Författare Ämne: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged  (läst 748974 gånger)

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #120 skrivet: januari 24, 2008, 18:12:10 »
Nu har jag börjat operation Getrag/multidiff  :)  Började med att korta utgående axel
så mycket som det bara går då man inte kan göra nått åt längden på pinjongen.
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #121 skrivet: januari 24, 2008, 18:19:31 »
Sen tog jag och svarvade ner getrag medbringaren och kortade den åxå.Hämtade
sedan en volvo kardan på skroten och snodde den bakre medbringarn som jag svarva
om så den passar på getrag bringarn.Pressade sedan ihop dom + tigsvetsade på
bägge sidor.När den svalnat så satte jag upp den i svarven igen o finputsa den lite
då saker alltid slår sej när man har svetsat i dom.


"don't buy it if you can build it!"

Brainded

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #122 skrivet: januari 24, 2008, 21:48:32 »
Haha! Gapa och svälj! (kom precis hem efter sista arbetsdagen denna vecka så nu är det helg)

Alltid lika intressant att läsa dina trådar Peter! Alltid lär jag mig något.

mvh
Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #123 skrivet: januari 24, 2008, 22:27:46 »
Brainded har du nån 300 nu förtiden ? Annars är det dags att skaffa en tycker jag  :)
Kul att  att du tycker det är intressant  :D
För övrigt blir det inga fredags bilder  ???  För jag ska till fjollträsk imorn  ;)
Men håll ut det kommer några på lördag tillsammans med några kalla sbuk-öl
= special-beställda-utomhus-kylda öl  ;D  eller hur Loffe  8)
"don't buy it if you can build it!"

Brainded

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #124 skrivet: januari 24, 2008, 22:55:22 »
Brainded har du nån 300 nu förtiden ? Annars är det dags att skaffa en tycker jag  :)
Kul att  att du tycker det är intressant  :D
För övrigt blir det inga fredags bilder  ???  För jag ska till fjollträsk imorn  ;)
Men håll ut det kommer några på lördag tillsammans med några kalla sbuk-öl
= special-beställda-utomhus-kylda öl  ;D  eller hur Loffe  8)

Nej det har jag inte, hade tänkt köpa en som isbil den här vintern men vi lär inte kunna räkna med några körbara isar så det får nog vänta tills nästa höst. Skulle det bli något så får damens 525a fungera som nödlösning även om den är på tok för ny och inte alls är lika balanserad.

Det ger sig! Men när jag köper så lovar jag att ni kommer att märka det ;)

Trevlig helg!
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #125 skrivet: januari 24, 2008, 23:48:14 »
Brainded har du nån 300 nu förtiden ? Annars är det dags att skaffa en tycker jag  :)
Kul att  att du tycker det är intressant  :D
För övrigt blir det inga fredags bilder  ???  För jag ska till fjollträsk imorn  ;)
Men håll ut det kommer några på lördag tillsammans med några kalla sbuk-öl
= special-beställda-utomhus-kylda öl  ;D  eller hur Loffe  8)

Tyvärr så får man nog hålla sig rumsvarma-sista minuten inköpta-billi öl i helgen. Man ska inte skämma bort sig allt för mycket. :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T
« Svar #126 skrivet: januari 25, 2008, 23:13:28 »
Lysande Peter. Nu blev kopplingen mellan låda och diff så kort den kan bli nästan!?

Följer med spänning fortsättningen..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #127 skrivet: januari 26, 2008, 00:54:46 »
fan va najs bara de håller nu....
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #128 skrivet: januari 26, 2008, 16:03:54 »
Så här ser medbringaren ut som jag tillverkat.Ska sitta mellan
vxl och diff.
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #129 skrivet: januari 26, 2008, 16:06:04 »
Som ni ser så ska det nog få plats på längden  :D  nu när jag kapat
bort sprängkåpan.
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #130 skrivet: januari 26, 2008, 16:09:37 »
För att ingåend axel ska räcka in i transaxeln så fick jag korta röret 9cm.

"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #131 skrivet: januari 26, 2008, 16:11:57 »
Lägger ihop delarna å mäter ,ska det gå?????????????????
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #132 skrivet: januari 26, 2008, 16:15:18 »
JA DET GÅR  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  8)
Hela paketet blev 2cm längre men det går att putsa dion röret lite i
värsta fall  ;D
"don't buy it if you can build it!"

