Författare Ämne: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged  (läst 415960 gånger)

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2667
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: 360 2½T
« Svar #160 skrivet: februari 01, 2008, 23:44:19 »
Ja om man vill att det ska se original ut kan man ta tanken från en 340 med b14, om inte 360 tanken passar. 340 tanken är placerad bakom de-dion axeln. Tyvärr sitter det en reservhjulsbalja ivägen för montering men det kan du givetvis åtgärda.

Skulle se snyggt ut och du slipper en fuelcell i skuffen. Sleeper lösning!
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #161 skrivet: februari 02, 2008, 08:31:30 »
Jag har faktiskt tänkt på  340 tanken,Men jag får se hur jag gör när jag
kommer dit  ;)

Kullke i dom 4 små hålen frampå diffhuset satt en gjutjärns klump
på ca 3-4kg  :o  till ingen nytta.Dom hålen kommer jag att använda
när jag ska montera fast den+fler hål så klart,Det kommer nog
bilder på det ska ni se  ;)
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #162 skrivet: februari 02, 2008, 16:33:29 »
Här är dom 4 hålen som kommer att användas till att fästa diffen i en hjälpram.
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #163 skrivet: februari 02, 2008, 16:35:37 »
Skickar in lite bilder på diffhuset i alu  :)
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #164 skrivet: februari 02, 2008, 16:37:34 »
Har även hunnit att tig svetsa ihop splines hylsan,getrag splines i
ena ändan o 360 i andra  :D
"don't buy it if you can build it!"

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 360 2½T
« Svar #165 skrivet: februari 02, 2008, 16:59:50 »
lookin good lookin goood =)..
ska bli mycket skoj o se slutresultatet på detta sen! =) kommer o kikar ;)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #166 skrivet: februari 02, 2008, 17:43:40 »
Du är välkommen  :D
"don't buy it if you can build it!"

Brainded

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #167 skrivet: februari 02, 2008, 20:59:48 »
Ja om man vill att det ska se original ut kan man ta tanken från en 340 med b14, om inte 360 tanken passar. 340 tanken är placerad bakom de-dion axeln. Tyvärr sitter det en reservhjulsbalja ivägen för montering men det kan du givetvis åtgärda.

Skulle se snyggt ut och du slipper en fuelcell i skuffen. Sleeper lösning!

Tänk på att det bara gäller äldre 340, de nyare delar lösning med 360.

mvh
Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

Bekkis

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
SV: 360 2½T
« Svar #168 skrivet: februari 03, 2008, 02:38:03 »
peter din gris  :P ;) ;D
Bra, bättre, bredast

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16631
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T
« Svar #169 skrivet: februari 03, 2008, 14:34:40 »
Nice hylsa, ren diff & snygg duk  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #170 skrivet: februari 03, 2008, 15:35:19 »
Shit tjejens finduk  :o Bäst att den försvinner ut i tomma intet.Det
är nog bäst för husfridens skull  ;)
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #171 skrivet: februari 03, 2008, 17:05:11 »
Jag fick tag i en torsen diff  :D  Men den är till en vanlig axel o inte en multi
link.Så jag fick sätta upp den i svarven o svarva ur lite innanför diff lagrena.
Sen skaffa jag aluminumbrons o tillverkade ett par bussningar så drivaxleltapparna  har nått att lagra sej i.
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #172 skrivet: februari 03, 2008, 17:08:45 »
Utv blir 3,73 som satt i multi diffen,org i 360 var det 3,64 så det blir nog rätt
så bra.toppfart vid 6000 rpm=ca 215kmh med 13"hjul.
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16631
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T
« Svar #173 skrivet: februari 03, 2008, 19:43:45 »
Jag fick tag i en torsen diff  :D  Men den är till en vanlig axel o inte en multi
link.Så jag fick sätta upp den i svarven o svarva ur lite innanför diff lagrena.
Sen skaffa jag aluminumbrons o tillverkade ett par bussningar så drivaxleltapparna  har nått att lagra sej i.


