger vi
att laddtrycket är 1bar så blir bränsletrycket 2,5+tryckkomp 1=3,5bar
bränsletryck.
En prog tryckreg som min 1-1,4 blir 2,5+tryckkomp 1,4=3,9bar bränsletryck.

En 1-1 orkar inte ge bränsle för den extra luften men det gör 1-1,4.
Men allt har sina gränser och efter ca 0,5 bar räcker inte det till heller till.

Tillskottsprutet är en kopia men något förbättrad+mod,finnare komponenter.Och han är en jävel på elektronik ;)

Motor har gått 65mil,dags att gasa :D

Effekt hmm lite svårt att säga eftersom jag hadde ett org avgasrör på
innan turbon men ca 135-140 hk.Hadde jag haft ett 2,5" rör så hadde
nog effekten legat på ca 150-155hk

Nu ca 225hk kanske(har inte justerat in allt än)

Hoppas du fick svar på dina frågor Frej  :)

Japp nöjd som bara den med dina svar :)

Och du verkar ha tänkt igenom även detta bygge bra!

Justering, kommer du göra det på gatan? Och justerar du efter lambda? Bredbandare?

När du justerat in motorn är det ju frid och fröjd där, kommer du svetsa diffen eller göra nåt annat med drivlina eller hjulupphängning för att det ska lira med effekten?

Kul tråd det här  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #36 skrivet: januari 08, 2008, 21:09:20 »
fan va nice brukis  ;D
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #37 skrivet: januari 08, 2008, 21:32:50 »
Just nu justerar jag efter lambda på gatan,när allt sitter där o funkar så kommer jag att låna en bredbands lambda. sen kommer jag åka till en rullande landsväg.

Angående drivlina så kör jag tills det går sönder (har en reserv låda)
sen får jag svetsa diffen.

Klart jag har en ide hur jag ska lösa problemet,får se om tiden finns bara  ;)

En bild på min lilla fast and the furious mätar konsol  ;D  ;D

Turbo trycks + Lambda mätare som jag köpte år1992  :o

"don't buy it if you can build it!"

Da_Snake

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #38 skrivet: januari 09, 2008, 07:05:34 »
Va trevligt det vart Peter men inte kan du hålla på och tramsa med nån gammal 80-talsmodell på tillskottsprut, jag gör en snabb inventering när jag kommer hem från jobbet, borde kunna kasta ihop ett MS åt dej lite snabbt.
Fredrik
070-604 71 06

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 360 2½T
« Svar #39 skrivet: januari 09, 2008, 15:04:08 »
mycket läcker bruksbil detta peter!! =) bugar mig djupt.. =)

Da_snake, vad tar du för ett ihopslängt MS? eller om peter kanske hivar sitt tillsats? ;)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..