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #133 skrivet: januari 26, 2008, 16:26:26 »
Gratulerar!! Du har uppfunnit ännu ett super-recept för våra bilar  ;D Hur mycket effekt tror du det håller för nu?

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #134 skrivet: januari 26, 2008, 16:50:05 »
Det får framtiden utvisa.Ja juste det är ju lördag  :D  skål på er  ;D
sitter här med en ful öl i näven slurp.......
"don't buy it if you can build it!"

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #135 skrivet: januari 26, 2008, 18:08:34 »
Det får framtiden utvisa.Ja juste det är ju lördag  :D  skål på er  ;D
sitter här med en ful öl i näven slurp.......

fulöl är  bättre än inga öl, missa bolaget med 15minm var rädd jag inte skulle hinna får vänta tills senare iväll jag då. en polare harnog nån karta liggandes :)

Ser iaf bra ut hur blir det med drivaxlar med mera?

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #136 skrivet: januari 26, 2008, 18:19:49 »
Det kommer Loffe du behöver inte vara orolig  ;)
"don't buy it if you can build it!"

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #137 skrivet: januari 26, 2008, 18:22:53 »
Jag aploderar peter :) om man ändå var hälften så kunnig som du  ;D
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T
« Svar #138 skrivet: januari 26, 2008, 20:00:33 »
Så här ser medbringaren ut som jag tillverkat.Ska sitta mellan
vxl och diff.

Svårt att hänga med här, den svarta snygga medbringaren är alltså den som ersätter det här skrotet som satt på växellådans utgående axel original?

Hade ingående axel i växellådan samma mått och antal på splines som transaxeln på 360 original? Vad ska du använda för hylsa för att låsa dom axlarna till varandra, förstärkt originalhylsa?!

Grymt skönt att se hur bra du löser alla "problem"

Keep up the good work!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #139 skrivet: januari 26, 2008, 20:11:01 »
Du har så rätt Frej.Den snygga svarta medbringaren  ;D  ersätter det
gammla skrotet  :D

Den ingående axel med splines hylsa återkommer jag till  ;D ;D ;D ;)
"don't buy it if you can build it!"

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #140 skrivet: januari 26, 2008, 20:26:20 »
¨fan va du kan allt då  ;)man blir grymmt imponerad och sugen på att börja skruva sönder bilen ;D
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #141 skrivet: januari 26, 2008, 20:40:29 »
Skruva sönder det är så man lär sej  :)
« Senast ändrad: januari 26, 2008, 20:42:53 av peter schmidt »
"don't buy it if you can build it!"

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #142 skrivet: januari 26, 2008, 21:58:00 »
sant sant... ;)
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: 360 2½T
« Svar #143 skrivet: januari 27, 2008, 08:57:06 »
De här delarna måste ingå i ditt sortiment när du fått fart på din speedshop. Jag och många fler skulle nog köpa om det fanns!

Sitter och trycker F5 tills jag ser bilder på den färdiga monteringen. Ruskigt spännande är detta!
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Brainded

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #144 skrivet: januari 27, 2008, 15:28:48 »
Gå och vila fingret en stund nu Mefistofeles, måste börja bli lite väl ansträngande nu ;)
(End of trådkapning)

mvh
Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #145 skrivet: januari 27, 2008, 21:05:53 »
Nu har jag svarvat en bussning som jag satt dit där packboxen en gång satt förut på främre gaveln,Nu centrerar gaveln på röret där urtrampningslagret satt förut på getraglådan.
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #146 skrivet: januari 27, 2008, 21:09:23 »
Fick även korta ner struten så att ingående axel räcker in till transaxeln.
Nu måste jag tillverka en platta och svetsa fast på vxl så jag har nått
att skruva fast främre gavel i.
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T
« Svar #147 skrivet: januari 27, 2008, 21:43:12 »
Nu måste jag tillverka en platta och svetsa fast på vxl så jag har nått
att skruva fast främre gavel i.