Låter ju "hur lätt som helst"  ;)

Lagom utväxling!

Funderade innan idag tillsammans med GustavT hur du skulle fortskrida nu när "problemen" kring diffhus, låda och transaxel är lösta.
Och vips så börjar du uppdatera med ny differential med tillhörande modifkationer!
Nu återstår en undran, vilka medbringare och vilka drivaxlar blir det!?  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #174 skrivet: februari 03, 2008, 20:14:26 »
du borde redigera denna text, det omöjliga för dig tar fan inte ens längre tid...

"Ingenting är omöjligt,det omöjliga tar bara
lite längre tid.Och nu verkar det ta ännu
längre tid!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #175 skrivet: februari 03, 2008, 22:16:23 »
Loffe så fort går det inte,det är ni som skruvar öh.. mindre snabbt  ;D  ;)

Frej drivaxlar o medbringare kommer,men jag är lite hemlig så ni
får vänta några upp däjt  ;)

"don't buy it if you can build it!"

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #176 skrivet: februari 03, 2008, 22:55:02 »
kanske det vissa har juh inte ett så fint garage som du. Min pärla står under en gran för tillfället :(

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #177 skrivet: februari 04, 2008, 20:11:46 »
Visst går det lättare med ett bra garage.För övrigt så jävlas det nått
koppiöst just nu  :(  PÅ multidiffen så skruvar man in diff lagrena
och på så sätt ställer man in kuggspelet.Nu visade det sej att m30 diffen
var 3mm smalare så gängorna bottnade och nu går inte skiten att ta
isär  >:(  På nått sätt har det skurit ihop fast jag oljade in gängorna,
Lagerhållarna är gjorda i alu så dom smular bara sönder sej när man försöker att lossa skrotet  :'( Jag får nog klyva diffhuset så jag kan flytta
över delarna till ett annat hus  :P


"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16631
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T
« Svar #178 skrivet: februari 04, 2008, 20:55:40 »
Visst går det lättare med ett bra garage.För övrigt så jävlas det nått
koppiöst just nu  :(  PÅ multidiffen så skruvar man in diff lagrena
och på så sätt ställer man in kuggspelet.Nu visade det sej att m30 diffen
var 3mm smalare så gängorna bottnade och nu går inte skiten att ta
isär  >:(  På nått sätt har det skurit ihop fast jag oljade in gängorna,
Lagerhållarna är gjorda i alu så dom smular bara sönder sej när man försöker att lossa skrotet  :'( Jag får nog klyva diffhuset så jag kan flytta
över delarna till ett annat hus  :P

Ajajaj. Tur att en annan inte gett sig på det där, men du som är en man reder säkert ut det där efter en kopp kaffe!
Får man fråga vad en multidiff kostar (på skroten)?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #179 skrivet: februari 04, 2008, 21:14:38 »
Har precis kollat runt lite på nätet och privat personer begär ca
1000-1500:- för en komplett axel.Gäller bara att hitta en i närheten  ::)
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #180 skrivet: februari 08, 2008, 16:13:03 »
Ja ha då har man klyft diffhuset  :'(  det var enda sättet att få isär skrotet
Jag och polaren tim höll på i 5tim med att värma krympa sträcka dra vrida
men till slut tog mitt tålamod slut (och det brukar dröja) Man ska inte
jävlas för mycket med mej för då...............  >:(  Se bild   :o
"don't buy it if you can build it!"

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #181 skrivet: februari 08, 2008, 17:50:12 »
det där såg juh inte så bra ut  :o slängde du den i väggen eller ? :P

När jag blir stor vill jag bli som peter :)

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #182 skrivet: februari 08, 2008, 20:21:25 »
Operation huggmejsel och vinkelslip då jag vill ha ut diff+drevena hela  :P
"don't buy it if you can build it!"