Aha du parar volvo och getrag, nice  8)

Tack för bilder, dom förklarar allt du säger som vi vanliga dödliga inte alltid inser direkt.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #148 skrivet: januari 27, 2008, 22:12:13 »
fan va bra att du visar mycket bilder blir roligae läsning när man ser alla din sjukt grymma ideer blir värklighet ps ja är grymt avensjuk på all din kunnskap hur har du lärt dig allt genom att jobba som ?? eller bara som en hobby..
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #149 skrivet: januari 27, 2008, 22:19:48 »
Jag har lärt mej genom jobb och hobby då jag inte har nån som helst
utbildning ,gick knappt ut grundskolan  :P  Var hellre hemma å skruvade
med en massa projekt,men det gick bra det me.
"don't buy it if you can build it!"

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #150 skrivet: januari 27, 2008, 23:23:42 »
okej....ja trodde du hade gåt fordorn eller nåt sånt som ja gör nu
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
SV: 360 2½T
« Svar #151 skrivet: januari 29, 2008, 04:05:21 »
Nu har jag äntligen läst denna tråden.. Mycket imponerande.. :)
Det som är mest skrämmande är nog att det är ett sidoprojekt. Jag och förmodligen många med mig skulle vara mer än nöjda om vi fick såpass effekt i finbilen :)
Keep up
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T
« Svar #152 skrivet: januari 29, 2008, 20:28:59 »
Nu har jag äntligen läst denna tråden.. Mycket imponerande.. :)
Det som är mest skrämmande är nog att det är ett sidoprojekt. Jag och förmodligen många med mig skulle vara mer än nöjda om vi fick såpass effekt i finbilen :)
Keep up

Tack för påminnelsen, denna bilen är så intressant att man nästan glömt V12:an.. men bara nästan!  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #153 skrivet: februari 01, 2008, 15:51:27 »
I väntan på lager till pinjong o diff så började jag att tillverka en splines
hylsa.Jag har slaktat 2st gammla bmw lameller så  jag fick splines till ena
ändan av hylsan,den andra tog jag en std 360 splines hylsa o kapa av.
Röret jag ska pressa in dom i är en gammal kolvstång från en hydraul
cyl som jag svarvat ur.Nu återstår i pressning + tig svetsa i alla hål och
ändarna på hylsan.Sen kommer den att locetiteas fast på trans axeln o
och sen hoppas jag att den sitter där för alltid  8)
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T
« Svar #154 skrivet: februari 01, 2008, 16:47:18 »
I väntan på lager till pinjong o diff så började jag att tillverka en splines
hylsa.Jag har slaktat 2st gammla bmw lameller så  jag fick splines till ena
ändan av hylsan,den andra tog jag en std 360 splines hylsa o kapa av.
Röret jag ska pressa in dom i är en gammal kolvstång från en hydraul
cyl som jag svarvat ur.Nu återstår i pressning + tig svetsa i alla hål och
ändarna på hylsan.Sen kommer den att locetiteas fast på trans axeln o
och sen hoppas jag att den sitter där för alltid  8)

Du hittar på mycket kul i verkstan du!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #155 skrivet: februari 01, 2008, 17:02:55 »
fan va smarta lösningar du hittar på hela tiden då...en fråga bara hur skall du få besten genom besiktning me anna bakaxel v låda och turbo..eller har du en till vit orginalare som skall vara besiktings bil  ;)
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #156 skrivet: februari 01, 2008, 17:10:42 »
Turbon skruvar jag den och monterar en hasplåt under vxl   ;D
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T
« Svar #157 skrivet: februari 01, 2008, 17:36:04 »
Turbon skruvar jag den och monterar en hasplåt under vxl   ;D

Tror du dom tänker på att se skillnad på Getrag och Volvo?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #158 skrivet: februari 01, 2008, 18:14:13 »
Nja skulle inte tro det men alla andra saker som hjäp ram till transmition + att tanken inte sitter där osv... så det är lika bra att sätta dit en plåt så dom inte ser nått  ;)
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #159 skrivet: februari 01, 2008, 23:28:01 »
Nja skulle inte tro det men alla andra saker som hjäp ram till transmition + att tanken inte sitter där osv... så det är lika bra att sätta dit en plåt så dom inte ser nått  ;)
Går det inte att ha originaltanken kvar? jag tycker inte att bmwlådan ser ut att vara så mycket större än original lådan.
Går ju kanske att montera lådan lite lägre än original för att få mera plats för den, och då får man ju lite mindre vinkel på drivaxlarna samtidigt ifall att man inte har nersmidda bladfjädrar.
Vad har suttit i flänsen med de fyra hålen framtill på nya diffhuset, på bilar med multilink ???