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #183 skrivet: februari 08, 2008, 20:31:58 »
hehe på så sätt :P, en fråga varför kör du med volvo turbogrenrör är inte dom värdelösa?
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #184 skrivet: februari 08, 2008, 20:36:06 »
Till den effekt jag tar ut så duger det utmärkt.Men ett 940 grenrör skulle
va lite bättre,få se om jag hittar ett.
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #185 skrivet: februari 15, 2008, 17:57:12 »
Ja ha då var man igång igen  :D  Har svetsat dit en alu plåt mot vxl
+gängat för m47r front gaveln så nu passar den ihop med transaxeln  :)

"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #186 skrivet: februari 15, 2008, 17:58:50 »
bilder  :)
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16631
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T
« Svar #187 skrivet: februari 15, 2008, 19:05:27 »
Ja ha då var man igång igen  :D  Har svetsat dit en alu plåt mot vxl
+gängat för m47r front gaveln så nu passar den ihop med transaxeln  :)

Snyggt jobbat! Kräver sin TIG det där eller? Massa ström menar jag.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #188 skrivet: februari 15, 2008, 19:15:20 »
150 amp  ;)
"don't buy it if you can build it!"

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #189 skrivet: februari 16, 2008, 10:41:13 »
150amp vad inte speciellt mycket ändå iaf inte om du det nu är på svetsen som är 150amp spänningen är juh så jävla låg på svetsar. :)

ser iaf jääääävligt snyggt och fin och bra ut, skålade igår men kom mig inte för att skriva nå på grund av rysningarna av snyggheten i jobbet :)

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #190 skrivet: februari 16, 2008, 14:56:39 »
Jag tackar så mycket för berömmet Loffe  :)  skålar lite senare idag  :D
Har en karta som behöver ses över  ;D
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #191 skrivet: februari 17, 2008, 16:38:52 »
Nu har jag äntligen fått i diffen + slutväxeln i ett nytt diffhus  :D  Har
även fått dom special beställda packboxarna till drivaxlarna.
"don't buy it if you can build it!"

DeDion

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #192 skrivet: februari 17, 2008, 17:47:24 »
Den stora "flänsen" på den nya transaxelinfästningen, har den med kommande hjälpram att göra?
Det blir väl ganska elaka brytkrafter mellan växellåda och diffhus menar jag. Måste sitta ihop stumt och rakt?
Jaja svaren kommer ju, men det går för sakta. ;) Om jag hade en krona för varje gång jag klickar på denhär tråden..

Snyggt jobb.
Tack för underhållningen!
Kalle.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #193 skrivet: februari 17, 2008, 17:53:46 »
Du har så rätt,plåten ska användas till att fästa hjälp ramen som i sin tur ska hålla ihop diff o vxl  :)
"don't buy it if you can build it!"

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #194 skrivet: februari 18, 2008, 21:00:45 »
darn! nu kom jag på att jag skulle varit in till dej i går juh!
men de kvittar igentligen. glömde godset. =(
360 Hybrid MKII

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #195 skrivet: februari 19, 2008, 16:27:55 »
Och här satt man å vänta med tårta o grejor  ???   ;)  ;D
"don't buy it if you can build it!"

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #196 skrivet: februari 19, 2008, 17:26:19 »
darn darn darn......! :-\
360 Hybrid MKII

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #197 skrivet: februari 23, 2008, 15:50:58 »
Då har jag börjat med hjälp ramen  :)  Den är inte klar på långa vägar.
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #198 skrivet: februari 23, 2008, 15:54:35 »
lite bilder på transmisionen
"don't buy it if you can build it!"

Nebu

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 46
  • 440
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #199 skrivet: februari 23, 2008, 16:25:28 »
Har du vänt lådan 90°? Tänker på de större flänsarna på sidan...
Är nyfiken på vad för smörja du använder i diff å v-låda ?

Har du konstruerat liknande låda innan eller var fick du inspiration från?
Hur stora vrid ska ramen hålla för tänker du?

Jag måste också nämna att jag är grymt avundsjuk på din svetsar förmåga.... Vill åsså kunna göra så fina fogar ju.
Spöket heter min bil för han är vit.  Också spökar han för mig :)
Tjingeling